Ухвала
від 15.02.2021 по справі 295/1507/21
БОГУНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЖИТОМИРА

Справа №295/1507/21

1-кс/295/714/21

УХВАЛА

Іменем України

15.02.2021 року м. Житомир

Слідчий суддя Богунського районного суду м. Житомира ОСОБА_1

за участі секретаря судового засідання ОСОБА_2

представників власника майна, Житомирської міської ради ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ,

представника третьої особи ПрАТ «Житичі» - адвоката ОСОБА_5

прокурора ОСОБА_6 ,

слідчих ОСОБА_7 , ОСОБА_8 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання Житомирської міської ради про скасування арешту майна, -

В С Т А Н О В И В:

Представник Житомирської міської ради звернулась до слідчого судді із указаним клопотанням, в обґрунтування вимог за яким зазначає, що 08.10.2020 року слідчим суддею Богунського районного суду м. Житомира за наслідками розгляду клопотання слідчого Житомирського ВП ГУ НП у Житомирській області ОСОБА_7 постановлено ухвалу, якою накладено арешт па земельну ділянку із кадастровим номером 1810136600:07:005:0060, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 . Заявник вважає даний арешт безпідставним, необґрунтованим та таким, що порушує права міської ради як власника ділянки.

Зі змісту клопотання слідує, що у ВАТ «Житомирський завод хімічного волокна» (по тексту далі ВАТ «ЖЗХВ» або Товариство) перебувала у постійному користування земельна ділянка за адресою: м. Житомир, вул. Промислова, 1/154, та Товариство незаконно присвоїло частині земельної ділянки, яка йому передавалась у постійне користування, кадастровий номер 1810136600:07:005:0025, на площу 43,8712 га. Тобто даний кадастровий номер був присвоєний земельній ділянці, яка не передавалась Товариству у користування. У зв`язку з систематичною несплатою ВАТ «ЖЗХВ» земельного податку, рішенням Житомирської міської ради 02.09.2020 року за №1987 припинено ВАТ «ЖЗХВ» право постійного користування земельною ділянкою із кадастровим номером 18101:36600:07:005:0025. Після припинення права Товариства постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1810136600:07:005:0025 площею 43,8712 га, останню було розділено на підставі технічної документації із землеустрою, у результаті чого утворились земельні ділянки із кадастровими номерами 1810136600:07:005:0060, 1810136600:07:005:0058, 1810136600:07:005:0059, 1810136600:07:005:0061, 1810136600:07:005:0062, 1810136600:07:005:0063, 1810136600:07:005:0064. У зв`язку з тим, що на земельній ділянці за кадастровим номером 1810136600:07:005:0060 площею 37,7196 га розташовані об`єкти нерухомого майна, які належать не тільки ВАТ «ЖЗХВ», а й іншим юридичним особам, дані особи у свою чергу звернулись до Житомирської міської ради із відповідними! клопотаннями про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою, з метою відведення їм земельних ділянок необхідних для будівництва і обслуговування належного їм нерухомого майна. Зокрема, Житомирська міська рада рішенням від 02.09.2020 року за №1988 надала ПрАТ «Житичі» дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , площею 8,0000 га та станом на сьогодні готуються проекти рішень по іншим власникам нерухомого майна. Представник власника майна зазначає, що кримінальне провадження №42020061020000141, у межах якого було накладено арешт на земельну ділянку, відкрите за ч. 2 ст. 364 КК України, та звертає увагу, що жодних ознак злочину передбаченого ст. 364 КК України в діях посадових осіб Житомирської міської ради не вбачається, міська рада не являється учасником кримінального провадження №42020061020000141, земельна ділянка за кадастровим номером 1810136600:07:005:0060 не є речовим доказом по кримінальному провадженню №42020061020000141 у розумінні статті 98 КПК України. У свою чергу накладення арешту на земельну ділянку із кадастровим номером 1810136600:07:005:0060 порушує права Житомирської міської ради як її власника, а також порушує права ТОВ «Крейсер», ПрАТ «Житичі», ТОВ «Ходорів-Тернопільвтормет» як власників нерухомого майна, що розташоване на даній земельній ділянці.

З огляду на викладене у клопотанні, представник Житомирської міської ради просить скасувати арешт земельної ділянки за кадастровим номером 1810136600:07:005:0060 площею 37,7196 га, накладений у рамках кримінального провадження №42020061020000141 ухвалою слідчого судді Богунського районного суду м. Житомира від 08.10.2020 року.

В судовому засіданні представник міської ради підтримала вимоги клопотання з підстав, у ньому викладених. На запитання слідчого судді уточнила, що міська рада не зверталась із апеляційною скаргою на оскаржувану ухвалу слідчого судді від 08.10.2020 року.

Прокурор ОСОБА_6 в судовому засіданні заперечив проти задоволення клопотання. Вказав, що 17.09.2020 до прокуратури Житомирської області надійшла заява виконуючого обов`язки голови правління ВАТ «ЖЗХВ» ОСОБА_9 щодо протиправного заволодіння майном Товариства, що перебуває в процесі приватизації, та яке виразилося у прийнятті неправомірного рішення сесії Житомирської міської ради №1987 від 02.09.2020. Даним рішенням ВАТ «ЖЗХВ» припинено право постійного користування земельною ділянкою, розташованою за адресою: АДРЕСА_1 . В ході досудового розслідування було встановлено, що 20.04.2018 Фонд державного майна України прийняв рішення про приватизацію державного пакета акцій розміром 98,2853 % статутного капіталу ВАТ «ЖЗХВ». Оскільки свою господарську діяльність ВАТ «ЖЗХВ» здійснює на земельній ділянці за адресою: м. Житомир, вул. Промислова, 1/154, якій у 2012 році визначено кадастровий номер 1810136600:07:005:0025, то на думку органу досудового розслідування, прийняте 02.09.2020 року рішення про припинення ВАТ «ЖЗХВ» права постійного користування такою земельною ділянкою спричинило тяжкі наслідки, оскільки рішення міської ради призвело до зниження інвестиційної привабливості Товариства у процесі його приватизації та фактично унеможливило продаж корпоративних прав ВАТ «ЖЗХВ». Це в свою чергу позбавляє можливості Товариства після продажу корпоративних прав здійснити погашення заборгованості із заробітної плати, по податкам і зборам, у т.ч і земельного податку (плати за землю), та інших заборгованостей, обліковуваних на Товаристві. За словами прокурора, проведеними заходами досудового розслідування встановлено, що після скасування кадастрового номеру на земельну ділянку 1810136600:07:005:00025 площею 43,8712 га, яка належить ВАТ «ЖЗХВ», було утворено нові земельні ділянки, зокрема й із кадастровим номером 1810136600:07:005:0060 площею 37,7196 га. Крім того прокурор додав, що 03.02.2021 по кримінальному провадженні №42020061020000141 призначено судову земельно-технічну експертизу, з метою з`ясування чим відрізняється земельна ділянка з кадастровим номером 1810136600:07:005:0025, яка знаходилася у постійному користуванні ВАТ «ЖЗХВ» від земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:005:0060, яка зареєстрована за Житомирською міською об`єднаною територіальною громадою, у т.ч. графічно. Наразі вказана експертиза перебуває на виконанні. На переконання прокурора, зазначена ділянка відіграє важливу роль речового доказу у кримінальному провадженні, є об`єктом кримінального посягання та правопорушення, зберегла на собі його сліди у вигляді внесення до офіційних документів недостовірних щодо неї відомостей. У свою чергу такі дії призвели до отримання можливості набуття зацікавленими особами на підставі недостовірних даних у власність земельних ділянок з наявними об`єктами комунальної форми власності. Окремо прокурор зазначив, що на даний час мета арешту земельної ділянки не досягнута, оскільки в силу об`єктивних обставин не проведено ряд слідчих процесуальних дій, таких як огляд місця події (натурне обстеження значних масивів земель із залученням фахівців та відповідного обладнання), допит свідків, проведення тимчасових доступів, комплексної судової земельно-технічної та почеркознавчої експертиз, ін. Натомість зняття арешту із земельної ділянки призведе до виникнення у власника права самостійно розпоряджатись на власний розсуд земельною ділянкою з метою приховання вчинення злочину.

Слідчі ОСОБА_8 та ОСОБА_7 в судовому засіданні також заперечили проти вимог клопотання, просили відмовити у його задоволенні. Слідчий СВ Житомирського РУП ГУНП в Житомирській області ОСОБА_7 окремо зазначив, що на сьогоднішній день досудовим розслідуванням встановлено, що ФОП ОСОБА_10 не розробляв проектну документацію із землеустрою на земельну ділянку з кадастровим номером 1810136600:07:005:0060, про що останній безпосередньо повідомив в ході його допиту як свідка. На думку слідчого ОСОБА_7 , арештована земельна ділянка відповідає критеріям, згаданим у статті 98 КПК України, і у разі скасування арешту на неї неодноразово може бути поділена та відчужена іншим суб`єктам господарської діяльності.

Натомість представник ПрАТ «Житичі» - адвокат ОСОБА_5 підтримав вимоги клопотання у судовому засіданні. Адвокат пояснив, що ВАТ «ЖЗХВ» зареєструвавши право постійного користування земельною ділянкою, в подальшому відчужила ряд об`єктів нерухомого майна, на ній розташованих, проте в порушення вимог статті 120 Земельного кодексу України Товариство не виділяло відповідні частини ділянки. Крім того, із 2012 року ВАТ «ЖЗХВ» не сплачувало податок на землю, у зв`язку із цим Житомирська міська рада на підставі ст. 141 Земельного кодексу України припинила право користування земельною ділянкою за ВАТ «ЖЗХВ». Представник третьої особи додав, що арешт майна позбавляє міську раду можливості одержувати кошти у вигляді орендної плати. На переконання адвоката, арештована земельна ділянка не може бути речовим доказом у кримінальному провадженні та не відповідає жодному із критеріїв, наведених у статті 98 КПК України, а орган досудового розслідування не довів наявність важливої для кваліфікації статті 364 КК України ознаки як істотна шкода. Також представник третьої особи вважає, що ФОП ОСОБА_10 розробив проектну документацію для ділянки із кадастровим номером 1810136600:07:005:0060, інакше б державний реєстратор не зареєстрував права на ділянки, що були утворені після поділу земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:005:0025.

Заслухавши пояснення заявника, прокурора, слідчих та представника третьої особи, вивчивши й дослідивши клопотання та додані до нього матеріали, слідчий суддя прийшов до наступного висновку.

Як вбачається зі змісту ухвали слідчого суддіБогунського районногосуду м.Житомира ОСОБА_11 від 08.10.2020 у справі №295/12049/20, слідчим відділом Житомирського ВП ГУНП в Житомирській області здійснюється досудове розслідування в рамках кримінального провадження за №42020061020000141 від 25.09.2020, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України. За даними органу досудового розслідування, посадові особи Житомирської міської ради зловживаючи своїм службовим становищем в інтересах третіх осіб, вчинили дії, спрямованні на прийняття 02.09.2020 рішення «Про припинення відкритому акціонерному товариству «Житомирський завод хімічного волокна» права постійного користування земельною ділянкою», яким визнано такими, що втратили свою чинність рішення виконавчого комітету Житомирської міської ради Народних депутатів від 23.11.1995 №606, рішення Виконавчого комітету Житомирської міської ради від 10.10.1997 №542, Державний акт на право постійного користування землею, який виданий 5.01.1996 №ІІ-ЖТ 002516, чим фактично позбавили державне підприємство, що перебуває в процесі приватизації, основного активу та сприяли зниженню вартості останнього, чим заподіяно шкоду інтересам держави.

У постійному користуванні ВАТ «ЖЗХВ» перебувала земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 , площею 63,8942 га на підставі виданого державного акту на право постійного користування землею серії ІІ-ЖТ №002516 від 05.01.1996. Зазначеній земельній ділянці, розміщеній за адресою: АДРЕСА_1 у 2012 році визначено кадастровий номер 1810136600:07:005:0025.

Рішенням Житомирської міської ради від 02.09.2020 за №1987 припинено ВАТ «ЖЗХВ» право постійного користування вищевказаною земельною ділянкою.

Рішенням Житомирської міської ради від 02.09.2020 за №1988 ПрАТ «Житичі» надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 площею 8,000 га. В ході досудового розслідування встановлено, що станом на 29.09.2020 земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 , з кадастровим номером 1810136600:07:005:0025 в Публічній кадастровій карті не значиться, що свідчить про скасування кадастрового номеру та відправлення земельної ділянки із вказаним кадастровим номером до архіву.

Проведеними заходами досудового розслідування встановлено, що після того як був скасований кадастровий номер на земельну ділянку 1810136600:07:005:00025 площею 43,8712 га, з даної земельної ділянки було утворено нові земельні ділянки, у тому числі із кадастровим номером 1810136600:07:005:0060 площею 37,7196 га на підставі розробленої документації ФОП ОСОБА_12 , та інша частина земельної ділянки орієнтовною площею 6,1516 га, відомості про яку, станом на сьогодні до публічної кадастрової карти не внесені..

Даною ухвалою слідчого судді від 08.10.2020 року у справі №295/12049/20 частково задоволено клопотання слідчого СВ Житомирського ВП ГУНП в Житомирській області ОСОБА_7 , погоджене прокурором Житомирської місцевої прокуратури, про арешт майна, а саме накладено арешт на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 із кадастровим номером 1810136600:07:005:0060, площею 37.7196 га.

За змістом частини 1 статті 170 КПК України арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом кримінального правопорушення, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку. Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження.

Арешт майна допускається з метою забезпечення: збереження речових доказів (п. 1 ч. 2 ст. 170 КПК України).

При цьому за змістом ст. 98, ч. 3 ст. 170 КПК України, у випадку передбаченому п. 1 ч. 2 ст. 170 КПК України, арешт може бути накладено на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 цього Кодексу, тобто належить до матеріальних об`єктів, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.

Відповідно до ч. 1 ст. 174 КПК України власник майна, який не був присутній при розгляді питання про арешт майна, має право заявити клопотання про скасування арешту майна повністю або частково. Таке клопотання під час досудового розслідування розглядається слідчим суддею, а під час судового провадження судом. Арешт майна також може бути скасовано повністю чи частково ухвалою слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження за клопотанням власника майна, якщо він доведе, що в подальшому застосуванні цього заходу відпала потреба або арешт накладено необґрунтовано.

Судова практика Європейського суду з прав людини орієнтує на те, що будь-яке втручання державного органу у право на мирне володіння майном повинно забезпечити «справедливий баланс» між загальним інтересом суспільства та вимогами захисту основоположних прав конкретної особи. Необхідність досягнення такого балансу відображена в цілому в структурі статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Необхідного балансу не вдасться досягти, якщо на відповідну особу буде покладено індивідуальний та надмірний тягар «Спорронг та Льоннрот проти Швеції». Іншими словами, має існувати обґрунтоване пропорційне співвідношення між засобами , які застосовуються, та метою, яку прагнуть досягти.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 22 КПК України кримінальне провадження здійснюється на основі змагальності, що передбачає самостійне обстоювання стороною обвинувачення і стороною захисту їхніх правових позицій, прав, свобод і законних інтересів засобами, передбаченими цим Кодексом. Сторони кримінального провадження мають рівні права на збирання та подання до суду речей, документів, інших доказів, клопотань, скарг, а також на реалізацію інших процесуальних прав, передбачених цим Кодексом.

З огляду на те, що досудове розслідування у кримінальному провадженні №42020061020000141 здійснюється за фактом зловживання службовим становищем посадовими особами Житомирської міської ради в інтересах третіх осіб, яке виразилось у прийнятті 02.09.2020 року рішення про припинення права постійного користування земельною ділянкою ВАТ «ЖЗХВ» із кадастровим номером 1810136600:07:005:0025, яка в подальшому була розділена на ряд земельних ділянок, у тому числі із кадастровим номером 1810136600:07:005:0060, слідчий суддя не погоджується із твердженням представника Житомирської міської ради та ПрАТ «Житичі», що земельна ділянка з кадастровим номером 1810136600:07:005:0060 не відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 КПК України.

Згідно з ч. 10 ст. 170 КПК України арешт може бути накладений у встановленому цим Кодексом порядку на рухоме чи нерухоме майно, гроші у будь-якій валюті готівкою або у безготівковій формі, в тому числі кошти та цінності, що знаходяться на банківських рахунках чи на зберіганні у банках або інших фінансових установах, видаткові операції, цінні папери, майнові, корпоративні права, щодо яких ухвалою чи рішенням слідчого судді, суду визначено необхідність арешту майна.

Позбавлення або обмеження права власності під час кримінального провадження здійснюється лише на підставі вмотивованого судового рішення, ухваленого в порядку, передбаченому цим Кодексом (ч. 1 ст. 16 КПК України).

На переконання слідчого судді, в ході розгляду клопотання про арешт майна у справі №295/12049/20 стороною обвинувачення було доведено можливість використання земельної ділянки із кадастровим номером 1810136600:07:005:0060 як доказу у кримінальному провадженні, так як вона, з огляду на позицію органу досудового розслідування, зберегла на собі сліди кримінального правопорушення та фактично є об`єктом кримінально протиправних дій.

Окремо слід зауважити, що під час розгляду клопотання про скасування арешту майна слідчий суддя не наділений правом встановлювати наявність або відсутність вини особи у певному діянні, так само як і наявність або відсутність складу кримінального правопорушення, у тому числі й однієї із його ознак.

Критично оцінивши пояснення учасників провадження, долучені до клопотання матеріали, слідчий суддя дійшов висновку про відсутність підстав для скасування арешту майна, оскільки досудове розслідування у кримінальному провадженні триває, органом досудового розслідування ініційовано питання щодо проведення земельно-технічної експертизи, по якій висновок не виготовлено, у зв`язку із чим слідчий суддя не вбачає підстав на даній стадії досудового розслідування скасовувати арешт на земельну ділянку.

З огляду на викладене, завдання кримінального провадження, завдання та мету арешту майна, керуючись ст.ст. 2, 16, 98, 170, 174 КПК України, слідчий суддя, -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні клопотання відмовити.

Ухвала оскарженню не підлягає, заперечення проти неї можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді.

Слідчий суддя

Дата ухвалення рішення15.02.2021
Оприлюднено27.01.2023
Номер документу94958541
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про скасування арешту майна

Судовий реєстр по справі —295/1507/21

Ухвала від 15.02.2021

Кримінальне

Богунський районний суд м. Житомира

Кузнєцов Д. В.

Ухвала від 15.02.2021

Кримінальне

Богунський районний суд м. Житомира

Кузнєцов Д. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні