Рішення
від 16.02.2021 по справі 640/25929/19
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 лютого 2021 року м. Київ № 640/25929/19

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Добрянської Я.І., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу

за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві (вул. Володимирська, буд. 13, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 38620155)

до Товариства з обмеженою відповідальністю РЕНТФОНД (проспект Воз`єднання, будинок 19, офіс 7, місто Київ, 02160, код ЄДРПОУ 39509565)

про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю РЕНТФОНД (код ЄДРПОУ- 39509565), в якому просить суд:

- застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Товариства з обмеженою відповідальністю РЕНТФОНД , код ЄДРПОУ: 05416857, яке здійснює господарську діяльність: проспект Соборності, 19 літера Б у Дніпровському районі міста Києва до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки, шляхом накладення печаток на головні розподільчі електрощити будівлі;

- обов`язок щодо забезпечення виконання судового рішення шляхом опечатування та відімкнення від джерел електроживлення покласти на Головне управління ДСНС у м. Києві;

- контроль за виконанням судового рішення щодо усунення Відповідачем порушень вимог пожежної та техногенної безпеки та погодження термінів усунення порушень за письмовим зверненням суб`єкта господарювання, в тому числі право відтермінування зупинення експлуатації приміщень, покласти на Головне управління ДСНС України в м.Києві.

В якості підстави позову позивач зазначив, що відповідачем порушено вимоги законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у зв`язку з чим до відповідача необхідно застосувати заходи реагування, спрямовані на недопущення завдання шкоди життю і здоров`ю людей.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 11.01.2020 р. відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення сторін.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві в якому зазначає, що більшість виявлених порушень законодавства усунуто, а ті, які залишились не є такими, що безумовно створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей (персоналу підприємства і особам, які будуть здійснювати гасіння виниклої пожежі).

Позивач правом подати відповідь на відзив не скористався.

Розглянувши подані позивачем документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві на підставі наказу від 11.10.2019 №856 Про проведення планових перевірок відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , наказу МВС України від 17.01.2019 №22, зареєстрованого в Міністерстві юстиції 21.1.2019 за №73/33044, Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 №3 та наказів Державної регуляторної служби України від 15.11.2018 №152 Про затвердження Плану здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) на 2019 рік ДСНС України від 30.11.2018 №692 Про затвердження плану перевірок , повідомлення про проведення планової перевірки від 17.10.2019 №26/2244 та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 01.11.2019 №6840 проведено планову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю РЕНТФОНД щодо додержання (виконання) суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

За результатами проведеної перевірки складено акт від 15.11.2019 №875 щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Товариством з обмеженою відповідальністю РЕНТФОНД за адресою: 02160, м. Київ, Дніпровський район, проспект Соборності, 19 літера Б , в якому виявлені порушення, зокрема, 46 порушень (а.с. 21-35):

1. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил електричних проводів і кабелів на сходових клітках, в коридорах та приміщеннях (які надаються в орендне користування суб`єктам підприємницької діяльності) 1,2,3,4-го поверхів будівлі не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (порушення п. 1.6 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, далі - ППБУ).

2. В коридорах та приміщеннях (які надаються в орендне користування суб`єктам підприємницької діяльності) 1,2,3-го поверхів будівлі допускається улаштування та експлуатація тимчасових дільниць електромережі (порушення п. 1.8 розділу IV ППБУ).

3. В виробничих та складських приміщеннях (які надаються в орендне користування суб`єктам підприємницької діяльності) на 1,2,3-му поверхах допускається експлуатація проводів та кабелів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією (порушення п. 1.18 розділу IV ППБУ).

4. В приміщеннях (які надаються в орендне користування суб`єктам підприємницької діяльності) на 1,2,3-му поверхах допускається застосування саморобних подовжувачів (порушення п. 1.18 розділу IV ППБУ).

5. В коридорах та приміщеннях (які надаються в орендне користування суб`єктам підприємницької діяльності) на 1, 2, 3-му поверхах допускається експлуатація світильників зі знятими ковпаками (розіювачами) (порушення п. 1.18 розділу IVППБУ).

6. В будівлі на 1, 2, 3-му поверхах допускається складування горючих матеріалів на відстані менше 1м від електроустаткування та під електрощитами (п. 1.18 розділу IV ППБУ).

7. Не проведений замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж від короткого замикання (порушення п. 1.20 розділу IV ППБУ).

8. Допускається встановлення апаратів відключення (вимикачів) в середині пожежонебезпечних зон складських приміщень (які надаються в орендне користування суб`єктам підприємницької діяльності) (порушення п. 1.15 розділу IV ППБУ).

9. В пожежонебезпечних зонах відгалужувальні та з`єднувальні коробки не закриті кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів (порушення п. 1.7 розділу IV ППБУ).

10. Допускається використання побутових електронагрівальних приладів в пожежонебезпечних зонах складських та виробничих приміщеннях (які надаються в орендне користування суб`єктам підприємницької діяльності) (порушення п. 1.18 розділу IV ППБУ).

11. Місця прилягання світильників до стелі в коридорі на 2-му поверсі не захищені негорючим теплоізоляційним матеріалом (порушення п. 1.11 розділу IV ППБУ).

12. Коридори, проходи та інші шляхи евакуації в будівлі не забезпечені евакуаційними освітленням (порушення п. 2.31 розділу ІІІ ППБУ).

13. Облицювання стін на шляхах евакуації 1-го поверху виконано з горючих матеріалів (порушення п. 2.17, п. 2.23 розділу ІІІ ППБУ).

14. Двері на шляхах евакуації з приміщень 4-го поверху не перенавішені з урахуванням їх відчинення по ходу евакуації людей (порушення п. 2.27 розділу ІІІ ППБУ).

15. На другому евакуаційному виході з приміщень 4-го поверху допускається розташування вентиляційних каналів, що у свою чергу призводить до зменшення розмірів евакуаційного виходу (порушення п. 2.23, п. 2.37 розділу ІІІ ППБУ).

16. Шляхи евакуації коридори 2-го та 3-го поверхів захаращені різним обладнанням, матеріальними цінностями, відходами виробництва та горючими матеріалами (порушення п. 2.37 розділу ІІІ ППБУ).

17. Сходовий майданчик між 4-м поверхом та виходом на покрівлю облицьований горючими матеріалами (книгами) (порушення п. 2.37 розділу ІІІ ППБУ).

18. Допускається блокування другого евакуаційного виходу з 2-го поверху, шляхом встановлення в загальному коридорі металевих листів профнастилу (порушення п. 2.23, п. 2.37 розділу ІІІ ППБУ).

19. Під час експлуатації об`єкту допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (порушення п. 2.3 розділу ІІІ ППБУ).

20. Приміщення будівлі не обладнані системою автоматичної пожежної сигналізації (порушення п. 1.2 розділу V ППБУ).

21. Приміщення будівлі не обладнані системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей у відповідності до вимог Таблиці Б.1 Додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5-56-2014 (порушення п. 1.2 розділу V ППБУ).

22. Приміщення 4-го поверху де відсутню природнє освітлення та в яких проводиться знімальний процес не обладнані системою протидимного захисту (системою димо- та тепловидалення) для видалення диму при пожежі в порушення вимог п. 10.2.4 ДБН В.2.5-56:2014 (порушення п. 1.2 розділу V ППБУ).

23. Пожежні кран-комплекти, які розміщенні на поверхах будівлі не укомплектовані стволами та рукавами (порушення п.. 2.2 розділу V ППБУ).

24. Пожежні кран-комплекти не пройшли технічне обслуговування і перевірку на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування (порушення п. 2.2 розділу V ППБУ).

25. Територія та приміщення будівлі не забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочкою з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопотами, пожежним інструментом (порушення п. 3.6 розділу V ППБУ).

26. Пожежні щити (стенди), які розміщені в приміщеннях не укомплектовані протипожежним інвентарем згідно норм належності (порушення п. 3.11 розділу V ППБУ).

27. Наявні вогнегасники не пройшли технічне обслуговування (перезарядку) (порушення п. 3.17 розділу V ППБУ).

28. Під час експлуатації об`єкту, допускається зниження рівня пожежної безпеки, встановленого законодавством, яке було чинне на момент початку використання об`єкту, а саме складські та виробничі приміщення на поверхах (які надаються в орендне користування суб`єктам підприємницької діяльності), не відокремлені від інших сусідніх приміщень та між собою протипожежними перегородками 1-го типу (по всій довжині та висоті) (порушення п. 22 розділу ІІ ППБУ).

29. Ширину проходів в складських приміщеннях на 1, 2, 3-му поверхах не позначено обмежувальними лініями, нанесеними на підлозі, які добре видно (порушення п. 9.1 розділу IV ППБУ).

30. В складських приміщеннях допускається зберігання продукції навалом (порушення п. 9.1 розділу IV ППБУ).

31. В складських приміщеннях (які надаються в орендне користування суб`єктам підприємницької діяльності) допускається спільне зберігання горючих речовин, матеріалів та автомобільної гуми (порушення п. 9.1 розділу IV ППБУ).

32. На вхідних дверях складських та виробничих приміщень не вивішені таблички із визначенням категорії вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1.1-36:2016 Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також класу зон за Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (порушення п. 2.9 розділу ІІІ ППБУ).

33. На території об`єкту не забезпечено освітлення зовнішніх пожежних драбин (порушення п. 1.10 розділу ІІІ ППБ).

34. Не пофарбовані згідно вимог зовнішні сходи і огорожа на даху будівлі (порушення п. 3.9 розділу ІІІ ППБУ).

35. Комунікаційні отвори в протипожежних перешкодах, через які допускається прокладання електричних проводів та інженерного обладнання не зашпаровані наглухо негорючим матеріалом, який повинен забезпечувати нормовану межу вогнестійкості та димогазонепроникнення, що вимагається будівельними нормами для цих перешкод (порушення п. 2.4 розділу ІІІ ППБУ).

36. Технічне переоснащення приміщень 4-го поверху (де допускається розміщення приміщень для знімального процесу) здійснено не на підставі проектної документації, яка повинна бути затверджена у встановленому порядку (порушення п. 21 розділу ІІ ППБУ).

37. Територія об`єкту систематично не очищається від сміття, горючих відходів виробництва, опалого листя (порушення п. 1.1 розділу ІІІ ППБУ).

38. На території об`єкту допускається влаштування звалища горючих відходів (порушення п. 1.2 розділу ІІІ ППБУ).

39. Приміщення будівлі своєчасно не очищаються від горючого сміття та відходів виробництва (порушення п. 2.1 розділу ІІІ ППБУ).

40. На поверхах будівлі не вивішені плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі (порушення п. 5 розділу ІІ ППБУ).

41. Не забезпечений вільний доступ до засобів пожежогасіння (пожежного інвентарю та пожежних кран-комплектів), які розміщені в коридорах на поверхах (порушення п. 1.3 розділу ІІІ ППБУ).

42. Приміщення та територія об`єкту не забезпечені знаками безпеки згідно ГОСТ 12.4.026 та ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форми та колір (порушення п. 8 розділу ІІІ ППБУ).

43. Посадова особа, яка призначена відповідальною за протипожежний стан будівлі не пройшла спеціальне навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки з отриманням спеціального посвідчення у порядку встановленому Постановою Кабінету Міністрів України від 26.08.2013 №444 (порушення п. 16 розділу ІІ ППБУ).

44. На підприємстві відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлений протипожежний режим, який включає: порядок утримання шляхів евакуації; визначення спеціальних місць для куріння; порядок використання побутових нагрівальних приладів; порядок проведення тимчасових пожежонебезпечних робіт; правила проїзду та стоянки транспортних засобів, очищення елементів вентиляційних систем від горючих відкладень; порядок відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі; порядок огляду й зачинення приміщень після закінчення роботи; порядок проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок, опалювального, вентиляційного, технологічного та іншого інженерного обладнання; послідовність евакуації людей та матеріальних цінностей з урахуванням дотримання техніки безпеки (порушення п. 3 розділу ІІ ППБУ).

45. До зовнішніх стін будівлі здійснені прибудови металевих споруд, які використовуються суб`єктом підприємницької діяльності під складські приміщення (порушення п. 1.4 розділу ІІІ ППБУ).

46. Господарська діяльність в приміщеннях здійснюється без наявності декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки (порушення ст. 57 Кодексу цивільного захисту України).

Примірник акту від 15.11.2019 №875 отримала уповноважена особа підприємства, про що зроблено відмітку в акті перевірки.

За результатами перевірки був складений протокол КИ №047912/528 від 15.11.2019 про адміністративне правопорушення відповідно до статті 175 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Як убачається з матеріалів справи, протягом 18.02.2020-20.02.2020 був проведений позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, про що свідчить акт від 20.02.2020 №217. Передумовою перевірки слугував наказ Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві від 03.02.2020 №93 та посвідчення від 07.02.2020 №1536.

Внаслідок позапланової перевірки був складений акт від 20.02.2020 №217 щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Товариством з обмеженою відповідальністю РЕНТФОНД , в якому виявлено 20 порушень:

1. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил електричних проводів і кабелів на сходових клітках, в коридорах та приміщеннях (які надаються в орендне користування суб`єктам підприємницької діяльності) 1, 2, 3, 4-го поверхів будівлі не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (порушення п. 1.6 розділу IV ППБУ).

2.В коридорах та приміщеннях (які надаються в орендне користування суб`єктам підприємницької діяльності) 1, 2, 3-го поверхів будівлі допускається улаштування та експлуатація тимчасових дільниць електромережі (порушення п. 1.8 розділу IV ППБУ).

3. В виробничих та складських приміщеннях (які надаються в орендне користування суб`єктам підприємницької діяльності) на 1, 2, 3-му поверхах допускається експлуатація проводів та кабелів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією (порушення п. 1.18 розділу IV ППБУ).

4. Допускається встановлення апаратів відключення (вимикачів) в середині пожежонебезпечних зон складських приміщень (які надаються в орендне користування суб`єктам підприємницької діяльності) (порушення п. 1.15 розділу IV ППБУ).

5. В пожежонебезпечних зонах відгалужувальні та з`єднувальні коробки не закриті кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів (порушення п. 1.7 розділу IV ППБУ).

6. Двері на шляхах евакуації з приміщень 4-го поверху не перенавішені з урахуванням їх відчинення по ходу евакуації людей (порушення п. 2.27 розділу ІІІ ППБУ).

7. Під час експлуатації об`єкту допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (порушення п. 2.3 розділу ІІІ ППБУ).

8. приміщення будівлі не обладнані системою автоматичної пожежної сигналізації (порушення п. 1.2 розділу V ППБУ).

9. Приміщення будівлі не обладнані системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей у відповідності до вимог Таблиці Б.1 Додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5-56-2014 (порушення п. 1.2 розділу V ППБУ).

10. Приміщення 4-го поверху де відсутнє природнє освітлення та в яких проводиться знімальний процес не обладнані системою протидимного захисту (системо димо- та тепловидалення) для видалення диму при пожежі в порушення вимог п. 10.2.4 ДБН В.2.5-56:2014 (порушення п. 1.2 розділу V ППБУ).

11. Територія не забезпечена первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом (порушення п. 3.6 розділу V ППБУ).

12. Під час експлуатації об`єкту, допускається зниження рівня пожежної безпеки, встановленого законодавством, яке було чинне на момент початку використання об`єкту, а саме складські та виробничі приміщення на поверхах (які надаються в орендне користування суб`єктам підприємницької діяльності), не відокремлені від інших сусідніх приміщень та між собою протипожежними перегородками 1-го типу (по всій довжині та висоті) (порушення п. 22 розділу ІІ ППБУ).

13. Ширину проходів в складських приміщеннях на 1, 2, 3-му поверхах не позначено обмежувальними лініями, нанесеними на підлозі, які добре видно (порушення п. 9.1 розділу VI ППБУ).

14. В складських приміщення допускається зберігання продукції навалом (порушення п. 9.1 розділу VI ППБУ).

15. Не пофарбовані згідно вимог зовнішні сходи і огорожа даху будівлі (порушення п. 3.9 розділу ІІІ ППБУ).

16. Комунікаційні отвори в протипожежних перешкодах, через які допускається прокладання електричних проводів та інженерного обладнання не зашпаровані наглухо негорючим матеріалом, який повинен забезпечувати нормовану межу вогнестійкості та димогазонепроникнення, що вимагається будівельними нормами для цих перешкод (поорушення п. 2.4 розділу ІІІ ППБУ).

17. Технічне переоснащення приміщень 4-го поверху (де допускається розміщення приміщень для знімального процесу) здійснено не на підставі проектної документації, яка повинна бути затверджена у встановленому порядку (порушення п. 21 розділу ІІ ППБУ).

18. Приміщення та територія об`єкту не забезпечені знаками безпеки згідно ГОСТ 12.4.026 та ДСТУ ISO 0309.2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форми та колір (порушення п. 8 розділу ІІ ППБУ).

19. До зовнішніх стін будівлі здійснені прибудови металевих споруд, які використовуються суб`єктами підприємницької діяльності під складські приміщення (порушення п. 1.4 розділу ІІІ ППБУ).

20. Господарська діяльність в приміщеннях здійснюється без наявності декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки (порушення ст. 57 Кодексу цивільного захисту України).

Примірник акту від 20.02.2020 №217 отримала уповноважена особа підприємства - головний інженер Товариства з обмеженою відповідальністю РЕНТФОНД Скиба В.О., про що зроблено відповідно відмітку в акті перевірки.

Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (в редакції, чинній на момент проведення перевірки).

Згідно з ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст. 3 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності одними із основних принципів державного нагляду (контролю) є: пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.

Відповідно до ч. 1, 4 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

В силу вимог ч. 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

За змістом статті 1 Кодексу цивільного захисту України цим Кодексом врегульовано відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Згідно зі ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

З системного аналізу вищенаведених правових норм вбачається, що Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві, як територіальний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, уповноважений здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Приписами ч. 1, 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно зі ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Аналогічні положення викладено в ч. 5 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , згідно з якими виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Разом з тим, згідно зі ст. 69 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у межах своїх повноважень видають відповідно приписи, розпорядження чи постанови, зокрема, з питань пожежної безпеки у разі, поміж іншого, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, та з питань техногенної безпеки.

Таким чином, ст.ст. 69 та 70 Кодексу цивільного захисту України передбачені різні санкції за порушення вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

При цьому, з аналізу вищенаведеного вбачається, що застосування заходів реагування можливо у разі виявлення порушень, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Так, у відповідності до п. 26 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України, небезпечним чинником є складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Оскільки відповідачем не були усунуті порушення, виявлені в актах, на думку суду, зупинення експлуатації об`єктів, будівель та споруд є пропорційним, з урахуванням наведених порушень, збиткам, яких може зазнати суб`єкт господарювання в зв`язку з забороною та можливими негативними наслідками для працівників в разі виникнення пожежі. Надзвичайна подія за таких обставин може призвести до незворотних наслідків. У даному випадку наявність обґрунтованого побоювання, що підтверджено доказами, є достатнім для вжиття заходів реагування шляхом повного зупинення експлуатації приміщень.

З огляду на викладене, підлягають задоволенню позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Товариства з обмеженою відповідальністю РЕНТФОНД , яке здійснює господарську діяльність: проспект Соборності, 19 літера Б у Дніпровському районі м. Києва. На думку суду, обов`язок щодо забезпечення виконання судового рішення в цій частині може бути покладено на контролюючий орган. Водночас це не повинно перешкоджати облаштуванню приміщень з метою усунення встановлених недоліків, відповідні роботи повинні проводитись з дотриманням правил безпеки.

Згідно з платіжним дорученням від 06.12.2019 №3107 позивачем сплачено судовий збір в розмірі 1921,00 грн.

Частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. У адміністративній справі свідки не допитувалися та експертизи не призначалися, а тому витрати присудженню не підлягають.

Керуючись статтею 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ :

1.Позов задовольнити повністю.

2.Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Товариства з обмеженою відповідальністю РЕНТФОНД , код ЄДРПОУ: 05416857, яке здійснює господарську діяльність: проспект Соборності, 19 літера Б у Дніпровському районі м. Києва до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки, шляхом накладення печаток на головні розподільчі електрощити будівлі.

3.Покласти на Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві обов`язок щодо забезпечення виконання судового рішення шляхом опечатування та відімкнення від джерел електроживлення Товариства з обмеженою відповідальністю РЕНТФОНД за адресою: проспект Соборності, будинок 19 літера Б , м. Київ.

Позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві (ідентифікаційний код 38620155, місцезнаходження: 01601, місто Київ, вулиця Володимирська, будинок 13).

Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю РЕНТФОНД (ідентифікаційний код 39509565, місцезнаходження: 02160, місто Київ, вулиця Воз`єднання, будинок 19, офіс 7).

Відповідно до статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено в день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Згідно зі статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Підпунктом 15.5 пункту 15 Розділ VII "Перехідні положення" Закону України від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII передбачено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Суддя Я.І. Добрянська

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення16.02.2021
Оприлюднено22.02.2021
Номер документу94968450
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/25929/19

Постанова від 15.06.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 22.04.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 22.04.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Рішення від 16.02.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрянська Я.І.

Ухвала від 11.01.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрянська Я.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні