Рішення
від 26.02.2021 по справі 670/233/18
ВІНЬКОВЕЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Віньковецький районний суд Хмельницької області

Справа № 670/233/18

Провадження № 2/670/6/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 лютого 2021 року смт. Віньківці

Віньковецький районний суд Хмельницької області в складі:

головуючого - судді Волкової О.М.

з участю секретаря Кушнір О.В.

представника позивача ОСОБА_1

представника відповідача, Селянського (фермерського) господарства Віта , Ткачука Б.М.

прокурора Брезіцької М.Л.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду смт. Віньківці цивільну справу за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області, Селянського (фермерського) господарства Віта , Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області про визнання недійсними результатів земельних торгів, визнання незаконним та скасування наказу, визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

У березні 2018 року позивач ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області, Селянського (фермерського) господарства Віта , Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області, про визнання недійсними результатів земельних торгів, визнання незаконним та скасування наказу, визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок та зобов`язання вчинити певні дії, у якому з врахуванням уточнених позовних вимог просив: визнати незаконним та скасувати наказ № 9 від 22 січня 2018 року Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області Про проведення земельних торгів у формі аукціону у частині внесення земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0043 площею 54,6000 га та земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0044 площею 60,4000 га за межами Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області до додатку 1 даного наказу для проведення торгів; визнати недійсними результати земельних торгів, організатором яких виступало Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, що відбулись 23 лютого 2018 року, щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0043 площею 54,6000 га та земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0044 площею 60,4000 га за межами Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області; визнати недійсними договори оренди земельних ділянок з кадастровим номером 6820687500:08:008:0043 та з кадастровим номером 6820687500:08:008:0044, укладені 23 лютого 2018 року між СФГ Віта та Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області; зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області укласти договори оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0043 площею 54,6000 га та земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0044 площею 60,4000 га за межами Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області з ОСОБА_2 .

Свої вимоги позивач обґрунтовував тим, що на підставі розпорядження голови Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області від 14 червня 2011 року № 204/201-р Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою надання їх в оренду для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_2 йому надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на умовах оренди для ведення фермерського господарства, з земель резервного фонду загальною площею 115,00 га, в тому числі земельна ділянка № НОМЕР_1 площею 60,40 га та № НОМЕР_2 площею 54,60 га, які знаходяться за межами населеного пункту на території Яснозірської сільської ради, терміном на 49 років. Відповідну технічну документацію розроблено ТОВ Лад у 2011 - 2012 роках та затверджено розпорядженням голови Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області від 18 червня 2012 року № 205/2012-р. У цьому розпорядженні позивачу вказано на необхідності виготовлення технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, та на його підставі за замовленням позивача ТОВ Лад розроблено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданих йому в оренду на території Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області. Відповідну технічну документацію затверджено рішенням Віньковецької районної ради Хмельницької області від 23 листопада 2012 року № 16-16/2012, після чого 19 грудня 2012 року розпорядженням голови Віньковецької районної державної адміністрації № 481/2012-р ОСОБА_2 було встановлено річну орендну плату 4 % від нормативної грошової оцінки земельних ділянок. До 01 січня 2013 року рішення про передачу земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення у користування приймалось районними державними адміністраціями на підставі відповідного клопотання зацікавленої особи та відповідно до розробленої такою особою технічної документації із землеустрою. З 01 січня 2013 року право розпорядження землями державної власності перейшло до Держгеокадастру та його територіальних органів .Однак після цього протягом шести років позивач використовував спірні земельні ділянки, які знаходились у стадії оформлення, та про що були обізнані Яснозірська сільська рада, Віньковецька РДА і Головне управління Держгеокадастру в Хмельницькій області, сплачував орендну плату за користування ними згідно затверджених сум відповідно до розпорядження Віньковецької РДА на рахунки Яснозірської сільської ради. Продовжуючи використання земельної ділянки протягом 2011-2018 років, позивач задля реалізації покладеного на нього обов`язку щодо укладення договору, неодноразово звертався до Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області з клопотанням про укладення договору оренди відповідної земельної ділянки, проте постійно отримував відписки про необхідність надання або поновлення довідок та документів. Востаннє він подав клопотання до Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області в листопаді 2017 року, до якого додав необхідні документи. Однак 02 березня 2018 року під час особистого візиту до відповідача отримав відповідь, датовану 24 листопада 2017 року за вих. П-282777/0-15528/6-17, про відмову у задоволенні клопотання, оскільки спірні земельні ділянки на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області № 133 від 08 грудня 2016 року включені до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення,права на які пропонується до продажу на земельних торгах. Після цього позивач встановив, що 22 січня 2018 року Головним управлінням Держгеокадастру в Хмельницькій області видано наказ № 9 Про проведення земельних торгів у формі аукціону , яким було передбачено проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності з кадастровим номером 6820687500:08:008:0043 площею 54,6000 га, та земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності з кадастровим номером 6820687500:08:008:0044 площею 60,4000 га,що розташовані на території Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області за межами населених пунктів. 23 лютого 2018 року проведено земельні торги у формі аукціону по спірних земельних ділянках по двох лотах , та як видно з протоколу проведення земельних торгів у формі аукціону право на оренду земельних ділянок отримало СФГ Віта .Того ж дня Головне управління Держгеокадастру в Хмельницькій області уклало із СФГ Віта договори оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0043 площею 54,6000 га та земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0044 площею 60,4000 га, що розташовані на території Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області за межами населених пунктів.

Позивач стверджує, що на момент прийняття спірного наказу Головне управління Держгеокадастру в Хмельницькій області було обізнане, що на земельні ділянки претендує ОСОБА_2 , і вони передані йому на підставі розпоряджень голови Віньковецької РДА від 14 червня 2011 року № 204/2011-р та від 19 грудня 2012 року № 481/2012-р, які є чинними. Тому перед проведенням земельних торгів спірні земельні ділянки мали б бути вилучені у позивача у встановленому законом порядку, однак такого вилучення не проводилось, а відтак він досі продовжує бути добросовісним землекористувачем. Крім того Головне управління Держгеокадастру в Хмельницькій області, будучи обізнаним з тим, що позивач має затверджену технічну документацію із землеустрою, при прийнятті спірного наказу, порушило його право на подальше набуття у користування земельних ділянок. Тому ОСОБА_2 вважає незаконними дії Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області щодо відмови у задоволенні його клопотання в укладенні договорів оренди на вищезазначені земельні ділянки, прийняття наказу про призначення земельних торгів у формі аукціону у частині внесення земельних ділянок на території Яснозірської сільської ради на аукціон, вважає недійсними результати земельних торгів та протоколу проведення земельних торгів у формі аукціону, а також укладені договори оренди земельних ділянок із СФГ Віта .

Рішенням Віньковецького районного суду Хмельницької області від 20 грудня 2018 року в задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 було відмовлено.

Постановою Хмельницького апеляційного суду від 22 квітня 2019 року апеляційна скарга ОСОБА_2 залишена без задоволення, рішення Віньковецького районного суду Хмельницької області від 20 грудня 2018 року - без змін.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 22 січня 2020 року касаційна скарга ОСОБА_2 задоволена частково, рішення Віньковецького районного суду Хмельницької області від 20 грудня 2018 року та постанову Хмельницького апеляційного суду від 22 квітня 2019 року скасовано, справа передана на новий розгляд до суду першої інстанції.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Віньковецького районного суду Хмельницької області від 30 січня 2020 року, головуючим суддею визначено суддю Волкову О.М.

Ухвалою судді від 04 лютого 2020 року цивільна справа № 670/233/18 прийнята до розгляду, призначено підготовче судове засідання.

Ухвалою суду від 13 липня 2020 року підготовче провадження у справі закрите, справа призначена до розгляду по суті за правилами загального позовного провадження.

У судовому засіданні представник позивача ОСОБА_2 -- ОСОБА_1 позовні вимоги підтримав повністю з підстав зазначених у позові, просив задовольнити. Звертав увагу суду на те, що до даних правовідносин не можна застосовувати строк позовної давності, оскільки через бездіяльність відповідача - Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області Полугар О.В. не зміг реалізувати свої правомірні очікування на здійснення права користування земельними ділянками, його право як добросовісного землекористувача на майно (право оренди) порушено, і воно підлягає захисту через суд.

Представник відповідача, Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області за довіреністю -- Андрійчук І. у судовому засіданні позовні вимоги не визнала, просила у задоволенні позову відмовити.

Представник цього ж відповідача за довіреністю -- В. Кравчук подав відзив на позовну заяву та письмові пояснення, де зазначив, що позивачем пропущено визначений розпорядженням № 204/2011-р строк для виготовлення проекту землеустрою та отримання земельної ділянки в оренду. 18.06.2012 року поза межами строку встановленого розпорядженням № 204/2011-р було затверджено проект землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок розпорядженням Віньковецької райдержадміністрації № 205/2012-р. Розпорядження Віньковецької райдержадміністрації № 205/2012/-р не містить пункту про передачу земельних ділянок в оренду позивачу. На думку представника, позивачем не надано суду належних та допустимих доказів того, що спірні земельні ділянки були передані йому в оренду рішенням уповноваженого органу та укладені договори оренди. Оскільки договір оренди спірних земельних ділянок за станом на 01.01.2013 року ні з ким не був укладений і станом на день проведення земельних торгів земельні ділянки були вільними, то відсутні підстави для визнання недійсними земельних торгів чи договорів оренди за результатами їх проведення. Доводи позивача про використання ним земельних ділянок чи сплату орендної плати є безпідставними, оскільки виключно на підставі укладеного договору оренди землі та зареєстрованого права оренди може здійснюватися використання земельної ділянки та сплачуватися орендна плата. Притягнення позивача до адміністративної відповідальності, відшкодування ним збитків, нарахованих райдержадміністрацією за 2015 і 2016 роки, а також сплата у 2017 році шкоди, розрахованої відповідачем за самовільне зайняття позивачем земельних ділянок, підтверджують самовільне використання землі позивачем і сплата коштів є збитками за порушення закону, та не може вважатися орендною платою. Також звертав увагу суду на те, що рішення про укладення договору оренди є дискреційним повноваженням органів виконавчої влади і відповідно вирішення даного питання в судовому порядку суперечить конституційному принципу розподілу влади, закріпленому в ст. 6 Конституції України. Отже Головне управління діяло у спосіб і в межах законодавства, тому у задоволенні позову слід відмовити (т. 1 а.с. 205-211, т. 2 а.с. 101-105).

Також представником Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області Кравчуком В. подано до суду заяву про застосування строку позовної давності з тих підстав, що позивач пропустив трирічний строк для звернення до суду з позовом про зобов`язання укласти договори оренди землі на підставі розпорядження райдержадміністрації від 19.12.2012 року (т. 2 а.с. 205).

Представник відповідача, Селянського (фермерського) господарства Віта за довіреністю -- Ткачук Б. М. у судовому засіданні позовні вимоги не визнав, просив відмовити з огляду на те, що ОСОБА_2 самовільно користувався спірними земельними ділянками, які на час проведення земельних торгів були вільними та вилученню не підлягали, бо в оренді у позивача не перебували. Крім того представник наголошував на тому, що ОСОБА_2 вже реалізував своє право на користуванння землею шляхом отримання в 2015 році в оренду земельних ділянок загальною площею 152,5791 га, які розташовані за межами населених пунктів Глушковецької та Пасічнянської сільських рад Ярмолинецького району Хмельницької області для ведення фермерського господарства Європа-Агро Плюс .

У відзиві на позовну заяву представник ОСОБА_3 зазначив, що отримання рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, винесення рішення про надання її у користування (оренду ) є лише підставою для подальшого укладення договору оренди, як це передбачено ст. 124 ЗК України, а завершальною стадією оформлення права користування земельною ділянкою є укладення та реєстрація договору оренди земельної ділянки, чого позивачем не було здійснено протягом шести років.Позивач не надав суду докази укладення договору оренди чи державної реєстрації речового права (оренди), тому безпідставними є його твердження щодо правомірного використання ним спірних земельних ділянок. Не відповідають дійсності твердження позивача про те, що протягом 2015, 2016 та 2017 років він добровільно сплачував орендну плату, оскільки кошти ним сплачувались на підставі актів визначення розмірів збитків, які приймались Комісією з визначення збитків при Віньковецькій райдержадміністрації. Також на думку представника, суд не може вирішувати питання, які чинним законодавством віднесені до компетенції іншого органу, зокрема щодо укладення договорів оренди земельних ділянок із земель державної власності, позаяк рішення про укладення договору оренди є дискреційним повноваженням органів виконавчої влади і відповідно вирішення даного питання в судовому порядку суперечить конституційному принципу розподілу влади, закріпленому в ст. 6 Конституції України (т. 2 а.с. 95-100).

Ухвалою Віньковецького районного суду від 22 травня 2018 року на підставі заяви прокурора до участі у справі допущено прокурора Віньковецького відділу Городоцької місцевої прокуратури Брезіцьку М.Л. (т. 2 а.с. 19), яка у судовому засіданні проти позову заперечувала.

Керівник Городоцької місцевої прокуратури С.Стецюк подав відзив на позов, у якому зазначив, що у позивача не виникло право оренди на земельну ділянку, він не надав доказів, що була досягнута домовленість сторін на укладення договору чи визначені умови договору, станом на день проведення земельних торгів спірні земельні ділянки були вільними, тому відсутні підстави для визнання недійсними земельних торгів чи договорів оренди за результатами їх проведення. Доводи позивача про сплату орендної плати є безпідставними, оскільки виключно на підставі укладеного договору оренди землі та зареєстрованого права оренди може здійснюватися використання земельної ділянки та сплачуватися орендна плата. В той же час матеріали перевірки Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області підтверджують самовільне використання земельних ділянок ОСОБА_2 , за що він добровільно сплатив нараховану шкоду у сумі 99759,12 грн та 90179,60 грн. Тому Віньковецький відділ Городоцької місцевої прокуратури проти позову заперечує в повному обсязі, вважає його безпідставним, необґрунтованим і таким, що задоволенню не підлягає (т. 2 а.с. 39-43).

Представник відповідача -- Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області, повідомлений належним чином про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання не з`явився.

Суд, заслухавши представників сторін, дослідивши письмові матеріали справи, вивчивши всі доводи та заперечення, вважає, що позов до задоволення не підлягає.

Частиною першою статті 15 ЦК України визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

За приписами ст. 2 ЦПК України, завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Згідно зі ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Відповідно до ст.ст. 12, 13 ЦПК України, цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін, при цьому суд розглядає цивільні справи не інакше як в межах заявлених вимог і на підставі наданих учасниками справи або витребуваних судом доказів.

Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків встановлених цим Кодексом.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_2 18 травня 2011 року звернувся до Віньковецької райдержадміністрації із заявою про надання йому дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою надання їх в оренду із земель резервного фонду загальною площею 115,00 га, в тому числі земельної ділянки № НОМЕР_1 площею 60,40 га, та земельної ділянки № НОМЕР_2 площею 54,60 га на території Яснозірської сільської ради для ведення фермерського господарства, строком на 49 років (т. 1 а.с. 108).

Розпорядженням голови Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області від 14 червня 2011 року № 204/2011-р ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою надання їх в оренду для ведення фермерського господарства із земель резервного фонду загальною площею 115,00 га, в тому числі земельної ділянки № НОМЕР_1 площею 60,40 га та земельної ділянки № НОМЕР_2 площею 54,60 га, які знаходяться за межами населеного пункту Яснозірської сільської ради для ведення фермерського господарства, строком на 49 років.

Пунктом 3.1 цього розпорядження ОСОБА_2 рекомендовано виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою передачі їх в оренду здійснити протягом року та подати до райдержадміністрації для затвердження (т. 1 а.с.100).

04 липня 2011 року позивач звернувся до ТОВ Лад з заявою про виготовлення вище вказаного проекту землеустрою, який був виготовлений протягом 2011-2012 років (т. 1 а.с. 48-108).

18 червня 2012 року розпорядженням Віньковецької районної державної адміністрації № 205/2012-р затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок із земель резервного фонду загальною площею 115,00 га, в тому числі: ділянки № НОМЕР_1 площею 60,40 га та ділянки № НОМЕР_2 площею 54,60 га, з метою надання їх в оренду строком на 49 років для ведення фермерського господарства позивачу за межами населеного пункту Яснозірської сільської ради, та рекомендовано ОСОБА_2 виготовити технічну документацію про нормативну грошову оцінку вказаних земельних ділянок протягом трьох місяців (т. 1 а.с. 76).

Рішенням Віньковецької районної ради Хмельницької області від 23 листопада 2012 року № 16-16/2012 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок площею 60,40 га на суму 616 610 грн, та площею 54,60 га на суму 476 608,46 грн, що надається в оренду ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства, розташованої на території Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області (т. 1 а.с. 47).

Розпорядженням Віньковецької районної державної адміністрації від 19 грудня 2012 року № 481/2012-р встановлено річну орендну плату 4 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки: грошова оцінка земельної ділянки площею 60,40 га становить 616610,00 грн, а саме 24664,40 грн в рік, 2055,37 грн в місяць та передано цю земельну ділянку в оренду; грошова оцінка земельної ділянки площею 54,60 га становить 476 608,46 грн, а саме 19064,34 грн в рік, 1588,70 грн в місяць та передано цю землю в оренду. Пунктом 2 вказаного розпорядження рекомендовано ОСОБА_2 укласти договори оренди земельних ділянок та зареєструвати у встановленому законом порядку, використовувати земельні ділянки за призначенням та виділити земельні ділянки в натурі (на місцевості) (т. 1 а.с. 75).

02 серпня 2013 року на підставі виготовленого ТОВ Лад на замовлення позивача проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, відділом Держземагенства у Віньковецькому районі було зареєстровано земельні ділянки з кадастровими номерами 6820687500:08:008:0043 та 6820687500:08:008:0044 для ведення фермерського господарства (т. 1 а.с. 35-40, 41-46).

Відповідно до листа Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 02 квітня 2015 року за вих. № 31-22-0.5-9727/2-15, у задоволенні заяви позивача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за рахунок земель державної власності за межами населених пунктів Яснозірської сільської ради відмовлено у зв`язку з тим, що ОСОБА_2 пропустив річний строк для виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою надання її в оренду, що був встановлений розпорядженням Віньковецької райдержадміністрації № 204-р від 14.06.2012 року, та йому рекомендовано звернутись до Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області із заявою для отримання дозволу на виготовлення землевпорядної документації (т. 1 а.с. 26).

22 травня 2015 року комісія по визначенню збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам у Віньковецькому районі, у зв`язку з тим, що ОСОБА_2 використовував на території Яснозірської сільської ради земельну ділянку площею 115 га сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства без укладеного договору оренди, рекомендувала позивачу протягом двох місяців укласти договір оренди, а також ухвалила нарахувати за користування земельною ділянкою 115 га орендну плату за 2015 рік, яку необхідно сплатити впродовж тридцяти днів (т. 2 а.с. 153-154).

Актом комісії з визначення розміру збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам при Віньковецькій районній державній адміністрації від 22 травня 2015 року, через відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 115 га у землекористувача ОСОБА_2 та недоодержанням доходів в бюджет сільської ради, нараховано розмір збитків,завданих територіальній громаді Яснозірської сільської ради, у сумі 40962,52 грн (т. 2 а.с. 155).

23 червня 2016 року ОСОБА_2 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою від 22.06.2016 року про надання дозволу на реєстрацію договорів оренди спірних земельних ділянок з метою подальшого створення фермерського господарства (т. 1 а.с. 31).

Листом від 29 липня 2016 року за вих. № 31-22-0.7-14450/23-16, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відмовило позивачу в задоволенні вказаної заяви, покликаючись на те, що право оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 115 га, які розташовані за межами населених пунктів Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, не було зареєстроване відповідно до вимог законодавства, тому й право оренди на земельні ділянки у позивача не виникло (т. 1 а.с. 32).

04 жовтня 2016 року позивач повторно звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою про виготовлення та підписання договорів оренди спірних земельних ділянок з метою подальшого створення фермерського господарства (т. 1 а.с. 27).

04 листопада 2016 року за вих. № П-33448/0-10670/6-16 Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відмовило позивачу в задоволенні вказаної заяви, посилаючись на те, що договори оренди земельних ділянок не були укладені, інформація про зареєстроване право державної власності у Державному реєстрі прав на нерухоме майно в Головному управлінні відсутня, нормативна грошова оцінка, вказана в розпорядженні Віньковецької РДА від 19.12.2012 року № 481/2012-р, не проіндексована, тому не відповідає дійсності, а також укладанню договору оренди має передувати видання наказу Головного управління про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду відповідній особі (т. 1 а.с. 29-30).

20 грудня 2016 року комісія з визначення розміру збитків,заподіяних власникам землі та землекористувачам при Віньковецькій районній державній адміністрації розглянула питання про нарахування збитків за використання ОСОБА_2 земельних ділянок з земель резервного фонду площею 115 га на території Яснозірської сільської ради без правовстановлюючих документів, та ухвалила, що за користування спірними земельними ділянками ОСОБА_2 необхідно сплатити до бюджету Яснозірської сільської ради орендну плату за 2016 рік до кінця звітного періоду згідно Акту визначення розміру збитків у сумі 114692,30 грн (т. 2 а.с. 156-158).

08 грудня 2016 року Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області видало наказ № 133, яким включило до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, права оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах окремими лотами, земельні ділянки з кадастровими номерами 6820687500:08:008:0043 та 6820687500:08:008:0044 (т. 1 а.с. 212-213).

Наказом № 7 від 18 січня 2017 року Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області внесено зміни до вищезазначеного наказу № 133 від 08 грудня 2016 року, та надано дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах у формі аукціону, зі зміною виду цільового призначення: до зміни - для ведення фермерського господарства , після зміни - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (т. 1 а.с. 214).

01 червня 2017 року Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області склало акти перевірки вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки за № 230/91-17 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0043, та № 232/91-17 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0044, в яких зафіксував факт їх належності до державної власності із цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, самовільне зайняття позивачем цих земельних ділянок і засів сільськогосподарською культурою - горохом. Згідно з розрахунком розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, визначено заподіяну шкоду 90179,60 грн і 99759,12 грн відповідно. Позивачеві внесено припис звільнити зазначені земельні ділянки у місячний термін (т. 1 а.с. 230-243).

Постановою про накладення адміністративного стягнення, винесеною державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель у Хмельницькій області - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Віньковецькому, Волочиському, Городоцькому, Деражнянському, Летичівському, Хмельницькому, Ярмолинецькому районах та м. Хмельницькому Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгкеокадастру Гаврищук В.В. від 17 липня 2017 року № 354/91-17, ОСОБА_2 притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 53-1 КУпАП з накладенням адміністративного стягнення у виді 170 грн штрафу за те, що він, не маючи правовстановлюючих документів, самовільно використовує дві земельні ділянки державної власності, сільськогосподарського призначення, загальною площею 115,00 га на території Яснозірської сільської ради Віньковецького району, на яких вирощує сільськогосподарську культуру - горох (т. 1 а.с. 249-251).

21 липня 2017 року ОСОБА_2 сплатив накладене на нього адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі 170 грн, визнавши свою вину у вчиненні адміністративного правопорушення, та в добровільному порядку сплатив заподіяну внаслідок самовільного зайнятття спірних земельних ділянок шкоду у сумі 189938,72 грн (т. 2 а.с. 110).

18 жовтня 2017 року позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою від 17.10.2017 року, у якій просив погодити та підписати договори оренди спірних земельних ділянок з метою подальшого створення фермерського господарства (т. 1 а.с. 28).

24 листопада 2017 року листом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області за вих. № П-28277/0-15528/6-17, ОСОБА_2 у задоволенні вказаної заяви відмовлено, оскільки спірні земельні ділянки згідно з наказом № 133 від 08 грудня 2016 року включені до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, права на які пропонуються до продажу на земельних торгах, та повідомлено позивача, що він може придбати право оренди на земельні ділянки за результатами проведення земельних торгів (т. 1 а.с. 25).

В 2017 році за замовленням Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ТОВ Подільський земельний центр виготовлено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, право оренди на які пропонується до продажу на земельних торгах у формі аукціону, цільове призначення яких змінюється із земель сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства в землі сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (т. 1 а.с. 216-220).

12 грудня 2017 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності зареєстровано право власності держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області на спірні земельні ділянки площею 54,60 га та 60,40 га з кадастровими номерами 6820687500:08:008:0043 та 6820687500:08:008:0044 відповідно (т. 1 а.с. 221-222).

20 грудня 2017 року рішенням Віньковецької районної ради Хмельницької області двадцятої сесії сьомого скликання № 13-20/2017 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок площею 54,60 га вартістю 530 641,45 грн, та площею 60,40 га вартістю 708 927,34 грн для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих на території Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області (т. 1 а.с. 223-229).

22 січня 2018 року Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області видало наказ № 9 Про проведення земельних торгів у формі аукціону щодо продажу права оренди на земельні ділянки окремими лотами (в тому числі на спірні земельні ділянки з кадастровими номерами 6820687500:08:008:0043 та 6820687500:08:008:0044) на земельних торгах у формі аукціону з подальшою передачею їх в користування переможцям на умовах, визначених в договорі оренди, та датою проведення земельних торгів визначено 23 лютого 2018 року (т. 1 а.с.13-20).

23 лютого 2018 року щодо спірних земельних ділянок на товарній біржі Подільська проведено земельний аукціон, переможцем якого стало Селянське (фермерське) господарство Віта . Результати аукціону оформлені протоколами № 1 (номер лота 20204) і № 2 (номер лота 20205) проведення земельного аукціону на товарній біржі Подільська від 23 лютого 2018 року. Річна орендна плата за результатами торгів склала 166,88 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0044 (1183054,19 грн), та 166,21 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0043 (881971,32 грн) (т. 1 а.с. 190-195).

Того ж дня, 23 лютого 2018 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області та СФГ Віта на підставі протоколів земельних торгів від 23 лютого 2018 року укладено договори оренди щодо спірних земельних ділянок № 17/57-18-ДО та № 18/57-18-ДО строком на сім років, та 13 березня 2018 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право оренди СФГ Віта щодо вказаних земельних ділянок (т. 1 а.с. 178-189).

Статтею 14 Конституції України передбачено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно зі ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно зі статтями 22, 31, 93 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення можуть надаватися громадянам для ведення фермерського господарства та використовуватися цим господарством, зокрема, на умовах оренди.

Відповідно до частини першої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Згідно з пунктом а частини третьої статті 122 ЗК України (у редакції, що була чинною до 01 січня 2013 року) районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання.

Відповідно до ч. 1 ст. 93 ЗК України (в редакції за станом на дату прийняття розпорядження Віньковецької РДА № 481/2012-р) право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Аналогічне визначення міститься в ст. 1 Закону України Про оренду землі .

За положеннями ст. 20 Закону України Про оренду землі (в редакції за станом на грудень 2012 року) укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Статтею 125 ЗК України визначено, що право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.

Свої вимоги позивач мотивує тим, що він є добросовісним землекористувачем, позаяк використовував спірні земельні ділянки на підставі розпорядження Віньковецької РДА, яке є чинним, має затверджену технічну документацію із землеустрою та претендує на оренду земельними ділянками, які у встановленому законом порядку у нього не вилучались. Незважаючи на те, що Головному управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області були відомі ці обставини, спірні земельні ділянки були включені до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, права на які пропонувалось до продажу на земельних торгах, а після проведення торгів із їх переможцем - СФГ Віта укладено договори оренди, чим порушено право позивача на подальше набуття земельних ділянок у користування.

З 01 січня 2013 року набув чинності Закон України від 06 вересня 2012 року № 5245-VI Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , відповідно до якого статтю 122 ЗК України викладено у новій редакції. Зокрема, частиною четвертою вказаної статті передбачено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Отже з 01 січня 2013 року право розпорядження землями державної власності перейшло до Держгеокадастру та його територіальних органів.

Встановлено, що 19 грудня 2012 року позивач дійсно отримав право укласти договори оренди спірних земельних ділянок на підставі розпорядження Віньковецької районної державної адміністрації № 481/2012-р, яким було визначено розмір орендної плати та вирішено передати вказані ділянки в оренду позивачеві, але з огляду на те, що відносини оренди виникають і тривають на підставі договору оренди, самого розпорядження без укладення відповідних договорів оренди було недостатньо для набуття статусу орендаря. Між позивачем та Віньковецькою райдержадміністрацією не було укладено договорів оренди спірних земельних ділянок, відповідно, державної реєстрації таких договорів не відбулося і права оренди на спірні земельні ділянки в позивача не виникло. Отже ОСОБА_2 не набув в установленому законом порядку статусу орендаря.

При цьому, на думку суду, позивач не може бути визнаний добросовісним землекористувачем спірних земельних ділянок, оскільки використовував їх без необхідних правовстановлюючих документів, внаслідок чого 17.07.2017 року його притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 53-1 КУпАП за самовільне, без правовстановлюючих документів використання двох земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення площею 115 га, а після звернення до суду прокурора із позовом про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття спірних земельних ділянок, позивач у добровільному порядку сплатив 189938,72 грн в рахунок відшкодування збитків, нарахованих райдержадміністрацією за 2015 і 2016 роки. Тому вказані кошти є збитками за самовільне використання землі позивачем без правовстановлюючих документів, і не можуть рахуватися орендною платою, як стверджував у суді представник позивача ОСОБА_1 .

У матеріалах справи немає жодних належних доказів на підтвердження того, що будь-яке інше, аніж оренда, право користування земельною ділянкою на підставі розпорядження уповноваженого органу про передачу земельної ділянки в оренду виникло у позивача.

Таким чином, суд доходить до висновку, що земельні ділянки, передані 23 лютого 2018 року в оренду СФГ Віта , на час призначення та проведення відповідних земельних торгів були вільними.

Згідно з ч. 1, п. 14 ч. 2 ст. 134 ЗК України (в редакції на час прийняття вищевказаного розпорядження) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті. Не підлягали продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.

Законом України від 18.02.2016 року Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів , що набрав чинності з 03.04.2016 року, виключено абзац 14 у частині другій статті 134 ЗК України.

Отже на час повторних звернень позивача в 2016 році з заявами до відповідача про укладення з ним договору оренди земельної ділянки законом (ч.ч. 1-2 ст. 134 ЗК України) виключалася можливість набуття права оренди земельної ділянки для ведення фермерського господарства із земель державної чи комунальної власності не на конкурентних засадах (поза земельними торгами).

Водночас позивач, отримавши відмову Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в укладенні з ним договорів оренди спірних земельних ділянок, не оспорював її у встановленому законом порядку.

Позивач просив визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 9 від 22 січня 2018 року Про проведення земельних торгів у формі аукціону в частині внесення спірних земельних ділянок до додатку для проведення торгів.

Вказаний наказ відповідачем був виданий відповідно до статей 122, ч. 1 ст. 123, 135-139 Земельного кодексу України.

На дату видачі оспорюваного наказу вказані норми законодавства були викладені в такій редакції.

Згідно з ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

За приписами ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їхніми повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів.

Згідно з ч. 1 ст. 135 ЗК України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.

В силу абз. 1, 2 ч. 2 ст. 135 ЗК України продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу. На земельних торгах не може бути використане переважне право купівлі.

Відповідно до частин 22, 24, 26 ст. 137 ЗК України (в редакції на час проведення торгів) у процесі проведення торгів виконавець веде протокол, у якому зазначаються номер лота, стартова ціна та ціна продажу лота, відомості про переможця, номери рахунків, на які переможець повинен внести кошти за придбаний лот. У разі потреби до протоколу може вноситися й інша інформація. Протокол підписується переможцем, ліцитатором та організатором земельних торгів або його представником негайно після закінчення торгів за лотом у двох примірниках. Один примірник протоколу видається переможцю. Договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки між організатором земельних торгів і переможцем торгів укладається безпосередньо в день проведення торгів, крім випадків, передбачених частиною двадцять дев`ятою цієї статті. У разі придбання переможцем кількох лотів договір укладається окремо на кожний з них. Право на земельну ділянку, набуте за результатами проведення торгів, підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному законом.

Рішеннями ЄСПЛ від 24 червня 2003 року у справі Стретч проти Сполученого Королівства та від 20 жовтня 2011 року у справі Рисовський проти України вказується про необхідність додержання принципу належного урядування при втручанні держави в право особи на мирне володіння своїм майном.

У пунктах 70, 71 рішення ЄСПЛ від 20 жовтня 2011 року в справі Рисовський проти України (заява № 29979/04), яке набуло статусу остаточного 20 січня 2012 року, Суд підкреслює особливу важливість принципу належного урядування . Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Потреба виправити минулу помилку не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу; у контексті скасування помилково наданого права на майно принцип належного урядування може не лише покладати на державні органи обов`язок діяти невідкладно, виправляючи свою помилку, а й потребувати виплати відповідної компенсації чи іншого виду належного відшкодування колишньому добросовісному власникові. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються. Аналогічний висновок також міститься у справі Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки , у справі Ґаші проти Хорватії та у справі Трґо проти Хорватії .

Згідно з ч. 1 ст. 417 ЦПК України вказівки, що містяться в постанові суду касаційної інстанції, є обов`язковими для суду першої та апеляційної інстанцій під час нового розгляду справи.

У постанові Верховного Суду від 22.01.2020 року, ухваленій за наслідками розгляду касаційної скарги ОСОБА_2 на рішення Віньковецького районного суду від 20.12.2018 року та постанову Хмельницького апеляційного суду від 22.04.2019 року, зазначено, що особа, якій відповідним рішенням компетентного органу надано право користування земельною ділянкою, набуває правомірних очікувань щодо належного подальшого оформлення права на майно (право оренди), укладення відповідного договору оренди на виконання даного рішення. При цьому, отримавши відповідне рішення уповноваженого органу державної влади, позивач мав усі підстави розраховувати на законний перебіг подій, що є правомірним очікуванням.

Проаналізувавши усі зібрані та досліджені докази в їх сукупності, суд вважає, що спірними земельними ділянками розпорядився уповноважений на це орган, на підставі належних правовстановлюючих документів, під час проведення оспорюваних земельних торгів були дотримані відповідні вимоги законодавства, договори оренди від 23 лютого 2018 року між СФГ Віта та Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області укладені у встановленому законом порядку, тоді як позивач у встановленому законом порядку не набув права оренди земельних ділянок. Після зміни розпорядника земельних ділянок державної власності і до 2015 року він не звертався до відповідача з наміром укласти договори оренди спірних земельних ділянок, не вжив заходів, спрямованих на укладення таких договорів, не надав доказів про бажання їх своєчасного укладення та досягнення домовленості між сторонами з усіх істотних умов для укладення таких договорів, та впродовж близько двох з половиною років не скористався своїм правом на укладення договорів оренди саме внаслідок власних зволікань, а не внаслідок бездіяльності чи неправомірних дій відповідача. Позивач вправі був на загальних засадах взяти участь в земельних торгах 23 лютого 2018 року, про що був обізнаний, проте такого наміру не виявив.

Крім того у ході нового судового розгляду справи встановлено, що позивач ОСОБА_2 є засновником фермерського господарства Європа-Агро Плюс , с. Іванівка Ярмолинецького району Хмельницької області, державна реєстрація якого здійснена 27 липня 2015 року, та яке займається вирощуванням зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний).

Наказом Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 02 квітня 2015 року № 22-2177/14-15-СГ Про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельних діялнок , затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства, які розташовані за межами населених пунктів Глушковецької та Пасічнянської сільських рад Ярмолинецького району Хмельницької області, та надано в оренду ОСОБА_2 : земельну ділянку площею 45,0846 га (кадастровий номер 6825884800:04:002:0003); земельну ділянку площею 26,6773 га (кадастровий номер 6825884800:04:001:0036); земельну ділянку площею 39,8952 га (кадастровий номер 6825882800:04:003:0324); земельну ділянку площею 15,2800 га (кадастровий номер 6825882800:04:003:0323); земельну ділянку площею 25,6420 га (кадастровий номер 6825882800:04:007:0002) для ведення фермерського господарства строком на 10 років.

25 травня 2015 року між орендодавцем - Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області та орендарем ОСОБА_2 укладено договір оренди землі, згідно з яким останньому на підставі вищезазначеного наказу передано в строкове платне користування для ведення фермерського господарства земельну ділянку площею 45,0846 га, в тому числі рілля - 44,8135 га та сінокіс - 0,2711 га, кадастровий номер 6825884800:04:002:0003, та згідно з актом прийому - передачі об`єкта оренди (земельної ділянки) за договором оренди від 25.05.2015 року орендодавцем 15.07.2015 року передано, а орендарем прийнято вказану земельну ділянку в оренду (т. 4 а.с. 54-58).

Відповідно до ст. 7 Закону України Про фермерське господарство (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації.

За змістом частини 1 статті 8 ЗУ Про фермерське господарство (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.

Відповідно до вимог статей 89, 91, 92 Цивільного кодексу України та статті 4 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація юридичних осіб - це засвідчення факту створення юридичної особи, після чого виникає цивільна правоздатність юридичної особи.

Зокрема, статтею 31 ЗК України передбачено, що землі фермерського господарства можуть складатися, у тому числі, із земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі.

Отже ОСОБА_2 у 2015 році у встановленому законом порядку вже отримав в оренду земельні ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства, уклав договори оренди із власником, зареєстрував фермерське господарство, і на час прийняття оскаржуваного наказу № 9 від 22 січня 2018 року, проведення земельних торгів та укладення договорів оренди із СФГ Віта від 23 лютого 2018 року, ФГ Європа-Агро Плюс вже набуло статусу юридичної особи та мало у своїй власності земельну ділянку площею 45,0846 га. Тому отримання в подальшому позивачем земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства площею 60,40 га та 54,60 га без проведення земельних торгів суперечило б вимогам статті 124 ЗК України, оскільки після державної реєстрації фермерське господарство має право на отримання додаткової земельної ділянки (ділянок), але як юридична особа, а не як громадянин із метою створення фермерського господарства.

Таким чином враховуючи, що позивач реалізував своє право на отримання землі для ведення фермерського господарства у 2015 році, його очікування щодо отримання спірних земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства поза межами аукціону, зокрема у червні та жовтні 2016 року, та у жовтні 2017 року, коли він звертався із відповідними заявами до відповідача, не є законними.

На підставі викладеного суд доходить до висновку про відмову у задоволенні позову у зв`язку з безпідставністю заявлених вимог, відхиливши з цієї підстави заяву відповідача про застосування строку позовної давності.

Оскільки в позові відмовлено повністю, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст. 15, 16 ЦК України, ст.ст. 1, 20 Закону України Про оренду землі , ст.ст. 3, 93, 116, 122, 124, 125, 134, 135, 137 ЗК України, ст.ст. 2, 4, ст.ст. 10-13, ст. 17, ст.ст. 258-259, ст.ст. 263-265 ЦПК України,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області, Селянського (фермерського) господарства Віта , Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області про визнання недійсними результатів земельних торгів, визнання незаконним та скасування наказу, визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок та зобов`язання вчинити певні дії, відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Хмельницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення суду складене 26.02.2021 року.

Суддя О.М. Волкова

СудВіньковецький районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення26.02.2021
Оприлюднено02.03.2021
Номер документу95226061
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —670/233/18

Постанова від 12.06.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Олійник Алла Сергіївна

Ухвала від 27.10.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Олійник Алла Сергіївна

Ухвала від 22.07.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Олійник Алла Сергіївна

Ухвала від 22.07.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Олійник Алла Сергіївна

Постанова від 02.06.2021

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Корніюк А. П.

Ухвала від 02.06.2021

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Корніюк А. П.

Постанова від 02.06.2021

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Корніюк А. П.

Ухвала від 05.05.2021

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Корніюк А. П.

Ухвала від 05.05.2021

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Корніюк А. П.

Ухвала від 12.04.2021

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Корніюк А. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні