ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 лютого 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/7515/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І.,
за участю:
секретаря судового засідання - Вязун К.Ю.,
представників позивача - Ковтун В.В., Бібен Ю.М.,
представника відповідача-1 - Кошляк А.І.,
представника третьої особи - Корнієнка А.І.,
розглянувши у судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОЦЕНТР 2017" до Головного управління ДПС у Полтавській області та Державної податкової служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Товариство з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНОТОРГ АГРО" про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "АГРОЦЕНТР 2017" /далі - позивач, ТОВ "АГРОЦЕНТР 2017"/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області /далі - відповідач-1, ГУ ДПС в Полтавській області/ та Державної податкової служби України /далі - відповідач-2, ДПС України/ про:
- визнання протиправними та скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, №2148386/41963867 від 18 листопада 2020 року, №2148388/41963867 від 18 листопада 2020 року та №2148389/41963867 від 18 листопада 2020 року;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №5 від 09 жовтня 2020 року, №8 від 13 жовтня 2020 року та №9 від 29 жовтня 2020 року, складені та подані на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "АГРОЦЕНТР 2017", датою їх подання /а.с.1-7 т.1/.
Позов обґрунтований тим, що позивачем надано контролюючому органу всі необхідні документи, які засвідчують факти здійснення господарських операцій за податковими накладними №5 від 09 жовтня 2020 року, №8 від 13 жовтня 2020 року та №9 від 29 жовтня 2020 року, у реєстрації яких було відмовлено, та рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2148386/41963867 від 18 листопада 2020 року, №2148388/41963867 від 18 листопада 2020 року та №2148389/41963867 від 18 листопада 2020 року є необґрунтованими.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18 грудня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження, а також залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНОТОРГ АГРО" /далі - третя особа, ТОВ "ЗЕРНОТОРГ АГРО"/.
Відповідач-1 позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 96-98 т.1/ зазначив, що за результатами опрацювання первинних документів, поданих позивачем до податкових накладних №5 від 09 жовтня 2020 року, №8 від 13 жовтня 2020 року та №9 від 29 жовтня 2020 року, встановлено, що платником не надані копії: первинних документів щодо постачання / придбання товарів /послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки; договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них ( додатків до договору поставки № 20 від 21 вересня 2020 року, які відповідно до пункту 4.1 такого договору є невід`ємною частиною договору, та документів, які підтверджують транспортування товару від постачальника до покупця (товарно-транспортні накладні)), у зв`язку з чим комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2148386/41963867 від 18 листопада 2020 року, №2148388/41963867 від 18 листопада 2020 року та №2148389/41963867 від 18 листопада 2020 року.
Правом на подання відзиву на позовну заяву відповідач-2 не скористався.
Правом подання письмових пояснень третя особа не скористалася.
У судовому засіданні представники позивача та третьої особи підтримали заявлений позов, а представник відповідача-1 проти його задоволення заперечувала.
Відповідач-2 явку у судове засідання свого уповноваженого представника не забезпечив, будучи належним чином повідомленим про дату, час та місце судового засідання /а.с. 129 т.2/.
Відповідно до частини першої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
За змістом пункту 1 частини третьої цієї статті якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
Зважаючи на те, що відповідач-2 належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи та про причини неявки свого представника не повідомив, суд визнав за можливе розглядати справу за відсутності представника відповідача-2.
Заслухавши пояснення представників учасників справи та дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Товариство з обмеженою відповідальністю "АГРОЦЕНТР 2017" зареєстроване як юридична особа 26 лютого 2018 року та включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з ідентифікаційним кодом 41963867 /а.с. 9-10 т.1/.
Відповідно до відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним зареєстрованим видом діяльності ТОВ "АГРОЦЕНТР 2017" є: 01.11 "Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур".
Згідно звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року (форми 4-сг) /а.с.15-16, 100-101 т.1/ ТОВ "АГРОЦЕНТР 2017" засіяло кукурудзою кормовою 110,00 га сільськогосподарських угідь, узятих в оренду.
Згідно звіту про посівні площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2020 році (форми 29-сг) /а.с.17-22 т.1/ ТОВ "АГРОЦЕНТР 2017" зібрано із площі 110,00 га сільськогосподарських угідь врожай кукурудзи кормової в обсязі 6050,00 ц.
21 вересня 2020 року між ТОВ "АГРОЦЕНТР 2017" (постачальник) та Товариство з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНОТОРГ АГРО" (покупець) укладено Договір поставки №20 /а.с.28-29, 114-117 т.1/.
Відповідно до пунктів 1.1, 2.1, 2.2, 2.5, 4.1, 4.2, 4.3 та 6.1 цього Договору постачальник зобов`язується передати у власність покупцеві, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити сільськогосподарську продукцію, країна походження - Україна, яка надалі йменується "Товар" в асортименті, за ціною, кількістю та якістю на умовах, узгоджених сторонами у відповідних додатках до цього договору, що укладаються окремо на кожну партію товару. Постачальник гарантує, що товар належить йому на праві власності, не перебуває під забороною, відчуженням, арештом, не є предметом застави перед будь-якими фізичними та юридичними особами, державними органами і державою, тобто товар, який постачається за договором, є вільним від будь-яких прав та/або домагань третіх осіб (пункт 1.1); ціна, кількість, загальна сума вартості кожної окремої партії товару вказується у додатках до даного договору, які є його невід`ємною частиною (пункт 2.1); покупець здійснює 80 % оплати за товар в українських гривнях шляхом банківського переведення на розрахунковий рахунок постачальника з моменту відвантаження товару та отримання видаткових накладних із зазначенням власника товару та маси вантажу, вказаних у пункті 4.3 цього договору. Оплата решти 20 % вартості кожної окремої партії товару, визначеної відповідним додатком, здійснюється покупцем після реєстрації податкових накладних, складених в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному чинним законодавством, електронного підпису уповноваженої особи, та зареєстровану в Єдиному реєстрі податкових накладних, та отримання від постачальника видаткових накладних на відповідну партію товару, визначеної додатком (пункт 2.2.1); постачальник зобов`язаий у 2-денний термін з дати відвантаження товару надати покупцеві оригінал видаткової накладної (пункт 2.5); умови та термін поставки (відповідно до міжнародних правил інтерпретації комерційних термінів ІНКОТЕРМС-2010 , узгоджуються сторонами в додатках, які є невід`ємною частиною договору (пункт 4.1); передача товару супроводжується наступними документами: а) видатковою накладною, виписаною згідно доручення покупця; б) зареєстрованою податковою накладною, оформленою відповідно до чинного законодавства України; в) рахунком-фактурою постачальника з точним зазначенням кількості та ціни товару, суми ПДВ, всього до сплати; д) якщо постачальник є виробником сільськогосподарської продукції, він зобов`язаний надати форми державного статистичного спостереження за ф-4-сг Посівні площі сільськогосподарських культур , форми державного статистичного спостереження №29-сг Підсумки збору врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід та винограду ; е) копії залізничних накладних (за вимогою) (пункт 4.2); право власності на товар за цим договором виникає у покупця на складі постачальника за адресою, зазначеною в додатках до договору. Підписи у видатковій накладній є підтвердженням отримання кількості товару (пункт 4.3); даний договір набирає чинності з моменту підписання уповноваженими представниками сторін і скріплення печатками сторін та діє до 31 грудня 2020 року, а в частині зобов`язань, що виникли з моменту підписання, до повного виконання сторонами своїх зобов`язань, що виникли на підставі цього договору (пункт 6.1).
Відповідно до додаткової угоди №002 від 09 жовтня 2020 року до договору поставки №20 від 21 вересня 2020 року /а.с. 30 т.1/ постачальник передає у власність покупця наступний товар: кукурудза 3-ого класу у кількості 195,0 тон (+/- 10%) вартістю 1241742,06 грн, у тому числі ПДВ- 206957,01 грн. Базис поставки EXW ( Франко завод ) згідно Офіційних правил тлумачення торговельних термінів ІНКОТЕРМС (у редакції 2010 року).
На підтвердження виконання договору поставки №20 від 21 вересня 2020 року та додаткової угоди №002 від 09 жовтня 2020 року, а саме: поставки 09 жовтня 2020 року 93,522 тон кукурудзи 3 класу вартістю 595539,68 грн, у тому числі ПДВ - 99256,61 грн, та 13 жовтня 2020 року - поставки 26,462 тон кукурудзи 3 класу вартістю 168507,63 грн, у тому числі ПДВ - 28084,61 грн, позивачем надано до суду копії видаткових накладних №9 від 09 жовтня 2020 року /а.с. 32, 105-зворот т.1/, №12 від 13 жовтня 2020 року /а.с. 33, 106 т.1/, довіреності №27 від 05 жовтня 2020 року /а.с. 34 т.1/, рахунку на оплату №9 від 09 жовтня 2020 року /а.с. 35 т.1/, товарно-транспортних накладних №0910/11 від 09 жовтня 2020 року, б/н від 09 жовтня 2020 року, №1011/2 від 12 жовтня 2020 року /а.с. 36-38 т.1/, платіжних доручень №620 від 23 жовтня 2020 року та №623 від 23 жовтня 2020 року /а.с. 39, 46 т.1/.
Згідно з додатковою угодою №003 від 29 жовтня 2020 року до договору поставки №20 від 21 вересня 2020 року /а.с. 31 т.1/ постачальник передає у власність покупця наступний товар: кукурудза 3-ого класу у кількості 20,0 тон (+/- 10%) вартістю 117034,80 грн, у тому числі ПДВ - 19505,80 грн. Базис поставки EXW ( Франко завод ) згідно Офіційних правил тлумачення торговельних термінів ІНКОТЕРМС (у редакції 2010 року).
На підтвердження виконання договору поставки №20 від 21 вересня 2020 року та додаткової угоди №003 від 09 жовтня 2020 року, а саме: поставки 29 жовтня 2020 року 19,21 тон кукурудзи 3 класу вартістю 112411,93 грн, у тому числі ПДВ - 18735,32 грн, позивачем надано до суду копії видаткової накладної №13 від 29 жовтня 2020 року /а.с. 105 т.1/, довіреності №34 від 29 жовтня 2020 року /а.с. 43, 106-зворот т.1/, рахунку на оплату №13 від 29 жовтня 2020 року /а.с. 44 т.1/, товарно-транспортної накладної №2910/3 від 29 жовтня 2020 року /а.с. 45 т.1/, платіжного доручення №686 від 19 листопада 2020 року /а.с.47 т.1/.
На виконання пункту 201.10 статті 201 ПК України ТОВ "АГРОЦЕНТР 2017" склало та направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №5 від 09 жовтня 2020 року /а.с.40 т.1/, №8 від 13 жовтня 2020 року /а.с.41 т.1/ та №9 від 29 жовтня 2020 року /а.с.46 т.1/, які виписані за фактами поставки кукурудзи на користь ТОВ "ЗЕРНОТОРГ АГРО".
За результатами розгляду податкової накладної №5 від 09 жовтня 2020 року контролюючий орган 09 листопада 2020 року направив ТОВ "АГРОЦЕНТР 2017" квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних /а.с. 122 т.1/, в якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 09 жовтня 2020 року №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТ ЗЕД/ДКПП товару/послуг 1005 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товарів/послуг, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН".
За результатами розгляду податкової накладної №8 від 13 жовтня 2020 року контролюючий орган 12 листопада 2020 року направив ТОВ "АГРОЦЕНТР 2017" квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних /а.с. 128 т.1/, в якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 13 жовтня 2020 року №8 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТ ЗЕД/ДКПП товару/послуг 1005 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товарів/послуг, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН".
За результатами розгляду податкової накладної №9 від 29 жовтня 2020 року контролюючий орган 12 листопада 2020 року направив ТОВ "АГРОЦЕНТР 2017" квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних /а.с. 133 т.1/, в якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 29 жовтня 2020 року №9 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТ ЗЕД/ДКПП товару/послуг 1005 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товарів/послуг, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН".
У зв`язку з зупиненням реєстрації податкових накладних №5 від 09 жовтня 2020 року, №8 від 13 жовтня 2020 року та №9 від 29 жовтня 2020 року ТОВ "АГРОЦЕНТР 2017" направило контролюючому органу повідомлення №2 від 16 листопада 2020 року /а.с.107 т.1/ із письмовими поясненнями та додатковими документами на підтвердження вчинення господарських операцій з Товариством з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНОТОРГ АГРО", а саме: звітом про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року; повідомленнями про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність; договором про надання послуг по збиранню урожаю сільськогосподарських культур № 3 від 01 жовтня 2010 року; платіжним дорученням № 620 від 23 жовтня 2020 року; платіжним дорученням № 623 від 23 жовтня 2020 року; видатковими накладними № 9 від 09 жовтня 2020 року, № 12 від 13 жовтня 2020 року; № 13 від 29 жовтня 2020 року; довіреністю № 34 від 29 жовтня 2020 року; платіжним дорученням № 180 від 16 жовтня 2020 року; довіреністю № 27 від 05 жовтня 2020 року; договором поставки № 20 від 21 вересня 2020 року /а.с.99-117 т.1/.
Відповідно до витягу з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №233 від 18 листопада 2020 року /а.с.134 т.1/ за результатами опрацювання первинних документів, поданих ТОВ "АГРОЦЕНТР 2017"до податкових накладних №5 від 09 жовтня 2020 року, №8 від 13 жовтня 2020 року та №9 від 29 жовтня 2020 року на реалізацію кукурудзи, встановлено, що в порушення пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №520 від 12 грудня 2019 року, платником надано неповний пакет копій первинних документів, визначений пунктом 5 Порядку до податкових накладних, а саме: не надано додатків до договору поставки № 20 від 21 вересня 2020 року, які відповідно до пункту 4.1 такого договору є невід`ємною частиною договору, та документів, які підтверджують транспортування товару від постачальника до покупця (товарно-транспорті накладні).
18 листопада 2020 року Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення №2148386/41963867 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 09 жовтня 2020 року /а.с.118 т.1/, №2148388/41963867 про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 13 жовтня 2020 року /а.с.123 т.1/ та №2148389/41963867 про відмову в реєстрації податкової накладної №9 від 29 жовтня 2020 року /а.с.129 т.1/.
Згідно вказаних рішень підставою для відмови в реєстрації податкових накладних стало: "ненадання платником податку копій документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних".
Згадані рішення ТОВ "АГРОЦЕНТР 2017" оскаржило до ДПС України /а.с.250 т.1, а.с. 39, 79 т.2/.
За результатами розгляду скарг щодо рішень про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісією Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення №66261/41963867/2 від 03 грудня 2020 року /а.с. 119 т.1/, №66347/41963867/2 від 03 грудня 2020 року /а.с. 124 т.1/, №66348/41963867/2 від 03 грудня 2020 року /а.с. 130 т.1/, якими скарги залишено без задоволення, а рішення №2148386/41963867 від 18 листопада 2020 року, №2148388/41963867 від 18 листопада 2020 року та №2148389/41963867 від 18 листопада 2020 року відповідно - без змін.
Не погодившись із рішеннями Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2148386/41963867 від 18 листопада 2020 року, №2148388/41963867 від 18 листопада 2020 року та №2148389/41963867 від 18 листопада 2020 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За змістом підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України /далі - ПК України/ об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Абзацами першим, другим пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в ЄРПН.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11 грудня 2019 року №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /далі - Порядок №1165/.
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Так, за змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
В силу пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з пунктами 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, одним із яких відповідно до пункту 1 є: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
З тексту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних №5 від 09 жовтня 2020 року, №8 від 13 жовтня 2020 року та №9 від 29 жовтня 2020 року судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації цих податкових накладних стала відповідність податкових накладних вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
При цьому доказів на підтвердження інформації, яка визначає ризиковість здійснення господарських операцій ТОВ "АГРОЦЕНТР 2017" відповідно до Критеріїв ризиковості здійснення операцій, суду не надано.
Згідно з пунктом 25 Порядку № 1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до пунктів 44-46 Порядку №1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
У витязі з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №233 від 18 листопада 2020 року зазначено, що за результатами опрацювання первинних документів, поданих ТОВ "АГРОЦЕНТР 2017" до податкових накладних №5 від 09 жовтня 2020 року, №8 від 13 жовтня 2020 року та №9 від 29 жовтня 2020 року на реалізацію кукурудзи, встановлено, що платником надано неповний пакет копій первинних документів, а саме: не надано додатків до договору поставки № 20 від 21 вересня 2020 року, які відповідно до пункту 4.1 такого договору є невід`ємною частиною договору, та документів, які підтверджують транспортування товару від постачальника до покупця (товарно-транспорті накладні).
Таку підставу для відмови у реєстрації податкових накладних №5 від 09 жовтня 2020 року, №8 від 13 жовтня 2020 року та №9 від 29 жовтня 2020 року суд відхиляє, оскільки відповідно до пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг або на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Отже, з аналізу цієї норми та норми пункту 187.1 статті 187 ПК України слідує, що податкова накладна складається на дату виникнення податкових зобов`язань за правилом "першої події": на кожне повне або часткове постачання товарів / послуг або на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
З матеріалів справи вбачається, що на підтвердження підстав складання податкових накладних №5 від 09 жовтня 2020 року, №8 від 13 жовтня 2020 року та №9 від 29 жовтня 2020 року за першою подією - датою відповідної поставки товару позивачем надавалися видаткові накладні № 9 від 09 жовтня 2020 року, № 12 від 13 жовтня 2020 року та № 13 від 29 жовтня 2020 року, в яких зазначено товар, його кількість, ціна, а також є посилання на договір поставки № 20 від 21 вересня 2020 року. Факт ненадання контролюючому органу на стадії реєстрації податкових накладних додатків до договору поставки № 20 від 21 вересня 2020 року та товарно-транспортних накладних не нівелює самі видаткові накладні.
У зв`язку з цим суд визнає право позивача на реєстрацію вищеперелічених податкових накладних та зауважує, що такий висновок суду ґрунтується виключно на перевірці дотримання платником податків підстав складання податкових накладних, визначених нормами пункту 187.1 статті 187 та пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України. Оскільки реальність або нереальність здійснення господарських операцій між позивачем та ТОВ "ЗЕРНОТОРГ АГРО" може бути перевірена контролюючим органом лише під час проведення виїзної документальної перевірки ТОВ "АГРОЦЕНТР 2017" та його контрагента та до предмету доказування у цій справі належать виключно обставини щодо дотримання/недотримання процедури реєстрації податкових накладних в ЄРПН, на переконання суду, під час вирішення цього спору не підлягають дослідженню обставини дійсного (реального) здійснення позивачем господарських операцій.
До того ж у матеріалах справи наявні копії додаткових угод №002 від 09 жовтня 2020 року та №003 від 29 жовтня 2020 року до договору поставки № 20 від 21 вересня 2020 року та товарно-транспортних накладних.
За таких обставин суд доходить висновку про наявність підстав для визнання протиправними та скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2148386/41963867 від 18 листопада 2020 року, №2148388/41963867 від 18 листопада 2020 року та №2148389/41963867 від 18 листопада 2020 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних №5 від 09 жовтня 2020 року, №8 від 13 жовтня 2020 року та №9 від 29 жовтня 2020 року, складених Товариством з обмеженою відповідальністю "АГРОЦЕНТР 2017", у зв`язку з чим відповідні позовні вимоги підлягають задоволенню.
Надаючи оцінку позовній вимозі про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання податкові накладні №5 від 09 жовтня 2020 року, №8 від 13 жовтня 2020 року та №9 від 29 жовтня 2020 року, суд виходить з такого.
Відповідно до пунктів 19 та 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29 грудня 2010 року (у відповідній редакції), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Таким чином, податкові накладні, реєстрацію яких зупинено, можуть бути зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних на підставі судового рішення про реєстрацію відповідних податкових накладних датою, зазначеною в такому судовому рішенні.
Задоволення позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №5 від 09 жовтня 2020 року, №8 від 13 жовтня 2020 року та №9 від 29 жовтня 2020 року, які складені Товариством з обмеженою відповідальністю "АГРОЦЕНТР 2017", зумовлюється необхідністю дотримання судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Зважаючи на викладене, суд вважає за можливе захистити порушені права позивача шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання податкові накладні №5 від 09 жовтня 2020 року, №8 від 13 жовтня 2020 року та №9 від 29 жовтня 2020 року, складені Товариством з обмеженою відповідальністю "АГРОЦЕНТР 2017".
Отже, позов підлягає задоволенню повністю.
Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
За подання позову до суду позивач поніс витрати у вигляді сплати судового збору у сумі 6306,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням АТ КБ ПРИВАТБАНК №316 від 11 грудня 2020 року /а.с. 8/.
Таким чином, стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-1 підлягають витрати зі сплати судового збору у сумі 6306,00 грн.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОЦЕНТР 2017" (вул. Раїси Кириченко, буд. 84, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 41963867) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 43142831) та Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Товариство з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНОТОРГ АГРО" (просп. Першотравневий, буд. 21, оф. 403, м. Полтава, Полтавська область, 36011, ідентифікаційний код 42810932) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2148386/41963867 від 18 листопада 2020 року, №2148388/41963867 від 18 листопада 2020 року та №2148389/41963867 від 18 листопада 2020 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання податкові накладні №5 від 09 жовтня 2020 року, №8 від 13 жовтня 2020 року та №9 від 29 жовтня 2020 року, складені Товариством з обмеженою відповідальністю "АГРОЦЕНТР 2017".
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 43142831) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОЦЕНТР 2017" (вул. Раїси Кириченко, буд. 84, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 41963867) витрати зі сплати судового збору у сумі 6306,00 грн (шість тисяч триста шість гривень нуль копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги у порядку, встановленому статтею 297 з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 09 лютого 2021 року.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.02.2021 |
Оприлюднено | 15.02.2021 |
Номер документу | 94799449 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні