СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 лютого 2021 року Справа № 480/7714/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Кравченка Є.Д.,
за участю секретаря судового засідання - Сізової К.О.,
представника позивача - Кондюкова Г.Г.,
представника відповідача - Сєдєлєвої Т.А.,
розглянувши в порядку спрощеного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу № 480/7714/20
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області
про визнання дій протиправними,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (далі - відповідач), в якій просить:
- визнати незаконними дії Головного управління Держгеокадастру України в Сумській області щодо застосування значення 2,5 локального коефіцієнту Кф при формуванні 11.06.2020 року витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 01.01.2017 та 01.01.2018 з кадастровим номером 5910300000:01:010:0222, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 ;
- визнати незаконними дії Головного управління Держгеокадастру України в Сумській області щодо застосування значення 3,0 локального коефіцієнту Кф при формуванні 11.06.2020 витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 01.01.2019 та 01.01.2020 з кадастровим номером 5910300000:01:010:0222, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
Позовні вимоги мотивовані тим, що ОСОБА_1 мав намір укласти з Глухівською міською падою Сумської області договір оренди земельної ділянки, яка розташована за адресою : АДРЕСА_1
У зв`язку з цим відділом у Глухівському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області 11 червня 2020 року було оформленого витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 5910300000:01:010:0222, яка розташована за адресою : АДРЕСА_1 станом на 01.01.2017 року, 01.01.2018 року, 01.01.2019 року та 01.01.2020 року.
При цьому нормативна грошова оцінка вищезазначеної земельної ділянки станом на 01.01.2017 року становила 3447548, 87 грн., станом на 01.01.2018 становила 3447548,87 грн., станом на 01.01.2019 становила 4137058,65 грн. і станом на 01.01.2020 4137058,65 грн.
Позивач зауважує, що на визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки має вплив коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф).
Позивач вважає, що Глухівським відділом Головного управління Держгеокадастру у Сумській області було незаконно використано наступні значення локального коефіцієнту Кф при формування відповідного витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку.
Станом на 01.01.2017 та 01.01.2018 було використано значення локального коефіцієнту Кф - 2,5 , яке застосовується до будівництва та обслуговування будівель торгівлі, для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування, для будівництва та обслуговування будівель кредитно-фінансових установ, для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються дня здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) та для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового о 5слуговування.
При цьому, ОСОБА_1 не був підприємцем станом на вказаний період і земельна ділянка з кадастровим номером 5910300000:01:010:0222, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 для вищевказаних цілей не використовувалась та не використовується по сьогоднішній день.
Станом на 01.01.2019 та на 01.01.2020 було використано значення локального коефіцієнту Кф - 3, яке взагалі відсутнє в значеннях для земель житлової та громадської забудови.
Ухвалою суду від 11.11.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження, призначено справу до розгляду в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнав, зазначивши, що витяги про нормативну грошову оцінку (із використаними коефіцієнтами) надавалися згідно Технічної документації по нормативній грошовій оцінки земель міста Глухів , затвердженої рішенням першої сесії шостого скликання Глухівської міської ради № 13 від 19.11.2010, тобто для земельної ділянки з вищевказаним кадастровим номером, з цільовим призначенням іншої комерційної діяльності застосовувався зональний коефіцієнт (Км2) - 0, 92, коефіцієнт функціональний (Кф) - 2,5 незалежно від того користувач земельної ділянки зареєстрований як підприємець чи ні, так як витяг про нормативну грошову оцінку надається виключно на земельну ділянку.
Відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, внесених наказами Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.05.2017 №261, від 27.03.2018 року від № 162 від 18.12.2018 № 604 для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, або у відомостях Державного земельного кадастру відсутні код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, застосовується із значенням 3,0. Так, як цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 5910300000:01:010:0222, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 не відповідає Класифікації видів цільового призначення земель, який затверджено наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548 і із змінами та доповненнями. Внесеними наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 28.09.2012 № 587, наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12.11.2015 № 287, наказом міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.05.2017, № 261, з 2019 року Кф застосовувався 3 .
Враховуючи вищевикладене, відповідач вважає, що діяв в межах чинного законодавства, а тому просив у задоволенні позову відмовити.
Ухвалою суду від 14.01.2021 у справі № 480/7714/20 призначено судове засідання.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив суд їх задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив суд відмовити у його задоволенні.
Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовна заява підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що згідно договору купівлі-продажу від 13.04.2004, укладеного з ліквідатором ВАТ Глухівський Райагрохім , ОСОБА_1 придбав у власність будівлю майстерні (адміністративний корпус) площею 1547,3 кв.м., розташовану за адресою: АДРЕСА_2 (а.с. 19-20).
Крім того, згідно договору купівлі-продажу від 25.05.2004, укладеного з ліквідатором ВАТ Глухівський Райагрохім , ОСОБА_1 , придбав у власність розташовану за цією ж адресою, будівлю критої зупинки площею 1719,2 кв.м. (а.с. 21-23).
Відповідно до інформації з Реєстру прав власності на нерухоме майно право гласності на вищевказані об`єкти нерухомості зареєстровано за ОСОБА_1 у зазначеному реєстрі 25.05.2004 та 22.06.2004 (а.с. 24, 25).
31.08.2006 ОСОБА_1 звернувся до Глухівської міської ради з заявою про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою на земельну ділянку, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 15).
Рішенням сесії Глухівської міської ради Сумської області від 28.09.2006 № 66 ОСОБА_1 за його заявою надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою на земельну ділянку за зазначеною адресою (а.с. 16).
В подальшому на замовлення ОСОБА_1 Сумською регіональною філією ДП "Центр державного земельного кадастру" виготовлено технічну документацію на земельну ділянку, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , даній земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 5910300000:01:010:0222, код цільового використання 1.11.6, функціональне призначення - для комерційного використання. Згідно технічної документації площа земельної ділянки складає 1,0837 га., в тому числі під забудовою 0, 3116 га., під проїздами та площадками 0,7721 га. (а.с. 10-13)
Рішенням сесії Глухівської міської ради Сумської області від 28.12.2006 № 186 із змінами, внесеними рішенням від 22.03.2007 № 156, вказану технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на вказану земельну ділянку ОСОБА_1 для комерційного використання затверджено та надано дозвіл на надання земельної ділянки ОСОБА_1 в довгострокову оренду строком на 10 років та укладання договорів оренди землі (а.с. 17, 18).
11.06.2020 відділом у Глухівському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області було оформленого витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 5910300000:01:010:0222, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , станом на 01.01.2017, 01.01.2018, 01.01.2019 та 01.01.2020 (а.с. 26, 27, 28, 29).
Згідно вказаних витягів нормативна грошова оцінка вищезазначеної земельної ділянки станом на 01.01.2017 становила 3447548, 87 грн., станом на 01.01.2018 - 3447548,87 грн., станом на 01.01.2019 - 4137058,65 грн. і станом на 01.01.2020 - 4137058,65 грн.
При формуванні витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 5910300000:01:010:0222, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , станом на 01.01.2017 та 01.01.2018 відповідачем було використано значення локального коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) - 2,5.
При формуванні витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 5910300000:01:010:0222, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , станом на 01.01.2019 та 01.01.2020 відповідачем було використано значення локального коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) - 3.
Надаючи оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами, суд втиходить з наступного.
Згідно зі ст. 1, 18, 20, 23 Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Технічна документація з бонітування ґрунтів економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.
Процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів визначає Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року № 489 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за № 1647/29777) (далі - Порядок № 489).
Зазначений наказ про затвердження Порядку набрав чинності з дня його опублікування та діє з 01.01.2017.
Згідно пункту 2 Розділу І Загальні положення Порядку № 489 нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 .
Відповідно до п. 3 Розділу І Порядку № 489, інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.
Отже, згідно приписів чинного законодавства, нормативна грошова оцінка кожної окремої ділянки визначається в залежності від низки коефіцієнтів, що характеризують певну земельну ділянку. У витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку міститься інформація про застосування того чи іншого коефіцієнту до відповідної земельної ділянки, які формують нормативно грошову оцінку такої земельної ділянки.
Згідно з п. 1 Методики № 213, нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Закону України "Про оцінку земель".
Відповідно до п. 2 Методики № 213, інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани території, відомості Державного земельного кадастру, інвентаризації земель та державної статистичної звітності.
Пунктом 21 Методики № 213 передбачено, що дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви
Слід зазначити, що приписи Порядку № 489 в частині визначення нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів кореспондуються з відповідними пунктами Методики № 213, зокрема остання визначається за формулою:
В х Нп Цн=-------------------------х Кф х Км, де Нк Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);
В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);
Нп - норма прибутку (6%);
Нк - норма капіталізації (3%);
Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);
Км - коефіцієнт, який характеризує місцерозташування земельної ділянки та обчислюється за формулою:
Км = Км1 х Км2 х Км3, де
Км1, Км2 та Км3 є регіональним, зональним та локальним коефіцієнтом відповідно.
Відповідно до п. 5 Розділу ІІ Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів Порядку № 489, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306 (додаток 1).
У додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (пункт 5 розділу ІІ) визначено коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф), у примітці до якого вказано:
1. Для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.
2. У разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0. .
У подальшому, наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.03.2018 № 162 Про внесення змін до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів у примітках до додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року № 489, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за № 1647/29777, цифри 2,0 замінено цифрами 3,0 .
Виходячи з наведеного при формуванні витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідачем був застосований коефіцієнт 3 згідно із додатком № 1 вищезазначеного наказу, в якому міститься посилання на примітку, а саме: Для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3. У разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3.
Суд зазначає, що відповідно до положень наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України № 489, який дозволив за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру автоматизувати процес видачі витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, тим самим зробив неможливим втручання та внесення змін у розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Аналіз змісту вказаного наказу свідчить про те, що відповідач не проводить розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а лише формує та роздруковує витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, які на момент видачі витягу вже внесені до Державного земельного кадастру.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 № 3613-VI (далі - Закон № 3613) Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Згідно з положенням ст. 194 Земельного кодексу України, призначенням державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою, зокрема, визначення розміру плати за землю.
Відповідно до статті 7 Закону № 3613 до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належать: ведення та адміністрування Державного земельного кадастру; погодження надання висновків за результатами проведення державної експертизи програм і проектів з питань ведення та адміністрування Державного земельного кадастру, матеріалів і документації Державного земельного кадастру; здійснення підготовки земельно-кадастрової документації; внесення до Державного земельного кадастру та надання відомостей про землі, розташовані у межах державного кордону України, територій Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, районів, сіл, селищ, міст; здійснення державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні; ведення поземельних книг та надання витягів із Державного земельного кадастру про земельні ділянки; організація здійснення на відповідній території робіт із землеустрою та оцінки земель, що проводяться з метою внесення відомостей до Державного земельного кадастру; розроблення стандартів і технічних регламентів у сфері Державного земельного кадастру відповідно до закону, а також порядків створення та актуалізації картографічних матеріалів, кадастрових класифікаторів, довідників та баз даних; розроблення форм витягів, інформаційних довідок із Державного земельного кадастру, повідомлень про відмову у наданні відомостей, порядку обліку заяв і запитів про отримання відомостей із Державного земельного кадастру; створення документів Державного земельного кадастру.
Відповідно до статті 9 Закону № 3613 внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Державний кадастровий реєстратор є державним службовцем, який здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі.
Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій.
Відповідно до статті 15 Закону № 3613 до Державного земельного кадастру включаються відомості про земельні ділянки, зокрема: місце розташування; площа; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв, нормативна грошова оцінка.
Згідно з ст. 16 Закону № 3613, земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер, який є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Кадастрові номери земельних ділянок зазначаються у рішеннях органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування про передачу цих ділянок у власність чи користування, зміну їх цільового призначення, визначення їх грошової оцінки, про затвердження документації із землеустрою та оцінки земель щодо конкретних земельних ділянок.
Статтею 38 Закону № 3613 передбачено, що однією з форм надання відомостей з Державного земельного кадастру, що надаються, державними кадастровими реєстраторами, є форма витягу з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивачу на його запит надано витяги з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки станом з зазначенням коефіцієнту функціонального використання 2,5 та 3,0 .
Фактично відповідач своїми діями змінив базу оподаткування для плати за землю та взяв на себе функції іншого суб`єкта владних повноважень, що має право видавати нормативні акти по встановленню місцевих зборів та податків.
При цьому, твердження відповідача про автоматизований процес видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та те, що останній не проводить розрахунок такої оцінки земельної ділянки, а лише в режимі реального часу формує та роздруковує витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, які на момент видачі такого витягу вже внесені до Державного земельного кадастру, на переконання суду, є необгрунтованим та помилковим з огляду на те, що у правовідносинах, пов`язаних з оцінкою земель та земельних ділянок, Держгеокадастр і його територіальні органи здійснюють публічно-владні управлінські функції.
Судом враховуються правові позиції Великої Палати Верховного Суду, викладені у постанові від 20.06.2018 у справі № 823/902/17, що перевірка законності дій (бездіяльності), рішень органів Держгеокадастру, зокрема під час формування даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, оформлення таких даних у вигляді витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, має здійснюватися адміністративним судом.
У своїй постанові Велика Палата Верховного Суду також звернула увагу на те, що за змістом статті 271, пункту 286.2 статті 286, статей 288, 289 Податкового кодексу України на платника плати за землю покладено обов`язок подання податковому органу витягу про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислення суми згаданої плати саме з визначеного у витязі розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Наведеними нормами у залежність від розміру цієї оцінки поставлено й мінімальний та максимальний розмір орендної плати. Отже, оформлюваний органом Держгеокадастру витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, у якому визначено конкретний розмір такої оцінки, безпосередньо пов`язаний з колом прав та обов`язків користувача відповідної земельної ділянки.
Частиною першою статті 36 Закону України Про судоустрій і статус суддів передбачено, що Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України, який забезпечує сталість та єдність судової практики у порядку та спосіб, визначені процесуальним законом.
Відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Згідно з частини шостої статті 13 Закону України Про судоустрій і статус суддів висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.
Суд вважає за необхідне зазначити, що статтею 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" передбачена обов`язкова експертиза технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Після проведення експертизи, відповідно до статті 23 Закону № 1378, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною міською радою. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.
Пунктом 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України встановлено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюються відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Зазначені рішення, відповідно до норм ст. 1 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності , є регуляторними актами, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово.
Прийняття регуляторних актів згідно з ч. 1 ст. 5 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності , має відбуватися із забезпеченням здійснення державної регуляторної політики, яка включає, крім іншого: підготовку аналізу регуляторного впливу; оприлюднення проектів регуляторних актів з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань, а також відкриті обговорення за участю представників громадськості питань, пов`язаних з регуляторною діяльністю.
В той же час, згідно з п. 1 Порядку №489 він визначає процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, і на його виконання орган місцевого самоврядування, в свою чергу, має провести та затвердити нормативну грошову оцінку земель населених пунктів.
В даному випадку це входить до повноважень Глухівської міської ради Сумської області, яка керуючись статтями 12, 201 Земельного кодексу України, статтями 13, 15, 18, 23 Закону України Про оцінку земель ; Законом України "Про землеустрій", пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", враховуючи пропозиції постійної комісії міської ради з питань розвитку житлово-комунального господарства, будівництва та архітектури, регулювання земельних відносин та екології, прийняла рішення від 19.11.2010 № 13 "Про затвердження технічної документації по нормативній грошовій оцінці земель міста Глухів" (а.с. 58).
При цьому, коефіцієнт функціонального використання 3,0 до жодного з виду земель, зокрема комерційного використання, не застосовується (а.с. 97-98).
Інших рішень щодо зміни нормативної грошової оцінки земельних ділянок у місті Глухові місцевою радою не приймалось.
Викладене, на переконання суду, свідчить про те, що відповідач, розраховуючи нормативну грошову оцінку земельних ділянок застосувавши при формуванні та видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки із значенням 3,0 на підставі Наказу № 489, що не передбачений рішенням Глухівської міської ради щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, без з`ясування обставин щодо наявності або відсутності змін у цільовому призначенні відповідної ділянки внаслідок прийняття вказаною радою рішення про затвердження нового проекту землеустрою, діяв за межами наданих йому повноважень та з порушенням норм законодавства у зв`язку з чим його дії суперечать принципу обґрунтованості та належного врядування, а отже є протиправними.
Наведене підтверджується висновками Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, викладеними у п. 57 та 58 постанови від 30 січня 2020 року по справі № 820/1804/16 (провадження № К/9901/12821/18), у яких зазначено, що надаючи оскаржуваний витяг, відповідач зобов`язаний був перевірити правомірність та обґрунтованість вказаних в ньому даних, які впливають на вартість грошової оцінки земельної ділянки. Формування витягу в автоматичному режимі не може бути підставою для встановлення в ньому розмірів коефіцієнтів, які не відповідають вимогам чинного законодавства. За встановлених обставин по справі, колегія суддів погодилась з висновками судів попередніх інстанцій про наявність підстав для визнання протиправними дій відповідача щодо здійснення оцінки земельної ділянки, дані якої оформлені витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Відповідно, викладене свідчить про наявність підстав для задоволення заявлених позовних вимог в частині визнання протиправними дій відповідача щодо складення витягів з зазначенням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 3,0 як такого, що не відповідає рішенню місцевої ради щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Суд також, критично оцінює доводи відповідача про те, що витяги станом на 01.01.2017 та на 01.01.2018 із застосуванням локального коефіцієнту Кф 2,5 формувались відповідно до технічної документації по нормативній грошовій оцінці земель міста Глухів (а.с. 78-115), затвердженої рішенням Глухівської міської ради від 19.11.2010 № 13, оскільки вказана технічна документація взагалі не містить такої категорії земель за функціональним використанням як "землі іншої комерційної діяльності".
Отже, відповідач не надав суду належних та допустимих доказів, що свідчили б про обґрунтованість зазначення у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку вказаної земельної ділянки зазначених розмірів коефіцієнтів для вказаних локальних факторів при виготовленні витягу з технічної документації, що свідчить про необґрунтованість таких дій, зокрема без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані були такі дії.
Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
З врахуванням викладеного оскаржувані дії відповідача не відповідають вимогам щодо обґрунтованості, що є підставою для задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання дій протиправними - задовольнити.
Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру в Сумській області щодо застосування значення 2,5 локального коефіцієнту Кф при формуванні 11.06.2020 витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 5910300000:01:010:0222 станом на 01.01.2017 та станом на 01.01.2018, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру в Сумській області щодо застосування значення 3,0 локального коефіцієнту Кф при формуванні 11.06.2020 витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 5910300000:01:010:0222 станом на 01.01.2019 та станом на 01.01.2020, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (вул. Герасима Кондратьєва, 25, м. Суми, Сумська область, 40000, ідентифікаційний код 39765885) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 1680 (одна тисяча шістсот вісімдесят) грн. 80 коп.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Є.Д. Кравченко
Повний текст рішення складений та підписаний 01.03.2021.
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.02.2021 |
Оприлюднено | 04.03.2021 |
Номер документу | 95274350 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
Є.Д. Кравченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні