ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"24" лютого 2021 р. справа № 300/3911/20
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Микитюка Р.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ТзОВ "ЗООТЕХ" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання до вчинення дій, -
ВСТАНОВИВ:
Адвокат Дутчак Тарас Гнатович (надалі також представник позивача) в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗООТЕХ" (надалі також позивач, ТзОВ "ЗООТЕХ"), 23.12.2020 звернувся до суд з адміністративним позовом до Державної податкової служби України (надалі також Відповідач 1), Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області (надалі також Відповідач 2) про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання до вчинення дій.
Позовні вимоги мотивові тим, що на переконання представника позивача, відповідачами протиправно віднесено господарські операції із Товариством з обмеженою відповідальністю "Лорін Плюс", які здійснені у вересні 2020 року на підставі договору поставки №01/09-2020 від 01.09.2020, до ризикових та ігнорування суб`єктом владних повноважень наданих позивачем вичерпних пояснень та документів для підтвердження реальності операцій, на підставі яких складені податкові накладні в реєстрації яких відмовлено. Представник також зазначає, що у вересні 2020 року на виконання того ж договору поставки від 01.09.2020 даному покупцю вже здійснювалася реалізація м`яса, у зв`язку з чим складено та направлено до Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні, які прийнято та зареєстровано. Крім того, представник зауважує що відсутність інформації щодо технологічної можливості на зберігання продукції покупцем є порушенням принципу індивідуальної відповідальності юридичної особи.
Також, за результатами розгляду скарг на рішення комісії регіонального рівня відповідач відмовив у реєстрації податкових накладних, не у зв`язку із не можливістю покупцем продукції у її зберіганні, а з підстав ненадання зовсім інших первинних документів. Представник звертає увагу, що рішення про відповідність ТзОВ "ЗООТЕХ" критеріям ризиковості платника податків не приймалось. Окрім цього позивач в межах ведення господарської діяльності здійснює заходи по вирощуванню такого товару, а отже є виробником товару, а не придбаває його у інших суб`єктів господарювання, а тому існування усіх факторів, необхідних для віднесення операцій до п. 1 Критеріїв ризиковості, є неможливим. Через що, фактичні обставини свідчать про те, що зупинення реєстрації податкових накладних є протиправними, а оскаржувані рішення податкового органу такими, що підлягають скасуванню.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання здійснити реєстрацію податкових накладних, представник позивача вказує, що така вимога ніяким чином не порушує дискреційні функції фіскального органу, а є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Ухвалою суду від 28.12.2020 відкрито провадження за вказаним позовом, а справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження в порядку статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України без повідомлення (виклику) сторін, за наявними у справі матеріалами ( а. с. 114-115).
Представник відповідача Головного управління ДПС в Івано-Франківській області надав суду відзив на позовну заяву із запереченнями щодо наведених позивачем обставин та правових підстав позову. Зазначив, що Головне управління ДПС в Івано-Франківській області сформувало квитанції, якими відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинило реєстрацію податкових накладних від 05.09.2020 за №287/2 та від 08.09.2020 за №294/2 в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 0207, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
За результатами розгляду повідомлення, яке подано платником, із долученими сканокопіями документів, які підтверджують проведення фінансово-господарських операцій із ТзОВ "Лорін Плюс" не можливо було встановити технологічну можливість на зберігання покупцем (ТзОВ "Лорін Плюс") поставленої йому продукції, через що контролюючим органом правомірно прийнято оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних від 05.09.2020 за №287/2 та від 08.09.2020 за №294/2. Просив в задоволенні позову відмовити (а.с.123-125).
Представник відповідача - Державної податкової служби України своїм правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався.
Представником позивача подано до суду відповідь на відзив, у якому просить позовні вимоги задовольнити у повному обсязі із підстав наведених в позовній заяві. Також наголошує, що на підставі аналогічних юридично значимих документів, в минулому, відповідачем вже здійснювалась реєстрація податкових накладних за результатами поставки даному контрагенту м`яса птиці на виконання тих самих договірних зобов`язань (а.с. 129-139).
Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, дослідивши докази і письмові пояснення, викладених у заявах по суті справи, встановив наступне.
Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, Товариство з обмеженою відповідальністю "ЗООТЕХ" зареєстровано 22.06.2006. ТзОВ "ЗООТЕХ" займається господарською діяльністю, що відповідає Кодам КВЕД 01.49 Розведення інших тварин (основний); 01.47 Розведення свійської птиці; 10.11 Виробництво м`яса; 10.12 Виробництво м`яса свійської птиці; 46.23 Оптова торгівля живими тваринами; 46.32 Оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами (а.с.56).
ТзОВ "ЗООТЕХ" (постачальник), 01.09.2020 уклало договір поставки за №01/09-2020 з Товариством з обмеженою відповідальністю "Лорін Плюс". Відповідно до пункту 1.2. даного Договору вбачається, що під поняттям Товар в рамках цього Договору розуміється птиця індика та продукти її переробки, зокрема: жива птиця індика, тушка індика, окремі частини тушки індика, м`ясо індика, субпродукти індика, тощо. Із пункту 1.3. Договору встановлено, що найменування (номенклатура), кількість та ціна (вартість) Товару узгоджується Сторонами та зазначаються у видаткових накладних на постачання Товару. Пунктами 1.6. та 1.7. Договору закріплено, що якість Товару повинна бути підтверджена сертифікатом (декларацією виробника) та/або іншими документами, які необхідні для товару даного виду, згідно санітарно-епідеміологічного законодавства України. Складені та підписані представниками Сторін видаткові накладні на постачання Товару або акти приймання - передачі товару підтверджують факт належного постачання товару та відсутність взаємних претензій Сторін щодо обсягу, якості та вартості поставленого Товару. Відповідно до пункту 4.4. Договору вбачається, що поставка Товару здійснюється Постачальником за адресою узгодженою Сторонами Договору (а.с.59-61).
На виконання умов зазначеного договору позивачем у вересні 2020 року здійснено поставки продукції, на підставі яких позивачем оформлено та направлено для реєстрації дві податкові накладні: за №287/2 від 05.09.2020 та за №294/2 від 08.09.2020 (а.с.73, 92).
Квитанціями від 14.09.2020 та від 25.09.2020 зазначені податкові накладні прийнято, реєстрацію зупинено. Вказано, що відповідно до п.201.16. ст.201 Податкового кодексу України реєстрацію вказаних ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 0207, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.74, 93).
Позивачем, через зупинення реєстрації податкових накладних за №287/2 від 05.09.2020 та за №294/2 від 08.09.2020 подано в електронному вигляді повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено за №1 і №3 та долучено в підтвердження господарських операцій документів, що підтверджують проведення фінансово-господарських операцій із ТзОВ "Лорін Плюс".
Рішеннями комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Івано-Франківській області за №1962681/34084413 від 24.09.2020 та за №2016721/34084413 від 08.10.2020 позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних за №287/2 від 05.09.2020 та за №294/2 від 08.09.2020 із підстав, що згідно проведеного аналізу відсутня інформація про технологічні можливості зберігання продукції покупцем (а.с.77-78, 96-97).
Не погоджуючись із відповідними рішеннями, позивачем у вересні - жовтні 2020 року подано до Державної податкової служби України скарги на Рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за №1962681/34084413 від 24.09.2020 та за №2016721/34084413 від 08.10.2020. До зазначених скарг долучено документи, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій позивача з ТзОВ "Лорін Плюс" (а.с.79, 98).
Рішеннями за результатами розгляду скарг щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за №53138/34084413/2 від 01.10.2020 та за №57033/34084413/2 від 20.10.2020 позивачу відмовлено у задоволенні скарг (а.с. 81, 100).
Не погоджуючись із рішеннями за №1962681/34084413 від 24.09.2020 та за №2016721/34084413 від 08.10.2020 позивач оскаржив їх у судовому порядку.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (надалі також ПК України).
Статтею 185 ПК України визначено об`єкти оподаткування податком на додану вартість.
Так, відповідно до пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування, серед іншого, є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю (підпункт а); постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу (підпункт б).
Згідно пункту 187.1 статті 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку (підпункт а); дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку (підпункт б).
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
Пунктом 198.1 статті 198 ПК України передбачено, що до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: придбання або виготовлення товарів та послуг; придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Згідно пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
В свою чергу, механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України за № 1246 від 29.12.2010 (далі Порядок № 1246).
Так, відповідно до пункту 2 Порядку № 1246, податкова накладна це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 14 Порядку № 1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття (пункт 13 Порядку № 1246).
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Також пунктом 17 Порядку № 1246 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів, визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризикованості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризикованості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктом 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризикованості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
При цьому, Критерії ризикованості здійснення операцій визначені в додатку 3 до Порядку № 1165.
Так, пунктом 1 Критерії ризикованості здійснення операцій передбачено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризикованості платника податку та/або ризикованості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 № 520, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі Порядок № 520).
Відповідно до пункту 2 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Згідно пункту 3 Порядку № 520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктом 4 Порядку № 520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктом 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Пунктом 11 Порядку № 520 встановлено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Згідно з частинами 1 та 2 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 № 996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 61 Конституції України закріплено, що юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
При цьому, згідно частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі Компанія Вестберґа таксі Актіеболаґ та Вуліч проти Швеції Суд визначив, що …адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.
В адміністративному судочинстві діє принцип офіційного з`ясування усіх обставин справи, який полягає в активній позиції суду щодо з`ясування всіх обставин у справі (пункт 4 частини 3 статті 2, частини 2, 4 статті 9, частина 3 статті 77, частина 6 статті 94 КАС України).
Таким чином, виходячи із досліджених матеріалів справи, суд зазначає, що єдиною підставою виникнення спірних правовідносин є висновок контролюючого органу про те, що відсутня інформація про технологічну можливість у зберіганні продукції покупцем. До документів, поданих позивачем під час надання пояснень щодо зупинення реєстрації податкових накладний у відповідача зауважень не виникало.
Однак, все таки відповідач ставить під сумнів реальність спірних господарських операцій.
Проте, на переконання суду, такий сумнів повинен підтверджуватися додатковими підтверджуючими документами фіктивності операції або відсутністю інших первинних документів.
Натомість в спірних правовідносинах позивачем підтверджено весь ланцюг постачання, вирощування продукції (птиця індик) та реалізації продукції.
Придбання продукції - добових індичат підтверджується, додатковою угодою №3-20 від 27.03.2020 до контракту №06-2020 від 27.09.2019 на придбання добових індичат у Підприємства Герчак Норд-Пол Хатчері повне товариство (Польща), контракт №06-2021 від 28.09.2020 на придбання добових індичат у Підприємства Герчак Норд-Пол Хатчері повне товариство (Польща), фактурою №ЕХ/000001/04/20 від 06.04.2020, міжнародною транспортною накладною "CMR" від 06.04.2020, митною декларацією UA209250/2020/007140, платіжним доручення №652 від 06.04.2020 про передоплату за митне оформлення, платіжні доручення в іноземній валюті за товар. Здійснення робіт щодо вирощення індичат підтверджується договором поставки корму №27/12/39 від 27.12.2019 у постачальника - товариства з обмеженою відповідальністю "Тандем-2002" 7), договором купівлі-продажу корму № П/20 від 10.07.2020 в товариства з обмеженою відповідальністю "УПГ-Інвест" та первинними документами, які підтверджують оплату та їх транспортування.
Наявність можливості вирощування індичат підтверджується експлуатаційним дозволом для потужностей (об`єктів) з виробництва, переробки або реалізації харчових продуктів від 04.04.2011.
Факт реалізації та доставки індичатини ТзОВ "Лорін Плюс", підтверджується платіжними дорученнями на придбання м`ясопродукції, договором про надання транспортних послуг №11/01/20 від 11.01.2020 укладеним фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 з позивачем, товарно-транспортними накладними, актами здачі-приймання робіт (надання послуг), виписками з розрахункового рахунку, актами забою птиці індика, деклараціями виробника. Судом перевірено та звірено дані, відображені в зазначених документах та встановлено їх відповідність (а.с.26-55, 65-73).
Таким чином, виходячи із сукупності усіх поданих відповідачу 2 та суду документів є об`єктивна можливість встановити реальність проведених господарських операцій позивачем із ТзОВ "Лорін Плюс".
Суд зазначає, що відсутність у контролюючого органу інформації про технологічну можливість на зберігання продукції покупцем позивача не може бути підставою визнання усіх господарських операцій такими, що не відбулися за умови підтвердження таких операцій іншими документами.
Також, суд зазначає, що позивачем та Товариством з обмеженою відповідальності "Лорін Плюс" на виконання того ж договору поставки мали місце фінансово-господарські операції за результатами яких позивачем було складено на відправлено на реєстрацію податкові накладні за №279/2 від 01.09.2020 та за №307/2 від 15.09.2020, проте контролюючим органом було їх зареєстровано без зауважень.
Отже, на переконання суду при прийнятті оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних відповідач 2 діяв в супереч вимог чинного законодавства, без дотримання принципу рівності перед законом та необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані ці рішення.
Відтак, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 24.09.2020 за №1962681/34084413 та від 08.10.2020 за №2016721/34084413 є протиправними, а тому підлягають скасуванню.
Щодо позовної вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні за №287/2 від 05.09.2020 та за №294/2 від 08.09.2020, суд зазначає наступне.
Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Відповідно до положень статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Відповідно до пункту 28 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України №117 від 21.02.2018, податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання, зокрема, однієї з таких подій як набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування у Реєстрі.
Аналогічні положення закріплені і в пункті 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року за №1246 (далі також - Порядок №1246), яким визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).
Відповідно до пункту 20 Порядку №1246 у разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Таким чином, такий спосіб відновлення прав ТзОВ "ЗООТЕХ" відповідає нормам Порядку №1246, яким чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної та зазначення дати її реєстрації.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 13.01.2011 (остаточне) у справі "Чуйкіна проти України" (Case of Chuykina v. Ukraine) (Заява N28924/04) констатував: "Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. the United Kingdom), пп. 28 - 36, Series A N18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі - провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява N58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява N48778/99, п. 25, ECHR 2002-II)".
З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що заявлена позивачем вимога підлягає задоволенню, а саме: зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені ТзОВ "ЗООТЕХ" податкові накладні за №287/2 від 05.09.2020 та за №294/2 від 08.09.2020 за датою набрання судовим рішенням законної сили.
Підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку, що позов товариства з обмеженою відповідальністю "ЗООТЕХ" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Івано-Франківській області підлягає до задоволення, тому слід визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації за №1962681/34084413 від 24.09.2020 та за №2016721/34084413 від 08.10.2020 про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю "ЗООТЕХ" у реєстрації податкових накладних №287/2 від 05.09.2020 та №294/2 від 08.09.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні за №287/2 від 05.09.2020 та за №294/2 від 08.09.2020 подані Товариством з обмеженою відповідальністю "ЗООТЕХ".
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з частиною 1 статті 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи
Платіжним дорученням підтверджується сплата позивачем судового збору у розмірі 6 306 грн. (а.с.1).
Враховуючи, що до відповідача 1 заявлено одну позовну вимогу немайнового характеру та відповідача 2 заявлено дві позовних вимог немайнового характеру, які підлягають задоволенню, то за рахунок бюджетних асигнувань відповідача 1 та відповідача 2 на користь позивача підлягають стягненню пропорційно до задоволених позовних вимог з кожного із відповідачів судові витрати зі сплати судового збору в загальному розмірі 6 306 грн.
Доказів понесення сторонами інших судових витрат суду не подано.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за №1962681/34084413 від 24.09.2020 про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю "ЗООТЕХ" у реєстрації податкової накладної №287/2 від 05.09.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за №2016721/34084413 від 08.10.2020 про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю "ЗООТЕХ" у реєстрації податкової накладної №294/2 від 08.09.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні за №287/2 від 05.09.2020 та за №294/2 від 08.09.2020 подані Товариством з обмеженою відповідальністю "ЗООТЕХ".
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗООТЕХ" (код ЄДРПОУ 34084413) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні 00 копійок.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 43142559) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗООТЕХ" (код ЄДРПОУ 34084413) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 4 204 (чотири тисячі двісті чотири) гривні 00 копійок.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Учасники справи:
позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "ЗООТЕХ", вул. Українська, 580/5, с. Горохолина, Богородчанський район, Івано-Франківська область, 77760, код ЄДРПОУ 34084413;
відповідач 1: Державна податкова служба України, Львівська площа, будинок 8, місто Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393;
відповідач 2: Головне управління ДПС в Івано-Франківській області, адреса: вул. Незалежності, буд. 20, м. Івано-Франківськ, 76018, код ЄДРПОУ - 43142559.
Суддя Микитюк Р.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2021 |
Оприлюднено | 25.02.2021 |
Номер документу | 95105608 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Микитюк Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні