ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 710/1455/20 Суддя (судді) першої інстанції: Сивокінь С.С.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 лютого 2021 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідача - Єгорової Н.М.,
суддів - Сорочка Є.О., Федотова І.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Шполянського районного суду Черкаської області від 21 січня 2021 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Костенка Олександра Васильовича, Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області про скасування постанови, -
ВСТАНОВИЛА:
У листопаді 2020 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Костенка О.В., Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення від 11 листопада 2020 року № 573-ДК/0224/По/08/01/-20.
Рішенням Шполянського районного суду Черкаської області від 21 січня 2021 року у задоволенні позову відмовлено. При цьому суд першої інстанції виходив з того, що факт самовільного захоплення земельної ділянки СТОВ Першотравневе підтверджується наявними в матеріалах доказами, зокрема, довідкою Лозуватської сільської ради Шполянського району від 15 жовтня 2020 року № 01-08/210. Наголосив, що розгляд справи у приміщенні Відділу Держгеокадастру у Шполянському районі є розглядом з місцем вчинення правопорушення в розумінні ст. 276 КпАП України.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати його та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі. В обґрунтування своїх доводів зазначає, що матеріалах справи відсутні дані, які свідчать про вчинення правопорушення саме СТОВ Першотравневе , відсутні пояснення свідків у протоколі, не долучено жодних доказів. При цьому зауважує, що притягнення до адміністративної відповідальності можливе лише за умови наявності юридичного складу адміністративного правопорушення, в тому числі, встановлення вини особи у його вчиненні, яка підтверджена належними та допустимими доказами.
У межах встановленого судом строку відзиву на апеляційну скаргу не надійшло.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, повно та всебічно дослідивши обставини справи, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Як вбачається з матеріалів справи та було встановлено судом першої інстанції, згідно з актом обстеження земельної ділянки від 02 жовтня 2020 року № 573-ДК/199/АП/10/01/-20 складеного державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Костенком О.В., встановлено, що земельна ділянка площею 1,7322 га, кадастровий номер 7125784400:03:001:0442, розташована в адміністративних межах Лозуватської сільської ради, Шполянського району, Черкаської області, за межами населеного пункту, категорія земель - землі запасу, державної власності, цільове призначення сільськогосподарського призначення рілля. Під час перевірки встановлено, що на вказаній земельній ділянці виявлено посів кукурудзи. В зазначених діях вбачаються порушення ст. 125, 126 Земельного кодексу України, відповідальність за які передбачена ст. 53-1 КУпАП. (а.с.6).
Відповідно з актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту земельної ділянки від 02 жовтня 2020 року № 573-ДК/622/АП/09/01/-20, складеного державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Костенко О.В., встановлено, що земельна ділянка площею 1,7322 га, кадастровий номер № 7125784400:03:001:0442, розташована в адміністративних межах Лозуватської сільської ради, Шполянського району, Черкаської області, за межами населеного пункту, цільове призначення землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які ненадані у власність або користування громадянам чи юридичним особам охоронна зона навколо об`єкта культурної спадщини). Під час перевірки встановлено, що на даній земельній ділянці площею 1,7322 га, виявлено посів кукурудзи. В зазначених діях вбачаються порушення ст. 125, 126 Земельного кодексу України, відповідальність за які передбачена ст. 53-1 КУпАП. (а.с.7).
За відомостями з протоколу про адміністративне правопорушення від 03 листопада 2020 року № 573-ДК/0219П/07/01/-20 складеного державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Костенком О.В. при перевірці здійсненням державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій та форм власності, встановлено, що 03 листопада 2020 року виявлено порушення вимог земельного законодавства, що полягає у самовільному захопленні СТОВ Першотравневе в особі директора ОСОБА_1. земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності розташованої в адміністративних межах Лозуватської сільської ради Шполянського району, Черкаської області, за межами населеного пункту, з кадастровим номером 7125784400:03:001:0442 площею 1,7322 га, з цільовим призначенням землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які ненадані у власність або користування громадянам чи юридичним особам охоронна зона навколо об`єкта культурної спадщини). Відповідальність за вчинене правопорушення передбачена ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та пунктом (ґ) частини першої статті 211 Земельного кодексу України (а.с.8).
Відповідно до припису від 03 листопада 2020 року № 573-ДК/0270Пр/03/01/-20 винесеного державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Костенком О.В., відносно директора СТОВ Першотравневе ОСОБА_1., якому було приписано до 03 грудня 2020 року усунути порушення вимог земельного законодавства. Про виконання припису повідомити до 03 грудня 2020 року. (а.с.9)
Згідно до постанови про накладення адміністративного стягнення від 11 листопада 2020 року № 573-ДК/0224По/08/01/-20 винесеної державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Костенком О.В., визнано винним ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 53-1 КУпАП, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340,00 (триста сорок гривень) (а.с.10).
Згідно копії опису вкладення у цінний лист, ідентифікатор листа 2060302819483, на ім`я директора СТОВ Першотравневе ОСОБА_1., АДРЕСА_1 , 03 листопада 2020 року було направлено: акт обстеження № 573-ДК/199/АП/10/01/-20, акт перевірки № 573-ДК/622/АП/09/01/-20, протокол № 573-ДК/0219П/07/01/-20, припис № 573-ДК/0270Пр/03/01/-20, розрахунок розміру шкоди, повідомлення про розгляд справи 573-ДК/0034/04/001/-20, наказ Держгеокадастру № 573 (а.с.12)
Відповідно до інформації про ділянку, роздруковану із публічної кадастрової карти за електронною адресою: map.land.gov.ua, міститься інформація про земельну ділянку площею 2,5795 га, кадастровий номер 7125784400:03:001:0232, Шполянський район, Черкаська область, приватна власність, цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. (а.с.13)
Згідно до Інформації державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 16 листопада 2020 року, земельна ділянка з кадастровим номером 7125784400:03:001:0232 за вказаними параметрами запиту відомості відсутні (а.с.14).
Відповідно з наказом від 01 жовтня 2020 року № 573-ДК виданого начальником Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною усіх категорій і форм власності, наказано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки використання земель в адміністративних межах Лозуватської сільської ради Шполянського району, Черкаської області, а саме земельних ділянок з кадастровими номерами: 7125784400:04:001:0509, 7125784400:03:001:0442, 7125784400:03:001:0439, 7125784400:04:001:0505 (а.с.35-36).
За відомостями листа Лозуватської сільської ради Шполянського району Черкаської області № 01-08/210 від 15 жовтня 2020 року, який адресований Головному управлінню Держгеокадастру у Черкаській області, земельні ділянки з кадастровим номером № 7125784400:03:001:0439, площею 1,8778 га, кадастровий № 7125784400:03:001:0442, площею 1,7322 га, використовувало для вирощування сільськогосподарських культур СТОВ Першотравневе , код ЄДРПОУ 03793857, яке сплачує орендну плату без договору оренди. Земельні ділянки, кадастровий номер 7125784400:04:001:0505, площею 3,7161 га, кадастровий номер 7125784400:04:001:0509 площею 8,3253 га використовувало для вирощування сільськогосподарських культур СФГ Фаворит , орендна плата не сплачується, договір оренди не укладений (а.с.37).
Згідно з листом Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 22 жовтня 2020 року № 32-23-0.4-1615/90-20 адресованого Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю Першотравневе , керівнику або представнику за дорученням необхідно було з`явитися на 14 годину 00 хв. 27 жовтня 2020 року до відділу у Шполянському районі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (каб. № 314, вул. Лозуватська, 60 м. Шпола) для надання пояснень стосовно підстав використання земельної ділянки (а.с.38).
Відповідно до фіскального чеку від 22 жовтня 2020 року підтверджується факт відправлення рекомендованого листа на адресу СТОВ Першотравневе (а.с.39).
Згідно до опису вкладення у цінний лист від 03 листопада 2020 року, адресованого директору СТОВ Першотравневе ОСОБА_1., направлялися такі документи: акт обстеження № 573-ДК/199/АП/10/01/-20, акт перевірки № 573-ДК/622/АП/09/01/-20, протокол № 573 ДК/0219П/07/01/-20, припис № 573-ДК/0270Пр/03/01/-20, розрахунок розміру шкоди, повідомлення про розгляд справи, наказ держгеокадасту (а.с.40).
Відповідно до накладної № 2060302819483 від 03 листопада 2020 року, підтверджується факт відправлення цінного листа на адресу СТОВ Першотравневе ОСОБА_1. від Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області. (а.с.41).
За даними інформації державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 07 грудня 2020 року, земельна ділянка з кадастровим номером 7125784400:03:001:0233, цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 2,3882 га, розташована: адмін межі Лозуватської сільської ради, Шполянського району, Черкаської області, належить на праві приватної власності. Державна реєстрація права здійснена 24 вересня 2014 року. На земельну ділянку зареєстрований вид речового права 5 за Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Першотравневе (а.с.43-44).
Відповідно до інформації про ділянку, роздруковану із публічної кадастрової карти за електронною адресою: map.land.gov.ua, міститься інформація про земельну ділянку площею 2,3882 га, Шполянський район, Черкаська область, приватна власність, цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. (а.с.45).
Згідно інформації про ділянку, роздруковану із публічної кадастрової карти за електронною адресою: map.land.gov.ua, міститься інформація про земельну ділянку площею 1,7322 га, Шполянський район, Черкаська область, приватна власність, цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. (а.с.46).
Відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 12 листопада 2020 року № 32-23-0.4-1703/90-20 адресованого директору СТОВ Першотравневе ОСОБА_1., направлялась для виконання постанова про накладення адміністративного стягнення від 10 листопада 2020 року № 573-ДК/0224По/08/01/-20. (а.с.48).
Відповідно до опису вкладення у цінний лист від 12 листопада 2020 року, адресованого директору СТОВ Першотравневе ОСОБА_1., направлялися такі документи: постанова № 573-ДК/0224/По/08/01/-20, повідомлення про сплату шкоди № 573-ДК/0171/Шк/11/01/-20, відсилка постанови. (а.с.49).
Згідно повідомлення Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 03 листопада 2020 року адресованого ОСОБА_1 останнього було повідомлено, що розгляд справи про адміністративне правопорушення відбудеться о 10 годині 10 листопада 2020 року в приміщенні Відділу Держгеокадастру у Шполянському районі (а.с.86).
На підставі встановлених вище обставин, суд першої інстанції прийшов до висновку про те, що приймаючи оскаржувану постанову відповідач діяв у межах та спосіб встановлений чинним законодавством, а тому позовні вимоги є необгрунтованими та задоволенню не підлягають.
З такими висновками суду першої інстанції колегія суддів погоджується з огляду на наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти тільки на підставі, в межах повноважень та способом, які передбачені Конституцією та законами України.
Крім того, статтею 7 КпАП України визначено, що ніхто не може бути підданий заходу стягнення у зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах та у порядку, встановлених законом. Провадження по справах про адміністративні правопорушення здійснюється на підставі суворого дотримання законності.
Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом.
Додержання вимог закону при застосуванні заходів впливу за адміністративні правопорушення забезпечується систематичним контролем з боку вищестоящих органів і посадових осіб, правом оскарження, іншими встановленими законом способами.
У відповідності до статті 9 КпАП України адміністративним правопорушенням визнається протиправна, винна дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачена адміністративна відповідальність.
Тобто, притягненню до адміністративної відповідальності особи обов`язково повинна передувати належна та вчинена у відповідності до вимог чинного законодавства поведінка суб`єкта владних повноважень, а також встановлення останнім факту вчинення особою адміністративного правопорушення, відповідальність за вчення якого передбачена чинним законодавством.
Відповідно до статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Згідно статті 251 КпАП України, доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото і кінозйомки, відеозапису чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.
Відповідно до частини першої статті 254 КпАП України, про вчинення адміністративного правопорушення складається протокол уповноваженими на те посадовою особою або представником громадської організації чи органу громадської самодіяльності.
У силу приписів статті 280 КпАП України, орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Приписами Положення про Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області, затвердженого Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру № 308 від 17 листопада 2016 року у відповідній редакції, ГУ Держгеокадастру у Черкаській області відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності.
Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
Положеннями статті 10 Закону України Про державний контроль та використанням та охороною земель визначаються повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, зокрема, складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
Системний аналіз вищенаведених приписів свідчить про наявність у державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель повноважень складати акти, протоколи та постанови про притягнення до адміністративної відповідальності.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 22 березні 2018 року у справі № 522/3951/17.
З аналізу змісту статті 211 Земельного кодексу України вбачається, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за самовільне зайняття земельних ділянок.
Положення статті 53-1 КУпАП України передбачають адміністративну відповідальність за самовільне зайняття земельної ділянки та тягне за собою накладення штрафу на громадян від десяти до п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двадцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Як вбачається з матеріалів справи та було встановлено судом першої інстанції, 02 жовтня 2020 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Костенком Олександром Васильовичем, за участі землевпорядника Лозуватської сільської ради Чуєнко О.О. було складено акт обстеження земельної ділянки № 573-ДК/199/АП/10/01/-20, в якому зафіксовано, що земельна ділянка площею 1,7322 га, кадастровий номер 7125784400:03:001:0442 розташована в адміністративних межах Лозуватської сільської ради, Шполянського району, Черкаської області, за межами населеного пункту, державної власності, за цільовим призначенням землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам охоронна зона навколо об`єкта культурної спадщини. Під час перевірки встановлено, що на даній земельній ділянці виявлено посів кукурудзи (а.с.6)
Згідно акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту земельної ділянки від 02 жовтня 2020 року № 573-ДК/622/АП/09/01/-20, складеного державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Костенком Олександром Васильовичем, за участі землевпорядника Лозуватської сільської ради Чуєнко О.О. , встановлено, що на земельній ділянці площею 1,7322 га, кадастровий номер 7125784400:03:001:0442 розташована в адміністративних межах Лозуватської сільської ради, Шполянського району, Черкаської області, за межами населеного пункту, державної власності, землі запасу, виявлено сліди кукурудзи. В зазначених діях вбачається порушення приписів статей 125,126 Земельного кодексу України, відповідальність за які для юридичної чи фізичної особи, що самовільно займає земельну ділянку передбачено статтею 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення. (а.с.7)
За інформацією Лозуватської сільської ради Шполянського району, Черкаської області викладеної в листі № 01-08/210 від 15 жовтня 2020 року, який адресований Головному управлінню Держгеокадастру у Черкаській області, земельні ділянки з кадастровим номером № 7125784400:03:001:0439, № 7125784400:03:001:0442, використовувало СТОВ Першотравневе , яке сплачує орендну плату без договору оренди. (а.с.37)
При цьому, 03 листопада 2020 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Костенком О.В. було складено протокол про адміністративне правопорушення № 573-ДК/0219П/07/01/-20 відносно ОСОБА_1 за порушення приписів статей 125, 126 Земельного кодексу України, а саме: за самовільне захоплення земельної ділянки, площею 1,7322 га, кадастровий номер № 7125784400:03:001:0442, розташована в адміністративних межах Лозуватської сільської ради, Шполянського району, Черкаської області, відповідальність за яке передбачена статтею 53-1 КУпАП.
Крім того, 03 листопада 2020 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Костенком О.В. було винесено припис № 573-ДК/0270Пр/03/01/-20 директору СТОВ Першотравневе ОСОБА_1. , а саме до 03 грудня 2020 року усунути порушення вимог земельного законодавства, яке полягало в самовільному захопленні земельної ділянки кадастровий номер 7125784400:03:001:0442 (а.с.9).
Акт обстеження № 573-ДК/199/АП/10/01/-20, акт перевірки № 573-ДК/622/АП/09/01/-20, протокол № 573 ДК/0219П/07/01/-20, припис № 573-ДК/0270Пр/03/01/-20, розрахунок розміру шкоди, повідомлення про розгляд справи, наказ держгеокадасту були направлені цінним листом 03 листопада 2020 року на адресу СТОВ Першотравневе . (а.с.12).
З матеріалів справи вбачається, що 11 листопада 2020 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Костенком О.В. було винесено постанову № 573-ДК/0224По/08/01/-20 про накладення адміністративного стягнення. Даною постановою визнано винним ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 53-1 КУпАП, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340,00 (триста сорок гривень). (а.с.10)
Відповідно до ст. 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Самовільне зайняття земельної ділянки з об`єктивної сторони може полягати у протиправному використанні землі у своїх потребах: обробка, удобрення землі, насадження насіння, дерев чи кущів, виконання меліоративних, інших робіт. Об`єктивна сторона злочину полягає у самовільному зайнятті земельної ділянки. Причому земельна ділянка для винної особи є чужою, вона не має необхідних і достатніх прав на володіння, користування чи розпорядження ділянкою як власник чи як особа, якій надано право постійно чи тимчасово володіти і користуватися нею. Такий висновок міститься у постанові Верховного Суду у справі № 400/122/18 від 12 листопада 2020 року.
Як було вірно зазначено судом першої інстанції, факт самовільного захоплення земельної ділянки СТОВ Першотравневе підтверджують наступні докази: лист від 15 жовтня 2020 року № 01-08/210 Лозуватської сільської ради Шполянського району, Черкаської області, акт обстеження земельної ділянки від 02 жовтня 2020 року № 573-ДК/199/АП/10/01/-20, акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту земельної ділянки від 02 жовтня 2020 року Черкаси № 573-ДК/622/АП/09/01/-20, протокол про адміністративне правопорушення від 03 листопада 2020 року № 573-ДК/0219П/07/01/-20, які складені відповідно до вимог чинного законодавства, припис від 03 листопада 2020 року № 573-ДК/0270Пр/03/01/-20, розрахунок шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки (для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови), інформацію з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки з кадастровими номерами 7125784400:03:001:0232 та 7125784400:03:001:0233, які є суміжними з земельною ділянкою кадастровий номер 7125784400:03:001:0442.
Відповідно до ст. 251 КУпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі або в режимі фотозйомки (відеозапису), які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху та паркування транспортних засобів, актом огляду та тимчасового затримання транспортного засобу, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.
Викладене, на переконання колегії суддів, свідчить про необґрунтованість твердження апелянта щодо відсутності доказів вчинення ним адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 53-1 КпАП України щодо самовільного зайняття земельної ділянки.
Доводи апелянта про те, що протокол про адміністративне правопорушення не відповідає вимогам ст. 256 КУпАП оскільки в ньому відсутні пояснення особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, судовою колегією оцінюються критично з огляду на наступне.
Відповідно до ч.1 ст. 256 КУпАП у протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складення, посада, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, прізвище викривача (за його письмовою згодою), якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи. Якщо правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду, про це також зазначається в протоколі. Відповідно до пункту 1 розділу II Інструкції з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення (далі - Інструкція), затвердженої Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19.01.2017 року № 6, у разі виявлення порушення законодавства у сфері використання та охорони земель, за яке Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність, державний інспектор складає протокол про адміністративне правопорушення.
Згідно пункту 5 розділу II Інструкції у протоколі зазначаються, зокрема,:
- відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (прізвище, ім`я та по батькові, день, місяць та рік народження, місце народження, сімейний стан, у тому числі кількість утриманців (у разі наявності інформації), фактичне місце проживання/реєстрації (поштова адреса), посада та місце роботи або навчання (повне найменування юридичної особи та її місцезнаходження); якщо особа не працює, про це робиться відмітка);
- місце, час вчинення та суть адміністративного правопорушення. Суть правопорушення описується якомога точніше згідно з вимогами відповідної статті КпАП України, на підставі якої складається протокол;
-нормативно-правові акти, вимоги яких порушено та які встановлюють відповідальність за вчинене правопорушення (з обов`язковим зазначенням статей (їх частин), пунктів, абзаців тощо.
При цьому, Додатком 1 до Інструкції затверджено бланк протоколу про адміністративне правопорушення, який заповнюється державними інспекторами державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель при виявленні правопорушення.
Як вбачається з протоколу про адміністративне правопорушення від 03 листопада 2020 року № 573-ДК/0219П/07/01/-20, в розділі (пояснення особи, яка притягується до адміністративної відповідальності) відсутній запис. (а.с.8) У той же час в матеріалах справи наявний лист адресований позивачу, в якому зазначено про необхідність з`явитися на 27 жовтня 2020 року на 14 годину 00 хвилин до відділу у Шполянському районі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області для надання пояснень стосовно використання в тому числі земельної ділянки з кадастровим номером 7125784400:03:001:0442 площею 1,7322 га. (а.с.38). Даний лист було направлено на адресу позивача рекомендованим листом 22 жовтня 2020 року. (а.с.39) Факт їх отримання позивачем не заперечується. Не зважаючи на це позивач не з`явився для надання пояснень. Крім того, колегія суддів погоджується з твердженням суду першої інстанції про те, що надання пояснення при складанні протоколу про адміністративне правопорушення є правом особи, а тому його відсутність не може бути підставою для скасування винесеної постанови.
Згідно п.п.1-3 Розділу ІІІ згаданої Інструкції, справа про адміністративне правопорушення розглядається за місцем його вчинення. Справа розглядається у 15-денний строк з дня одержання державним інспектором, правомочним розглядати справу, протоколу про адміністративне правопорушення та інших матеріалів справи.
Позивач зазначає в позові, що в повідомленні про розгляд зазначено адресу м. Шпола, тобто справа була розглянута не за місцем вчинення. Позивач акцентує увагу на тому, що розгляд справи мав відбутися у селі Лозуватка, відповідно до вимог ч.1 ст. 276 КУпАП.
Відповідно до ч.1 ст. 276 КУпАП справа про адміністративне правопорушення розглядається за місцем його вчинення.
У своєму рішення від 26.05.2015 року справа № 5-рп/2015 за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 276 КУпАП зазначив, що положення частини першої статті 276 Кодексу України про адміністративні правопорушення, яке передбачає, що "справа про адміністративне правопорушення розглядається за місцем його вчинення", в аспекті порушеного у конституційному поданні питання необхідно розуміти так, що використане в ньому словосполучення "за місцем його вчинення" визначає адміністративно-територіальну одиницю, на яку поширюється юрисдикція відповідного органу, уповноваженого законом розглядати справу про адміністративне правопорушення. Юрисдикція державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Костенка Олександра Васильовича поширюється на Звенигородський, Лисянський, Катеринопільський, Тальнівський, Шполянський райони та м. Ватутіно, що випливає із наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 01 жовтня 2020 року № 573 ДК. (а.с.35-36).
За таких обставин, суд першої інстанції прийшов до вірного висновку про те, що розгляд справи у приміщенні Відділу Держгеокадастру у Шполянському районі, за адресою: 20603, м. Шпола, вул. Лозуватська, 60, каб. 314, є розглядом за місцем вчинення правопорушення в розумінні ст. 276 КУпАП.
Крім іншого, судова колегія вважає за необхідне звернути увагу на те, що визначений статтею 254 КУпАП строк для складання протоколу починає свій відлік лише після того як в посадової особи, уповноваженої складати протокол, буде достатньо фактичних даних для висновку про наявність в діях чи бездіяльності особи вини у вчиненні правопорушення, наявності всіх достатніх даних для заповнення та складення протоколу, а моментом виявлення особи, яка вчинила адміністративне правопорушення є момент, коли особа, уповноважена на складення протоколу здобула можливість за участю особи, яка вчинила адміністративне правопорушення здійснити дії визначені частинами 2-3 ст. 256 КУпАП, у тому числі щодо надання пояснень.
Аналіз викладених вище положень чинного законодавства свідчить про безпідставність доводів апелянта щодо порушення відповідачем визначених ч. 2 ст. 254 КпАП України строків складання протоколу про адміністративне правопорушення.
З урахуванням наведеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність правових підстав для скасування постанови про накладення адміністративного стягнення від 11 листопада 2020 року № 573-ДК/0224/По/08/01/-20.
Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а викладені в апеляційній скарзі доводи позицію суду першої інстанції не спростовують.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Приписи ст. 316 КАС України визначають, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 242-244, 250, 271, 272, 289, 311, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення, а рішення Шполянського районного суду Черкаської області від 21 січня 2021 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач Н.М. Єгорова
Судді Є.О. Сорочко
І.В. Федотов
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2021 |
Оприлюднено | 25.02.2021 |
Номер документу | 95074926 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні