Рішення
від 16.02.2021 по справі 908/475/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 4/38/20

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16.02.2021 Справа № 908/475/20

м. Запоріжжя Запорізької області

за позовом Першого заступника керівника Токмацької місцевої прокуратури, (71701, м. Токмак Запорізької області, вул. Шевченка, буд. 50/57) в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд. 50)

до відповідача Фермерського господарства Злагода , (70660, с. Семенівка Пологівського району Запорізької області, вул. Миру, буд. 147-А)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Пологівська міська рада Пологівського району Запорізької області, (70608, м. Пологи Запорізької області, вул. Єдності, буд. 24)

про витребування земельної ділянки із чужого незаконного володіння

Суддя Зінченко Н.Г.

при секретарі судового засідання Петриченко А.Є.

За участю представників сторін:

від прокуратури - Тронь Г.М., посвідчення № 058616 від 14.12.2020;

від позивача - не з`явився;

від відповідача - не з`явився;

від третьої особи - не з`явився;

Господарським судом Запорізької області розглядається справа № 908/475/20 за позовом Першого заступника керівника Токмацької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, м. Запоріжжя до Фермерського господарства Злагода , с. Семенівка Пологівського району Запорізької області про витребування із незаконного володіння Фермерського господарства Злагода на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2324285700:04:005:0002 площею 25,2614 га та земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2324285700:04:005:001 площею 5,8633 га, які надавалися у постійне користування гр. ОСОБА_1 на підставі Державного акта на право постійного користування землею від 27.09.1999 серії І-ЗП № 002008, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 25/4.

Згідно Витягу з протоколу автоматизованого розподіл судової справи між суддями від 25.02.2020 справу № 908/475/20 за вищевказаною позовною заявою розподілено судді Зінченко Н.Г.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 02.03.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/475/20, справі присвоєно номер провадження справи 4/38/20, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 25.03.2020.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 25.03.2020 провадження у справі № 908/475/20 зупинено до закінчення перегляду в касаційному порядку судового рішення у подібних правовідносинах по справі № 922/989/18 (провадження № 12-205гс19) Великою Палатою Верховного Суду і набрання законної сили цим судовим рішенням Великої Палати Верховного Суду. Цією ж ухвалою суду учасники справи зобов`язані повідомити суд про усунення обставин, що викликали зупинення провадження у справі № 908/475/20.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 14.12.2020 провадження у справі № 908/475/20 поновлено, призначено підготовче засідання на 12.01.2021.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 12.01.2021 до участі у справі № 908/475/20 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача залучено Пологівську міську раду Пологівського району Запорізької області, м. Пологи Запорізької області, строк підготовчого провадження у справі № 908/475/20 продовжений до 15.03.2021, підготовче засідання відкладалося до 01.02.2021.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 01.02.2021 судом закрито підготовче провадження у справі № 908/475/20, справу призначено до розгляду по суті в судовому засіданні на 16.02.2021.

В судовому засіданні 16.02.2021 справу розглянуто, на підставі ст. 240 ГПК України судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Відповідно до ст. 219 ГПК України рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами та долучених судом до матеріалів справи.

Відповідач в жодне судове засідання у справі № 908/475/20 не з`явився, проти позову не заперечив, письмовий відзив на позовну заяву суду не надав. Про причини неявки уповноваженого представника відповідач суд завчасно не повідомляв, про дату, час та місце розгляду справи № 908/475/20 відповідач повідомлявся належним чином відповідними ухвалами суду по справі.

Позивач і третя особа в судове засіданні 16.02.2021 також не з`явилися без повідомлення суду про поважність причин такої неявки. Про дату, час та місце розгляду справи № 908/475/20 позивач і третя особа повідомлялися належним чином відповідними ухвалами суду по справі.

За таких обставин, суд вважає, що ним вжиті всі можливі і достатні заходи, передбачені Господарським процесуальним кодексом України, для повідомлення сторін у справі і третю особу про дату, час та місце розгляду справи № 908/475/20.

Судом також враховано, що відповідно до позиції Європейського суду з прав людини, викладеної у рішенні у справі Пономарьов проти України від 03.04.2008, сторони в розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження.

Таким чином, не лише на суд покладається обов`язок належного повідомлення сторін про час та місце судового засідання, але й сторони повинні вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження.

У відповідності до ст. 42 ГПК України учасники справи зобов`язані виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази; надавати суду повні і достовірні пояснення з питань, які ставляться судом, а також учасниками справи в судовому засіданні; виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки; виконувати інші процесуальні обов`язки, визначені законом або судом.

Дослідивши матеріали справи, суд не вбачає підстав для відкладення судового засідання та вирішив за можливе розглядати справу по суті в судовому засіданні 16.02.2021 за відсутністю позивача, відповідача і третьої особи, оскільки їх неявка не перешкоджає вирішенню спору.

Заявлені прокурором вимоги викладені в позовній заяві та мотивовані посиланнями на приписи ст., ст. 78, 92, 93,102-1, 116, 118, 125, 123, 126, п. 6 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст., ст. 387, 407, 1212, 1218, 1225 ЦК України та ст., ст. 12, 19, 20, 23 Закону України Про фермерське господарство . Обґрунтовуючи заявлені вимоги прокурор, зазначає, що рішенням Пологівської районної ради Запорізької області № 16 від 02.04.1999 Про надання земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства Перебийніс В.А. ОСОБА_1 за рахунок земель запасу сільської ради у постійне користування для ведення селянського (фермерського) господарства надана земельна ділянка на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області площею 32,8 га, з яких рілля - 25,5 га, сіножатті докорінного поліпшення - 5,9 га, лісосмуги 1,1 га, господарські шляхи - 0,3 га. На підставі рішення № 16 від 02.04.1999 ОСОБА_1 на зазначену земельну ділянку отримав Державний акт на право постійного користування землею від 27.09.1999 серії І-ЗП № 002008, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 25/4. В подальшому ОСОБА_1 створено і 02.03.2000 зареєстроване Фермерське господарство Злагода . Відповідно до актового запису про смерть від 23.04.2018 № 06 ОСОБА_1 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , у зв`язку з чим право постійного користування спірною земельною ділянкою у ОСОБА_1 припинилось із його смертю. Відповідно з цього часу втратив чинність і Державний акт на право постійного користування землею від 27.09.1999 серії І-ЗП № 002008. Разом з тим, ФГ Злагода з моменту смерті ОСОБА_1 та до теперішнього часу продовжує незаконно утримувати та використовувати спірну земельну ділянку без відповідної правової підстави. Відповідно до положень чинного законодавства право користування земельною ділянкою, що виникло в особи на підставі державного акта на право користування земельною ділянкою, не входить до складу спадщини і припиняється зі смертю особи, якій належало таке право. Отже, ФГ Злагода незаконно, без відповідної правової підстави володіє земельною ділянкою сільськогосподарського призначення державної власності площею 32,8 га, що розташована на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області. Також прокурор зазначає, що в ході інвентаризації вищевказаної земельної ділянки їй було присвоєно кадастрові номера 23242857000:04:005:0002 і 2324285700:04:005:0001 і визначено точну площу - 25,2614 га і 5,8633 га відповідно, що підтверджується Витягами з державного земельного кадастру про земельну ділянку від 15.02.2019 № НВ-2305341732019 і № НВ-2305341742019, а також Витягами із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 25.01.2019 № 512/200-19 та від 07.08.2019 № 2620/200-19. З урахуванням викладеного, прокурор просить суд позов задовольнити повністю та витребувати із незаконного володіння ФГ Злагода на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2324285700:04:005:0002 площею 25,2614 га та земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2324285700:04:005:001 площею 5,8633 га, які надавалися у постійне користування гр. ОСОБА_1 на підставі Державного акта на право постійного користування землею від 27.09.1999 серії І-ЗП № 002008, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 25/4. Також прокурор просить суд стягнути з відповідача на його користь 8030,40 грн. сплаченого судового збору.

Позивач про відмову від позову прокурора не заявив, по суті заявлених прокурором позовних вимог письмових пояснень суду не надав, пояснив суду, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 № 1113 Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин та наказу Держгеокадастру від 17.11.2020 № 485 Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області передано Пологівській міській територіальній громаді у комунальну власність за актом приймання-передачі земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 4933,1581 га, які розташовані на території Пологівської міської територіальної громади Пологівського району Запорізької області за межами населеного пункту, що підтверджується наказом від 11.12.2020 № 44-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність . Згідно акту приймання-передачі від 11.12.2020 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області передало із державної власності, а Пологівська міська територіальна громада Пологівського району Запорізької області прийняла у комунальну власність земельні ділянки загальною площею 4933,1581 га згідно з додатком. Отже, земельні ділянки з кадастровим номером 2324285700:04:005:0002 площею 25,2614 га та з кадастровим номером 2324285700:04:005:001 площею 5,8633 га, щодо яких виник спір у справі № 908/475/20, відносяться до комунальної власності, а тому її розпорядником на теперішній час є Пологівська міська територіальна громада Пологівського району Запорізької області в особі Пологівська міська рада Пологівського району Запорізької області, оскільки саме ця особа уповноважена представляти інтереси Пологівської міської територіальної громади Пологівського району Запорізької області у відносинах із третіми особами.

Пологівська міська рада Пологівського району Запорізької області, яка залучена до участі у справі № 908/475/20 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, надала письмові пояснення, в яких зазначила, що повністю підтримує заявлені прокурором вимоги та просить суд позов задовольнити повністю.

Відповідач письмового відзиву на позовну заяву у встановлені судом строки суду не надав.

Згідно ст. 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

За таких обставин, суд вирішив розглянути справу за наявними матеріалами.

Розглянувши зібрані у справі докази, заслухавши пояснення прокурора, суд є

УСТАНОВИВ

Токмацькою місцевою прокуратурою за результатами опрацювання Публічної кадастрової карти України, інформації, отриманої від Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, Пологівського управління Головного управління ДФС у Запорізькій області, Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, інформації, що розміщена в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, встановлено що рішенням Пологівської районної ради Запорізької області від 02.04.1999 № 16 Про надання земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства ОСОБА_1 ОСОБА_1 за рахунок земель запасу сільської ради у постійне користування для ведення селянського (фермерського) господарства надана земельна ділянка на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області площею 32,8 га, з яких рілля - 25,5 га, сіножатті докорінного поліпшення - 5,9 га, лісосмуги 1,1 га, господарські шляхи - 0,3 га.

На підставі рішення Пологівської районної ради Запорізької області від 02.04.1999 № 16 ОСОБА_1 виданий Державний акт на право постійного користування землею І-ЗП № 002008, згідно з яким ОСОБА_1 надана у постійне користування земельна ділянка площею 32,8 га, розташована на території Семенівської сільської ради в межах згідно з планом землекористування, для ведення селянського (фермерського) господарства. Державний акт видано 27.09.1999 та зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 25/4.

22.02.2000 ОСОБА_1 , як засновником, створено Фермерське господарство Злагода , яке зареєстровано розпорядженням голови Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області № 132 від 02.03.2000.

За змістом п. 1 Статуту ФГ Злагода ОСОБА_1 був засновником господарства.

З наданого до матеріалів справи Актового запису про смерть № 06 від 23.04.2018 встановлено, що ОСОБА_1 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .

В ході інвентаризації земельної ділянки, яка надавалася у постійне користування ОСОБА_1 на підставі Державного акта на право постійного користування землею від 27.09.1999 серії І-ЗП № 002008, цій земельній ділянці було присвоєно кадастрові номера 23242857000:04:005:0002 і 2324285700:04:005:0001 і визначено точну площу - 25,2614 га і 5,8633 га відповідно, що підтверджується Витягами з державного земельного кадастру про земельну ділянку від 15.02.2019 № НВ-2305341732019 і № НВ-2305341742019, а також Витягами із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 25.01.2019 № 512/200-19 та від 07.08.2019 № 2620/200-19.

Як зазначає в позовній заяві прокурор, ФГ Злагода з моменту смерті ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) і по теперішній час продовжує утримувати та використовувати спірні земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2324285700:04:005:0002 площею 25,2614 га та за кадастровим номером 2324285700:04:005:001 площею 5,8633 га, які розташовані на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області без відповідної правової підстави.

Відповідач факт використання господарством в його діяльності земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2324285700:04:005:0002 площею 25,2614 га та за кадастровим номером 2324285700:04:005:001 площею 5,8633 га, які розташовані на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, не заперечив.

Використання вищезазначених земельних ділянок відповідачем підтверджується також звітами та податковими деклараціями, поданими цим фермерським господарством до уповноважених державних органів.

Предметом позову у даній справі є витребування із незаконного володіння ФГ Злагода на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2324285700:04:005:0002 площею 25,2614 га та земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2324285700:04:005:001 площею 5,8633 га, які надавалися у постійне користування ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства на підставі Державного акта на право постійного користування землею серії ІІ-ЗП № 002008, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 25/4, та який втратив чинність зі смертю ОСОБА_1 .

Розглянувши та проаналізувавши матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши надані сторонами і прокурором письмові докази у їх сукупності, заслухавши пояснення прокурора, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.

Досліджуючи питання наявності підстав представництва Токмацькою місцевою прокуратурою інтересів держави в даній справі, судом враховано наступне.

Зі змісту п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України вбачається, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Частиною 1 ст. 23 Закону України Про прокуратуру передбачено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (ч. 3 цієї ж статті).

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 № 3-рп/99 прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів чи в чому існує загроза інтересам держави, і ця заява є підставою для порушення справи в господарському суді.

Згідно ч. 3 ст. 4 ГПК України до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Відповідно до ч. 3 ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах (ч. 4 цієї ж статті).

Частиною 1 статті 55 ГПК України встановлено, що органи та особи, які відповідно до цього Кодексу звернулися до суду в інтересах інших осіб, мають процесуальні права та обов`язки особи, в інтересах якої вони діють, за винятком обмежень, передбачених частиною другою цієї статті.

Зі змісту п. 2 резолютивної частини Рішення Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року № 3-рп/99 вбачається, що під поняттям "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах", зазначеним у частині другій статті 4 Господарського процесуального кодексу України, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

У рекомендаціях Парламентської Асамблеї Ради Європи від 27.05.2003 № 1604 (2003) Про роль прокуратури в демократичному суспільстві, заснованому на верховенстві закону щодо функцій органів прокуратури, які не відносяться до сфери кримінального права, передбачено важливість забезпечити, щоб повноваження і функції прокурорів обмежувалися сферою переслідування осіб, винних у скоєнні кримінальних правопорушень, і вирішення загальних завдань щодо захисту інтересів держави через систему відправлення кримінального правосуддя, а для виконання будь-яких інших функцій були засновані окремі, належним чином розміщені та ефективні органи.

Відтак, тлумачення п. 3 ч. 1 статті 131-1 Конституції України, з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, свідчить, що прокурор може представляти інтереси держави в суді тільки у виключних випадках, які прямо передбачені законом. Розширене тлумачення випадків (підстав) для представництва прокурором інтересів держави в суді не відповідає принципу змагальності, який є однією з засад правосуддя (п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України).

Згідно статті 14 Конституції України землі є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Стаття 13 Конституції України, серед іншого, визначає, що земля, яка знаходиться в межах території України, є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

За приписами ч., ч. 1, 2 ст. 92 Земельного кодексу України в чинній редакції (надалі - ЗК України) право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Цією ж статтею визначено чіткий перелік суб`єктів, що набувають право постійного користування земельною ділянкою. Передача земельної ділянки у постійне користування громадянам чи юридичним особам приватного права не передбачена.

Пунктом 6 Перехідних положень ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть мати їх на такому праві, повинні до 1 січня 2008 року переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них.

Рішенням Конституційного Суду України у справі № 1-17/2005 (22.09.2005 № 5-рп/2005) визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) положення:

- пункту 6 розділу Х Перехідні положення ЗК України щодо зобов`язання переоформити право постійного користування земельною ділянкою на право власності або право оренди без відповідного законодавства, організаційного та фінансового забезпечення;

- пункту 6 постанови Верховної Ради України Про земельну реформу від 18.12.1990 № 563-ХІІ з наступними змінами в частині щодо втрати громадянами, підприємствами, установами і організаціями після закінчення строку оформлення права власності або права користування землею раніше наданого їм права користування земельною ділянкою;

Положення пункту 6 розділу Х Перехідні положення ЗК України та пункту 6 постанови Верховної Ради України Про земельну реформу , визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього рішення.

Отже, земельні ділянки, надані громадянам або юридичним особам у постійне користування, перебувають у власності держави або у власності територіальної громади до переоформлення у встановленому порядку та отримання у власність.

Відповідно до положень Закону України від 06.09.2012 № 5245-VІ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , який набрав чинності з 01.01.2013, землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності, чи на яких розташовані об`єкти нерухомого майна комунальної власності, є землями державної власності.

Матеріали справи свідчать, що спірні земельні ділянки знаходяться на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області поза межами населеного пункту, а тому, в силу підпункту г) пункту 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності від 06.09.2012 № 5245-VI, ці земельні ділянки на час звернення прокурора до суду з позовом у даній справі перебували у державній власності.

За змістом ч. 4 ст. 122 ЗК України повноваження щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності, надання у власність або у користування для всіх потреб віднесено до компетенції центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів.

Згідно зі ст. 15-1 ЗК України до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 5 Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру постановлено: утворити як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру за переліком згідно з додатком.

Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру № 18 від 03.03.2015 затверджено положення про Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, що є територіальним органом центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Приймаючи до уваги наведене, у зв`язку з набранням чинності зазначеним вище Законом від 06.09.2012 № 5245-VІ, землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими, а розпорядником земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Запорізької області є Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, яке є позивачем у справі.

Статтею 17 ЦК України передбачено, що орган державної влади здійснює захист цивільних прав та інтересів у межах, на підставах та у спосіб, що встановлені Конституцією України та законом. Рішення, прийняте зазначеними органами щодо захисту цивільних прав та інтересів, не є перешкодою для звернення за їх захистом до суду.

Враховуючи викладене, Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області має право на звернення до суду за захистом порушеного права як власник та розпорядник земель державної власності сільськогосподарського призначення.

З наведеного слідує висновок, що прокурором обрано належний орган, від імені якого здійснюється подання позову.

Як з`ясовано судом, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 № 1113 Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин та наказу Держгеокадастру від 17.11.2020 № 485 Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області передано Пологівській міській територіальній громаді у комунальну власність за актом приймання-передачі земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 4933,1581 га, які розташовані на території Пологівської міської територіальної громади Пологівського району Запорізької області за межами населеного пункту, що підтверджується наказом від 11.12.2020 № 44-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність .

Згідно акту приймання-передачі від 11.12.2020 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області передало із державної власності, а Пологівська міська територіальна громада Пологівського району Запорізької області прийняла у комунальну власність земельні ділянки загальною площею 4933,1581 га згідно з додатком.

Отже, земельні ділянки з кадастровим номером 2324285700:04:005:0002 площею 25,2614 га та з кадастровим номером 2324285700:04:005:001 площею 5,8633 га, щодо яких виник спір у даній справі, на теперішній час відносяться до комунальної власності.

Зазначене також підтверджується наданими суду поясненнями Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області.

Поряд з цим судом зазначається, що підставою для представництва прокурором інтересів держави в суді є належне обґрунтування, підтверджене достатніми доказами, зокрема, але не виключно, повідомленням прокурора на адресу відповідного суб`єкта владних повноважень про звернення до суду від його імені, відповідними запитами, а також копіями документів, отриманих від суб`єкта владних повноважень, що свідчать про наявність підстав для такого представництва.

Відповідно до висновків щодо застосування норм права, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду у справі № 587/430/16-ц від 26.06.2019, прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу (абзаци перший, другий і третій частини четвертої статті 23 Закону України Про прокуратуру ).

Аналіз наведених положень законодавства дає підстави для висновку, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження; а також у разі відсутності такого органу.

Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18 визначено, що прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу. Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України Про прокуратуру , прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

У даній справі, обґрунтовуючи підстави представництва інтересів держави, прокурор зазначає, що невжиття Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області, як власника земельної ділянки, дій щодо витребування із незаконного володіння відповідача спірної земельної ділянки, яка поза волею власника - держави - використовується останнім на праві постійного користування, призводить до порушення приписів земельного законодавства та інтересів держави, необхідність захисту яких покладено на органи прокуратури відповідно до п. 3 ч. 1 ст.131-1 Конституції України.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18 зазначено, що невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України Про прокуратуру , і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого не звернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

Тобто, Великою Палатою Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18 підтверджено, що невжиття компетентним органом протягом розумного строку після отримання повідомлення від прокуратури заходів щодо самостійного подання позову, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу, та є самостійною підставою для представництва прокурор інтересів держави і суспільства відповідно статті 23 Закону України Про прокуратуру .

У даному випадку матеріали справи свідчать, що у порядку статті 23 Закону України Про прокуратуру Токмацька місцева прокуратура листами від 30.01.2018 № 1.4-88вих-18 та від 17.12.2018 № 0-8-0.31-3227/110-18 зверталася до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області щодо надання інформації стосовно земельних ділянок з кадастровим номером 2324285700:04:005:0002 площею 25,2614 га та з кадастровим номером 2324285700:04:005:001 площею 5,8633 га та проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо цих земельних ділянок, також прокуратурою повідомлялося про намір здійснення представництва в суді інтересів держави шляхом пред`явлення позову до ФГ Злагода про витребування земельних ділянок з кадастровим номером 2324285700:04:005:0002 площею 25,2614 га та з кадастровим номером 2324285700:04:005:001 площею 5,8633 га, що розташовані на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, із незаконного володіння.

У відповідь на таке звернення Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області вказано, що Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області не зверталося до суду щодо витребування у ФГ Злагода вказаних земельних ділянок. (Лист № 10-8-0.6-6460/2-19 від 05.12.2019)

Відтак, із зазначеного слідує, що Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області не здійснювалися самостійні заходи щодо усунення порушень законності у судовому порядку.

За таких обставин суд вважає доведеною з боку прокурора бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, як підстави для звернення органу прокуратури до суду за захистом інтересів держави.

Стовно позовної вимоги про витребування із незаконного володіння ФГ Злагода на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2324285700:04:005:0002 площею 25,2614 га та за кадастровим номером 2324285700:04:005:001 площею 5,8633 га, цільове призначення - для ведення фермерського господарства, суд зазначає наступне.

Згідно із ч. 1 ст. 51 ЗК України (в редакції на момент створення ФГ Злагода ) громадяни, які виявили бажання вести селянське (фермерське) господарство (включаючи й тих, хто переїздить з іншої місцевості), для одержання земельної ділянки у власність або користування подають до сільської, селищної, міської, районної Ради народних депутатів за місцем розташування земельної ділянки заяву, яку підписує голова створюваного селянського (фермерського) господарства.

Відповідно до положень ст. 7 ЗК України (в редакції на момент створення ФГ Злагода ) користування землею може бути постійним або тимчасовим. У постійне користування земля надається Радами народних депутатів із земель, що перебувають у державній власності, громадянам України для ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства.

Право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів. (ч. 1 ст. 23 ЗК України (в редакції на момент створення ФГ Злагода )

З наведеного нормативного регулювання вбачається, що на момент надання спірних земельних ділянок ОСОБА_1 , зазначені земельні ділянки на праві постійного землекористування для організації селянського (фермерського) господарства надавались ОСОБА_1 не як громадянину України, а як спеціальному суб`єктові - засновникові створюваного селянського (фермерського) господарства.

Відповідно до ч., ч. 1, 2 статті 9 Закону України від 20.12.1991 № 2009-XII Про селянське (фермерське) господарство (в редакції на момент створення ФГ Злагода , який втратив чинність 29.07.2003 - з моменту набрання чинності Законом України від 19.06.2003 № 973-IV Про фермерське господарство ) після одержання Державного акта на право приватної власності на землю, Державного акта на право постійного користування землею або укладення договору на тимчасове користування землею, в тому числі на умовах оренди, селянське (фермерське) господарство підлягає у 30-денний термін державній реєстрації у Раді народних депутатів, що передала у власність чи надала у користування земельну ділянку, тобто за місцем розташування земельної ділянки. Після відведення земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання Державного акта на право приватної власності на землю, Державного акта на право постійного користування або укладення договору на тимчасове користування землею, в тому числі на умовах оренди, та державної реєстрації селянське (фермерське) господарство набуває статусу юридичної особи.

З наведеного слідує висновок, що законодавством, чинним на момент створення ФГ Злагода , було передбачено одержання земельної ділянки як обов`язкової умови для набуття правосуб`єктності селянським (фермерським) господарством як юридичної особи. Водночас одержання громадянином державного акта, яким посвідчувалося право на земельну ділянку для ведення селянського (фермерського) господарства, зобов`язувало таку фізичну особу в подальшому подати необхідні документи до відповідної місцевої ради для державної реєстрації селянського (фермерського) господарства. Тобто закон не передбачав права громадянина використовувати земельну ділянку, надану йому в користування для ведення селянського (фермерського) господарства, без створення такого господарства.

19.06.2003 прийнято Закон України № 937-IV Про фермерське господарство (далі за текстом - Закон № 937-IV), яким Закон України Про селянське (фермерське) господарство визнано таким, що втратив чинність.

У статті 1 Закону № 937-IV вказано, що фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, здійснювати її переробку та реалізацію з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм у власність та/або користування, у тому числі в оренду, для ведення фермерського господарства, товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства, відповідно до закону.

Згідно із ч. 1 ст. 5, ч. 1 ст. 7 Закону № 937-IV право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство. Надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.

Фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою (ст. 8 Закону № 937-IV).

Отже, і станом на теперішній час можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) такій фізичній особі земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.

Фермерське господарство (у будь-якій його формі) ініціюється для подальшої діяльності з виробництва товарної сільськогосподарської продукції, її переробки та реалізації на внутрішньому і зовнішньому ринках, з метою отримання прибутку, що відповідає наведеному у ст. 42 ГК України визначенню підприємництва як самостійної, ініціативної, систематичної, на власний ризик господарської діяльності, що здійснюється суб`єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.

Формування програми діяльності, залучення матеріально-технічних, фінансових та інші види ресурсів, використання яких не обмежено законом, є складовими елементами здійснення підприємницької діяльності в розумінні статті 44 ГК України. При цьому можливість реалізації громадянином права на здійснення підприємницької діяльності у вигляді фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) громадянину земельних ділянок відповідного цільового призначення.

Враховуючи законодавчі обмеження у використанні земельної ділянки іншим чином, ніж це передбачено її цільовим призначенням, а також правові наслідки використання чи невикористання земельної ділянки не за її цільовим призначенням, надана громадянину у встановленому порядку для ведення фермерського господарства земельна ділянка в силу свого правового режиму є такою, що використовується виключно для здійснення підприємницької діяльності, а не для задоволення особистих потреб. Суб`єктом такого використання може бути особа - суб`єкт господарювання за статтею 55 ГК України.

З системного аналізу приписів статей 1, 5, 7, 8 Закону № 937-IV слідує висновок, що після отримання земельної ділянки фермерське господарство має бути зареєстроване у встановленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. З цього часу обов`язки землекористувача здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому надавалася відповідна земельна ділянка для ведення фермерського господарства.

Згідно із ч. 1 ст. 92 ЗК України (в редакції на момент створення ФГ Злагода ) право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Право постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної або комунальної власності; громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об`єднання), установи та організації (ч. 2 ст. 92 цього Кодексу).

Таким чином, з моменту державної реєстрації селянського (фермерського) господарства (фермерського господарства) та набуття ним прав юридичної особи таке господарство на основі норм права набуває як правомочності володіння і користування, так і юридичні обов`язки щодо використання земельної ділянки. При цьому, суд зауважує, що у відносинах, а також спорах з іншими суб`єктами, голова фермерського господарства, якому була передана у власність, постійне користування чи оренду земельна ділянка, виступає не як самостійна фізична особа, власник, користувач чи орендар земельної ділянки, а як представник (голова, керівник) фермерського господарства. У таких правовідносинах їх суб`єктом є не фізична особа - голова чи керівник фермерського господарства, а фермерське господарство як юридична особа.

Право постійного землекористування є безстроковим і може бути припинене лише з підстав, передбачених у статті 141 ЗК України, перелік яких є вичерпним.

Так, статтею 141 ЗК України (в редакції на момент смерті ОСОБА_1 ) передбачено, що підставами припинення права користування земельною ділянкою є: добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; систематична несплата земельного податку або орендної плати; набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.

Відповідно до приписів частини 1 статті 27 Земельного кодексу України (в редакції на момент створення ФГ Злагода ) право користування земельною ділянкою або її частиною припиняється у разі: 1) добровільної відмови від земельної ділянки; 2) закінчення строку, на який було надано земельну ділянку; 3) припинення діяльності підприємства, установи, організації, селянського (фермерського) господарства; 4) систематичного невнесення земельного податку в строки, встановлені законодавством України, а також орендної плати в строки, визначені договором оренди; 5) нераціонального використання земельної ділянки; 6) використання земельної ділянки способами, що призводять до зниження родючості ґрунтів, їх хімічного і радіоактивного забруднення, погіршення екологічної обстановки; 7) використання землі не за цільовим призначенням; 8) невикористання протягом одного року земельної ділянки, наданої для сільськогосподарського виробництва, і протягом двох років - для несільськогосподарських потреб; 9) вилучення земель у випадках, передбачених статтями 31 і 32 цього Кодексу.

З викладеного вбачається, що підставою припинення права постійного користування земельною ділянкою, наданою громадянину для ведення фермерського господарства, є припинення діяльності такої юридичної особи як селянське (фермерське) господарство (фермерське господарство).

У земельному законодавстві (як чинному на момент створення ФГ Злагода , так і сьогодні) така підстава припинення права постійного користування фермерським господарством земельною ділянкою свого засновника як смерть громадянина - засновника селянського (фермерського) господарства відсутня. Така законодавча позиція зумовлена тим, що правове становище селянського (фермерського) господарства як юридичної особи та суб`єкта господарювання, в тому числі його майнова основа, повинні залишатися стабільними незалежно від припинення участі в його діяльності засновника такого господарства як в силу об`єктивних причин (смерті, хвороби тощо), так і на підставі вільного волевиявлення при виході зі складу фермерського господарства.

Таким чином, одержання громадянином - засновником правовстановлюючого документа на право власності чи користування земельною ділянкою для ведення селянського (фермерського) господарства є необхідною передумовою державної реєстрації та набуття селянським (фермерським) господарством правосуб`єктності як юридичної особи. Підставою припинення права користування земельною ділянкою, яка була отримана громадянином для ведення селянського (фермерського) господарства і подальшої державної реєстрації селянського (фермерського) господарства як юридичної особи, виступає припинення діяльності відповідного фермерського господарства.

З наведеного слідує, що у разі смерті громадянина - засновника селянського (фермерського) господарства (фермерського господарства) відповідні правомочності та юридичні обов`язки щодо використання земельної ділянки, наданою засновнику саме для ведення фермерського господарства, в тому числі право постійного користування земельною ділянкою, не припиняється зі смертю цієї особи, а зберігаються за фермерським господарством, до якого вони перейшло після створення фермерського господарства, до часу припинення діяльності фермерського господарства у встановленому порядку.

Звідси право постійного користування земельною ділянкою саме через перехід його до селянського (фермерського) господарства (фермерського господарства) не входить до складу спадщини. Спадкувати можна права померлого засновника (члена) щодо селянського (фермерського) господарства (фермерського господарства), а не земельну ділянку, яка перебуває в користуванні такого господарства.

Як встановлено судом з матеріалів справи, рішенням Пологівської районної ради Запорізької області від 02.04.1999 № 16 Про надання земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства Перебийніс В.А. Перебийносу В.А. на підставі статей 51, 52 ЗК України та Закону України Про селянське (фермерське) господарство надана у постійне користування для організації селянського (фермерського) господарства земельна ділянка на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області площею 32,8 га, з яких рілля - 25,5 га, сіножатті докорінного поліпшення - 5,9 га, лісосмуги 1,1 га, господарські шляхи - 0,3 га.

На підставі рішення Пологівської районної ради Запорізької області від 02.04.1999 № 16 ОСОБА_1 виданий Державний акт на право постійного користування землею І-ЗП № 002008, згідно з яким ОСОБА_1 надана у постійне користування земельна ділянка площею 32,8 га, розташована на території Семенфвської сільської ради в межах згідно з планом землекористування, для ведення селянського (фермерського) господарства. Державний акт видано 27.09.1999 та зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 25/4.

Матеріали справи свідчать, що в ході інвентаризації земельної ділянки, яка надавалася у постійне користування ОСОБА_1 на підставі Державного акта на право постійного користування землею від 27.09.1999 серії І-ЗП № 002008, цій земельній ділянці було присвоєно кадастрові номера 23242857000:04:005:0002 і 2324285700:04:005:0001 і визначено точну площу - 25,2614 га і 5,8633 га відповідно.

Після отримання громадянином - засновником селянського (фермерського) господарства Державного акту на право постійного користування землею І-ЗП № 002008 в 2000 році ОСОБА_1 створено Фермерське господарство Злагода , яке зареєстровано Пологівською районною державною адміністрацією Запорізької області 02.03.2000 згідно розпорядження № 132.

За змістом п. 1 Статуту ФГ Злагода в редакції 2018 року засновником господарства зазначений ОСОБА_1 .

За таких обставин, з урахуванням раніше викладених висновків, у правовідносинах користування спірною земельною ділянкою з дня державної реєстрації ФГ Злагода воно набуло права та обов`язки землекористувача щодо цієї земельної ділянки.

Таким чином, зі смертю ОСОБА_1 , якому спірні земельні ділянки надавалася на праві постійного користування згідно з Державним актом на право постійного користування землею від 27.09.1999 серії І-ЗП № 002008 таке право не є таким, що припинилось.

За приписами статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як вже зазначалося раніше, право постійного землекористування є безстроковим і може бути припинене лише з підстав, передбачених статтею 141 ЗК України, перелік яких є вичерпним.

Кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений свого майна інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. (стаття 1 Першого протоколу до Конвенції).

Поняття майно в розумінні статті 1 Першого протоколу до Конвенції не обмежується власністю на матеріальні речі та не залежить від формальної класифікації певного блага у внутрішньому праві країни. Згідно з Конвенцією, інші права та інтереси є активами, тому можуть вважатися правом власності , а відтак і майном .

Звідси право користування земельною ділянкою, отриманою громадянином - засновником для ведення селянського (фермерського) господарства (фермерського господарства), є майном у розумінні статті 1 Першого протоколу до Конвенції, право на яке підпадає під її захист.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду України від 23.06.2020 у справі № 922/989/18 (провадження 12-205гс19).

Висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права. (ч. 6 ст. 13 Закону України Про судоустрій і статус суддів )

Статтею 73 ГПК України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. (ч. 1 ст. 74 ГПК України).

За таких обставин, суд вважає, що прокурор не довів належними і допустимими доказами, в розумінні ст., ст. 76, 77 ГПК України, факту незаконного володіння ФГ Злагода спірними земельними ділянками державної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2324285700:04:005:0002 площею 25,2614 га та за кадастровим номером 2324285700:04:005:001 площею 5,8633 га, цільове призначення - для ведення фермерського господарства, які надавалися у постійне користування ОСОБА_1 на підставі Державного акта на право постійного користування землею серії ІІ-ЗП № 002008.

Відтак, у суду відсутні підстави для витребування зазначених земельних ділянок із володіння ФГ Злагода на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області.

Відповідно до ч., ч. 1-4 ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Статтею 73 ГПК України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з ст. 74 ГПК України обов`язок доказування і подання доказів віднесено на сторони. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Суд визнає позовні вимоги недоведеними та такими, що не підлягають задоволенню.

Доводи прокурора, наведені в обґрунтування заявлених позовних вимог, не знайшли свого підтвердження за встановлених судом обставин, що склались між сторонами.

Відповідач своїм правом на участь у судовому розгляді справи не скористався, проти позову не заперечив, належними доказами доводи прокурора не спростував.

Враховуючи вище наведене, в задоволені позову відмовляється повністю.

Згідно зі ст. 129 ГПК України, приймаючи до уваги висновок суду про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, судовий збір покладається на прокурора.

Керуючись ст., ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ

В задоволенні позову Першого заступника керівника Токмацької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, м. Запоріжжя до Фермерського господарства Злагода , с. Семенівка Пологівського району Запорізької області про витребування із незаконного володіння Фермерського господарства Злагода на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2324285700:04:005:0002 площею 25,2614 га та земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2324285700:04:005:001 площею 5,8633 га, які надавалися у постійне користування гр. ОСОБА_1 на підставі Державного акта на право постійного користування землею від 27.09.1999 серії І-ЗП № 002008, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 25/4, відмовити повністю.

Повне судове рішення складено 19 лютого 2021 р.

Суддя Н. Г. Зінченко

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Центрального апеляційного господарського суду через господарський суд Запорізької області, а у разі проголошення вступної та резолютивної частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення16.02.2021
Оприлюднено19.02.2021
Номер документу94998403
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/475/20

Рішення від 16.02.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 01.02.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 12.01.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 14.12.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 25.03.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 02.03.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні