13/3475
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" вересня 2007 р. Справа № 13/3475
Господарський суд Черкаської області в складі: головуючого - судді Скиби Г.М., при секретарі Бордунос Л.І., розглянув у відкритому судовому засіданні справу за позовом Черкаського міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Черкаській області, м. Черкаси, вул. Вернигори, 17
до дочірнього підприємства "Кам'янське лісове господарство", м. Кам'янка, вул. Леніна, 8
про стягнення 11111 грн. 45 коп. завданої шкоди
за участю представників сторін:
прокурор: Снецька О.Ю. –помічник прокурора –за посадою;
позивача: Сидоренко М.І. –довіреність №1215/03 від 6.08.2007р.; Бурба Л.В. –довіреність №256 /03 від 8.04.2007 року;
відповідача: Борота В.І. –довіреність №516 від 17.08.2007 року.
Дослідивши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, господарський суд ВСТАНОВИВ:
Прокурор та позивач звернулися до господарського суду з позовом, в якому просять стягнути з відповідача 11111 грн. 45 коп. заподіяної шкоди внаслідок порушення правил лісозаготівлі. В обґрунтування вимоги позивач посилається на таке:
Черкаською міжрайонною природоохоронною прокуратурою проведена перевірка додержання вимог природоохоронного законодавства в лісових масивах ДП „Кам'янське лісове господарство".
На території ДП „Кам'янське лісове господарство" виявлено залишення на місцях рубок головного користування деревини, не захищеної від шкідників і хвороб у кількості 145,92 м3, що є порушенням вимог п. 36 Санітарних правил в лісах України, які затверджені постановою КМУ № 555 від 27 липня 1995 року. Відповідно до вищезгаданої постанови розрахунок завданої державі шкоди складає 10500 грн. 06 коп.
Крім того, в кв. 66 в. 11 Капітанівського лісництва та в кв. 30 в. 6.1. Комсомольського лісництва ДП „Кам'янське лісове господарство" виявлено пошкодження 24 дерев, а в кв. 28 в. 2 Грушківського лісництва залишені звалені дерева в завислому стані. Вказаними діями порушено п.п. 5, 62 Правил відпуску деревини на пні в лісах України, що затверджені постановою КМУ № 1378 від 29 липня 1999 року.
Відповідно до вищезгаданої постанови розрахунок завданої державі шкоди складає 611 грн. 39 коп.
Таким чином, внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства
заподіяна державі шкода склала 11111 грн. 45 коп.
Факт допущення цього правопорушення підтверджується актом перевірки додержання вимог лісового законодавства ДП „Кам'янське лісове господарство" державними інспекторами з ОНПС Сидоренком М.І. та Танцюрою П.І. від 18 травня 2007 року.
Згідно зі ст. З Лісового кодексу України ліси України є її національним багатством, мають обмежене експлуатаційне значення і підлягають державному обліку та охороні. Відповідно до ч. 4 ст. 68 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища. Шкода підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі (ч. 1 ст. 69 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища").
Недотримання підприємствами вимог природоохоронного законодавства негативно впливає, зокрема, на стан лісових ресурсів України, чим завдається пряма шкода державі.
Таким чином, ДП „Кам'янське лісове господарство" повинно відшкодувати шкоду, нанесену природним ресурсам України.
Відповідно до ст. 59 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, є джерелом формування спеціального фонду місцевих бюджетів, тому кошти необхідно внести до спеціальних фондів відповідних сільських рад Кам'янського та Шполянського району. Державна екологічна інспекція в Черкаській області звернулась про допомогу у примусовому стягненні завданої шкоди.
Відповідно до ст. 121 Конституції України на органи прокуратури покладено обов'язок представництва інтересів державі в судах.
Прокурор та представники позивача в судовому засіданні вимоги підтримали та наполягають на задоволенні позову в повному обсязі.
Відповідач у відзиві на позов вимоги заперечив. Представник відповідача в обґрунтування заперечень посилається на те, що за результатами перевірки екологічною інспекцією ДП "Кам'янський лісгосп" була пред'явлена претензія на суму 336 гривень 04 коп. №1-42/ЮР від 26.06.07р. (Додаток №2), жодної претензії на суму 11111 грн. 45 коп. ДП "Кам'янський лісгосп" не пред'являлось, що позбавило підприємство можливості досудового врегулювання спору відповідно до ст. 5 ГПК України.
У позовній заяві зазначено, що на території ДП "Кам'янський лісгосп" на місцях рубок головного користування виявлено 145,92мЗ деревини не захищеної від шкідників і хвороб. Дане твердження є безпідставним, оскільки об'єм деревини, зазначеної в акті як не захищеної від шкідників і хвороб, визначався шляхом документальної виборки за лісорубними квитками на рубки головного користування 2006 року, в яких такої інформації немає. В квітні 2007 року, відповідно до п.40 "Правил відпуску деревини на пні в лісах України", затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1378 від 29 липня 1999 року, наказом по ДП "Кам'янський лісгосп" № 99 від 19.04.07р., був продовжений термін вивезення 145,92мЗ деревини, заготовленої на лісосіках головного користування 2006 року, про що було внесено відповідну запис у зазначені лісорубні квитки. Вказана деревина, в об'ємі 145,92мЗ, на яку в лісорубних квитках продовжено термін вивезення, перевіркою Державної екологічно інспекції була безпідставно врахована як "залишена в місцях рубки не захищена від шкідників і хвороб". Протягом квітня - травня місяця 2007 року продовжувалось вивезення деревини з лісосік головного користування 2006 року, термін вивезення якої був продовжений і значна її частина, а може і вся лісопродукція на час перевірки Державної екологічної інспекції була вивезена. Але фактичний залишок деревини на лісосіках на момент перевірки станом на 21-25 травня Черкаською обласною державною екологічною інспекцією не встановлювався, зазначена лісопродукція при проведенні перевірки в натурі (на лісосіках) не оглядалась, ступінь захищеності чи незахищеності її від шкідників та хвороб не досліджувався і об'єм деревини не захищеної від шкідників і хвороб яка зберігається в лісі, фактично не визначався про що інформація в акті відсутня. Таким чином твердження, що деревина в кількості 145,92мЗ на яку було продовжено термін вивезення, була незахищена від шкідників і хвороб є необгрунтованим.
Стосовно розрахунків розміру шкоди за залишення незахищеної від шкідників і хвороб деревини в місцях рубок слід зазначити, що для її розрахунку відповідно до п.36 Санітарних правил в лісах України необхідно було визначити таксову вартість залишеної деревини, розмір якої безпосередньо залежить від деревної породи, крупності сортиментів та фактичних об'ємів лісопродукції. Оскільки лісопродукція в натурі не оглядалась, і не визначався її породний, товарний склад та об'єм, а в акті перевірки та в позовній заяві відсутній розрахунок таксової вартості незахищеної деревини, сума шкоди в розмірі 10500 грн. 06 коп. нарахована безпідставно.
Крім того, в позові рахунком, на який слід перерахувати кошти за залишення деревини незахищеної від шкідників і хвороб у місцях рубок в сумі 10500 грн. 06 коп. з незрозумілих причин вказано рахунок спеціального природоохоронного фонду Кам'янської міської ради, хоча на адмінтериторії Кам'янської міської ради ДП "Кам'янський лісгосп" жодних рубок не проводив.
При проведенні перевірки Черкаською обласною екологічною інспекцією в кварталі №66 виділі 11 Капітанівського лісництва та в кварталі №30 виділі 6.1 Комсомольського лісництва ДП "Кам'янський лісгосп" було виявлено пошкодження дерев, а в кварталі №28 виділі 2 Грушківського лісництва залишені дерева в завислому стані. По даних порушеннях були складені протоколи про адміністративне правопорушення №000200 від 22 травня 2007р - розмір шкоди 60 грн. 50 коп., протокол №000624 від 23 травня 2007 року - розмір шкоди 360 грн 47 коп., протокол №000625 від 24 травня 2007 року - розмір шкоди 190 грн. 42 коп. Шкода по зазначеним протоколам нараховувалась відповідно до п. 5 та п.62 "Правил відпуску деревини на пні в лісах України", затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 1999р №1378, але зазначений документ з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 23 травня 2007 року №761 "Про врегулювання питань щодо спеціального використання лісових ресурсів" втратив чинність.
Таким чином ДП "Кам'янський лісгосп" визнає лише шкоду нараховану за протоколом про адмінправопорушення №000200 від 22 травня 2007 року в розмірі 60 грн. 50 коп., оскільки зазначене порушення "Правил відпуску деревини на пні в лісах України" було виявлено на момент дії вказаних Правил.
Відповідач вказує, що на час проведення перевірки екологічній інспекції було відомо про прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 23 травня 2007 року №761, яка припинила дію "Правил відпуску деревини на пні в лісах України", оскільки на вказану постанову є посилання в приписі акту перевірки (пункт 9.)
Інших доказів, якими сторони обґрунтовують свої вимоги та заперечення –суду не подано.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши прокурора та представників сторін, суд прийшов до наступного:
- відповідачем допущено порушення ст. З Лісового кодексу України, ч. 4 ст. 68 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища", п.п. 5, 62 Правил відпуску деревини на пні в лісах України, що затверджені постановою КМУ № 1378 від 29 липня 1999 року;
- позивачем не проводився огляд деревини на місці її зберігання на
лісосіках, не визначалися фактичні залишки. Для нарахувань використані робочі відомості залишків деревини станом на 20.04.2007 року;
- Акти про вчинені порушення правил зберігання ділової деревини на лісосіках головного користування 2006 року позивачем не складались;
- Позивачем не взято до уваги подовження термінів вивезення деревини з лісосік, оформлене в лісорубних квитках;
- Обмір балансів ділової деревини не ведеться за групами діаметрів;
- Позивачем не вивчалось питання захисту заготовленої ділової деревини;
- в розрахунок вимоги включені 37м3 кленових балансів, хоча вони обліковуються як дрова технологічні кленові;
- Протоколи про адміністративні правопорушення не спростовані відповідачем. Докази їх скасування не представлені, а тому вимоги підлягають до часткового задоволення: належить стягнути з відповідача 611 грн. 39 коп. шкоди за пошкодження дерев та залишення дерев в завислому стані. В решті вимог належить відмовити.
Судові витрати належить покласти на позивача відповідно до вимог ст. 49 ГПК України –102 грн. мита та 118 грн. витрат на інформаційне забезпечення процесу.
Керуючись ст.ст. 49, 82, 84 ГПК України, Господарський суд
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити частково.
Стягнути з ДП „Кам'янське лісове господарство", м. Камянка, вул. Леніна, 8, код 00993432, рахунок 260005908 в ЧОД ВАТ «Райфайзенбанк Аваль», МФО 354411
на користь Грушківської сільської ради із зарахуванням на р/р 33111331700168, ОКПО 22808990, отримувач УДК в Кам'янському районі, банк отримувача - ГУДКУ в Черкаській області, МФО 854018, код платежу 24062100
у сумі 190 грн. 42 коп. шкоди;
на користь Журавської сільської ради із зарахуванням на р/р 33117331700559, ОКПО 22809082, отримувач УДК в Шполянському районі, банк отримувача - ГУДКУ в Черкаській області, МФО 854018, код платежу 24062100
у сумі 60 грн. 50 коп. шкоди;
на користь Тимошівської сільської ради із зарахуванням на р/р 33119331700182, ОКПО 22808990, отримувач УДК в Кам'янському районі, банк отримувача - ГУДКУ в Черкаській області, МФО 854018, код платежу 24062100
у сумі 360 грн. 47 коп шкоди.
Стягнути з ДП „Кам'янське лісове господарство", м. Камянка, вул. Леніна, 8, код 00993432, рахунок 260005908 в ЧОД ВАТ «Райфайзенбанк Аваль», МФО 354411
в доход державного бюджету через ДПІ у Кам'нському районі на користь УДК в Черкаській області, МФО 854018, код 22809222, рахунок №31117095700002
102 грн. державного мита.
Стягнути з ДП „Кам'янське лісове господарство", м. Камянка, вул. Леніна, 8, код 00993432, рахунок 260005908 в ЧОД ВАТ «Райфайзенбанк Аваль», МФО 354411
на користь УДК в м.Черкаси, р/р 31210259700002 в ГУДКУ в Черкаській області, МФО 854018, код 22809222
118 грн. витрат на і формаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
В решті вимог відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття. Сторони у справі протягом цього строку мають право подати апеляційну скаргу до апеляційного суду на вказане рішення через господарський суд Черкаської області.
Суддя Г.М.Скиба
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2007 |
Оприлюднено | 20.09.2007 |
Номер документу | 949090 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Скиба Г.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні