ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
вул.В`ячеслава Чорновола, 29/32, м.Кропивницький, Україна, 25022,
тел/факс: 32-05-11/24-09-91 E-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 лютого 2021 рокуСправа № 912/4056/20 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Глушкова М.С., розглянувши у судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу
до Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області (вул. Центральна, 135, м. Долинська, Кіровоградська область, 28500)
про стягнення 213 929,15 грн.
секретар судового засідання - Солдатова К.І.
представники сторін:
від позивача - Пашко С.Г. , довіреність № 1116 від 11.09.20 , наказ №289/ос від 08.05.20, посадова інструкція від 14.05.20 (самопредставництво);
від відповідача - участі не брали;
в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення
УСТАНОВИВ:
До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" АТ "Українська залізниця" до Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області про стягнення 213 929,15 грн з покладенням на відповідача витрат по сплаті судового збору.
Ухвалою від 23.12.2020 відрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 21.01.2021.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідач, який є розпорядником бюджетних коштів, не провів розрахунків за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян за 2018 рік, відповідно до вимог пунктів 3, 4, 5, 7, 9, 10 Порядку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1359 від 16.12.2009.
05.01.2021 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач стверджує, що видатки місцевих бюджетів повинні витрачатись саме на мешканців конкретної громади, незаконно покладати на громаду обов`язок щодо компенсування виплат за пільговий проїзд громадян, які не є мешканцями відповідної громади.
Крім того, відповідач посилаючись на укладений між Знам`янською дирекцією залізничних перевезень Регіональної філії "Одеська залізниця" АТ "Українська залізниця, Управлінням соціального захисту населення Долинської РДА Договір № 1 від 02.01.2018 зазначає, що у період з 01.01.2018 по 31.12.2018 Управлінням прийнято до відшкодування суму компенсаційних витрат у розмірі 286 083,09 грн, що підтверджується актами звірянні розрахунків між Управлінням та Укрзалізницею, тобто стверджує, що Управління належним чином виконало свої зобов`язання, а тому заявлена у позові сума заборгованості у розмірі 213 929,15 грн є необґрунтованою.
15.01.2021 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив від 13.01.2021 № НЮК-3/3, за змістом якої позивач зазначає, що відповідач на власний розсуд трактує та застосовує п. 7 розділу VI Прикінцевих положень Бюджетного кодексу України, а саме проводить відшкодування сум проїзду тільки тих пільговиків, які перебувають на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі, які мають право на пільги по Олександрійському району, хоча вищезазначений пункт Бюджетного кодексу не вносить обмеження щодо місця проживання (взяття на облік пільговика).
Щодо невірного розрахунку позовних вимог позивач зазначив, що Бюджетний кодекс України, Закону України "Про залізничний транспорт", Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, Порядок розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян покладають на відповідача обов`язок компенсувати підтверджені обліковими формами недоотримані позивачем кошти за перевезення пільгової категорії населення в повному обсязі, незалежно від місця проживання (навчання) такого пасажира.
У відповіді на відзив позивач також зазначив, що у відносинах щодо розрахунку із залізницею за пільгове перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, головні розпорядники державних коштів на фінансування соціальних програм виступають не як суб`єкти владних повноважень, а як боржники у зобов`язальних господарських правовідносинах.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити.
Представник відповідача участі в судовому засіданні не брав, хоча відповідач належним чином повідомлений про дату, час та місце проведення судового засідання, що підтверджується відміткою на ухвалі-повідомлення від 09.02.2021 про направлення її на електронну пошту відповідача (а.с. 82 об).
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши в судовому засіданні докази, господарський суд встановив такі обставини.
Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію, закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначено Законом України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії".
Пільгове перевезення пасажирів залізничним транспортом передбачено низкою законодавчих актів України, зокрема, Законами України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні".
Відповідно до ч. 6 ст. 9 Закону України "Про залізничний транспорт" (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) для захисту інтересів окремих категорій громадян на пасажирських перевезеннях, у тому числі приміських, можуть передбачатися пільгові тарифи. Збитки залізничного транспорту загального користування від їх використання відшкодовуються за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг.
Механізм розрахунку обсягів компенсаційних виплат залізницям за пільгові перевезення окремих категорій громадян, яким таке право надано законом, що здійснюються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, а також субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на зазначені цілі, встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2009 року №1359 "Про затвердження порядку розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян" (надалі - Порядок №1359).
Сума недоотриманих коштів включається до місячної станційної звітності області, на території якої був придбаний пільговий проїзний документ (квиток), незалежно від місця проживання (навчання) пасажира (пункт 7 Порядку № 1359).
Згідно з пунктами 9, 10 Порядку №1359, на підставі місячної станційної звітності залізниці складають облікову форму про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного або місцевих бюджетів, згідно з додатком. Для компенсації недоотриманих коштів облікова форма складається окремо для органу виконавчої влади, який є головним розпорядником бюджетних коштів, передбачених на цю мету державним бюджетом, та органу виконавчої влади, який є головним розпорядником коштів, виділених місцевим бюджетом.
Залізниці не пізніше ніж 15 числа місяця наступного звітного періоду подають відповідним головним розпорядникам коштів рахунок на суму, яка підлягає компенсації, та облікові форми.
Головні розпорядники коштів, передбачених на компенсаційні виплати, після надходження їх на власні рахунки у п`ятиденний строк перераховують зазначені кошти відповідній залізниці (пункт 11 Порядку №1359).
Системний аналіз наведених правових положень свідчить про те, що із виконанням позивачем обов`язку перевезення усіх пільгових категорій громадян кореспондується обов`язок відповідача компенсувати витрати, понесені у зв`язку з таким перевезенням.
В свою чергу, чинне законодавство України не передбачає обов`язковості укладення договору про відшкодування витрат за надані послуги пільговим категоріям громадян, оскільки зобов`язання сторін у даній справі виникають безпосередньо із закону і не залежать від їх бажання.
Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права і обов`язки.
Статтею 19 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" передбачено, що виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
Відповідно до п. 6 Порядку обслуговування громадян залізничним транспортом, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.1997 року №252 (далі - Порядок №252) суб`єкти господарювання, які займаються перевезенням та обслуговуванням пасажирів, повинні забезпечити надання пільг особам, які мають на це право згідно з законодавством України.
Норми вказаних нормативно-правових актів, зокрема, закріплюють реалізацію державних гарантій певним категоріям громадян та є нормами прямої дії: безумовному обов`язку залізничного перевізника надавати пільги визначеним категоріям громадян кореспондує безумовний обов`язок держави в особі її органів відшкодувати такі пільги.
Обслуговуючи категорію громадян України, які мають право на пільговий проїзд залізничним транспортом, залізниця не має права відмовити їм з підстав відсутності належного фінансування для подальшого відшкодування залізницям витрат на перевезення визначених категорій громадян.
В той же час, між Управлінням соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області (Управління) та Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі Виробничого підрозділу "Знам`янської дирекції залізничних перевезень" Регіональної філії "Одеська залізниця" (Перевізник) 02.01.2018 укладений Договір № 1 про відшкодування витрат за перевезення громадян пільгової категорії залізничним транспортом у внутрішньодержавному і міждержавному сполученні за рахунок коштів місцевих бюджетів (далі Договір) (а.с. 38).
Відповідно до п. 1.1., 2.2.1., 2.2.2., 2.3.1., розділу 3, п. 6.1., Договору визначено, що предметом цього договору є взаємовідносини Перевізника та Управління по забезпеченню компенсації за надані послуги по перевезен ню пасажирів залізничним транспортом.
Управління здійснює компенсацію за рахунок місцевого бюджету за пільговий проїзд окремим категоріям громадян в межах бюджетних призна чень на 2018 рік.
Управління здійснює щомісячний прийом облікових форм за надані послуги по пільговому перевезенню окремих категорій громадян залізни чним транспортом в межах бюджетних призначень на 2018 рік.
Перевізник має право здійснювати перевезення пільгових категорій осіб у загальних, плацкартних, купейних вагонах пасажирських поїздів внутрішньодер жавного та міждержавного сполучення за умов придбання пасажирами пільгової категорії безкоштовних ( на пільгових умовах) проїзних документів (квитків) протягом поточного року.
Перевізник не пізніше ніж 25 числа місяця наступного за звітним подає Управлінню відповідні рахунки та облікові форми.
Після отримання облікових форм та рахунків Управління протягом 5-ти днів, після надходження відповідних коштів на власний рахунок Управлінню, згідно з актами звірки повинен перерахувати Перевізнику суму компенсацій, або подати Перевізнику відповідні зауваження на аналітичні звіти протягом 10-ти днів.
Розрахунки проводяться відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.12.2009 № 1359, ст. 91, 102 Бюджетного кодексу України.
Цей договір вступає в силу з 01.01.2018 і діє до 31.12.2018 та вважається пролонгованим до проведення остаточних розрахунків.
Договір підписаний сторонами та скріплений печатками.
Звертаючись до суду із цим позовом, позивач посилається на те, що відповідач, який є розпорядником бюджетних коштів, не виконав свої зобов`язання щодо компенсації пільгового проїзду та не провів розрахунки за пільгові перевезення окремих категорій громадян за 2018 рік (з січня 2018 року по грудень 2018 року).
Предметом доказування у даній справі є невиконання відповідачем умов діючого законодавства, що стало причиною понесення збитків позивачем.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до облікових форм, поданих відповідно до Порядку № 1359, сума за фактичну кількість перевезених пільговиків за період січень-грудень 2018 року склала 509 957,01 грн, що підтверджується відповідними обліковими формами та звітами (а.с. 26 - 37):
- звіт про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного бюджету та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області за січень 2018 року, на загальну суму 29 406,31 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 29 406,31 грн;
- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за січень 2018 року, на загальну суму 3074,12 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 3074,12 грн;
- звіт про недоотримання коштів за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного бюджету та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області за лютий 2018 року, на загальну суму 31087,48 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 31087,48 грн;
- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за лютий 2018 року, на загальну суму 4093,15 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 4093,15 грн;
- звіт про недоотримання коштів за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного бюджету та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області за березень 2018 року, на загальну суму 32059,34 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 32059,34 грн;
- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за березень 2018 року, на загальну суму 4394,82 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 4394,82 грн;
- звіт про недоотримання коштів за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного бюджету та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області за квітень 2018 року, на загальну суму 42871,48 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 42871,48 грн;
- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за квітень 2018 року, на загальну суму 7034,66 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 7034,66 грн;
- звіт про недоотримання коштів за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного бюджету та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області за травень 2018 року, на загальну суму 42637,19 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 42637,19 грн;
- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за травень 2018 року, на загальну суму 2174,19 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 2174,19 грн;
- звіт про недоотримання коштів за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного бюджету та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області за червень 2018 року, на загальну суму 34937,86 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 34937,86 грн;
- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за червень 2018 року, на загальну суму - 1879,22 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить - 1879,22 грн;
- звіт про недоотримання коштів за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного бюджету та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області за липень 2018 року, на загальну суму 44203,95 грн (з яких було профінансовано 135500,00 грн), переплата становить 91296,05 грн;
- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за липень 2018 року, на загальну суму - 998,86 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить - 998,86 грн;
- звіт про недоотримання коштів за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного бюджету та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області за серпень 2018 року, на загальну суму 46441,06 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 46441,06 грн;
- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за серпень 2018 року, на загальну суму - 832,42 грн (з яких було профінансовано 6091,99 грн), переплата становить - 5259,57 грн;
- звіт про недоотримання коштів за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного бюджету та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області за вересень 2018 року, на загальну суму 44720,14 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 44720,14 грн;
- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за вересень 2018 року, на загальну суму 2336,56 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 2336,56 грн;
- звіт про недоотримання коштів за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного бюджету та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області за жовтень 2018 року, на загальну суму 49571,81 грн (з яких було профінансовано 85024,54 грн), переплата становить 35452,73 грн;
- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за жовтень 2018 року, на загальну суму 7192,02 грн (з яких було профінансовано 1122,06 грн), залишок заборгованості становить 6069,96 грн;
- звіт про недоотримання коштів за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного бюджету та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області за листопад 2018 року, на загальну суму 30234,65 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 30234,65 грн;
- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за листопад 2018 року, на загальну суму 4814,73 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 1081,70 грн;
- звіт про недоотримання коштів за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного бюджету та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області за грудень 2018 року, на загальну суму 38392,61 грн (з яких було профінансовано 65558,55 грн), переплата становить 27165,94 грн;
- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинськогоо району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за грудень 2018 року, на загальну суму 4568,38 грн (з яких було профінансовано 1649,02 грн), залишок заборгованості становить 2919,36 грн.
Розмір невідшкодованої вартості проїзду разом становить - 213 929,15 грн.
Відповідно до п. 7 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України, Кабінет Міністрів України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи відповідних місцевих рад забезпечують відповідно до законодавства України надання пільг окремим категоріям громадян шляхом запровадження соціальних карток та проведення видатків відповідно до цього Кодексу виключно із застосуванням Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги.
Згідно з п. 1 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою КМУ від 29.01.2003 № 117, Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр), - автоматизований банк даних, створений для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із законами України (далі - пільговики), отримують соціальні стипендії, державну допомогу постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей. Реєстр складається з баз даних Мінсоцполітики, Міністерства соціальної політики Автономної Республіки Крим, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад.
Пунктами 10-11 Положення встановлено, що Підприємства та організації, що надають послуги, щомісяця до 25 числа подають уповноваженому органу на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці, згідно з формою "2-пільга".
Уповноважений орган щомісяця:
1) звіряє інформацію, що міститься в Реєстрі, з інформацією, яка надходить від підприємств та організацій, що надають послуги, і у разі виявлення розбіжностей щодо загальної кількості пільговиків або розміру пільг, що надаються конкретному пільговику, не провадить розрахунків, що стосуються виявлених розбіжностей, до уточнення цієї інформації;
2) після проведення розрахунків з підприємствами та організаціями, що надають послуги, складає:
реєстр погашення заборгованості перед підприємствами та організаціями, що надають послуги, згідно з формою "5-пільга" та реєстр розрахунків згідно з формою "7-пільга";
акти звіряння розрахунків за надані пільговикам послуги згідно з формою "3-пільга";
3) до 15 числа подає:
фінансовим органам районних, районних у містах Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських рад акти звіряння розрахунків згідно з формою "3-пільга";
Міністерству соціальної політики Автономної Республіки Крим, структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій звіти згідно з формами "4-пільга" та "6-пільга".
Господарський суд вважає за необхідне зазначити, що Бюджетний кодекс України, Закон України "Про залізничний транспорт", Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, Порядок розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян покладають на відповідача обов`язок компенсувати підтверджені обліковими формами недоотримані позивачем кошти за перевезення пільгової категорії населення в повному обсязі, незалежно від місця проживання (навчання) такого пасажира.
Зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку (ст. 509 Цивільного кодексу України).
Суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться (ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України).
Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (ст. 526 Цивільного кодексу України).
У відносинах щодо розрахунку із Залізницею за пільгове перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, головні розпорядники державних коштів на фінансування соціальних програм виступають не як суб`єкти владних повноважень, а як боржники у зобов`язальних господарських правовідносинах (Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 03.03.2020 у справі № 904/94/19).
Перевезення пасажирів на пільгових умовах АТ "Українська залізниця" виконано не за власною ініціативою, а на виконання імперативних законодавчих вказівок щодо цього. Як наслідок, уповноважений на те державою орган - відповідач, у силу закону має відшкодувати за рахунок бюджетних коштів понесені позивачем витрати.
Господарський суд також зазначає, що положеннями ч. 2 ст. 218 Господарського кодексу України та ст. 617 Цивільного кодексу України прямо передбачено, що відсутність у боржника необхідних коштів не вважаються обставинами, які є підставою для звільнення боржника від виконання зобов`язання.
Нормами діючого законодавства не передбачена залежність відшкодування вартості послуг, наданих пільговим категоріям громадян, від фактичного фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету.
Закон України "Про залізничний транспорт" та "Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України" (затверджені наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 27.12.2006 № 1196) не передбачають жодного обмеження щодо надання послуг у разі відсутності коштів на зазначені цілі.
Крім того, відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та практику Суду як джерело права.
Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, а саме, у справі "Кечко проти України", ЄСПЛ зауважив, що держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату надбавок з державного бюджету, однак свідома відмова в цих виплатах не допускається, доки відповідні положення є чинними (пункт 23 рішення Суду). У пункті 26 вказаного рішення зазначено, що органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.
Так, Європейський суд з прав людини у рішеннях у справі "Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України" (від 18.10.2005) та у справі "Бакалов проти України" (від 30.11.2004) вказав, що відсутність бюджетного фінансування (бюджетних коштів) не є виправданням бездіяльності.
При цьому, згідно з ч. 6 ст. 48 Бюджетного кодексу України, зобов`язання щодо виплати субсидій, допомог, пільг по оплаті за надані послуги та компенсації громадянам з бюджету, на що згідно із Законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються органами Державної казначейської служби України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.
З огляду на викладене, враховуючи той факт, що відповідач, який є розпорядником бюджетних коштів, не провів розрахунків за пільгові перевезення окремих категорій громадян в повному обсязі, відповідно до вимог чинного законодавства, Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області зобов`язано відшкодувати понесені позивачем витрати на перевезення пільговиків за 2018 рік.
З урахуванням наведеного, позовні вимоги про стягнення 213 929, 15 грн підлягають задоволенню.
Судовий збір, відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу, покладається на відповідача.
Керуючись ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області (вул. Центральна, 135, м. Долинська, Кіровоградська область, 28500, ідентифікаційний код 03197718) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" АТ "Українська залізниця" (вул. Пантелеймонівська, 19, м. Одеса, 65012, ідентифікаційний код 40081200) 213 929,15 грн збитків за пільгове перевезення пасажирів за 2018 рік та 3 208,94 грн судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повідомити учасників справи про відсутність у суду технічної можливості надавати інформацію про вебадресу судового рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень одночасно з врученням (надсиланням/видачею) копії повного або скороченого такого рішення до затвердження Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Ознайомитись з електронною копією судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень можна за його вебадресою: http://reyestr.court.gov.ua.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Копії рішення надіслати Акціонерному товариству "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" АТ "Українська залізниця" (вул. М. Грушевського, 10, м. Знам`янка, Кіровоградської області, 27400) та Управлінню соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області (вул. Центральна, 135, м. Долинська, Кіровоградська область, 28500).
Повне рішення складено 02.03.2021.
Суддя М.С. Глушков
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2021 |
Оприлюднено | 04.03.2021 |
Номер документу | 95239658 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Глушков М.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні