Справа № 420/7991/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 лютого 2021 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Токмілової Л.М.,
за участю секретаря Мунтян С.І.,
за участю сторін:
від позивача - Здрілко Є.Є.,
від відповідача - Тарановський Р.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Альянс Холдинг (ЄДРПОУ 35881622, місце знаходження: вул. Грінченка 4, м. Київ, 03038) до Головного управління ДПС в Одеській області (адреса: вул.Семінарська, буд.5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 43142370) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
27.12.2019 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Альянс Холдинг до Головного управління ДПС в Одеській області, у якій позивач просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДФС в Одеській області щодо видачі Товариству з обмеженою відповідальністю Альянс Холдинг ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі пальним на місце здійснення торгівлі за адресою: Одеська область, м. Южне, вул. Комунальна, 15, АЗС із терміном дії з 01 липня 2019 року, згідно поданої 12.06.2019 року Товариством з обмеженою відповідальністю Альянс Холдинг заяви;
- визнати протиправним та скасувати Розпорядження Головного управління ДФС у Одеській області від 02.07.2019 № 196-р про зобов`язання начальника управління контролю за обігом та оподаткування підакцизних товарів ГУ ДФС в Одеській області видати ліцензії суб`єктам господарювання на право роздрібної торгівлі пальним та на право зберігання пального за заявами суб`єктів господарювання згідно Реєстру виданих ліцензій, в частині видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним Товариству з обмеженою відповідальністю Альянс Холдинг за адресою місця торгівлі: Одеська область, м. Южне, вул. Комунальна, 15, АЗС, реєстраційний номер 153303142019003, терміном дії з 02.07.2019 до 02.07.2024 року;
- зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області видати Товариству з обмеженою відповідальністю Альянс Холдинг ліцензію на право здійснення роздрібної торгівлі пальним на місце здійснення торгівлі за адресою: Одеська область, м. Южне, вул. Комунальна, 15, АЗС із терміном дії з 01 липня 2019 року, згідно поданої 12.06.2019 року Товариством з обмеженою відповідальністю Альянс Холдинг заяви та встановити судовий контроль за виконанням судового рішення.
В обґрунтування позовної заяви зазначено, що ТОВ Альянс Холдинг звернулось до Головним управлінням ДФС в Одеській області із заявою про видачу ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним. Ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за адресою місця торгівлі: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер 153303142019003, дата реєстрації: 02.07.2019; термін дії з 02.07.2019 до 02.07.2024, представником позивача отримано у Головному управлінні ДФС в Одеській області 03 липня 2019 року. Позивач зазначає, що Головним управлінням ДФС в Одеській області жодних пояснень чому вказана ліцензія видана із терміном дії з 02.07.2019 року надано не було. На переконання позивача має місце протиправна бездіяльність Головного управління ДФС в Одеській області оскільки Головне управління ДФС в Одеській області не здійснило належний розгляд заяви позивача про видачу ліцензії у день набрання чинності змін до Закону № 481 (01 липня 2019) та прийняло рішення про видачу ліцензії лише 02 липня 2019 року, у зв`язку з чим позивач змушений звернутися з адміністративним позовом до суду.
02.01.2019 року ухвалою суду прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження.
23.01.2020 року представником відповідача до суду подано відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що Головне правління ДПС в Одеській області не погоджуються з доводами позивача та вважає позов необґрунтованим. Відповідач зазначає, що ТОВ Альянс Холдинг 20.06.2019 року подано до Головного управління ДФС в Одеській області заяву щодо ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, у якій невірно вказано номер платіжного документу, який підтверджує сплату збору за ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, а саме замість платіжного доручення від 06.06.2019 року № 7369, заявником було зазначено платіжне доручення від 06.06.2019 року № 7396, що зумовило більший термін перевірки контролюючим органом заяви ТзОВ Альянс Холдинг та додатків до неї щодо видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним. Видача ліцензії Головним управлінням ДФС в Одеській області саме 02.07.2019 року на право роздрібної торгівлі пальним ТОВ Альянс Холдинг з терміном дії з 02.07.2019 року до 02.07.2024 року не порушує жодну з визначених вище вимог законодавства, а тому відповідач вважає позовні вимоги ТОВ Альянс Холдинг безпідставними та такими, що суперечить чинним нормам Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального від 9 грудня 1995 року № 481/95-ВР.
06.02.2020 року позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якій останній заперечує щодо тверджень відповідача та наполягає на тому, що заява про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю пальним надавалась позивачем до Головного управління ДФС в Одеській області саме 12.06.2019 року.
02.03.2020 року ухвалою суду продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів.
23.03.2020 року ухвалою суду зупинено провадження по справі до завершення обмежувальних протиепідемічних заходів.
20.01.2021 року судом поновлено провадження у справі.
20.01.2021 року судом закрито підготовче провадження у справі та призначено судове засідання по суті.
10.02.2021 року у судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив задовольнити позовну заяву в повному обсязі. Представник відповідача заперечував щодо задоволення позовної заяви та просив відмовити у задоволенні позову.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, пояснення свідка, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю Альянс Холдинг зареєстроване в якості юридичної особи 06.06.2006 року за адресою: 03038, м. Київ, вул. М. Грінченка, 4, (а.с.49-55).
06.06.2019 року ТзОВ Альянс Холдинг сплачено на кредитний рахунок №31111091015021 банк отримувач: Казначейство України (ел.адм.под.) 2000,00 грн за ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним (R8001), код платежу 22013300, що підтверджується платіжним дорученням № 7369 від 06.06.2019 року (а.с.21).
20.06.2019 року ТзОВ Альянс Холдинг звернулось до Головного правління ДФС в Одеській області із заявою щодо видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним до якої додало наступні документи:
- платіжне доручення № 7369 від 06.06.2019 року;
- копію Договору оренди № 8001-18 від 01.11.2018 року;
- копію Свідоцтва про право власності на нерухоме майно № 919 від 05.07.2007 року;
- копію Акту готовності закінченого будівництвом об`єкта до експлуатації від 25.04.2002 року;
- копію Дозволу Головного управління Держпраці у Київській області на початок виконання робіт підвищеної небезпеки 1465.18.32 від 31.05.2018 року;
- копію Дозволу Головного управління Держпраці у Київській області на початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки 1466.18.32 від 31.05.2018 року (а.с.75).
При цьому, в колонці 12 Інформація про внесення платежу за ліцензію стовпчик 12.3 Номер платіжного доручення вказано номер платіжного доручення 7396 (а.с.20).
02.07.2019 року Головним правлінням ДФС в Одеській області прийнято розпорядження №196-р, яким зобов`язано видати ТзОВ Альянс Холдинг Ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за адресою місця торгівлі: Одеська область, м. Южне, вул. Комунальна, 15, АЗС, реєстраційний номер 153303142019003 з терміном дії з 02.07.2019 року до 02.07.2024 року (а.с.45-46).
На переконання позивача має місце протиправна бездіяльність Головного управління ДФС в Одеській області стосовно належного розгляду заяви позивача про видачу ліцензії.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України визначає Закон України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального (далі - Закон №481/95-ВР).
Відповідно до положень ст. 1 Закону № 481/95-ВР, оптова торгівля пальним - діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб`єктам господарювання роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам; місце оптової торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для здійснення оптової торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування;
Статтею 15 вказаного Закону встановлено вимоги щодо імпорту, експорту, оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, пальним та зберігання пального.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону № 481/95-ВР, оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання всіх форм власності за наявності ліцензії.
Суб`єкти господарювання отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання.
Ліцензії на право оптової торгівлі пальним видаються терміном на п`ять років органом виконавчої влади, уповноваженим Кабінетом Міністрів України.
Ліцензії на право зберігання пального видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем розташування місць зберігання пального терміном на п`ять років.
Ліцензії на право оптової торгівлі видаються терміном на п`ять років уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів від 23.11.2018 року № 2628-VІІІ були внесені зміни до Закону № 481/95-ВР, а саме до ч. 1 ст. 15: Оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання всіх форм власності за наявності ліцензії . Вказана норма набрала чинності з 01.07.2019 року.
Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання терміном на п`ять років (ч. 29 ст. 15 Закону України № 481/95-ВР).
Приписами ч. 31-33 ст. 15 Закону України № 481/95-ВР визначено, що ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання, до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.
У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).
Суб`єкти господарювання отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.
За приписами ч. 37 ст. 15 Закону України № 481/95-ВР для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
- дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
У відповідності до ч. 39-40 ст. 15 Закону України № 481/95-ВР відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.
У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об`єкта.
Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється. Зазначені в цьому Законі документи (крім документів, які подаються заявником для отримання ліцензії на право виробництва пального, оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального) подаються в одному примірнику в копіях, засвідчених нотаріально або органом, який видав оригінал документа, або посадовою особою органу ліцензування. Заява про видачу ліцензії та визначені цим Законом документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються рекомендованим листом. У разі подання заяви про видачу ліцензії та доданих до неї документів особисто вони приймаються за описом, копія якого видається заявнику з відміткою про дату прийняття заяви та документів і підписом особи, яка їх прийняла (ч. 43 ст. 15 Закону України № 481/95-ВР).
Ліцензія або рішення про відмову в її видачі видається заявнику не пізніше 10 календарних днів (щодо пального - не пізніше 20 календарних днів) з дня одержання зазначених у цьому Законі документів. У рішенні про відмову у видачі ліцензії повинна бути вказана підстава для відмови з посиланням на відповідні норми законодавства (ч. 44 ст. 15 Закону України № 481/95-ВР).
Як встановлено судом, позивач звернувся до Головного правління ДФС в Одеській області із заявою щодо видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним 20.06.2019 року. Суд зазначає, що жодних належних та обґрунтованих доказів того, що із заявою про видачу ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним товариство звернулось саме 12.06.2019 року позивачем до суду не надано. При цьому, із заяви позивача про видачу ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним вбачається, що остання подана позивачем 20.06.2019 року (а.с.75). Головним правлінням ДФС в Одеській області ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним позивачу видано 02.07.2019 року. Враховуючи, що ліцензія щодо пального або рішення про відмову в її видачі видається заявнику не пізніше 20 календарних днів з дня одержання заяви з належними документами, останнім днем видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за заявою позивача від 20.06.2019 року є 09.07.2019 року. Тобто, подана позивачем заява розглянута Головним правлінням ДФС в Одеській області в строк та відповідно до вимог законодавства та будь-якої бездіяльності щодо розгляду вказаної заяви відповідачем не допущено та судом не встановлено.
Суд звертає увагу, що ч. 44 ст. 15 Закону України № 481/95-ВР встановлено граничний строк розгляду заяв про видачу ліцензій, який, в свою чергу, відповідачем, при розгляді заяви позивача про видачу ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним не порушено та правомірно і з дотриманням вимог законодавства прийнято Розпорядження від 02.07.2019 року № 196-р про видачу ліцензії, зокрема і Товариству з обмеженою відповідальністю Альянс Холдинг за адресою місця торгівлі: Одеська область, м. Южне, вул. Комунальна, 15, АЗС, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з терміном дії з 02.07.2019 року до 02.07.2024 року.
З урахуванням вищенаведеного, суд дійшов висновку про необґрунтованість вимог позивача за даним позовом та відсутність підстав для їх задоволення.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Згідно ч.1 ст.72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
Згідно з п. 58 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010 року, заява 4909/04, Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З урахуванням встановлення судом відсутності підстав для задоволення позовних вимог, у суду відсутні підстави для застосування положень ст. 139 КАС України та стягнення з відповідача судових витрат на користь позивача.
Керуючись ст. ст. 9, 72-73, 77, 90, 242, 245, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю Альянс Холдинг до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.
Повний текст рішення виготовлено та підписано суддею 15.02.2021 року.
Суддя Л.М. Токмілова
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.02.2021 |
Оприлюднено | 16.02.2021 |
Номер документу | 94868083 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Токмілова Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні