ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 лютого 2021 рокуЛьвівСправа № 140/12984/20 пров. № А/857/45/21
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
судді-доповідача: Гінди О.М.,
суддів: Заверухи О.Б., Затолочного В.С.,
за участю секретаря судових засідань - Михальської М.Р.,
розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2020 року (головуючий суддя: Костюкевич С.Ф., місце ухвалення - м. Львів) у справі за адміністративним позовом Фермерського господарства Колос-ВМ до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про скасування рішення та зобов`язання вчинити дії, -
встановив:
Фермерське господарства Колос-ВМ , 18.08.2020 звернулося з позовом до суду, в якому просило скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області 18.08.2020 № 1849070/33315868 про відмову в реєстрації податкової накладної від 28.07.2020 № 11 та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі подвткових накладних податкову накладну № 11 від 28.07.2020 датою подання її реєстрації.
Обґрунтовує позов тим, що за результатами своєї господарської діяльності було подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) податкову накладну, однак, її реєстрація була зупинена ГУ ДПС у Волинській області з тих підстав, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вказує, що ним до податкового органу надані пояснення та перелік первинних документів з метою усунення причин зупинення реєстрації податкової накладної, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операції по вищезазначеній податковій накладній. Однак, пояснення не були прийняті до уваги та Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових ГУ ДПС у Волинській області було прийняте рішення від 18.08.2020 № 1849070/33315868 про відмову в реєстрації податкової накладної.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2020 року позов задоволено.
З цим рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач та оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що рішення прийняте з порушенням норм матеріального права, а тому просить його скасувати та винести нову постанову, якою в задоволені позовних вимог відмовити повністю.
Обґрунтовуючи апеляційні вимоги, посилається на те, що ФГ Колос-ВМ не було надано копії всіх необхідних документів, що підтверджують реальність вчинення господарських операцій, визначених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, затверджено Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 (далі - Порядок № 520), зокрема не надано розрахункових документів або банківських виписок, тому у ГУ ДПС у Волинській області були всі підстави для відмови в реєстрації в ЄРПН податкової накладної.
Позивачем, 29.01.2021 подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду без змін.
Сторони в судове засідання не з`явилися, хоча належним чином були повідомлені про його дату, час та місце.
У відповідності до ч. 4 ст. 229 і ч. 2 ст. 313 КАС України неявка сторін належним чином повідомлених про дату, час, місце розгляду справи не перешкоджає апеляційному розгляду справи і такий проведено у їх відсутності без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволеною з таких мотивів.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що надані позивачем пояснення та копії документів, які знаходяться в матеріалах справи, доводять реальність господарських операцій по якій приймалась та проводилась реєстрація податкової накладної № 11 від 28.07.2020, а тому відповідач неправомірно прийняв оскаржуване рішення.
Крім цього, суд першої інстанції дійшов висновку про необхідність, для належного захисту порушеного права позивача, зобов`язати ДПС України зареєструвати у ЄРПН податкову накладну № 11 від 28.07.2020, оскільки задоволення такої позовної вимоги є дотриманням гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що ФГ Колос-ВМ є сільськогосподарським товаровиробником, основним видом діяльності якого є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. Для вирощування сільськогосподарської продукції ФГ Колос-ВМ використовує власні та орендовані засоби.
Відповідно до вимог статті 201 ПК України позивачем було сформовано податкову накладну № 11 від 28.07.2020 та подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, з реалізації ріпаку ТзОВ Волинь-Зерно-Продукт .
Реєстрація вищевказаної податкової накладної була зупинена Державною податковою службою України згідно квитанції від 11.08.2020. Підставою зупинення реєстрації є відповідність, вищевказаної операції п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. У зв`язку із чим платнику запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній.
Податковим органом було прийнято рішення № 1849070/33315868 від 18.08.202 про відмову в реєстрації податкової накладної. Підставою відмови у реєстрації стало ненадання платником податку копій документів, а саме: договорів, зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; розрахункових документів.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до пункту 1 Наказу Міністерства фінансів України Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 520 від 12.12.2019 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 за № 1245/34216) (далі - Порядок № 520), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня) (п. 2 Порядку № 520).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку № 520).
За правилами пункту 4 Порядку № 520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 встановлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (п. 7 Порядку № 520).
Суд апеляційної інстанції звертає увагу, пункт 5 Порядку № 520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, однак такий перелік не є вичерпним.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що реєстрація вищевказаної податкової накладної від 28.07.2020 № 11 була зупинена згідно квитанції від 11.08.2020 (а. с. 51). Підставою зупинення реєстрації є відповідність господарської операції, п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. У зв`язку із чим платнику запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що оскаржуване рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області № 1849070/33315868 про відмову в реєстрації податкової накладної від 28.07.2020 № 11 прийняте - 18.08.2020.
Натомість, позивачем подано пояснення від 21.08.2020 щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 11 від 28.07.2020 з додатками (а. с. 54-56), однак такі пояснення з переліком доданих документів, подано вже після прийняття оскаржуваного рішення, а тому Головне управління ДПС у Волинській області не мало можливості надати їм оцінки.
Отже, під час прийняття оскаржуваного рішення, відповідач діяв в межах повноважень та у спосіб передбачений законом.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що пунктом 11 Порядку № 520 передбачено, що Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання контролюючого органу зареєструвати податкову накладну мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації. Тобто позивач має довести, що ним було подано вичерпний перелік документів, достатніх для реєстрації податкової накладної.
Враховуючи вищенаведене, оскільки подані контролюючому органу позивачем копії документів, для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію в Реєстрі, були подані після прийняття оскаржуваного рішення, а подання платником податків певного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної має прямий зв`язок для прийняття позитивного рішення для позивача щодо реєстрації податкової накладної, отже суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що відповідачем правомірно прийнято рішення від 28.07.2020 № 1771287/30749378. щодо відмови в реєстрації податкової накладної.
Крім цього, зв`язку з тим, що судом апеляційної інстанції встановлено правомірність винесення оскаржуваного рішення від 18.08.2020 № 1849070/33315868, а тому відсутні правові підстави для зобов`язання зареєструвати податкову накладну виписану фермерським господарством Колос-ВМ № 11 від 28.07.2020, оскільки така є похідною від правомірно винесеного рішення контролюючого органу.
Враховуючи вищенаведені правові норми та фактичні обставини справи, суд апеляційної вважає, що в задоволенні позову необхідно відмовити.
Згідно приписів ст. 139 КАС України підстав для стягнення судових витрат не має.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції, задовольняючи позов, допустив невідповідність своїх висновків обставинам справи та неправильно застосував норми матеріального права, що відповідно до приписів ст. 317 КАС України є підставою для скасування судового рішення та прийняття постанови про відмову у задоволенні позову.
Керуючись ст. ст. 313, 317, 321, 322, 325, 328, КАС України, суд -
постановив:
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області задовольнити.
Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2020 року у справі № 140/12984/20 скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя О. М. Гінда судді О. Б. Заверуха В. С. Затолочний Повне судове рішення складено 23.02.2021.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.02.2021 |
Оприлюднено | 26.02.2021 |
Номер документу | 95110533 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні