Постанова
від 10.02.2021 по справі 620/3411/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 620/3411/20 Суддя (судді) першої інстанції: Житняк Л.О.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 лютого 2021 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача: Собківа Я.М.,

суддів: Глущенко Я.Б., Черпіцької Л.Т.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Міністерства оборони України на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2020 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Домен-Буд" до Міністерства оборони України про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Домен-Буд" звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Міністерства оборони України, в якому просило:

- визнати бездіяльність Міністерства оборони України в частині не укладення з Товариством з обмеженою відповідальністю "ДОМЕН-БУД" договору про будівництво житла для військовослужбовців та членів їх сімей в місячний строк з моменту оголошення інформації про результати конкурсу з відбору пропозиції щодо будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей на земельній ділянці площею 0,0821 га, яка розташована за адресою: Чернігівська обл., м. Чернігів, кадастровий номер 7410100000:02:008:0185, що належить до земель оборони, протиправною;

- зобов`язати Міністерство оборони України укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю "ДОМЕН-БУД" договір про будівництво житла для військовослужбовців та членів їх сімей відповідно до конкурсу з відбору пропозицій щодо будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей на земельній ділянці площею 0,0821 га, яка розташована за адресою: Чернігівська обл., м. Чернігів, кадастровий номер 7410100000:02:008:0185, що належить до земель оборони, в якому Товариство з обмеженою відповідальністю "ДОМЕН-БУД" оголошено переможцем.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2020 року позов задоволено.

Відповідно до ч.1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

Предметом апеляційного оскарження є судове рішення, яке прийняте судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, у зв`язку з чим колегія суддів вважає за можливе розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження).

16 січня 2021 року позивач подав відзив на апеляційну скаргу в якому просив відмовити у задоволенні апеляційної скарги та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, дослідивши докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що 07 серпня 2019 року Міністерство оборони України оголосило про проведення конкурсу з відбору пропозицій щодо будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей на земельній ділянці площею 0,0821 га, яка розташована за адресою: Чернігівська обл., м. Чернігів, кадастровий номер 7410100000:02:008:0185, що належить до земель оборони.

ТОВ "ДОМЕН-БУД" було підготовлено конкурсну пропозицію, необхідну для участі в конкурсі, яка містила, в тому числі, ескізи та проєктні рішення щодо будівництва житлового будинку на вказаній земельній ділянці. Проєктні рішення розроблені фахівцями в галузі архітектури у відповідності до діючих державних будівельних норм з максимально можливою кількістю квадратних метрів житла для такого розміру запропонованої до забудови земельної ділянки (0,0821 га).

Проєктним рішенням передбачається будівництво трьохповерхового, дев`яти квартирного житлового будинку загальною проєктною площею квартир (без літніх приміщень) та вбудованими приміщеннями громадського призначення - 730,55 кв.м. Загальна проєктна площа квартир (без літніх приміщень) - 539,04 кв.м. За виготовлену проєктну документацію ТОВ "ДОМЕН-БУД" було сплачено 72 000,00 грн.

ТОВ "ДОМЕН-БУД" в конкурсній пропозиції запропонувало Міністерству оборони України кількість житла (квадратних метрів) в розмірі 81,34 кв.м (одна трикімнатна квартира), що становить 11,13% від загальної площі будинку, строк будівництва - 17 місяців від дати затвердження ПКД, що повністю відповідає Порядку організації будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей на земельних ділянках, що належать до земель оборони.

16.09.2019 року ТОВ "ДОМЕН-БУД" подало Міністерству оборони України відповідний пакет документів на участь в конкурсі згідно опису документів, що входять до складу конкурсної документації і додаються до заяви на участь у конкурсі, що підтверджується копією конверту з відміткою отримання.

Конкурсною комісією Міністерства оборони України з відбору пропозицій щодо будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей 16.09.2019 року проведено розкриття пропозицій щодо будівництва житла на земельній ділянці площею 0,0821 га, яка розташована за адресою: Чернігівська обл., м. Чернігів, кадастровий номер 7410100000:02:008:0185.

За результатами розгляду та опрацювання наданих учасниками конкурсу конкурсних пропозицій щодо забудови вказаної вище земельної ділянки 26.09.2019 року ТОВ "ДОМЕН-БУД" визначено переможцем конкурсу, у зв`язку з прийняттям конкурсної пропозиції як найкращої в частині надання Міністерству оборони України максимальної кількості житла (квадратних метрів), про що переможця повідомлено відповідним листом Головного квартирно-експлуатаційного управління Збройних сил України від 01.10.2019 року № 303/8/30/1066.

Інформація про переможця конкурсу була опублікована на офіційному веб-сайті Міністерства оборони України 02.10.2019 року о 15:19 та в газеті Кабінету Міністрів України "Урядовий Кур`єр" від 02.10.2019 №188 (6551).

Договір про будівництво житла для військовослужбовців та членів їх сімей Міністерством оборони України з ТОВ "ДОМЕН-БУД" в місячний строк не був укладений.

Листом від 11.12.2019 року позивач звернувся до Народного депутата України, Голови комітету з питань національної безпеки, оборони та розвідки Верховної Ради України Завітневича Олександра Михайловича з проханням, в межах повноважень, наданих Законом України "Про статус народного депутата України", звернутись до Міністерства оборони України з відповідним зверненням щодо надання Міністерством пояснень стосовно можливості та строків укладення з переможцем конкурсу (ТОВ "ДОМЕН-БУД") вказаного вище договору про будівництво житла для військовослужбовців та членів їх сімей.

Також листом від 03.03.2020 року ТОВ "ДОМЕН-БУД" звернулось до заступника Міністра оборони України, який виконував на той час обов`язки міністра, з листом, в якому позивач просив укласти договір про будівництво житла для військовослужбовців та членів їх сімей відповідно до вищезазначеного конкурсу. Зі свого боку позивач гарантував Міністерству оборони України, що у разі збільшення ТОВ "ДОМЕН-БУД" на законних підставах обсягів будівництва об`єкту (квадратних метрів житлових та нежитлових приміщень), частка житла Міністерства буде пропорційно збільшена шляхом укладення додаткових угод, як це передбачено пунктом 4.2 Проєкту договору про будівництво житла для військовослужбовців та членів їх сімей, що є додатком до Конкурсної документації з відбору пропозицій щодо будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей на земельних ділянках, що належать до земель оборони, яка була розміщена на офіційному веб-сайті Міністерства оборони України в розділі "Державні закупівлі"

Відповіді на зазначений лист ТОВ "ДОМЕН-БУД" надано не було.

Також, листом від 23.04.2020 року ТОВ "ДОМЕН-БУД" повторно звернулось до Міністерства оборони України, з проханням укласти договір про будівництво житла для військовослужбовців та членів їх сімей відповідно до проведеного конкурсу. Зі свого боку позивач підтвердив свою готовність збільшити відсоток житла, що буде передане Міністерству оборони України до 12,5% від загальної площі житлового будинку, що буде запроєктований на вказаній земельній ділянці у відповідності до містобудівних умов та вимог ДБН (лист від 23.04.2020 №11 додається).

Відповіді на вказаний лист ТОВ "ДОМЕН-БУД" також надано не було.

Крім того, листом від 17.06.2020 року ТОВ "ДОМЕН-БУД" повторно звернулось до Міністерства оборони України, вкотре з проханням укласти договір про будівництво житла для військовослужбовців та членів їх сімей відповідно до вищезазначеного конкурсу. Зі свого боку позивач підтвердив свою готовність збільшити відсоток житла, що буде передано Міністерству оборони України, до 12,4% (дві однокімнатні квартири орієнтовною загальною проєктною площею 90,5 кв.м) від загальної площі житлового будинку, який буде запроєктований на вказаній земельній ділянці у відповідності до містобудівних умов та вимог ДБН.

На вищевказаний лист від Головного управління майна та ресурсів Міністерства оборони України 02.08.2020 року надійшла відповідь, в якому підтверджено, що дійсно 26.09.2019 року ТОВ "ДОМЕН-БУД" оголошено переможцем конкурсу, інформація про переможця конкурсу опублікована в газеті "Урядовий Кур`єр" від 02.10.2019 №188 (6551). При цьому, наголошено, що термін укладення договору з переможцем конкурсу - до 01.11.2019 року, а так як в місячний термін, відповідно до п. 28 Порядку організації будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей на земельних ділянках, що належать до земель оборони, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.07.2011 №715 "Деякі питання будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей на земельних ділянках, що належать до земель оборони", договір укладено не було, то його укладення сьогодні буде суперечити вимогам вищезазначеної постанови Кабінету Міністрів України №715 (лист від 29.07.2020 №503/24/5539 додається).

Вважаючи вказані дії відповідача протиправними, а свої права порушеними, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.

Колегія суддів, розглядаючи справу в межах доводів апеляційної скарги, дійшла висновку про обґрунтованість та правомірність висновків суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.07.2011 №715 затверджено Порядок організації будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей на земельних ділянках, що належать до земель оборони (далі - Порядок).

Згідно цього Порядку, будівництво житла здійснюється на конкурсних засадах, а замовником будівництва житла та організатором конкурсу є Міноборони, інший центральний орган виконавчої влади, що здійснює керівництво військовим формуванням, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, Управління державної охорони та Держспецтрансслужба.

Дія цього Порядку не поширюється на будівництво житла, яке здійснюється за рахунок коштів державного бюджету.

На підставі погодженого з Кабінетом Міністрів України переліку земельних ділянок, на яких планується будівництво житла для військовослужбовців та членів їх сімей, Міністр оборони або інший керівник центрального органу виконавчої влади, що здійснює керівництво військовим формуванням, Голова СБУ, Голова Служби зовнішньої розвідки, Голова Адміністрації Держспецтрансслужби, Начальник Управління державної охорони, утворює конкурсну комісію, затверджує її склад та голову.

Організатор конкурсу: визначає розмір реєстраційного внеску, який обчислюється з урахуванням потреби у покритті витрат, пов`язаних з організацією та проведенням конкурсу. Максимальний розмір реєстраційного внеску не повинен перевищувати 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на дату опублікування інформації про проведення конкурсу; забезпечує проведення експертної грошової оцінки вартості земельної ділянки відповідно до законодавства; визначає зміст конкурсної пропозиції з урахуванням розрахункової частки житла, генерального плану населеного пункту, земельно-кадастрової та містобудівної документації у разі їх наявності, строку передачі йому житла; визначає розрахункову частку житла з урахуванням результатів експертної грошової оцінки земельної ділянки, що належить до земель оборони (далі - земельна ділянка), та незалежної оцінки майна, що на ній розташоване, проведених у встановленому порядку суб`єктами оціночної діяльності, кон`юнктури ринку виходячи із щільності забудови земельної ділянки, місця її розташування, максимальних показників висотності будівель відповідно до генерального плану забудови території, а також інформації про забудову аналогічних земельних ділянок за результатами проведених конкурсів.

Розрахункова частка житла не може бути меншою від сумарної вартості, встановленої за результатами експертної грошової оцінки земельної ділянки та незалежної оцінки майна, що на ній розташоване, а також інших витрат організатора конкурсу у зв`язку з підготовкою пропозиції та виконанням своїх зобов`язань за договором.

Співвідношення вартісних показників розміру розрахункової частки житла та кількісних показників у квадратних метрах установлюється за опосередкованою вартістю, яка визначається Мінрегіоном відповідно до Порядку визначення та застосування показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затвердженого наказом Держбуду від 27.09.2005 №174.

Конкурсна комісія розміщує протягом семи днів з дати прийняття рішення про проведення конкурсу в засобах масової інформації та на офіційному веб-сайті організатора конкурсу інформацію про проведення конкурсу.

В інформації про проведення конкурсу зазначаються: характеристика конкурсної пропозиції (кількість квартир та загальна площа житла, місцезнаходження та інші дані щодо будівництва житла, встановлені обмеження і обтяження прав на земельну ділянку, що виділяється під таке будівництво); кваліфікаційні вимоги до учасників конкурсу; вимоги щодо будівництва житла; дата та місце проведення конкурсу; розмір реєстраційного внеску; строк прийняття конкурсної документації; адреса, номер телефону і режим роботи конкурсної комісії; відомості щодо строку оскарження результатів конкурсу. Зазначена інформація публікується конкурсною комісією не пізніше ніж за місяць до дати проведення конкурсу.

Конкурсна комісія розробляє та затверджує вимоги щодо будівництва житла (кількості квартир та загальної площі житла), прогнозні строки закінчення його будівництва та здачі в експлуатацію.

Умови, оголошені перед проведенням конкурсу, під час укладання договору про будівництво житла не змінюються.

Для участі в конкурсі юридичні особи та фізичні особи - підприємці подають конкурсній комісії таку конкурсну документацію: заяву про участь у конкурсі із зазначенням найменування юридичної особи, прізвища та ініціалів її керівника, форми власності (для фізичної особи - підприємця - прізвища та ініціалів), реквізитів (адреси, номера телефону, телефаксу); документи, що підтверджують сплату реєстраційного внеску; документ, що підтверджує реєстрацію юридичної особи в країні її місцезнаходження, зокрема витяг з торговельного, банківського або судового реєстру (для іноземних юридичних осіб); копії установчих документів юридичних осіб; копію паспорта фізичної особи - підприємця та реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку в паспорті); копії документів фінансової звітності за минулий рік та останній квартал (для юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців); документ, що посвідчує особу представника юридичної особи та її повноваження; довідку щодо відсутності розпочатої процедури банкрутства стосовно юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (для нерезидентів - довідку уповноважених органів у країні їх місцезнаходження); конкурсні пропозиції.

Конкурсна документація подається юридичною особою та фізичною особою - підприємцем або уповноваженими ними особами і реєструється секретарем конкурсної комісії в момент її подання шляхом проставлення на ній номера, дати та часу реєстрації. Зазначеним особам видається довідка про реєстрацію, в якій зазначається номер, дата та час реєстрації конкурсної документації, прізвище, ім`я і по батькові секретаря конкурсної комісії.

Конкурсна документація подається у конвертах з написом "На конкурс". Конверти з конкурсними пропозиціями зберігаються у голови конкурсної комісії. Під час розпечатування конвертів на засіданні конкурсної комісії можуть бути присутні учасники конкурсу або уповноважені ними особи.

За результатами розгляду конкурсних пропозицій конкурсна комісія визначає учасників конкурсу.

Конкурсна пропозиція та конкурсна документація, оформлені та подані юридичними особами та фізичними особами - підприємцями або уповноваженими ними особами з порушенням вимог, зазначених у цьому Порядку, не розглядаються.

Конкурсна пропозиція та конкурсна документація можуть бути відкликані юридичними особами та фізичними особами - підприємцями не пізніше останнього дня прийняття конкурсної документації. Конкурс проводиться за наявності не менш як двох учасників. Конкурс проводиться в один етап, на якому визначається переможець згідно з умовами конкурсу.

Критерієм визначення переможця конкурсу є максимальна кількість житла (кількість квартир та загальна площа житла), що може отримати організатор конкурсу, прогнозні строки закінчення його будівництва та здачі в експлуатацію.

Відповідно до п.22 та п.23 Порядку конкурсна комісія визначає переможця конкурсу за результатами розгляду конкурсних пропозицій, а переможцем є учасник конкурсу, який подав найкращу конкурсну пропозицію.

Інформація про результати конкурсу надсилається в п`ятиденний строк конкурсною комісією всім учасникам конкурсу та публікується у тому самому засобі масової інформації, де публікувалася інформація про проведення конкурсу, та на офіційному веб-сайті організатора конкурсу (п.27 Порядку).

Судом першої інстанції встановлено та не заперечується відповідачем, що 26.09.2019 року ТОВ "ДОМЕН-БУД" визначено переможцем конкурсу, у зв`язку з прийняттям конкурсної пропозиції як найкращої в частині надання Міністерству оборони України максимальної кількості житла (квадратних метрів), про що переможця повідомлено відповідним листом Головного квартирно-експлуатаційного управління Збройних сил України від 01.10.2019 року №303/8/30/1066. Інформація про переможця конкурсу була опублікована на офіційному веб-сайті Міністерства оборони України 02.10.2019 року о 15:19 та в газеті Кабінету Міністрів України "Урядовий Кур`єр" від 02.10.2019 року № 188 (6551).

В свою чергу, згідно п.28 Порядку після оголошення результатів конкурсу його організатор укладає у місячний строк з переможцем конкурсу договір про будівництво житла на умовах, визначених у конкурсній пропозиції.

Також, в силу п.34 Порядку конкурс може бути визнано таким, що не відбувся, в разі відмови його переможця від підписання договору про будівництво житла або наявності менш як двох учасників конкурсу, проте, аналізуючи поведінку позивача, суд першої інстанції дійшов до висновку, який підтримує колегія суддів апеляційної інстанції, що ТОВ "ДОМЕН-БУД" не відмовлялось від підписання договору про будівництво житла, а навпаки шукало шляхи для можливості його укладення.

А отже, як вбачається з матеріалів справи, відповідач покладений на нього п.28 Порядку імперативний обов`язок не виконав, а саме договір з позивачем не уклав, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача в частині взятих на себе зобов`язань.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що протиправна бездіяльність Міністерства оборони України в частині не укладення з ТОВ "ДОМЕН-БУД" договору про будівництво житла для військовослужбовців та членів їх сімей в місячний строк з моменту оголошення інформації про результати конкурсу з відбору пропозицій щодо будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей на земельній ділянці площею 0,0821 га, яка розташована за адресою: Чернігівська обл., м. Чернігів, кадастровий номер 7410100000:02:008:0185, що належить до земель оборони призвела до неможливості ТОВ "ДОМЕН-БУД" укласти з Міністерством оборони України договір про будівництво житла для військовослужбовців та членів їх сімей відповідно до проведеного конкурсу, що порушує права та законні інтереси позивача.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Всі наведені апелянтом доводи не спростовують вірних висновків суду першої інстанції.

Положеннями ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Міністерства оборони України залишити без задоволення.

Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2020 року залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя-доповідач Собків Я.М.

Суддя Глущенко Я.Б.

Суддя Черпіцька Л.Т.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.02.2021
Оприлюднено15.02.2021
Номер документу94839647
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/3411/20

Постанова від 10.02.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 10.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 10.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 30.10.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

Рішення від 09.10.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

Ухвала від 31.08.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні