Рішення
від 26.02.2021 по справі 120/8399/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

26 лютого 2021 р. Справа № 120/8399/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вільчинського О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Вінницької обласної організації політичної партії "Слуга народу" до Краснопільської сільської територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області, Краснопільської сільської ради Гайсинського району Вінницької області про стягнення грошової застави,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулася Вінницька обласна організація політичної партії "Слуга Народу" (далі - Вінницька ООПП "Слуга Народу") з адміністративним позовом до Краснопільської сільської територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області, (далі - Краснопільська СТВК, відповідач 1), Краснопільської сільської ради Гайсинського району Вінницької області (далі - Краснопільська СР, відповідач 2) про стягнення грошової застави.

В обґрунтування позову Вінницька ООПП "Слуга Народу" зазначає, що для участі у місцевих виборах 2020 року позивачем внесено грошову заставу у розмірі 5000 грн. за реєстрацію кандидатів у депутати Краснопільської СР на спеціальний (депозитний) рахунок Краснопільської СТВК. За результатами перших місцевих виборів депутатів Кранопільської СР Вінницька ООПП "Слуга Народу" отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів, обрано депутатом Краснопільської СР ОСОБА_1 . Позивач зазначає, що станом на 28.12.2020 Краснопільська СТВК в порушення частини п`ятої статті 225 Виборчого кодексу України (далі - ВК України), п. 9 Порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах не повернула грошову заставу в розмірі 1000 грн. на рахунок Вінницької ООПП "Слуга Народу". Оскільки грошова застава у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів перераховується до сільського бюджету, то 1000 грн. грошової застави, на переконання позивача, належить стягнути з Кранопільської СР.

Відповідно до вимог частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (у письмовому провадженні).

За правилами частини 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Відповідно до частини 5 статті 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Ухвалою судді Вінницького окружного адміністративного 28.12.2020 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Крім того, встановлені сторонам строки для подання заяв по суті справи: відзиву на позов, відповіді на відзив та заперечень.

Водночас відповідачі не скористалися правом подати відзив на позов.

Враховуючи те, що станом на час прийняття рішення у справі відзиву на позовну заяву від відповідачів не надходило, суд відповідно до вимог частини шостої статті 162 КАС України розглядає справу за наявними матеріалами.

Дослідивши подані позивачем документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Вінницька ООПП "Слуга Народу" згідно із Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань зареєстрована 10.06.2020, номер запису 11741020000017984, керівником є ОСОБА_2 . Вид діяльності: діяльність політичних організацій.

Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 №795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020.

Постановою Центральної виборчої комісії "Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій" від 10.08.2020 №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій.

Постановою Центральної виборчої комісії від 30.08.2020 № 208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року" оголошено з 05.09.2020 початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25.10.2020.

Відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 10.09.2020 №246 "Про розмір грошової застави на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" визначено розмір грошової застави на місцевих виборах 25.10.2020, який для кандидата в депутати Краснопільської СР становить 1000 грн.

Як встановлено з наданих позивачем доказів, для проведення реєстрації кандидатів у депутати 21.09.2020 Вінницька ООПП "Слуга Народу" здійснила безготівковий платіж у розмірі 5000 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 102 від 21.09.2020.

Постановою Краснопільської СТВК від "25 жовтня 2020 року по 28 жовтня 2020 року" № 57 "Про встановлення підсумків голосування з виборів депутатів до Краснопільської сільської ради" визнано обраними депутатів у відповідних багатомандатних виборчих округах №№ 1, 2, 4, 5, 6, 7; повідомлено про результати виборів у вигляді списку осіб, обраних депутатами сільської ради. Так згідно із таким повідомленням від Вінницької ООПП "Слуга Народу" 28.10.2020 обрано депутатом ОСОБА_1 .

У зв`язку з неповерненням позивачу грошової застави у розмірі 1000 грн. поданий цей адміністративний позов.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходив з такого.

Згідно із пунктом 3 частини 2 статті 32 ВК України до виборчих комісій належать територіальні виборчі комісії.

Частиною 8 статті 33 ВК України визначено, що територіальні виборчі комісії є постійно діючими органами.

Відповідно до частин 5, 6, 7 статті 225 ВК України грошова застава, внесена організацією партії, яка висунула кандидатів у депутати, або організацією відповідної партії вищого рівня, або кандидатом, який висувався шляхом самовисування, повертається у разі, якщо за підсумками виборів організація партії отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів або кандидата визнано обраним у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів депутатів, на рахунок суб`єкта внесення застави, з якого вносилася грошова застава.

Грошова застава повертається відповідному суб`єкту внесення, якщо за результатами місцевих виборів кандидата визнано обраним сільським, селищним, міським головою.

В інших випадках грошова застава у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів перераховується відповідно до сільського, селищного, районного у місті, міського, районного, обласного, республіканського Автономної Республіки Крим бюджету.

Порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави встановлюється Центральною виборчою комісією спільно з Міністерством фінансів України не пізніш як за шістдесят днів до дня голосування.

Процедура повернення грошової застави регламентована Постановою ЦВК від 21.08.2020 № 193 "Про Порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах" (далі - Порядок №193) та наказом Міністерства фінансів України від 21.08.2020 №517 "Про затвердження порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах" (далі - Наказ №517).

Відповідно до пунктів 9, 10, 11 Порядку №193 грошова застава повертається відповідному суб`єкту внесення у випадку, якщо відмовлено в реєстрації відповідного кандидата, всіх кандидатів, включених до виборчого списку, протягом десяти днів з дня прийняття рішення про відмову в реєстрації відповідного кандидата, всіх кандидатів, включених до виборчого списку, на рахунок, зазначений у заяві, поданій до територіальної виборчої комісії вказаним суб`єктом.

Грошова застава повертається відповідному суб`єкту внесення у випадку, якщо відповідні вибори були визнані такими, що не відбулися, протягом десяти днів з дня прийняття рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, на рахунок, зазначений у заяві, поданій до територіальної виборчої комісії вказаним суб`єктом.

Грошова застава повертається відповідному суб`єкту внесення у випадку, якщо за результатами місцевих виборів кандидат визнаний обраним міським головою або місцева організація партії, що висунула список кандидатів у депутати, отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів, протягом десяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів відповідних виборів на рахунок, зазначений у заяві, поданій до територіальної виборчої комісії вказаним суб`єктом.

При цьому територіальна виборча комісія не пізніш як на третій день з дня прийняття рішення про відмову в реєстрації відповідного кандидата, всіх кандидатів, включених до виборчого списку, про визнання виборів такими, що не відбулися, офіційного оприлюднення результатів відповідних виборів інформує кандидатів, місцеві організації політичних партій (організації відповідних політичних партій вищого рівня) про необхідність подання заяви про повернення грошової застави.

В інших випадках грошова застава не повертається і перераховується територіальною виборчою комісією протягом десяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів відповідних виборів:

до Державного бюджету України в разі проведення чергових, позачергових та перших місцевих виборів;

до бюджету Автономної Республіки Крим, місцевого бюджету в разі проведення повторних виборів.

Спеціальний рахунок, відкритий територіальною виборчою комісією для внесення грошової застави, після повернення та перерахування грошової застави відповідно до пункту 8 цього Порядку закривається нею в установленому законодавством України порядку.

Аналогічні норми також закріплені в Наказі № 517.

Аналізуючи норми ВК України, Порядку №193 та Наказу № 517 в їх сукупності, суд дійшов висновку, що внесена відповідною організацією політичної партії грошова застава повертається відповідною територіальною комісією у разі, якщо за підсумками виборів організація партії отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів або кандидата визнано обраним у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів депутатів, на рахунок суб`єкта внесення застави - відповідною організацією політичної партії, з якого вносилася грошова застава. В інших випадках грошова застава у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів перераховується відповідною територіальною комісією до відповідного місцевого бюджету.

Водночас, як зазначено позивачем, та не спростовано відповідачами, така грошова застава у зв`язку з обранням депутатом до Краснопільської СР відповідачем 1 у визначений чинним законодавством строк позивачу у розмірі 1000 грн. не повернута, що свідчить про протиправну бездіяльність такого суб`єкта владних повноважень.

Згідно із частиною 2 стаття 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина перша статті 2 КАС України).

Згідно із ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

За приписами ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Ефективний засіб правого захисту у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату.

У пункті 145 рішення від 15.11.1996 у справі "Чахал проти Об`єднаного Королівства" (Chahal v. The United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.

Засіб захисту, що вимагається зазначеною статтею повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 05.04.2005 (заява № 38722/02).

Надавши правову оцінку всім обставинам справи, суд, з метою захисту прав та інтересів позивача, з урахуванням вимог ст. 245 КАС України, а також висновків суду у даній справі, вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та задовольнити позовні вимоги у спосіб визнання протиправною бездіяльності Краснопільської СТВК щодо неповернення грошової застави, внесеної Вінницькою ООПП "Слуга Народу" в розмірі 1000 грн. за реєстрацію кандидата у депутати Краснопільської СР та стягнути з Краснопільської ВР на користь Вінницької ООПП "Слуга Народу" грошову заставу в розмірі 1000 грн.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Крім того, вирішуючи питання про стягнення судових витрат, суд бере до уваги положення ч. 8 ст. 139 КАС України, відповідно до якої у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Судом встановлено, що позивачем сплачено судовий збір в сумі 2102 грн. При цьому, суд враховує, що вказані судові витрати необхідно присудити на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Краснопільської СТВК, позаяк порушення права, яке потребувало судового захисту, в першу чергу пов`язано з його протиправною бездіяльністю.

Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Краснопільської сільської територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області щодо неповернення грошової застави, внесеної Вінницькою обласною організацією політичної партії "Слуга Народу" в розмірі 1000 грн. (одна тисяча гривень) за реєстрацію кандидата у депутати Краснопільської сільської ради Гайсинського району Вінницької області.

Стягнути з Краснопільської сільської ради Гайсинського району Вінницької області на користь Вінницької обласної організації політичної партії "Слуга Народу" грошову заставу в розмірі 1000 грн. (одна тисяча гривень).

Стягнути на користь Вінницької обласної організації політичної партії "Слуга Народу" за рахунок бюджетних асигнувань Краснопільської сільської територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2102 грн. (дві тисячі сто дві гривні).

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Вінницька обласна організація політичної партії "Слуга Народу" (21020, м. Вінниця, вул. Магітрацька, 156а, код ЄДРПОУ 43655957)

Відповідач 1: Краснопільська сільська територіальна виборча комісія Гайсинського району Вінницької області (23733, Вінницька область, Гайсинський район, с. Кнаснопілка, вул. Котовського, 16, код ЄДРПОУ 34009378)

Відповідач 2: Краснопільська сільська рада Гайсинського району Вінницької області (23733, Вінницька область, Гайсинський район, с. Кнаснопілка, вул. Центральна, 10-Е, код ЄДРПОУ 04330131)

Суддя Вільчинський Олександр Ванадійович

Дата ухвалення рішення26.02.2021
Оприлюднено02.03.2021
Номер документу95203490
СудочинствоАдміністративне
Сутьстягнення грошової застави

Судовий реєстр по справі —120/8399/20-а

Рішення від 26.02.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

Ухвала від 31.12.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні