Рішення
від 28.01.2021 по справі 912/1295/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

вул.В`ячеслава Чорновола, 29/32, м.Кропивницький, Україна, 25022,

тел/факс: 32-05-11/24-09-91 E-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 січня 2021 рокуСправа № 912/1295/20 Господарський суд Кіровоградської області у складi суддi Вавренюк Л.С., за участю секретаря судового засідання Олійник В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 912/1295/20

за позовом: Виконувача обов"язків керівника Кіровоградської місцевої прокуратури

до відповідача 1: Міської ради міста Кропивницького

до відповідача 2: Фірми "Роксолана ЛТД" господарське товариство з обмеженою відповідальністю

до відповідача 3: Товарної біржі "Кіровоградська Аграрна Біржа"

про визнання недійсними рішення, результатів земельних торгів, договору оренди землі та зобов"язання повернути земельну ділянку

Представники:

від прокуратури - Петрікеєва О.І., посвідчення №052675 від 18.04.19;

від відповідача 1 - Бардиш Є.М. , довіреність № 203-МР/з від 09.12.20;

від відповідача 2 - Кулібаба М.І., адвокат, ордер КР №53099 від 09.04.20;

від відповідача 3 - Лапа В.М. , довіреність № 21 від 27.08.20;

від відповідача 3 - Крамаренко В.Л. директор, наказ №6 від 06.04.17;

У судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.

До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява виконувача обов`язків керівника Кіровоградської місцевої прокуратури до Міської рада міста Кропивницького, Фірми "Роксолана ЛТД" господарське товариство з обмеженою відповідальністю та Товарної біржі "Кіровоградська Аграрна Біржа" про:

- визнання недійсним рішення Міської ради міста Кропивницького від 27.11.2018 № 2160 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу права оренди на конкурентних засадах (земельних торгах) по вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг") та включення до Переліку земельної ділянки, яку виставлятимуть на земельні торги окремим лотом";

- визнання недійсними результати земельних торгів - аукціону № 15408, що проведений 20.02.2019 за лотом № 30126 - продаж права оренди строком на 25 років земельної ділянки загальною площею 0,0380 га для будівництв та обслуговування будівель торгівлі, розташованої на території Міської ради м. Кропивницького по вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг) з кадастровим номером 3510100000:37:329:0140, оформлених протоколом від 20.02.2019;

- визнання недійсним на майбутнє договір оренди № 3 від 20.02.2019, щодо земельної ділянки загальною площею 0,0380 га, кадастровий номер 3510100000:37:329:0140, що розташована по вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг") в м. Кропивницький;

- зобов`язання Фірму "Роксолана ЛТД" господарське товариство з обмеженою відповідальністю (м. Кропивницький, вул. Євгена Маланюка, 1а, код ЄДРПОУ 13743889) повернути Міській раді міста Кропивницького (м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 41, код ЄДРПОУ 26241020) земельну ділянку з кадастровим номером 3510100000:37:329:0140 загальною площею 0,0380 га, що розташована по вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг") в м. Кропивницький шляхом складання акту приймання-передачі;

- з покладенням на відповідачів витрат по сплаті судового збору.

В обґрунтування позовних вимог виконуючий обов`язків керівника Кіровоградської місцевої прокуратури зазначає, що земельна ділянка з кадастровим номером 3510100000:37:329:0140 має бути віднесена до земель рекреаційного призначення, а тому передача її для будівництва та обслуговування будівель торгівлі та визначення категорії земель як землі житлової та громадської забудови суперечить визначеним ст.ст. 50-52 Земельного кодексу України особливостям використання земель вказаної категорії, а також суперечить містобудівній документації (Плану зонування території міста Кіровограда), у зв`язку з чим наявні підстави для визнання недійсним рішення Міської ради міста Кропивницького від 27.11.2018 №2160. З урахуванням того, що торги з продажу права оренди спірної земельної ділянки проводилися на підставі рішення Міської ради м. Кропивницького, яке підлягає визнанню недійсним, прокурор вважає наявним підстави для визнання недійсними результатів земельних торгів, - аукціону № 15408, що оформлені протоколом від 20.02.2019. Оскільки рішення міської ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду шляхом проведення земельних торгів та результати торгів з продажу права оренди земельної ділянки підлягають визнанню недійсним, укладений на їх підставі договір оренди землі вважає прокурор, також має бути визнаний недійсним на підстав ст. 215 ЦК України.

Ухвалою від 01.04.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 912/1295/20 за правилами загального позовного провадження, враховуючи постанову Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 №211 із змінами від 16.03.2020 "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2", а також беручи до уваги офіційну інформацію із сайту Департаменту комунікацій Секретаріату Кабінету Міністрів України від 25.03.2020 про те, що Уряд запровадив режим надзвичайної ситуації по всій території України до 24.04.2020, рішення зборів суддів Господарського суду Кіровоградської області № 15 від 17.03.2020 підготовче засідання для розгляду справи №912/1288/20 буде призначено додатково ухвалою суду, яку буде направлено на адресу сторін.

01.05.2020 до суду від відповідача 2 (Фірма "Роксолана ЛТД" господарське ТОВ) надійшов відзив на позовну заяву від 30.04.2020, за змістом якого відповідач зазначає, що прокурор безпідставно звернувся до суду з даним позовом та не довів наявність у прокурора підстав та повноважень для представництва інтересів держави в суді з зазначеними в позові позовними вимогами, не надав суду доказів, які б підтверджували, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру не може ефективно захистити інтереси держави.

Відповідач 2 у відзиві також зазначив, що Міська рада міста Кропивницького прийняла спірне рішення у відповідності до норм діючого законодавства та з чітким дотриманням процедури.

Щодо доводів прокурора, що земельна ділянка розташована в межах охоронної зони об`єкта енергетики - повітряної ЛЕП 35 кВ відповідач 2 зазначив, що земельні ділянки в охоронних зонах можуть передаватися як у власність так і в оренду, але використовуються з дотриманням Закону України "Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів".

Щодо позовної вимоги про визнання недійсним договору оренди відповідач 2 зазначив, що прокурором в позові не зазначено жодної підстави, визначеної ст. 203 Цивільного кодексу України на підтвердження недійсності договору оренди землі. Єдина підстава - це похідна від задоволення попередньої позовної вимоги про визнання недійсним рішення Міської ради.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання фірму "Роксолана ЛТД" господарське ТОВ повернути земельну ділянку Міській раді міста Кропивницького відповідач 2 зазначає, що прокурором не визначено в позові в інтересах кого він звертається з такою вимогою, та які інтереси держави порушені і в чому.

14.05.2020 до суду від В.о. керівника Кіровоградської місцевої прокуратури надійшла відповідь на відзив відповідача 2, відповідно до якого прокурор зазначає, що компетентним органом, який має здійснювати захист вказаних інтересів держави, є Міська рада міста Кропивницького. Крім того, Міська рада, як орган місцевого самоврядування територіальної громади, виступає суб`єктом права власності на спірну земельну ділянку та зобов`язана здійснювати захист майнових прав, однак враховуючи, що Міська рада міста Кропивницького є одним із учасників спірних правовідносин, яким допущено порушення державних інтересів, остання є відповідачем у вказаній справі. Відтак, на підставі ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор самостійно представляє інтереси держави та звернувся до суду як позивач.

Щодо доводів відповідача 2, що цільове призначення земельної ділянки визначено рішенням Міської ради міста Кропивницького від 22.06.2018 № 1735 прокурор зазначив, що цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:37:329:0140 визначено саме оскаржуваним рішенням Міської ради від 27.11.2018 № 2160 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу права оренди на конкурентних засадах (земельних торгах) по вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг") та включення до Переліку земельної ділянки, яку виставлятимуть на земельні торги окремим лотом".

Щодо відсутності на думку відповідача 2 підстав для визнання недійсним договору оренди землі прокурором зазначено, що з огляду на те, що договір укладено на підставі рішення, яке не відповідає вимогам чинного законодавства, вказаний договір оренди землі відповідно до ст.ст. 16, 203, 215 ЦК України, ст. 152 Земельного кодексу України є недійсним.

25.06.2020 до суду від відповідача 3 (ТБ "Кіровоградська аграрна біржа") надійшов відзив на позовну заяву від 22.06.2020 № 520, за змістом якого відповідач 3 просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі. Так, відповідач зазначає, що прокурор не вказав, в особі кого він захищає інтереси держави, тому вважає за необхідне позовну заяву залишити без розгляду та повернути її позивачу. Відповідач зазначив, що на результати торгів не надходили заяви, скарги від учасників торгів, у той же день - 20.02.2019 був укладений договір оренди земельної ділянки № 3, тому підстав для визнання недійсними земельних торгів від 20.02.2019 та укладеного у той же день договору не має. Відповідач зазначив, що позивач не навів в позові законних підстав для визнання недійсними земельних торгів та укладеного Договору. Відсутність законних підстав для задоволення позовних вимог знаходить своє підтвердження тим, що позивач не знайшов достатніх підстав для оскарження рішення дванадцятої сесії сьомого скликання Міської ради міста Кропивницького від 22.06.2018 № 1735 "Про затвердження земельної ділянки по вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг"), право оренди на яку набувається на аукціоні".

13.07.2020 до суду від В.о. керівника Кіровоградської місцевої прокуратури надійшла відповідь на відзив відповідача 3, за змістом якого прокурор просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі з підстав викладених у відповіді на відзив.

Ухвалою від 03.08.2020 призначено підготовче засідання на 02.09.2020 о 11:00 год.

Протокольною ухвалою від 02.09.2020 оголошено перерву в підготовчому засіданні до 28.09.2020 о 16:30 год.

18.09.2020 прокурором подано до суду додаткові письмові пояснення, зокрема щодо твердження відповідача 3 про те, що ст. 138 Земельного кодексу України передбачено можливість скасування, анулювання та визнання торгів такими, що не відбулися та, що обраний позивачем спосіб захисту "як визнання недійсними результатів торгів" не передбачений законом, прокурор вважає, що торги з продажу права оренди спірної земельної ділянки проводилися на підставі рішення Міської ради міста Кропивницького, яке підлягає визнанню недійсним (з огляду на його невідповідність вимогам ст.ст. 19, 20, 51, 52, 135 ЗК України, ст. 21 Закону України "Про основи містобудування", ст. 18 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", ст.ст. 25,32 Закону України "Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів"), наявні підстави для визнання недійсними результатів земельних торгів, аукціону № 15408, що оформлені протоколом від 20.02.2019 на підставі частини 1 статті 203, статті 215 ЦК України.

Ухвалою від 28.09.2020 клопотання відповідача 1 від 28.09.2020 про відкладення підготовчого засідання задоволено, усне клопотання відповідача 2 від 28.09.2020 про оголошення перерви у підготовчому засіданні задоволено частково, підготовче засідання відкладено до 12.10.2020 о 12:00 год. та продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів.

07.10.2020 до суду від Міської ради міста Кропивницького надійшли письмові пояснення від 07.10.2020 в яких зазначено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу права оренди на конкурентних засадах (земельних торгах) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі за адресою: вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг") були погоджені ГУ Держгеокадастру Хмельницької області та Управлінням містобудування та архітектури Міської ради міста Кропивницького, що підтверджується висновками від 28.09.2018 № 10254/0/82-18 та від 05.09.2018 № 3261, тому Міська рада міста Кропивницького зобов`язана була прийняти рішення про його затвердження.

Ухвалою від 12.10.2020 закрито підготовче провадження у справі № 912/1298/20 та призначено до судового розгляду по суті на 28.10.2020 о 15:30 год.

Протокольною ухвалою від 28.10.2020 оголошено перерву в судовому засіданні до 25.11.2020 о 15:30 год.

Судове засідання, призначене на 25.11.2020, не відбулось у зв`язку з тим, що суддя Вавренюк Л.С., в провадженні якої перебуває дана справа з 23.11.2020 по 08.12.2020 включно була тимчасово непрацездатна.

Ухвалою від 11.12.2020 призначено судове засідання на 24.12.2020 о 15:30 год.

Протокольною ухвалою від 24.12.2020 судом оголошено перерву в судовому засіданні до 12.01.2021 о 15:30 год.

Протокольною ухвалою від 12.01.2021 судом оголошено перерву в судовому засіданні до 14.01.2021 о 16:00 год.

Протокольною ухвалою від 14.01.2021 судом оголошено перерву в судовому засіданні до 18.01.2021 о 16:30 год.

Протокольною ухвалою від 18.01.2021 судом оголошено перерву в судовому засіданні до 28.01.2021 о 15:00 год.

У судовому засіданні 28.01.2021 Прокурором позовні вимоги підтримано повністю, представниками відповідачів заперечено проти задоволення позовних вимог.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення Прокурора, представників відповідачів, які наведено в обґрунтування підстав позову і заперечень проти позовних вимог, дослідивши в судовому засіданні докази, судом встановлено наступний перелік обставин, що є предметом доказування у справі, та подані на їх підтвердження докази.

Так, ст. 131-1 Конституції України визначено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює, у тому числі, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Аналіз п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України та ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" дає підстави стверджувати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; у разі відсутності такого органу.

Перший "виключний випадок" передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу.

За змістом ч. 4, 5 ст. 53 ГПК України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Таким чином, ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" пов`язує обов`язок прокурора реалізувати представницькі повноваження в інтересах держави, у тому числі шляхом пред`явлення позовної заяви, лише з наявністю, на його думку, факту порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Реалізація такого обов`язку прокурором не пов`язана з настанням несприятливих правових наслідків для службових осіб уповноваженого органу, що не вчинив належних заходів щодо захисту інтересів держави, зокрема, у вигляді притягнення до кримінальної або дисциплінарної відповідальності.

Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Необхідність захисту інтересів держави полягає в тому, що правильне і своєчасне вирішення справ за позовами у сфері земельних відносин та дотримання визначеного законодавством порядку набуття прав на земельні ділянки має важливе значення для зміцнення правопорядку в сфері землекористування та запобігання порушенням у цій сфері та поновленні майнових інтересів держави щодо спірної земельної ділянки.

Згідно зі ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" охорона земель - це система правових, організаційних, економічних, технологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського призначення для несільськогосподарських потреб, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісового фонду, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення.

Відповідно до ст. 5 Закону та ч. 1 ст. 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, яким згідно з п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №15 від 14.01.2015, є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) та її територіальні підрозділи.

Відповідно до п.п. 25-1 п. 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №15 від 14.01.2015, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за: дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Відповідно до ст. 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог; законодавства України про охорону земель мають право звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився. Аналогічні положення передбачено і п. 5-1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №15 від 14.01.2015.

Разом з тим, ст.ст. 6, 9, 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", якими закріплено повноваження зазначеного органу, визначено способи здійснення державного контролю за використанням і охороною земель, а також встановлено повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель, не передбачено повноважень щодо оскарження рішень суду, звернення до суду з позовами про визнання недійсними правочинів щодо передачі у користування земельних ділянок державної та комунальної власності, їх повернення з чужого незаконного володіння тощо.

Не передбачено таких повноважень і Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №15 від 14.01.2015.

Звертаючись до суду з цим позовом, прокурором зазначено, що чинним законодавством визначено орган, уповноважений державою здійснювати функції контролю за використанням та охороною земель, однак у нього відсутні повноваження щодо звернення до суду позовами, апеляційними скаргами, заявами про вступ у справу з питань передачі у користування земельних ділянок, а також їх повернення, виникла необхідність в представництві інтересів держави прокурором.

Статтею 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; організація землеустрою.

Згідно положень ст. 80 Земельного кодексу України, суб`єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.

Аналіз норм Конституції України, Земельного кодексу України свідчить, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у земельних правовідносинах діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок. Реалізуючи ці повноваження, вказані органи вступають у цивільні та господарські правовідносини з юридичними та фізичними особами.

Відповідно до ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, зазначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Повноваження органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади, у сфері регулювання земельних відносин визначені у ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", зокрема, до відання виконавчих органів міських рад належать, в тому числі, власні (самоврядні) повноваження, зокрема, надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад, та делеговані повноваження, а саме здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням і охороною земель.

Таким чином, Міська рада міста Кропивницького є органом, який уповноважений територіальною громадою на здійснення функцій щодо надання земельних ділянок певної категорії в користування, здійснення контролю за додержанням земельного законодавства в межах міста.

Інтереси держави у сфері захисту земельних правовідносин полягають у забезпеченні правомірного обігу майнових прав на земельні ділянки, додержання законодавчого порядку їх відчуження, а також у визнанні та захисні законних форм землекористування.

Незаконна передача земельної ділянки в оренду порушує зазначені державні інтереси та перешкоджає законному розпорядженню земельними ділянками.

Компетентним органом, який має здійснювати захист вказаних інтересів держави, є Міська рада міста Кропивницького. Крім того, міська рада, як орган місцевого самоврядування територіальної громади, виступає суб`єктом права власності на спірну земельну ділянку (ст.ст. 80, 83 Земельного кодексу України) та зобов`язана здійснювати захист майнових прав.

Враховуючи, що Міська рада міста Кропивницького є одним із учасників спірних правовідносин, яким допущено порушення державних інтересів, вона є відповідачем у вказаній справі.

З огляду на викладене, на підставі ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор самостійно представляє інтереси держави та звертається до суду як позивач.

Таким чином прокурором правомірно обґрунтовані підстави звернення з даним позовом та визначено одним з відповідачів у справі Міську раду міста Кропивницького, оскільки іншого органу місцевого самоврядування, який міг би здійснити захист інтересів держави в особі територіальної громади, виходячи зі спірних правовідносин, не існує.

Враховуючи наведене, суд вважає необґрунтованими доводи відповідачів 2, 3 щодо відсутності у прокурора підстав для звернення з даним позовом.

Судом по суті спору встановлено наступні обставини.

Рішенням Міської ради міста Кропивницького дванадцятої сесії сьомого скликання від 22.06.2018 № 1735 "Про затвердження земельної ділянки по вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг"), право оренди на яку набувається на аукціоні" затверджено земельну ділянку, право оренди на яку набувається на аукціоні, згідно з додатком; надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 25 років (право оренди на яку набувається на аукціоні) з правом передачі земельної ділянки в суборенду по вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг") загальною площею 0,0380 га (у тому числі по угіддях: 0,0380 га - землі під громадською забудовою) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі за рахунок земель житлової та громадської забудови, що перебувають у запасі (а.с. 26 том 1).

Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, земельна ділянка з кадастровим номером 3510100000:37:329:0140 зареєстрована 19.10.2018 з цільовим призначенням - 03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид використання земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, форма власності - комунальна власність (а.с. 37 -39 том 1).

Рішенням Міської ради міста Кропивницького тринадцятої сесії сьомого скликання від 27.11.2018 № 2160 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу права оренди на конкурентних засадах (земельних торгах) по вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг") та включення до Переліку земельної ділянки, яку виставлятимуть на земельні торги окремим лотом" затверджено проект землеустрою щодо відведення в оренду строком на 25 років земельної ділянки шляхом проведення земельних торгів (право оренди на яку набувається на аукціоні) з правом передачі земельної ділянки в суборенду по вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг") (кадастровий номер 3510100000:37:329:0140) загальною площею 0,0380 га, за рахунок земель житлової та громадської забудови, для будівництва та обслуговування будівельної торгівлі (а.с. 27 том 1).

Відповідно до протоколу земельних торгів - аукціону № 15408, що проведений 20.02.2019 за лотом № 30126-продаж права оренди строком на 25 років земельної ділянки загальною площею 0,0380 га для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, розташованої на території Міської ради м. Кропивницького по вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг") з кадастровим номером 3510100000:37:329:0140, переможцем торгів оголошено фірму "Роксолана ЛТД" господарське ТОВ.

20.02.2019 між Міською радою міста Кропивницького (Орендодавець) та Фірмою "Роксолана ЛТД" господарське ТОВ (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки №3, відповідно до п. 1.1 якого Орендодавець на підставі протоколу земельних торгів - аукціону № 15408 від 20.02.2019 року надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку: цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі; вид використання - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі; кадастровий номер 3510100000:37:329:0140; місце розташування - вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг") м. Кропивницький (а.с. 32-34 том 1).

Земельна ділянка, яка є об`єктом оренди, належить до земель комунальної власності територіальної громади міста Кропивницького на підставі Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 20.12.2018, індексний номер витягу - 150476173 (номер запису про право власності - 29570248, дата державної реєстрації 18.12.2018) (п. 1.2 Договору).

Відповідно до п. 2.1 Договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0380 га за рахунок земель житлової та громадської забудови.

Договір укладено строком на 25 років (п. 3.1 Договору).

Договір підписано повноважними представниками сторін та скріплено печатками.

Право оренди зареєстроване 06.03.2019, що вбачається з Витягу про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно від 05.03.2020. Цільове призначення земельної ділянки кадастровий номер 3510100000:37:329:0140 для ведення будівництва та обслуговування будівель торгівлі, форма власності комунальна (а.с. 40).

В обґрунтування позову прокурор зазначає, що земельна ділянка з кадастровим номером 3510100000:37:329:0140 має бути віднесена до земель рекреаційного призначення, а тому передача її для будівництва та обслуговування будівель торгівлі та визначення категорії земель як землі житлової та громадської забудови суперечить визначеним ст.ст. 50-52 Земельного кодексу України особливостям використання земель вказаної категорії, а також суперечить містобудівній документації (Плану зонування території міста Кіровограда), у зв`язку з чим наявні підстави для визнання недійсним рішення Міської ради міста Кропивницького від 27.11.2018 №2160. З урахуванням того, що торги з продажу права оренди спірної земельної ділянки проводилися на підставі рішення Міської ради м. Кропивницького, яке підлягає визнанню недійсним, прокурор вважає наявним підстави для визнання недійсними результатів земельних торгів, - аукціону № 15408, що оформлені протоколом від 20.02.2019. Оскільки рішення міської ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду шляхом проведення земельних торгів та результати торгів з продажу права оренди земельної ділянки підлягають визнанню недійсним, укладений на їх підставі договір оренди землі вважає прокурор, також має бути визнаний недійсним на підстав ст. 215 ЦК України.

Листом Міської ради міста Кропивницького від 03.07.2019 № 19-1896 "Про надання інформації та копій документів" повідомлено, що відповідно до містобудівної документації - Плану зонування території міста Кіровограда, затвердженого рішенням міської ради від 17.09.2013 № 2456, територія на якій розташована земельна ділянка з кадастровим номером 3510100000:37:329:0140 визначена рекреаційною зоною активного відпочинку Р-2 (а.с. 42 том 1).

До вказаного листа додано викопіювання з містобудівної документації "Генеральний план міста Кіровограда", затвердженої рішенням Кіровоградської міської ради від 12.09.2000 року № 627 та викопіювання з містобудівної документації "План зонування території міста Кіровограда", затвердженої рішенням Кіровоградської міської ради від 17.09.2013 року № 2456 (а.с. 43-44 том 1).

Також на підтвердження власних вимог позивачем додано Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу прав оренди на конкурентних засадах (земельних торгах) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі за адресою: Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг") затверджений Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області 19.10.2018 року (а.с. 45-53 том 1).

Розглядаючи спір по суті, господарський суд враховує наступні норми права.

Згідно із статтями 13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до статей 142, 143 Основного Закону України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об`єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

Відповідно до вимог ст. 1 Земельного Кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

01.01.2013 набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності".

Згідно пунктом 3 Прикінцевих та перехідних положень до вказаного Закону України з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються: а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу.

Положеннями ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

За ч. 1-3 ст. 123 Земельного кодексу України надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Статтею 19 Земельного кодексу України визначено перелік категорій земель за основним цільовим призначенням, серед них зокрема у пункті "б" визначено землі житлової та громадської забудови, у пункті "ґ" землі рекреаційного призначення.

Частиною 2 статті 18 Земельного кодексу України визначено, що категорії земель України мають особливий правовий режим.

Так, положеннями ст. ст. 38, 39 Земельного кодексу України встановлено, що до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування.

Використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм.

Нормами статей 50, 51 Земельного кодексу України визначено, що до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів.

До земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об`єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячих туристичних станцій, дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об`єктів, а також земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об`єктів стаціонарної рекреації.

Статтею 181 Земельного кодексу України визначено поняття землеустрою як сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональної організації території адміністративно-територіальних одиниць, суб`єктів господарювання, що здійснюються під впливом суспільно-виробничих відносин і розвитку продуктивних сил.

Мета землеустрою, згідно нормам статті 182 Земельного кодексу України, полягає в забезпеченні раціонального використання та охорони земель, створенні сприятливого екологічного середовища та поліпшенні природних ландшафтів.

Основними завданнями землеустрою, як визначено статтею 183 Земельного кодексу України, є зокрема, встановлення на місцевості меж адміністративно-територіальних одиниць, територій з особливим природоохоронним, рекреаційним і заповідним режимами, меж земельних ділянок власників і землекористувачів; здійснення заходів щодо прогнозування, планування, організації раціонального використання та охорони земель на національному, регіональному, локальному і господарському рівнях; організація територій несільськогосподарських підприємств, організацій і установ з метою створення умов ефективного землекористування та обмежень і обтяжень у використанні земель.

Згідно статті 184 Земельного кодексу України землеустрій передбачає, зокрема складання проектів відведення земельних ділянок; встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок.

Частиною 2 статті 185 Земельного кодексу України визначено, що землеустрій здійснюється відповідно до закону.

Відповідно до статті 4 Закону України "Про землеустрій" суб`єктами землеустрою є, зокрема, органи державної влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування.

Статтею 16 Закону України "Про землеустрій" визначено, що до повноважень Київської і Севастопольської міських рад у сфері землеустрою на їх території належать, зокрема, розробка, затвердження і реалізація цільових програм, схем та проектів землеустрою щодо використання та охорони земель; організація здійснення землеустрою; організація і здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності при проведенні землеустрою.

Згідно статті 20 Закону України "Про землеустрій" землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі, зокрема організації нових і впорядкування існуючих об`єктів землеустрою.

Підставою проведення землеустрою, за статтею 22 Закону України "Про землеустрій" є, зокрема, рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою. Рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку документації із землеустрою приймається виключно у строки та лише у випадках, передбачених цим Законом та Земельним кодексом України. Зазначене рішення надається безоплатно та має необмежений строк дії.

Судом встановлено, що рішенням Міської ради м. Кропивницького від 22.06.2018 № 1735 "Про затвердження земельної ділянки по вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг"), право оренди на яку набувається на аукціоні" затверджено спірну земельну ділянку та надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 25 років (право оренди на яку набувається на аукціоні) з правом передачі земельної ділянки в суборенду для будівництва та обслуговування будівель торгівлі за рахунок земель житлової та громадської забудови, що перебувають у запасі.

Пунктом 3 рішення Управлінню земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища встановлено замовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та визначення її нормативної грошової оцінки згідно з додатком; надати міській раді на затвердження розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, пропозиції про встановлення стартової ціни земельної ділянки та умови розстрочення розрахунків за приданий лот.

Так, згідно рішення Міської ради м. Кропивницького від 22.06.2018 № 1735 земельна ділянка по вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг") загальною площею 0,0380 га (у тому числі по угіддях: 0,0380 га - землі під громадською забудовою) взята за рахунок земель житлової та громадської забудови, що перебувають у запасі.

Частиною 2 статті 19 Земельного кодексу України визначено, що земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.

Статтею 17 Закону України "Про основи містобудування" визначено, що містобудівна документація - затверджені текстові і графічні матеріали, якими регулюється планування, забудова та інше використання територій. Містобудівна документація є основою для, зокрема, вирішення питань щодо вилучення (викупу), передачі (надання) земельних ділянок у власність чи користування громадян та юридичних осіб.

Згідно ст. 21 Закону України "Про основи містобудування" визначення територій для містобудівних потреб здійснюється відповідно до затвердженої містобудівної документації з урахуванням планів земельно-господарського устрою.

Із вищевикладеного слідує, що станом на момент надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надання мотивованої відмови у його наданні уповноваженим суб`єктом, органом місцевого самоврядування, оцінюється відповідність/невідповідність місця розташування відповідної земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації.

Рішенням Міської ради м. Кропивницького від 22.06.2018 № 1735 замовнику Управлінню земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Статтею 50 Закону України "Про землеустрій" визначено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Частиною 4 статті 123 Земельного кодексу України передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Статтею 186-1 Земельного кодексу України визначено повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок

За ч. 1 ст. 186-1 Земельного кодексу України, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Частиною 2 статті 186-1 Земельного кодексу України визначено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об`єкт будівництва або планується розташування такого об`єкта (крім проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи), подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури, а в разі, якщо такий орган не утворений, - до органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань містобудування та архітектури чи структурного підрозділу обласної державної адміністрації з питань містобудування та архітектури.

Згідно ч. 4 ст. 186-1 Земельного кодексу України, розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту, а щодо земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, розробник подає оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на погодження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а до органів, зазначених у частині третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.

Відповідно до ч. 5 ст. 186-1 Земельного кодексу України органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

Частиною 6 ст. 186-1 Земельного кодексу України встановлено, що підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Згідно ч. 7 ст. 186-1 Земельного кодексу України кожен орган здійснює розгляд та погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки самостійно та незалежно від погодження проекту іншими органами, зазначеними у частинах першій - третій цієї статті, у визначений законом строк.

Як вбачається із матеріалів справи, за замовленням Управлінням земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Приватним підприємством "Громадський земельний центр" розроблено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу права оренди на конкурентних засадах (земельних торгах) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, за змістом якого зазначено, що проект землеустрою розроблений у відповідності до вимог ст. ст. 38, 116, 118, 121, 125, 186-1 Земельного кодексу України, ст. 50 Закону України "Про землеустрій", інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держкомзему України від 18.05.2010 року № 376, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.06.2010 року № 391/17686. Після затвердження проекту землеустрою не передбачено зміну категорії земель та складу угідь за основним цільовим призначенням. Відповідно до статуту та Земельного кодексу України земельна ділянка відноситься до земель житлової та громадської забудови. Згідно з переліком обмежень у використанні земельної ділянки (додаток 6), порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Мінстатів України від 17.10.2012 року №1051), обмеження у використанні земельної ділянки відсутні. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується з територіальним органом Держгеокадастру, органу містобудування та архітектури у порядку встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України (а.с. 45-53 том 1)

У матеріалах Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки наявний висновок Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 28.09.2018 № 10254/0/82-18, згідно п. 6.6. якого зазначено щодо наявності обмежень на земельній ділянці 01.05 на площі 0,0368 га, а у п. 8 визначено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідає вимогам земельного законодавства та прийняти нормативно-правовим актам. У п.9 вказаного висновку міститься зазначення про відсутність зауважень та пропозицій до проекту землеустрою.

Також, на Проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки міститься штамп державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області проставлений 19.08.2018.

У матеріалах Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки також наявний висновок Управління містобудування та архітектури по проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу права оренди на конкурентних засадах (земельних торгах) від 05.09.2018 № 3261, за яким, управлінням погоджено проект землеустрою з урахуванням дотримання Правил охорони електромереж, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.1997 № 209, вимог Земельного кодексу України та ДБН Б.2.2-12:2018 "Планування та забудова територій".

Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, станом на 19.10.2018, земельну ділянку розташовану у Кіровоградській області, м. Кропивницький, вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг") зареєстровано із кадастровим номером 3510100000:37:329:0140.

Крім того, визначено нормативну грошову оцінку вказаної земельної ділянки, що підтверджується Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 31.10.2018 № 1197.

Статтею 123 Земельного кодексу України встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Статтею 79-1 Земельного кодексу України встановлено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Рішенням Міської ради м. Кропивницький від 27.11.2018 №2160 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу права оренди на конкурентних засадах (земельних торгах) по вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг") та включення до Переліку земельної ділянки, яку виставлятимуть на земельні торги окремим лотом" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зареєстровано за територіальною громадою міста Кропивницький в особі Міської ради міста Кропивницького право комунальної власності на земельну ділянку та визначено умови продажу права оренди земельної ділянки.

Фактично рішенням Міської ради м. Кропивницький від 27.11.2018 №2160 сформовано як об`єкт цивільних прав земельну ділянку розташовану у Кіровоградській області, м. Кропивницький, вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг") із присвоєнням їй кадастрового номеру 3510100000:37:329:0140.

Прокурором на підтвердження заявлений позовних вимог щодо віднесення земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:37:329:0140 до земель рекреаційного призначення надано лист Управління містобудування та архітектури Міської ради м. Кропивницького від 03.07.2019 №19-1896, який надано на запит № 78-4635 від 01.04.2019 (вказаний запит відсутній у матеріалах справи) та до якого додано викопіювання з містобудівної документації "Генеральний план міста Кіровограда", затвердженої рішенням Кіровоградської міської ради від 12.09.2000 року № 627 та викопіювання з містобудівної документації "План зонування території міста Кіровограда", затвердженої рішенням Кіровоградської міської ради від 17.09.2013 року № 2456 (далі - Лист від 03.07.2019, а.с. 42 том 1).

Обов`язок доказування визначений ст. 74 Господарського процесуального кодексу України за якою кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

За ст. 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Положеннями ст. 77 Господарського процесуального кодексу України визначено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Суд встановив, що прокурором не надано належних та допустимих доказів віднесення спірної земельної ділянки до категорії земель рекреаційного призначення.

Що ж стосується Листа від 03.07.2019, на який посилається прокурор, як на підставу своїх вимог, господарський суд звертає увагу на те, що наведена в ньому інформація надається як відповідь на лист прокурора від 01.07.2019 № 78-4635 вих-19, копія якого до суду прокурором надана не була. До того ж, зі змісту Листа від 03.07.2019 вбачається, що ним надається викопіювання з Генерального плату міста Кіровограда, Плану зонування території міста Кіровограда, з наявної в управлінні топографічної зйомки міста станом на 1993, а отже без наведення до них будь яких внесених змін та доповнень, що відбувались в період після 1993.

А отже, Лист від 03.07.2019 в розумінні ст. 76 Господарського процесуального кодексу України не є належним доказом та спростовується наявними у матеріалах справи висновком Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 28.09.2018 № 10254/0/82-18 та висновком Управління містобудування та архітектури по проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу права оренди на конкурентних засадах (земельних торгах) від 05.09.2018 № 3261 (а.с. 53, 54 том 1).

Більш того, вказаний лист датується липнем 2019 та підписано Т.в.о. начальника Управління містобудування та архітектури Міської ради міста Кропивницького, тоді як Проект землеустрою земельної ділянки, що має кадастровий номер 3510100000:37:329:0140 (далі - Проект), погоджувався у 2018 начальником зазначеного вище Управління за відсутності будь яких зауважень до Проекту.

Господарський суд звертає також увагу, що до вказаного вище Проекту були відсутні зауваження та пропозиції під час проведення й державної експертизи, за змістом висновку якої та за наслідками відповідного аналізу, Проект є таким, що відповідає земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно - правовим актам, що, в свою чергу, спростовує доводи прокурора в цій частині (а.с. 53 том 1).

Додані прокурором до позову у справі викопіювання з містобудівної документації "Генеральний план міста Кіровограда", затвердженої рішенням Кіровоградської міської ради від 12.09.2000 року № 627 та викопіювання з містобудівної документації "План зонування території міста Кіровограда", затвердженої рішенням Кіровоградської міської ради від 17.09.2013 року № 2456 (саме на яке у Листі від 03.07.2019 є посилання), не містять у собі позначень щодо спірної земельної ділянки, що виключає можливість вважати такі докази належними в розумінні ст. 76 ГПК України.

Стосовно інших доводів, викладених в позові, а саме щодо наявності обмежень у використанні спірної земельної ділянки через її знаходження в межах охоронної зони об`єкта енергетики - повітряної ЛЕП 35 кВ, прокурором не доведено наявності порушень Фірмою "Роксолана ЛТД" господарське товариство з обмеженою відповідальністю ч. 4 ст. 32 Закону України "Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів", а саме наявності зведених будинків або споруд будь-якого призначення.

Доводи прокурора в цій частині не є такими, що впливають на дійсність Рішення № 2160, а також були враховані під час виготовлення Проекту та складання Акту перенесення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності від 21.08.2018, за змістом якого відповідно до Правил охорони електричних мереж, затверджених Постановою КМУ від 04.03.1997 № 209, Закону України "Про електроенергетику" вздовж ЛЕП 35 кВ та встановлені охоронні зони шириною 15 метрів від країв проводів, дотримання саме яких є обов"язковим за Висновком Управління містобудування та архітектури № 3261 від 05.09.2018 (а.с. 53 - зворотній бік том 1).

Крім того, прокурором не оспорено у судовому порядку невідповідність положень проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Згідно із ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Частиною 1 ст. 155 Земельного кодексу України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Отже, підставами для визнання недійсним акта (рішення) є невідповідність його вимогам законодавства, або видання такого акта із порушенням встановленої законодавством компетенції органу, який видав такий акт.

З огляду на встановлені господарським судом обставини, прокурором, не доведено що рішення Міської ради м. Кропивницький від 27.11.2018 №2160 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу права оренди на конкурентних засадах (земельних торгах) по вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг") та включення до Переліку земельної ділянки, яку виставлятимуть на земельні торги окремим лотом" суперечить вимогам законодавства та підлягає визнанню недійсним, а отже у вказаній вимозі необхідно відмовити.

Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 3510100000:37:329:0140 від 19.10.2018 визначено комунальну форму власності земельної ділянки.

Враховуючи наведене, а також оціночність поняття "інтереси держави" обов`язок обґрунтування щодо наявності якого покладається на прокурора із посиланням на відповідне законодавство на підставі якого подається позов, необхідності його захисту, останнім не доведено суду наявності порушення "інтересів держави".

Щодо інших позовних вимог про визнання недійсними результатів земельних торгів - аукціону № 15408, що проведений 20.02.2019 за лотом № 30126, визнання недійсним на майбутнє договір оренди № 3 від 20.02.2019, зобов`язання Фірму "Роксолана ЛТД" господарське товариство з обмеженою відповідальністю повернути Міській раді міста Кропивницького земельну ділянку з кадастровим номером 3510100000:37:329:0140 загальною площею 0,0380 га, що розташована по вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг") в м. Кропивницький шляхом складання акту приймання-передачі, у цій справі вони є похідними від основної вимоги про визнання рішення Міської ради міста Кропивницького від 27.11.2018 № 2160 недійсним.

Відповідно до положень ч. 1, 2 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Приписами ч.ч.1-3 ст. 135 Земельного кодексу України визначено, що земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу. Організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів. Виконавцем земельних торгів є суб`єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення. Учасником земельних торгів є фізична або юридична особа, яка подала виконавцю земельних торгів документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зареєстрована у книзі реєстрації учасників земельних торгів і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, яка виставляється на земельні торги.

За ч. 2 ст. 136 Земельного кодексу України, добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.

У відповідності до положень ч. 23-26 ст. 137 Земельного кодексу України ліцитатор оголошує про завершення земельних торгів після підписання протоколу торгів. Договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки між організатором земельних торгів і переможцем торгів укладається безпосередньо в день проведення торгів, крім випадків, передбачених частиною двадцять дев`ятою цієї статті. Право на земельну ділянку, набуте за результатами проведення торгів, підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному законом. Документ про оплату разом з договором купівлі-продажу, оренди, емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки є підставою для державної реєстрації відповідного речового права переможця земельних торгів на земельну ділянку.

У матеріалах справи наявний Договір про проведення земельних торгів (а.с. 29- 31), з яким організатором є Міська рада міста Кропивницького, яка діє зокрема на підставі рішення міської ради міста Кропивницького від 27.11.2018 № 2160 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу права оренди на конкурентних засадах (земельних торгах) по вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг") та включення до Переліку земельної ділянки, яку виставлятимуть на земельні торги окремим лотом", виконавцем Товарна біржа "Кіровоградська Аграрна біржа" та відповідно до п.1.1. якого виконавець за даним Договором зобов`язується надати організатору послуги щодо проведення земельних торгів з продажу права на оренду наступної земельної ділянки: вул. Космонавта Попова (біля ринку "Жемчуг") у м. Кропивницький, Кіровоградської області, кадастровий номер 3510100000:37:329:0140, площа 0,0380 га, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, оренда терміном на 25 років, стартова ціна лота 12 882,48 грн.

Проведення електронних земельних торгів підтверджується оголошенням про проведення земельних торгів лот № 30126, аукціон № 15408 та протоколом земельних торгів аукціону №15408 від 20.02.2019 (а.с. 244 том 1).

Договір підписаний повноважними представниками сторін та скріплений печатками.

За результатами проведення земельних торгів між Міською радою міста Кропивницького (орендодавець) та фірма "Роксонала ЛТД" господарське товариство з обмеженою відповідальністю (орендар) укладено Договір оренди земельної ділянки №3 від 20.02.2019.

Суд зазначає, що результати аукціону можуть визнані у судовому порядку недійсними, якщо вони проведені з порушенням встановлених законодавством вимог щодо його проведення.

Прокурором не доведено наявності підстав для визнання результатів земельних торгів недійсними через порушення на час їх проведення вимог встановлених земельним законодавством.

За частиною 1 ст. 203 Цивільного кодексу України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Статтею 215 Цивільного кодексу України визначено підстави недійсності правочину, а саме підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається. У випадках, встановлених цим Кодексом, нікчемний правочин може бути визнаний судом дійсним. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Оскільки, Договір оренди земельної ділянки №3 від 20.02.2019 укладений за результатами аукціону № 15408, оформленого протоколом від 20.02.2019, тобто результати земельних торгів є єдиним юридичним фактом, з яким пов`язується настання, зміна та припинення земельних правовідносин, зокрема щодо оренди земельної ділянки, які не визнано судом недійсними, а отже вимога про визнання недійсним на майбутнє Договору оренди земельної ділянки №3 від 20.02.2019 також не підлягає задоволенню.

Частиною 1 статті 216 Цивільного кодексу України передбачено наслідки недійсності правочину, за якими у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Господарський суд зазначає, що оскільки підстав для визнання недійсним Договору оренди земельної ділянки №3 від 20.02.2019 прокурором не доведено та судом не встановлено, то наслідки визначені ч. 1 ст. 216 Цивільного кодексу України, зокрема щодо повернення фірмою "Роксонала ЛТД" господарським товариством з обмеженою відповідальністю спірної земельної ділянки, не настають. Відтак, суд відмовляє у задоволенні вказаної позовної вимоги.

При цьому, господарський суд вважає слушними доводи відповідача 2 в тій частині, що прокурор безпідставно просить витребувати земельну ділянку, що належить до комунальної власності, від відповідача 2 на користь відповідача 1, тобто Міської ради м. Кропивницького, яка не є позивачем у справі та є законним розпорядником даної земельної ділянки.

Отже, оскільки за результатами дослідження та оцінки поданих прокурором доказів на підтвердження заявлених позовних вимог, судом не встановлено підстав наявності відповідних порушень, у позові слід відмовити повністю.

При цьому, суд вказує, що ним була надана оцінка основним доводам та запереченням сторін. Решта доводів та заперечень висновків суду по суті позовних вимог не спростовуються.

Водночас, суд наголошує, що хоча п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, зобов"язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детельної відповіді на кожен аргумент (справа "Трофимчук проти України" no. 4241/03 від 28.10.2010).

Судовий збір за положеннями ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на позивача.

Керуючись ст. ст. 73-80, 129, 232, 233, 236-238, 240-242, 247-252, 326-327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Кіровоградської області.

Копії рішення направити:

Кіровоградській обласній прокуратурі за адресою: 25006, м. Кропивницький, вул. Є.Чикаленка, 11 та електронною поштою: kirovograd@kir.gp.gov.ua;

Міській раді міста Кропивницького за адресою: 25022, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 41 та електронною поштою: ІНФОРМАЦІЯ_3;

Фірмі "Роксолана ЛТД" господарське товариство з обмеженою відповідальністю за адресою: 25015, м. Кропивницький, Євгена Маланюка, 1а та електронною поштою: ІНФОРМАЦІЯ_2;

Товарній біржі "Кіровоградська Аграрна Біржа" за адресою: 25006, м. Кропивницький, вул. Тараса Карпи, 84 та електронною поштою ІНФОРМАЦІЯ_1.

Повне рішення складено 08.02.2021.

Суддя Л.С. Вавренюк

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення28.01.2021
Оприлюднено09.02.2021
Номер документу94695701
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —912/1295/20

Рішення від 28.01.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Вавренюк Л.С.

Ухвала від 14.01.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Вавренюк Л.С.

Ухвала від 12.01.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Вавренюк Л.С.

Ухвала від 24.12.2020

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Вавренюк Л.С.

Ухвала від 11.12.2020

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Вавренюк Л.С.

Ухвала від 28.10.2020

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Вавренюк Л.С.

Ухвала від 12.10.2020

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Вавренюк Л.С.

Ухвала від 28.09.2020

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Вавренюк Л.С.

Ухвала від 02.09.2020

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Вавренюк Л.С.

Ухвала від 03.08.2020

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Вавренюк Л.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні