Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 лютого 2021 р. Справа№200/4537/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зеленова А.С., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Піддубенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради Донецької області про застосування заходів реагування, -
В С Т А Н О В И В:
4 травня 2020 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернулося до суду з адміністративним позовом до Піддубенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради Донецької області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Піддубенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради Донецької області до повного усунення порушень.
Позовні вимоги мотивовані тим, що в період з 20 січня 2020 року по 21 січня 2020 року проведено позапланову перевірку приміщень та території Піддубенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради Донецької області, розташованої за адресою: Донецька область, Великоновосілківський район, с. Піддубне, пр-т. Київський, 12.
Актом перевірки суб`єкту господарювання - Піддубенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради Донецької області, розташованої за адресою: Донецька область, Великоновосілківський район, с. Піддубне, пр-т. Київський, 12 (далі - Акт) встановлені численні порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 (далі - ППБУ).
Порушення, встановлені актом перевірки від 21 січня 2020 року №16 створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії та ін.), ускладнюють гасіння пожежі.
Подальша експлуатація Піддубенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради Донецької області, розташованої за адресою: Донецька область, Великоновосілківський район, с. Піддубне, пр-т. Київський, 12, із вищезазначеними порушеннями пожежної безпеки створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Просить суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Піддубенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради Донецької області, розташованої за адресою: Донецька область, Великоновосілківський район, с. Піддубне, пр-т. Київський, 12 до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту /том 1 а.с.2-11/.
Відзив у встановлений судом строк надано не було.
Ухвалою від 8 травня 2020 року відкрито провадження по справі та призначено підготовче засідання/том 1 а.с.45/.
20 травня 2020 року на адресу суду надійшло клопотання представника позивача про долучення до матеріалів справи акту комісійного обстеження від 20 травня 2020 року №б/н/том 1а.с.50-52/.
1 червня 2020 року у судовому засіданні оголошено перерву до 22 червня 2020 року.
17 червня 2020 року на адресу суду надійшло клопотання представника відповідача про надання часу для примирення /том 1 а.с.58-60/.
19 червня 2020 року на адресу суду надійшло клопотання представника відповідача про відкладення підготовчого судового засідання/том 1 а.с.62-64/.
22 червня 2020 року за клопотанням представника відповідача відкладено підготовче засідання до 13 липня 2020 року.
6 липня 2020 року на адресу суду надійшло клопотання представника відповідача про відкладення підготовчого судового засідання/том 1 а.с.70-72/.
8 липня 2020 року на адресу суду надійшло клопотання представника відповідача про відкладення підготовчого судового засідання/том 1 а.с.73-75/.
13 липня 2020 року на адресу суду надійшло клопотання представника відповідача про відкладення підготовчого судового засідання/том 1 а.с.76-77/.
13 липня 2020 року на адресу суду надійшла заява представника відповідача про розгляд справи в порядку письмового провадження /том 1 а.с.79-80/.
Ухвалою суду від 13 липня 2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 3 серпня 2020 року /том 1 а.с.81-82/.
17 липня 2020 року на адресу суду надійшло клопотання представника відповідача про відкладення підготовчого судового засідання /том 1 а.с.87-88/.
3 серпня 2020 року представником відповідача надано заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження /том 1 а.с.97/.
3 серпня 2020 року представником позивача надано заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження /том 1 а.с.98-99/.
Ухвалою суду від 3 серпня 2020 року зупинено провадження у справі №200/4537/20-а за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Піддубенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради Донецької області про застосування заходів реагування для примирення до 1 жовтня 2020 року/том 1 а.с.100/.
30 вересня 2020 року на адресу суду надійшло повідомлення відповідача про неможливість участі у судовому засіданні у зв`язку із перебуванням представника відповідача на лікарняному /том 1 а.с.107-117/.
16 жовтня 2020 року на адресу суду надійшло клопотання представника відповідача про надання часу для примирення / том 1 а.с. 119-121/.
19 жовтня 2020 року на адресу суду надійшла заява про розгляд справи в письмовому провадженні /том 1 а.с.122-123/.
20 жовтня 2020 року на адресу суду надійшло клопотання позивача про надання часу на примирення /том 1 а.с.124-125/.
Ухвалою суду від 20 жовтня 2020 року зупинено провадження у справі №200/4537/20-а для примирення сторін до 1 грудня 2020 року /том 1 а.с.126/.
10 грудня 2020 року на адресу суду надійшло клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справ з додатками /том 1 а.с.136-159/.
14 грудня 2020 року на адресу суду надійшла заява представника позивача про розгляд справи в письмовому провадженні /том 1 а.с.160-161/.
22 грудня 2020 року на адресу суду надійшло клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи /том 1 а.с.164-166 ,167-169/.
22 грудня 2020 року на адресу суду надійшло клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи /том 1 а.с.164-166 ,167-169/.
4 січня 2021 року на адресу суду надійшло клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справ із додатками /том 1а.с.192-194,195-215/.
Ухвалою суду від 5 січня 2021 року поновлено провадження по справі та призначено судове засідання на 1 лютого 2021 року /том 1 а.с.216/.
6 січня 2021 року на адресу суду надійшло клопотання позивача про надання часу на примирення сторін /том 1 а.с.218-219/.
11 січня 2021 року на адресу суду надійшла заява представника позивача про розгляд справи в порядку письмового провадження.
29 січня 2021 року на адресу суду надійшло клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справ из додатками /том 2 а.с. 1-37/.
1 лютого 2021 року на адресу суду надійшла заява представника позивача про розгляд справи в порядку письмового провадження/том 2 а.с.38-39/.
1 лютого 2021 року судом відкладено розгляд справи до 15 лютого 2021 року.
15 лютого 2021 року на адресу суду надійшла заява представника позивача про розгляд справи в порядку письмового провадження/том 2 а.с.43-44/.
Учасники судового розгляду у судове засідання не з`явились, про день час та місце судового розгляду повідомлені належним чином, заяв про відкладення розгляду справи не надавали.
Частиною 9 ст. 205 КАС України передбачено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи вищезазначене та зважаючи на те, що сторони були належним чином повідомлені про місце, дату та час розгляду справи, їх позиція стосовно предмета спору зрозуміла, в матеріалах справи достатньо документів для розгляду справи по суті, з метою недопущення невиправданого затягування судового процесу, суд доходить висновку про можливість проведення розгляду справи у письмовому провадженні за наявними у справі матеріалами.
При цьому суд зазначає, що саме по собі оголошення карантину не зупиняє роботи судів, участь учасників справи в судовому засіданні судом обов`язковою не визнавалась, та сторонами не повідомлено причин, які безпосередньо перешкоджають приймати участь у судовому засіданні.
У зв`язку із неявкою сторін у судове засідання розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження в межах строків, визначених Кодексу адміністративного судочинства України для розгляду справи.
Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, судом встановлено наступне.
Позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб. Згідно пунктів 39-48 глави 4 положення ДСНС відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту. Є суб`єктом владних повноважень у відповідності до приписів п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України.
Відповідач - Піддубенська загальноосвітня школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради, розташована за адресою: Донецька область, Великоновосілківський район, с. Піддубне, пр-т. Київський, 12.
Відповідно до наказу Великоновосілківського РВ ГУ ДСНС України у Донецькій області від 20 січня 2020 року №17 в період з 20 січня 2020 року по 21 січня 2020 року проведено позапланову перевірку приміщень та території Піддубенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради, розташованої за адресою: Донецька область, Великоновосілківський район, с. Піддубне, пр-т. Київський, 12 /а.с.30-31/.
Актом перевірки суб`єкту господарювання - приміщень та території Піддубенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради, розташованого за адресою: Донецька область, Великоновосілківський район, с. Піддубне, пр-т. Київський, 12, від 21 січня 2020 року №16 (далі - Акт) встановлені численні порушення Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 (далі - ППБУ), а саме:
- не обладнано системами протипожежного захисту будівлю школи, що призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежегасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння;
- не утримується пожежна водойма у справному стані, що призводить до унеможливлення гасіння пожежі, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою черід створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі;
- не проведено технічне обслуговування вогнегасника в кабінеті хімії, що унеможливить гасіння пожежі па ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
не вивішено на видних місцях інструкції про заходи пожежної безпеки;
не узгоджені з органами пожежного нагляду та не затверджено керівником плани евакуації з першого та другого поверху;
не встановлено електровимикач на не горючу основу (конструкцію) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріал), що виступає за габарити апарата не менше ніж па 0,01 метра в коридорі при вході в будівлю школи, що призведе до аварійної експлуатації електровиробів, нагрівання горючого матеріалу, що може привести до займання та виникнення пожежі з подальшим впливом небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей;
не встановлено електровимикач та електророзетку на не горючі основи (конструкцію) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра в кабінеті директора, що призведе до аварійної експлуатації електровиробів, нагрівання горючого матеріалу, що може привести до займання та виникнення пожежі з подальшим впливом небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газ) та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей;
нe встановлено електровимикач на не горючу основу (конструкцію) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра в кабінеті завуча, що призведе до аварійної експлуатації електровиробів, нагрівання горючого матеріалу, що може привести до займання та виникнення пожежі з подальшим впливом небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей;
не встановлено електровимикач на не горючу основу (конструкцію) або в підкладанням під них суцільного негорючого матеріал), що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра в коридорі біля кабінету завуча, що призведе до аварійної експлуатації електровиробів, нагрівання горючого матеріалу, що може привести до займання та виникнення пожежі з подальшим впливом небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей;
влаштовано та експлуатується тимчасова електромережа в коридорі біля кабінету завуча, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей;
не встановлено електровимикач на не горючу основу (конструкцію) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра в кабінеті української мови та літератури, що призведе до аварійної експлуатації електровиробів, нагрівання горючого матеріалу, що може привести до займання за виникнення пожежі в подальшим впливом небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей;
не встановлено електровимикач на не горючу основу (конструкцію) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу. що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра в мехмайстерні, що призведе до аварійної експлуатації електровиробів, нагрівання горючого матеріалу, що може привести до займання та виникнення пожежі з подальшим впливом небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей;
влаштовано та експлуатується тимчасова електромережа в підсобному приміщенні мехмайстерні, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей;
не здійснено з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів в розподільчій коробці в підсобному приміщенні мехмайстерні, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
не розміщено перепоєний вогнегасник в мехмайстерні шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення. Не встановлено електровимикач на не горючу основу (конструкцію) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра кабінеті 2 класу, що призведе до аварійної експлуатації електровиробів, нагрівання горючого матеріалу, що може привести до займання та виникнення пожежі з подальшим впливом небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей;
не встановлено електророзетку на не горючу основу (конструкцію) або в підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра в холі першого поверху, що призведе до аварійної експлуатації електровиробів, нагрівання горючого матеріалу, що може привести до займання та виникнення пожежі з подальшим впливом небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей;
не встановлено електровимикач на не горючу основу (конструкцію) або в підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра кабінеті 4 класу, що призведе до аварійної експлуатації електровиробів, нагрівання горючого матеріалу, що може привести до займання та виникнення пожежі з подальшим впливом небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей;
підвішено світильник безпосередньо на струмопровідних проводах в туалеті для вчителів на першому поверсі, що може призвести до порушення цілісності проводів та короткого замкнення та подальшого горіння;
підвішено світильник безпосередньо на струмопровідних проводах в туалеті для дівчат на першому поверсі, що може призвести до порушення цілісності проводів та короткого замкнення та подальшого горіння;
не встановлено електровимикач та електророзетку на не горючі основи (конструкцію) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра в коридорі біля туалетів, що призведе до аварійної експлуатації електровиробів, нагрівання горючого матеріалу, що може привести до займання та виникнення пожежі з подальшим впливом небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей;
використовується пошкоджена розетка біля чергового пункту техперсоналу, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей;
влаштовано та експлуатується тимчасова електромережа біля чергового пункт техперсоналу, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних (факторів пожежі (продуктів горіння, чадного г азу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей;
нe здійснено з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів електромережі біля чергового пункту техперсоналу, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
підвішено світильник безпосередньо на струмопровідних проводах в підсобному приміщенні техперсоналу, що може призвести до порушення цілісності проводів та короткого замкнення та подальшого горіння;
використовується пошкоджений вимикач в підсобному приміщенні техперсоналу, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей;
не встановлено електровимикач на не горючу основу (конструкцію) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра кабінеті медпункту, що призведе до аварійної експлуатації електровиробів, нагрівання горючого матеріалу, що може привести до займання та виникнення пожежі в подальшим впливом небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей;
не укомплектовано пожежний щит у повному обсязі: покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті розміром 2 х 2 м - 1 піт: вогнегасники 1 піт., що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям. їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей/том 1 а.с.12-29/.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 1 Кодексу Цивільного захисту України встановлено, що Кодекс регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Згідно ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877)державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 1 ст. 4 Закону № 877 передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Абзацом 7 ч. 1 ст. 6 Закону України №877 підставою для здійснення позапланових заходів визначено доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.
Згідно із ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 7 ст. 7 Закону України №877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно з п. 6 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16 січня 2013 року № 20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", та пунктом 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Відповідно до п.п. 27 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 04 лютого 2013 року № 3 (у редакції наказу ДСНС України від 21 вересня 2017 року № 507), Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.
Частиною 2 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ та Севастополь, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. Таким територіальним органом на території Донецької області є позивач.
Згідно ст. 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Статтею 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у ст. 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожеженебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Згідно ч.ч. 1,2 та 3 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожеженебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб`єктів господарювання.
Згідно із п.п. 1, 3, 8, 13, 19, 21, 22, 23 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, на суб`єкта господарювання покладається обов`язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.
Отже, державний нагляд (контроль) здійснюється уповноваженим органом щодо суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів.
Разом з цим, суд звертає увагу на наступне.
Як вбачається з Акту від 20 травня 2020 року, складеного комісією у складі: директора Піддубенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради Донецької області - В.В. Остренка, провідного інспектора Великоновосілківського РВ ГУ ДСНС України у Донецькій області, майора цивільного захисту І.Г. Єременка встановлено часткове усунення порушень, виявлених актом перевірки від 21 січня 2020 року №16, що створювали загрозу життю та здоров`ю людей /том 1 а.с.51-52/.
Так, із 28 порушень, що були виявлені актом перевірки від 21 січня 2020 року №16, усунуто 26 порушень.
Не усуненим залишилися наступні порушення:
п.1.2 глави 1 розділу V ППБУ ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту згідно додатку А табл. А 1 п.7.3 додатку Б1 п.5.1 , а саме не обладнано системами протипожежного захисту будівлю школи;
п.п.8 п.2.1 глави 2 розділу V ППБУ а саме не утримується пожежна водойма у справному стані.
Вказані порушення створюють негативні наслідки, такі як загроза життю та здоров`ю людей.
Тобто, станом на момент розгляду справи наявні 2 порушення, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Вказані порушення є такими, що створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії та ін.), ускладнюють гасіння пожежі, про що зазначає Верховний Суду у складі Касаційного адміністративного суду по справах: №520/6694/19 від 26 березня 2020 року, №814/2356/17 від 27 червня 2019 року, №812/1262/18 від 23 квітня 2019 року, №806/77/18 від 03 квітня 2020 року, №805/4256/17 від 08 лютого 2019 року.
Суд не може прийняти в якості доказів усунення порушень надані договори з огляду на наступне.
Так, відповідно до п.1.1 договору підряду №553 від 17 листопада 2020 року підрядник зобов`язаний виконати робот из капітального ремонту пожежної сигналізації, системи оповіщення в Піддубенсьій загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради Донецької області. При цьому відповідач не надає документи, підтверджують виконання робіт капітального ремонту пожежної сигналізації, системи оповіщення.
Крім того, інформація щодо усунення порушень не підтверджена ГУ ДСНС у Донецькій області.
Також, в своїй заяві від 15 лютого 2021 року представник позивача зазначає що інформація щодо усунення порушень які створюють загрозу життю та здоров`ю людей до позивача не надходила /том 1 а.с.43-44/.
Відсутність доказів усунення відповідачем у повному обсязі порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, свідчить про обґрунтованість необхідності застосування заходу реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Піддубенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради Донецької області, розташованої за адресою: Донецька область, Великоновосілківський район, с. Піддубне, пр-т. Київський, 12 до повного усунення порушень.
Застосування такого заходу є цілком співрозмірним з характером не усунених на час розгляду цієї справи відповідачем порушень законодавства щодо забезпечення пожежної безпеки.
Позиція суду узгоджується із позицією викладеною в постановах вищевказаних постановах Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду.
Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Приймаючи до уваги наведене в сукупності, та враховуючи, що відповідачем не в повній мірі усунуто порушення, що створювали небезпеку для життя та здоров`я людей, суд задовольняє позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Піддубенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради Донецької області про застосування заходів реагування.
Враховуючи приписи статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати не підлягають відшкодуванню.
Керуючись Конституцією України, статтями 2,5-14,19-22,72-78,94,132-143,159-165,192-205,241-247,255,295-297, п.п.15.5 ч.1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (вул. Митрополитська, 175, м. Маріуполь, 87547, ЄДРПОУ 38652962) до Піддубенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради Донецької області (адреса: пр-т. Київський, 12, с. Піддубне, 85512, ЄДРПОУ 22008350) про застосування заходів реагування - задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи), Піддубенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради Донецької області, розташованої за адресою: Донецька область, Великоновосілківський район, с. Піддубне, пр-т. Київський, 12 до повного усунення порушень.
Рішення прийнято в порядку письмового провадження 23 лютого 2021 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами цього Кодексу, якщо визнає причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином. Суд може поновити відповідний строк як до, так і після його закінчення.
Суд за заявою особи продовжує процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуально
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя А.С. Зеленов
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.02.2021 |
Оприлюднено | 26.02.2021 |
Номер документу | 95104841 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Зеленов А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні