ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 лютого 2021 р.м. ХерсонСправа № 540/3996/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Ковбій О.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області в особі Управління соціального захисту населення про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
ОСОБА_1 (далі - позивачка, ОСОБА_1 ) звернулась до суду з вказаним позовом до Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області в особі Управління соціального захисту населення (далі - відповідач, Управління) , у якому просить:
- визнати неправомірними дії Чаплинської районної державної адміністрації в особі Управління соціального захисту населення, щодо непоставлення на облік до Єдиного державного реєстру осіб, які мають право на пільги ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 як особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, яка має право на пільги у відповідності до Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи з 04 вересня 2019 року;
- зобов`язати Чаплинську районну державну адміністрацію, в особі Управління соціального захисту населення поставити на облік до Єдиного державного реєстру осіб, які мають право на пільги ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , як особу, яка має право на пільги у відповідності до Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобилської катастрофи з 04 вересня 2019 року та відповідно зобов`язати здійснити перерахунок і виплату усіх необхідних виплат та компенсацій.
В обґрунтування позовних вимог позивачка зазначила, що має статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, проживала в с. Мала Хайча Овруцького району Житомирської області, яке віднесено до 4 зони посиленого радіоекологічного контролю. 04.01.1993 ОСОБА_1 було видано посвідчення громадянина, захворювання якого повя`зане з наслідками Чорнобильської катастрофи. З 16.11.1998 року посвідчення було видано безстроково. 11.07.2018 року на підставі постанови КМУ №554 від 11.07.2018 ОСОБА_1 звернулась до комісії з розгляду питань щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи для заміни посвідчення на посвідчення нового зразка. У видачі посвідчення ОСОБА_1 було відмовлено, що стало підставою для звернення до суду. Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 05.03.2020 по справі №540/2800/19 позовні вимоги задоволено та 04.09.2020 ОСОБА_1 видано посвідчення нового зразка. В подальшому ОСОБА_1 звернулась до відповідача за перерахунком пільг з 04.09.2019 року по 04.09.2020 року, однак листом від 20.02.2020 відповідач повідомив, що оскільки з 04.09.2019 її було позбавлено статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобилької катастрофи і відновлено його лише з 04.09.2020, підстав для постановлення її на облік та перерахунку пільг з 04.09.2019 немає. З огляду на викладене, просить суд позов задовольнити.
Ухвалою від 15.12.2020 відкрито провадження, визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
24.12.2020 до суду надійшов відзив на позов, в якому відповідач зазначив, що до Управління з заявою для взяття на облік до Реєстру ОСОБА_1 вперше звернулась 24.12.2004 року. 10.09.2019 до Управління надійшов лист Департаменту соціального захисту населення Херсонської ОДА від 10.09.2019 року № 2-318-1/6, яким повідомлено, що за результатами розгляду справи ОСОБА_1 обласною комісією з розгляду питань щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 04.09.2019, прийнято рішення про визнання безпідставною видачу посвідчення. У зв`язку з чим ОСОБА_1 знято з обліку ЄДАРП та припинено надання відповідних пільг. 30.09.2020 позивачка повторно звернулась до Управління із заявою про взяття на облік. Надання пільг відновлено після надання до управління нового посвідчення від 30.09.2020 року. Інформації про визнання попереднього посвідчення дійсним до Управління не надходило, тому вважає, що у відповідача відсутні законні підстави для взяття на облік до Реєстру та виплаті компенсації ОСОБА_1 з 04.09.2019 року. З огляду на зазначене, просить у задоволенні позову відмовити.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
04.01.1993 ОСОБА_1 Овруцькою районною державною адміністрацією видано посвідчення громадянки, захворювання якої пов`язане з наслідками Чорнобильської катастрофи. 16.11.1998 року до посвідчення було видано вкладку на строк - "безстрокове".
Згідно експертного висновку від 19.08.1992 року № 73 встановлено, що захворювання наявне у позивачки пов`язане з наслідками аварії на ЧАЕС. 27.10.1998 року було видано довідку МСЕК, яка підтверджує встановлення 3 групи інвалідності на строк - "безстроково".
На підставі постанови КМУ №551 від 11.07.2018 року ОСОБА_1 звернулась до комісії з розгляду питань щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи для зміни посвідчення на посвідчення нового зразка.
У видачі посвідчення ОСОБА_1 було відмовлено, в зв`язку з чим вона звернулась до суду. Рішенням суду від 05.03.2020 по справі №540/2800/19 позов задоволено, рішення набрало законної сили.
04.09.2020 року ОСОБА_1 видано посвідчення нового зразка, після чого позивачка звернулась до відповідача за перерахунком пільг з 04.09.2019 по 04.09.2020.
Листом від 20.10.2020 № 876/11-01-31 ОСОБА_1 було повідомлено, що оскільки її позбавили статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 04.09.2019 року, а відновлено його лише 04.09.2020, тому підстав для постановлення її на облік та перерахунку пільг з 04.09.2020 року немає.
Вирішуючи даний спір, суд виходить з наступного.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та створює єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення визначає Закон України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28.02.1991 р. №796-XII (далі - Закон №796-XII).
Згідно положень ст. 9 Закону №796-XII особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, є, зокрема, учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації аварії та її наслідків.
Статтею 10 Закону №796-XII визначено, що учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві. Перелік цих пунктів визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст. 11 Закону №796-XII до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать: 1) евакуйовані із зони відчуження (в тому числі особи, які на момент евакуації перебували у стані внутріутробного розвитку, після досягнення ними повноліття), а також відселені із зон безумовного (обов`язкового) і гарантованого добровільного відселення; 2) особи, які постійно проживали на територіях зон безумовного (обов`язкового) та гарантованого добровільного відселення на день аварії або прожили за станом на 1 січня 1993 року на території зони безумовного (обов`язкового) відселення не менше двох років, а на території зони гарантованого добровільного відселення - не менше трьох років, та відселені або самостійно переселилися з цих територій; 3) особи, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються у зонах безумовного (обов`язкового) та гарантованого добровільного відселення, за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у зоні безумовного (обов`язкового) відселення не менше двох років, а у зоні гарантованого добровільного відселення - не менше трьох років; 4) особи, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у цій зоні не менше чотирьох років; 5) особи, які працювали з моменту аварії до 1 липня 1986 року не менше 14 календарних днів або не менше трьох місяців протягом 1986-1987 років за межами зони відчуження на роботах з особливо шкідливими умовами праці (за радіаційним фактором), пов`язаними з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, що виконувалися за урядовими завданнями. Перелік видів робіт і місць, де виконувалися зазначені роботи, встановлюється Кабінетом Міністрів України; 6) особи, які досягли повноліття, з числа зазначених у статті 27 цього Закону, та яким у дитячому віці встановлено причинний зв`язок інвалідності з наслідками Чорнобильської катастрофи, за умови проходження переогляду у спеціалізованій медико-соціальній експертній комісії відповідно до частини п`ятої статті 17 цього Закону.
Статтею 65 Закону №796-XII встановлено, що учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України.
При зміні категорії, а також у випадках, передбачених статтею 17 цього Закону, посвідчення підлягає заміні.
Посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" та "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи" є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом.
Видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.
Порядок видачі посвідчень встановлюється Кабінетом Міністрів України.
На час видачі позивачці посвідчення учасника ліквідації наслідків на ЧАЕС порядок видачі таких посвідчень здійснювався відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.08.1992 р. №501 "Про Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (далі - Порядок №501).
Згідно з пунктом 3 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 року №51, потерпілим від Чорнобильської катастрофи, щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, видаються посвідчення синього кольору, серія А.
До посвідчення особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи і віднесені до категорії 1, додається вкладка за встановленим зразком (додаток №11). Зазначене посвідчення без вкладки з 1 січня 1997 року вважається не дійсним.
Якщо після чергового переогляду медико-соціальною експертною комісією особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, не підтверджено будь-яку групу інвалідності, посвідчення категорії 1 підлягає заміні на посвідчення іншої категорії відповідно до законодавства.
Рішення про видачу або відмову у видачі посвідчення приймається у місячний термін з дня надходження необхідних документів до органу, що видає посвідчення (абз. 21 п.10 Порядку).
Відповідно до п. 12 Порядку спірні питання визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, вирішуються комісією при Мінпраці, до складу якої, крім спеціалістів зазначеного Міністерства включаються спеціалісти МОЗ, МНС, Мінюсту, Держкомгідромету та Київської облдержадміністрації за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Рішення зазначених комісій є підставою для видачі посвідчень відповідної категорії.
У разі встановлення цими комісіями факту необґрунтованої видачі посвідчення відповідної категорії, таке посвідчення на підставі рішення комісії підлягає вилученню.
Аналіз вказаних вище норм законодавства свідчить про те, що підставою для надання права на користування пільгами, встановленими Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" є посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" та "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи", що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та які в свою чергу видаються на підставі рішення відповідної комісії.
Рішенням суду по справі № 540/2800/19 від 05.03.2020 підтверджено правомірність встановлення ОСОБА_1 3 групи інвалідності внаслідок захворювання, пов`язаного з наслідками Чорнобильської катастрофи, та поновлено її статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи. 04.09.2020 Херсонською ОДА позивачці видано нове посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи Серії НОМЕР_1 , строком дії - "безстрокове".
З огляду на викладене суд зазначає, що, наразі, не існує правових підстав вважати, що ОСОБА_1 втрачала статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що позивачці має бути поновлено пільги і компенсації відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" з 04.09.2019 року, тобто з дня прийняття комісією рішення, оформлене протоколом № 7, про визнання безпідставною видачу ОСОБА_1 посвідчення особи, потерпілої від Чорнобильської катастрофи, категорії 1 Серії НОМЕР_2 від 15.02.1993 року.
Однак, судом встановлено, що за результатами звернення ОСОБА_1 до відповідача з заявою про поновлення пільг, останнім було відмовлено в такому поновленні з посиланням на відсутність такого зобов`язання в рішенні суду по справі №540/2800/19.
Суд не погоджується з позицією відповідача з огляду на таке.
29.01.2003 з метою удосконалення обліку осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №117 "Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги" (далі - Постанова № 117).
Пунктом 3 Постанови № 117 на Міністерство соціальної політики покладено обов`язок щодо, зокрема, забезпечення внесення до Реєстру інформації про осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Вказаною Постановою № 117 затверджено Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, пунктом першим якого передбачено, що Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр), - це автоматизований банк даних, створений для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із законами України (далі - пільговики).
Згідно з пунктом 2 Положення № 117 до Реєстру включається така інформація: загальні відомості про пільговика (прізвище, ім`я та по батькові, число, місяць, рік народження, ідентифікаційний номер у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платежів, адреса зареєстрованого місця проживання (або за рішенням комісій, утворених місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування відповідно до пункту 4 Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848, адреса фактичного місця проживання), склад сім`ї, характеристика житла), реквізити паспорта та документа, що підтверджує право на пільги, а також категорія пільговика, перелік пільг, на які він має право, інформація про те, якими пільгами він реально користується.
Відповідно до пункту 5 Положення №117 для включення до Реєстру інформації про пільговика він подає уповноваженому органу копії документів, що підтверджують право пільговика та членів його сім`ї на пільги (з пред`явленням оригіналів цих документів), копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платежів, пред`являє паспорт та надає інформацію про характеристику житла та послуги, щодо отримання яких він має пільги та реально ними користується.
Тобто інформація про осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", вноситься до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги на підставі рішення уповноваженого органу Міністерства соціальної політики, на якого покладено обов`язок забезпечення внесення до відповідного Реєстру відповідних осіб.
Зокрема, виключно за умови наявності у позивача посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" та "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи", що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи у відповідача виникає обов`язок внести відповідну інформацію до Реєстру.
Як зазначалось вище, позивачці 04.09.2020 видано посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи Серії НОМЕР_1 , при цьому, до видачі вказаного посвідчення, позивачка вже мала статус та посвідчення (безстрокове) особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що вимоги ОСОБА_1 в частині визнання неправомірними дії Чаплинської РДА в особі Управління соціального захисту населення щодо відмови включення до Єдиного державного реєстру осіб, які мають право на пільги інформації про ОСОБА_1 , як про особу, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи та має право на пільги у відповідності до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" з 04 вересня 2019 року підлягають задоволенню.
Щодо вимоги про зобов`язання Чаплинської районної державної адміністрації здійснити перерахунок і виплату усіх необхідних виплат та компенсацій, суд вважає її передчасною, оскільки Чаплинською РДА ще не поставлено на облік ОСОБА_1 до Єдиного державного реєстру осіб, які мають право на пільги, як особу, яка має право на пільги відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", а тому правовідносини з питання здійснення перерахунку і виплати усіх необхідних виплат та компенсацію ще не виникли. В той же час у порядку адміністративного судочинства підлягають захисту лише порушені, не визнані або оспорюванні права. Суд не може під час прийняття рішення по суті справи, вирішувати питання щодо правовідносин, які можливо будуть мати місце в майбутньому.
Частиною 1 статті 90 КАС України встановлено, що суд оцінює докази, які є справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
вирішив:
Позовну заяву ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати неправомірними дії Чаплинської районної державної адміністрації в особі Управління соціального захисту населення ( код ЄДРПОУ 03198296, вул. Грушевського, 44, смт. Чаплинка, Чаплинський район, Херсонська область, 75200), щодо відмови у включення до Єдиного державного реєстру осіб, які мають право на пільги інформації про ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_3 , АДРЕСА_1 ), як про особу, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи та має право на пільги у відповідності до Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи з 04 вересня 2019 року.
Зобов`язати Чаплинську районну державну адміністрацію в особі Управління соціального захисту населення ( код ЄДРПОУ 03198296, вул. Грушевського, 44, смт. Чаплинка, Чаплинський район, Херсонська область, 75200) включити до Єдиного державного реєстру осіб, які мають право на пільги інформацію про ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_3 , АДРЕСА_1 ), як про особу, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи та має право на пільги у відповідності до Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи з 04 вересня 2019 року.
В решті позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя О.В. Ковбій
кат. 112030300
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.02.2021 |
Оприлюднено | 16.02.2021 |
Номер документу | 94869946 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Ковбій О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні