Справа № 304/133/21 Провадження № 1-кс/304/25/2021
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 лютого 2021 рокум. Перечин
Слідчий суддя Перечинського районного суду Закарпатської області ОСОБА_1 , з участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , заступника начальника відділу СУ ГУ НП в Закарпатській області ОСОБА_3 , розглянувши клопотання начальника відділу розслідування особливо тяжких злочинів СУ ГУ НП в Закарпатській області ОСОБА_4 , погоджене прокурором Ужгородської місцевої прокуратури ОСОБА_5 , подане на підставі матеріалів досудового розслідування, внесених до ЄРДР за № 42020070000000182 від 24 квітня 2020 року, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1, 3 ст.204 КК України, про обшук,
В С Т А Н О В И В:
начальник відділу розслідування особливо тяжких злочинів СУ ГУ НП в Закарпатській області ОСОБА_4 звернувся до слідчого судді з клопотанням, погодженим прокурором, про надання групі слідчих у кримінальному провадженні №42020070000000182 від 24 квітня 2020 року дозволу на проведення обшуку АЗС «Sun Oil» за адресою: АДРЕСА_1 (земельна ділянка з кадастровим номером 2123255100:01:003:0059), а також всіх прилеглих до вказаної адреси господарських та підсобних приміщеннях та на території земельної ділянки з кадастровим номером 2124456200:03:005:0051, з метою виявлення та вилучення предметів, речей і документів, що можуть мати важливе значення для встановлення обставин, що підлягають доказуванню у кримінальному провадженні, а саме: - документів щодо проведення продажу та відпуску паливно-мастильних матеріалів (далі ПММ), а також документів, які визначають повноваження осіб, відповідальних за проведення продажу та відпуску ПММ договорів, накладних, специфікацій та інших первинних документів бухгалтерського обліку та фінансової звітності, які відображають зміст господарських операцій ФОП ОСОБА_6 , ПАТ «Закарпатнафтопродукти-Мукачево» між суб`єктами господарювання, чорнові записи, блокноти, записники, зошити, в яких міститься інформація щодо протиправної діяльності працівників даного товариства; - засобів зв`язку з іншими фігурантами у кримінальному провадженні, а саме мобільних телефонів, за допомогою яких здійснювався зв`язок через додатки «Telegram», «WhatsApp» «Viber» та інші, а також сім-картки до них та тримачі сім-карток; - грошових котів, отриманих внаслідок вчинення кримінального правопорушення; - комп`ютерних носіїв (системних блоків, ноутбуків, дисків, дискет, флеш-карт пам`яті тощо), що зберегли на собі інформацію щодо підготовки до вчинення вказаних кримінальних правопорушень, в тому числі відеозаписів з камер відеоспостереження; - фальсифікованого пального, а також речовин, домішок та присадок, за допомогою яких виготовляється фальсифіковане пальне. Клопотання мотивує тим, що 22 квітня 2020 року прокуратурою Закарпатської області розпочато досудове розслідування за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 364-1, ч. 1 ст. 204 КК України, відомості про які внесені до ЄРДР за №42020070000000182. Підставою для початку досудового розслідування та внесення відповідних відомостей до ЄРДР стало отримання співробітниками УСБУ в Закарпатській області інформації про те, що службовими особами приватних структур при ввезенні ПММ до Закарпатської області використовуються завідомо підроблені документи щодо якості нафтопродуктів та їх походження. Крім цього зберігання нафтопродуктів здійснюється у місцях, які не відповідають вимогам ДСТУ, що створює реальну загрозу їх витоку та забруднення навколишнього середовища, завдавши при цьому значної екологічної шкоди, що у свою чергу може призвести до настаннях тяжких або особливо тяжких наслідків. Зазначає, що за наявними даними виготовлення нафтопродуктів здійснюється за межами Закарпатської області на не сертифікованому обладнанні шляхом змішування абсорбенту, хімічних домішок та присадок з ПММ з метою підвищення октанового числа та якості пального. Виготовлене таким чином пальне реалізовується за готівку через підконтрольні компанії на адреси суб`єктів господарювання за вказаними підробленими документами, без відповідного обліку, що у свою чергу призводить до ухилення від сплати всіх необхідних акцизних податків та зборів до Державного бюджету України, чим завдаються значні збитки економічним інтересам України. 25 січня 2021 року постановою прокурора групи прокурорів у даному кримінальному провадженні відповідно до ч. 3 ст. 216 КПК України підслідність вказаних кримінальних правопорушень визначено за слідчими слідчого управління ГУ ДФС в Закарпатській області. Згідно листа УСБ України в Закарпатській області від 22 січня 2021 року № 58/8-143 встановлено, що в ході проведення негласних слідчих (розшукових) дій отримано інформацію щодо активної діяльності на території Перечинського району Закарпатської області АЗС «Sun Oil», у господарській діяльності якої використовується спеціальне технічне обладнання та програмне забезпечення для проведення товарних операцій з реалізації світлих фальсифікованих нафтопродуктів в обхід касових апаратів обліку, яка розташована в АДРЕСА_1 (земельна ділянка з кадастровим номером 2123255100:01:003:0059), куди ПММ постачаються з оптової нафтобази ПАТ «Закарпатнафтопродукт Мукачево», що знаходиться в м. Мукачево, вул. Берегівська об`їзна, 11. Ініціатор клопотання зазначає, що у зв`язку з неефективністю здійснення досудового розслідування слідчими СУ ГУДФС подальше проведення такого постановою першого заступника керівника Закарпатської обласної прокуратури доручено слідчим відділення поліції № 1 Ужгородського районного управління поліції ГУ НП в Закарпатській області. В рамках виконання доручення співробітниками УСБУ в Закарпатській області встановлено, що організатором протиправного механізму є громадянин України ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яким зареєстровано ряд підприємств, діяльність яких пов`язана з оптовою та роздрібною торгівлею світлих нафтопродуктів на території Закарпатської області через мережу АЗС «Маркет». Отримані органом досудового розслідування дані свідчать про створення та можливу діяльність на території регіону фінансово-промислової групи «Коган», яка складається з понад тринадцяти товариств, які містять ознаки фіктивності та реквізити яких використовуються у протиправних фінансових оборудках. До вказаної групи належать ТОВ «ОЙЛГАЗТРЕЙД» (ЄДРПОУ 39698290), ТОВ «БРІДЖТРЕЙД» (ЄДРПОУ 39698180), ТОВ «ЛСК-ОЙЛ» (ЄДРПОУ 43219076), ТОВ «КАРТ МАРКЕТ» (ЄДРПОУ 36908681), ТОВ «ЛІГ» (ЄДРПОУ 37958115), ТОВ «ТОРГОВА КОМПАНІЯ «ТРЕЙД-ОЙЛ» (ЄДРПОУ 39823852), ТОВ «МАКСІ ЕНЕРДЖІ» (ЄДРПОУ 42048922), ТОВ «Київтрансойл» (ЄДРПОУ 38021226), ТОВ «НЬЮ ЕНЕРДЖІ ХОЛДИНГ» (ЄДРПОУ 42041400), ТОВ «АРДЖИЛЛ ЕНЕРДЖІ УКРАЇНА» (ЄДРПОУ 42577986), ТОВ «Енерговест» (ЄДРПОУ 39997161), ТОВ «ПОЛІСТАР» (ЄДРПОУ 30918453), які використовуються для ввезення на територію Закарпатської області ПММ, що у свою чергу реалізовуються у так звані «наливайки» без відповідного податкового обліку та сплати необхідних платежів і зборів до державного і місцевих бюджетів. Крім цього ініціатор клопотання посилається на те, що окремі підприємства фінансово-промислової групи «Коган» активно використовують механізми виведення отриманих незаконним шляхом коштів за кордон (до Польщі, Ірландії, ОАЕ), при цьому відшкодовуючи ПДВ, тим самим виснажуючи державний бюджет та незаконно привласнюючи державні кошти; загальна сума виведених за кордон коштів у 2019 році склала близько 130 млн грн, при цьому останні отримали з державного бюджету відшкодування ПДВ на суму близько 2,5 млн грн. Також співробітниками оперативного підрозділу УСБУ в Закарпатській області отримані дані щодо причетності до організації діяльності протиправного механізму на території регіону громадянина ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , який організовував поставку ПММ, їх облік, зберігання, транспортування, та реалізацію так званим «наливайкам» на території Закарпатської області, без жодних на це дозвільних документів. За оперативними даними вказаний громадянин залучив до протиправної діяльності місцевих мешканців, з числа осіб, які мають освіту за спеціальністю «бухгалтер», а саме ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , а також ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , яка виконує функцію бухгалтера ТОВ «МАКСІ ЕНЕРДЖІ» та ТОВ «Київтрансойл» та безпосередньо здійснює продажу пального. В ході досудового розслідування 25 листопада, 17 та 18 грудня 2020 року на підстави постанов прокурора проведено негласні слідчі (розшукові) дії контроль за вчиненням злочину у формі контрольної закупки бензину А-95 та дизельного пального за адресами: АДРЕСА_2 , Тячівський район смт Тересва, вул. Хмельницького, 6А, та Хустський район с. Липча, вул. Зарічна, б/н. Так, відповідно до листів ДП «Орган сертифікації нафтопродуктів та систем якості «МАСМА-СЕПРО» за № 0393/ОС, 0394/ОС, 0394/ОС та 0396/ОС від 29 грудня 2020 року вказані зразки, відібрані під час контрольних закупок, бензину А-95 відповідають вимогам ДСТУ 7687:2015 «Бензини автомобільні Євро, Технічні умови» для марки А-95-Євро5-Е5, крім показника «об`ємна частка бензолу», що забезпечує підвищення «детонаційної стійкості: октанове число за дослідним методом», що визначає марку бензину А-95, але є неприпустимим через негативний вплив на стан довкілля. Згідно висновку судового експерта № 2501/1 від 25 січня 2021 року, за результатами проведення товарознавчої експертизи, досліджуваний бензин, що придбаний 18 грудня 2020 року за адресою: Хустський район с. Липча, вул. Зарічна, б/н, що розташована за наступними координатами -48*14'48.7»N23*23'48.8Е, не відповідає вимогам ДСТУ 7687:2015 «Бензини автомобільні Євро, Технічні умови» для марки А-95 Євро5-Е5 як було встановлено сертифікованою лабораторією, оскільки об`ємна частка бензолу у досліджуваному бензині складає 1,26 %, тоді як допустима норма згідно Вимог становить не більше 1,0 %, а відтак об`ємна частка перевищує допустиму норму на 0,26 %, що має дуже шкідливу дію як для транспортного засобу, так і для навколишнього середовища, та свідчить про додавання штучних домішок бензолу; одним із тяжких наслідків хронічної інтоксикації бензолом є розвиток у деяких випадках гострих та хронічних лейкозів. Слідчий зазначає, що за таких обставин на території АЗС, що належить ФОП ОСОБА_6 за адресою: АДРЕСА_3 , здійснюється торгівля фальсифікованим пальним (бензином), яке згідно ст. 215 Податкового кодексу України являється підакцизним товаром, за цінами значно нижчими, ніж ринкові в обхід податкового обліку та звітності. Органом досудового розслідування проведенням негласних слідчих (розшукових) дій встановлено місця здійснення зазначеної протиправної діяльності, а також осіб, причетних до збуту фальсифікованого пального, зокрема: ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , мешканка АДРЕСА_4 ; ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , уродженка м. Львів, мешканка АДРЕСА_5 ; ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_6 ; ФОП ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_7 , та яка здійснює роздрібну торгівлю фальсифікованим пальним за адресою: АДРЕСА_3 ; ФОП ОСОБА_15 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_8 , та здійснює торгівлю фальсифікованим пальним за адресою: АДРЕСА_8 (координати -48* АДРЕСА_9 »N23*23'48.8Е); ПАТ «Закарпатнафтопродукт-Мукачево», юридична та фактична адреса: АДРЕСА_10 . Отже, ініціатор клопотання зазначає, що у органу досудового розслідування є підстави вважати, що за місцем здійснення господарської діяльності на території АЗС «Sun Oil» за адресою: Закарпатська область Перечинський район м. Перечин, вул. Ужанська, 25 (земельна ділянка з кадастровим номером 2123255100:01:003:0059), можуть знаходитися предмети, речі та документи, що можуть мати важливе значення для встановлення обставин, що підлягають доказуванню у кримінальному провадженні, оскільки містять відомості про обставини вчинення злочинів, відомості про осіб співучасників злочину та мають значення речових доказів. Орган досудового розслідування не може отримати у добровільному порядку вказані речі та предмети шляхом їх витребування чи за допомогою інших слідчих дій, передбачених КПК України. Окрім цього є достатньо підстав вважати, що обшук є найбільш доцільним та ефективним способом відшукання вказаних речей і предметів, що мають значення для досудового розслідування. На підставі наведеного ініціатор клопотання просить таке задовольнити.
Слідчий суддя, заслухавши думку слідчого, який просив клопотання задовольнити, вивчивши надані ініціатором клопотання матеріали, приходить до такого висновку.
Відповідно до ст. 30 Конституції України кожному гарантується недоторканність житла. Не допускається проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду чи обшуку інакше як за вмотивованим рішенням суду.
Згідно ч. 1 ст. 234 КПК України обшук проводиться з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знаряддя кримінального правопорушення або майна, яке було здобуте у результаті його вчинення, а також встановлення місцезнаходження розшукуваних осіб.
Дозвіл на обшук не може бути наданий слідчим суддею, якщо клопотання про обшук не відповідає встановленим у ч. 3 ст. 234 КПК України вимогам.
Відповідно до положень частини 3 вказаної статті, клопотання про обшук повинно містити відомості про: 1) найменування кримінального провадження та його реєстраційний номер; 2) короткий виклад обставин кримінального правопорушення, у зв`язку з розслідуванням якого подається клопотання; 3) правову кваліфікацію кримінального правопорушення з зазначенням статті (частини статті) закону України про кримінальну відповідальність; 4) підстави для обшуку; 5) житло чи інше володіння особи або частину житла чи іншого володіння особи, де планується проведення обшуку; 6) особу, якій належить житло чи інше володіння, та особу, у фактичному володінні якої воно знаходиться; 7) індивідуальні або родові ознаки речей, документів, іншого майна або осіб, яких планується відшукати, а також їхній зв`язок із вчиненим кримінальним правопорушенням; 8) обґрунтування того, що доступ до речей, документів або відомостей, які можуть у них міститися, неможливо отримати органом досудового розслідування у добровільному порядку шляхом витребування речей, документів, відомостей відповідно до частини другої статті 93 цього Кодексу, або за допомогою інших слідчих дій, передбачених цим Кодексом, а доступ до осіб, яких планується відшукати за допомогою інших слідчих дій, передбачених цим Кодексом. Зазначена вимога не поширюється на випадки проведення обшуку з метою відшукання знаряддя кримінального правопорушення, предметів і документів, вилучених з обігу.
До клопотання також мають бути додані оригінали або копії документів та інших матеріалів, якими прокурор, слідчий обґрунтовує доводи клопотання, а також витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо кримінального провадження, в рамках якого подається клопотання.
Аналізом доданих до клопотання матеріалів слідчим суддею встановлено, що мало місце кримінальне правопорушення щодо незаконного виготовлення нафтопродуктів, які є підакцизними товарами.
Так, як видно з наданих ініціатором клопотання матеріалів, 21 квітня 2020 року надійшов рапорт про виявлений злочин старшого о/у на ОВО 2 сектору ВКЗЕ Управління СБ України в Закарпатській області ОСОБА_16 , в якому останній повідомляє про те, що в ході виконання завдань, покладених на органи СБУ, Управлінням отримано інформацію щодо діяльності на території регіону протиправних механізмів незаконного ввезення, зберігання та реалізації у промислових масштабах контрафактного токсичного пального. Наявні дані свідчать про створення службовими особами окремих комерційних структур у сфері паливно-енергетичного комплексу схем реалізації світлих нафтопродуктів з порушенням норм чинного податкового та екологічного законодавства.
Також із даних матеріалів видно, що за вказаним фактом 22 квітня 2020 року було розпочато досудове розслідування за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2, 3 ст. 204 КК України, що підтверджується Витягом з Єдиного реєстру досудових розслідувань у кримінальному провадженні № 42020070000000182 від 01 лютого 2021 року.
Разом з тим, до матеріалів клопотання ініціатором не долучено документів, які б дозволили слідчому судді встановити особу (фізичну/юридичну), якій належать АЗС «Sun Oil» за адресою: Закарпатська область Перечинський район м. Перечин, вул. Ужанська, 25, що знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 2123255100:01:003:0059, а також земельної ділянки з кадастровим номером 2124456200:03:005:0051, про обшук яких просить слідчий, а враховуючи те, що внаслідок проведення обшуку можуть бути реально істотно обмежені та порушені права й інтереси інших правомірних власників чи користувачів майна, слідчий суддя вважає, що слідчим не доведено, що тимчасове втручання у конституційні права особи є співмірним із завданнями кримінального провадження.
Доводи лише самого клопотання про те, що на території вказаної АЗС чи прилеглих до неї земельних ділянок можуть знаходитися предмети, речі і документи, що можуть мати важливе значення для встановлення обставин, що підлягають доказуванню у кримінальному провадженні, носять характер припущення.
У порушення вимог п. 4 ч. 5 ст. 234 КПК України у клопотанні про обшук не доведено наявність достатніх підстав вважати, що відшукувані речі (предмети, документи) знаходяться на вказаних у клопотанні АЗС чи прилеглих земельних ділянках.
Будь-яких належних та допустимих доказів на підтвердження зазначених обставин слідчому судді не надано.
Враховуючи вищевикладене, слідчий суддя приходить до висновку про відсутність правових підстав для надання дозволу на проведення обшуку АЗС «Sun Oil» за адресою: Закарпатська область Перечинський район м. Перечин, вул. Ужанська, 25 (земельна ділянка з кадастровим номером 2123255100:01:003:0059), а також всіх прилеглих до вказаної адреси господарських та підсобних приміщеннях та на території земельної ділянки з кадастровим номером 2124456200:03:005:0051, у зв`язку з чим вказане клопотання задоволенню не підлягає.
Згідно ч. 5 ст. 234 КПК України слідчий суддя відмовляє у задоволенні клопотання про обшук, якщо прокурор, слідчий не доведе наявність достатніх підстав вважати, що: 1)було вчинено кримінальне правопорушення; 2) відшукувані речі і документи мають значення для досудового розслідування; 3) відомості, які містяться у відшукуваних речах і документах, можуть бути доказами під час судового розгляду; 4) відшукувані речі, документи або особи знаходяться у зазначеному в клопотанні житлі чи іншому володінні особи; 5) за встановлених обставин обшук є найбільш доцільним та ефективним способом відшукання та вилучення речей і документів, які мають значення для досудового розслідування, а також встановлення місцезнаходження розшукуваних осіб, а також заходом, пропорційним втручанню в особисте і сімейне життя особи.
Керуючись ст. 30 Конституції України, ст. 233, 234, 235 КПК України, слідчий суддя
П О С Т А Н О В И В :
у задоволенні клопотання начальника відділу розслідування особливо тяжких злочинів СУ ГУ НП в Закарпатській області ОСОБА_4 про обшук відмовити.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя: ОСОБА_1
Суд | Перечинський районний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 02.02.2021 |
Оприлюднено | 27.01.2023 |
Номер документу | 94680318 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про проведення обшуку житла чи іншого володіння особи |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні