ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 лютого 2021 року Справа № 902/643/19
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуюча суддя Коломис В.В., суддя Миханюк М.В. , суддя Саврій В.А.
секретар судового засідання Романець Х.В.
за участю представників сторін:
позивача - Малетич Й.К. - керівник; Дунаєв І.Б. - адвокат (в режимі відеоконференції);
відповідача - не з`явився;
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Релігійної громади Української Православної Церкви смт. Вапнярка Томашпільського району Вінницької області на рішення Господарського суду Вінницької області від 15 жовтня 2020 року (повний текст складено 26.10.2020) у справі № 902/643/19 (суддя Тварковський А.А.)
за позовом Релігійної громади Української Православної церкви смт. Вапнярка Томашпільського району Вінницької області
до Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області
про визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету Вапнярської селищної ради №38 від 28.03.2019р.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Вінницької області від 15 жовтня 2020 року у справі № 902/643/19 у задоволенні позову Релігійної громади Української Православної церкви смт. Вапнярка Томашпільського району Вінницької області до Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області про визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету Вапнярської селищної ради № 38 від 28.03.2019 - відмовлено повністю.
Не погоджуючись з прийнятим судом першої інстанції рішенням, позивач - Релігійна громада Української Православної церкви смт. Вапнярка Томашпільського району Вінницької області звернувся до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення місцевого господарського суду скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задоволити.
Обгрунтовуючи свої вимоги апелянт посилається на порушення господарським судом Вінницької області норм матеріального та процесуального права, а також на невідповідність висновків, викладених у рішенні місцевого суду, обставинам справи.
В судове засідання представник відповідача не з`явився, про причини неявки суд не повідомив.
Частинами 11,12 статті 270 ГПК України, яка визначає порядок розгляду апеляційної скарги, встановлено, що суд апеляційної інстанції відкладає розгляд справи в разі неявки у судове засідання учасника справи, стосовно якого немає відомостей щодо його повідомлення про дату, час і місце судового засідання, або за його клопотанням, коли повідомлені ним причини неявки будуть визнані судом поважними. Неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Таким чином, відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.
Оскільки всі учасники провадження у справі були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, при цьому явка учасників судового процесу обов`язковою не визнавалась, а матеріали справи достатньо характеризують спірні правовідносини, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в даному судовому засіданні за відсутності представника відповідача.
Безпосередньо в судовому засіданні представник позивача повністю підтримав вимоги та доводи, викладені в апеляційній скарзі.
Колегія суддів, заслухавши пояснення представника позивача, розглянувши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційну скаргу слід задоволити, рішення місцевого господарського суду - скасувати, прийнявши нове рішення, яким позов задоволити.
При цьому колегія суддів виходила з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, 28 березня 2019 року виконавчим комітетом Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області прийнято рішення за №38 "Про присвоєння поштової адреси об`єкту нерухомого майна будівлі храму Св. Апостола Андрія Первозванного по вул. Островського", за змістом якого відповідно до підп.10 пункту "б" ст. 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", розглянувши звернення представників парафіяльної ради, Релігійної організації "Релігійна громада Св. Апостола Андрія Первозванного смт. Вапнярка, Томашпільського району, у зв`язку з необхідністю впорядкування поштових адрес смт Вапнярка та з метою недопущення дублювання поштових адрес вирішено:
- присвоїти поштову адресу об`єкту нерухомого майна будівлі храму Св. Апостола Андрія Первозванного: Вінницька область, Томашпільський район, смт Вапнярка, вул. Островського 3с;
- пункт 1 рішення №18 від 19.01.2006 "Про надання дозволу релігійній парафії Св. Андріївського храму смт Вапнярка на побудову на території церкви хрестильні та кухні та присвоєння вуличного номера Св. Андріївському храму смт Вапнярка" вважати таким, що втратило чинність;
- контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника селищного голови з питань виконавчих органів ради С.О. Гевчука.
У зв`язку з прийняттям виконавчим комітетом Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області даного рішення, представник Релігійної громади Української Православної церкви смт. Вапнярка Томашпільського району Вінницької області звернувся із адвокатським запитом до Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області, у якому, зокрема, запитував інформацію на підставі яких документів та за чиїм зверненням відбулось прийняття рішення щодо створення вуличного номера Островського, 3с в смт Вапнярка.
На вказаний запит Вапнярською селищною радою надано відповідь вих. №1133 від 12.07.2019, відповідно до якої на вищезазначене питання вказано перелік таких документів: копія звернення №043 від 27.03.2019; копія Наказу №37 від 02.04.2019; копія повідомлення №03-13/325 від 02.04.2019; копія статуту релігійної організації; копія виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Релігійна громада Української Православної церкви смт Вапнярка Томашпільського району Вінницької області, посилаючись на те, що документи, на підставі яких виконавчим комітетом Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області було прийнято рішення №38 від 28/03/2019 "Про присвоєння поштової адреси об`єкту нерухомого майна будівлі храму Св. Апостола Андрія Первозванного по вул. Островського", на момент його прийняття не існували та були видані в майбутньому, звернулась до суду з позовом визнання незаконним та скасування даного рішення.
Місцевий господарський суд, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи, проаналізувавши вимоги чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини, прийшов до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.
При цьому, суд першої інстанції зазначив в оскаржуваному рішенні, що позивачем не наведено жодного положення законодавства, якому б не відповідало оскаржуване рішення, чи жодної обставини, які б вказували на те, що орган місцевого самоврядування, приймаючи оскаржуване рішення, діяв не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, що не відповідало б приписам ч. 2 ст. 19 Конституції України. Позивач, як власник майна, не позбавлений самостійно у будь-який момент звернутися до відповідача для приведення у відповідність адреси об`єкту нерухомості із адресою, що міститься в оскаржуваному рішенні. При цьому, суд вважає, що зміна адреси об`єкта нерухомості сама по собі не випливає та реалізацію позивачем правомочностей власника.
Натомість, з такими доводами та власне висновками місцевого господарського суду колегія суддів погодитись не може з огляду на таке.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч.2 ст. 19 Конституції України).
У свою чергу систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Підпунктом 10 пункту "б" ч. 1 ст. 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить облік відповідно до закону об`єктів нерухомого майна незалежно від форм власності.
Статтею 37 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (в редакції, чинний на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що до віддання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать такі власні (самоврядні) повноваження:
1) підготовка і внесення на розгляд ради питань щодо найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів та інших споруд, розташованих на території відповідного населеного пункту;
2) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо питань адміністративно-територіального устрою в порядку і межах повноважень, визначених законом.
Частиною 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
З аналізу викладених положень законодавства вбачається, що до повноважень відповідача, як органу місцевого самоврядування, належить прийняття рішень, яке стало предметом оскарження.
Разом з тим, чинне на момент прийняття спірного рішення №38 від 28.03.2019 законодавство не встановлює чіткого механізму та порядку його прийняття. Тобто, законодавець наділивши орган місцевого самоврядування відповідними повноваженнями щодо зміни адреси об`єкту нерухомості, одночасно не передбачив процедурні питання прийняття такого роду рішень. Вапнярською селищною радою Томашпільського району Вінницької області також не було прийнято будь-яких підзаконних нормативно-правових актів, які б регулювали механізм та процедуру присвоєння та зміни адрес.
Як вже зазначалося вище, 28 березня 2019 року виконавчим комітетом Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області прийнято рішення за №38 "Про присвоєння поштової адреси об`єкту нерухомого майна будівлі храму Св. Апостола Андрія Первозванного по вул. Островського" (спірне рішення).
08 липня 2019 року представник позивача звернувся із адвокатським запитом до Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області, у якому, зокрема, запитував інформацію на підставі яких документів та за чиїм зверненням відбулось прийняття рішення щодо створення вуличного номера Островського, 3с в смт Вапнярка.
На вказаний запит Вапнярською селищною радою надано відповідь вих. №1133 від 12.07.2019, відповідно до якої на вищезазначене питання вказано перелік таких документів: копія звернення №043 від 27.03.2019; копія Наказу №37 від 02.04.2019; копія повідомлення №03-13/325 від 02.04.2019; копія статуту релігійної організації; копія виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (т.1, а.с. 58-61).
З даної відповіді вбачається, що спірне рішення виконавчого комітету Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області №38 від 28.03.2019 було прийнято на підставі документів, датованих пізніше, тобто вказані документи на момент прийняття спірного рішення не існували, оскільки були видані в майбутньому.
При цьому, доводи відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву, стосовно того, що перелік документів з 2 по 5 позицію у відповіді на зазначене запитання адвокатського запиту вказано не вірно внаслідок технічної помилки, колегія суддів оцінює критично, оскільки в тексті самого рішення міситься посилання "розглянувши звернення представників парафіяльної ради Релігійної організації "Релігійна громада святого апостола Андрія Первозванного смт. Вапнярка Томашпільського району", тоді як станом на день написання звернення щодо надання юридичної адреси храму святого Андрія Первозванного такої юридичної особи не існувало.
Слід зазначити, що такі документи, як Наказ №37 від 02.04.2019; повідомлення №03-13/325 від 02.04.2019; статут релігійної організації; копія виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, стосуються створення та реєстрації юридичної особи - Релігійна організація "Релігійна громада Святого Апостола Андрія Первозванного смт. Вапнярка Томашпільського району Православної церкви України", законність прийняття яких було предметом розгляду у справі №902/657/19.
Так, відповідно до рішення Господарського суду Вінницької області від 21.01.2020 про часткове задоволення позову у справі №902/657/19, залишеного без змін постановою суду апеляційної інстанції: визнано незаконним та скасовано Наказ начальника управління у справах національностей та релігій Вінницької облдержадміністрації №37 від 02.04.2019 про реєстрацію статуту релігійної громади (парафії) смт Вапнярка Томашпільського району епархії Української Православної Церкви (у новій редакції); визнано незаконною реєстраційну дію "Включення відомостей про юридичну особу" від 08.04.2019, номер запису 1 166 120 0000 000617; закрито провадження у справі в частині вимоги про скасування реєстраційної дії "Включення відомостей про юридичну особу" від 08.04.2019, номер запису 1 166 120 0000 000617; відмовлено у задоволенні позову щодо визнання незаконною та скасування реєстраційної дії "Скасування реєстраційної дії (для виправлення помилок)" від 06.09.2019 року, якою скасовано реєстраційні дії: включення відомостей про юридичну особу-релігійну громаду парафії смт Вапнярка Томашпільський район єпархії УПЦ до ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та реєстрацію змін до установчих документів в частині зміни найменування, місцезнаходження та керівника юридичної особи - релігійної організації "Релігійна громада Святого Апостола Андрія Первозванного смт. Вапнярка Томашпільського району Православної Церкви України"; визнано незаконною та скасовано реєстраційну дію "Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи" від 12.09.2019 року, якою внесено зміни до відомостей про юридичну особу позивача (код ЄДРПОУ 39986060), а саме змінено назву місцезнаходження та керівника юридичної особи.
Відповідно до ч.10 ст.11 ГПК України, якщо спірні відносини не врегульовані законом і відсутній звичай ділового обороту, який може бути до них застосований, суд застосовує закон, що регулює подібні відносини (аналогія закону), а за відсутності такого - виходить із загальних засад і змісту законодавства (аналогія права).
Враховуючи форму, з якою члени парафіяльної ради звернулись до Вапнярської селищної ради, у вигляді саме звернення, то з урахуванням положень статті 2.11.1. Статуту Вапнярської селищної об`єднаної територіальної громади, затвердженого рішенням №19-ої сесії 8-го скликання Вапнярської селищної ради об`єднаної територіальної громади від 10.01.2017, для захисту своїх прав та законних інтересів члени територіальної громади можуть направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів місцевого самоврядування територіальної громади, їхніх посадових осіб, які зобов`язані розглянути такі звернення і надати обгрунтовану відповідь у встановлений законом строк. Порядок розгляду звернень членів територіальної громади регламентується Законом України "Про звернення громадян" та відповідними актами органів місцевого самоврядування територіальної громади.
Отже, порядок індивідуального та колективного звернення членів громади впорядковано статутом громади і регламентується нормами Закону України "Про звернення громадян".
Відповідно до ч.ч. 7,8 ст.5 Закону України "Про звернення громадян", у зверненні має бути зазначено прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв`язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається. Звернення, оформлене без дотримання зазначених вимог, повертається заявнику з відповідними роз`ясненнями не пізніш як через десять днів від дня його надходження, крім випадків, передбачених частиною першою статті 7 цього Закону.
Як вбачається зі звернення вх.№042, дані вимоги закону заявниками виконані не були, а саме: відсутні адреси проживання осіб, які звернулись з даним зверненням, а також відсутня дата такого звернення.
Крім того, з таким зверненням відповідно до ст. 2.11.1. статуту Вапнярської селищної об`єднаної територіальної громади, а також ст. 1 Закону України "Про звернення громадян" мають право звернутись громадяни України (члени територіальної громади) для захисту своїх прав та законних інтересів.
Як встановлено судом апеляційної інстанції, релігійної організації "Релігійна громада Святого Апостола Андрія Первозванного смт. Вапнярка Томашпільського району Православної Церкви України" ні станом на день написання звернення щодо надання юридичної адреси храму святого Андрія Первозванного, ні на день винесення рішення у даній справи, як юридичної особи не існувало, у зв`язку з чим ухвалою Господарського суду Вінницької області від 07.10.2020 дану організацію було виключено зі складу третіх осіб у справі №902/643/19.
Як вже зазначалося вище, 28.03.2019 виконавчим комітетом Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області прийнято рішення за №38 "Про присвоєння поштової адреси об`єкту нерухомого майна будівлі храму Св. Апостола Андрія Первозванного по вул. Островського" (спірне рішення), за змістом якого відповідно до підп.10 пункту "б" ст. 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", розглянувши звернення представників парафіяльної ради, Релігійної організації "Релігійна громада Св. Апостола Андрія Первозванного смт. Вапнярка, Томашпільського району, у зв`язку з необхідністю впорядкування поштових адрес смт Вапнярка та з метою недопущення дублювання поштових адрес вирішено:
- присвоїти поштову адресу об`єкту нерухомого майна будівлі храму Св. Апостола Андрія Первозванного: Вінницька область, Томашпільський район, смт Вапнярка, вул. Островського 3с;
- пункт 1 рішення №18 від 19.01.2006 "Про надання дозволу релігійній парафії Св. Андріївського храму смт Вапнярка на побудову на території церкви хрестильні та кухні та присвоєння вуличного номера Св. Андріївському храму смт Вапнярка" вважати таким, що втратило чинність;
- контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника селищного голови з питань виконавчих органів ради С.О. Гевчука.
Разом з тим, рішенням виконавчого комітету Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області №18 від 19.01.2006 "Про надання дозволу релігійній парафії Св. Андріївського храму смт Вапнярка на побудову на території церкви хрестильні та кухні та присвоєння вуличного номера Св. Андрієвському храму смт Вапнярка": 1) присвоєно Св. Андріївському храму смт. Вапнярка вуличний номер - вул. Островського, 3а; 2) дозволено релігійній парафії Св. Андрієвського храму смт Вапнярка побудувати на території церкви по вул. Островського, 3а христильню та кухню; 3) зобов`язано релігійну парафію Св. Андрієвського храму смт Вапнярка погодити будівництво на території церкви христильні та кухні з відповідними районними службами згідно чинного законодавства та замовити технічну документацію і отримати дозвіл на виконання будівельних робіт; 4) після закінчення будівництва на території церкви христильні та кухні пред`явити їх державній технічній комісії для прийняття в експлуатацію.
Рішенням Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області 15 сесії 5 скликання від 26.12.2008 надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на користування земельною ділянкою орієнтовною площею 0,36 га Українській Православній Церкві в смт Вапнярка, вул. Островського, 3.
В матеріалах справи міститься копія технічного паспорту на будівлю храму Св. Андріївський по вул. Островського №3 у селищі Вапнярка, виготовленого на замовлення Релігійної громади Української Православної церкви з відображенням плану будівель за вказаною адресою під літерами "А", "Б", "В" (т.1, а.с. 42-53), з якого вбачається:
- літ."А" - будівля храму, загальна площа 349,20 кв.м;
- літ."Б" - будівля трапезної, загальна площа 60,70 кв.м;
- літ."В" - будівля трапезної, загальна площа 60,10 кв.м;
Всього 470 кв.м.
Згідно Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухомк майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна власником нерухомого майна: будівля храму св. Андріївський; Опис об`єкта: Загальна площа (кв.м): 470, Опис: Будівля храму позначена на плані літ. "А", ганок літ. "а", сходи літ." "а1", будівля трапезної літ. "Б", будівля трапезної літ. "В", криниця літ. "Г", №№ 1-4; за адресою: Вінницька обл., Томашпільський р., смт. Вапнярка, вулиця Островського, будинок №3а, зазначено Релігійну громаду Української Православної церкви смт Вапнярка Томашпільського району Вінницької області (т.1, а.с. 242-244).
Тобто, власником храму св. Андріївський за адресою: Вінницька обл., Томашпільський р., смт. Вапнярка, вулиця Островського, будинок №3а є Релігійна громада Української Православної церкви смт. Вапнярка Томашпільського району Вінницької області.
Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що до Вапнярської селищної ради звернулися особи, які не мають жодного відношення до будівлі храму, право власності на яке належить Релігійній громаді Української Православної церкви смт. Вапнярка Томашпільського району Вінницької області, а тому вимоги, викладені в зверненні, не стосуються прав та інтересів осіб, які з ним звернулись і, як результат, не могли бути задоволені рішенням виконкому Вапнярської селищної ради №38 від 28.03.2019.
При цьому, колегія суддів звертає увагу на те, що поштову адресу об`єкту нерухомого майна будівлі храму св. Андріївський вже було присвоєно рішенням виконавчого комітету Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області №18 від 19.01.2006 - вул. Островського, 3а, в подальшому на вказане майно за даною адресою позивачем було зареєстроване право власності, а відтак прийняття виконкомом Вапнярської селищної ради рішення №38 від 28.03.2019 про присвоєння поштової адреси об`єкту нерухомого майна будівлі храму Св. Апостола Андрія Первозванного: Вінницька область, Томашпільський район, смт Вапнярка, вул. Островського 3с порушує права та законні інтереси позивача, як власника даного майна.
Відповідно до частин 6, 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування", виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку. Згідно з частиною 8 статті 51 Закону України "Про місцеве самоврядування" виконавчий комітет ради є підзвітним і підконтрольним раді, що його утворила, а з питань здійснення ним повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади.
Абзацом першим пункту 4 Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) від 16.04.2009 № 7-рп/2009 у справі № 1-9/2009 зазначено, що в Основному Законі України передбачено форми та засоби реалізації права територіальних громад на місцеве самоврядування і вказано, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території (частина перша статті 144). На основі цього положення Конституції України в Законі визначено, що у формі рішень рада приймає нормативні та інші акти (частина перша статті 59). Проаналізувавши функції і повноваження органів місцевого самоврядування, врегульовані Конституцією України та іншими законами України, Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.
Відповідно до пункту 5 Рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 №7-рп/2009 органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування та громадянами, що породжує в громадян упевненість у тому, що їхнє становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.
Відповідно до статтей 319, 321 та 391 Цивільного кодексу України, власник володіє, користується та розпоряджається своїм майном на власний розсуд, право власності є непорушним, ніхто не може бути протиправно позбавленим цього права чи обмежений у його здійсненні, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном. Відповідно до статтей 2, 5 Земельного кодексу України, суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади; земельне законодавство базується на таких принципах, зокрема забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави.
Наявність у позивача права власності на нерухоме майно, що розташоване за адресою, що визначена у спірному рішенні виконавчого комітету Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області №38 від 28.03.2019, надає йому процесуальних прав на звернення до суду з позовом про захист належного йому права власності від порушення, невизнання або оспорення, а відтак вимога про скасування рішення, що порушує право - являється належним способом захисту такого справа.
Колегія суддів вважає, що прийняття Вапнярською селищною радою оспорюваного рішення №38 від 28.03.2019, яким було змінено адресу об`єкта нерухомості, в даному випадку вплинуло на реалізацію позивачем правомочностей власника та фактично призвело до виникнення спору між жителями смт. Вапнярка щодо користування нерухомими майном (храмом).
При цьому, висновок суду першої інстанції про те, що позивачем визначено неналежний спосіб захисту, колегія суддів вважає безпідставним, оскільки суд самостійно визначив модель поведінки заявника, без врахування того, що чинне законодавство наділяє особу саме правом самостійно визначити спосіб захисту свого порушеного права певним шляхом, що було реалізовано заявником в межах даної справи шляхом подання відповідної позовної заяви.
Для того, щоб право на доступ до суду було ефективним, особа повинна мати чітко визначену та дієву можливість оскаржити подію, яка, на її думку, порушує її права й охоронювані законом інтереси.
Стаття 1 Першого протоколу до Конвенції визначає, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше, як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. У рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Стретч проти Сполученого Королівства" від 24 червня 2003 року зазначено, що наявність порушень з боку органу публічної влади не може бути підставою для позбавлення цього майна іншої особи, яка жодних порушень не вчинила. У Рішенні Європейського суд з прав людини від 02.11.2004 у справі "Трегубенко проти України" суд повторює, що позбавлення майна може бути виправданим лише у випадку, якщо буде показаний, inter alia, "інтерес суспільства" та "умови, передбачені законом".
За приписами ч.1 ст.2 ГПК України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Основними засадами (принципами) господарського судочинства є, зокрема, верховенство права; рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом; розумність строків розгляду справи судом; неприпустимість зловживання процесуальними правами (ч.3 ст.2 ГПК України).
У рішенні Конституційного Суду України від 02.11.2004 № 15-рп/2004 зазначено, що відповідно до частини 1 статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Верховенство права - це панування права в суспільстві. Верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозастосовну діяльність, зокрема у закони, які за своїм змістом мають бути проникнуті передусім ідеями соціальної справедливості, свободи, рівності тощо. Одним з проявів верховенства права є те, що право не обмежується лише законодавством як однією з його форм, а включає й інші соціальні регулятори, зокрема норми моралі, традиції, звичаї тощо, які легітимовані суспільством і зумовлені історично досягнутим культурним рівнем суспільства. Всі ці елементи права об`єднуються якістю, що відповідає ідеології справедливості, ідеї права, яка значною мірою дістала відображення в Конституції України. Таке розуміння права не дає підстав для його ототожнення із законом, який іноді може бути й несправедливим, у тому числі обмежувати свободу та рівність особи. Справедливість - одна з основних засад права, є вирішальною у визначенні його як регулятора суспільних відносин, одним із загальнолюдських вимірів права.
Правові аксіоми визначають як загальні положення, які сприймаються як самоочевидні істини, не потребують доведення та відображають загальнолюдський зміст права.
Однією із правових аксіом у судочинстві називають, зокрема, Placuit in omnibus rebus praecipuum esse iustitiae aequitatisque quam stricti iuris rationem, що означає "У всіх юридичних справах правосуддя й справедливість мають перевагу перед строгим розумінням права".
З огляду на те, що матеріалами справи підтверджується той факт, що рішення виконавчого комітету Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області №38 від 28.03.2019 порушує права та інтереси позивача, як власника нерухомого майна - будівлі храму св. Андріївський, загальною площею 470 кв.м, який розташований за адресою: вул. Островського, 3а, смт. Вапнярка, Томашпільський район, Вінницька область, яка в подальшому була змінена рішенням виконавчого комітету Вапнярської селищної ради №38 від 28.03.2019, апеляційний суд керуючись принципами цивільного права: справедливість, добросовісність, розумність та однією із аксіом цивільного судочинства Placuit in omnibus rebus praecipuum esse iustitiae aequitatisque quam stricti iuris rationem дійшов висновку, що права позивача підлягають відновленню шляхом визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету Вапнярської селищної ради №38 від 28.03.2019.
При винесенні даної постанови колегією суддів береться до уваги також те, що позивач, врахувавши висновок суду першої інстанції, звертався до державного реєстратора з заявою про внесення до Єдиного державного реєстру нерухомого майна відомостей про оновлену адресу будівлі храму, що належить позивачу, однак в даній дії йому було відмовлено, про що винесено відповідне рішення №55453145 від 01 грудня 2020 (т.2, а.с.4).
Враховуючи все вищевикладене в сукупності, колегія суддів Північно-західного апеляційного господарського суду прийшла до висновку, що рішення місцевого господарського суду прийняте з неповним з`ясування обставин, що мають значення для справи, а висновки, викладені в ньому, не відповідають обставинам справи, з огляду на що, апеляційну скаргу Релігійної громади Української Православної церкви слід задоволити, а рішення Господарського суду Вінницької області від 15.10.2020 у справі №902/643/19 - скасувати, прийнявши нове рішення, яким позов задоволити.
При цьому, судові витрати по сплаті судового збору у відповідності до вимог ст.129 ГПК України покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 275, 277, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Релігійної громади Української Православної церкви смт Вапнярка Томашпільського району Вінницької області задоволити.
2. Рішення Господарського суду Вінницької області від 15 жовтня 2020 року у справі №902/643/19 скасувати.
Прийняти нове рішення.
"Позов задоволити.
Визнати незаконним та скасувати рішення виконавчого комітету Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області №38 від 28 березня 2019 року "Про присвоєння поштової адреси об`єкту нерухомого майна будівлі храму Св. Апостола Андрія Первозванного по вул. Островського".
3. Стягнути з Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області (24240, Вінницька обл., Томашпільський район, смт. Вапнярка, вул. Незалежності, будинок 140, Код ЄДРПОУ 04325911) на користь Релігійної громади Української Православної церкви смт. Вапнярка Томашпільського району (24240, Вінницька область, Томашпільський район, смт. Вапнярка, вул. Островського, 3, Код ЄДРПОУ 39986060) 1921,00 грн судового збору.
Видати наказ."
4. Стягнути з Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області (24240, Вінницька обл., Томашпільський район, смт. Вапнярка, вул. Незалежності, будинок 140, Код ЄДРПОУ 04325911) на користь Релігійної громади Української Православної церкви смт. Вапнярка Томашпільського району (24240, Вінницька область, Томашпільський район, смт. Вапнярка, вул. Островського, 3, Код ЄДРПОУ 39986060) 2881,50 грн судового збору за розгляд апеляційної скарги.
5. Місцевому господарському суду видати відповідні накази.
6. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції у строк та в порядку, встановленому статтями 287-289 ГПК України.
7. Справу №902/643/19 повернути Господарському суду Вінницької області.
Повний текст постанови складений "24" лютого 2021 р.
Головуюча суддя Коломис В.В.
Суддя Миханюк М.В.
Суддя Саврій В.А.
Суд | Закарпатський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2021 |
Оприлюднено | 26.02.2021 |
Номер документу | 95131380 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Коломис В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні