ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 лютого 2021 р.Справа № 440/2474/20 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Рєзнікової С.С.,
Суддів: Мельнікової Л.В. , Бегунца А.О. ,
за участю секретаря судового засідання Машури Г.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтогазторг і К" на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.09.2020 року, головуючий суддя І інстанції: Чеснокова А.О., вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, повний текст складено 28.09.20 року по справі № 440/2474/20
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтогазторг і К"
до Головного управління Державної фіскльної служби у Донецькій області , Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Нафтогазторг і К", звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області, Головного управління ДФС у Донецькій області, в якій просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС у Донецькій області про відмову у видачі ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним № 5152/10/05-99-40-01-18 від 01.07.2019;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Донецькій області надати позивачу ліцензію на торгівлю пальним за період з 01.07.2019 по 04.08.2019.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивачем зазначено про протиправність оскаржуваного рішення, оскільки позивачем в установленому законом порядку та строк надано контролюючому органу повний пакет документів для видачі ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, однак за результатами розгляду документів відповідач протиправно відмовив у видачі ліцензій.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 23.09.2020 в задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивачем подано апеляційну скаргу, згідно з якою апелянт просить суд скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову про задоволення позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права.
Відповідачем, Головним управлінням ДПС у Донецькій області, подано відзив на апеляційну скаргу, в якому він просить суд апеляційної інстанції залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Відповідач, Головне управління ДФС у Донецькій області, не скористався своїм правом на подання відзиву на апеляційну скаргу.
Протокольною ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 18.02.2021 відмовлено в задоволенні клопотання Головного управління ДФС у Донецькій області про заміну відповідача по справі.
17.02.2021 від представника позивача до суду апеляційної інстанції надійшло клопотання про відкладення розгляду справи, яке судом визнано таким, що не підлягає задоволенню, оскільки заявником не долучено до матеріалів справи доказів обґрунтування заявлених в клопотанні обставин. Крім того, позивач не був позбавлений можливості звернутись до суду з клопотанням в порядку ст. 195 КАС України.
Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Колегія суддів заслухавши суддю-доповідача, перевіривши в межах доводів апеляційної скарги рішення суду першої інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що ТОВ "НАФТОГАЗТОРГ і К" є юридичною особою приватного права (код ЄДРПОУ 41277492) основним напрямком господарської діяльності якого є діяльність у сфері роздрібної торгівлі пальним. Позивач у встановленому законом порядку зареєстрований платником податку на додану вартість.
25.06.2019 позивачем до ГУ ДФС в Донецькій області подано заяви з пакетом документів для отримання ліцензій для торгівлі пальним на автозаправних станціях: АЗС № 1-2 (вул. Радянська, 112 смт. Олександрівка, Олександрівський район, Донецька область), АЗС № 10 вул. Октябрська, 10, с. Шахтове, Добропільський район, Донецька область), АЗС № 4 (вул. Білозерська, 31, смт. Святогорівка, Добропільський район, Донецька область), АЗС № 4а (вул. Чарикова, 1А, с. Очеретине, Олександрівський район, Донецька область), АЗС № 3 (вул. Мінеральна, 5, смт. Святогорівка, Добропільський район, Донецька область), АЗС № 3а (вул. Асфальтна, 26, с. Іверське, Олександрівський район, Донецька область), АЗС № 2 (вул. Залізнична, 4а, с. Новоукраїнка, Добропільський район, Донецька область) (т. 1, а.с. 95-234).
За результатами розгляду поданих документів Головним управлінням ДФС у Донецькій області прийнято рішення про відмову у видачі ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним №5152/10/05-99-40-01-18 від 01.07.2019, мотивоване неподанням ТОВ "НАФТОГАЗТОРГ і К" документів, що підтверджують право власності або право користування земельними ділянками, або інше передбачене право землекористування на земельні ділянки, на яких розташовано об`єкти оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинних на дату подання заяви та/або на дату введення таких об`єктів в експлуатацію (т. 1, а.с. 22-25).
Вищевказане рішення позивачу вручено 10.04.2020.
Не погодившись з прийнятим контролюючим органом рішенням, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Приймаючи рішення про відмову в задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з їх необґрунтованості.
Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції та зазначає наступне.
Положеннями Закону України від 02.03.2015 № 222 "Про ліцензування видів господарської діяльності" (надалі - Закон № 222), ліцензування - засіб державного регулювання провадження видів господарської діяльності, спрямований на забезпечення безпеки та захисту економічних і соціальних інтересів держави, суспільства, прав та законних інтересів, життя і здоров`я людини, екологічної безпеки та охорони навколишнього природного середовища.
Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 7 Закону № 222, виробництво і торгівля спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, біоетанолом, алкогольними напоями та тютюновими виробами і пальним, зберігання пального, яка ліцензується відповідно до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального".
Згідно з ч. 12 ст. 15 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" (надалі - № 481), роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
Відповідно до ч. 8 ст. 15 Закону № 481, суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва.
Тобто, здійснення господарської діяльності позивача можливе лише за наявності у нього ліцензій на роздрібну торгівлю пальним.
Згідно з пп. 19-1.1.13 п. 19-1.1 ст. 19-1 Податкового кодексу України, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 193 цього Кодексу здійснюють ліцензування діяльності суб`єктів господарювання з виробництва спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів, оптової торгівлі спиртом, оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами та контроль за таким виробництвом.
Таким чином, в спірних правовідносинах органом ліцензування, уповноваженим на видачу спірних ліцензій позивачу є Головне управління ДФС в Донецькій області.
Відповідно до ч.ч. 32, 33, 34 ст. 15 Закону № 481, ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію; у заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір отримати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального); суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним;
Згідно з ч.ч. 38, 39, 40, 41 ст. 15 Закону № 481, для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів: документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення; акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального; дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального; відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник; у разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об`єкта.
Відповідно до ч.ч. 45, 46 ст. 15 Закону № 481, вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється. Зазначені в цьому Законі документи (крім документів, які подаються заявником для отримання ліцензії на право виробництва пального, оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального) подаються в одному примірнику в копіях, засвідчених нотаріально або органом, який видав оригінал документа, або посадовою особою органу ліцензування. Заява про видачу ліцензії та визначені цим Законом документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються рекомендованим листом. У разі подання заяви про видачу ліцензії та доданих до неї документів особисто вони приймаються за описом, копія якого видається заявнику з відміткою про дату прийняття заяви та документів і підписом особи, яка їх прийняла.
Ліцензія або рішення про відмову в її видачі видається заявнику не пізніше 10 календарних днів (щодо пального - не пізніше 20 календарних днів) з дня одержання зазначених у цьому Законі документів. У рішенні про відмову у видачі ліцензії повинна бути вказана підстава для відмови з посиланням на відповідні норми законодавства.
Як свідчать матеріали справи, під час звернення позивача із заявами про видачу ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним ТОВ "НАФТОГАЗТОРГ і К" приєднало до неї копії договорів оренди нежитлових приміщень, за умовами яких ТОВ "Архів" (орендодавець) передає, а ТОВ "НАФТОГАЗТОРГ і К" (орендар) приймає у строкове користування та володіння АЗС № 1-2 (вул. Радянська, 112 смт. Олександрівка, Олександрівський район, Донецька область), АЗС № 10 (вул. Октябрська, 10, с. Шахтове, Добропільський район, Донецька область), АЗС № 4 (вул. Білозерська, 31, смт. Святогорівка, Добропільський район, Донецька область), АЗС № 4а (вул. Чарикова, 1А, с. Очеретине, Олександрівський район, Донецька область), АЗС № 3 (вул. Мінеральна, 5, смт. Святогорівка, Добропільський район, Донецька область), АЗС № 3а (вул. Асфальтна, 26, с. Іверське, Олександрівський район, Донецька область), АЗС № 2 (вул. Залізнична, 4а, с. Новоукраїнка, Добропільський район, Донецька область) (т. 1, а.с. 113-114, 131-132, 163-164, 182-183, 202-203, 233-234/.
До кожної з заяв приєднано копії договорів оренди землі, укладених між ТОВ "Архів" та відповідними районними державними адміністраціями (т. 1, а.с. 81-84, 121-124, 150-153, 170-173, 189-192, 218-222).
Зі змісту вказаних договорів, а також відомостей ДЗК та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності випливає, що право користування земельними ділянками, на яких розташовані орендовані позивачем АЗС (вул. Радянська, 112, смт. Олександрівка, Олександрівський район, Донецька область, вул. Октябрська, 10, с. Шахтове, Добропільський район, Донецька область, вул. Білозерська, 31, смт. Святогорівка, Добропільський район, Донецька область, вул. Чарикова, 1А, с. Очеретине, Олександрівський район, Донецька область, вул. Мінеральна, 5, смт. Святогорівка, Добропільський район, Донецька область, вул. Асфальтна, 26, с. Іверське, Олександрівський район, Донецька область, вул. Залізнична, 4а, с. Новоукраїнка, Добропільський район, Донецька область) належить ТОВ "Архів".
Тобто, під час звернення до відповідача із заявами про видачу ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, позивачем не надано документів, які б підтверджували наявність у ТОВ "НАФТОГАЗТОРГ і К" права власності або права користування земельною ділянкою, або іншого передбаченого законодавством права землекористування на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення. Документи на підтвердження наявності у ТОВ "НАФТОГАЗТОРГ і К" права на використання відповідних земельних ділянок контролюючому органу не надавались.
Доводи позивача з посиланням на положення ст. 377 Цивільного кодексу України, як на підставу для автоматичного переходу права користування земельними ділянками в момент оформлення права оренди розміщених на них споруд, відхиляються колегією суддів, оскільки доказів реєстрації зазначеного речового права податковому органу надано не було.
Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обстеження" речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Представником позивача не спростовано того факту, що реєстрація речових прав на земельні ділянки, на яких розташовані орендовані ТОВ "НАФТОГАЗТОРГ і К" АЗС не проводилась.
Враховуючи вказане вище, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що під час звернення до контролюючого органу з заявами про видачу ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, ТОВ "НАФТОГАЗТОРГ і К" не забезпечило надання усіх передбачених ч. 38 ст. 15 Закону № 481 документів, а саме: документів, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення.
Відтак, суд першої першої інстанції дійшов правомірного висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
За приписами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги спростовані наведеними вище обставинами та нормативно - правовим обґрунтуванням, у зв`язку з чим підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтогазторг і К" залишити без задоволення.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.09.2020 року по справі №440/2474/20 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя С.С. Рєзнікова Судді Л.В. Мельнікова А.О. Бегунц Повний текст постанови складено 26.02.2021 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2021 |
Оприлюднено | 01.03.2021 |
Номер документу | 95175853 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Гончарова І.А.
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Рєзнікова С.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні