Рішення
від 08.02.2021 по справі 911/3126/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"08" лютого 2021 р. м. Київ Справа № 911/3126/20

Суддя Конюх О.В., при секретарі судового засідання Манілець А.В., розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Форм Сервісес , м. Київ,

до відповідачів: 1) товариства з обмеженою відповідальністю Укртунельбуд ,

м. Вишгород Київської області,

2) товариства з обмеженою відповідальністю Концерн Київпідземшляхбуд , м. Київ,

про стягнення 382 728,91 грн.

за участю представників:

від позивача: Петченко І.В. , адвокат, довіреність від 13.01.2019 б/н;

від відповідача 1: не з`явився;

від відповідача 2: не з`явився;

СУТЬ СПОРУ:

позивач - товариство з обмеженою відповідальністю Форм Сервісес , м. Київ (далі - ТОВ Форм Сервісес ), звернувся до господарського суду Київської області з позовом від 28.10.2020 № 34 до відповідачів - 1) товариства з обмеженою відповідальністю Укртунельбуд , м. Вишгород Київської області (далі - ТОВ Укртунельбуд ), та 2) товариства з обмеженою відповідальністю Концерн Київпідземшляхбуд , м. Київ (далі - ТОВ Концерн Київпідземшляхбуд ), в якому просить суд стягнути з відповідачів солідарно 382 728,91 грн., з яких: 157 010,56 грн. заборгованості з орендних платежів та 225 718,35 грн. - вартість втраченого обладнання.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 16.08.2018 між ТОВ Форм Сервісес (орендодавець), ТОВ Укртунельбуд (орендар) та ТОВ Концерн Київпідземшляхбуд (поручитель) укладено договір оренди № 35, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає у тимчасове володіння та користування (оперативну оренду) рухоме майно - стінова опалубка Manto. Договір оренди забезпечується порукою на підставі договору поруки, укладеного 16.08.2018, за умовами якого поручитель ТОВ Концерн Київпідземшляхбуд поручається перед орендодавцем за виконання орендарем обов`язків згідно укладеного договору оренди в повному обсязі. У зв`язку із невиконанням відповідачем 1 умов договору оренди в частині оплати орендної плати та повернення орендованого обладнання, позивач просить суд стягнути солідарно з ТОВ Укртунельбуд та ТОВ Концерн Київпідземшляхбуд заборгованість з орендної плати в розмірі 157 010,56 грн. та 225 718,35 грн. вартості відшкодування за втрачене майно.

Ухвалою господарського суду Київської області від 03.11.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі № 911/3126/20, постановлено справу розглядати у порядку загального позовного провадження, підготовче судове засідання призначено на 30.11.2020.

У підготовче судове засідання 30.11.2020 з`явилась представник позивача, відповідачі своїх уповноважених представників для участі у судовому засіданні не направили, про причини нез`явлення суд належним чином не повідомили та відзив на позов не подали.

Ухвалою господарського суду Київської області від 30.11.2020 підготовче судове засідання відкладено на 14.12.2020.

У підготовче судове засідання 14.12.2020 з`явилась представник позивача, відповідачі своїх уповноважених представників для участі у судовому засіданні не направили, про причини нез`явлення суд належним чином не повідомили та відзив на позов не подали.

Ухвалою господарського суду Київської області від 14.12.2020 підготовче судове засідання відкладено на 28.12.2020.

У підготовче судове засідання 28.12.2020 з`явилась представник позивача, відповідачі своїх уповноважених представників для участі у судовому засіданні не направили, про причини нез`явлення суд належним чином не повідомили та відзив на позов не подали.

Ухвалою господарського суду Київської області від 28.12.2020 підготовче провадження закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 25.01.2021.

У судове засідання 25.01.2021 з`явилась представник позивача, відповідачі своїх уповноважених представників для участі у судовому засіданні не направили та про причини нез`явлення суд належним чином не повідомили.

У судовому засіданні по розгляду справи по суті оголошено перерву до 08.02.2021, про що 25.01.2021 судом постановлено відповідну ухвалу.

У судове засідання 08.02.2021 з`явилась представник позивача, відповідачі своїх уповноважених представників для участі у судовому засіданні повторно не направили та про причини нез`явлення суд належним чином не повідомили.

Залучені до матеріалів справи рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення свідчать про те, що копії ухвал від 30.11.2020, від 14.12.2020 та від 28.12.2020 відповідач 1 отримав 10.12.2020, 29.12.2020 та 28.01.2021 відповідно, а відповідач 2 отримав 17.12.2020, 23.12.2020 та 05.01.2021 відповідно, відтак відповідачі були належним чином повідомлені судом про дату, час та місце проведення судових засідань.

Згідно з частиною 9 статті 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

У судовому засіданні 08.02.2021 після виходу з нарадчої кімнати суд оголосив вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши позов ТОВ Форм Сервісес до ТОВ Укртунельбуд та ТОВ Концерн Київпідземшляхбуд про стягнення 382 728,91 грн., вислухавши пояснення представника позивача, дослідивши наявні у матеріалах справи докази та оцінивши їх в сукупності, суд

УСТАНОВИВ:

відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, зокрема з правочинів. Згідно зі статтею 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Майново-господарські зобов`язання між суб`єктами господарювання виникають на підставі договорів (ст. 179 Господарського кодексу України) і сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору (ст. 627 Цивільного кодексу України).

16.08.2018 між ТОВ Форм Сервісес (орендодавець), ТОВ Укртунельбуд (орендар) та ТОВ Концерн Київпідземшляхбуд (поручитель) було укладено договір оренди № 35 (далі - Договір/Основний договір), відповідно до якого орендодавець передає, а орендар приймає у тимчасове володіння та користування (оперативна оренда) рухоме майно - стінова опалубка Manto (далі - обладнання).

За умовами цього Договору:

- найменування складових частин та вартість обладнання, що передається в оренду, зазначено в Специфікаціях та в актах прийому-передачі обладнання до цього Договору. Технічний стан обладнання, яке передається в оренду, зазначається в актах прийому-передачі обладнання. Специфікації та акти приймання-передачі є невід`ємними частинами цього Договору (п. 1.2. Договору);

- передача-приймання обладнання в оренду від орендодавця до орендаря здійснюється уповноваженими представниками сторін згідно з актом прийому-передачі обладнання в оренду та з оренди на складі орендодавця за адресою: Київська обл., с. Святопетрівське, вул. Індустріальна, буд. 29 (п. 2.1. Договору);

- початок перебігу строку оренди обладнання, за який нараховується орендна плата, відраховується з дня підписання акту прийому-передачі обладнання в оренду і закінчується в день підписання сторонами акта приймання-передачі обладнання з оренди від орендаря до орендодавця, яким фіксується дата повернення обладнання з оренди (п. 4.1. Договору);

- строк оренди обладнання за цим Договором складає до 01.02.2019 (п. 4.2. Договору);

- орендар здійснює оплату за оренду обладнання за весь час фактичного знаходження обладнання у орендаря, починаючи з дати підписання акта прийому-передачі обладнання в оренду і закінчуючи датою підписання акта повернення обладнання орендодавцю згідно з умовами цього Договору, у т.ч. після закінчення терміну дії Договору та/або оренди, якщо це не пов`язано із діями орендодавця, чи після закінчення строку, коли обладнання мало бути повернуто орендодавцю у визначений сторонами строк (п. 5.2. Договору);

- загальна вартість обладнання (згідно Специфікації), яке передається в оренду за цим Договором складає 1 786 450,67 грн. (п. 5.2. Договору);

- вартість оренди обладнання за 1 добу (тариф за добу) зазначається без ПДВ та складає 1 244,56 грн. та додатково сплачується ПДВ у розмірі 20% - 248,91 грн. В разі збільшення (зменшення) кількості орендованого обладнання, вартість оренди обладнання за 1 добу підлягає коригуванню та зазначається в додаткових угодах до Договору та/або актах приймання-передачі обладнання (п. 5.3. Договору);

- окрім оплати орендної плати, до початку передачі обладнання в оренду, орендар сплачує, як забезпечення умов виконання Договору, гарантійний платіж у розмірі 150 000,00 грн., як грошовий залог, на випадок зіпсування або втрати обладнання, що передане орендарю в оренду або несвоєчасної сплати орендних платежів (п. 5.5. Договору).

Сторонами було складено та підписано Акт від 16.08.2018 прийому-передачі обладнання в оренду. Додатком № 2 до Договору є Специфікація від 16.08.2018, в якій встановлено перелік відповідного обладнання, його кількість та вартість у сумі 1 786 450,67 грн.

07.09.2018 між ТОВ Форм Сервісес (орендодавець), ТОВ Укртунельбуд (орендар) та ТОВ Концерн Київпідземшляхбуд (поручитель) було укладено додаткову угоду № 1 до Договору, відповідно до якої орендар 07.09.2018 збільшує кількість обладнання, додатково взявши в оренду комплект № 2 (будівельні риштування Sprіnt) вартістю 225 718,35 грн.; назва, загальна кількість та сума обладнання, що передається в оренду зазначена у Специфікації від 07.09.2018; у зв`язку із вищевикладеним Специфікацію від 16.08.2018 вирішено вважати такою, що припинила свою дію з 07.09.2018.

Також, Додатковою угодою від 07.09.2018 встановлено, що загальна вартість обладнання (згідно Специфікації), яке передається в оренду за цим Договором складає: комплект № 1 стінова опалубка Manto - 1 786 450,67 грн., комплект № 2 Sprіnt - 225 718,35 грн., (п. 5.2. Договору в редакції Додаткової угоди № 1 від 07.09.2018);

вартість оренди обладнання за 1 добу (тариф за добу) зазначається без ПДВ та складає: комплект № 1 стінова опалубка Manto - 1 244,56 грн. та додатково сплачується ПДВ у розмірі 20% - 248,91 грн., комплект № 2 будівельні риштування Sprіnt - 125,00 грн. та додатково сплачується ПДВ у розмірі 20% - 25,00 грн. В разі збільшення (зменшення) кількості орендованого обладнання, вартість оренди обладнання за 1 добу підлягає коригуванню та зазначається в додаткових угодах до Договору та/або актах приймання-передачі обладнання (п. 5.3. Договору в редакції Додаткової угоди № 1 від 07.09.2018).

07.10.2018 сторонами було складено та підписано Акт прийому-передачі обладнання з оренди, за яким орендодавець прийняв з оренди частину Комплекту № 1 (стінова опалубка Manto).

07.10.2018 між ТОВ Форм Сервісес (орендодавець), ТОВ Укртунельбуд (орендар) та ТОВ Концерн Київпідземшляхбуд (поручитель) було укладено додаткову угоду № 2 до Договору, відповідно до якої орендар 07.10.2018 зменшує кількість обладнання, частково повернувши з оренди комплект № 1 (стінова опалубка Manto) на суму 357296,43 грн.; у зв`язку із вищевикладеним, Специфікація від 07.09.2018 вважається такою, що припинила свою дію з 07.10.2018.

Вказаною Додатковою угодою від 07.10.2018 внесено зміни у вартість обладнання та вартість оренди, а саме:

загальна вартість обладнання (згідно Специфікації від 07.10.2018), яке передається в оренду, складає: комплект № 1 (стінова опалубка Manto) - 1 429 154,24 грн., комплект № 2 (будівельні риштування Sprіnt) - 225 718,35 грн., (п. 5.2. Договору в редакції Додаткової угоди № 2 від 07.10.2018);

вартість оренди обладнання за 1 добу (тариф за добу) складає: комплект № 1 (стінова опалубка Manto) - 995,65 грн. та додатково сплачується ПДВ у розмірі 20% - 199,13 грн., комплект № 2 (будівельні риштування Sprіnt) - 125,00 грн. та додатково сплачується ПДВ у розмірі 20% - 25,00 грн. В разі збільшення (зменшення) кількості орендованого обладнання, вартість оренди обладнання за 1 добу підлягає коригуванню та зазначається в додаткових угодах до Договору та/або актах приймання-передачі обладнання (п. 5.3. Договору в редакції Додаткової угоди № 2 від 07.09.2018).

Додатком № 2 до Договору є Специфікація від 07.10.2018, в якій встановлено перелік обладнання, його кількість та вартість комплекту № 1 (стінова опалубка Manto) у сумі 1 429 154,24 грн. та комплекту № 2 (будівельні риштування Sprіnt) - 225 718,35 грн.

06.11.2018 сторонами було складено та підписано Акт прийому-передачі обладнання з оренди, за яким орендодавець прийняв з оренди частину Комплекту № 1 (стінова опалубка Manto).

06.11.2018 між ТОВ Форм Сервісес (орендодавець), ТОВ Укртунельбуд (орендар) та ТОВ Концерн Київпідземшляхбуд (поручитель) було укладено додаткову угоду № 3 до Договору, відповідно до якої орендар 06.11.2018 зменшує кількість обладнання, частково повернувши з оренди комплект № 1 (стінова опалубка Manto) на суму 357283,31 грн., назва, загальна кількість та сума обладнання, що передається в оренду, зазначена у Специфікації від 06.11.2018, що є невід`ємною частиною Договору; у зв`язку з чим Специфікацію від 07.10.2018 вирішено вважати такою, що припинила свою дію з 06.11.2018.

Також, Додатковою угодою № 3 від 06.11.2018 внесено зміни у вартість обладнання та вартість оренди, а саме:

загальна вартість обладнання (згідно Специфікації від 06.11.2018), яке передається в оренду, складає: комплект № 1 (стінова опалубка Manto) - 1 071 870,93 грн., комплект № 2 (будівельні риштування Sprіnt) - 225 718,35 грн.(п. 5.2. Договору в редакції Додаткової угоди № 3 від 06.11.2018);

вартість оренди обладнання за 1 добу (тариф за добу) складає: комплект № 1 (стінова опалубка Manto) - 746,75 грн. та додатково сплачується ПДВ у розмірі 20% - 149,35 грн., комплект № 2 (будівельні риштування Sprіnt) - 125,00 грн. та додатково сплачується ПДВ у розмірі 20% - 25,00 грн. В разі збільшення (зменшення) кількості орендованого обладнання, вартість оренди обладнання за 1 добу підлягає коригуванню та зазначається в додаткових угодах до Договору та/або актах приймання-передачі обладнання (п. 5.3. Договору в редакції Додаткової угоди № 3 від 06.11.2018).

Додатком № 2 до Договору є Специфікація від 06.11.2018, в якій встановлено перелік обладнання, його кількість та вартість.

06.12.2018 сторонами було складено та підписано Акт прийому-передачі обладнання з оренди, за яким орендодавець прийняв з оренди частину Комплекту № 1 (стінова опалубка Manto).

06.12.2018 між ТОВ Форм Сервісес (орендодавець), ТОВ Укртунельбуд (орендар) та ТОВ Концерн Київпідземшляхбуд (поручитель) було укладено додаткову угоду № 4 до Договору, відповідно до якої орендар 06.12.2018 зменшує кількість обладнання частково повернувши з оренди комплект № 1 (стінова опалубка Manto) на суму 357283,30 грн.; назва, загальна кількість та сума обладнання, що передається в оренду, зазначена у Специфікації від 06.12.2018, у зв`язку з чим Специфікацію від 06.11.2018 вирішено вважати такою, що припинила свою дію з 06.12.2018.

Також, Додатковою угодою № 4 від 06.12.2018 внесено зміни у вартість обладнання та вартість оренди, а саме:

загальна вартість обладнання (згідно Специфікації від 06.12.2018), яке передається в оренду, складає: комплект № 1 (стінова опалубка Manto) - 714 587,63 грн., комплект № 2 (будівельні риштування Sprіnt) - 225 718,35 грн., (п. 5.2. Договору в редакції Додаткової угоди № 4 від 06.12.2018);

вартість оренди обладнання за 1 добу (тариф за добу) складає: комплект № 1 (стінова опалубка Manto) - 497,80 грн. та додатково сплачується ПДВ у розмірі 20% - 99,56 грн., комплект № 2 (будівельні риштування Sprіnt) - 125,00 грн. та додатково сплачується ПДВ у розмірі 20% - 25,00 грн. В разі збільшення (зменшення) кількості орендованого обладнання, вартість оренди обладнання за 1 добу підлягає коригуванню та зазначається в додаткових угодах до Договору та/або актах приймання-передачі обладнання (п. 5.3. Договору в редакції Додаткової угоди № 4 від 06.12.2018).

Додатком № 2 до Договору є Специфікація від 06.12.2018, в якій встановлено перелік обладнання, його кількість та вартість.

05.01.2019 сторонами було складено та підписано Акт прийому-передачі обладнання з оренди, за яким орендодавець прийняв з оренди частину Комплекту № 1 (стінова опалубка Manto).

05.01.2019 між ТОВ Форм Сервісес (орендодавець), ТОВ Укртунельбуд (орендар) та ТОВ Концерн Київпідземшляхбуд (поручитель) було укладено додаткову угоду № 5 до Договору, відповідно до якої орендар 05.01.2019 зменшує кількість обладнання, частково повернувши з оренди комплект № 1 (стінова опалубка Manto) на суму 357307,75 грн., назва, загальна кількість та сума обладнання, що передається в оренду, зазначена у Специфікації від 05.01.2019, що є невід`ємною частиною Договору, у зв`язку з чим Специфікацію від 06.12.2018 вирішено вважати такою, що припинила свою дію з 05.01.2019.

Також, Додатковою угодою № 5 від 05.01.2019 внесено зміни у вартість обладнання та вартість оренди, а саме:

загальна вартість обладнання (згідно Специфікації від 05.01.2019), яке передається в оренду, складає: комплект № 1 (стінова опалубка Manto) - 357 279,88 грн., комплект № 2 (будівельні риштування Sprіnt) - 225 718,35 грн. (п. 5.2. Договору в редакції Додаткової угоди № 5 від 05.01.2019);

вартість оренди обладнання за 1 добу (тариф за добу) складає: комплект № 1 (стінова опалубка Manto) - 248,90 грн. та додатково сплачується ПДВ у розмірі 20% - 49,78 грн., комплект № 2 (будівельні риштування Sprіnt) - 125,00 грн. та додатково сплачується ПДВ у розмірі 20% - 25,00 грн. В разі збільшення (зменшення) кількості орендованого обладнання, вартість оренди обладнання за 1 добу підлягає коригуванню та зазначається в додаткових угодах до Договору та/або актах приймання-передачі обладнання (п. 5.3. Договору в редакції Додаткової угоди № 5 від 05.01.2019).

Додатком № 2 до Договору є Специфікація від 05.01.2019, в якій встановлено перелік обладнання, його кількість та вартість.

19.08.2019 сторонами було складено та підписано Акт прийому-передачі обладнання з оренди, за яким орендодавець прийняв з оренди частину стінової опалубки Manto. Сторонами підписано Специфікацію від 19.08.2019, за якою в оренді перебуває стінова опалубка Manto вартістю 653 534,46 грн.

10.01.2019 між ТОВ Форм Сервісес (орендодавець), ТОВ Укртунельбуд (орендар) та ТОВ Концерн Київпідземшляхбуд (поручитель) було укладено додаткову угоду № 6 до Договору про продовження строку оренди до 31.12.2019.

Також сторонами встановлено, що якщо новий термін оренди не визначений та сторонами не підписана Додаткова угода про продовження строку оренди, то сторони погоджуються, що у цьому випадку обладнання вважається переданим в оренду на невизначений строк - до отримання орендарем вимоги орендодавця про повернення обладнання у визначений орендодавцем строк.

27.03.2019 сторонами було складено та підписано Акт прийому-передачі обладнання з оренди, за яким орендодавець прийняв з оренди Комплект № 1 стінова опалубка Manto.

27.03.2019 між ТОВ Форм Сервісес (орендодавець), ТОВ Укртунельбуд (орендар) та ТОВ Концерн Київпідземшляхбуд (поручитель) було укладено додаткову угоду № 7 до Договору, відповідно до якої орендар 27.03.2019 зменшує кількість обладнання, повністю повернувши з оренди комплект № 1 (стінова опалубка Manto) на суму 357279,88 грн.; назва, загальна кількість та сума обладнання, що передається в оренду зазначена у Специфікації від 27.03.2019, що є невід`ємною частиною Договору; у зв`язку із вищевикладеним, Специфікацію від 05.01.2019 вирішено вважати такою, що припинила свою дію з 27.03.2019.

Також, Додатковою угодою № 7 від 27.03.2019 внесено зміни у вартість обладнання та вартість оренди, а саме:

загальна вартість обладнання (згідно Специфікації від 27.03.2019), яке передається в оренду, складає: комплект № 2 (будівельні риштування Sprіnt) - 225 718,35 грн. (п. 5.2. Договору в редакції Додаткової угоди № 7 від 27.03.2019);

вартість оренди обладнання за 1 добу (тариф за добу) зазначається без ПДВ та складає: комплект № 2 (будівельні риштування Sprіnt) - 125,00 грн. та додатково сплачується ПДВ у розмірі 20% - 25,00 грн. В разі збільшення (зменшення) кількості орендованого обладнання, вартість оренди обладнання за 1 добу підлягає коригуванню та зазначається в додаткових угодах до Договору та/або актах приймання-передачі обладнання (п. 5.3. Договору в редакції Додаткової угоди № 7 від 27.03.2019).

Відносини сторін за правовою природою є договором найму (оренди).

Згідно з частиною 1 статті 759, частини 1 статті 761, частини 1 статті 762 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Право передання майна у найм має власник речі, або особа, якій належать майнові права. За користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.

За умовами частини 1 статті 283 Господарського кодексу України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.

Договором визначено, що орендар не пізніше кожного останнього числа місяця, в якому були надані послуги по оренді обладнання, зобов`язаний отримати від орендодавця оригінал акта здачі-прийняття робіт (надання послуг) у двох примірниках. Орендодавець не пізніше кожного останнього числа місяця, в якому були надані послуги по оренді обладнання, може на свій розсуд, направити орендарю поштою чи кур`єром оригінал акта здачі-прийняття робіт (надання послуг) у двох примірниках (п. 5.17. Договору). Орендар зобов`язаний підписати та повернути орендодавцю один підписаний примірник (оригінал) акта здачі-прийняття робіт (надання послуг) до 5-го числа місяця, наступного за звітним. У випадку неповернення (несвоєчасного повернення) підписаного Акту здачі-прийняття робіт (надання послуг) і відсутності письмової мотивованої відмови орендаря від підписання цього Акту, таки Акт вважається визнаним орендарем, а послуга вважається прийнятою без будь-яких зауважень та претензій в повному обсязі на вказану в Акті суму (п. 5.18. Договору).

Як вбачається з представлених актів здачі-прийняття робіт (надання послуг) у період вересень 2018 - вересень 2020 позивачем було надано, а відповідачем прийнято послуги з оренди обладнання за Договором з урахуванням додаткових угод до нього на загальну суму 263 193,12 грн., а саме:

акт № ОУ-0000382 від 30.09.2018 на суму 35 843,33 грн. по рахунку від 16.08.2018 № СФ-0000285 (оренда опалубки Manto 07.09 - 30.09.18);

акт № ОУ-0000383 від 30.09.2018 на суму 3 600,00 грн. по рахунку від 07.09.2018 № СФ-0000315 (оренда риштувань Sprіnt 07.09 - 30.09.18);

акт № ОУ-0000414 від 08.10.2018 на суму 8 960,83 грн. по рахунку від 16.08.2018 № СФ-0000285 (оренда опалубки Manto 01.10 - 06.10.18);

акт № ОУ-0000415 від 08.10.2018 на суму 900,00 грн. по рахунку від 07.09.2018 № СФ-0000315 (оренда риштувань Sprіnt 01.10 - 06.10.18);

акт № ОУ-0000442 від 31.10.2018 на суму 33 619,50 грн. по рахунку від 05.10.2018 № СФ-0000365 (оренда опалубки Manto та риштувань Sprіnt 07.10 - 31.10.18);

акт № ОУ-0000460 від 05.11.2018 на суму 6 723,90 грн. по рахунку від 05.10.2018 № СФ-0000365 (оренда опалубки Manto та риштувань Sprіnt 01.11 - 05.11.18);

акт № ОУ-0000487 від 30.11.2018 на суму 26 152,50 грн. по рахунку від 01.11.2018 № СФ-0000407 (оренда опалубки Manto та риштувань Sprіnt 06.11 - 30.11.18);

акт № ОУ-0000496 від 05.12.2018 на суму 5 230,50 грн. по рахунку від 01.11.2018 № СФ-0000407 (оренда опалубки Manto та риштувань Sprіnt 01.12 - 05.12.18);

акт № ОУ-0000524 від 31.12.2018 на суму 19 431,36 грн. по рахунку від 06.12.2018 № СФ-0000524 (оренда опалубки Manto та риштувань Sprіnt 06.12 - 31.12.18);

акт № ОУ-0000003 від 04.01.2019 на суму 2 989,44 грн. по рахунку від 06.12.2018 № СФ-0000524 (оренда опалубки Manto та риштувань Sprіnt 01.01 - 04.01.19);

акт № ОУ-0000018 від 31.10.2019 на суму 12 114,36 грн. по рахунку від 04.01.2019 № СФ-0000014 (оренда опалубки Manto та риштувань Sprіnt 05.01 - 31.01.19);

акт № ОУ-0000035 від 04.02.2019 на суму 1 346,04 грн. по рахунку від 04.01.2019 № СФ-0000014 (оренда опалубки Manto та риштувань Sprіnt 01.02 - 03.02.19);

акт № ОУ-0000059 від 28.02.2019 на суму 11 217,00 грн. по рахунку від 04.02.2019 № СФ-0000046 (оренда опалубки Manto та риштувань Sprіnt 04.02 - 28.02.19);

акт № ОУ-0000070 від 05.03.2019 на суму 2 243,40 грн. по рахунку від 04.02.2019 № СФ-0000046 (оренда опалубки Manto та риштувань Sprіnt 01.03 - 05.03.19);

акт № ОУ-0000082 від 27.03.2019 на суму 6 570,96 грн. по рахунку від 05.03.2019 № СФ-0000070 (оренда опалубки Manto 06.03 - 27.03.19);

акт № ОУ-0000094 від 29.03.2019 на суму 3 900,00 грн. по рахунку від 05.03.2019 № СФ-0000094 (оренда риштувань Sprіnt 06.03 - 31.03.19);

акт № ОУ-0000100 від 04.04.2019 на суму 600,00 грн. по рахунку від 05.03.2019 № СФ-0000070 (оренда риштувань Sprіnt 01.04 - 04.04.19);

акт № ОУ-0000109 від 30.04.2019 на суму 3 900,00 грн. по рахунку від 05.04.2019 № СФ-0000103 (оренда риштувань Sprіnt 05.04 - 30.04.19);

акт № ОУ-0000119 від 31.05.2019 на суму 600,00 грн. по рахунку від 05.04.2019 № СФ-0000103 (оренда риштувань Sprіnt 01.05 - 04.05.19);

акт № ОУ-0000127 від 27.05.2019 на суму 3 300,00 грн. по рахунку від 03.05.2019 № СФ-0000110 (оренда риштувань Sprіnt 05.05 - 26.05.19);

акт № ОУ-0000132 від 31.05.2019 на суму 750,00 грн. по рахунку від 22.05.2019 № СФ-0000127 (оренда риштувань Sprіnt 27.05 - 31.05.19);

акт № ОУ-0000156 від 25.06.2019 на суму 3 750,00 грн. по рахунку від 22.05.2019 № СФ-0000127 (оренда риштувань Sprіnt 25 діб);

акт № ОУ-0000160 від 30.06.2019 на суму 750,00 грн. по рахунку від 26.06.2019 № СФ-0000180 (оренда риштувань Sprіnt 5 діб);

акт № ОУ-0000182 від 25.07.2019 на суму 3 750,00 грн. по рахунку від 26.06.2019 № СФ-0000180 (оренда риштувань Sprіnt 01.07 - 25.07.19);

акт № ОУ-0000189 від 31.07.2019 на суму 900,00 грн. по рахунку від 26.07.2019 № СФ-0000221 (оренда риштувань Sprіnt 26.07 - 31.07.19);

акт № ОУ-0000239 від 31.08.2019 на суму 4 650,00 грн. по рахунку від 01.08.2019 № СФ-0000252 (оренда риштувань Sprіnt 01.08 - 31.08.19);

акт № ОУ-0000296 від 30.09.2019 на суму 4 500,00 грн. по рахунку від 29.08.2019 № СФ-0000275 (оренда риштувань Sprіnt 01.09 - 30.09.19);

акт № ОУ-0000360 від 31.10.2019 на суму 4 650,00 грн. по рахунку від 01.10.2019 № СФ-0000326 (оренда риштувань Sprіnt 01.10 - 31.10.19);

акт № ОУ-0000410 від 30.11.2019 на суму 4 500,00 грн. по рахунку від 01.11.2019 № СФ-0000376 (оренда риштувань Sprіnt 01.11 - 30.11.19);

акт № ОУ-0000459 від 31.12.2019 на суму 4 650,00 грн. по рахунку від 29.11.2019 № СФ-0000432 (оренда риштувань Sprіnt 31 доба);

акт № ОУ-0000023 від 31.01.2020 на суму 4 650,00 грн. по рахунку від 28.12.2019 № СФ-0000478 (оренда риштувань Sprіnt 01.01 - 31.01.20);

акт № ОУ-0000049 від 28.02.2020 на суму 4 350,00 грн. по рахунку від 31.01.2020 № СФ-0000038 (оренда риштувань Sprіnt 29 діб);

акт № ОУ-0000078 від 31.03.2020 на суму 4 650,00 грн. по рахунку від 28.02.2020 № СФ-0000083 (оренда риштувань Sprіnt 31 доба);

акт № ОУ-0000110 від 30.04.2020 на суму 4 500,00 грн. по рахунку від 30.03.2020 № СФ-0000091 (оренда риштувань Sprіnt 01.04 - 30.04.20);

акт № ОУ-0000135 від 31.05.2020 на суму 4 650,00 грн. по рахунку від 30.04.2020 № СФ-0000141 (оренда риштувань Sprіnt 01.05 - 31.05.20);

акт № ОУ-0000181 від 30.06.2020 на суму 4 500,00 грн. по рахунку від 01.05.2020 № СФ-0000178 (оренда риштувань Sprіnt 01.06 - 30.06.20);

акт № ОУ-0000228 від 31.07.2020 на суму 4 650,00 грн. по рахунку від 01.07.2020 № СФ-0000218 (оренда риштувань Sprіnt 31 доба);

акт № ОУ-0000269 від 31.08.2020 на суму 4 650,00 грн. по рахунку від 31.07.2020 № СФ-0000278 (оренда риштувань Sprіnt 01.08 - 31.08.20);

акт № ОУ-0000328 від 30.09.2020 на суму 4 500,00 грн. по рахунку від 01.09.2020 № СФ-0000307 (оренда риштувань Sprіnt 30 діб).

Відповідно до пункту 5.13. Договору по кожному платежу орендодавець зобов`язується підготувати рахунок-фактуру на оплату, в якому зазначається сума до сплати, та своєчасно (у строк, що забезпечує виконання орендарем платіжних зобов`язань відповідно до п. 5.8. цього Договору) надати його орендарю для оплати шляхом направлення рахунку-фактури будь-яким засобом зв`язку: поштою, кур`єром, електронною поштою, факсом або іншим способом (п. 5.13. Договору). При цьому, неотримання орендарем рахунку орендодавця, не позбавляє його обов`язку сплати за весь час фактичного користування обладнанням. В разі неотримання рахунку на оплату орендної плати, орендар самостійно вираховує суму орендної плати за певний термін оренди обладнання шляхом множення кількості діб оренди обладнання на тариф за 1 добу (п. 5.11. Договору).

За правовою природою рахунок на оплату товару не є первинним документом, а є документом, який містить тільки платіжні реквізити, на які потрібно перераховувати грошові кошти в якості оплати за надані послуги, тобто, носить інформаційний характер. Ненадання рахунку не є відкладальною обставиною у розумінні приписів статті 212 Цивільного кодексу України та не є простроченням кредитора у розумінні статті 613 Цивільного кодексу України, а тому не звільняє відповідача від обов`язку щодо оплати (правова позиція, викладена у постанові Верховного Суду від 29.04.2020 № 915/641/19).

Відповідно до частини 1 статті 193 Господарського кодексу України та статті 526 Цивільного кодексу України зобов`язання мають виконуватися належним чином відповідно до умов закону, інших правових актів, договору, а за відсутністю таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно з частиною 1 статті 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Пунктом 5.8. Договору сторони визначили, що орендна плата сплачується шляхом передплати в безготівковому порядку за перші 30 календарних днів оренди обладнання на поточний рахунок орендодавця на підставі наданого орендодавцем рахунку-фактури протягом 3 (трьох) робочих днів з дати отримання від орендодавця рахунку-фактури на оплату. За кожний наступний строк оренди обладнання орендар здійснює передоплату за 5 (п`ять) робочих днів до настання цього чергового строку оренди обладнання на підставі наданого орендодавцем рахунку-фактури протягом 3 (трьох) робочих днів з дати отримання від орендодавця рахунку-фактури на оплату, але не пізніше дня початку наступного чергового строку оренди. При здійсненні оплати за оренду обладнання та інших платежів у платіжному дорученні в призначенні платежу повинно міститись посилання на даний Договір та рахунок.

Так, позивач визнає часткову сплату відповідачем орендної плати на суму 256 182,56 грн., посилаючись на додані до справи банківські виписки.

Позивач звертався до відповідача 1 з претензією від 08.10.2020 № 27, в якій вимагав погасити заборгованість з орендної плати, яка станом на 08.10.2020 становила 7 010,56 грн. Доказів задоволення відповідачем 1 вимог позивача та сплати грошових коштів або надання обґрунтованої відповіді матеріали справи не містять.

Таким чином, суд встановив, що прострочена заборгованість відповідача 1 (орендаря) перед позивачем (орендодавцем) з орендної плати становить 7010,56 грн.

Суд звертає увагу на те, що після спливу терміну оренди, зазначеного у Додатковій угоді №6 від 10.01.2019 а саме після 31.12.2019, сторони не підписали додаткову угоду про продовження терміну оренди та не здійснили приймання-передачу обладнання з оренди, а продовжували договірні відносини, у тому числі підписували Акти здачі-прийняття робіт (надання послуг). З огляду на викладене, за змістом Додаткової угоди №6 від 10.01.2019, обладнання є таким, що передане в оренду на невизначений строк до отримання повідомлення орендодавця про повернення обладнання.

Відповідно до статті 782 Цивільного кодексу України наймодавець має право відмовитися від договору найму і вимагати повернення речі, якщо наймач не вносить плату за користування річчю протягом трьох місяців підряд. У разі відмови наймодавця від договору найму договір є розірваним з моменту одержання наймачем повідомлення наймодавця про відмову від договору.

Підпунктом 8.2.1. пункту 8.2. Договору сторони погодили, що цей Договір може бути достроково розірваний за вимогою орендодавця без відшкодування орендарю будь-яких збитків, викликаних цим розірванням, зокрема, у випадку якщо орендар систематично (два і більше рази) допускає прострочення сплати орендних і інших платежів, передбачених цим Договором або один раз допустив прострочення сплати орендних і інших платежів більше як на 30 календарних днів.

При одержанні письмового повідомлення від орендодавця про дострокове розірвання цього Договору з підстав, зазначених у підпунктах 8.2.1.-8.2.7. пункту 8.2. цього Договору, орендар зобов`язаний протягом 7 (семи) банківських днів із дня одержання такої вимоги виплатити орендодавцю усі належні на дату розірвання Договору платежі, встановлені пунктом 8.4. цього Договору (сума закриття Договору) і передати орендодавцю обладнання в порядку, зазначеному у п. 7 цього Договору (п. 8.3. Договору).

Частинами 1, 4 статті 286 Господарського кодексу України визначено, що орендна плата - це фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності. Розмір орендної плати може бути змінений за погодженням сторін, а також в інших випадках, передбачених законодавством. Строки внесення орендної плати визначаються в договорі.

Договір оренди є оплатним, відтак одним із основних обов`язків орендаря є оплата передбачена умовами Договору. Ціна - грошове відображення вартості оренди, в даному випадку орендних платежів.

Відповідач 1 не виконав умови Договору щодо своєчасного та повного внесення орендної плати, у зв`язку з чим допустив істотне порушення Договору, оскільки орендодавець, не отримавши відповідні платежі, значною мірою позбавився того, на що розраховував при укладенні Договору.

Таким чином, оскільки орендар (відповідач 1) не вносив орендні платежі, позивач відповідно до свого права, передбаченого пунктом 8.2. Договору, звернувся до відповідача з повідомленням від 08.10.2020 № 28 про розірвання договору та вимогою про повернення обладнання, в якому повідомив про розірвання Договору, а також просив здійснити оплату заборгованості на суму 157010,56 грн. протягом 7 календарних днів з моменту отримання претензії та протягом 7 днів повернути орендоване обладнання. На підтвердження направлення вказаного повідомлення позивачем подано копії опису вкладення у цінний лист, фіскального чеку та накладної АТ Укрпошта від 13.10.2020.

Відповідно до частини 2 статті 653 Цивільного кодексу України у разі розірвання договору зобов`язання сторін припиняються.

За таких обставин, судом встановлено що Договір розірвано та зобов`язання сторін припинилися. Разом із тим, дострокове розірвання Договору не звільняє орендаря від виконання зобов`язань по сплаті орендної плати (п. 8.5. Договору).

Відтак, для відповідача 1 настали наслідки, передбачені вищенаведеним пунктом 8.3 Договору, а саме обов`язок сплатити усі належні на дату розірвання платежі та повернути обладнання на складі орендодавця у с. Святопетрівське Київської області із проведенням його огляду та складенням Акту (розділ 7 Договору).

Доказів повернення орендодавцю обладнання згідно Специфікації від 27.03.2019 вартістю 225718,35 грн. суду не подано.

Відповідно до пункту 9.1.5 Договору у випадку пошкодження або втрати обладнання, до якого прирівнюється відмова орендаря від підписання Акту прийому-передачі обладнання з оренди, орендар відшкодовує у безспірному порядку орендодавцю вартість обладнання в розмірі 100% кожної втраченої або пошкодженої деталі за цінами, зазначеними у специфікації, або за згодою орендодавця, оплачує всі витрати за договірними цінами, пов`язані із ремонтними роботами пошкодженого обладнання. Сплата суми відшкодування вартості пошкодженого та/або втраченого обладнання здійснюється на підставі рахунку орендодавця протягом п`яти днів з дня отримання відповідної письмової вимоги (рахунку) орендодавця.

Крім того, згідно із пунктом 7.12. Договору у разі ухилення від повернення обладнання із оренди, до чого прирівнюється ухилення від підписання будь-якого акта повернення, протягом 5 робочих днів з дати, коли таке повернення/або підписання повинно відбутись, вважається що об`єкт оренди (обладнання) втрачене орендарем і орендодавець має право вимагати від орендаря відшкодування вартості втраченого обладнання.

З огляду на викладене, у відповідача 1 існує обов`язок відшкодувати 100% вартості втраченого обладнання в сумі 225718,35 грн. (згідно Специфікації від 27.03.2019 до Додаткової угоди №7 від 27.03.2019).

Відтак, суд встановив, що у відповідача перед позивачем існує грошова заборгованість в сумі 232728,91 грн. (7010,56 грн. орендна плата плюс 225718,35 грн. вартість сплаченого обладнання).

Суд звертає увагу на те, що пунктами 5.5, 5.5.2 Договору встановлено, що окрім оплати орендної плати, до початку передачі обладнання в оренду, орендар сплачує як забезпечення умов виконання договору, гарантійний платіж у розмірі 150 000,00 грн. як грошовий залог на випадок зіпсування або втрати обладнання, що передане в оренду. У випадку наявності грошової заборгованості орендаря перед орендодавцем після закінчення терміну дії договору або його розірвання сторонами, гарантійний платіж зараховується орендодавцем в рахунок несплачених сум орендних платежів, платежів щодо відшкодування сум за втрачене обладнання, платежів щодо відшкодування транспортних витрат та інших платежів, які можуть бути нараховані орендодавцем орендарю за даним договором.

Враховуючи викладене, за умови сплати відповідачем 1 вказаного гарантійного платежу він мав би бути зарахований в рахунок відшкодування вартості втраченого обладнання.

Суд за поданими до матеріалів справи банківськими виписками дослідив призначення платежу платіжних доручень, за якими відповідач здійснював платежі за договором, та встановив, що жодних доказів фактичної оплати вказаного гарантійного платежу матеріали справи не містять. З огляду на викладене, з відповідача 1 на користь позивача належить до стягнення повна сума заборгованості в розмірі 232 728,91 грн.

Вимоги позивача про стягнення з відповідача суми гарантійного платежу у складі заборгованості з орендної плати додатково, крім повної суми заборгованості з орендної плати та повної вартості втраченого обладнання, є подвійним стягненням та не належать до задоволення.

З метою забезпечення виконання зобов`язань за Договором 16.08.2018 між ТОВ Форм Сервісес (кредитор), ТОВ Укртунельбуд (боржник) та ТОВ Концерн Київпідземшляхбуд (поручитель) було укладено Договір поруки , за яким поручитель поручається за неналежне виконання боржником зобов`язання на користь кредитора на умовах, зазначених у Договорі поруки, та надає цим свою згоду виконати зобов`язання за власний рахунок у разі його невиконання боржником у встановленому Основним договором (договір оренди від 16.08.2018 № 35) порядку.

Пунктами 2.3. та 2.4. Договору поруки сторони погодили, що у випадку невиконання або неналежного виконання зобов`язань боржником, поручитель несе в повному обсязі відповідальність перед кредитором за зобов`язаннями за Основним договором. У випадку порушення боржником зобов`язання за Основним договором, боржник і поручитель відповідають перед кредитором як солідарні боржники.

Таким чином, у зв`язку з неналежним виконанням ТОВ Укртунельбуд Основного договору оренди №35 від 16.08.2018, у відповідності до умов договору поруки від 16.08.2018 позивач має право вимагати від поручителя ТОВ Концерн Київпідземшляхбуд виконання зобов`язань за вказаним Договором у тому ж обсязі, що і від боржника ТОВ Укртунельбуд .

Позивач звернувся до поручителя ТОВ Концерн Київпідземшяхбуд із претензією від 08.10.2020 №29, у якій вимагав здійснити оплату заборгованості за Договором оренди №35 від 16.08.2018 та договором поруки від 16.08.2018 протягом 3 календарних днів з моменту отримання претензії (копія претензії з доказами направлення - описом вкладення у цінний лист , фіскальним чеком та накладною АТ Укрпошта від 13.10.2020 №0213219335044 залучені до матеріалів справи).

Доказів надання відповіді на претензію та/або задоволення вимог позивача суду не подано.

Відповідно до статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.

Суд ухвалою від 03.11.2020 зобов`язував відповідачів подати суду документи, що підтверджують сплату грошових коштів за Договором із змінами. Відповідачі відзив на позов та витребувані документи не подали та доводи позивача не спростували.

За таких обставин, повно та ґрунтовно дослідивши наявні у справі докази, перевіривши на відповідність закону та дійсним обставинам справи розрахунок позовних вимог, суд вважає вимоги позивача обґрунтованими, законними та такими, що підлягають задоволенню частково. Суд ухвалює рішення про солідарне стягнення з відповідачів - ТОВ Укртунельбуд та ТОВ Концерн Київпідземшляхбуд на користь ТОВ Форм Сервісес 232 728,91 грн. основного боргу, з яких: 7 010,56 грн. заборгованості з орендної плати та вартість втраченого обладнання - 225 718,35 грн.

З огляду на часткове задоволення позовних вимог, у відповідності до п. 2 ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 4, 12, 73-92, 129, 236, 238, 240, 242 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов товариства з обмеженою відповідальністю Форм Сервісес задовольнити частково.

2. Стягнути солідарно з товариства з обмеженою відповідальністю Укртунельбуд (07300, Київська обл., м. Вишгород, вул. Комсомольська, буд. 5, ідентифікаційний код 30920263) та

товариства з обмеженою відповідальністю Концерн Київпідземшляхбуд (01034, м. Київ, вул. Пушкінська, буд. 9-Г, ідентифікаційний код 31169965)

на користь товариства з обмеженою відповідальністю Форм Сервісес (03179, м. Київ, Брест-Литовське шосе, буд. 8-А, ідентифікаційний код 33601363)

232 728,91 грн. (двісті тридцять дві тисячі сімсот двадцять вісім гривень дев`яносто одна копійка) основного боргу,

3 490,93 грн. (три тисячі чотириста дев`яносто гривень дев`яносто три копійки) судового збору .

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

3. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення відповідно до ст. ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення підписано 02.03.2021.

Суддя О.В. Конюх

Дата ухвалення рішення08.02.2021
Оприлюднено04.03.2021

Судовий реєстр по справі —911/3126/20

Рішення від 08.02.2021

Господарське

Господарський суд Київської області

Конюх О.В.

Ухвала від 25.01.2021

Господарське

Господарський суд Київської області

Конюх О.В.

Ухвала від 25.01.2021

Господарське

Господарський суд Київської області

Конюх О.В.

Ухвала від 28.12.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Конюх О.В.

Ухвала від 14.12.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Конюх О.В.

Ухвала від 30.11.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Конюх О.В.

Ухвала від 03.11.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Конюх О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні