Рішення
від 01.02.2021 по справі 580/4334/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 лютого 2021 року справа № 580/4334/20

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Кульчицького С.О.,

за участю: секретаря судового засідання - Громової В.В.,

представника позивача Дробот І.Л. - за посадою,

представника Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області Євтушенко О.В. - за посадою,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом заступника керівника Золотоніської місцевої прокуратури в інтересах Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області до Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Комунальний заклад Межиріцький ліцей Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся заступника керівника Золотоніської місцевої прокуратури в інтересах Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області (далі - позивач) з позовом до Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невжиття заходів направлених на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності КЗ Межиріцький ліцей Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області;

- зобов`язати відповідача на черговій сесії Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області розглянути питання щодо виділення коштів на усунення порушень протипожежної безпеки в КЗ Межиріцький ліцей Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області, які встановлені Канівського районного відділу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області від 11.08.2020 №42.

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 11.08.2020 проведено позапланову перевірку комунального закладу Межиріцький ліцей Межиріцької сільської ради Канівського району. За результатами проведеної перевірки встановлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417 та Кодексу цивільного захисту України №5403-VI від 02.10.2012. Враховуючи, що подальша експлуатація навчального закладу створює загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся з вказаним позовом до суду.

Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 09.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 02.12.2020 розгляд адміністративної справи № 580/4334/20 вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження, продовжено процесуальний строк підготовчого провадження на 30 днів та призначено підготовче засідання на 23.12.2020 о 10 год. 00 хв.

Усною ухвалою суду, занесеною до протоколу судового засідання від 23.12.2020 розгляд адміністративної справи відкладено до 09 год. 00 хв. 11.01.2021.

Усною ухвалою суду, занесеною до протоколу судового засідання закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 09 год. 30 хв. 01.02.2021.

29.01.2021 до суду надійшли письмові пояснення Ліквідаційної комісії Межиріцької сільської ради, в яких зазначено, що на даний час Межиріцька сільська рада перебуває в процесу реорганізації, тому її представницькі функції виконує ліквідаційна комісія та її голова. У своїх поясненнях, ліквідаційна комісія просить розглядати справу без участі її представника, позовні вимоги визнають у повному обсязі.

У судовому засіданні 01.02.2021 представник позивача та представник Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області позовні вимоги просили задовольнити в повному обсязі.

Відповідач у судове засідання не прибув. Враховуючи заяву Ліквідаційної комісії Межиріцької сільської ради про проведення судового засідання без їх участі, суд здійснює судове засідання за відсутності представника відповідача.

Заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає таке.

Відповідно до рішення Канівської районної ради №36-3/VI від 20.06.2019 та рішення сесії Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області№8-21/VІІ від 20.06.2019 Межиріцьку загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів 01.08.2019 передано у власність Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області.

Рішенням Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області №13-5/VI від 15.11.2019 назву навчального закладу змінено на Комунальний заклад Межиріцький ліцей Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області.

11.08.2020 на виконання наказу Управління ДСНС України в Черкаській області №188 від 06.08.2020 Про проведення позапланових перевірок проведено позапланову перевірку в Комунальному закладі Межиріцький ліцей Межиріцької сільської ради Канівського району.

За результатами проведеної позапланової перевірки актом перевірки №42 від 11.08.2020 суб`єкт господарювання віднесено до суб`єктів середнього ступеню ризику та встановлено ряд грубих порушень Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417 та Кодексу цивільного захисту України №5403-VI від 02.10.2012, а саме:

- грати на вікнах не виконані розсувними, розкриваючшиися або знімними, під час перебування в цих приміщеннях людей грати не тримаються відчиненими;

- на сходових клітинах нормативну площу фрамуг не виконано згідно норм та допускається засклення наглухо;

- електророзетки та вимикачі встановлено на горючій основі (конструкції), без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, щовиступає за межі апарата не менше ніж на 0, 01м;

- не виконано вогнезахисну обробку дерев`яних конструкцій горищного приміщення школи, майстерні та їдальні);

- вихід на горище в будівлі школи, кухні та майстерні не виконано по закріпленій металевій драбині через протипожежний люк 2-го типу розміром не менше 0.6х 0.8 м;

- не виконано висоту порогів на шляхах евакуації не більше 0,05 м;

- школу не забезпечено зовнішнім протипожежним водопостачанням;

- відсутні підтверджуючі матеріали щодо групи горючості, токсичності оздоблювальних матеріалів на шляхах евакуації (дерев`яна вагонка);

- не підвищено межу вогнестійкості косоурів маршів металевих сходових клітин;

- не забезпечено працівників та дітей засобами індивідуального захисту.

Зокрема, попередньою позаплановою перевіркою навчального закладу зафіксовано такий самий перелік порушень, що підтверджується актом перевірки №211 від 20.12.2019.

Вказана перевірка проводилась у присутності директора ліцею - ОСОБА_1 . За результатами перевірки директора навчального закладу ознайомлено з актом перевірки №42 від 11.08.2020, зауважень щодо проведення та результатів перевірки від неї не надходило.

У зв`язку з виявленими порушеннями, директору КЗ Межиріцький ліцей 11.08.2020 внесено припис про усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №42, відомості про виконання якого в матеріалах справи відсутні. Згідно вказаного припису №42 від 11.08.2020 строк усунення виявлених в ході проведення перевірки порушень закінчився 31.08.2020.

Згідно інформації Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області №253/09-02 від 10.09.2020, заходи щодо усунення виявлених порушень за результатами позапланової перевірки від 11.08.2020 розробляються сільською радою.

11.09.2020 до Канівського районного відділу Золотоніської місцевої прокуратури надійшов лист Канівського районного відділу Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області №355 від 10.09.2020 щодо результатів проведених протягом 2020 року позапланових перевірок закладів освіти м. Канів та Канівського району Черкаської області в якому зазначена інформація про зафіксовані порушення при проведеннні позапланової перевірки від 11.08.2020 в Комунальному закладі Межиріцький ліцей Межиріцької сільської ради Канівського району.

Згідно інформації КЗ Межиріцький ліцей №59 24.09.2020 керівником навчального закладу на виконання приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №132 від 16.07.2019, №210 від 20.12.2019 та №42 від 11.08.2020 вжито заходів для часткового усунення порушень.

Враховуючи, що вказані порушення створюють потенційну загрозу життю та здоров`ю дітей та працівників ліцею, заступник керівника Золотоніської місцевої прокуратури в інтересах Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області звернувся з вказаним позовом до суду.

У період з 02.02.2021 по 12.02.2021 включно, суддя Черкаського окружного адміністративного суду Кульчицький С.О. перебував на лікарняному, з огляду на що розгляд справи здійснюється у перший робочий день - 15.02.2021.

Надаючи правову оцінку фактичним обставинам справи, суд зазначає таке.

Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Відповідно до статті 1 Кодексу цивільного захисту України, Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Статтею 7 Кодексу цивільного захисту України визначено основні принципи здійснення цивільного захисту, зокрема, гарантування та забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності.

Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Згідно зі статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до положень статті 4 Закону України Про охорону дитинства система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає, серед іншого, визначення основних правових, економічних, організаційних, культурних та соціальних засад щодо охорони дитинства, удосконалення законодавства про правовий і соціальний захист дітей, приведення його у відповідність з міжнародними правовими нормами у цій сфері; забезпечення належних умов для гарантування безпеки, охорони здоров`я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей, їх соціально-психологічної адаптації та активної життєдіяльності, зростання в сімейному оточенні в атмосфері миру, гідності, взаємоповаги, свободи та рівності.

Згідно з частиною третьою статті 23 Закону України Про прокуратуру , прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

У відповідності до частини п`ятої статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Пунктами 24, 33 частини першої статті 1 Кодексу цивільного захисту України пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.

Пожежі відносяться до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров`ю людей виникає не лише при наявності порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, а й при наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі.

Відповідно до п. 4, 5 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти та науки України №974 від 15.08.2016, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 за №1229/29359 передбачено, що пожежна безпека в закладах та установах забезпечується шляхом проведення організаційних і практичних заходів та використання технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки учасників навчально-виховного процесу, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Забезпечення пожежної безпеки в закладах та установах покладається на їх власників або уповноважені ними органи, керівників (ректори, директори, начальники, завідувачі) (далі - керівники навчальних закладів та установ), керівників структурних підрозділів (факультети, кафедри, лабораторії, навчальні кабінети, цехи, склади, бібліотеки, архіви, майстерні тощо) відповідно до законодавства.

Судом встановлено, що керівником КЗ Межиріцький ліцей направлялися листи голові Межиріцької сільської ради про виділення коштів на усунення порушень вимог протипожежної безпеки згідно приписів №77 від 23.12.2019, №53 від 10.09.2020 та вживалися всі можливі заходи для усунення порушень, встановлених актом перевірки від 11.08.2020, а саме здійснено забезпечення працівників навчального закладу та дітей засобами індивідуального захисту.

Згідно з п.п. 1, 2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд. Ці Правила є обов`язковими для виконання об`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Згідно із підпунктами 1, 3, 8, 13, 19, 21, 22, 23 пункту 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України на суб`єкта господарювання покладається обов`язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.

Статтею 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, щодо відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження і щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Згідно з ч.1 ст.17 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 4 ст. 319 Конституції України власність зобов`язує.

Відповідно до пункту 9.2. Статуту навчального закладу управління фінансування закладу здійснюється головним розпорядником коштів - Межиріцькою сільською радою згідно чинного законодавства та на основі кошторису.

Отже, на відповідача покладено обов`язок щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, визначених актом перевірки №42 від 11.08.2020.

Згідно листа відповідача №273/09-02 від 25.09.2020 на сесіях сільської ради питання щодо виділення коштів на усунення порушень пожежної та техногенної безпеки в КЗ Межиріцький ліцей не розглядалися, крім того у місцевому бюджеті сільської ради на 2020 рік видатки, пов`язані із забезпеченням усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки не передбачено.

Суд зазначає, що характер порушень протипожежної безпеки в навчальному закладі має тривалий характер, оскільки порушення, встановлені актом перевірки №42 від 11.08.2020 не усунені з дня проведення попередньої перевірки 20.12.2019.

Отже, тривалий характер порушень протипожежної безпеки свідчить про бездіяльність відповідача у вирішенні проблем закладу в питанні усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.02.2020 у справі №804/4583/18.

Враховуючи те, що фінансування комунального закладу Межиріцький ліцей здійснюється Межиріцькою сільською радою та враховуючи заяву про визнання позову, суд дійшов висновку про задоволення позову в повному обсязі.

Відповідно до части 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись статтями 6, 14, 139, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов заступника керівника Золотоніської місцевої прокуратури в інтересах Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області до Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Комунальний заклад Межиріцький ліцей Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області щодо невжиття заходів направлених на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності Комунального закладу Межиріцький ліцей Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області.

Зобов`язати Межиріцьку сільську раду Канівського району Черкаської області на черговій сесії Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області розглянути питання щодо виділення коштів на усунення порушень протипожежної безпеки в Комунальному закладі Межиріцький ліцей Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області, які встановлені Канівським районним відділом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області від 11.08.2020 №42.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. У разі застосування судом частини третьої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 15.02.2021.

Суддя С.О. Кульчицький

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.02.2021
Оприлюднено19.02.2021
Номер документу94968019
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/4334/20

Рішення від 01.02.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

Рішення від 01.02.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

Ухвала від 02.12.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

Ухвала від 09.10.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні