РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 лютого 2021 р. м. Вінниця Справа № 120/7860/20-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Воробйової Інни Анатоліївни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Вінпродтрейд" до Відділу освіти Калинівської міської ради про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Вінпродтрейд" (далі- ТОВ "Вінпродтрейд", позивач) із позовом до відділу освіти Калинівської міської ради (далі - відділ освіти, відповідач), в якому просило:
- визнати протиправними дії в частині доступу до інформації при розгляді запиту про надання інформації № 548 від 01.06.2020 року;
- зобов`язати надати повну інформацію на запит про надання інформації № 548 від 01.06.2020 року з урахуванням висновків суду.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що ним надіслано до розпорядника інформації - відділу освіти запит про надання публічної інформації, на який листом надано рахунок на відшкодування витрат на копіювання та друк. Станом на дату подання позову інформація не була надана.
Ухвалою суду від 18.12.2020 р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому проваджені).
Письмової позиції від відповідача не надійшло, хоча ухвала про відкриття доставлена на електронну адресу останнього, що узгоджується з положеннями процесуального кодексу.
Вирішуючи цей спір суд керується та виходить з наступного.
Правовідносини, які складаються у сфері розгляду звернень суб`єктів стосовно отримання інформації, врегульовані Конституцією України та відповідними спеціальними законами, а саме: Законом України "Про звернення громадян" від 02.10.1996 № 393/96-ВР (далі -Закон № 393/96-ВР), Законом України "Про інформацію" від 02.10.1996 № 2657-XII (далі Закон - № 2657-XII) та Законом України "Про доступ до публічної інформації" від 13.01.2011 № 2939-VI (далі Закон - № 2939-VI).
Згідно з частиною другою 2 статті 34 Конституції України, кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.
Відповідно до статті 40 Конституції України, усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Статтею 1 Закону № 2657-XII передбачено, що інформація - це будь-які відомості та/або дані, які можуть бути збережені на матеріальних носіях або відображені в електронному вигляді.
Відповідно до статті 5 Закону № 2657-XII, кожен має право на вільне одержання, використання, поширення, зберігання та захист інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.
Реалізація права на інформацію не повинна порушувати громадські, політичні, економічні, соціальні, духовні, екологічні та інші права, свободи і законні інтереси інших громадян, права та інтереси юридичних осіб.
У свою чергу, порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації та інформації, що становить суспільний інтерес, визначено Законом № 2939-VI.
При цьому суд враховує, що інформаційний запит позивача від 01.06.2020 року був ним поданий та розглянутий відповідачем саме в порядку, визначеному цим Законом, а тому суд надає оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами у зв`язку з поданням та розглядом такого запиту саме з урахуванням вимог Закону № 2939-VI.
Так, відповідно до статті 1 Закону № 2939-VI, публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень , інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.
Статтею 3 Закону № 2939-VI визначені гарантії забезпечення права на публічну інформацію, зокрема: обов`язок розпорядників інформації надавати інформацію, крім випадків, передбачених законом, визначення розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів або посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє, максимальне спрощення процедури подання запиту та отримання інформації.
Відповідно до статті 5 Закону № 2939-VI, одним із способів доступу до інформації є надання такої за запитами на інформацію.
Згідно із статтею 12 Закону № 2939-VI, суб`єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є: 1) запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об`єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб`єктів владних повноважень; 2) розпорядники інформації - суб`єкти, визначені у статті 13 цього Закону; 3) структурний підрозділ або відповідальна особа з питань запитів на інформацію розпорядників інформації.
Пунктом 6 частини першої статі 14 Закону № 2939-VI визначено, що розпорядники інформації зобов`язані надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.
Згідно з положеннями статті 19 Закону № 2939-VI, під запитом на інформацію розуміється прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні. Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту. Запит на інформацію може бути індивідуальним або колективним. Запити можуть подаватися в усній, письмовій чи іншій формі (поштою, факсом, телефоном, електронною поштою) на вибір запитувача. Письмовий запит подається в довільній формі.
У відповідності до частини першої статті 20 Закону № 2939-VI, розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.
Частиною четвертою тієї ж статті закріплено, що у разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Про продовження строку розпорядник інформації повідомляє запитувача в письмовій формі не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.
Відповідь розпорядника інформації про те, що інформація може бути одержана запитувачем із загальнодоступних джерел, або відповідь не по суті запиту вважається неправомірною відмовою в наданні інформації (ч. 2 статті 22 Закону № 2939-VI).
Відповідно до положень статті 23 Закону № 2939-VI рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду.
Запитувач має право оскаржити:
1) відмову в задоволенні запиту на інформацію;
2) відстрочку задоволення запиту на інформацію;
3) ненадання відповіді на запит на інформацію;
4) надання недостовірної або неповної інформації;
Із аналізу вище процитованих норм видно, що запитувач має право звертатись із інформаційними запитами та отримати інформацію, а суб"єкт, який володіє статусом розпорядника публічної інформації, зобов`язаний надати достовірну, точну та повну інформацію у встановлені Законом строки.
В контексті наведеного, оцінюючи позовні вимоги, суд вказує наступне.
Як встановлено, 01.06.2020 ТОВ "Вінпродтрейд" звернулось до Відділу освіти Калинівської міської ради, як розпорядника інформації, в порядку Закону України "Про доступ до публічної інформації", із запитом № 548 про надання інформації, у якому просило:
1. Зареєструвати та розглянути даний запит.
2. Надати інформацію про отримання (надходження) та реєстрації даного запиту;
3. Надати інформацію про використання бюджетних коштів, а саме:
3.1. Яку кількість води питної, помпи, бутлів та кулерів для води було закуплено відділом освіти Калинівської міської ради на підставі договору №6 від 02.01.2019 р., який було укладено в результаті проведення процедури закупівлі по предмету закупівлі: ДК 021:2015:441110000-3 - Питна вода (ідентифікатор закупівлі - UA -2019-01-02-000695-c)?
3.2. Надати копію вищезазначеного договору у повному обсязі,
3.3. Надати копії всіх прибуткових накладних на вищевказаний товар, що постачався протягом всього терміну виконання даного договору,
3.4 За якою ціною було закуплено воду питну, помпу, бутлі та кулери для води (вказати найменування кожного виду та ціну за 1 компл.),
3.5. Чи мінялася протягом терміну виконання договору ціна закупівлі води питної, помпи, бутлів та кулерів для води (вказати найменування кожного виду та змінену ціну 1 компл.)?
3.6. У разі зміни ціни вказати на якій підставі та згідно яких підтверджуючих документів наданих ФОП ОСОБА_1 було змінено ціну, надати копії цих документів.
3.7. Вказати змінену ціну та вказати яку кількість води питної, помпи, бутлів та кулерів для води (вказати найменування кожного виду) було закуплено по змінених цінах якщо ціну було змінено;
3.8. Яка сума бюджетних коштів була використана на закупівлю води питної, помпи, бутлів та кулерів для води (вказати найменування кожного виду) по вищевказаному договору?
4. Надати інформацію, у якій вказати, яким суб`єктом господарювання було виготовлено дану продукцію (із зазначенням назви виробника та його юридичної адреси).
5. Повідомити про відповідальну особу за надання відповіді на даний запит та вказати її ПІП, займану посаду та контактний номер телефону.
6. Надати інформацію, де вказати адресу електронної пошти на яку можливо надіслати запит на інформацію відповідно до ч. 3 ст. 19 Закону України "Про доступ до публічної інформації".
7. Надати відповідь на вказаний запит, надати запитувану інформацію та надати копії запиту даних документів у встановлений законодавством термін, шляхом надсилання поштового листа на адресу ТОВ "Вінпродтрейд": вул. Волошкова, 51 А, м. Вінниця. 21034 та на електрону адресу ТОВ "Вінпродтрейд" (у pdf. форматі): ІНФОРМАЦІЯ_1.
Листом відповідача від 09.06.2020 р. за № 01-12/518 позивача повідомлено, що запитувана інформація знаходиться в документах, обсяг яких складає 37 сторінок.
З посиланням на положення статті 21 Закону України "про доступ до публічної інформації" вказано, що у разі якщо задоволення запиту на інформацію передбачає виготовлення копій документів більше як 10 сторінок, запитувач зобов`язаний відшкодувати фактичні витрати на копіювання та друк.
Згідно рішення №227 56 -сесії 7-го скликання від 17.12.2019 р. "Про затвердження граничних норм витрат на копіювання або друк документів, що надаються за запитом на інформацію", з урахуванням вимог постанови КМ України № 740 від 13.07.2013 року, визначено витрати на виготовлення копій запитуваних документів, які становлять154,40 грн. (розрахунок додається). Запропоновано, з метою отримання копій документів здійснити оплату витрат, про що повідомити відділ освіти.
Оцінюючи надану відповідь, суд вказує на безпідставність необхідності здійснювати оплату відповідних витрат, оскільки товариство просило надати інформацію і відповідь в тому числі шляхом направлення електронного листа. Направлення електронного листа-відповіді у pdf форматі не потребує витрат на виготовлення копій шляхом здійснення друку.
Як зазначалось, кожен має право вільно збирати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір. У разі, якщо переведення в електронну форму (сканування) не є технічно неможливим та не покладає на розпорядника надмірний тягар, враховуючи ресурсні можливості, вимога щодо надання копій запитуваних документів у сканованій формі повинна бути задоволена (п. 11.2. постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 29.09.2016 № 10 "Про практику застосування адміністративними судами і законодавства про доступ до публічної інформації").
При цьому суд акцентує увагу й на тому, що на жодне із питань поставлених в запиті відповіді не надано, хоча це не потребувало виготовлення копій.
Проте, оцінюючи позовні вимоги в редакції позивача, а саме, про визнання протиправним дій відділу освіти Калинівської міської ради у частині доступу до публічної інформації при розгляді запиту про надання інформації № 548 від 1.06.2020 р., суд виходить з наступного.
Згідно загальних засад права, бездіяльність суб`єкта владних повноважень - це пасивна поведінка суб`єкта владних повноважень , яка може мати вплив на реалізацію прав, свобод, інтересів фізичної чи юридичної особи. В свою чергу, дії - це юридично значуща активна (тобто врегульована нормами права) поведінка суб`єкта владних повноважень, що спричиняє юридичні наслідки.
Отже поняття "дії" та "бездіяльність" не є тотожними, при цьому, можуть бути окремим предметом спору та дослідження.
Як встановлено, відповідач не надав відповіді на поставлені у запиті питання, тобто не вчинив дії, а тому має місце бездіяльність, яка не є предметом спору.
Відтак, позовні вимоги в досліджуваній частині щодо оскарження дій при розгляді звернення, - задоволенню не підлягають, адже жодних дій по наданю по суті відповіді на поставлені у запиті питання відповідачем не вчинялось. А відтак, відсутній предмет спору.
Разом з цим, враховуючи встановлені обставини, а саме, ненадання відповіді на запит № 548 від 1.06.2020 р., суд вважає, що наявні підстави для зобов`язаня відповідача надати повну інформацію на запит №548 від 01.06.2020 р. з урахуванням висновків суду.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів, оцінивши надані докази, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовній вимоги підлягають задоволенню частково.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частин першої, третьої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи наведену норму, витрати понесені позивачем у даній справі в сумі 2102 грн. судового збору підлягають відшкодуванню у розмірі 1051 грн. (1/2 задоволених вимог).
Що стосується процесуального питання про відшкодування витрат на професійну правничу допомогу, то суд при його вирішенні керується наступними мотивами.
Відповідно до положень статті 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати:
1) на професійну правничу допомогу;
2) сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду;
3) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз;
4) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів;
5) пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.
Статтею 134 КАС України визначено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Для цілей розподілу судових витрат:
1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката , в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;
2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката , необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Судом встановлено, що 01.09.2020 р. між ТОВ "Вінпродтрейд" та адвокатським об`єднанням "Адвокатська компанія "Якименко та партнери" укладено Договір № 548 про надання правової допомоги.
За умовами цього правочину (пункти 1.1, 2.1) адвокатське об`єднання приймає на себе доручення Клієнта надавати останньому та в його інтересах оплатну правову допомогу, на умовах, визначених цим Договором, а саме, складання позовної заяви про оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядника публічної інформації, у частині доступу до публічної інформації, у зв`язку з не наданням відповіді на запит про надання публічної інформації №548 від 01.06.2020 р. відділом освіти Калинівської міської ради.
Вартість правової допомоги (гонорар) за цим договором зазначається в акті приймання-передачі наданих послуг, та становить не більше 3000 грн.
Згідно висновків, викладених Верховним Судом у постанові від 09.04.2019 р. по справі № 826/2689/15, надання належних та допустимих доказів на підтвердження витрат, понесених у зв`язку з вчиненням окремих процесуальних дій поза судовим засіданням, а також часу, витраченого на підготовку позовної заяви та інших процесуальних документів, з урахуванням тривалості розгляду справи, є підставою для задоволення вимог про відшкодування витрат на правничу допомогу.
У цьому випадку доказом понесення витрат позивача на правничу допомогу є платіжне доручення № 3968 від 1412.2020 р. на виконання умов Договору від 01.09.2020 № 548, згідно якого позивач сплатив гонорар у розмірі 3000 грн.
Як видно з акту приймання-передачі наданих послуг від 1.12.20 р., а також детального опису робіт (наданих послуг) від 14.12.2020 р. надано позивачеві такі юридичні послуги:
- складання позовної заяви про оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядника публічної інформації, у частині доступу до публічної інформації, у зв`язку із не наданням інформації на запит №548 від 01.06.2020 р. відділом освіти Калинівської міської ради - вартість 4000 грн.; складність справи - незначна; затрачено 2 годин часу; вартість 1 години часу витраченої на надання послуг становить 2000 грн. Таким чином, загальна вартість наданих послуг відповідно до Договору становить 4000 грн., однак враховуючи п.2.1 Договору вартість склала 3000 грн.
Виконання та вартість наданих правових послуг адвоката, що становить 3000 грн. підтверджена відповідними документами, а фактична оплата послуг адвоката підтверджується платіжним дорученням .
Враховуючи, що позов задоволено частково, судові витрати понесені на правничу допомогу в сумі 3000 грн., підлягають відшкодуванню у розмірі 1500 грн..
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
адміністративний позов задовольнити частково.
Зобов`язати відділ освіти Калинівської міської ради надати повну інформацію на запит ТОВ "Вінпродтрейд" № 548 від 01.06.2020 року із урахуванням висновків суду.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Вінпродтрейд" (вул. Волошкова, 51А, м. Вінниця, 21034, код ЄДРПОУ 34886897) понесені витрати зі сплати судового збору в сумі 1051 грн. ( одна тисяча п"ятдесят одна гривня ) та витрат на професійну правничу допомогу в сумі1500 грн. (одна тисяча п"ятсот гривень) за рахунок бюджетних асигнувань відділу освіти Калинівської міської ради (вул. В.Нестерчука, 47, м. Калинівка, Вінницька область, 22400, код ЄДРПОУ 40385478).
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач : Товариство з обмеженою відповідальністю "Вінпродтрейд" (вул. Волошкова, 51А, м. Вінниця, 21034, код ЄДРПОУ 34886897).
Відповідач: Відділ освіти Калинівської міської ради (вул. В. Нестерчука, 47, м. Калинівка, Вінницька область, 22400, код ЄДРПОУ 40385478)
Повний текст рішення сформовано: 18.02.21 р.
Суддя Воробйова Інна Анатоліївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2021 |
Оприлюднено | 19.02.2021 |
Номер документу | 94964527 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні