Справа № 420/13261/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 лютого 2021 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Свиди Л.І.
розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До суду звернулася ОСОБА_1 з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру Одеської області про визнання протиправними дій відповідача щодо залишення клопотання без розгляду про затвердження проекту землеустрою для відведення земельної ділянки (кадастровий номер 4823980200:01:000:1506) сільськогосподарського призначення державної власності площею 2,0 гектара для ведення особистого селянського господарства на території Берізківської сільської ради Кривоозерського району Миколаївської області, зобов`язання відповідача затвердити проект землеустрою для відведення земельної ділянки (кадастровий номер 4823980200:01:000:1506) сільськогосподарського призначення державної власності площею 2,0 гектара для ведення особистого селянського господарства на території Берізківської сільської ради Кривоозерського району Миколаївської області .
За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у відповідності до ст. 262 КАС України та наданий відповідачу строк для подання до суду відзиву на цю заяву.
Позов обґрунтований тим, що позивач 01.09.2020 року звернувся до відповідача із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 гектара на території Берізківської сільської ради Кривоозерського району Миколаївської області, однак відмовляючи позивачу у затвердженні проекту землеустрою, відповідач діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені Земельним кодексом України, без дотримання вимог ст. 2 ст. КАС України, вибірково, а тому є підстави для визнання дій відповідача протиправними та зобов`язання його затвердити проект землеустрою.
З відзиву на позовну заяву вбачається, що відповідач позов не визнає, оскільки затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність, є адміністративною послугою, що надається Головним управлінням Держгеокадастру у Миколаївській області. В той же час, згідно ч. З ст. 2 прикінцевих положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СОУЮ-19) від 18.04.2020 № 530-1Х (зі змінами) з дня оголошення карантину зупиняється перебіг строків звернення за отриманням адміністративних та інших послуг та строків надання цих послуг, визначених законом. Від дня припинення карантину перебіг цих строків продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення. Після закінчення карантинних обмежень ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області буде здійснено державну реєстрацію наказу Головного управління за заявою ОСОБА_1 .
Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги позивача, заперечення відповідача, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
ОСОБА_1 звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області із заявою від 25 серпня 2020 року, яка зареєстрована 01.09.2020 року, про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення селянського господарства площею 2.0 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту, яка знаходиться на території Берізківської сільської ради Кривоозерського району Миколаївської області із земель державної власності у межах норм безоплатної приватизації (аркуш справи 37).
У зв`язку із не розглядом відповідачем станом на 23.10.2020 року заяви позивачки, представник ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області із запитом щодо повідомлення результатів розгляду заяви ОСОБА_1 від 25 серпня 2020 року (аркуші справи 13-15).
На запит представника позивача від 23.10.2020 року №99 Головним управлінням Держгеокадастру у Миколаївській області надано інформацію за №29-14-0.22-7593/2-20 від 30.10.2020 року, в якій зазначено, що згідно з автоматизованою системою діловодства ДОК ПРОФ була зареєстрована заява, зокрема, ОСОБА_1 від 01.09.2020 року за №П-8553/1/19-20. Відповідно до ч. 3 ст. 2 Прикінцевих положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню корона вірусної хвороби (COVID-19) від 18.04.2020 року №530-ІХ (зі змінами) з дня оголошення карантину зупиняється перебіг строків звернення за отриманням адміністративних та інших послуг та строків надання цих послуг, визначених законом. Від дня припинення карантину перебіг цих строків продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення. Також звернуто увагу, що видача рішення про затвердження документів із землеустрою та надання земельної ділянки у власність є адміністративною послугою, тому Головне управління не має можливості видати наказ про затвердження проекту із землеустрою та надання земельної ділянки у власність до закінчення обмежувальних заходів пов`язаних із запобіганням виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) (карантину). Після закінчення карантинних обмежень відділом розпорядження землями сільськогосподарського призначення управління землеустрою та охорони земель Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області буде здійснено реєстрацію наказу Головного управління (аркуші справи 16-17).
Позивач зазначає, що її заява від 25.08.2020 року на даний час перебуває в стані розгляду (тобто з порушенням строків, визначених Кодексом та Законом), при цьому аналогічні заяви, які було подано пізніше, вже розглянуті та по них прийняті рішення, що свідчить про вибірковість розгляду заяв та можливість їх розгляду суб`єктом владних повноважень.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель урегульовано Земельним кодексом України.
Відповідно до ч. 1-3 ст. 116, ч. 7 ст. 118 Земельного Кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Пунктом б ч. 1 ст. 121 Земельного Кодексу України встановлено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
Відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного Кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Так, наказом ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області від 27.11.2019 року №10438/0/14-19-СГ надано ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої в межах території Берізківської сільської ради Кривоозерського району Миколаївської області, орієнтований розмір земельної ділянки 2.0 га пасовищ, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства (аркуш справи 23).
В подальшому, за замовленням ОСОБА_1 ПП Мередіан розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 кадастровий номер 4823980200:01:000:1506 в межах території Берізківської сільської ради Кривоозерського району Миколаївської області (аркуш справи 34)
Згідно ч.1, 5 ст.186 1 Земельного Кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.
Відповідно до приписів Закону України Про Державний земельний кадастр , Постанови Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2011 року № 835 (із змінами) Деякі питання надання Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг , надання рішення про передачу у власність, надання у постійне користування та оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності є адміністративною послугою, яка надається територіальними органами Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру.
Відповідно до ст. 8 Закону України Про адміністративні послуги суб`єктом надання адміністративної послуги на кожну адміністративну послугу, яку він надає відповідно до закону, затверджуються інформаційна і технологічна картки. Інформаційна картка адміністративної послуги, що надається територіальним органом центрального органу виконавчої влади, іншого державного органу, їх посадовими особами, які уповноважені відповідно до закону надавати адміністративну послугу, затверджується на підставі типової інформаційної картки, затвердженої відповідним центральним органом виконавчої влади, іншим державним органом.
Суд погоджується з твердженнями відповідача про те, що затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність, є адміністративною послугою, що надається Головним управлінням Держгеокадастру у Миколаївській області та відповідно до ч. 3 ст. 2 Прикінцевих положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СОУЮ-19) від 18.04.2020 № 530-1Х (зі змінами), з дня оголошення карантину зупиняється перебіг строків звернення за отриманням адміністративних та інших послуг та строків надання цих послуг, визначених законом. Від дня припинення карантину перебіг цих строків продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення.
Однак, суд вважає що відповідачем у випадку розгляду заяви позивача допущена протиправна бездіяльність, з огляду на наступне.
Відповідно до положень ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до положень ст. 186-1 Земельного Кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджується протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту.
Відповідно до ст. ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Позивачем надані до суду докази, які підтверджують, що відповідач не припинив свою роботу та здійснює свої повноваження в умовах карантину, приймає рішення щодо розпорядження сільськогосподарськими землями та розглядає заяви, які надійшли пізніше ніж заява позивача.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, однак відповідач не довів неможливість розгляду звернення позивача, припинення своєї роботи в умовах карантину, наявність будь-яких обставин, які б перешкоджали розгляду звернення позивача.
Крім того, відповідач ніяким чином не спростував обставини, викладені позивачем в позові щодо розгляду інших звернень про виділення земельних ділянок у власність громадянам, прийняття відповідних рішень, тощо.
Суд вважає, що при таких обставинах позивачка довела, що відповідач при розгляді її заяви діяв в супереч положенням ст. 186-1 Земельного Кодексу України, необґрунтовано, не добросовісно, не пропорційно, з порушенням принципу рівності перед законом, несвоєчасно, тощо, а тому у суду є всі підстави для виходу за межі позовних вимог для ефективного захисту прав позивача у відповідності до ч. 2 ст. 9 КАС України та визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не розгляду звернення позивача про затвердження проекту землеустрою для відведення земельної ділянки (кадастровий номер 4823980200:01:000:1506) сільськогосподарського призначення державної власності площею 2,0 гектара для ведення особистого селянського господарства на території Берізківської сільської ради Кривоозерського району Миколаївської області.
Крім того, враховуючи бездіяльність відповідача, він має бути зобов`язаний судом розглянути заяву позивача про затвердження проекту землеустрою для відведення земельної ділянки (кадастровий номер 4823980200:01:000:1506) сільськогосподарського призначення державної власності площею 2,0 гектара для ведення особистого селянського господарства на території Берізківської сільської ради Кривоозерського району Миколаївської області.
При цьому, позовні вимоги ОСОБА_1 в частині визнання протиправними дій відповідача щодо залишення без розгляду клопотання про затвердження проекту землеустрою для відведення земельної ділянки (кадастровий номер 4823980200:01:000:1506) сільськогосподарського призначення державної власності площею 2,0 гектара для ведення особистого селянського господарства на території Берізківської сільської ради Кривоозерського району Миколаївської області, не підлягають задоволенню, оскільки її клопотання без розгляду відповідачем не залишалося, воно перебуває в стані розгляду та має бути розглянуто у відповідності до вимог законодавства. Будь-яких доказів залишення заяви позивача без розгляду матеріали справи не містять.
Крім того, позовна вимога ОСОБА_1 про зобов`язання відповідача затвердити проект землеустрою для відведення земельної ділянки (кадастровий номер 4823980200:01:000:1506) сільськогосподарського призначення державної власності площею 2,0 гектара для ведення особистого селянського господарства на території Берізківської сільської ради Кривоозерського району Миколаївської області, є передчасною, оскільки заява позивача по суті не розглянута, а судовому захисту підлягають тільки порушені права позивача.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в частині визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не розгляду звернення позивача про затвердження проекту землеустрою для відведення земельної ділянки (кадастровий номер 4823980200:01:000:1506) сільськогосподарського призначення державної власності площею 2,0 гектара для ведення особистого селянського господарства на території Берізківської сільської ради Кривоозерського району Миколаївської області, зобов`язання відповідача розглянути заяву позивача про затвердження проекту землеустрою для відведення земельної ділянки (кадастровий номер 4823980200:01:000:1506) сільськогосподарського призначення державної власності площею 2,0 гектара для ведення особистого селянського господарства на території Берізківської сільської ради Кривоозерського району Миколаївської області, а в іншій частині позовні вимоги ОСОБА_1 не підлягають задоволенню.
Щодо судових витрат, зокрема, сплаченого судового збору, він підлягає стягненню з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань у відповідності до приписів ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 6, 14, 90, 139, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (просп. Миру, буд. 34, м. Миколаїв, 54034, код ЄДРПОУ 39825404) про визнання протиправними дій відповідача щодо залишення клопотання без розгляду про затвердження проекту землеустрою для відведення земельної ділянки (кадастровий номер 4823980200:01:000:1506) сільськогосподарського призначення державної власності площею 2,0 гектара для ведення особистого селянського господарства на території Берізківської сільської ради Кривоозерського району Миколаївської області, зобов`язання відповідача затвердити проект землеустрою для відведення земельної ділянки (кадастровий номер 4823980200:01:000:1506) сільськогосподарського призначення державної власності площею 2,0 гектара для ведення особистого селянського господарства на території Берізківської сільської ради Кривоозерського району Миколаївської області - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області щодо не розгляду звернення ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою для відведення земельної ділянки (кадастровий номер 4823980200:01:000:1506) сільськогосподарського призначення державної власності площею 2,0 гектара для ведення особистого селянського господарства на території Берізківської сільської ради Кривоозерського району Миколаївської області.
Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області розглянути заяву ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою для відведення земельної ділянки (кадастровий номер 4823980200:01:000:1506) сільськогосподарського призначення державної власності площею 2,0 гектара для ведення особистого селянського господарства на території Берізківської сільської ради Кривоозерського району Миколаївської області.
В задоволенні іншої частини позовних вимог ОСОБА_1 - відмовити.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (просп. Миру, буд. 34, м. Миколаїв, 54034, код ЄДРПОУ 39825404) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) сплачений судовий збір у розмірі 840,80 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Л.І. Свида
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2021 |
Оприлюднено | 08.02.2021 |
Номер документу | 94661573 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Свида Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні