Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 лютого 2021 р. Справа№200/331/21-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Олішевської В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1
до відповідача: Торецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької
про: визнання протиправними дії Торецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області щодо відмови в перерахунку пенсії та скасування рішення - листа № 843 від 23.11.2020 року, зобов`язання Торецьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області зробити перерахунок пенсії ОСОБА_1 згідно п. 4 ст. 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року, зобов`язання Торецьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області зарахувати до страхового та пільгового стажу період роботи на філії «ЗФ «Торецька» ТОВ «Енергоімпекс» з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року.
В С Т А Н О В И В:
Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Торецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання протиправними дії Торецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області щодо відмови в перерахунку пенсії та скасування рішення - листа № 843 від 23.11.2020 року, зобов`язання Торецьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області зробити перерахунок пенсії ОСОБА_1 згідно п. 4 ст. 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року, зобов`язання Торецьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області зарахувати до страхового та пільгового стажу період роботи на філії «ЗФ «Торецька» ТОВ «Енергоімпекс» з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що вона з 2013 року отримує пенсію за віком. 23.11.2020 року позивач звернулась із заявою про перерахунок призначеної пенсії до Торецького ОУПФУ Донецької області згідно ч. 4 ст. 42 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та просила зарахувати до страхового та пільгового стажу період роботи з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року, однак рішенням № 843 від 23.11.2020 року їй було відмовлено в перерахунку пенсії по стажу. Позивач вказує, що рішення про відмову в перерахунку пенсії по стажу вмотивоване тим, що філією Збагачувальна фабрика Торецька ТОВ Енергоімпекс відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону № 1058 не сплачено страхові внески за період з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року. Позивач вважає рішення відповідача про відмову в перерахунку пенсії по стажу протиправним, оскільки наявність у підприємства заборгованості зі сплати страхових внесків не може бути підставою для не зарахування до стажу періодів роботи, окрім цього, вона не може нести відповідальність за неналежне виконання обов`язків підприємством на якому працювала. З огляду на вказані обставини позивач просила суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 16 січня 2021 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідачем через канцелярію суду надано відзив на позовну заяву, відповідно до якого заперечував проти позову та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог з наступних підстав.
23.11.2020 року позивач звернулась до Торецького ОУПФУ Донецької області із заявою № 3829 про перерахунок пенсії по стажу, відповідно до Закону № 1058.
Відповідач зазначає, що відповідно до п. 1 ч. 4 ст. 42 Закону № 1058 - у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, перерахунок пенсії проводиться з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої обчислена пенсія. Відповідно до статті 24 Закону України № 1058, страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Згідно частини 2 статті 24 Закону України № 1058, страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Відповідач вказує, що при розгляді заяви про призначення пенсії за віком по стажу органи Пенсійного фонду України мають встановити ту обставину, що під час зайнятості на зазначених посадах заявник був застрахованою особою, за яку щомісяця сплачувались страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок (тобто мав страховий стаж). Згідно індивідуальних відомостей про застраховану особу страхові внески філією Збагачувальна фабрика Торецька ТОВ Енергоімпекс (ЄДРПОУ 33654567) за період з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року не сплачені. Отже, у Торецького ОУПФУ відсутні законні підстави для зарахування до страхового стажу ОСОБА_1 періодів роботи з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року у філії Збагачувальна фабрика Торецька ТОВ Енергоімпекс (ЄДРПОУ 33654567).
Відповідач зазначає, що позивач може скористатися своїм правом вимагати від страхувальника сплати страхових внесків, у тому числі в судовому порядку. Після сплати страхових внесків за період з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року, даний період буде зараховано до страхового стажу.
З огляду на викладене, відповідач вважає, що рішення № 843 про відмову в перерахунку пенсії по стажу прийнято у межах та у спосіб визначений чинним законодавством, а отже відсутні підстави для задоволення позовних вимог.
У зв`язку з перебуванням судді Олішевської В.В. у період з 15 лютого 2021 року по 19 лютого 2021 року у відпустці, справа розглядається 22 лютого 2021 року.
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 263 КАС України суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо: оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
З огляду на вищевикладене справа розглядається судом в спрощеному позовному провадженні без виклику сторін.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується паспортом серії НОМЕР_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 (а.с. 6-10).
З матеріалів справи встановлено, що ОСОБА_1 23.11.2020 року звернувся до Торецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області із заявою № 3829 про перерахунок пенсії за віком відповідно до ч. 4 ст. 42 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та просила зарахувати до стажу періоди роботи з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року (а.с. 27).
23 листопада 2020 року Торецьким об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Донецької області прийнято рішення № 843 про відмову в перерахунку пенсії по стажу.
Зі змісту рішення вбачається, що управлінням вирішено період роботи з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року у філії Збагачувальна фабрика Торецька ТОВ Енергоімпекс не зараховувати до страхового стажу, так як відсутні відомості про сплату страхових внесків, відповідно до п. 1 ст. 24 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (а.с. 12).
Позивач не погодившись з рішенням Торецького об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Донецької області № 843 про відмову в перерахунку пенсії по стажу, звернулась до суду з даним адміністративним позовом.
Відповідно до ч. 1 ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до ст. 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Суд враховує, що конституційне право на соціальний захист включає і право громадян на забезпечення їх у старості, пенсія за віком, за вислугу років та інші її види, що призначаються у зв`язку з трудовою діяльністю, виконанням трудових обов`язків і є однією з форм соціального захисту, цим визначається зміст і характер обов`язку держави стосовно тих громадян, які набули право на одержання пенсії.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян на соціальну захищеність пенсіонерів шляхом встановлення пенсій на рівні, орієнтованому на прожитковий мінімум, а також регулярного перегляду їх розмірів у зв`язку із збільшенням розміру мінімального споживчого бюджету і підвищенням ефективності економіки республіки, визначені у Законі України Про пенсійне забезпечення .
Закон України Про пенсійне забезпечення № 1788 від 05.11.1991 року, відповідно до Конституції України гарантує всім непрацездатним громадянам України право на матеріальне забезпечення за рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання трудових і соціальних пенсій.
Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування визначаються періоди, з яких складається страховий стаж. Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше (ч. 4 ст. 24 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування ).
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України Про пенсійне забезпечення .
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески; страхові внески - кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування; страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.
Відповідно п. 1 ч. 1 ст. 13 Закону № 1058 загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню підлягають: громадяни України, іноземці (якщо інше не встановлено міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України) та особи без громадянства, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, створених відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, у філіях, представництвах, відділеннях та інших відокремлених підрозділах цих підприємств та організацій, у громадських об`єднаннях, у фізичних осіб - підприємців, осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, та в інших фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або працюють на інших умовах, передбачених законодавством, або виконують роботи (надають послуги) на зазначених підприємствах, в установах, організаціях чи у фізичних осіб за договорами цивільно-правового характеру.
Приписами пункту 1 частини 1 статті 14 Закону № 1058 визначено, що страхувальниками відповідно до цього Закону є, зокрема, роботодавці: підприємства, установи і організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, об`єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - підприємці та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - підприємців, які обрали особливий спосіб оподаткування (єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру, - для осіб, зазначених у пунктах 1, 10 статті 11 цього Закону.
Частиною 1 статті 15 вказаного Закону передбачено, що платниками страхових внесків до солідарної системи є страхувальники, зазначені в статті 14 цього Закону, і застраховані особи, зазначені в частині 1 статті 12 цього Закону.
Відповідно до ч. 5 ст. 20 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» страхові внески сплачуються страхувальниками шляхом перерахування безготівкових сум з їх банківських рахунків.
Частиною 6 статті 20 цього Закону визначено, що перерахування страхових внесків здійснюється страхувальниками одночасно з одержанням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплати доходу), у тому числі в безготівковій чи натуральній формі або з виручки від реалізації товарів (послуг). При цьому фактичним одержанням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплати доходу) вважається одержання відповідних сум готівкою, зарахування на банківський рахунок одержувача, перерахування за дорученням одержувача на будь-які цілі, одержання товарів (послуг) або будь-яких інших матеріальних цінностей в рахунок зазначених виплат (доходу), фактичне здійснення із цих виплат (доходу) відрахувань, передбачених законодавством або за виконавчими документами, чи будь-яких інших відрахувань.
У частині 9 ст. 20 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» визначено, що днем сплати страхових внесків вважається: у разі перерахування сум страхових внесків у безготівковій формі з банківського рахунку страхувальника на банківський рахунок органу Пенсійного фонду - день списання установою банку, органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з банківського (спеціального реєстраційного) рахунку страхувальника незалежно від часу її зарахування на банківський рахунок органу Пенсійного фонду;
Частинами 10, 12 статті 20 цього Закону передбачено, що якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом. Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків. Установи банків приймають від страхувальників платіжні доручення та інші платіжні документи на видачу (перерахування) коштів для виплат заробітної плати (доходу), на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески, та здійснюють видачу (перерахування) зазначених коштів лише за умови одночасного подання страхувальником платіжних документів про перерахування коштів для сплати відповідних сум страхових внесків або документів, що підтверджують фактичну сплату цих сум, у порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із Національним банком України та центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення. У разі невиконання банками цієї вимоги вони за рахунок власних коштів у порядку, встановленому Національним банком України, сплачують відповідному територіальному органу Пенсійного фонду суму, що дорівнює сумі несплачених страхових внесків, з правом зворотної вимоги до страхувальників щодо відшкодування цієї суми.
Згідно абз. 1 п. 1 ч. 1 ст. 4 зазначеного Закону, платниками єдиного внеску є роботодавці - підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, зазначеним у витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
Тобто, Філія Збагачувальна фабрика Торецька Товариства з обмеженою відповідальністю Енергоімпекс в розумінні зазначених норм Закону є страхувальником та на нього покладений обов`язок нараховувати та сплачувати єдиний внесок на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Пунктами 1, 4 частини 2 статті 6 Закону № 2464 встановлено, що платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок; подавати звітність до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Частиною 1 статті 24 Закону № 1058 визначено, що страховий стаж це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Згідно абз. 2 ч. 1 ст. 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» до страхового стажу для обчислення розміру пенсії за віком, з якого обчислюється розмір пенсії по інвалідності або у зв`язку з втратою годувальника, крім наявного страхового стажу, зараховується також на загальних підставах відповідно період з дня встановлення інвалідності до досягнення застрахованою особою віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону, та період з дня смерті годувальника до дати, коли годувальник досяг би віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону.
Відповідно до ч. 2 ст. 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Частиною 3 статті 24 цього Закону визначає, що страховий стаж обчислюється в місяцях. Неповний місяць роботи, якщо застрахована особа підлягала загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню або брала добровільну участь у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови, що сума сплачених за цей місяць страхових внесків з урахуванням сум страхових внесків, сплачених виходячи з мінімальної заробітної плати, є не меншою, ніж мінімальний страховий внесок.
Приписами частини 4 статті 42 Закону № 1058 визначено, що у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, перерахунок пенсії проводиться з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої обчислена пенсія.
З матеріалів справи вбачається та не спростовується сторонами, що ОСОБА_1 у період з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року працювала у Філії Збагачувальна фабрика Торецька Товариства з обмеженою відповідальністю Енергоімпекс .
Як встановлено зі спірного рішення відповідача період роботи з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року не зараховані до страхового стажу позивача, оскільки за вказаний період не здійснювалось відрахування Філії Збагачувальна фабрика Торецька Товариства з обмеженою відповідальністю Енергоімпекс щомісячних платежів по єдиному соціальному внеску.
Проте, суд вважає такі дії відповідача протиправними, оскільки згідно довідки Філії Збагачувальна фабрика Торецька Товариства з обмеженою відповідальністю Енергоімпекс від 22.01.2021 року встановлено, що ОСОБА_1 з 14 травня 2012 року по 31 січня 2017 року працювала у Філії Збагачувальна фабрика Торецька ТОВ Енергоімпекс та їй була нарахована та сплачена заробітна плата, нараховано єдиний соціальний внесок на заробітну плату за період з квітня 2016 року по січень 2017 року (а.с. 20).
Крім того, з Індивідуальних відомостей про застраховану особу ОСОБА_1 також вбачається, що у період з 01.04.2016 року по 31.07.2017 року позивачу нараховувалась заробітна плата (а.с. 29-31).
З огляду на наведене, суд приходить до висновку, що сам факт не зарахування сум єдиного соціального внеску, сплачених із заробітної плати позивача, на банківський рахунок Державної податкової служби, про що стверджує відповідач, за відсутності вини позивача, не є підставою для відмови у зарахуванні йому страхового стажу за вищевказані періоди. Крім того, оскільки із заробітної плати позивача щомісячно перераховувалися суми єдиного соціального внеску, суд вважає, що позивач не повинен нести відповідальність за неналежне виконання підприємством своїх обов`язків по сплаті обов`язкових платежів.
Враховуючи положення частини 3 статті 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» , суд приходить висновку, що Торецьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області не правомірно не зарахувало до страхового стажу ОСОБА_1 періоди роботи у Філії Збагачувальна фабрика Торецька Товариства з обмеженою відповідальністю Енергоімпекс з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року, оскільки підприємство, де працював позивач, не сплачував єдиний внесок.
Стосовно вимоги зарахувати період роботи у Філії Збагачувальна фабрика Торецька Товариства з обмеженою відповідальністю Енергоімпекс з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року до пільгового стажу, суд зазначає, що позивачем не надані докази виконання у спірний період робіт, які мають пільговий характер. Окрім того, у позовній заяві позивач не обґрунтовує підстави для зарахування спірних періодів до пільгового стажу. Також, у спірному рішенні відповідач вказував про не зарахування періоду роботи з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року саме до страхового стажу позивача, та не розглядав підстави для зарахування вказаного періоду до пільгового стажу.
Отже, проаналізувавши матеріали справи, суд приходить висновку про відмову у задоволенні позовних вимог в частині зарахування до пільгового стажу періоду роботи у Філії Збагачувальна фабрика Торецька Товариства з обмеженою відповідальністю Енергоімпекс з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року.
Дослідивши усі обставини справи, суд приходить висновку, що спірне рішення відповідача про відмову № 386 в перерахунку пенсії по стажу від 23.11.2020 року прийнято без повного з`ясування усіх обставин справи, у зв`язку з чим рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Стосовно вимоги позивача про визнання протиправними дій Торецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області щодо відмови в перерахунку пенсії, суд зазначає, що вона задоволенню не підлягає, оскільки, самі по собі дії, результатом яких стало прийняття суб`єктом владних повноважень відповідного рішення не порушують прав позивача, а скасування спірного рішення є достатнім та належним способом захисту порушеного права позивача.
Стосовно вимоги зобов`язати Торецьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області зробити перерахунок пенсії ОСОБА_1 згідно п. 4 ст. 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року, суд зазначає наступне.
Частиною 5 статті 245 КАС України передбачено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті (визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії), суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними).
Суд наголошує, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Отже суд повинен відновлювати порушене право шляхом зобов`язання суб`єкта владних повноважень, у тому числі колегіальний орган, прийняти конкретне рішення, якщо відмова визнана неправомірною, а інших підстав для відмови не вбачається.
Відповідно до усталеної практики Європейського суду з прав людини (рішення у справах «Пономарьов проти України» , «Рябих проти Росії» , «Нєлюбін проти Росії» ), повноваження вищих судових органів стосовно перегляду мають реалізовуватися для виправлення судових помилок та недоліків судочинства, але не для здійснення нового судового розгляду, перегляд не повинен фактично підміняти собою апеляцію, а сама можливість існування двох точок зору на один предмет не є підставою для нового розгляду. Повноваження вищих судів щодо скасування чи зміни тих судових рішень, які вступили в законну силу та підлягають виконанню, мають використовуватися для виправлення фундаментальних порушень.
Європейський суд з прав людини в рішенні у справі «Серявін та інші проти України» зазначив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
Враховуючи те, що відповідач протиправно не зарахував до страхового стажу позивача період роботи з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року, суд вважає, що ефективним способом захисту прав позивача є саме зобов`язання Торецьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області здійснити ОСОБА_1 перерахунок пенсії із зарахуванням до страхового стажу періоду роботи Філії Збагачувальна фабрика Торецька Товариства з обмеженою відповідальністю Енергоімпекс з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року з 23.11.2020 року на підставі заяви № 3829 про перерахунок пенсії від 23.11.2020 року.
Відповідно до ст. 19 Конституції України Відповідно суд, як орган державної влади, зобов`язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами.
Згідно ч. 1, 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 2 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Враховуючи вищевикладені обставини, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог ОСОБА_1 до Торецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької в частині визнання протиправним та скасування рішення Торецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області № 843 про відмову в перерахунку пенсії по стажу від 23.11.2020 року, зобов`язання Торецьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області здійснити ОСОБА_1 перерахунок пенсії із зарахуванням до страхового стажу періоду роботи Філії Збагачувальна фабрика Торецька Товариства з обмеженою відповідальністю Енергоімпекс з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року з 23.11.2020 року на підставі заяви № 3829 про перерахунок пенсії від 23.11.2020 року.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що підставою звернення до суду стали неправомірні дії відповідача, суд дійшов висновку про стягнення на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судового збору в розмірі 840,80 грн.
Керуючись Конституцією України та Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Торецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької про визнання протиправними дії Торецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області щодо відмови в перерахунку пенсії та скасування рішення - листа № 843 від 23.11.2020 року, зобов`язання Торецьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області зробити перерахунок пенсії ОСОБА_1 згідно п. 4 ст. 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року, зобов`язання Торецьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області зарахувати до страхового та пільгового стажу період роботи на філії «ЗФ «Торецька» ТОВ «Енергоімпекс» з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Торецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області № 843 про відмову в перерахунку пенсії по стажу від 23.11.2020 року.
Зобов`язати Торецьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області здійснити ОСОБА_1 перерахунок пенсії із зарахуванням до страхового стажу періоду роботи Філії Збагачувальна фабрика Торецька Товариства з обмеженою відповідальністю Енергоімпекс з 01.04.2016 року по 31.01.2017 року з 23.11.2020 року на підставі заяви № 3829 про перерахунок пенсії від 23.11.2020 року.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Торецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області (код ЄДРПОУ 42170475, місцезнаходження: вул. Маяковського, 2а, м. Торецьк, Донецька область, 85200) судовий збір в розмірі 840 (вісімсот сорок) гривень 80 копійок.
Повний текст рішення складено та підписано 22 лютого 2021 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до п.п. 15-5 п. 15 розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Суддя В.В. Олішевська
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2021 |
Оприлюднено | 23.02.2021 |
Номер документу | 95033745 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Олішевська В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні