ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/4420/20 Суддя (судді) першої інстанції: Кузьменко В.А.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 лютого 2021 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Лічевецького І.О., суддів - Мельничука В.П., Оксененка О.М, при секретарі - Рейтаровській О.С., розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 серпня 2020 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю РИСОІЛ ПОРТ до Державної податкової служба України, Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ
Товариство з обмеженою відповідальністю ТК ЕКСІМ ОІЛ звернулось до суду з позовом, у якому просило:
1) визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- від 31 січня 2020 року за №1447816/40318490 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 18 листопада 2019 року,
- від 31 січня 2020 року за №1447817/40318490 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 19 листопада 2019 року,
- від 31 січня 2020 року за №1447820/40318490 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 25 листопада 2019 року,
- від 31 січня 2020 року за №1447819/40318490 про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 25 листопада 2019 року,
- від 05 лютого 2020 року за №1449890/40318490 про відмову в реєстрації податкової накладної №9 від 22 листопада 2019 року,
- від 31 січня 2020 року за №1447818/40318490 про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 25 листопада 2019 року;
2) зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні ТОВ РИСОІЛ ПОРТ від 18 листопада 2019 року №3, від 19 листопада 2019 року №4, від 22 листопада 2019 року №9, від 25 листопада 2019 року №6, від 25 листопада 2019 року №8, від 25 листопада 2019 року№10 в Єдиному реєстрі податкових накладних, датами їх направлення для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати ДПС України подати звіт про виконання судового рішення у термін 10 календарних днів з моменту набрання законної сили рішення.
На обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних контролюючим органом не вказано конкретного та чіткого критерію ризиковості платника податку, достатнього для зупинення реєстрації податкових накладних. В свою чергу, позивач наголошує, податкові накладні товариства оформлені відповідно до вимог чинного законодавства з врахуванням статей 187, 201 Податкового кодексу України, на підставі документів, що підтверджують здійснення господарських операцій та які не були враховані контролюючим органом.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 травня 2020 року за клопотанням Головного управління ДПС у м. Києві замінено найменування позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю ТК ЕКСІМ ОІЛ на Товариство з обмеженою відповідальністю РИСОІЛ ПОРТ (надалі - ТОВ РИСОІЛ ПОРТ ).
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 серпня 2020 року адміністративний позов задоволено повністю.
В апеляційній скарзі Головне управління Державної податкової служби у м. Києві, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове
Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов наступного.
Судом встановлено, що 15.11.2019 року між ТОВ Спілка мандрівників (Замовник) та ТОВ ТК Ексім Оіл (Виконавець) укладено договір про надання правової допомоги №15, за умовами якого Виконавець зобов`язується надати Замовнику визначені цим договором послуги з юридичних консультацій та представництва інтересів Замовника.
Відповідно до пункту 4.1. Договору вартість послуг становить 136 800,00 грн., в т.ч. ПДВ 22 800,00 грн.
Операції по зазначеному правочину оформленні наступними документами: договором про надання правової допомоги №15 від 15.11.2019 року, рахунком на оплату №6 від 18.11.2019 року на суму 136 800,00 грн., в т.ч. ПДВ 22 800,00 грн., актом надання послуг №6 від 18.11.2019 року, звітом №1 від 18.11.2019 року до договору №15 від 15.11.2019 року.
22.11.2019 року замовник здійснив оплату обумовлених послуг, що підтверджується платіжним дорученням №17 від 22.11.2019 року на суму 136 800,00 грн. та випискою по рахунку ТОВ ТК Ексім Оіл за 22.11.2019 року.
За фактом надання обумовлених договором послуг ТОВ ТК Ексім Оіл оформило податкову накладну №3 від 18.11.2019 року на суму 136 800,00 грн., в т.ч. ПДВ 22 800,00 грн.
18.11.2019 року між ТОВ Спілка мандрівників (Замовник) та ТОВ ТК Ексім Оіл (Виконавець) укладено договір надання інформаційно-консультаційних послуг з питань оподаткування №16, за умовами якого Виконавець зобов`язується надати Замовнику визначені цим договором послуги з питань оподаткування.
Відповідно до пункту 2.1.2 договору Замовник сплачує Виконавцю авансовий платіж в сумі 122 400 грн. для підготовки та всебічного розкриття питань з наведеного переліку.
Операції по зазначеному правочину оформленні наступними документами: договором надання інформаційно-консультаційних послуг з питань оподаткування №16 від 18.11.2019 року, рахунком на оплату №14 від 20.11.2019 року на суму 122 400,00 грн., в т.ч. ПДВ 20 400,00 грн., актом надання послуг №33 від 27.12.2019 року, звітом №2 від 27.12.2019 року до договору №16 від 18.11.2019 року.
25.11.2019 року замовник здійснив оплату обумовлених послуг, що підтверджується платіжними дорученнями №24 від 25.11.2019 року на суму 122 400,00 грн. та випискою по рахунку ТОВ ТК Ексім Оіл за 25.11.2019 року .
За фактом надання обумовлених договором послуг ТОВ ТК Ексім Оіл оформило податкову накладну №6 від 25.11.2019 року на суму 122 400,00 грн., в т.ч. ПДВ 20 400,00 грн.
Відповідно до пункту 2.1 Договору надання інформаційно-консультаційних послуг з питань оподаткування №16 від 18.11.2019 року загальна вартість за надання послуг Виконавця становить 238 800,00 грн.
Згідно з пунктом 2.1.1 Договору сторони домовились, що Замовник сплачує 116 400,00 грн. за наведені в цьому абзаці консультаційні послуги після їх фактичного надання та підписання відповідного акту.
Операції по зазначеному правочину оформленні наступними документами: договором надання інформаційно-консультаційних послуг з питань оподаткування №16 від 18.11.2019 року, рахунком на оплату №7 від 18.11.2019 року на суму 116 400,00 грн., в т.ч. ПДВ 19 400,00 грн., актом надання послуг №7 від 19.11.2019 року, звітом №1 від 19.11.2019 року до договору №16 від 18.11.2019 року.
22.11.2019 року замовник здійснив оплату обумовлених послуг, що підтверджується платіжними дорученнями №18 від 22.11.2019 року та №19 від 25.11.2019 року на суми 43 600,00 грн. та 72 800,00 грн. відповідно, та випискою по рахунку ТОВ ТК Ексім Оіл за 22.11.2019 року та 25.11.2019 року .
За фактом надання обумовлених договором послуг ТОВ ТК Ексім Оіл оформило податкову накладну №4 від 19.11.2019 року на суму 116 400,00 грн., в т.ч. ПДВ 19 400,00 грн.
20.11.2019 року між ТОВ Спілка мандрівників (Замовник) та ТОВ ТК Ексім Оіл (Виконавець) укладено договір про надання інформаційно-консультаційних послуг №20, за умовами якого Замовник в порядку та на умовах визначених цим договором надає замовлення, а Виконавець бере на себе зобов`язання надати Замовникові інформаційно-консультаційні послуги зі складання договорів відповідно до нормативно-правових актів України, які Замовник після одержання зобов`язується оплатити в порядку та на умовах визначених цим договором.
Відповідно до пункту 4.1. Договору вартість послуг становить 220 800,00 грн., в т.ч. ПДВ 36 800,00 грн.
Операції по зазначеному правочину оформленні наступними документами: договором про надання інформаційно-консультаційних послуг №20 від 20.11.2019 року, рахунком на оплату №13 від 20.11.2019 року на суму 220 800,00 грн., в т.ч. ПДВ 36 800,00 грн., актами надання послуг №9 від 09.01.2020 року, №11 від 14.01.2020 року, №14 від 20.01.2020 року, звітами №1 від 09.01.2020 року до договору №20 від 20.11.2019 року, №2 від 14.01.2020 року до договору №20 від 20.11.2019 року, №3 від 20.01.2020 року до договору №20 від 20.11.2019 року.
25.11.2019 року замовник здійснив оплату обумовлених послуг, що підтверджується платіжним дорученням №23 від 25.11.2019 року на суму 220 800,00 грн. та випискою по рахунку ТОВ ТК Ексім Оіл за 25.11.2019 року.
За фактом надання обумовлених договором послуг ТОВ ТК Ексім Оіл оформило податкову накладну №8 від 25.11.2019 року на суму 220 800,00 грн., в т.ч. ПДВ 36 800,00 грн.
18.11.2019 року між ТОВ Спілка мандрівників (Замовник) та ТОВ ТК Ексім Оіл (Виконавець) укладено договір про надання інформаційно-консультаційних послуг №17, за умовами якого Замовник в порядку та на умовах визначених цим договором доручає, а Виконавець зобов`язується надати Замовнику інформаційно-консультаційні послуги .
Відповідно до абзацу 3 пункту 2.1. Договору вартість послуг з питань дослідження, попиту і пропозиції ринку олії з розробкою презентації становить 133 800,00 грн., в т.ч. ПДВ 22 300,00 грн.
Операції по зазначеному правочину оформленні наступними документами: договором про надання інформаційно-консультаційних послуг №17 від 18.11.2019 року, рахунком на оплату №10 від 19.11.2019 року на суму 133 800,00 грн., в т.ч. ПДВ 22 300,00 грн., актом надання послуг №11 від 22.11.2019 року, звітом №2 від 22.11.2019 року до договору №17 від 18.11.2019 року.
25.11.2019 року замовник здійснив оплату обумовлених послуг, що підтверджується платіжним дорученням №21 від 25.11.2019 року на суму 133 800,00 грн., та випискою по рахунку ТОВ ТК Ексім Оіл за 25.11.2019 року.
За фактом надання обумовлених договором послуг ТОВ ТК Ексім Оіл оформило податкову накладну №9 від 22.11.2019 року на суму 133 800,00 грн., в т.ч. ПДВ 22 300,00 грн.
20.11.2019 року між ТОВ Спілка мандрівників (Замовник) та ТОВ ТК Ексім Оіл (Виконавець) укладено договір про надання інформаційно-консультаційних послуг №18, за умовами якого Замовник в порядку та на умовах визначених цим договором доручає, а Виконавець бере на себе зобов`язання надати замовнику консультаційні послуги з підготовки юридичних документів та правового інформування, які Замовник після одержання зобов`язується оплатити в порядку та на умовах визначених цим договором.
Відповідно до пункту 4.1. Договору вартість становить 127 200,00 грн., в т.ч. ПДВ 21 200,00 грн.
Операції по зазначеному правочину оформленні наступними документами: договором про надання інформаційно-консультаційних послуг №18 від 20.11.2019 року, рахунком на оплату №11 від 20.11.2019 року на суму 127 200,00 грн., в т.ч. ПДВ 21 200,00 грн., актами надання послуг №8 від 09.01.2020 року, №10 від 14.01.2020 року, №13 від 17.01.2020 року звітами №1 від 09.01.2020 року до договору №18 від 20.11.2019 року, №2 від 14.01.2020 року до договору №18 від 20.11.2019 року, №3 від 17.01.2020 року до договору №18 від 20.11.2019 року,
25.11.2019 року замовник здійснив оплату обумовлених послуг, що підтверджується платіжним дорученням №22 від 25.11.2019 року на суму 127 200,00 грн., та випискою по рахунку ТОВ ТК Ексім Оіл за 25.11.2019 року.
За фактом надання обумовлених договором послуг ТОВ ТК Ексім Оіл оформило податкову накладну №10 від 25.11.2019 року на суму 127 200,00 грн., в т.ч. ПДВ 21 200,00 грн.
За наслідками надіслання вказаних податкових накладних з метою здійснення їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ ТК Ексім Оіл (ТОВ РИСОІЛ ПОРТ ) 12.12.2019 року та 15.12.2019 року отримало електронні квитанції про те, що документи прийнято, проте реєстрацію таких зупинено.
В якості підстави зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 69.10 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, у зв`язку з чим запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
29.01.2020 року ТОВ ТК Ексім Оіл (ТОВ РИСОІЛ ПОРТ ) направлено контролюючому органу повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, з відповідними копіями всіх наявних та необхідних документів, що підтверджують реальність здійснення господарської операції по спірним податковим накладним.
За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 31 січня 2020 року за №1447816/40318490, №1447817/40318490, №1447820/40318490, №1447819/40318490, №1447818/40318490, від 05 лютого 2020 року за №1449890/40318490 про відмову у реєстрації спірних податкових накладних.
Названі рішення вмотивовано тим, що позивачем не надано первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі розрахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків.
Не погоджуючись з правомірністю прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (надалі - ПК України ) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін (тут та надалі норми у редакції, що була чинною на момент виникнення спірних правовідносин).
За змістом пункту 201.10 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (надалі - ПК України ) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін (тут та надалі норми у редакції, що була чинною на момент виникнення спірних правовідносин).
За змістом пункту 201.10 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Пунктом 201.16 передбачено, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України № 117 від 21 лютого 2018 року затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок ), який був чинний на момент виникнення спірних правовідносин.
Згідно з пунктом 5 Порядку №117 податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Положеннями пунктів 6 та 7 Порядку № 117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність:
1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;
2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
Відповідно до вимог пунктів 12 та 13 Порядку № 117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно пункту 14 Порядку перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Відповідно до пункту 21 Порядку №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначена Порядком №117 (додаток 2 до Порядку), передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкреслені.
Аналіз наведених вище положень вказує на те, що законодавством регламентовано чіткий порядок реєстрації податкових накладних в ЄРПН та правові підстави для зупинення їх реєстрації і для відмови у її здійсненні.
Як вбачається зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації спірних податкових накладних, контролюючим органом було сформовано висновки, що обсяг постачання товару/послуги перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам підпункту 2.1 пункту 2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Станом на момент виникнення спірних правовідносин Критеріїв ризиковості здійснення операцій були визначені Листом ДФС України від 07 серпня 2019 року №1962/99-99-29-01-01.
Слід зазначити, що зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН на підставі листів Державної фіскальної служби України є безпідставним, оскільки такий не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України. Крім того, визначені листом критерії ризиковості платника податку не затверджені нормативним актом ДФС України та не погоджені Міністерством фінансів України, що суперечить вимогам пункту 10 Порядку №117.
Отже, зупинення реєстрації податкових накладних на підставі критеріїв ризиковості, встановлених листом ДФС, порушує принцип правової визначеності та передбачуваності, а відтак, є неправомірним.
Правова позиція з цього питання викладена у постанові Верховного Суду від 20 листопада 2019 року у справі № 826/9457/18. У зазначеній постанові Верховний Суд також зазначив: первинним об`єктом судового дослідження у даній справі є обставини, за яких відповідачі вчинили дії щодо зупинення реєстрації податкових накладних та приймали рішення про відмову у їх реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваних рішень. .
Звертаючись до фактів цієї справи колегія суддів зазначає, що у квитанціях про зупинення реєстрації спірних податкових накладних не зазначено конкретного переліку документів, які необхідно надати позивачеві.
Більш того, названі квитанції навіть не зобов`язують ТОВ ТК Ексім Оіл (ТОВ РИСОІЛ ПОРТ ) надати копії будь-яких документів. Вжиття у цій квитанції сполучників та/або означає, що питання необхідності та доцільності надання документів контролюючий орган залишив на розсуд платника податків.
Суд зазначає, що позивачем подавалися до контролюючого органу пояснення та копії підтверджуючих документів, які в повному та достатньому обсязі підтверджували реальність здійснення господарських операцій. Разом з тим відповідачем, незважаючи на вищевказані повідомлення позивача та додані до нього документи, підтверджуючі факти, викладені у повідомленні, прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Не містить посилання на відсутність конкретних документів й оскаржувані рішення Комісії від 31 січня 2020 року за №1447816/40318490, №1447817/40318490, №1447820/40318490, №1447819/40318490, №1447818/40318490, від 05 лютого 2020 року за №1449890/40318490. Всупереч визначеним у рішеннях підставам їх прийняття, податковим органом не зазначено, яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
В контексті вищенаведеного колегія суддів також зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Правова позиція з цього питання викладена у постанові Верховного Суду від 27 квітня 2020 року у справі № №360/1050/19.
За таких обставин, на переконання колегії суддів, оскаржувані рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних є формальними, оскільки об`єктивно не містять чіткого визначення підстав та мотивів для їх прийняття, так само як і мотивів прийняття чи відхилення наданих позивачем пояснень та документів, а тому не можуть бути визнані законними та обґрунтованими.
З огляду на наведені правові норми та фактичні обставини справи слід погодитись з висновком суду попередньої інстанції про протиправність прийняття спірних рішень та наявності підстав для задоволення позову.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду попередньої інстанції та не дають підстав для висновку, що окружним адміністративним судом при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини чи порушено норми процесуального права.
Враховуючи викладене, колегія суддів не знаходить підстав для скасування судового рішення з мотивів наведених в апеляційній скарзі.
За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ
Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 серпня 2020 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та в силу частини 5 статті 328 КАС України оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя І.О.Лічевецький
суддя В.П.Мельничук
суддя О.М.Оксененко
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.02.2021 |
Оприлюднено | 15.02.2021 |
Номер документу | 94839781 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні