УХВАЛА
про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі
м. Черкаси
24 лютого 2021 року справа № 580/833/21
Суддя Черкаського окружного адміністративного суду Білоноженко М.А., перевіривши матеріали адміністративного позову Приватного акціонерного товариства "Ново-Майданецьке" до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області про визнання протиправними, скасування наказів та скасування державної реєстрації,
ВСТАНОВИВ:
19.02.2021р. до Черкаського окружного адміністративного суду звернулось Приватне акціонерне товариство "Ново-Майданецьке" (далі - позивач) з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (далі - відповідач), в якій просить:
- визнати протиправними та скасувати накази Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 08.10.2020 року №1142 - УБД, №23 - 10051/14 - 20 - СГ, № 23 -10052/14 - 20 - СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення .
- скасувати державну реєстрацію речового права власності на земельні ділянки за кадастровими номерами:
7124086600:02:001:0005;
7124086600:02:001:0045;
7124086600:02:001:0064, що знаходяться в адмінмежах Майданецької сільської ради Тальнівського району Черкаської області.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 171 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства і чи подано позовну заяву з дотриманням правил підсудності.
Юрисдикцію та повноваження адміністративних судів, порядок здійснення судочинства в адміністративних судах визначає КАС України.
Предметна юрисдикція - це розмежування компетенції цивільних/кримінальних, господарських та адміністративних судів. Кожен суд має право розглядати і вирішувати тільки ті справи (спори), які віднесені до їх відання законодавчими та іншими нормативно-правовими актами, тобто, діяти в межах встановленої компетенції.
Пункти 1 - 3 ч. 1 ст. 4 КАС України, адміністративною справою визначають переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи; а адміністративним судом - суд, до компетенції якого цим Кодексом віднесено розгляд і вирішення адміністративних справ.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист у спосіб, визначений в цій статті.
Отже, до адміністративного суду можуть бути оскаржені виключно рішення, дії та бездіяльність суб`єкта владних повноважень, що виникають у зв`язку зі здійсненням суб`єктом владних повноважень владних управлінських функцій, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності встановлено інший порядок судового провадження.
Важливо враховувати, що публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий, однак сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції. Необхідно з`ясовувати, у зв`язку з чим виник спір та за захистом яких прав особа звернулася до суду.
Під час визначення предметної юрисдикції справ, необхідно виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Так, визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Разом із тим, приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.
Судом встановлено, що предметом даного спору є визнання протиправними та скасування наказів відповідача про затвердження проектів землеустрою по земельних ділянках з кадастровими номерами: 7124086600:02:001:0005; 7124086600:02:001:0045; 7124086600:02:001:0064 та як наслідок скасувати державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами: 7124086600:02:001:0005; 7124086600:02:001:0045; 7124086600:02:001:0064. Позивач зазначає, що вказані 3 земельні ділянки загальною площею - 6 га знаходились у користуванні позивача у складі земельної ділянки в розмірі 23,2 га з 2002 року. Натомість відповідач оскаржуваними наказами надав трьом громадянам земельні ділянки по 2 га кожному, чим порушив права позивача на користування землею.
Надавши оцінку вказаним обставинам, судом встановлено, що згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 29.10.2020р. (індексний номер витягів 230150404, 230148839, 230147253) державним реєстратором - Борзенковою О.В., 19.10.2020р. вчинено реєстраційні дії про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо земельних ділянок з кадастровими номерами: 7124086600:02:001:0005; 7124086600:02:001:0045; 7124086600:02:001:0064. Вказані земельні ділянки перебувають у приватній власності ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , відповідно.
Встановивши вказані обставини, суд зазначає, що за правовим висновком Великої Палати Верхового Суду, який викладений у постанові від 30.05.2018р. у справі №826/9417/16, якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, які спричинені рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язані з реалізацією її майнових або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів.
За правилами Цивільного процесуального кодексу України, суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства (ст. 19 ЦПК).
Крім того, суд враховує практику Верховного Суду, відображену у постановах від 19.03.2020р. у справі №500/1605/19 та від 06.02.2018р. у справі №2а-3100/11/2170 (К/9901/4856/18), відповідно до якої, у разі прийняття суб`єктом владних повноважень рішення про передачу земельних ділянок у власність чи оренду (тобто ненормативного акта, який вичерпує свою дію після його реалізації) оспорювання правомірності набуття фізичною чи юридичною особою спірної земельної ділянки, а також правомірності надання іншій особі дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення цієї земельної ділянки - має вирішуватись у порядку цивільної (господарської) юрисдикції, оскільки виникає спір про право цивільне.
Оскільки судом під час розгляду справи встановлено наявність існуючого речового права на земельні ділянки з кадастровими номерами: 7124086600:02:001:0005; 7124086600:02:001:0045; 7124086600:02:001:0064 у ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , а рішення відповідачів, які оскаржуються, у кінцевому результаті спричинили виникнення речового права на ці земельні ділянки, суд доходить висновку про існування цивільно-правового спору, у зв`язку із чим дану справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 170 КАС України, суддя відмовляє у відкритті провадження у адміністративній справі, якщо заяву не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Суд також враховує, що відповідно до ст. 319 КАС України, порушення правил юрисдикції адміністративних судів, встановлених статтею 19, є обов`язковою підставою для скасування рішення із закриттям провадження незалежно від доводів апеляційної скарги.
З урахуванням зазначеного, суд доходить висновку про необхідність відмови у відкритті провадження у даній адміністративній справі.
Приписами ч.6 ст. 170 КАС України визначено, що у разі відмови у відкритті провадження в адміністративній справі з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої цієї статті, суд повинен роз`яснити заявнику, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд такої справи.
Керуючись ст.ст. 4, 19, 170,171, 256, 293, 295 КАС України, суд
УХВАЛИВ:
Відмовити у відкритті провадження в адміністративній справі за позовною заявою Приватного акціонерного товариства "Ново-Майданецьке" до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області про визнання протиправними, скасування наказів та скасування державної реєстрації.
Роз`яснити позивачу, що розгляд даного позову віднесено до юрисдикції загального суду в порядку цивільного судочинства.
Роз`яснити позивачу, що повторне звернення тієї ж особи до адміністративного суду з таким самим адміністративним позовом, щодо якого постановлено ухвалу про відмову у відкритті провадження, не допускається.
Копію ухвали разом із позовною заявою та всіма доданими до неї матеріалами надіслати позивачу.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання, проте може бути оскаржена в порядку та строки передбачені ст.ст. 293, 295 КАС України та з врахуванням особливостей закріплених п 15.5 Перехідних положень КАС України.
Суддя М.А. Білоноженко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2021 |
Оприлюднено | 26.02.2021 |
Номер документу | 95136508 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
М.А. Білоноженко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні