Рішення
від 05.02.2021 по справі 607/17538/20
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05.02.2021 Справа №607/17538/20

місто Тернопіль

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області в складі:

головуючого судді Герчаківської О. Я.,

за участі секретаря судового засідання Киреньки Г. Я.,

позивача ОСОБА_1 ,

представника відповідача Бистрицького О. А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Дублянка Юрія Івановича, Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Дублянка Ю. І. про скасування постанови від 25 вересня 2020 року № 701-дк/0227По/08/01/- 20 про накладення адміністративного стягнення, закриття справи про адміністративне правопорушення.

Позивач зазначає, що 25 вересня 2020 року відносно нього державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Дублянком Ю. І. була винесена постанова про накладення адміністративного стягнення № 701-дк/0227 По/08/01/- 20 про визнання його винним у порушенні вимоги ст. 168 Земельного кодексу України, а саме, що ЖБК ПЕТРИКІВ-ЖИТЛОБУД в особі керівника ОСОБА_1 , на земельній ділянці площею 0,183 га, яка є частиною земельної ділянки за кадастровим номером 6125286700:01:018:0004, зняло та перенесло ґрунтовий покрив земельної ділянки без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. З зазначеною постановою позивач не згоден та вважає її незаконною, оскільки ділянка була придбана ЖБК ПЕТРИКІВ-ЖИТЛОБУД 26 серпня 2014 року у ПАТ БМ Банк . А до цього часу, ще із 2008 року на ділянці було розпочато будівництво, викопано котлован та закладено фундамент будівлі . Відтак, знесення та перенесення ґрунтового покриву земельної ділянки без спеціального дозволу було здійснено до придбання ЖБК ПЕТРИКІВ-ЖИТЛОБУД цієї земельної ділянки.

Ухвалою судді Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 30 жовтня 2020 року відкрито провадження у справі за позовною заявою ОСОБА_1 до державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Дублянка Ю. І. про скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення. Постановлено розгляд справи проводити в порядку спрощеного позовного провадження.

У судовому засіданні 09 грудня 2020 року суд протокольною ухвалою без видалення в нарадчу кімнату постановив залучити до участі у справі в процесуальному статусі співвідповідача Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області.

У судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві, та просив їх задовольнити. ОСОБА_1 пояснював, що зняття родючого шару ґрунту мало місце ще до придбання ЖБК ПЕТРИКІВ-ЖИТЛОБУД земельної ділянки її попереднім власником, який викопав котлован та заклав фундамент будівлі. На підтвердження цих обставин ним надавалися документи, які не були взяті до уваги державним інспектором. ЖБК ПЕТРИКІВ-ЖИТЛОБУД не вчиняло дій зі зняття родючого шару ґрунту після придбання земельної ділянки, а продовжило будівництво на вже зведеному фундаменті.

Представник Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області вважає винесену постанову правомірною, оскільки на час її складення у державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Дублянка Ю. І. була відсутня інформація про обставини, на які покликається позивач.

Відповідач державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Дублянко Ю. І. у судовому засіданні пояснень не надавав, вважає ці повноваження мають бути реалізовані Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області.

Суд, заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши докази, дійшов висновку, що позов слід задовольнити частково з огляду на наступне.

25 вересня 2020 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Дублянком Ю. І. відносно ОСОБА_1 винесена постанова про накладення адміністративного стягнення № 701-дк/0227По/08/01/- 20, згідно якої ЖБК ПЕТРИКІВ-ЖИТЛОБУД в особі керівника ОСОБА_1 , на земельній ділянці площею 0,183 га, яка є частиною земельної ділянки за кадастровим номером 6125286700:01:018:0004, зняло та перенесло ґрунтовий покрив земельної ділянки без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. Вказаною постановою встановлено, що порушенням заподіяно матеріальну шкоду на суму 12 231, 19 грн та накладено на ОСОБА_1 штраф у розмірі 340,00 грн.

Згідно договору купівлі-продажу від 26 серпня 2014 року ПАТ БМ банк продало, а ЖБК Петриків-Житлобуд купив належну продавцю на праві власності земельну ділянку для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості площею 1,0525 га, кадастровий номер 6125286700:01:018:0004 без зміни цільового призначення, що розташована за адресою: Тернопільська область, Тернопільський район, с/рада Петриківська.

Як слідує з витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 25991258 від 26 серпня 2014 року ЖБК Петриків-Житлобуд належить на праві приватної власності земельна ділянка, що розташована за адресою: Тернопільська область, Тернопільський район, с/рада Петриківська, кадастровий номер 6125286700:01:018:0004.

Згідно з Заключенням за результатами технічного огляду та оцінки стану будівельних конструкцій незавершеного будівництва адміністративно-побутового корпусу на території Петриківської сільської ради Тернопільського р-ну Тернопільської обл. , виготовленого у 2013 році ОСОБА_2 (Ліцензія №590410) на земельній ділянці з 2008 року було розпочато будівництво. На момент обстеження на ділянці зведені: стіни одноповерхової споруди з підвалом розміром в плані 27,8х15,0 (один блок) на другому блоці виконані палові фундаменти на площі 51,8х23,8м. проектна і виконавча документації відсутні. За період будівництва змінювались юридичні особи замовника та підрядника.

У документації, виготовленій 25 лютого 2014 року фірмою Матек Технічна документація із землеустрою щодо поділу об`єднання земельних ділянок АТ БМ БАНК для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Територія Петриківської сільської ради Тернопільський район , а саме на кадастровому плані земельної ділянки графічно зображена наявність фундаменту та його межі на землі і ділянці площею 1,0525 га, яка згідно договору купівлі-продажу була придбана ЖБК Петриків-Житлобуд .

Також контури та місце розташування фундаменту відображені на додатку до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 28 березня 2014 року № НВ- 6101002282014.

При співставленні об`єкту, наведеного у Ескізному проекті завершення будівництва адміністративно-побутового корпусу на території Петриківської сільської ради Тернопільського р-ну Тернопільської обл., розробленому у 2013 році ФОП ОСОБА_3 та викопіювання із генплану с. Петриків з нанесенням багатоквартирного житлового будинку, будівництво якого здійснюється ЖБК ПЕТРИКІВ-ЖИТЛОБУД встановлено, що площа будівництва житлового будинку, що здійснює ЖБК ПЕТРИКІВ-ЖИТЛОБУД ведеться на місці ведення попередніх будівельних робіт та не перевищує площі фундаменту, підготованого для зведення адміністративно-побутового корпусу.

14 вересня 2018 року Державною архітектурно-будівельною інспекцією України надано дозвіл на виконання будівельних робіт № ІУ 112182571995 ЖБК Петриків-Житлобуд на нове будівництво 1122.1 будівництво багатоквартирного житлового будинку у селі Петриків Тернопільського р-ну Тернопільської обл .

Відтак, до правовідносин між сторонами підлягають застосуванню наступні норми права.

За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Будь-яке рішення чи дії суб`єкта владних повноважень має бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, мати під собою конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено, а суд, відповідно до частини третьої статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Вжитий у цій процесуальній нормі термін суб`єкт владних повноважень означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадову чи службову особу, іншого суб`єкта при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (пункт 7 частини 1 статті 4 КАС України).

Згідно із статтею 244 КУпАП центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, розглядає справи про адміністративні правопорушення, пов`язані з порушенням законодавства у сфері використання та охорони земель і порядку та умов ведення насінництва та розсадництва, правил технічної експлуатації самохідних сільськогосподарських машин і правил техніки безпеки під час їх експлуатації (статті 52 - 53- 4, 54- 56, 104- 1, 108 та 188- 5).

Від імені зазначеного органу розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право:

1) головний державний інспектор сільського господарства України - штраф на громадян до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

2) головні державні інспектори сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, їх заступники - штраф на громадян до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - до п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

3) старші державні інспектори сільського господарства, державні інспектори сільського господарства - штраф на громадян до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Частиною третьою статті 288 КУпАП, якою визначено порядок оскарження постанови у справі про адміністративне правопорушення, передбачено, що постанову іншого органу (посадової особи) про накладення адміністративного стягнення, постанову по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване в автоматичному режимі, можна оскаржити у вищестоящий орган (вищестоящій посадовій особі) або в районний, районний у місті, міський чи міськрайонний суд, у порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України, з особливостями, встановленими цим Кодексом.

Аналіз наведених норм права свідчить про те, що при розгляді справ про адміністративні правопорушення, зокрема, передбачених статтею 53- 3 КУпАП, посадові особи відповідного орану діють не як самостійний суб`єкт владних повноважень, а від імені державного органу.

Отже, відповідні посадові особи не можуть виступати самостійним відповідачем у таких справах, оскільки належним відповідачем є саме відповідний орган, на який, зокрема положеннями статті 246 КУпАП покладено функціональний обов`язок розглядати справи про адміністративні правопорушення, передбачені статтею 53- 3 КУпАП.

Використання у зазначених вище нормах формулювань від імені центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель , розгляд яких віднесено до відання органів, зазначених у статтях 222- 244- 20 КУпАП вказує на те, що відповідачем у таких справах, які розглядаються судом в порядку, визначеному КАС України, є саме орган державної влади - суб`єкт владних повноважень, а не особа, яка перебуває з цим органом у трудових відносинах та від його імені здійснює розгляд справ про адміністративні правопорушення та накладає адміністративні стягнення.

При цьому, зміст статті 288 КУпАП щодо можливості оскаржити постанову органу (посадової особи) про накладення адміністративного стягнення не спростовує висновків суду про те, що відповідачем у таких справах є саме орган, а не посадова особа.

Вказані висновки узгоджуються із позицією Верховного Суду, викладену в постановах від 26 грудня 2019 року у справі №724/716/16; від 17 червня 2020 року у справі № 127/6881/17 та від 17 вересня 2020 року у справі № 742/2298/17.

Відтак, державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Дублянко Ю. І. є неналежним відповідачем у даній справі, а тому суд відмовляє у задоволенні заявлених до нього позовних вимог.

Щодо позовних вимоги про скасування постанови та закриття справи про адміністративне правопорушення суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно з статтею 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Згідно з положеннями постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2016 року №482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року за №15 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Згідно підпункту 25- 1 пункту 4 вказаного Положення, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, серед іншого, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за:

- виконанням умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов`язаних із порушенням ґрунтового покриву, своєчасним проведенням рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених відповідним робочим проектом землеустрою;

- дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Таким чином, до повноважень Держгеокадастру входить здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності.

Згідно із Положенням про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 29 вересня 2016 року № 333, Головне управління Держгеокадастру в області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане. Завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Відповідно, в межах Тернопільської області реалізація повноважень віднесена до завдань Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, зокрема повноваження щодо здійснення державного нагляду (контролю) в сфері використання та охорони земель.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України Про державний контроль за використання та охороною земель від 19 червня 2003 року № 963- IV (далі - Закон), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Відповідно до статті 4 Закону, об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно зі статтею 5 Закону, державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

До повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням (стаття 6 Закону).

Згідно з статтею 10 Закону державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

- у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;

- викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;

- передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;

- проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;

- звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Відповідно до частини першої статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Статтею 1 Закону Про охорону земель визначено, що ґрунт - це природно-історичне органо-мінеральне тіло, що утворилося на поверхні земної кори і є осередком найбільшої концентрації поживних речовин, основою життя та розвитку людства завдяки найціннішій своїй властивості - родючості.

Відтак, ґрунти визнані об`єктом особливої правової охорони.

У відповідності до ч. 2 ст. 168 Земельного кодексу України власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, крім випадків:

а) проведення робіт із буріння та облаштування нафтових і газових свердловин, будівництва, технічного обслуговування, ремонту і реконструкції нафтових і газових свердловин та пов`язаних з їх обслуговуванням об`єктів трубопровідного транспорту, виробничих споруд, під`їзних доріг, ліній електропередачі та зв`язку, підземних кабельних мереж енергозабезпечення;

б) проведення робіт, пов`язаних з ліквідацією та запобіганням аварійним ситуаціям на нафтових і газових свердловинах та пов`язаних з їх експлуатацією об`єктах трубопровідного транспорту, виробничих спорудах, під`їзних дорогах, лініях електропередачі та зв`язку, підземних кабельних мережах енергозабезпечення;

в) проведення робіт з дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення.

Згідно з ч. 3 ст. 168 Земельного кодексу України при здійсненні діяльності, пов`язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей.

Згідно з пунктом и статті 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за невиконання умов знімання, збереження і нанесення родючого шару ґрунту.

Аналогічні норми містяться в Законі України Про охорону земель від 19 червня 2003 року.

Спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок - це офіційний документ, який видається на підставі затвердженого в установленому законом порядку проекту землеустрою і дає право власнику земельної ділянки чи землекористувачу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки.

На час виникнення спірних правовідносин, процедуру видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок визначав Порядок видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, затверджений Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04 січня 2005 року за №1, (втратив чинність 23 червня 2020 року, далі - Порядок №1).

Згідно з пунктом 1.3 Порядку №1, вимоги Порядку щодо отримання дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок є обов`язковими для власників земельних ділянок та землекористувачів, діяльність яких пов`язана з порушенням поверхневого (родючого) шару ґрунту.

За нормою пункту 2 Порядку №1 спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який видається на підставі затвердженого в установленому законом порядку проекту землеустрою і дає право власнику земельної ділянки чи землекористувачу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки.

Пунктом 3.1 Порядку №1 власники земельних ділянок та землекористувачі, які проводять гірничодобувні, геологорозвідувальні, будівельні та інші роботи, зобов`язані отримати дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, якщо це призводить до порушення поверхневого (родючого) шару ґрунту.

Відповідно до пункту 3.2 Порядку №1, дозвіл не вимагається у випадках, якщо переміщення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) здійснюється в межах однієї й тієї самої земельної ділянки, що надана для ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва та будівництва індивідуальних гаражів.

За нормою пункту 3.3 Порядку №1 дозвіл видається на підставі затвердженого в установленому законом порядку проекту землеустрою, у якому повинні бути визначені умови зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту та порядок проведення рекультивації порушених земель.

Перелік документів, який включає робочий проект землеустрою, зазначено в статті 54 Закону України Про землеустрій .

При цьому, з вищенаведених норм вбачається, що на підставі рішення органу виконавчої влади розробляється робочий проект землеустрою з метою реалізації заходів по рекультивації порушених земель при проведенні геологорозвідувальних робіт, який в подальшому подається до уповноваженого органу для отримання дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки.

Із вищенаведеного випливає, що для отримання дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву землекористувачі звертаються до відповідного органу Держкомзему із заявою та документами, за наслідками розгляду якої надається дозвіл чи відмовляється у його видачі, про що письмово повідомляється заявнику із зазначенням причини такої відмови.

Аналіз наведеного дає підстави для висновку, що необхідність отримання власником дозволу на зняття і перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок має місце лише у тих випадках, коли ним буде здійснюватися діяльність, зокрема будівельна, що обов`язково призводить до порушення поверхневого (родючого) шару ґрунту, і не підпадає під винятки, передбачені пункті 3.2 Порядку №1.

Як слідує з витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 25991258 від 26 серпня 2014 року ЖБК Петриків-Житлобуд належить на праві приватної власності земельна ділянка, що розташована за адресою: Тернопільська область, Тернопільський район, с/рада Петриківська, кадастровий номер 6125286700:01:018:0004. Отже, останній без сумніву з 26 серпня 2014 року є власником зазначеної земельної ділянки.

Згідно з досліджених в судовому засіданні матеріалів, на належній ЖБК ПЕТРИКІВ-ЖИТЛОБУД земельній ділянці з 2008 року було розпочато будівництво. На момент обстеження у 2013 році на цій ділянці зведені: стіни одноповерхової споруди з підвалом розміром в плані 27,8х15,0 (один блок) на другому блоці виконані палові фундаменти на площі 51,8х23,8 м. Проектна і виконавча документації відсутні. Відтак, на момент придбання ЖБК ПЕТРИКІВ-ЖИТЛОБУД земельної ділянки у 2014 році на ній було розпочато будівництво, та був наявний фундамент, який графічно зображений на Технічній документація із землеустрою щодо поділу об`єднання земельних ділянок АТ БМ БАНК для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, територія Петриківської сільської ради Тернопільський район . Площа будівництва житлового будинку, що здійснює ЖБК ПЕТРИКІВ-ЖИТЛОБУД ведеться на місці ведення попередніх будівельних робіт та не перевищує площі фундаменту, підготованого для зведення адміністративно-побутового корпусу.

Тобто, перенесення ґрунтового покриву земельної ділянки без спеціального дозволу було здійснено попереднім власником земельної ділянки.

При цьому, як встановлено судом, в постанові державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Дублянка Ю. І. від 25 вересня 2020 року не зазначено жодних відомостей про те, коли мало місце перенесення ґрунтового покриву земельної ділянки без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі на належній позивачу земельній ділянці; чи власне позивач здійснив таке перенесення ґрунту на цій ділянці, та чи перебувала вказана ділянка на момент вчинення таких дій у власності позивача. Жодних доказів на підтвердження існування вказаних обставин в ході розгляду справи відповідачем суду не надано, як і не спростовано доводів позивача ОСОБА_1 .

Враховуючи те, що відповідач під час винесення оскаржуваної постанови про накладення адміністративного стягнення не встановив коли, ким і за наслідками чиєї діяльності відбулося зняття та перенесення ґрунтового покриву на земельній ділянці, що була об`єктом перевірки, суд вважає, що постанова від 25 вересня 2020 року № 701-дк/0227 По/08/01/- 20 про накладення адміністративного стягнення винесена без урахування всіх необхідних обставин, що мають значення для її прийняття, необґрунтована, безпідставна, позаяк відповідачем не доведено факту вчинення ОСОБА_1 порушення вимог ст. 168 Земельного кодексу України.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач не виконав процесуального обов`язку доказування своєї позиції, не спростував тверджень позивача, а отже не довів правомірності своєї поведінки і прийнятого ним рішення у спірних правовідносинах, натомість доводи позивача відповідають обставинам справи та ґрунтуються на нормах матеріального закону.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення шляхом скасування постанови від 25 вересня 2020 року № 701-дк/0227По/08/01/- 20 про накладення адміністративного стягнення, винесену державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Дублянком Юрієм Івановичем, та закриття справи про адміністративне правопорушення.

Вирішуючи питання про судові витрати, суд керується правилами ст. 139 КАС України, відповідно до яких, у разі задоволення позову сторони, яка не суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати стягуються на її користь за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

На підставі наведеного, керуючись статтями 173- 77, 90, 205, 241- 246, 255, 268, 286 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

У Х В А Л И В :

Адміністративний позов ОСОБА_1 до державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Дублянка Юрія Івановича про скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення - задовольнити частково.

Скасувати постанову від 25 вересня 2020 року № 701-дк/0227По/08/01/- 20 про накладення адміністративного стягнення, винесену державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Дублянком Юрієм Івановичем, а справу про адміністративне правопорушення - закрити.

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Дублянка Юрія Івановича - відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області судовий збір у розмірі 420 (чотириста двадцять) грн 40 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський міськрайонний суд протягом десяти днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.

Позивач: ОСОБА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , адреса проживання: АДРЕСА_1 .

Відповідач 1: державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Дублянко Юрій Іванович, адреса місцезнаходження: вул. Лисенка, буд. 20а, м. Тернопіль, 46002;

Відповідач 2: Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області, код ЄДРПОУ: 39766192, адреса місцезнаходження: вул. Лисенка, буд. 20а, м. Тернопіль, 46002.

Головуючий суддяО. Я. Герчаківська

СудТернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення05.02.2021
Оприлюднено08.02.2021
Номер документу94684700
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —607/17538/20

Рішення від 05.02.2021

Адміністративне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Герчаківська О. Я.

Ухвала від 30.10.2020

Адміністративне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Герчаківська О. Я.

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Герчаківська О. Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні