Рішення
від 24.02.2021 по справі 120/7245/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

24 лютого 2021 р. Справа № 120/7245/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Вільчинського О.В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Драло В.О.,

позивача: ОСОБА_1 ,

представника позивача: Новака Д.М.,

третьої особи: ОСОБА_2 ,

представника третьої особи (в режимі відеоконференції): Гримайло К.Л.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом: ОСОБА_1

до: відділу освіти Мурованокуриловецької районної державної адміністрації; треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Михайловецька сільська рада та ОСОБА_2

про: визнання протиправними та скасування рішень, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) з адміністративним позовом до відділу освіти Мурованокуриловецької районної державної адміністрації (далі - Відділ освіти, відповідач); треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Михайловецька сільська рада та ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2 , третя особа). За змістом позовних вимог позивач просить суд:

визнати протиправним та скасувати рішення конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад" с. Михайлівці Мурованокуриловецького району Вінницької області (далі - НВК "ЗНЗ-ДНЗ"), що оформлено протоколом № 1 від 02.11.2020;

визнати протиправним та скасувати рішення конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ", що оформлено протоколом № 2 від 04.11.2020;

скасувати наказ про призначення ОСОБА_2 директором НВК "ЗНЗ-ДНЗ" від 06.11.2020 № 147-к;

скасувати наказ про звільнення ОСОБА_1 з посади виконуючого обов`язки директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ" від 16.11.2020 № 148-к;

зобов`язати Відділ освіти поновити ОСОБА_1 на посаді виконуючого обов`язки директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ"$

стягнути з Відділу освіти на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу по день прийняття рішення.

Позовні вимоги мотивовані тим, що конкурс на заміщення посади директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ" оголошений протиправно, оскільки в порушення імперативних норм ст. 39 Закону України "Про повну загальну середню освіту", наказу Міністерства освіти і науки України від 28.03.2018 № 291 "Про затвердження Типового Положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти" (далі - Типове положення) не існувало жодної правової підстави для його проведення. Позивач вважає, що порушено процедуру формування та затвердження конкурсної комісії та процедуру прийняття нею рішень. Зокрема, зазначає, що конкурсною комісією в порушення п. 7 Типового положення протиправно допущено до участі у конкурсі кандидата ОСОБА_2 , який подав не усі документи, необхідні для участі у конкурсі, що свідчить про створення нерівних умов проведення конкурсу та не відповідає принципам неупередженості та об`єктивності конкурсної комісії, встановлених п. 5 Типового положення; конкурсний відбір здійснювався без проведення відеофіксації всіх його етапів. Позивач переконаний, що наслідком неправомірних дій відповідача під час проведення конкурсу на заміщення посади директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ" стало його (позивача) незаконне звільнення з посади виконуючого обов`язки директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ" та призначення на посаду директора вказаного навчального закладу ОСОБА_2 .

Ухвалою судді Вінницького окружного адміністративного суду від 03.12.2020 позовну заяву залишено без руху, недоліки якої позивач усунув 07.12.2020, у встановлений судом строк.

Ухвалою від 28.12.2020 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін на 13.01.2021. Крім того, встановлені сторонам строки для подання відзиву на позов, відповіді на відзив та заперечень.

Відповідно до ухвали суду від 13.01.2021 розгляд справи за клопотанням учасників справи відкладено на 27.01.2021.

15.01.2021 представник відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач позов заперечував та просив відмовити у його задоволенні повністю. Мотивуючи свою позицію, відповідач зазначив, що рішення про проведення конкурсу прийнято Михайловецькою сільською радо у зв`язку з наявністю вакантної посади директора закладу загальної середньої освіти з дотриманням законодавства щодо проведення такого конкурсу. Зазначив, що протоколом № 1 від 02.11.2020 не допущено ОСОБА_1 до участі у конкурсі на заміщення вакантної посади директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ" у зв`язку з поданням неповного пакету документів. Вказав, що доводи відносно того, що ОСОБА_2 подав не всі документи є хибними, оскільки останній на підтвердження знання державної мови надав додаток до диплому із відмінною оцінкою з української мови.

Щодо неоприлюднення відеозапису, то відповідач зазначив, що у Відділі освіти відсутні технічні засоби для проведення відеофіксації конкурсного відбору, у підтвердження чого долав лист-звернення до Михайловецької сільської ради та відповідь на нього. При цьому зазначив, що у Відділі ости дійсно є комп`ютерна техніка, що дозволяє лише проводити відеозв`язок, водночас здійснювати запис на портативні носії можливості немає, у зв`язку з чим відеофіксація конкурсу не проводилася, а здійснювалася лише фотозйомка.

На вказаний відзив сторона позивача 19.01.2021 подала відповідь, в якій зазначила про відсутність підстав для прийняття відзиву та наполягала на порушення відповідачем процедури призначення та проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ" з підстав, аналогічних у позовній заяві.

В судовому засіданні 27.01.2021 ухвалою суду, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, оголошено перерву, наступне судове засідання призначено на 17.02.2021.

16.02.2021 на адресу суду від представника третьої особи Платаша Б.О. надійшла заява про заміну відповідача правонаступником.

Ухвалою суду від 17.02.2021 оголошено перерву у судовому засіданні, визнано обов`язковою явку судове засідання, призначене на 24.02.2021 представника Відділу освіти та Платаша Б.О.

Від Михайловецької сільської ради 17.02.2021 надійшла заява про розгляд справи за відсутності її представника.

23.02.2021 на адресу суду від Могилів-Подільської районної державної адміністрації Вінницької області надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

Ухвалою суду від 24.02.2021 у задоволенні клопотання представника третьої особи про заміну відповідача правонаступником відмовлено.

В судовому засіданні 24.02.2021 з розгляду справи по суті позивач та його представник позов підтримали, просили позовні вимоги задовольнити повністю, з підстав, викладених у позовній заяві та відповіді на відзив.

ОСОБА_2 та його представник, що брала участь у режимі відеоконференції, проти позову заперечували та просили у його задоволенні відмовити, наполягали на правомірності оскаржуваних рішень та дотриманні відповідачем процедури призначення та проведення конкурсу. Зазначили, що ОСОБА_2 подав для участі у конкурсі повний пакет документів, зокрема, на підтвердження знання державної мови надав додаток до диплому, в якому міститься відмінна оцінка з української мови.

Інші особи в судове засідання не прибули, про дату, час та місце проведення останнього були повідомлені належним чином, що на переконання суду, не є перешкодою для розгляду справи.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, суд встановив, що відповідно до наказу Відділу освіти від 08.10.2020 № 169 з метою заміщення вакантної посади директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ" затверджено склад конкурсної комісії Відділу освіти по визначенню кандидата на заміщення вакантної посади директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ", оголошено конкурс на заміщення вакантної посади директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ" 09.10.2020. Оголошення про проведення вказаного конкурсу було оприлюднено на сайті Відділу освіти (http://mkur.osv.org.ua/news/).

У вказаному конкурсі виявили бажання взяти участь двоє претендентів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .

Згідно із протоколом конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ" від 02.11.2021 № 1 (І етап) за результатами розгляду заяв претендентів для участі у конкурсі вирішено допустити до участі у конкурсі на заміщення вакантної посади директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ" ОСОБА_2 та не допустити до участі у такому конкурсі ОСОБА_1 у зв`язку з поданням неповного переліку документів. Проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ" призначено на 04.11.2020.

Згідно із протоколом конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ" від 04.11.2021 № 2 визначено переможцем конкурсу на заміщення вакантної посади директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ" ОСОБА_2 .

Наказом Відділу освіти від 06.11.2020 № 147-к на підставі протоколу від 04.11.2020 № 2 призначено ОСОБА_2 директором НВК "ЗНЗ-ДНЗ" у зв`язку з перемогою у конкурсі.

Наказом Відділу освіти від 16.11.2020 № 148-к на підставі протоколу від 04.11.2020 № 2 ОСОБА_1 , в.о. директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ" звільнено із займаної посади з 16.11.2020 у зв`язку з призначенням нового працівника, який одержав перемогу у конкурсі.

Позивач, вважаючи порушення відповідачем під час проведення та призначення конкурсу на заміщення вакантної посади директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ" його прав, звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи оцінку спірним відносинам суд виходить з такого.

Суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов`язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також визначення компетенції державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти регулюються Законом України "Про освіту".

Правові, організаційні та економічні засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти визначає Закон України "Про повну загальну середню освіту".

Згідно з частиною 2 статті 26 Закону України "Про освіту" керівник закладу освіти призначається засновником у порядку, визначеному законами та установчими документами, з числа претендентів, які вільно володіють державною мовою і мають вищу освіту. Додаткові кваліфікаційні вимоги до керівника та порядок його обрання (призначення) визначаються спеціальними законами та установчими документами закладу освіти.

Частиною 1 статті 38 Закону України "Про повну загальну середню освіту" визначено, що керівником закладу загальної середньої освіти може бути особа, яка є громадянином України, вільно володіє державною мовою, має вищу освіту ступеня не нижче магістра, стаж педагогічної та/або науково-педагогічної роботи не менше трьох років (крім керівників приватних, корпоративних закладів освіти), організаторські здібності, стан фізичного і психічного здоров`я, що не перешкоджає виконанню професійних обов`язків, пройшла конкурсний відбір та визнана переможцем конкурсу відповідно до цього Закону.

Згідно із частиною 1 статті 39 Закону України "Про повну загальну середню освіту" керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти обирається на посаду за результатами конкурсу, що проводиться відповідно до вимог цього Закону та положення про конкурс, затвердженого засновником або уповноваженим ним органом (посадовою особою).

Керівник приватного, корпоративного закладу загальної середньої освіти обирається та призначається на посаду засновником (засновниками) відповідно до установчих документів закладу освіти.

Рішення про проведення конкурсу приймається засновником державного чи комунального закладу загальної середньої освіти або уповноваженим ним органом (посадовою особою): одночасно з прийняттям рішення про утворення нового закладу загальної середньої освіти; не менше ніж за два місяці до завершення строкового трудового договору, укладеного з керівником закладу загальної середньої освіти; не пізніше десяти робочих днів з дня дострокового припинення договору, укладеного з керівником відповідного закладу загальної середньої освіти, чи визнання попереднього конкурсу таким, що не відбувся (частина 2 статті 39 Закону України "Про повну загальну середню освіту").

З метою визначення загальних засад проведення конкурсу на посади керівників державних, комунальних закладів загальної середньої освіти наказом Міністерства освіти і науки України від 28.03.2018 № 291 затверджено Типове положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти.

Згідно із нормами Типового положення засновники закладів загальної середньої освіти на підставі цього Типового положення розробляють і затверджують власні положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти.

Конкурс складається з таких етапів:

1) прийняття рішення про проведення конкурсу та затвердження складу конкурсної комісії;

2) оприлюднення оголошення про проведення конкурсу;

3) прийняття документів від осіб, які виявили бажання взяти участь у конкурсі;

4) перевірка поданих документів на відповідність установленим законодавством вимогам;

5) допущення кандидатів до участі у конкурсному відборі;

6) ознайомлення кандидатів із закладом освіти, його трудовим колективом та представниками батьківського самоврядування закладу;

7) проведення конкурсного відбору;

8) визначення переможця конкурсу;

9) оприлюднення результатів конкурсу.

Рішення про проведення конкурсу приймає засновник державного, комунального закладу загальної середньої освіти або уповноважений ним орган (посадова особа) (далі - засновник):

одночасно з прийняттям рішення про утворення нового закладу загальної середньої освіти;

не менше ніж за два місяці до завершення строкового трудового договору (контракту), укладеного з керівником закладу загальної середньої освіти;

упродовж десяти робочих днів з дня дострокового припинення (прийняття рішення про дострокове припинення) договору, укладеного з керівником відповідного закладу загальної середньої освіти, чи визнання попереднього конкурсу таким, що не відбувся.

Рішенням 42 сесії 7 скликання Михайловецької сільської ради Мурованокуриловецького району Вінницької області від 07.10.2020 № 307 затверджено Положення про конкурс на посаду директора НВК "ЗНК-ДНЗ" с. Михайлівці в новій редакції (далі - Положення).

Згідно з нормами вказаного Положення директором НВК "ЗНЗ-ДНЗ" с. Михайлівці може бути особа, яка є громадянином України, вільно володіє державною мовою та має вищу освіту на рівні спеціаліста або магістра, стаж педагогічної роботи не менше трьох років, організаторські здібності, високі моральні якості та стан здоров`я, що дозволяє виконувати професійні обов`язки.

Директор НВК "ЗНЗ-ДНЗ" с. Михайлівці:

призначається на посаду за результатами конкурсного відбору строком на шість років (строком на два роки - для особи, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше) на підставі рішення конкурсної комісії;

одна і та сама особа не може бути директором відповідного закладу загальної середньої освіти більше ніж два строки підряд (до першого строку включається дворічний строк перебування на посаді директора закладу загальної середньої освіти, призначеного вперше);

після закінчення другого строку перебування на посаді особа має право брати участь у конкурсі на заміщення вакансії директора в іншому закладі з освіти або продовжити роботу в тому самому закладі на іншій посаді.

Призначення директорів закладів освіти здійснюється за результатами конкурсного відбору, що проводиться відповідно до цього Положення, шляхом укладення контракту на термін, що визначений чинним законодавством.

Конкурс складається з таких етапів:

1) прийняття рішення про проведення конкурсу та затвердження складу конкурсної комісії;

2) оприлюднення оголошення про проведення конкурсу;

3) прийняття документів від осіб, які виявили бажання взяти участь у конкурсі;

4) перевірка поданих документів на відповідність установленим законодавством вимогам;

5) допущення кандидатів до участі у конкурсному відборі;

6) ознайомлення кандидатів із закладом загальної середньої освіти, його трудовим колективом та представниками батьківського самоврядування закладу;

7) проведення конкурсного відбору;

8) визначення переможця конкурсу;

9) оприлюднення результатів конкурсу.

Рішення про проведення конкурсу на директора закладу освіти приймає Михайловецька сільська рада:

- утворення нового закладу загальної середньої освіти;

- не менше ніж за два місяці до завершення строкового трудового договору (контракту), укладеного з директором закладу загальної середньої освіти;

- наявність вакантної посади директора закладу загальної середньої освіти;

- упродовж десяти робочих днів з дня дострокового припинення (прийняття рішення про дострокове припинення) договору, укладеного з директором відповідного закладу загальної середньої освіти, чи визнання попереднього конкурсу таким, що не відбувся.

Встановлено, що підставою для оголошення конкурсу на заміщення вакантної посади директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ" була наявність вакантної посади директора закладу загальної середньої освіти. Доказів протилежного позивачем не надано.

Суд зауважує, що, стверджуючи про відсутність підстав для проведення конкурсу, позивач разом із тим подав заяву про участь в останньому, чим фактично погодився з підставами його проведення. Позивач не довів суду яким чином призначення проведення конкурсу порушило його права, свободи або законні інтереси. Крім того, наказ на проведення конкурсу не є предметом розгляду у цій справі, не впливає на правомірність прийнятих спірних рішень. Такий наказ є ненормативним актом, який наразі вичерпав свою дію внаслідок його фактичного виконання.

Надаючи оцінку доводам позивача щодо порушення формування та затвердження конкурсної комісії, а саме стосовно того, що до складу конкурсної комісії не було залучено представників громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці, то суд зазначає таке.

Згідно із частиною 4 статті 39 Закону України "Про повну загальну середню освіту" для проведення конкурсу засновник формує та затверджує конкурсну комісію чисельністю від 6 до 15 осіб, до складу якої на паритетних засадах входять представники: засновника (посадові особи органу державної влади чи депутати відповідного представницького органу місцевого самоврядування (не більше однієї особи від однієї фракції чи групи); відповідної місцевої державної адміністрації чи територіального органу центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти (державні службовці); інститутів громадянського суспільства (громадських об`єднань керівників закладів освіти, професійних об`єднань педагогічних працівників, районної (міської) профспілкової організації та інших громадських формувань, а також експертів, фахівців у сфері загальної середньої освіти тощо).

Вимоги до членів конкурсної комісії та порядок її формування визначаються положенням про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти.

До складу конкурсної комісії не може бути включена особа, яка: визнана в установленому законом порядку недієздатною або цивільна дієздатність якої обмежена; має судимість або на яку протягом останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення корупційного або пов`язаного з корупцією правопорушення; відповідно до Закону України "Про запобігання корупції" є близькою особою учасника конкурсу або особою, яка може мати конфлікт інтересів.

У роботі конкурсної комісії з правом дорадчого голосу можуть брати участь представники органів громадського самоврядування закладу освіти, на посаду керівника якого оголошено конкурс.

Конкурсна комісія та її члени діють на засадах неупередженості, об`єктивності, незалежності, недискримінації, відкритості, прозорості, доброчесності. Не допускаються будь-які втручання в діяльність конкурсної комісії, тиск на членів комісії та учасників конкурсу.

Згідно із пунктом Положення для проведення конкурсу уповноважений орган затверджує персональний склад конкурсної комісії з рівною кількістю представників кожної із сторін, визначених Законом України "Про повну загальну середню освіту".

В склад комісії можуть входити представники від:

засновника (посадові особи органу державної влади чи депутати відповідного представницького органу місцевого самоврядування (не більше однієї особи від однієї фракції чи групи);

відповідної місцевої державної адміністрації чи територіального органу центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти (державні службовці);

інститутів громадянського суспільства (громадських об`єднань керівників закладів освіти, професійних об`єднань педагогічних працівників, районної (міської) профспілкової організації та інших громадських формувань, а також експертів, фахівців у сфері загальної середньої освіти тощо).

До складу конкурсної комісії входить - голова, заступник голови, секретар і члени комісії.

Організацію роботи конкурсної комісії здійснює секретар, який готує матеріали засідань, запрошує всіх членів конкурсної комісії для участі у її роботі письмово на електронну адресу або за телефоном (з фіксацією дати і часу повідомлення) Засідання комісії проводить голова, за його відсутності заступник голови.

Членом конкурсної комісії не може бути особа, яка:

- є недієздатною або дієздатність якої обмежена;

- має судимість за вчинення злочину, якщо така судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку, або на яку протягом останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення корупційного правопорушення;

- є близькою особою учасника конкурсу або особою, яка може мати конфлікт інтересів відповідно до Закону України "Про запобігання корупції" (пп. 8.2).

Загальна чисельність членів конкурсної комісії становить від 6 до 16 осіб (пп. 8.3).

Конкурсна комісія є повноважною за умови присутності на її засіданні не менше двох третин від її затвердженого складу. Конкурсна комісія приймає рішення більшістю від її затвердженого складу. Кожен член конкурсної комісії має один голос та голосує особисто. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос голови конкурсної комісії. Спосіб голосування визначається рішенням комісії.

Для проведення кожного наступного конкурсу створюється нова конкурсна комісія. При повторному оголошенні конкурсу повноваження комісії зберігаються (пп. 8.4).

Як видно і з додатку 1 до наказу Відділу освіти від 08.10.2020 № 169 затверджений такий вклад конкурсної комісії при Відділі освіти:

Арсентьєва А.Г. - головний спеціаліст Відділу освіти, голова комісії;

Вербовська О.М. - спеціаліст Відділу освіти, заступник голови комісії;

Мількевич І.О. - інспектор з кадрів Відділу освіти, секретар комісії.

Члени комісії:

1. Озерянська С.І. - перший заступник голови Мурованокуриловецької райдержадміністрації;

2. Тимощук П.П. - начальник Відділу освіти;

3. Вудвуд Л.С. - директор ЗЗСО "Мурованокуриловецька школа-ліцей № 1 Мурованокуриловецької міської ради Вінницької області, член Ради директорів Вінницької області;

4. ОСОБА_3 - директор КУ "Мурованокуриловецький РМК";

5. Крчержук В.В. - методист КУ "Мурованокуриловецький РМК";

6. ОСОБА_4 - сільський голова с. Михайлівці, "за згодою";

7. ОСОБА_5 - представник трудового колективу НВК "ЗНЗ-ДНЗ" с. Михайлівці Мурованокуриловецького району "за згодою";

8. Король М.І. - представник батьківського комітету НВК "ЗНЗ-ДНЗ" с. Михайлівці Мурованокуриловецького району "за згодою".

Стверджуючи про те, що до складу комісії не включено представника громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти позивач разом із тим, не надає доказів існування на території Мурованокуриловецького району зареєстрованої громадської організації вказаного спрямування. Відсутність такого об`єднання не може бути перешкодою в проведенні конкурсу та призначенні керівників навчальних закладів.

Відтак, відсутність в складі конкурсної комісії представника громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці суд не вважає суттєвим порушенням, яке категорично вплинуло на процедуру конкурсу.

Позивач не наводить в позовній заяві на обґрунтування своїх вимог конкретні фактичні дані про те, яким же саме чином його незгода зі складом конкурсної комісії вплинула на реалізацію його права бути учасником конкурсу, бути обраним на вакантну посаду директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ" згідно із оголошеним конкурсом за оспорюваним рішенням Відділу освіти. Крім того, наказ про затвердження складу конкурсної комісії на проведення конкурсу не є предметом розгляду у цій справі.

Щодо доводів позивача про неоприлюднення відеозапису конкурсу, то суд враховує, що відповідач вживав заходи щодо забезпечення відеофіксації конкурсного відбору. На підтвердження зазначеного до справи додано лист-звернення до Михайловецької сільської ради від 08.10.2020 № 01-03/1249 про забезпечення відеофіксації конкурсного відбору та відповідь на нього від 02.11.2020 № 02-17/108 про відсутність коштів для такого забезпечення. Отже, відеофіксація конкурсного відбору та оприлюднення відеозапису конкурсу не були здійснені з незалежних від відповідача причин, що не є підставою для визнання порушенням процедури проведення такого конкурсу. При цьому суд враховує, що відповідачем здійснювалася фотозйомка проведення конкурсу.

Надаючи оцінку оскаржуваному протоколу № 1 в частині недопуску до участі у конкурсі позивача, суд виходив з такого.

Відповідно до ч.ч. 5, 6 ст. 39 України "Про повну загальну середню освіту" для участі в конкурсі подаються такі документи:

заява про участь у конкурсі з наданням згоди на обробку персональних даних відповідно до Закону України "Про захист персональних даних";

автобіографія та/або резюме (за вибором учасника конкурсу);

копія паспорта громадянина України;

копія документа про вищу освіту (з додатком, що є його невід`ємною частиною) не нижче освітнього ступеня магістра (спеціаліста);

документ, що підтверджує вільне володіння державною мовою;

копія трудової книжки чи інших документів, що підтверджують стаж педагогічної (науково-педагогічної) роботи не менше трьох років на день їх подання (крім приватних та корпоративних закладів освіти);

довідка про відсутність судимості;

довідка про проходження попереднього (періодичного) психіатричного огляду;

мотиваційний лист, складений у довільній формі.

Особа може надати інші документи, що підтверджують її професійні та/або моральні якості.

Визначені у цьому пункті документи подаються особисто (або уповноваженою згідно з довіреністю особою) до конкурсної комісії у визначений в оголошенні строк, що може становити від 20 до 30 календарних днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурсу.

Уповноважена особа приймає документи за описом, копію якого надає особі, яка їх подає.

Протягом п`яти робочих днів з дня завершення строку подання документів для участі в конкурсі конкурсна комісія:

перевіряє подані документи щодо відповідності установленим вимогам;

приймає рішення про допущення та/або недопущення до участі у конкурсі;

оприлюднює на офіційному веб-сайті засновника перелік осіб, допущених до участі у конкурсному відборі (далі - кандидати).

До участі у конкурсі не можуть бути допущені особи, які:

не можуть обіймати посаду керівника закладу загальної середньої освіти відповідно до цього Закону;

подали не всі документи, визначені цим Законом, для участі в конкурсі;

подали документи після завершення строку їх подання.

Згідно із пунктами 9, 10 Положення для участі у конкурсі подають такі документи:

- заяву про участь у конкурсі з наданням згоди на обробку персональних даних відповідно до Закону України "Про захист персональних даних";

- автобіографію та/або резюме (за вибором учасника конкурсу);

- копію документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України;

- копію документа про вищу освіту не нижче ступеня магістра (спеціаліста);

- копію трудової книжки чи інших документів, що підтверджують стаж педагогічної діяльності не менше трьох років на момент їх подання;

- документ, що підтверджує вільне володіння державною мовою;

- довідка про проходження попереднього (періодичного) психіатричного огляду;

- довідку про відсутність судимості (на день подання документів);

- мотиваційний лист, складений у довільній формі.

Особа може подати інші документи, які підтверджуватимуть її професійні та/або моральні якості.

Визначені у цьому пункті документи подають особисто (або подає уповноважена згідно з довіреністю особа) до конкурсної комісії (через уповноважену особу) у визначений в оголошенні строк, що може становити від 20 до 30 календарних днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурсу.

Уповноважена особа приймає документи за описом, копію якого надає особі, яка їх подає.

Упродовж п`яти робочих днів з дня завершення строку подання документів для участі в конкурсі конкурсна комісія:

- перевіряє подані документи на відповідність установленим законодавством вимогам;

- приймає рішення про недопущення до участі у конкурсі осіб, які подали не всі документи, необхідні для участі в конкурсі відповідно до вимог законодавства, або подали документи після завершення строку їх подання;

- оприлюднює на веб-сайті засновника або уповноваженого ним органу перелік осіб, яких допущено до участі у конкурсному відборі (далі - кандидати).

Як видно із оскаржуваного протоколу № 1, ОСОБА_1 подав такий пакет документів:

- письмову заяву про участь у конкурсі з наданням згоди на обробку персональних даних відповідно до Закону України "Про захист персональних даних";

- автобіографію;

- копію паспорта громадянина України;

- копію документа про вищу освіту не нижче ступеня магістра (спеціаліста);

- копію трудової книжки;

- довідку про стан здоров`я щодо перебування особи на обліку у психоневрологічному та наркологічному закладі охорони здоров`я за формами, затвердженими МОЗ;

- мотиваційний лист довільної форми;

- перспективний план розвитку закладу загальної середньої освіти.

При цьому зазначено, що відсутній документ, що підтверджує вільне володіння державною мовою, та довідка про відсутність судимості.

У процесі судового розгляду позивачем підтвердилися обставини його недопущення до участі у конкурсі з підстав неподання ним повного пакету документів, зокрема довідки про відсутність судимості, документу, що підтверджує вільне володіння державною мовою.

За наведених обставин, суд приходить до висновку, що конкурсною комісією обґрунтовано прийнято рішення про недопущення до участі у конкурсі ОСОБА_1 як особи, яка подала не всі документи, необхідні для участі в конкурсі відповідно до вимог законодавства.

При цьому, суд вважає необґрунтованими доводи позивача про об`єктивну неможливість подання довідки про відсутність судимості у зв`язку з тривалим терміном її виготовлення, оскільки такі обставини не звільняють від обов`язку подати таку довідку.

Також суд приходить до висновку, що таке рішення відповідає імперативним приписам Положення про конкурс та прийняте у встановленому законодавству порядку, оскільки у комісії, за встановлених обставин подання неповного пакету документів, відсутні повноваження приймати інші рішення, відмінні від рішення про недопущення до участі у конкурсі.

Надаючи оцінку доводам позивача в частині неподання третьою особою повного пакету документів для участі у конкурсі, а саме довідки про вільне володіння державною мовою, суд враховує, що на підтвердження знання державної мови третьою особою надано додаток до диплому, в якому міститься відмінна оцінка з української мови. У зв`язку з цим суд дійшов висновку про правомірність рішення конкурсної комісії про допуск ОСОБА_2 до участі у конкурсі. Копії такого диплому та додатку до нього наявні у матеріалах справи.

Відтак, суд дійшов висновку про відсутність підстав для визнання протиправним та скасувати рішення конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ" с. Михайлівці Мурованокуриловецького району Вінницької області, що оформлено протоколом № 1 від 02.11.2020.

Щодо рішення конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ", що оформлено протоколом № 2 від 04.11.2020, то суд зазначає, що конкурс, проведення та результати якого позивач просить визнати незаконними, відбувся 04.11.2020, в той час як позивач звернувся із позовом до суду 26.11.2020. Наслідком прийнятого конкурсною комісією рішення стало укладання контракту про призначення третьої особи на посаду директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ". Таким чином, оскаржуване рішення конкурсної комісії, оформлене протоколом № 2 від 04.11.2020, вичерпало свою дію внаслідок укладання трудового контракту, а тому на час звернення з цим позовом до суду публічні правовідносини вичерпали свою дію, у зв`язку з чим наразі не потребують судового захисту права та інтереси позивача у сфері публічних правовідносин.

Крім цього, оскільки на підставі оскаржуваного рішення конкурсної комісії був укладений трудовий контракт з ОСОБА_2 , то таке рішення є актом індивідуальної дії, а тому може бути оскаржено виключно особою, чиїх прав та інтересів воно стосується.

Суд зауважує, що гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом по рушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим. Обов`язковою умовою задоволення позову є доведеність позивачем порушених саме його прав та охоронюваних законом інтересів з боку суб`єкта владних повноважень.

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 01.12.2004 № 18-рп/2004 поняття "порушене право", за захистом якого особа може звертатися до суду і яке вживається в низці законів України, має той самий зміст, що й поняття "охоронюваний законом інтерес". Щодо останнього, то в цьому ж Рішенні Конституційний Суд України зазначив, що поняття "охоронюваний законом інтерес" означає правовий феномен, який: а) виходить за межі змісту суб`єктивного права; б) є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони; в) має на меті задоволення усвідомлених індивідуальних і колективних потреб; г) не може суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, загальновизнаним принципам права; д) означає прагнення (не юридичну можливість) до користування у межах правового регулювання конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом; є) розглядається як простий легітимний дозвіл, тобто такий, що не заборонений законом. Охоронюваний законом інтерес регулює ту сферу відносин, заглиблення в яку для суб`єктивного права законодавець вважає неможливим або недоцільним.

Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, в Рішенні від 14.12.2011 № 19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист. Право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджує позивач, було обґрунтованим. Таке порушення прав має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Позов фактично зводиться до незгоди з результатами конкурсу. Результат конкурсу реалізований, як було зазначено вище, шляхом укладання трудового контракту з третьою особою,

Крім того, скасування оскаржуваних рішень ставить у невизначене правове становище переможця конкурсу ОСОБА_2 , з яким укладено контракт на посаду директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ".

З огляду на викладене суд також дійшов висновку про відому у задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ", що оформлене протоколом № 2 від 04.11.2020.

Відсутні у зв`язку з цим підстави для задоволення позовних вимог про скасування наказу про звільнення ОСОБА_1 з посади виконуючого обов`язки директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ" від 16.11.2020 № 148-к, зобов`язання Відділу освіти поновити ОСОБА_1 на посаді виконуючого обов`язки директора НВК "ЗНЗ-ДНЗ" та стягнення з Відділу освіти на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу по день прийняття рішення.

Відповідно до статей 1 та 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

Необхідно зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.1994, серія A, № 303-A, п. 29).

Інші доводи позивача щодо протиправності оскаржуваних рішень, суд не бере до уваги, позаяк вони не спростовують наведених вище висновків по справі.

Згідно із ч. ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З огляду на вище встановлені обставини справи, суд приходить до висновку, що відповідач під час прийняття оскаржуваних рішень діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачений чинним законодавством України.

Згідно зі ст. 129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За приписами ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Позивач під час судового розгляду справи не довів належними засобами доказування обставини, на яких ґрунтуються його позовні вимоги, натомість відповідач, як суб`єкт владних повноважень, довів правомірність та обґрунтованість прийнятих ним рішень. З огляду на наведене, суд відмовляє позивачу в задоволенні позову.

Відтак, оскільки у задоволенні позову позивачевв відмовлено повністю та за відсутності понесення відповідачем судових витрат їх судом не проводиться.

Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

Відділ освіти Мурованокуриловецької районної державної адміністрації (23400, Вінницька область, см. Муровані Курилівці, вул. Соборна, 57, код ЄДРПОУ 02141408)

Михайловецька сільська рада (23411, Вінницька область, Мурованокуриловецький район, с. Михайлівці, вул. Центральна, 37, код ЄДРПОУ 04327005)

ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 )

Суддя Вільчинський Олександр Ванадійович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.02.2021
Оприлюднено04.03.2021
Номер документу95271385
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/7245/20-а

Постанова від 07.07.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Постанова від 07.07.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 23.04.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 23.04.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 05.04.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Рішення від 24.02.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

Ухвала від 24.02.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

Ухвала від 23.02.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

Ухвала від 17.02.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

Ухвала від 13.01.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні