Рішення
від 22.02.2021 по справі 922/4023/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"22" лютого 2021 р.м. ХарківСправа № 922/4023/20

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Добрелі Н.С.

з участю секретаря судового засідання Сланова М.Ю.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Тріглав Девелопмент" до Солоницівської селищної ради Дергачівського району Харківської області про зобов`язання вчинити певні дії за участю :

представника позивача - Дьомкін О.О., директор на підставі витягу з ЄДР

представника відповідача -не з`явився.

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Тріглав Девелопмент" звернулося до господарського суду Харківської області з позовом до Солоницівської селищної ради Дергачівського району Харківської області в якому просить суд :

- визнати протиправним та скасувати рішення Солоницівеької селищної ради Дергачівського району Харківської області LIX сесії VII скликання від 28 травня 2020 №24 Про продаж ТОВ ТРІГЛАВ ДЕВЕЛОПМЕНТ земельної ділянки несільськогосподарського призначення, розташованої по вул. Горького, 26-А в смт Солоницівка , яким відмовлено в продажі ТОВ ТРІГЛАВ ДЕВЕЛОПМЕНТ земельної ділянки несільськогосподарського призначення комунальної власності Солоницівеької селищної територіальної громади, розташованої за адресою: Харківська область, Дергачівський район, смт Солоницівка, вул. Горького, 26-а, площею 0,0110 га, кадастровий номер 6322057600:00:001:0852;

- зобов`язати Солоницівську селищну раду прийняти рішення, яким надати згоду на продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення комунальної власності Солоницівської селищної територіальної громади, розташованої за адресою: Харківська область, Дергачівський район, смт Солоницівка, вул. Горького, 26-а, площею 0,0110 га, кадастровий номер 6322057600:00:001:0852 ТОВ ТРІГЛАВ ДЕВЕЛОПМЕНТ та відповідно до вказаного рішення укласти договір купівлі-продажу вказаної земельної ділянки з ТОВ ТРІГЛАВ ДЕВЕЛОПМЕНТ за ціною 16 615,00 грн, визначену відповідно до звіту про експертну грошову оцінку зазначеної земельної ділянки.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 16.12.2020 року позовну заяву залишено без руху та надано заявнику строк на усунення недоліків позовної заяви - п`ять днів з дня вручення даної ухвали суду.

Через канцелярію господарського суду Харківської області 21.12.2020 року представник позивача надав заяву про усунення недоліків позовної заяви (вх. № 29704, електронною поштою).

Ухвалою господарського суду Харківської області від 24.12.2020 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання в порядку загального позовного провадження на 25.01.2021 року.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 25.01.2021 року підготовче засідання у справі було відкладено на 15.02.2021 року.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 15.02.2021 року підготовче провадження було закрито, справу призначено до розгляду по суті на 22.02.2021 року.

Представник позивача в судовому засіданні 22.02.2021 року підтримав позовні вимоги, просив суд позов задовольнити, посилаючись на неправомірність рішення Солоницівської селищної ради щодо відмови позивачу в продажі спірної земельної ділянки.

Представник відповідача в судове засідання 22.02.2021 року не з`явився, ухвалу суду від 15.02.2021 року було направлено на адресу відповідача, зазначену у Витягу з ЄДРПОУ.

В свою чергу в матеріалах справи наявні поштові повідомлення про вручення попередніх ухвал суду відповідачу, що свідчить про обізнаність останнього про розгляд даної справи.

Також суд зауважує, що відповідачем було подано відзив на позов.

Відповідно до ч. 1 ст. 202 ГПК України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Враховуючи те, що судом було здійснено всі заходи, щодо належного повідомлення відповідача про дату, час та місце розгляду справи, та приймаючи до уваги те, що судом не було визнано явку відповідача в судове засідання обов`язковою, суд дійшов висновку про те, що його неявка в судове засідання не перешкоджає розгляду справи по суті.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши вступне слово представника позивача, з`ясувавши обставини справи та дослідивши подані суду докази, перевіривши відповідність доводів сторін фактичним обставинам справи, судом встановлено наступне.

Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, індексний номер витягу 159777664 від 15.03.2019 року (а.с. 27) об`єкт нерухомості - нежитлова будівля магазину, розташована за адресою смт Солоницівка, Горького, 26-а знаходиться у власності ТОВ ТРІГЛАВ ДЕВЕЛОПМЕНТ (позивач).

Земельна ділянка, на якій розташована вказана нежитлова будівля - магазин, з кадастровим номером 6322057600:00:001:0852 знаходиться в користуванні ТОВ ТРІГЛАВ ДЕВЕЛОПМЕНТ відповідно до договору оренди земельної ділянки від 10 липня 2019 року, укладеного між Солоницівською селищною радою (відповідач) та ТОВ ТРІГЛАВ ДЕВЕЛОПМЕНТ (а.с. 19) на підставі рішення Солоницівської селищної ради від 25 квітня 2019 року №26.

Як вказує позивач, маючи намір викупу зазначеної земельної ділянки в порядку визначеному ст.128 Земельного кодексу України ТОВ ТРІГЛАВ ДЕВЕЛОПМЕНТ звернулось до Солоницівської селищної ради з заявою про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення за адресою: Харківська область, Дергачівський район, смт Солоницівка, вул. Горького, 26-а, площею 0,0110 га, кадастровий номер 6322057600:00:001:0852, на якій знаходиться об`єкт нерухомого майна - нежитлова будівля-магазин, що належить на праві власності ТОВ ТРІГЛАВ ДЕВЕЛОПМЕНТ .

Солоницівська селищна рада LI сесії VII скликання прийняла рішення від 29 серпня 2019 року №33 Про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення, розташованої по вул. Горького, 26-а в смт Солоницівка , відповідно до якого вирішено провести експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення за адресою: Харківська область, Дергачівський район, смт Солониців» вул. Горького,26-а, площею 0,0110 га, кадастровий номер 6322057600:00:001:0852 (а.с. 22).

Відповідно до рішення Солоницівської селищної ради LI сесії VII скликання від 29 серпня 2019 року №33 Про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення, розташованої по вул. Горького, 26-а в смт Солоницівка Солоницівською селищною радою та ТОВ ТРІГЛАВ ДЕВЕЛОПМЕНТ укладено договір №252 від 09 вересня 2019 року про сплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки (а.с. 23).

Так, згідно вказаного договору, позивач сплачує відповідачу кошти в розмірі 20% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,0110 га, розташованої за адресою: Харківська область, Дергачівський район, смт Солоницівка, вул. Горького, 26-а, а відповідач зараховує вказані кошти, як авансовий внесок в рахунок оплати ціни продажу земельної ділянки. Вказані 20% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, визначеної згідно з довідкою, виданою відділом у Дергачівському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 04 вересня 2019 року №31-20-0.23,18-1683/169-19 складають 12347 грн. 72 коп. та вносяться позивачем протягом місяця після підписання даного договору на рахунок відповідача.

Як свідчать матеріали справи, позивач виконав свої зобов`язання за вказаним договором та оплатив зазначену суму на рахунок відповідача 11.09.2019 року, що підтверджується квитанції про сплату, яка наявна в матеріалах справи (а.с. 21).

25 листопада 2019 року Солоницівською селищною радою укладено договір №364 з ПП Перспектива-Земля на виконання експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення за адресою: Харківська область, Дергачівський район, смт Солоницівка, вул. Горького,26-а, площею 0,0110 га, кадастровий номер 6322057600:00:001:0852 (а.с. 30).

На виконання вищезазначеного договору та рішення Солоницівської селищної ради, ПП Перспектива-Земля розроблено та виконано Звіт експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення за адресою: Харківська область, Дергачівський район, смт Солоницівка, вул. Горького, 26-а (а.с. 32).

Відповідно до зазначеного Звіту та Висновку експерта про ринкову вартість земельної ділянки несільськогосподарського призначення ринкова вартість земельної ділянки несільськогосподарського призначення, розташованої по вул. Горького, 26-а в смт Солоницівка для обслуговування нежитлової будівлі-магазину, визначена на підставі експертної грошової оцінки методичним підходом, що ґрунтується на капіталізації чистого операційного доходу з застосуванням методу розподілення доходу, площею 0,0110 га становить (без урахування ПДВ) - 16615,00 грн. (дата оцінки 29 листопада 2019 року).

Вказаний звіт отримав погодження відповідно до Висновку державної експертизи землевпорядної документації від 08 січня 2020 року №1683 Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (а.с. 31).

В свою чергу, після проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, позивач повторно звернувся до відповідача ради з заявою щодо продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення, розташованої по вул. Горького, 26-а в смт Солоницівка.

В той час, як рішенням Солоницівської селищної ради Дергачівського району Харківської області LIX сесії VII скликання від 28 травня 2020 №24 Про продаж ТОВ ТРІГЛАВ ДЕВЕЛОПМЕНТ земельної ділянки несільськогосподарського призначення, розташованої по вул. Горького, 26-А в смт Солоницівка відмовлено в продажі ТОВ ТРІГЛАВ ДЕВЕЛОПМЕНТ земельної ділянки (а.с. 28).

Позивач вважає відмову відповідача про продаж земельної ділянки ТОВ ТРІГЛАВ ДЕВЕЛОПМЕНТ незаконною, оскільки вона не обґрунтована у відповідності до вимог чинного законодавства, що є підставою для визнання недійсним та скасування вказаного рішення Солоницівської селищної ради Дергачівського району Харківської області.

Вищенаведені обставини стали підставою для звернення позивача до суду з відповідним позовом.

Відповідач, заперечуючи проти позову, посилається на законність рішення Солоницівської селищної ради Дергачівського району Харківської області LIX сесії VII скликання від 28 травня 2020 №24, яким було відмовлено позивачу у продажі земельної ділянки, оскільки на вказаній земельній ділянці розташований сквер, що виключає можливість продажу земельною ділянки юридичним особам, а також вказує на низьку ціну, визначену звітом про грошову нормативну оцінку.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, суд виходить із наступного.

Положеннями ст.16 Цивільного кодексу України та ст.2 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що необхідною умовою застосування судом певного способу захисту є наявність відповідного суб`єктивного права (охоронюваного законом інтересу) у позивача та його порушення (невизнання або оспорювання) з боку відповідача. На позивача покладений обов`язок обґрунтувати свої вимоги поданими до суду доказами, тобто довести, що його права та інтереси порушуються, оспорюються чи не визнаються, а тому потребують захисту.

За приписами ч. 1 ст.9 Закону України "Про оренду землі" орендар, який відповідно до закону може мати у власності орендовану земельну ділянку, має переважне право на придбання її у власність у разі продажу цієї земельної ділянки, за умови, що він сплачує ціну, за якою вона продається, а в разі продажу на аукціоні - якщо його пропозиція є рівною з пропозицією, яка є найбільшою із запропонованих учасниками аукціону.

Згідно зі ст.11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Згідно із статтею 144 Конституції України, статей 12, 128 Земельного кодексу України, пункту 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до виключної компетенції міських рад належить вирішення питань про передачу землі у власність.

Підстави набуття права власності на землю визначено у статті 116 Земельного кодексу України, відповідно до якої громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

У відповідності до приписів частини 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, - міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом (частина 1 статті127 Земельного кодексу України).

Відповідно до п. 34 ч. 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради, зокрема, здійснюється вирішення відповідно до Закону з питань регулювання земельних відносин.

Стаття 128 Земельного кодексу України встановлює порядок продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам.

Так, відповідно до частин 1-3, 6, 8 ст.128 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення, далі ЗК України) продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

Громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.

Рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації, сільської, селищної, міської ради про продаж земельної ділянки є підставою для укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки.

Ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться суб`єктами господарювання, які є суб`єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до закону, на замовлення органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Ціна земельної ділянки площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд визначається за нормативною грошовою оцінкою, вказаною в технічній документації. Фінансування робіт з проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки здійснюється за рахунок внесеного покупцем авансу, що не може бути більшим ніж 20 відсотків вартості земельної ділянки, визначеної за нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки.

Сума авансового внеску зараховується до ціни продажу земельної ділянки. У разі відмови покупця від укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки сума авансового внеску не повертається.

Таким чином, договірна ціна земельної ділянки, яка є істотною умовою договору купівлі-продажу земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться суб`єктами господарювання, які є суб`єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до закону, на замовлення органів місцевого самоврядування.

Законом України "Про оцінку земель" від 11.12.2003, визначаються правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні, регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, Статтею 5 вищезазначеного Закону встановлено види оцінки земель: бонітування ґрунтів; економічна оцінка земель; грошова оцінка земельних ділянок.

Зокрема, грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Експертна грошова оцінка земельних ділянок та прав на них проводиться з метою визначення вартості об`єкта оцінки.

Експертна грошова оцінка земельних ділянок використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок та прав на них, крім випадків, визначених цим Законом, а також іншими законами.

Відповідно до ст. 1 вищезазначеного Закону експертна грошова оцінка земельних ділянок - результат визначення вартості земельної ділянки та пов`язаних з нею прав оцінювачем (експертом з питань оцінки земельної ділянки) із застосуванням сукупності підходів, методів та оціночних процедур, що забезпечують збір та аналіз даних, проведення розрахунків і оформлення результатів у вигляді звіту.

Статтею 11 Закону передбачено, що діяльність у сфері оцінки земель включає: нормативно-методичне забезпечення оцінки земель; навчальну діяльність; реєстрацію у Державному реєстрі сертифікованих інженерів-землевпорядників; розробку документації з оцінки земель та внесення даних з оцінки земель, до державного земельного кадастру; державну експертизу технічної документації з оцінки земель та рецензування звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок; затвердження технічної документації з оцінки земель відповідно до закону; надання консалтингових послуг з оцінки земель; іншу діяльність у сфері оцінки земель відповідно до закону.

Підставами для проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки у відповідності до ст. 15 Закону є договір, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом, а також рішення суду.

Згідно ст. 20 Закону за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Відповідно до ст.23 Закону технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Статтею 23 Закону визначено, що звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок підлягають рецензуванню.

Рецензування звіту з експертної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється у разі обов`язкового проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок, а також на вимогу заінтересованих осіб та в інших випадках, визначених законом.

Підставою для рецензування звіту з експертної грошової оцінки земельних ділянок на вимогу заінтересованих осіб є їх письмове звернення до осіб, яким відповідно до цього Закону надано право здійснювати рецензування.

Порядок рецензування звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок визначається Кабінетом Міністрів України.

Рецензування звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється:

- оцінювачами з експертної грошової оцінки земельних ділянок із стажем практичної роботи не менше двох років;

- експертними радами саморегулівних організацій оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок.

В даному випадку, як вже було зазначено вище, на підставі рішення Солоницівської селищної ради LI сесії VII скликання від 29 серпня 2019 року №33 Про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення, розташованої по вул. Горького, 26-а в смт Солоницівка , було вирішено провести експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення за адресою: Харківська область, Дергачівський район, смт Солониців» вул. Горького, 26-а, площею 0,0110 га, кадастровий номер 6322057600:00:001:0852.

В свою чергу ПП Перспектива-Земля на підставі договору № 364 від 25.11.2019 року на замовлення Солоницівської селищної ради було надано Звіт про експертну грошову оцінку забудованої земельної ділянки несільськогосподарського призначення для обслуговування нежитлової будівлі - магазину, яка розташована на території Солоницівської селищної ради, смт Солоницівка, вул. Горького, 26-А, Дергачівського району, Харківської області (а.с. 32-34).

Вищезазначеним звітом визначено ринкову вартість земельної ділянки, яка становить 16615,00 грн.

Вказаний звіт також був погоджений висновком державної експертизи землевпорядної документації Головного управління Державгеокадастру у Харківській області від 28.01.2020 року № 1683 (а.с. 31), яким зокрема визначено, що Звіт про експертну грошову оцінку забудованої земельної ділянки несільськогосподарського призначення для обслуговування нежитлової будівлі - магазину, яка розташована на території Солоницівської селищної ради, смт Солоницівка, вул. Горького, 26-А, Дергачівського району, Харківської області, підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, оцінюється позитивно та погоджується.

Вищезазначений порядок проведення та рецензування експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідає вимогам законодавства.

Отже в даному випадку, посилання Солоницівської селищної ради у рішенні про відмову у продажі земельної ділянки позивача на низьку ціну є безпідставними, оскільки відповідна ціна була визначена у Звіті про експертну грошову оцінку, який був погоджений Висновком державної експертизи землевпорядної документації від 08.01.2020 року № 1683 Головного управління Держгеокадастру у Харківській області.

Щодо посилань відповідача у відзиві на те, що фактичне місце розташування земельної ділянки є територія скверу, який відноситься до земель загального користування населених пунктів, які не можуть передаватись у приватну власність, суд зазначає наступне.

Як вбачається із Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 04.09.2019 року вих. №31-20-0.23, 18- 1683/169-19 (а.с. 27), земельна ділянка несільськогосподарського призначення, розташована по вул. Горького, 26-а в смт Солоницівка, кадастровий номер 6322057600:00:001:0852 відноситься до категорії земель - землі житлової та громадської забудови, цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

Також в матеріалах справи наявний лист № 07 від 15.01.2021 року Відділу містобудування, архітектури, цивільного захисту, оборонної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області (а.с. 82), в якому зазначено, що відповідно до генерального плану та плану зонування смт Солоницівка, що розроблені ТОВ УкрЗемІнвест+ у 2019 році та затверджені рішенням Солоницівської селищної ради LX сесії VІІ скликання від 16.07.2020 року № 16, земельна ділянка несільськогосподарського призначення, розташована по вул. Горького, 26-а в смт Солоницівка, кадастровий номер 6322057600:00:001:0852 не є територією скверу та з територією скверу не межує.

Крім того матеріали справи містять викопіювання з генерального плану смт Солоницівка, Дергачівського району, Харківської області розробленого ТОВ УкрЗемІнвест+ , затвердженого рішенням Солоницівської селищної ради LX сесії VІІ скликання від 16.07.2020 року № 16 Про затвердження генеральних планів та планів зонування населених пунктів: с. Куряжанка, с. Подвірки, смт Солоницівка Дергачівського району Харківської області (а.с. 83).

В той час, як відповідачем не було надано жодного доказу того, що спірна земельна ділянка знаходиться на території скверу, у зв`язку з чим не підлягає продажу приватним особам.

Також суд зауважує, що спочатку Солоницівською селищною радою LI сесії VII скликання було прийнято рішення від 29 серпня 2019 року №33, відповідно до якого вирішено провести експертну грошову оцінку спірної земельної ділянки та лише після проведення вказаної оцінки та оплати позивачем авансового внеску, відповідач у рішенні про відмову у продажі земельної ділянки зазначив про те, що спірна земельна ділянка знаходиться на території скверу.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень тау спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

У відповідності до ст. 122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Порядок продажу земельних ділянок комунальної власності встановлений частинами 1, 3, 5 статті 128 Земельного кодексу України, відповідно до якої орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та/або проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови. Підставою для відмови в продажу земельної ділянки є:

а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки;

б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах;

в) якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності;

г) встановлена цим кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність;

ґ) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

Наведений перелік причин відмови є вичерпним.

Як вже було зазначено вище, Солоницівська селищна рада, в якості підстав для відмови в продажу земельної ділянки вказала підстави:

- Знаходження земельної ділянки несільськогосподарського призначення, розташована по вул. Горького, 26-а в смт Солоницівка, кадастровий номер 6322057600:00:001:0852 на території скверу;

- Низька ринкова вартість даної земельної ділянки.

Відповідно до ч.1 ст.21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права та інтереси.

Згідно п. г ч.3 ст. 152 Земельного кодексу України, захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсним рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Враховуючи вищенаведене та приймаючи до уваги те, що в даному випадку матеріали справи не містять доказів того, що спірна земельна ділянка розташована на території скверу та посилання відповідача на низьку ціну в оскаржуваному рішенні, є необґрунтованими, скільки відповідна ціна була визначна на підставі Звіту про експерту грошову оцінку земельної ділянки, який затверджений висновком державної землевпорядної документації ГУ Держгеокадастру у Харківській області, у зв`язку з чим рішення Солоницівської селищної ради Дергачівського району Харківської області LIX сесії VII скликання від 28 травня 2020 №24, яким відмовлено позивачу у наданні згоди на продаж земельної ділянки підлягає визнанню недійсним та скасуванню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача винести рішення, яким надати згоду на продаж земельної ділянки позивачу та укласти договір купівлі-продажу, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1, п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно положень ст. 80 ЗК України , суб`єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності. Відповідно до ч. 1, 2 ст. 83 ЗК України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Пунктами а , б ч. 1 ст. 12 ЗК України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Статтею 127 ЗК України визначено, що органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом. Продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на конкурентних засадах у формі аукціону здійснюється у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу.

Положеннями ч. 1, 2 ст. 128 ЗК України визначено, зокрема, що продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень. Громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

Так, ч. 3 ст. 128 ЗК України передбачено, що орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.

Згідно п. 30 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна.

При цьому, суд враховує, що з положень Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Суд не може підміняти державний орган рішення якого оскаржується, приймати замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.

Тобто дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.

Крім того, за наслідками розгляду справ за позовами до органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування щодо оскарження (визнання незаконними) прийнятих ними актів з питань, пов`язаних з наданням земельних ділянок у власність чи в користування суб`єктам господарської діяльності (про відмову у передачі земельної ділянки у власність чи в користування, у продажу земельної ділянки, у наданні дозволу і вимог на розроблення проекту відведення земельної ділянки тощо) господарський суд залежно від характеру спору може зобов`язати названі органи виконати певні дії, як цього вимагають приписи чинного законодавства, зокрема розглянути в установленому для даного органу порядку питання, яке стосується предмета спору. Водночас суд не вправі приймати рішення з питань, віднесених до виключної компетенції цих органів, наприклад, про надання земельних ділянок у власність або в користування, укладення договорів купівлі-продажу або оренди земельних ділянок, а також зазначати, яке конкретно рішення повинно бути прийнято.

Згідно із ч.2-3 ст.13 Господарського процесуального кодексу України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що орган місцевого самоврядування має виключну компетенцію в питаннях прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна.

Разом з тим, суд приходить до висновку, що до компетенції суду не входить зобов`язання відповідача приймати будь-яке конкретне рішення, оскільки відповідно до чинного законодавства України суд не має права перебирати на себе повноваження, віднесені до компетенції органів місцевого самоврядування.

Також суд зауважує, що приписами ч. 6 ст. 128 ЗК України встановлено, що рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації, сільської, селищної, міської ради про продаж земельної ділянки є підставою для укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки.

Згідно ч. 3 ст. 179 ГК України, укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

У відповідності до ч. 1 ст. 187 ГК України, спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Таким чином, необхідною умовою укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки, яка перебуває у державній або комунальній власності, згідно з вимогами ст. 116 ЗК України та п. 34 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні є наявність рішення відповідного органу про передачу земельної ділянки у власність (Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду України від 14.11.2011р. у справі № 3-119гс11 та у постанові ВГС України від 23.08.2017р. у справі №916/2885/16).

Враховуючи вищенаведене, а також приймаючи до уваги те, що суд не вправі приймати рішення з питань, віднесених до виключної компетенції цих органів, зокрема зазначати, яке конкретно рішення повинно бути прийнято, в той час, як позивач просить суд зобов`язати відповідача винести рішення, яким надати згоду на продаж земельної ділянки та укласти договір купівлі-продажу з позивачем, суд дійшов висновку, що відповідні дії є втручанням у виключну компетенцію органів місцевого самоврядування, що є підставою для відмови в задоволенні позову в частині зобов`язання відповідача прийняти рішення, яким надати згоду на продаж земельної ділянки відповідачу та укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Таким чином, судовий збір у даній справі на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Отже з відповідача підлягає до стягнення 2102,00 грн. судового збору.

Враховуючи викладене та керуючись ст. ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України; ст.ст. 73, 74, 86, 129, 183, 236-238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволені позову відмовити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Солоницівеької селищної ради Дергачівського району Харківської області LIX сесії VII скликання від 28 травня 2020 №24 Про продаж ТОВ ТРІГЛАВ ДЕВЕЛОПМЕНТ земельної ділянки несільськогосподарського призначення, розташованої по вул. Горького, 26-А в смт. Солоницівка , яким відмовлено в продажі ТОВ ТРІГЛАВ ДЕВЕЛОПМЕНТ земельної ділянки несільськогосподарського призначення комунальної власності Солоницівеької селищної територіальної громади, розташованої за адресою: Харківська область, Дергачівський район, смт Солоницівка, вул. Горького, 26-а, площею 0,0110 га, кадастровий номер 6322057600:00:001:0852.

Стягнути з Солоницівської селищної ради (62370, Харківська область, Дергачівський район, смт Солоницівка, вул. Визволителів, буд. 6, код ЄДРПОУ 04398821) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Тріглав Девелопмент" (62370, Харківська область, Дергачівський район, смт Солоницівка, вул. Горького, буд. 26-а, код ЄДРПОУ 42826330) 2102,00 грн. судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

В іншій частині позову відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1,2 ст.241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Згідно ст.257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до п.17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Тріглав Девелопмент" (62370, Харківська область, Дергачівський район, смт Солоницівка, вул. Горького, буд. 26-а, код ЄДРПОУ 42826330);

Відповідач - Солоницівська селищна рада (62370, Харківська область, Дергачівський район, смт Солоницівка, вул. Визволителів, буд. 6, код ЄДРПОУ 04398821).

Інформація по справі може бути одержана зі сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою http://court.gov.ua/.

Повне рішення складено "02" березня 2021 р.

Суддя Н.С. Добреля

922/4023/20

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення22.02.2021
Оприлюднено04.03.2021
Номер документу95240156
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/4023/20

Рішення від 22.02.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 15.02.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 25.01.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 24.12.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 16.12.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні