Постанова
від 09.02.2021 по справі 640/15850/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/15850/20 Суддя (судді) першої інстанції: Клочкова Н.В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 лютого 2021 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Карпушової О.В., суддів: Губської Л.В., Епель О.В., секретар судового засідання Романович І.І., за участі представника позивача Цуркана К.А., представника відповідача Румянцевої А.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 жовтня 2020 року у справі за адміністративним позовом Дочірнього підприємства ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

В С Т А Н О В И В :

Дочірнє підприємство ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ (надалі - позивач, ДП ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ ) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у місті Києві (надалі - відповідач, ГУ ДПС у м. Києві), в якому просить суд визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у місті Києві від 03 липня 2020 року № 06932615050102 та № 06942615050102.

Позовні вимоги обґрунтовано безпідставністю висновків податкового органу, викладених в акті перевірки, оскільки реальність господарських операцій з контрагентами позивача підтверджується належним чином оформленими первинними документами. А також тим, що ці операції спричинили реальні зміни майнового стану позивача.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 жовтня 2020 року адміністративний позов задоволено, визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у м. Києві від 03 липня 2020 року № 06932615050102, № 06942615050102.

Суд першої інстанції мотивував рішення тим, що при проведенні перевірки податковим органом в акті перевірки було допущено значну кількість порушень норм чинного законодавства. Твердження контролюючого органу про відсутність факту реальності господарських операцій позивача з контрагентами (ТОВ АСТРА ТОЛД , ФГ ХМЕЛЬОВОЇ С.В. , ТОВ ОЛІМС ТОРГ , ТОВ АГРО-СТРИМ-ГРУП , ТОВ АГРО ЗАХІДПРОСЕРВІС , ТОВ ФГ ГАЛ-СОЛЮШНЗ , ТОВ ЛІНА ЛЕНД , ТОВ ОІЛТРАНС-ПІВДЕНЬ , ТОВ ТОРГ ОД КОМПАНІ , ТОВ БАРКЛАЙС ТРЕЙД , ТОВ ГОЛДЕН МЕРИДІАН , ТОВ ФГ АСТРА ГРЕЙТ ) спростовані наявними доказами в матеріалах справи. Первинні документи, складені позивачем з його контрагентами у ході господарських операцій, відповідають вимогам чинного законодавства, необхідним для надання їм юридичної сили та доказовості, а отже і підтверджують суму задекларованого позивачем податку, що враховується при обчисленні об`єкта оподаткування. Доказів недобросовісності платника (позивача), а також того, що відомості, які містяться у поданих ним документах неповні, недостовірні та (або) суперечливі, відповідачем не надано.

Відповідач, не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, а також на неповне з`ясування судом обставин справи.

Доводи апеляційної скарги аналогічні, викладеним в акті перевірки та письмовому відзиві, що містяться в матеріалах справи.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач, посилаючись на те, що вимоги апеляційної скарги є необґрунтовані, просить в її задоволенні відмовити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Відповідно до частини 1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення сторін, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, з огляду на наступне.

Судом першої інстанції встановлено, що Головним управлінням ДПС у місті Києві з 28 травня 2020 року по 03 червня 2020 року проведено документальну позапланову виїзну перевірку Дочірнього підприємства ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ з питань законності декларування від`ємного значення з податку на додану вартість; яке становить більше 100 тис. грн. за травень 2019 року - березень 2020 року, за результатами якої 11 червня 2020 року складено акт № 216/26-15- 05-01-02/31087228.

Перевіркою повноти визначення податкового кредиту ДП ЕСКОРТ - АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ встановлено, що взаємовідносини із контрагентами- постачальниками ТОВ АСТРА ТОЛД (код 42253933) за травень, червень 2019 року, з ФГ ХМЕЛЬОВОЇ С.В. (код 23036667) за травень, червень, липень, серпень 2019 року, з ТОВ ОЛІМС ТОРГ (код 42311963) за червень, липень 2019 року, з ТОВ АГРО-СТРИМ-ГРУП (код 39990475) за липень 2019 року, з ТОВ ФГ ГАЛ-СОЛЮШНЗ (код 42465773) за серпень, вересень, жовтень, листопад 2019 року, з ТОВ АГРО ЗАХІДПРОСЕРВІС (код 42180169) за серпень, вересень, жовтень 2019 року, з ТОВ ЛІНА ЛЕНД (код 40076300) за серпень, вересень 2019 року, з ТОВ ОІЛТРАНС-ПІВДЕНЬ (код 41806972) за вересень 2019 року, з ТОВ ТОРГ ОД КОМПАНІ (код 42788986) за жовтень, листопад, грудень 2019 року, з ТОВ БАРКЛАЙС ТРЕЙД (код 43129028) за жовтень 2019 року, з ТОВ ГОЛДЕН МЕРИДІАН (код 42987970) за жовтень 2019 року, з ТОВ ФГ АСТРА ГРЕЙТ (код 42106593) за жовтень, листопад 2019 року, вплинули на формування сум податкового кредиту з ПДВ в сумі 86 587 833,88 гривень.

Виявлені перевіркою порушення ґрунтуються на наступних даних про контрагентів позивача в період проведення між ними господарських операцій за травень 2019 року - березень 2020 року:

- проведеним аналізом АІС Податковий блок та Єдиного реєстру податкових накладних не прослідковується придбання товарів, реалізованих ТОВ ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО АЛЬТА ВІКС в адресу ТОВ АСТРА ТОЛД , який є контрагентом позивача по ланцюгу постачання, через недостатню кількість трудових ресурсів.

В Єдиному державному реєстрі судових рішень зареєстровано ухвалу Печерського районного суду від 05 серпня 2019 по справі № 757/41047/19-к, згідно якої ТОВ АСТРА ТОЛД в період з травня - по теперішній час формує схемний податковий кредит шляхом постачання с/г продукції для ДП Ескорт-Агро з іноземною інвестицією . Дану продукцію ТОВ АСТРА ТОЛД купує у ТОВ ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО АЛЬТА ВІКС та ТОВ ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО ЛІКОМ ЮА , які в подальшому не здійснюють закупівлю сільськогосподарської продукції, а формують свій податковий кредит за рахунок придбання запчастин, та іншого товару широкого вжитку.

- відповідно до системи автоматизованого співставлення податкових зобов`язань і податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПС, встановлено розбіжності між податковими зобов`язаннями ФГ ХМЕЛЬОВОЇ СВІТЛАНИ ВАСИЛІВНИ (та податковим кредитом позивача у розмірі 1 682 357,90 грн (у тому числі за липень 2019 року в сумі 993 502,45 грн, за серпень 2019 року в сумі 688 855,45 грн). Вищевказане відхилення виникло в результаті того, що вищевказані суми ПДВ по зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних не включені ФГ ХМЕЛЬОВОЇ СВІТЛАНИ ВАСИЛІВНИ до складу операцій на митній території України, що оподатковуються за основною ставкою та ставкою 7 %, крім ввезення товарів на митну територію України (рядок 1 Декларації з ПДВ № 9185544689 від 19.08.2019 року за липень 2019 року) та не відображено в додатку 5 Розшифровки податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів № 9185544359 від 19.08.2019 року в Декларації з ПДВ за липень 2019 року. Згідно Звіту про нарахування єдиного внеску штатна численність працюючих складає 8 осіб.

В Єдиному державному реєстрі судових рішень зареєстровано ухвалу Печерського районного суду від 05 серпня 2019 по справі № 757/41047/19-к, згідно якої службові особи ряду підприємств, у тому числі ДП ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ , ухилились від сплати податків в особливо великих розмірах шляхом документального оформлення безтоварних фінансово-господарських операцій з ФГ Хмельової Світлани Василівни , які з метою надання вигляду реального здійснення фінансово-господарської діяльності внесли завідомо неправдиві відомості в документи, що подаються до контролюючих органів, та відобразили завідомо неправдиві відомості стосовно наявності земельних ділянок, сільськогосподарської техніки, виробничих потужностей та трудових ресурсів. ФГ Хмельової Світлани Василівни формують схемний податковий кредит, шляхом постачання сільськогосподарської продукції для ряду підприємств.

З травня - по теперішній час ФГ ХМЕЛЬОВОЇ СВІТЛАНИ ВАСИЛІВНИ формує схемний податковий кредит шляхом постачання с/г продукції, для ДП ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ , яке в подальшому реалізовує частину даної продукцію в адресу підприємств-нерезидентів, а решту ТМЦ реалізовує на внутрішньому ринку.

З метою формування штучного податкового кредиту ФГ ХМЕЛЬОВОЇ СВІТЛАНИ ВАСИЛІВНИ документально відображає продаж сільськогосподарської продукції в адресу підприємства з ознаками ризиковості по заниженим цінам, а в подальшому вищевказані підприємства реалізовують в адресу зазначених фермерських господарств той же самий товар по ринковим цінам, а решту свого податкового кредиту формують за рахунок придбання товарів широкого асортименту (навушники, кухонне приладдя, фурнітура тощо) та в подальшому не реалізовують його. .

ФГ ХМЕЛЬОВОЇ СВІТЛАНИ ВАСИЛІВНИ вказує ряд працівників, які нібито виконують роботи на вказаних фермерських господарствах, тим самим створюють видимість реальних фермерських господарств, які займаються вирощуванням сільськогосподарської продукції. За результатом аналізу публічної кадастрової карти України, за кадастровим номером, які вказані в відомостях, що подаються до контролюючих органів, основна частина земельних ділянок не підтверджується.

- згідно даних ІС Податковий блок ТОВ ОЛІМС ТОРГ штатна численність працюючих складає 4 особи. В Єдиному державному реєстрі судових рішень зареєстровано ухвалу Печерського районного суду від 05 серпня 2019 по справі № 757/41047/19-к, згідно якої ТОВ ОЛІМС ТОРГ в період з травня - по теперішній час формує схемний податковий кредит шляхом постачання с/г продукції для ДП ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ . Дану продукцію ТОВ ОЛІМС ТОРГ купує у ФГ АГРАРНА ТРАДИЦІЯ та ФГ УКРАЇНСЬКА АГРАРНА КОМПАНІЯ , які в подальшому не здійснюють закупівлю сільськогосподарської продукції, а формують свій податковий кредит за рахунок придбання запчастин, та іншого товару широкого вжитку. Однак ФГ Аграрна традиція та ФГ УКРАЇНСЬКА АГРАРНА КОМПАНІЯ не мало можливості власними силами виростити сільськогосподарську продукцію в реалізованих обсягах у зв`язку із відсутністю основних фондів та достатньої кількості працівників.

Проведеним аналізом АІС Податковий блок та Єдиного реєстру податкових накладних не вдалося встановити походження ТМЦ, реалізованих ФГ АГРАРНА ТРАДИЦІЯ та ФГ УКРАЇНСЬКА АГРАРНА КОМПАНІЯ в адресу покупців.

- ТОВ АГРО-СТРИМ-ГРУП здійснювало експорт продукції в 2019 році, а саме: олія соняшникова сира, олія соняшникова нерафінована для харчової промисловості наливом (Індія, Швейцарія, Китай). Штатна численність працюючих складає 5 осіб. Основним постачальником ТОВ АГРО-СТРИМ-ГРУП є ТОВ АШЕР 8 , яке, в свою чергу, реєструвало податкові накладні з номенклатурою: кондитерські вироби (цукерки, шоколад, печиво, вафлі, тощо), м`ясо, вугілля, борошно, молочні продукти, соки, гриби,сукні, взуття тощо. Виходячи з вказаного, в ланцюгу постачання номенклатура придбаних ТМЦ (робіт, послуг) не відповідає номенклатурі реалізованих і не прослідковується придбання реалізованих.

- згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних, основними постачальниками соняшнику для ТОВ АГРО ЗАХІДПРОСЕРВІС є ТОВ СПЕЦРЕНТА , ТОВ ПРОКСІТЕХНОТОРГ та ТОВ ГРУПКОМЕРС . На ТОВ СПЕЦРЕНТА реєструвались податкові накладні з номенклатурою автошини, фарби, шампуні, креми, сигарети, пиво, вареники, пельмені тощо. На ТОВ ПРОКСІТЕХНОТОРГ реєструвались податкові накладні з номенклатурою: цигарки, шоколад, соки, алкогольні та слабоалкогольні напої, автошини, автомобільні диски тощо. На ТОВ ГРУПКОМЕРС реєструвались податкові накладні з номенклатурою: бички обсмажені, шпроти, сардини, кілька, вживаний одяг, сигарети, молочні продукти тощо.

Отже в ланцюгу постачання номенклатура придбаних ТМЦ (робіт, послуг) не відповідає номенклатурі реалізованих і не прослідковується придбання реалізованих ТОВ АГРО ЗАХІДПРОСЕРВІС в адресу ДП ЕСКОРТ - АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ .

В Єдиному державному реєстрі судових рішень зареєстровано ухвалу Печерського районного суду від 14 лютого 2020 по справі № 757/5006/20-к, згідно якої невстановлені досудовим розслідуванням особи, які контролюють фінансово-господарську діяльність ряд підприємств, у тому числі ТОВ ГРУПКОМЕРС ЛТД , ТОВ ПРОКСЇТЕХНОТОРГ , ТОВ СПЕЦРЕНТА та інших суб`єктів підприємницької діяльності-юридичних осіб діючи умисно, у період з 2018 року по теперішній час внесли до документів, які подаються для проведення Державної реєстрації завідомо неправдиві відомості щодо наміру здійснення подальшої фінансово-господарської діяльності.

Невстановлені особи, використовуючи підконтрольні підприємства з метою переведення безготівкових коштів в готівку, а також безпідставному формуванні податкового кредиту в адресу підприємств вигодонабувачів, для чого відкрито у банківських установах розрахункові рахунки.

- штатна численність працюючих ТОВ ФГ ГАЛ-СОЛЮШНЗ складає 5 осіб.

Згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних основними постачальниками ФГ ТОВ ГАЛ СОЛЮШНЗ є ТОВ ОДЕСА- ІМПОРТ та ТОВ ПРОКСІТЕХНОТОРГ . На ТОВ ОДЕСА-ІМПОРТ реєструвались податкові накладні з номенклатурою продукти харчування, бетон, запчастини, юридичні послуги, консультаційні послуги, послуги перевезення, болти, гайки, мастила, арматура тощо. На ТОВ ПРОКСІТЕХНОТОРГ реєструвались податкові накладні з номенклатурою: цигарки, шоколад, соки, алкогольні та слабоалкогольні напої, автошини, автомобільні диски, тощо.

Отже в ланцюгу постачання номенклатура придбаних ТМЦ (робіт, послуг) не відповідає номенклатурі реалізованих і не прослідковується придбання реалізованих ФГ ТОВ ГАЛ СОЛЮШНЗ в адресу ДП ЕСКОРТ - АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ .

В Єдиному державному реєстрі судових рішень зареєстровано ухвалу Печерського районного суду від 14 лютого 2020 по справі № 757/5006/20-к, згідно якої невстановлені досудовим розслідуванням особи, які контролюють фінансово-господарську діяльність ряд підприємств, у тому числі ТОВ ПРОКСЇТЕХНОТОРГ та інших суб`єктів підприємницької діяльності-юридичних осіб діючи умисно, у період з 2018 року по теперішній час внесли до документів, які подаються для проведення Державної реєстрації завідомо неправдиві відомості щодо наміру здійснення подальшої фінансово-господарської діяльності. Невстановлені особи, використовуючи підконтрольні підприємства з метою переведення безготівкових коштів в готівку, а також безпідставному формуванні податкового кредиту в адресу підприємств вигодонабувачів, для чого відкрито у банківських установах розрахункові рахунки.

- штатна численність працюючих ТОВ ОІЛТРАНС-ПІВДЕНЬ складає 14 осіб. ТОВ ОІЛТРАНС-ПІВДЕНЬ в 2019 році імпортувало: швацька фурнітура (для пошиву одягу), матеріали неткані з синтетичного волокна, непросочені, без покриття, недубльовані, з поверхневою щільністю, декоративні вироби з полімерного матеріалу(які використовуються для обробки та декору швацьких виробів, гумові нитки, оплетені нитками з синтечних волокон у вигляді стрічки для пошиву одягу, частини світильників електричних для приміщень, зі скла (плафони,скло), взуття на підошві з пластмаси та з верхом з натуральної шкіри, іграшки: предмети ігрового вжитку без умонтованого двигуна, з пластмаси, вироби кухонні із чорних металів, біжутерія з недорогоцінних металів, друкована продукція або інша продукція поліграфічної промисловості та інше.

Згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних, основним постачальником ТОВ ОІЛТРАНС-ПІВДЕНЬ є ТОВ ЛІСТЮН ТРЕЙД , яке, в свою чергу, реєструвало податкові накладні з номенклатурою: овочі, малина, м`ята, піддони, ґрунтовка, опалубка, ящики тощо. Отже в ланцюгу постачання номенклатура придбаних ТМЦ (робіт, послуг) не відповідає номенклатурі реалізованих і не прослідковується придбання реалізованих ТОВ ОІЛТРАНС-ПІВДЕНЬ в адресу ДП ЕСКОРТ - АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ (код 31087228).

В Єдиному державному реєстрі судових рішень зареєстрована ухвала Орджонікідзевського районного суду міста Запоріжжя від 05 грудня 2019 року по справі № № 335/12965/19 1-кс/335/8095/2019, згідно якої невстановлені особи внесли в документи, які відповідно до закону подаються для проведення державної реєстрації юридичної особи завідомо неправдиві відомості, а також умисно подали їх для проведення такої реєстрації, що призвело до зміни відомостей в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб відносно понад 200 суб`єктів господарської діяльності, у тому числі ТОВ ЛІСТІОН ТРЕЙД .

- штатна численність працюючих ТОВ ТОРГ ОД КОМПАНІ складає 2 особи. ТОВ ТОРГ ОД КОМПАНІ імпорт та експорт продукції в 2019 році не здійснювало, фінансову звітність та декларації з податку на прибуток за 2019 рік не подавало. Станом на дату написання акта перевірки ТОВ ТОРГ ОД КОМПАНІ не звітує.

Згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних основними постачальниками соняшнику врожаю 2019 року ТОВ ТОРГ ОД КОМПАНІ є ФГ ХМЕЛЬОВОЇ СВІТЛАНИ ВАСИЛІВНИ , ФГ ХМЕЛЬОВ ОЛЕКСАНДР ВАСИЛЬОВИЧ та ФГ АГРО ПОЛЬОВЕ .

В Єдиному державному реєстрі судових рішень зареєстровано ухвалу Печерського районного суду від 05 серпня 2019 по справі № 757/41047/19-к, згідно якої ТОВ ОЛІМС ТОРГ та ТОВ АСТРА ТОЛД в період з травня - по теперішній час формує схемний податковий кредит шляхом постачання с/г продукції для ДП ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ на загальну суму 21 615 934 грн. ПДВ. Дану продукцію ТОВ ОЛІМС ТОРГ та ТОВ АСТРА ТОЛД купують у ФГ АГРАРНА ТРАДИЦІЯ та ФГ УКРАЇНСЬКА АГРАРНА КОМПАНІЯ , які в подальшому не здійснюють закупівлю сільськогосподарської продукції, а формують свій податковий кредит за рахунок придбання запчастин, та іншого товару широкого вжитку. На ФГ АГРАРНА ТРАДИЦІЯ працює 4 особи (включно із керівником), а на ФГ Українська Аграрна Компанія працює 5 осіб (включно із керівником).

Отже ФГ АГРАРНА ТРАДИЦІЯ та ФГ УКРАЇНСЬКА АГРАРНА КОМПАНІЯ не мали можливості власними силами виростити сільськогосподарську продукцію в реалізованих обсягах у зв`язку із відсутністю основних фондів та достатньої кількості працівників. Проведеним аналізом Єдиного реєстру податкових накладних не встановлено придбання сільськогосподарської продукції ФГ Аграрна традиція та ФГ УКРАЇНСЬКА АГРАРНА КОМПАНІЯ у обсягах, які останні у подальшому реалізували. Викладене унеможливлює встановити походження ТМЦ, реалізованих ФГ АГРАРНА ТРАДИЦІЯ та ФГ УКРАЇНСЬКА АГРАРНА КОМПАНІЯ в адресу покупців.

- штатна численність працюючих ТОВ БАРКЛАЙС ТРЕЙД складає 1 особа. ТОВ БАРКЛАЙС ТРЕЙД імпорт та експорт продукції в 2019 році не здійснювало, фінансову звітність та декларації з податку на прибуток за 2019 рік не подавало. Згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних, основним постачальником ТОВ БАРКЛАЙС ТРЕЙД є ТОВ АККОРД ПРОЕКТ .

На ТОВ АККОРД ПРОЕКТ реєструвались податкові накладні з номенклатурою: кондитерські вироби (цукерки, шоколад, печиво, вафлі, тощо), м`ясо, вугілля, борошно, молочні продукти, соки, гриби, сукні, взуття тощо.

Отже в ланцюгу постачання номенклатура придбаних ТМЦ (робіт, послуг) не відповідає номенклатурі реалізованих і не прослідковується придбання реалізованих ТОВ БАРКЛАЙС ТРЕЙД в адресу ДП ЕСКОРТ - АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ .

- штатна численність працюючих ТОВ ГОЛДЕН МЕРИДІАН складає 14 осіб. ТОВ ГОЛДЕН МЕРИДІАН імпорт та експорт продукції в 2019 році не здійснювало, фінансову звітність та декларації з податку на прибуток за 2019 рік не подавало.

Згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних, основним постачальником соняшнику для ТОВ ГОЛДЕН МЕРИДІАН є ТОВ ДЮНА ТОРГ , яке, в свою чергу, реєструвало податкові накладні з номенклатурою: будівельні матеріали, арматурна сталь, щебінь, будівельно-монтажні роботи, кукурудза, тощо.

Отже в ланцюгу постачання номенклатура придбаних ТМЦ (робіт, послуг) не відповідає номенклатурі реалізованих і не прослідковується придбання реалізованих ТОВ ГОЛДЕН МЕРИДІАН в адресу ДП ЕСКОРТ - АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ .

- штатна численність працюючих ТОВ ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО АСТРА ГРЕЙТ складає 4 особи. ТОВ ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО АСТРА ГРЕЙТ імпорт та експорт продукції в 2019 році не здійснювало та не мало можливості власними силами виростити сільськогосподарську продукцію в реалізованих обсягах у зв`язку із відсутністю основних фондів та достатньої кількості працівників.

Основним постачальником соняшнику та сої для ТОВ ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО АСТРА ГРЕЙТ є ФГ ТОВ ГАЛ СОЛЮШНЗ , штатна численність працюючих якого складає 5 осіб. ФГ ТОВ ГАЛ СОЛЮШНЗ не мало можливості власними силами виростити сільськогосподарську продукцію в реалізованих обсягах у зв`язку із відсутністю земельних ділянок та достатньої кількості працівників.

ФГ ТОВ ГАЛ СОЛЮШНЗ імпорт та експорт продукції в 2019 року не здійснювало.

Згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних, основними постачальниками ФГ ТОВ ГАЛ СОЛЮШНЗ є ТОВ ОДЕСА- ІМПОРТ та ТОВ ПРОКСІТЕХНОТОРГ . На ТОВ ОДЕСА-ІМПОРТ реєструвались податкові накладні з номенклатурою продукти харчування, бетон, запчастини, юридичні послуги, консультаційні послуги, послуги перевезення, болти, гайки, мастила, арматура тощо. На ТОВ ПРОКСІТЕХНОТОРГ реєструвались податкові накладні з номенклатурою: цигарки, шоколад, соки, алкогольні та слабоалкогольні напої, автошини, автомобільні диски тощо.

Отже в ланцюгу постачання номенклатура придбаних ТМЦ (робіт, послуг) не відповідає номенклатурі реалізованих і не прослідковується придбання реалізованих ФГ ТОВ ГАЛ СОЛЮШНЗ в адресу ТОВ ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО АСТРА ГРЕЙТ .

Наведені висновки акта перевірки покладені контролюючим органом в основу прийнятих податкових повідомлень-рішень від 03 липня 2020 року № 06932615050102 та від 03 липня 2020 року № 06942615050102.

Податковим повідомленням-рішенням від 03 липня 2020 року № 06932615050102 за порушення вимог п. 44.1 ст. 44, п. 198.1, п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України збільшено позивачу суму грошового зобов`язання з ПДВ на 78144655,00 гривень та застосовано до штрафні (фінансові) санкції на суму 19536164,00 грн.

Податковим повідомленням-рішенням від 03 липня 2020 року № 06942615050102 за порушення вимог п. 44.1 ст. 44, п. 198.1, п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України та зменшено позивачу розмір від`ємного значення суми ПДВ на 8443179,00 грн.

Судом першої інстанції також було встановлено реальність господарських операцій позивача з:

ТОВ АСТРА ТОЛД при виконанні договорів поставки від 21.05.2019 № 16061ЕЕ, від 21.05.2019 № 16062ЕЕ, від 23.05.2019 № 16071ЕЕ, від 30.05.2019 № 16086ЕЕ, від 31.05.2019 № 16088ЕЕ, від 05.06.2019 №16106ЕЕ, від 05.06.2019 № 16107ЕЕ, від 05.06.2019 № 161 ПЕС, предметом яких є придбання позивачем соняшника врожаю 2018 року;

ФГ ХМЕЛЬОВОЇ С.В. при виконанні договорів поставки від 03.06.2019 №03/06/19-10С, від 03.06.2019 №ОЗ/О6/19-ЗС, від 30.05.2019 №30/05/19-6С, від 31.05.2019 №31/05/19-2С, від 31.05.2019 №31/05/19-ЗС, від 11.06.2019 №11/06/19-2С, від 08.07.2019 №08/07/19-1С, від 05.06.2019 № 16114ЕС, від 22.04.2019 № 36, від 05.06.2019 № 16113ЕС, від 10.05.2019 № 38, від 14.05.2019 № 41, від 21.05.2019 № 16060ЕЕ, від 05.08.2019 № 16207ЕЕ, від 05.08.2019 № 16208ЕЕ, від 05.08.2019 № 16209ЕЕ, від 31.07.2019 № 16205ЕЕ, від 08.07.2019 № 16149ЕЕ, від 08.07.2019 № 16150ЕЕ , від 08.07.2019 № 16151ЕЕ , предметом яких є придбання позивачем сої врожаю 2018 року, пшениці 2 класу врожаю 2019 року, пшениці 3 класу врожаю 2019 року, пшениці 4 класу врожаю 2019 року;

ТОВ ОЛІМС ТОРГ при виконанні договорів поставки від 03.06.2019 №03/06/19-9С, від 03.06.2019 №03/06/19-8С, від 03.06.2019 №03/06/19-6С, від 07.06.2019 №07/06/19-2С, від 07.06.2019 №07/06/19-ЗС, від 12.06.2019 №16115ЕС, від 18.06.2019 №16127ЕС, від 20.06.2019 №16129ЕС, від 20.06.2019 №16130ЕС, від 21.06.2019 №16131ЕС, від 21.06.2019 №16132ЕС, від 21.06.2019 №16133ЕС, від 24.06.2019 №16134ЕС, від 24.06.2019 №16135ЕС, від 27.06.2019 №16136ЕС, від 26.06.2019 №16137ЕС, від 26.06.2019 №16138ЕС, від 08.07.2019 №16148ЕЕ, від 15.07.2019 №16182ЕЕ, від 15.07.2019 №16183ЕЕ, предметом яких є придбання позивачем сої врожаю 2018 року, пшениці 3 класу врожаю 2019 року, пшениці 4 класу врожаю 2019 року;

ТОВ АГРО-СТРИМ-ГРУП при виконанні договору поставки від 22.07.2019 № 22/07/19, предметом якого є придбання позивачем олії нерафінованої (наливом);

ТОВ АГРО ЗАХІДПРОСЕРВІС при виконанні договорів поставки від 21.08.2019 №16261ЕС, від 10.09.2019 №16414ЕС, від 02.10.2019 №16595ЕС, предметом яких є придбання позивачем соняшника врожаю 2019 року;

ТОВ ФГ ГАЛ-СОЛЮШНЗ при виконанні договорів поставки від 27.08.2019 №16274ЕС, від 10.09.2019 №16415ЕС, від 21.10.2019 №16705ЕЕ, від 03.10.2019 № 16598ЕС, від 12.11.2019 № 16926ЕЕ, від 06.11.2019 №16858ЕЕ, предметом яких є придбання позивачем соняшника врожаю 2019 року;

ТОВ ЛІНА ЛЕНД при виконанні договорів поставки від 07.08.2019 №16225ЕС, від 19.08.2019 №16256ЕЕ, від 19.08.2019 №16235ЕС, від 19.08.2019 №16254ЕЕ, від 20.09.2019 №16539ЕЕ, від 19.08.2019 №16255ЕЕ, від 10.09.2019 №16423ЕЕ, від 10.09.2019 №16425ЕЕ, від 10.09.2019 № 16424ЕЕ , 07.08.2019 № 16224ЕС , від 13.08.2019 № 16233ЕС , від 13.08.2019 № 16234ЕС , від 06.09.2019 № 16383ЕЕ , від 06.09.2019 № 16384ЕЕ , від 20.09.2019 № 16537ЕЕ , від 20.09.2019 № 16538ЕЕ , від 27.08.2019 № 16273ЕС , предметом яких є придбання позивачем пшениці 2, 3, 4 класу врожаю 2019 року та соняшника врожаю 2019 року;

ТОВ ОІЛТРАНС-ПІВДЕНЬ при виконанні договорів поставки від 03.09.2019 №16345ЕС, від 10.09.2019 №16416ЕС, від 13.09.2019 №16470ЕС, предметом яких є придбання позивачем соняшника врожаю 2019 року;

ТОВ ТОРГ ОД КОМПАНІ при виконанні договорів поставки від 01.11.2019 №16829ЕЕ, від 22.10.2019 №16724ЕЕ, від 19.11.2019 №16937ЕЕ, від 01.12.2019 №17033ЕЕ, предметом яких є придбання позивачем соняшника врожаю 2019 року;

ТОВ БАРКЛАЙС ТРЕЙД при виконанні договору поставки від 15.10.2019 №16675ЕС, предметом якого є придбання позивачем строк соняшника врожаю 2019 року;

ТОВ ГОЛДЕН МЕРИДІАН при виконанні договору поставки від 11.10.2019 №16662ЕС, предметом якого є придбання позивачем строк соняшника врожаю 2019 року;

ТОВ ФГ АСТРА ГРЕЙТ при виконанні договорів поставки від 03.10.2019 №16614ЕС, від 15.10.2019 №16664ЕЕ, від 18.10.2019 №16470ЕС, від 20.11.2019 №20/11/19-1С, предметом яких є придбання позивачем соняшника, високо олеїнового соняшника та сої врожаю 2019 року, підтверджується первинними документами податкового обліку, які характерні для такого роду господарських взаємовідносин та обов`язковість ведення яких передбачена нормами законодавства України, а їх оформлення відповідає вимогам Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні .

При укладенні договорів сторонами було досягнуто усіх істотних умов, вони спрямовані на реальне настання правових наслідків, відповідають економічному змісту та чинному законодавству.

Підставою для такого висновку суду першої інстанції про підтвердження реальності господарських операцій стали досліджені ним не лише первинні документи щодо: ТОВ АСТРА ТОЛД (т. 5, а.с. 1-234); ФГ ХМЕЛЬОВОЇ С.В (т. 9, а.с. 1-249; т. 10, а.с. 1-149); ТОВ ОЛІМС ТОРГ (т. 10, а.с. 210-250; т. 11, а.с. 1-250; т. 12, а.с. 1-250); ТОВ АГРО-СТРИМ-ГРУП (т. 7, а.с. 1-246); ТОВ ФГ ГАЛ-СОЛЮШНЗ (т. 7, а.с. 1-246); ТОВ АГРО ЗАХІДПРОСЕРВІС (т. 13, а.с. 56-222; т. 14, а.с. 1-175); ТОВ ЛІНА ЛЕНД (т. 8, а.с. 1-221); ТОВ ОІЛТРАНС-ПІВДЕНЬ т. 6, а.с. 1-247); ТОВ ТОРГ ОД КОМПАНІ (т. 13, а.с. 1-55); ТОВ БАРКЛАЙС ТРЕЙД (т. 10, а.с. 150-209); ТОВ ГОЛДЕН МЕРИДІАН (т. 6, а.с. 1-247); ТОВ ФГ АСТРА ГРЕЙТ (т. 5, а.с. 1-234), а й інші документи, складені на реалізацію укладених з контрагентами договорів, такі як:

- контракти та додаткові угоди до них, укладені з покупцем-нерезидентом Oilseeds Trading LP;

- коносаменти (BILL OF LADING), що підтверджують поставку товару та завантаження його на судно; вантажні митні декларації, що підтверджують поміщення товару під митний контроль та перетин товаром кордону;

- відомості відвантаження товару; залізничні накладні; роздруківки інформації з бази даних MD Declaration про перетин кордону товару за вантажною митною декларацією;

- рахунки-проформи та рахунки-фактури; виписки по банківським рахункам Позивача, що підтверджують отримання Позивачем грошових коштів за поставлений товар;

- карго-плани (Cargo Plan); карго-маніфести (FREIGHT/CARGO MANIFEST); капітанські розписки (Master's receipt);

- сертифікати нерадіоактивності (NON-RADIOACTIVITY CERTIFICATE); сертифікати фумігації; сертифікати походження товару (CERTIFICATE OF ORIGIN); фітосанітарні сертифікати; сертифікати ваги (CERTIFICATE OF WEIGHT); сертифікати якості (CERTIFICATE OF QUALITY); сертифікати чистоти (HOLD CLEANLINESS CERTIFICATE); сертифікати пакування/пакувальні листи (HOLD SEALING CERTIFICATE); сертифікати щодо вмісту афлатоксину (AFLATOXIN CERTIFICATE); сертифікати про рік врожаю товару (CROP YEAR CERTIFICATE); сертифікати про відсутність ГМО (NON-GMO CERTIFICATE); сертифікати щодо відсутності отрути (NON-POISONOUS CERTIFICATE).

Суд першої інстанції, надаючи оцінку обставинам справи та досліджуючи правильність врахування позивачем у податковому обліку витрат на оплату придбаних у контрагентів товарів, обґрунтовано звернув увагу на наявність належних доказів, що підтверджують транспортування придбаного товару, а саме: договори на перевезення вантажів автомобільним транспортом; акти здачі-приймання робіт (надання послуг), що підтверджують надання послуг позивачу та їх отримання (приймання) позивачем; реєстри роботи автотранспорту; заявки на перевезення вантажів; товарно-транспортні накладні, що підтверджують транспортування товару, що був придбаний позивачем; рахунки на оплату;- виписки по банківським рахункам позивача, що підтверджують оплату останнім.

А також на те, що придбана позивачем у контрагентів продукція в подальшому продана в 2018-2019 роках покупцю-нерезиденту Oilseeds Trading LP (Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії) після її переробки згідно договору з ПрАТ Пологівський ОЕЗ .

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів враховує наступне.

Спірні правовідносини врегульовано нормами Конституції України; Кодексу адміністративного судочинства України; Податкового кодексу України; Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні ; Порядку заповнення податкової накладної затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 2015 року № 1307 зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 26 січня 2016 року за № 137/28267, у відповідних редакціях, що діяли на момент спірних правовідносин.

Приписами пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що господарською діяльністю є діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами (14.1.36.); дохід з джерелом їх походження з України - будь-який дохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України (включаючи виплату (нарахування) винагороди іноземними роботодавцями), її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічній зоні, у тому числі, але не виключно (14.1.54.); продаж результатів робіт (послуг) - будь-які операції господарського, цивільно-правового характеру з виконання робіт, надання послуг, надання права на користування або розпоряджання товарами, у тому числі нематеріальними активами та іншими об`єктами власності, що не є товарами, за умови компенсації їх вартості, а також операції з безоплатного надання результатів робіт (послуг). Продаж результатів робіт (послуг) включає, зокрема, надання права на користування товарами за договорами оперативного лізингу (оренди), продажу, передачі права відповідно до авторських або ліцензійних договорів, а також інші способи передачі об`єктів авторського права, патентів, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної, у тому числі промислової власності; (14.1.203.); розумною економічною причиною (ділова мета) є причина, яка може бути наявна лише за умови, що платник податків має намір одержати економічний ефект у результаті господарської діяльності (14.1.231.).

Приписами абзацу 1 пункту 138.2 статті 138 Податкового кодексу України визначено, що витрати, які враховуються для визначення об`єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II цього Кодексу.

Не включаються до складу витрат витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими первинними документами, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку (підпункт 139.1.9 пункт 139.1 статті 139 Податкового кодексу України).

Згідно з пунктом 198.1 статті 198 Податкового кодексу України, право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Згідно з пункту 185.1. статті 185, пункту 187.1. статті 187, пункту 188.1. статті 188 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку, окрім іншого, з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України. Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: або дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, або дата відвантаження товарів. База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної (контрактної) вартості, але не нижче звичайних цін, з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

Відповідно до підпункту 201.1, 201.2, 201.4 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду.

Форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Платники податку в разі здійснення постачання товарів/послуг, постачання яких має безперервний або ритмічний характер: покупцям - платникам податку - можуть складати не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведені податкові накладні на кожного платника податку, з яким постачання мають такий характер, з урахуванням усього обсягу постачання товарів/послуг відповідному платнику протягом періоду, за який складається така податкова накладна, протягом такого місяця;

У разі якщо станом на дату складення зазначених податкових накладних сума коштів, що надійшла на поточний рахунок продавця як оплата (передоплата) за товари/послуги, перевищує вартість поставлених товарів/послуг протягом місяця, таке перевищення вважається попередньою оплатою (авансом), на суму якої складається податкова накладна у загальному порядку не пізніше останнього дня такого місяця.

Ритмічним характером постачання вважається постачання товарів/послуг одному покупцю два та більше разів на місяць.

Податкова накладна може бути складена за щоденними підсумками операцій (якщо податкова накладна не була складена на ці операції) у разі: здійснення постачання товарів/послуг за готівку кінцевому споживачеві (який не є платником податку), розрахунки за які проводяться через касу / реєстратори розрахункових операцій або через банківську установу чи платіжний пристрій (безпосередньо на поточний рахунок постачальника); виписки транспортних квитків, готельних рахунків або рахунків, які виставляються платнику податку за послуги зв`язку, інші послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку, що містять загальну суму платежу, суму податку та податковий номер постачальника (продавця), крім тих, форма яких встановлена міжнародними стандартами; надання платнику податку касових чеків, що містять суму поставлених товарів/послуг, загальну суму нарахованого податку (з визначенням фіскального та податкового номерів постачальника).

Платники податку в разі здійснення постачання товарів/послуг, база оподаткування яких, визначена відповідно до статей 188 і 189 цього Кодексу, перевищує фактичну ціну постачання таких товарів/послуг, можуть скласти не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведену податкову накладну з урахуванням сум податку, розрахованих виходячи з перевищення бази оподаткування над фактичною ціною, визначених окремо по кожній операції з постачання товарів/послуг.

Згідно з підпунктів 1, 2, 3 Порядку заповнення податкової накладної затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 2015 року № 1307 зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 26 січня 2016 року за № 137/28267 (далі - порядок №1307) податкову накладну складає особа, яка зареєстрована як платник податку у контролюючому органі та якій присвоєно індивідуальний податковий номер платника податку на додану вартість. Податкова накладна вважається недійсною у разі її заповнення іншою особою, ніж зазначена в цьому пункті. Податкова накладна та додатки до неї складаються в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи. Усі податкові накладні, у тому числі накладні, особливості заповнення яких викладені в пунктах 9 - 15 та 19 цього Порядку, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та за формою, чинною на день такої реєстрації.

Пунктом 200.1. статті 200 Податкового кодексу України встановлено, що сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду. В свою чергу, право на віднесення сум податку до податкового кредиту, згідно з пунктом 198.1. статті 198 виникає, окрім іншого, у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг.

При цьому, відповідно до пунктів 198.2., 198.3., 198.6. статті 198 Податкового кодексу України датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: або дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг, або дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною. Податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за встановленою ставкою, протягом такого звітного періоду, окрім іншого, у зв`язку з придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку. Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 Податкового кодексу України).

Проведення господарських операцій суб`єкта господарювання, за змістом статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні , підтверджується первинними документами, на підставі яких ведеться бухгалтерський облік. Згідно частини 2 статті 3 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні на даних бухгалтерського обліку базується фінансова, податкова, статистична та інша звітність. Таким чином первинні документи по відображенню господарчих операцій є основою для податкового обліку.

Аналогічні положення містить й пункт 1.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року № 88, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 05 червня 1995 року за № 168/704 (далі - Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку ), згідно якого записи в облікових регістрах провадяться на підставі первинних документів.

Відповідно до пункту 2.1 названого Положення первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.

Зважаючи на вимоги вищенаведених норм суд першої інстанції, вирішуючи спір по суті, дійшов правильного висновку, що правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів, робіт та послуг з метою їх використання у власній господарській діяльності, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами, які містять достовірні відомості про обсяг та зміст господарської операції.

Колегія суддів, перевіряючи досліджені судом першої інстанції докази у сукупності, погоджується з його висновком про дотримання позивачем спеціальних вимог щодо документального підтвердження сум, що сформували фінансовий результат та були віднесені до податкового кредиту на підставі податкових накладних, виданих спірними контрагентами.

Надані позивачем первинні документи містять достатньо обов`язкових реквізитів, які дозволяють ідентифікувати учасників і суть господарських правовідносин, оформлених ними.

Поруч з цим, судом першої інстанції правильно взято до уваги, що в обґрунтування донарахування податку на додану вартість відповідачем не наведено обставин, які б вказували на безтоварність операцій. Висновки відповідача ґрунтуються на податковій інформації стосовно контрагентів позивача та на матеріалах досудового розслідування, а не на аналізі суті та наслідків господарських операцій, які мали місце у перевіряємому періоді, що, в свою чергу, не є безумовною підставою для висновків про відсутність фактичного виконання спірних операцій за умови наявності первинних документів, які спростовують такі доводи.

Судом першої інстанції цілком обґрунтовано не прийняті посилання відповідача на наявність інформації, отриманої з Єдиного державного реєстру судових рішень щодо наявності зареєстрованих кримінальних проваджень, з огляду на відсутність відповідних вироків суду.

Нереальність господарських операцій з придбання платником податку товару/робіт/послуг має підтверджуватися належними, допустимими та достатніми доказами і не може ґрунтуватися на припущеннях.

Наведені податковим органом обставини, з огляду на правила формування податкового кредиту, регламентовані положеннями Податкового кодексу України не є безумовною підставою для висновків про відсутність фактичного виконання спірних правочинів за умови наявності первинних документів або інших доказів, які спростовують такі доводи.

Зокрема, відзначається, що не можна вважати обґрунтованим висновок про не підтвердження факту поставки лише з посиланням на обсяг матеріальних та трудових ресурсів контрагентів позивача по ланцюгу постачання, оскільки за умови наявності інших належних доказів товарності, ненадання зазначених документів не позбавляє платника права на формування податкового кредиту.

Аналогічна правова позиція підтверджена у постановах Верховного Суду від 12 червня 2018 року у справі № 802/1155/17-а, від 11 червня 2018 року у справі № 826/4565/14, від 18 травня 2018 року у справі № П/811/1508/16, від 03 квітня 2018 р. у справі № 2а-7462/10/2170, від 07 березня 2018 року у справі № 804/3420/16.

Доказів на підтвердження того, що контрагент позивача не мав адміністративно-господарських можливостей на виконання господарських зобов`язань по спірним операціям, та доказів відсутності фактичних дій, спрямованих на виконання взятих зобов`язань, відповідачем суду не надано.

Інших переконливих доводів ніж зазначено в апеляційній скарзі, в тому числі і в ході розгляду у суді попередньої інстанції, на підтвердження того, що відомості у первинних документах, складенням яких були опосередковані правовідносини між позивачем та контрагентами, є недостовірними та суперечливими, податковою інспекцією також не представлено.

Крім того, колегія суддів не приймає до уваги посилання позивача в апеляційній скарзі на постанови Верховного Суду, оскільки такі судові рішення не є релевантними спірним правовідносинам.

Проаналізувавши всі доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вони не спростовують висновків суду і податковий орган, який є суб`єктом владних повноважень, всупереч вимогам частини 2 статті 77 КАС України, не довів тих обставин, на які він посилається, а судом першої інстанції повно та правильно встановлено обставини справи і ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Повне судове рішення складено 15.02.2021 року.

Керуючись ст.ст. 242-244, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, апеляційний суд,

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 жовтня 2020 року - залишити без задоволення.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 жовтня 2020 року у справі за адміністративним позовом Дочірнього підприємства ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Колегія суддів:О.В. Карпушова Л.В. Губська О.В. Епель

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.02.2021
Оприлюднено18.02.2021
Номер документу94937390
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/15850/20

Постанова від 09.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 09.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 18.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 14.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 01.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 09.02.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Постанова від 09.02.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 18.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 18.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Рішення від 20.10.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Клочкова Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні