Рішення
від 23.02.2021 по справі 120/6422/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

23 лютого 2021 р. Справа № 120/6422/20-а

Суддя Вінницького окружного адміністративного суду Альчук М.П., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання адміністративну справу за позовом державної екологічної інспекції у Вінницькій області до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Мрія" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,-

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулась державна екологічна інспекція у Вінницькій області з адміністративним позовом до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Мрія" про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що державною екологічною інспекцією у Вінницькій області проведено перевірку дотримання відповідачем вимог природоохоронного законодавства, в ході якої встановлено, що підприємство в порушення вимог ст. 44, 49 Водного кодексу України здійснює спеціальне водокористування за відсутності дозволу, а саме здійснює забір води з водного об`єкту (дренажні води) в с. Шлишківці Могилів-Подільського району за допомогою технічних засобів.

Відповідно до ухвали від 12.11.2020 року розгляд справи здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.

Цією ухвалою, одержаною відповідачем 26.11.2020 року, останньому встановлено строк для подання відзиву на позовну заяву.

Разом з тим, у строк, встановлений судом, відповідач своїм правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався, а тому суд вирішує справу за наявними матеріалами згідно з ч. 6 ст. 162 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд встановив наступне.

23.07.2019 року державною екологічною інспекцією у Вінницькій області проведено перевірку дотримання сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Мрія" вимог природоохоронного законодавства. В ході перевірки встановлено, що підприємство в порушення вимог ст. 44, 49 Водного кодексу України для сільськогосподарських потреб підприємства внесення ХЗЗР (хімічні засоби захисту рослин) здійснює спеціальне водокористування за відсутності дозволу, а саме здійснює забір води з водного об`єкту (дренажні води) в с. Шлишківці Могилів-Подільського району за допомогою технічних засобів.

23.07.2019 року СТОВ "Мрія" видано припис щодо усунення виявлених порушень, зокрема щодо отримання дозволу на спеціальне водокористування.

Також за результатами перевірки виконавчого директора СТОВ "Мрія" двічі притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 188-5 КУпАП.

У зв`язку із невиконанням вимог припису в частині отримання дозвільних документів на спеціальне водопостачання та продовження водокористування із порушенням законодавства, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом та просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до відповідача шляхом зупинення використання водного об`єкта до отримання підприємством дозволу на спеціальне водокористування.

Вирішуючи даний спір по суті, суд виходить із такого.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Підпунктами 3, 4 пункту 2 Розділу II Положення про Державну екологічну інспекцію встановлено, що Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону, раціональне використання вод та відтворених водних ресурсів, про охорону атмосферного повітря зокрема щодо: наявності та додержання умов дозволів, установлених нормативів грани допустимого скидання забруднюючих речовин, лімітів забору і використання води скидання забруднюючих речовин та наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин.

Правовий статус Державної екологічної інспекції у Вінницькій області регламентується Положенням про Державну екологічну інспекцію у Вінницькій області, затвердженим наказом Державної екологічної інспекції України від 28.09.2017 за № 652.

Пунктом 1 розділу І Положення Інспекція є територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується. Повноваження Інспекції поширюються на територію Вінницької області.

Згідно з підпунктом 3 пункту 2 розділу ІІ Положення Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону, раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, зокрема щодо: наявності та додержання умов дозволів, установлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин, лімітів забору і використання води та скидання забруднюючих речовин; охорона атмосферного повітря, зокрема щодо: наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин.

Відповідно до пункту 3 розділу ІІ Положення Інспекція проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням, здійснює лабораторні вимірювання (випробування).

Пунктом 5 розділу ІІ Положення визначено, що Інспекція звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично - допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

Згідно зі статті 1 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Відповідно до частин 5, 11 статті 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником. Плановий чи позаплановий захід щодо фізичної особи - підприємця має здійснюватися за його присутності або за присутності уповноваженої ним особи.

Абзацом 4 частини 1 статті 6 Закону № 877-V встановлено, що підставою для здійснення позапланового заходу є: звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

Частиною 6 статті 7 Закону № 877-V визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю). У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

Частиною 7 статті 7 Закону № 877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства (частина 8 статті 7 Закону № 877-V).

Згідно із матеріалами справи в період з 23.07.2019 року Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області проведено планову перевірку СТОВ "Мрія" та виявлено ряд порушень природоохоронного законодавства, а саме: підприємство для сільськогосподарських потреб здійснює спеціальне водокористування за відсутності дозволу, а саме здійснює забір води з водного об`єкту (дренажні води) в с. Шлишківці Могилів-Подільського району за допомогою технічних засобів, про що складено відповідний акт за № 453/ВН. Відповідно до відмітки в акті, в суб`єкта господарювання були відсутні зауваження щодо проведеного заходу державного нагляду (контролю) та до цього акта.

23.07.2019 року відповідачем видано припис щодо усунення виявлених порушень з терміном виконання в залежності від їх особливостей, зокрема приписано отримати відповідний дозвіл на спеціальне водокористування до 09.09.2019 року.

Втім, 29.09.2020 року з метою перевірки виконання припису від 23.07.2019 року, Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів СТОВ "Мрія" та виявлено ряд порушень природоохоронного законодавства, про що складено акт № 584/ВН. Даний акт перевірки підписаний відповідачем без зауважень. За результатами позапланового заходу встановлено не виконання припису в частині отримання дозвільних документів.

Підприємство продовжує здійснювати діяльність з порушенням вимог ст. ст. 44, 49 Водного Кодексу України.

Положеннями частини 1 статті 20-2 Закон України від 25.06.1991 № 1264-ХІІ "Про охорону навколишнього природного середовища" (далі - Закон № 1264-ХІІ) визначено, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища, зокрема, належить: - організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, зокрема: про екологічну та радіаційну безпеку, про оцінку впливу на довкілля; про використання та охорону земель; про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів; про охорону атмосферного повітря; про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов тощо (пункт "а"); - обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин (пункт "в"); - складання протоколів про адміністративні правопорушення та розгляд справ про адміністративні правопорушення, накладення адміністративних стягнень у випадках, передбачених законом (пунічна інспекція у Вінницькій області з адміністративним позовом до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Мрія" про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду. uucuQiurlx?lirlk`ku ?l?l?u?krB ?urB lxl?Bli?kcOxBock?xukr??iiok`lxu Brkxllcrrl??okrkl?lxBQ lx?lr?ucuQ?lcxo r

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.02.2021
Оприлюднено25.02.2021
Номер документу95067401
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/6422/20-а

Ухвала від 06.04.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

Рішення від 23.02.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

Ухвала від 12.11.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні