Постанова
від 02.03.2021 по справі 910/554/20
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 березня 2021 року

м. Київ

Справа № 910/554/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Случ О. В. - головуючий, Мачульський Г. М., Могил С. К.,

за участю секретаря судового засідання - Мазуренко М. В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду "Житло-сервіс"

на рішення Господарського суду міста Києва від 17.06.2020 (суддя Лиськов М. О.)

і постанову Північного апеляційного господарського суду від 17.11.2020 (головуючий суддя Шаптала Є. Ю., судді Куксов В. В., Яковлєв М. Л.)

у справі № 910/554/20

за позовом Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд"

до Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду "Житло-сервіс"

про стягнення 2 098 368,16 грн

(у судове засідання з`явилися уповноважені представники: позивача - Несін Л. П., відповідача - Гудзера Т. С.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Комунальне підприємство з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" (далі - позивач, КП "Спецжитлофонд") звернулося до суду з позовом до Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду "Житло-сервіс" (далі - відповідач, КП "Житло-сервіс") про стягнення 2 098 368,16 грн компенсації земельного податку по Договорам на компенсацію земельного податку №№105/6, 105/7, 105/9, 105/12, 105/2, 105/5, 105/8, 105/13, 105/14, 105/16, 105/3, 105/4, 105/11, 105/10, 105/15 від 03.07.2017 та №2018-82/1 від 03.09.2018.

2. В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач добровільно сплачував кошти на розрахунковий рахунок позивача у терміни з моменту укладення Договорів до 01.10.2018, однак, після зміни тарифів по сплаті земельного податку починаючи з 01.10.2018, відповідач в односторонньому порядку відмовляється виконувати умови Договорів та відшкодувати КП "Спецжитлофонд" витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку, в зв`язку з чим за відповідачем утворилася заборгованість.

Короткий зміст судових рішень

3. Рішенням Господарського суду міста Києва від 17.06.2020, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 17.11.2020, позовні вимоги КП "Спецжитлофонд" задоволено. Стягнуто з КП "Житло-сервіс" на користь КП "Спецжитлофонд" заборгованості по Договорах на компенсацію земельного податку у розмірі 2 098 368,16 грн та судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 31 475,52 грн.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідно до умов укладених Договорів на компенсацію земельного податку, а також враховуючи приписи пункту 286.1 статті 286, пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України, статті 38 Закону України "Про Державний земельний кадастр", розмір сплати земельного податку по земельних ділянках КП "Спецжитлофонд" визначається відповідно до довідок про розмір нормативної грошової оцінки земельних ділянок та річних податкових декларацій з плати за землю (додаток 49) та сплата КП "Спецжитлофонд" належним чином земельного податку підтверджується Звітами по проводках за період з 20.08.2017 - 31.12.2019 (додаток 50).

5. Суд першої інстанції дослідив, а апеляційний господарський суд не спростував, що розмір заборгованості відповідача перед позивачем по Договорах на компенсацію земельного податку становить 2 098 368,16 грн, що підтверджується долученими позивачем до матеріалів справи доказами.

6. Суди відхилили твердження відповідача про те, що оскільки спірні житлові будинки передані йому не на баланс, а для надання житлово-комунальних послуг, то платниками земельного податку повинні бути співвласники багатоквартирних будинків, з посиланням на приписи частини першої статті 42 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) та зазначили, що відповідач є землекористувачем відповідних земельних ділянок, фактично їх використовує при обслуговуванні будинків і у зв`язку з цим має обов`язок щодо сплати земельного податку.

7. Також суди відхили заперечення відповідача щодо розміру земельного податку, який має бути сплачений позивачем та зазначили, що з 01.01.2019, з урахуванням рішення Київської міської ради від 18.10.2018 №1910/5974 "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 23 червня 2011 року №242/5629 "Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві" у редакції, яка діє з 01.01.2019 по теперішній час (таблиця № 1 до додатку 3), передбачено ставку податку 1 % для коду класифікації видів цільового призначення земель - 02.07 (для іншої житлової забудови).

Короткий зміст вимог касаційної скарги

8. Відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 17.06.2020 і постанову Північного апеляційного господарського суду від 17.11.2020, справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу (узагальнено)

9. Посилаючись на приписи пункту 4 частини третьої статті 310 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) скаржник зазначає, що суди попередніх інстанцій встановили на підставі недопустимих доказів факти: виникнення у відповідача обов`язку відшкодувати позивачу земельний податок за спірними договорами (в матеріалах справи відсутні податкові декларації з плати за землю); розмір заборгованості відповідача (єдиним допустимим доказом суми боргу є декларація з плати за землю, сформована і подана відповідно до чинного законодавства); сплату позивачем земельного податку (допустимим доказом сплати земельного податку є платіжне доручення позивача, виконане обслуговуючим банком, із призначенням платежу про сплату земельного податку за конкретну земельну ділянку).

10. У контексті відсутності в матеріалах справи допустимих доказів скаржник також посилається на постанови Верховного Суду від 20.08.2020 у справі № 902/959/19, від 27.02.2019 у справі № 922/1163/18.

11. Посилаючись на приписи пункту 3 частини третьої статті 310 ГПК України скаржник зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування частини першої статті 42 ЗК України у подібних правовідносинах з питання, чи є особа, яка надає житлово-комунальні послуги мешканцям багатоквартирного будинку, який не належить до комунальної власності, землекористувачем земельної ділянки, розташованої під будинком. Зазначає про недосліження судами доказів, які підтверджують той факт, що будинки, які обслуговує відповідач, та які розташовані на спірних земельних ділянках, не належать до комунальної власності.

12. Скаржник посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування частини другої статті 42, частини другої статті 120 ЗК України, частини першої статті 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" щодо виникнення у співвласників багатоквартирного будинку, які набули право спільної власності на будинки, права користування земельними ділянками, на яких розташовані ці будинки, та відповідно й обов`язку сплачувати земельний податок за ці ділянки. Зазначає про недослідження судами доказів, на підставі яких можливо встановити факт перебування будинків, розташованих на земельних ділянках, у спільній сумісній власності мешканців цих будинків. Зокрема, не врахували обставин щодо створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку на вул. Поповій, 3 (договір № 105/12 від 03.07.2017), а також обставини, встановлені судовими рішеннями у справі № 910/12787/19.

13. Також, у контексті застосування частини другої статті 120 ЗК України скаржник посилається на висновки Великої Палати Верховного Суду, наведені у постановах від 18.12.2019 у справі № 263/6022/16-ц, від 04.12.2018 у справі № 910/18560/16, висновки Верховного Суду України, викладені у постанові від 12.10.2016 у справі № 6-2225цс16.

14. Скаржник посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування частини першої статті 599 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) щодо стягнення заборгованості (присудження до виконання обов`язку в натурі) на підставі договору, зобов`язання за яким припинилося на підставах, встановлених у цьому договорі та законом. Зазначає про недослідження судами доказів, на підставі яких можливо встановити факт набуття мешканцями будинків, розташованих на земельних ділянках, у спільну сумісну власність із чим, на думку відповідача, пов`язане виникнення у мешканців будинків прав та обов`язків землекористувачів, у тому числі й обов`язку зі сплати земельного податку, а також звертає увагу на дефектність (відсутність державної реєстрації речових прав, кадастрових номерів) деяких земельних ділянок.

15. У цьому контексті скаржник посилається на висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені у постанові від 20.09.2018 у справі № 925/230/17.

16. Також скаржник посилається на порушення судом норм процесуального права, а саме статті 173, пункту 8 частини першої статті 226 ГПК України, оскільки позивачем було заявлено позовні вимоги по 16 окремих договорах.

17. 01.03.2021 до Суду надійшла заява про винесення окремої ухвали. Втім, до вказаної заяви не долучено належних документів на підтвердження повноважень її підписанта у передбаченому ГПК України порядку, а тому Суд залишає заяву без розгляду. Інших аналогічних заяв до Суду не надходило, а з власної ініціативи Суд не вбачає підстав для постановлення окремої ухвали, зокрема, з огляду на викладене у цій постанові.

Позиція позивача, викладена у відзиві на касаційну скаргу

18. Позивач подав відзив, у якому не погоджується з доводами касаційної скарги, просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін. Позивач вважає рішення судів попередніх інстанцій законними та обґрунтованими, такими, що ухвалені при повному і всебічному дослідженні усіх обставин справи. Також позивач посилається на встановлені судовими рішеннями у справі № 910/5576/19 обставини.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

19. КП "Спецжитлофонд" здійснює свою господарську діяльність відповідно до Статуту, затвердженого розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 19.04.2001 № 777 (у редакції розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації від 22.08.2017 № 1014).

У відповідності до зазначеного Статуту метою діяльності підприємства є утримання, обслуговування, експлуатація, ремонт, реконструкція та будівництво житлового та нежитлового фонду; вжиття заходів для належного використання житлових та інших приміщень житлового фонду спеціального призначення, дотримання громадянами норм та правил, встановлених законодавством України та інше.

20. З матеріалів справи вбачається, що КП "Спецжитлофонд" у встановленому законом порядку відведено земельні ділянки для будівництва, обслуговування та експлуатації наступних житлових будинків:

1. Рішенням Київської міської ради (далі - КМР) від 26.07.2007 № 99/1933 "Про передачу комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва житлових будинків з паркінгами на вул. Баумана, 25, 27, 29 у Шевченківському районі м. Києва" (зі змінами) передано КП "Спецжитлофонд" у постійне користування земельну ділянку площею 0,56 га для будівництва житлових будинків з паркінгами, подальших їх експлуатації та обслуговування на вул. Баумана, 25, 27, 29 у Шевченківському районі м. Києва, у зв`язку із передачею будинків у повне господарське відання (розпорядження Київської міської державної адміністрації від 19.08.2004 N 1540 "Про будівництво жилих будинків №№ 25, 27, 29 на вул. Баумана у Шевченківському районі", акти приймання-передачі від 01.09.2005).

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:88:031:0020) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 393268 від 25.05.2010.

2. Рішенням КМР від 26.04.2012 № 533/7870 "Про надання комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва, обслуговування та експлуатації житлового будинку на вул. Теремківській, 3 у Голосіївському районі м. Києва" надано КП "Спецжитлофонд" у постійне користування земельну ділянку площею 0,29 га для будівництва, обслуговування та експлуатації житлового будинку на вул. Теремківській, 3 у Голосіївському районі м. Києва за рахунок міських земель, не наданих у власність чи користування.

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:79:487:0056) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 9885042 від 04.09.2012.

3. Рішенням КМР від 14.06.2007 № 868/1529 "Про передачу комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва житлових будинків з об`єктами соціально-культурного призначення та підземним паркінгом у пров. Моторному, 3-а, 4, 6, 8 у Голосіївському районі м. Києва" (зі змінами) КП "Спецжитлофонд" було передано в постійне користування земельну ділянку площею 2,56 га для будівництва житлових будинків з об`єктами соціально-культурного призначення та підземним паркінгом у пров. Моторному, 3-а, 4, 6, 8 у Голосіївського району м. Києва.

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер і 100000000:82:414:0123) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом па право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 393278 від 26.01.2011.

4. Рішенням КМР від 31.10.2006 № 184/241 "Про передачу комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва житлового будинку на вул. Сирецькій, 32 у Подільському районі м. Києва" (зі змінами) передано КП "Спецжитлофонд" у постійне користування земельну ділянку площею 0,27 га для будівництва житлового будинку, подальших його експлуатації та обслуговування на вул. Сирецькій, 32 у Подільському районі м. Києва.

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:85:523:0015) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 893266 від 23.04.2010.

5. Рішенням КМР від 22.09.2011 № 127/6343 "Про надання комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування доступного житла на вул. Попова, 3/5 в Оболонському районі м. Києва" надано КП "Спецжитлофонд" у постійне користування земельну ділянку площею 0,36 га для будівництва, експлуатації та обслуговування доступного житла на вул. Попова, 3/5 в Оболонському районі м. Києва.

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:78:096:0100) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 389709 від 16.01.2012.

6. Рішенням КМР від 16.02.2012 № 169/7506 "Про надання комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва доступного житла для працівників медичних закладів комунальної власності м. Києва на вул. Професора Підвисоцького, 4-в у Печерському районі м. Києва" надати КП "Спецжитлофонд" в постійне користування земельну ділянку площею 1,83 га для будівництва доступного житла для працівників медичних закладів комунальної власності м. Києва на вул. Професора Підвисоцького, 4-в у Печерському районі м. Києва за рахунок земель запасу житлової та громадської забудови.

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:82:244:0207) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 385044 від 31.08.2012.

7. Рішенням КМР від 26.06.2007 № 1009/1670 "Про передачу комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва житлового будинку з паркінгом на вул. Петропавлівській, 50, 50-6 у Подільському районі м. Києва" (зі змінами) передано КП "Спецжитлофонд" в постійне користування земельною ділянкою площею 0,36 га для будівництва житлового будинку з паркінгом, подальшої його експлуатації та обслуговування на вул. Петропавлівській, 50, 50-6 у Подільському районі мі Києва за рахунок міських земель, не наданих у власність чи користування, у зв`язку з передачею будинків у повне господарське відання підприємства (розпорядження Київської міської державної адміністрації від 07.04.2005 N 539 "Про прийняття до комунальної власності територіальної громади міста Києва житлових будинків на вул. Петропавлівській, 50, 50-6 у Подільському районі", акти приймання-передачі від 01.05.2005).

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:85:272:0038) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 393277 від 20.01.2011.

8. Рішенням КМР від 28.09.2006 № 63/120 "Про передачу комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для реконструкції гуртожитку під стартовий житловий будинок на вул. Мартиросяна, 5 для відселення мешканців, подальшої реконструкції кварталу, обмеженого вулицями Мартиросяна, Соціалістичною, Донецькою та Колективізації у Солом`янському районі м. Києва" (зі змінами) передано КП "Спецжитлофонд" у постійне користування земельну ділянку площею 0,33 та для реконструкції, експлуатації та обслуговування гуртожитку під стартовий житловий будинок на вул. Мартиросяна, 5 для відселення мешканців, подальшої реконструкції кварталу, обмеженого вулицями Мартиросяна, Соціалістичною, Донецькою та Колективізації у Солом`янському районі м. Києва, подальших його експлуатації та обслуговування, у зв`язку із передачею гуртожитку у повне господарське відання підприємства (розпорядження Київської міської державної адміністрації від 16.09.2002 № 1760 "Про прийняття до комунальної власності територіальної громади міста Києва гуртожитків ВАТ "Трест "Південзахідтрансбуд", від 07.05.2004 № 750 "Про будівництво жилого будинку на розі вулиць Соціалістичної та Мартиросяна у Солом`янському районі" та від 29.01.2005 № 88 "Про внесення змін та доповнень до розпорядження Київської міської державної адміністрації від 07.05.2004 N 750", акт приймання-передачі від 16.09.2002).

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:72:164:0001) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 393282 від 19.07.2010 (додаток 16).

9. Рішенням КМР від 21.12.2006 № 498/555 "Про передачу комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва житлового будинку на вул. Маршала Тухачевського, 44 у Святошинському районі м. Києва" (зі змінами) передано КП "Спецжитлофонд" у постійне користування земельну ділянку площею 0,31 га для будівництва житлового будинку, подальших його експлуатації та обслуговування на вул. Маршала Тухачевського, 44 у Святошинському районі м. Києва за рахунок міських земель, не наданих у власність чи користування, у зв`язку із передачею житлового будинку у повне господарське відання підприємства (розпорядження Київської міської державної адміністрації від 25.02.2005 № 257 "Про будівництво житлового будинку № 44 на вул. Маршала Тухачевського у Святошинському районі", акт приймання-передачі б/н).

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:72:263:0004) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 393267 від 23.04.2010.

10. Рішенням КМР від 21.04.2005 № 330/2905 "Про передачу комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для реконструкції гуртожитку під житловий будинок з поквартирним заселенням на вул. Гарматній, 20 у Солом`янському районі м. Києва" (зі змінами) передано КП "Спецжитлофонд" у постійне користування земельну ділянку площею 0,55 га для реконструкції гуртожитку під житловий будинок з поквартирним розселенням, подальших його експлуатації та обслуговування на вул. Гарматній, 20 у Солом`янському районі м. Києва у зв`язку із закріпленням за підприємством гуртожитку на праві повного господарського відання (розпорядження Київської міської державної адміністрації від 24.01.2002 № 100 "Про прийняття до комунальної власності територіальної громади міста Києва гуртожитку на вул. Гарматній, 20", акт приймання-передачі від 27.06.2002).

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:69:025:0008) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 393265 від 23.04.2010 (додаток 20).

11. Рішенням КМР від 21.12.2006 № 496/553 "Про передачу комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва житлового будинку на вул. Васильченка, 3 у Солом`янському районі м. Києва" передано КП "Спецжитлофонд" у постійне користування земельну ділянку площею 0,50 га для будівництва житлового будинку, подальших його експлуатації та обслуговування на вул. Васильченка, 3 у Солом`янському районі м. Києва за рахунок міських земель, не наданих у власність чи користування.

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:72:22:0001) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 393275 від 25.06.2010 (додаток 22).

12. Рішенням КМР від 22.09.2011 № 126/6342 "Про надання комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування доступного житла на вул. Булгакова, 13 у Святошинському районі м. Києва" надано КП "Спецжитлофонд" в постійне користування земельну ділянку площею 0,34 га для будівництва, експлуатації та обслуговування доступного житла на вул. Булгакова, 13 у Святошинському районі м. Києва за рахунок земель, відведених відповідно до пункту 57 рішення КМР від 10.07.2003 № 638/798 "Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею" (термін дії договору оренди земельної ділянки від 20.04.2004 № 75-6-00108 закінчився).

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:75:319:0047) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 389707 від 16.01.2012.

13. Рішенням КМР від 1.10.2007 № 459/3293 "Про передачу комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва житлового будинку на вул. Борщагівській, 152-а, 152-в у Солом`янському районі м. Києва" передано КП "Спецжитлофонд" у постійне користування земельну ділянку площею 0,58 га для будівництва житлового будинку, подальшої експлуатації та обслуговування на вул. Борщагівській, 152-а, 152-в у Солом`янському районі м. Києва у зв`язку з закріпленням за підприємством гуртожитку (розпорядження Київської міської державної адміністрації від 16.07.2003 № 1305 "Про прийняття до комунальної власності територіальної громади міста Києва гуртожитків на вул. Борщагівській, 152-а та вул. Борщагівській, 152-в").

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:69:063:0017) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 393269 від 27.04.2010 (додаток 26).

14. Земельна ділянка на вул. Кирилівська (Фрунзе), 85/87 у Подільському районі м. Києва, з кадастровим номером 8000000000:85:276:0024, знаходиться у користуванні КП "Спецжитлофонд" на підставі договору оренди земельної ділянки від 16.07.2004 № 85-6-00139 (зі змінами та доповненнями) (додаток 27).

15. Земельна ділянка на вул. Рибальська, 8 знаходиться у користуванні КП "Спецжитлофонд" на підставі Технічного звіту по встановленню зовнішніх меж спільного землекористування ПП "Укррембудінвест" та КП "Спецжитлофонд" земельною ділянкою з кадастровим номером 8000000000:82:067:0015 у Печерському районі м. Києва на вул. Рибальській, 8.

16. Земельна ділянка у пров. Керамічний, 7-Б у Голосіївському районі м. Києва знаходиться у користуванні КП "Спецжитлофонд" на підставі Технічного звіту по встановленню зовнішніх меж землекористування КП "Спецжитлофонд" земельною ділянкою з обліковим кодом земельної ділянки - 79:241:0075.

21. На підставі наказу Департаменту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 31.05.2017 №14 КП "Спецжитлофонд" передало, а КП "Житло-сервіс" прийняло на технічне обслуговування та експлуатацію багатоквартирні житлові будинки згідно переліку.

22. Між КП "Спецжитлофонд" та КП "Житло-сервіс" для відшкодування витрат по сплаті земельного податку по вищевказаних земельних ділянках під будинками, переданими на підставі наказу Департаменту будівництва та житлового забезпечення від 31.05.2017 № 14, укладено наступні договори на компенсацію земельного податку:

1. Договір № 105/6 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" у повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,5610 га, що розташована за адресою: вул. Я. Корчака (Баумана), 25 у Шевченківському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:88:031:0020) (додаток 31).

2. Договір № 2018-82/1 від 03.09.2018 про відшкодування витрат, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" суму коштів, за сплату земельного податку та спожиту електроенергію на потреби освітлення сходових клітин будинку та силову енергію у будинку за адресою: вул. Теремківська, 3 у Голосіївському районі м. Києва (додаток 32).

3. Договір № 105/7 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" у повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 2,5617 га, що розташована за адресою: пров. Моторний, 9, 9-а (будівельна адреса: пров. Моторному, 3-а, 4, 6, 8) у Голосіївському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:82:414:0123) (додаток 33).

4. Договір № 105/9 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" у повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,2700 га, що розташована за адресою: вул. Сирецька, 32 у Подільському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:85:523:0015) (додаток 34).

5. Договір № 105/12 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" у повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,3647 га, що розташована за адресою: вул. Попова, 3/5 у Оболонському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:78:096:0100) (додаток 35).

6. Договір № 105/2 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" у повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 1,8300 га, що розташована за адресою: вул. Професора Підвисоцького, 4в у Печерському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:82:244:0207) (додаток 36).

7. Договір № 105/5 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" уповному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,3600 га, що розташована за адресою: вул. Петропавлівська, 50-Б у Подільському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:85:272:0038) (додаток 37).

8. Договір № 105/8 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" у повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,3127 га, що розташована за адресою: вул. Мартиросяна, 5 у Солом`янському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:72:164:0001) (додаток 38).

9. Договір № 105/13 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" у повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,3097 га, що розташована за адресою: вул. Драй-Хмари (М. Тухачевського), 44 у Святошинському районі м. Києва кадастровим номером 8000000000:72:263:0004) (додаток 39).

10. Договір № 105/14 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" в повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,5349 га, що розташована за адресою: вул. Гарматна, 20 у Солом`янському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:69:025:0008) (додаток 40).

11. Договір № 105/16 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" в повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,4846 га, що розташована за адресою: вул. Васильченка, 3 у Солом`янському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:72:22:0001) (додаток 41).

12. Договір № 105/3 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" у повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,3367 га, що розташована за адресою: вул. Булгакова, 13-А у Святошинському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:75:319:0047) (додаток 42).

13. Договір № 105/11 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" у повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,5800 га, що розташована за адресою: вул. Борщагівська, 152-а у Шевченківському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:69:063:0017) (додаток 43).

14. Договір № 105/4 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" у повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,1751 га, що розташована за адресою: вул. Кирилівська, 85/87-А у Солом`янському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:85:276:0024) (додаток 44).

15. Договір №105/10 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" у повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,31 га, що розташована за адресою: вул. Рибальська, 8 у Печерському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:82:067:0015) (додаток 45).

16. Договір № 105/15 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" в повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,20 га, що розташована за адресою: пров. Керамічний, 7 у Голосіївському районі м. Києва (обліковий код земельної ділянки - 79241075) (додаток 46).

23. У відповідності до п. 1.1 вищевказаних Договорів КП "Житло-сервіс" зобов`язується відшкодувати КП "Спецжитлофонд" у повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку, в порядку та на умовах передбачених цим Договором, а КП "Спецжитлофонд" має право вимагати від КП "Житло-сервіс" виконання взятих на себе зобов`язань.

24. Як передбачено п. 2.2 вищезазначених Договорів на компенсацію земельного податку, що у випадку внесення змін до Податкового кодексу України в частині сплати податку на землю, прийняття інших нормативних документів уповноваженими органами, які впливають на розмір ставки земельного податку, КП "Житло-сервіс" погоджується з таким змінами і відшкодовує всю суму понесених витрат КП "Спецжитлофонд" за цими Договорами.

25. Відповідно до п. 2.6 Договорів КП "Житло-сервіс" зобов`язується здійснювати щомісячно протягом 30 (тридцяти) календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця, перерахування на розрахунковий рахунок КП "Спецжитлофонд" вказаний у розділі "МІСЦЕЗНАХОДЖЕННЯ ТА РЕКВІЗИТИ СТОРІН" у національній валюті України (гривні) грошових коштів у якості компенсації за сплату земельного податку у розмірі вказаному у податковій декларації з плати за землю.

26. У пункті 2.13 Договорів передбачено, що відповідач зобов`язаний належним чином виконувати умови цього Договору та відшкодовувати (компенсовувати) витрати понесені позивачем на сплату земельного податку.

27. У відповідності до п. 2.12 Договорів, зобов`язання за Договором у сторін припиняється з моменту звільнення КП "Спецжитлофонд" від сплати земельного податку у відповідності до Законодавства України, припинення права користування КП "Спецжитлофонд" земельною ділянкою, наявності інших підстав, які свідчать про неможливість та/або недоцільність виконання умов Договору. Відсутність грошових коштів на рахунках КП "Житло-сервіс" в будь-якому випадку не є підставою припинення зобов`язань сторін за Договором.

28. КП "Спецжитлофонд" неодноразово зверталося до КП "Житло-сервіс" та Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо виключення з бази даних міського земельного кадастру КП "Спецжитлофонд" як користувача відповідних земельних ділянок.

29. 17.12.2019 на адресу КП "Спецжитлофонд" надійшов лист від Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 12.12.2019 № 05702-23441, в якому повідомлено, що в міському земельному кадастрі користувача земельних ділянок кадастровий номер 82:067:015 (вул. Рибальській, 8) та 79:241:0075 (пров. Керамічний, 7) замінено з КП "Спецжитлофонд" на КП "Житло-сервіс".

30. Позивач стверджує, що Відповідач не відмовлявся від виконання умов Договорів та добровільно сплачував кошти на розрахунковий рахунок Позивача у терміни з моменту укладення Договорів до 01.10.2018, однак, після зміни тарифів по сплаті земельного податку, починаючи з 01.10.2018 Відповідач в односторонньому порядку відмовляється виконувати умови Договорів та відшкодувати КП "Спецжитлофонд" витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку.

31. Звертаючись з позовом КП "Спецжитлофонд" посилається на наявність у відповідача, у зв`язку з неналежним виконанням договірних зобов`язань, заборгованості:

- по Договору № 105/6 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 99 942,55 грн;

- по Договору № 2018-82/1 від 03.09.2018 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 5 788,16 грн;

- по Договору № 105/7 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 405 275,41 грн;

- по Договору № 105/9 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 46 136,98 грн;

- по Договору № 105/12 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 73 375,21 грн;

- по Договору № 105/2 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 31.12.2018 у розмірі 26 905,71 грн;

- по Договору № 105/5 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 75 021,40 грн;

- по Договору № 105/8 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 75 874,67 грн;

- по Договору № 105/13 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 48 445,46 грн;

- по Договору № 105/14 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 108 491,26 грн;

- по Договору № 105/16 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по у розмірі 117 408,73 грн;

- по Договору № 105/3 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 52 082,16 грн;

- по Договору № 105/11 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 162 614,11 грн;

- по Договору № 105/4 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 82 523,74 грн;

- по Договору № 105/10 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 716 984,42 грн;

- по Договору № 105/15 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 31.05.2019 у розмірі 1 498,19 грн.

Загальна сума заборгованості відповідача перед позивачем по наведеним Договорам становить 2 098 368,16 грн.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка аргументів учасників справи і висновків попередніх судових інстанцій

Щодо меж розгляду справи судом касаційної інстанції

32. Відповідно до статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (1). Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (2). У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається (3). Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги (4).

33. Підставами касаційного оскарження судових рішень у цій справі, яка переглядається, скаржник визначив пункти 3, 4 частини другої статті 287 ГПК України.

Щодо суті касаційної скарги

34. Згідно зі статтею 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

35. Плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

36. Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

37. У статтях 6, 627 ЦК України встановлено один із загальних принципів цивільного законодавства - свободи договору, відповідно до якого сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

38. Сутність свободи договору розкривається насамперед через співвідношення актів цивільного законодавства і договору: сторони мають право врегулювати ті відносини, які не визначені у положеннях актів цивільного законодавства, а також відступати від положень, що визначені цими актами і самостійно врегулювати свої відносини, крім випадків, коли в актах законодавства міститься пряма заборона відступів від передбачених ними положень або якщо обов`язковість положень актів цивільного законодавства випливає з їхнього змісту чи суті відносин між сторонами. Свобода договору полягає передусім у вільному виявленні волі сторін на вступ у договірні відносини. Волевиявлення учасників договору передбачає відсутність жодного тиску з боку контрагента або інших осіб.

39. За змістом статей 525, 526, 530 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

40. У постанові Великої Палати Верховного Суду від 14.11.2018 у справі №2-383/2010 (провадження №14-308цс18) зроблено висновок, що ЦК України закріплює презумпцію правомірності правочину. Ця презумпція означає, що вчинений правочин вважається правомірним, тобто таким, що породжує, змінює або припиняє цивільні права й обов`язки, доки ця презумпція не буде спростована, зокрема, на підставі рішення суду, яке набрало законної сили. У разі неспростування презумпції правомірності договору всі права, набуті сторонами правочину за ним, повинні безперешкодно здійснюватися, а обов`язки, що виникли внаслідок укладення договору, підлягають виконанню.

41. Судами попередніх інстанцій встановлено, що між позивачем і відповідачем укладено Договори на компенсацію земельного податку, відповідно до яких відповідач зобов`язався відшкодувати позивачу в повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку, в порядку та на умовах передбачених цими Договорами.

42. Заперечуючи проти задоволення позовних вимог відповідач посилається на те, що обов`язок зі сплати земельного податку покладений на співвласників багатоквартирних будинків.

43. Статтею 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" (далі - Закон N 417-VIII) визначено, що до спільного майна багатоквартирного будинку входять права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія. Закон не визначає які саме права - користування (в тому числі постійного) чи власності на земельну ділянку йде мова у визначенні поняття спільного майна.

44. Прикінцевими положеннями Закону N 417-VIII внесені зміни до статті 42 ЗК України, згідно з якою земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

45. У відповідності до підпункту "д" частини другої статті 92 ЗУ України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку та забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.

46. Отже, ЗК України містить альтернативу: співвласники багатоквартирного будинку можуть оформити речове право на земельну ділянку під житловим будинком у вигляді постійного землекористування на підставі статті 92 цього Кодексу або на праві власності на підставі статті 42 ЗК України.

47. Одночасно з цим Прикінцевими положеннями Закону N 417-VIII внесені зміни і до ЦК України, зокрема до статті 382 ЦК України, згідно з якою усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.

48. Відповідно до статті 79-1 ЗК України державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі. У відповідності до статей 125 та 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

49. Згідно зі статтею 287 Податкового кодексу України (далі - ПК України) власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. За визначенням пп. 14.1.73 ПК України землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди. У розумінні положень підпунктів 14.1.72, 14.1.73 пункту 14.1 статті 14, підпунктів 269.1.1, 269.1.2 пункту 269.1, пункту 269.2 статті 269, підпунктів 270.1.1, 270.1.2 пункту 270.1 статті 270 ПК України платником земельного податку є власник земельної ділянки або землекористувач, якими може бути фізична чи юридична особа. Обов`язок сплати цього податку для його платника виникає з моменту набуття (переходу) в установленому законом порядку права власності на земельну ділянку чи права користування нею і триває до моменту припинення (переходу) цього права.

50. За висновком Верховного Суду, викладеному в постанові від 28.03.2018 у справі № 910/1200/17, за відсутності зареєстрованих речових прав на право власності або постійного землекористування земельною ділянкою, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у співвласників багатоквартирного будинку не виникає обов`язку зі сплати земельного податку. В той же час, оскільки навіть із прийняттям Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" питання процедури переходу прав на земельну ділянку до співвласників багатоквартирних будинків не врегульовано, укладення сторонами договору, за умовами якого об`єднання співвласників до переоформлення права користування земельною ділянкою, на якій розташований належний йому житловий комплекс, бере на себе зобов`язання по відшкодуванню земельного податку, фактично сплаченого позивачем як особою, на яку документально оформлено правовстановлюючі документи на право постійного користування відповідною земельною ділянкою під житловим будинком, враховуючи приписи статей 6, 627 ЦК України, не порушує норм чинного законодавства.

51. Таким чином, за висновками Верховного Суду, наведеними у постанові від 28.03.2018 у справі № 910/1200/17: (1) платником земельного податку є власник земельної ділянки або землекористувач, якими може бути фізична чи юридична особа; обов`язок сплати цього податку для його платника виникає з моменту набуття (переходу) в установленому законом порядку права власності на земельну ділянку чи права користування нею і триває до моменту припинення (переходу) цього права; (2) за відсутності зареєстрованих речових прав на право власності або постійного землекористування земельною ділянкою, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у співвласників багатоквартирного будинку не виникає обов`язку зі сплати земельного податку.

52. Висновки судів щодо наявності у відповідача обов`язку виконати умови Договорів щодо компенсації позивачу земельного подку за спірні земельні ділянки, узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 03.04.2020 у справі № 910/15125/18, про обов`язковість виконання умов договору, погоджених сторонами на умовах вільного волевиявлення, щодо компенсації, у тому числі земельного податку, з дня набрання чинності договором до припинення взаємних зобов`язань.

53. Відповідачем у цій справі, яка переглядається, не доведено набуття співвласниками багатоквартирних будинків права власності чи права користування спірними земельними ділянками у встановленому законом порядку, в зв`язку з чим у Суду відсутні підстави вважати обґрунтованими відповідні доводи скаржника, викладені у касаційній скарзі, щодо автоматичного припинення у позивача права користування спірними земельними ділянками і, відповідно, припинення зобов`язань сторін за Договорами.

54. Разом з тим, враховуючи викладене у пунктах 50-53 цієї Постанови, суд відхиляє доводи відповідача, викладені у пунктах 11, 12, 14 цієї Постанови.

55. Суд відхиляє посилання відповідача на висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 20.08.2020 у справі № 902/959/19 (досліджувалися правовідносини щодо стягнення неустойки (пені) за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань за договором оренди обладнання), від 27.02.2019 у справі № 922/1163/18 (досліджувалися правовідносини щодо стягнення плати за користування вагонами згідно з відкоригованими позивачем відомостями), а також Великої Палати Верховного Суду, викладені у постановах від 18.12.2019 у справі № 263/6022/16-ц (досліджувалися правовідносини щодо права користування земельною ділянкою у зв`язку з переходом права власності на нерухоме майно), від 04.12.2018 у справі № 910/18560/16 (досліджувалися правовідносини щодо права користування земельною ділянкою із земель оборони), від 20.09.2018 у справі № 925/230/17 (досліджувалися правовідносини щодо стягнення збитків за користування земельною ділянкою без належного оформлення прав на землю) та Верховного Суду України, викладені у постанові від 12.10.2016 у справі № 6-2225цс16 (досліджувалися правовідносини щодо права користування земельною ділянкою у зв`язку з переходом права власності на нерухоме майно), оскільки фактичні обставини та правове регулювання у цих справах та у справі, яка переглядається, є абсолютно різними.

56. Окрім того, відповідно до висновку Верховного Суду, викладеного у згаданій вище постанові від 28.03.2018 у справі № 910/1200/17, системний аналіз статей 120 ЗК України та статті 377 ЦК України свідчить про те, що вказані правові норми не регулюють питання переходу права власності на багатоквартирний будинок. У порядку obiter dictum Верховний Суд зазначає, що саме таке правове регулювання з боку законодавця є виправданим та логічним, оскільки конкретний момент переходу права власності на багатоквартирний будинок до його співвласників чинним законодавством не визначено, з огляду на специфіку такого об`єкту права власності.

57. За таких обставин, враховуючи, що висновки судів попередніх інстанцій стосовно того, що укладені між сторонами Договори на компенсацію земельного податку є підставою для виникнення у сторін взаємних прав і обов`язків у правовідносинах щодо сплати земельного податку за спірні земельні ділянки, концептуально узгоджуються з висновками Верховного Суду, зокрема, стосовно того, що платником земельного податку є особа, на яку документально оформлено відповідно до норм чинного законодавства право власності чи право користування земельною ділянкою (безвідносно до правильності чи помилковості висновків судів щодо того, що відповідач є землекористувачем спірних ділянок, перебування їх у комунальній власності та/або на праві господарського відання) і оформлення такою особою договору на компенсацію земельного податку не порушує норм чинного законодавства, а враховуючи положень цивільного законодавства щодо свободи договору та правомірності правочину такий правочин повинен виконуватися сторонами, а також враховуючи те, що доводи відповідача стосовно того, що платниками земельного податку є співвласники багатоквартирного будинку суперечать висновкам Верховного Суду про те, що за відсутності зареєстрованих речових прав на право власності або постійного землекористування земельною ділянкою, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у співвласників багатоквартирного будинку не виникає обов`язку зі сплати земельного податку, Суд відхиляє визначені скаржником відповідно до пункту 3 частини другої статті 287 ГПК України підстави касаційного оскарження судових рішень у справі.

58. Враховуючи викладене у пунктах 50, 51, 53 цієї Постанови, доводи скаржника про недослідження судами обставин щодо перебування будинків, розташованих на земельних ділянках, у спільній сумісній власності мешканців цих будинків, не мають значення для правильного вирішення цього спору, разом з тим відповідач не довів відсутності у нього обов`язку компенсувати позивачу земельний податок, за заявлені позивачем у позовній заяві періоди, відповідно до умов укладених Договорів.

59. Окрім того, враховуючи, що Суд відхилив доводи скаржника (відсутні підстави для скасування оскаржуваних рішень з цих підстав), обґрунтовані відсутністю висновку Верховного Суду у подібних правовідносинах (пункт 57 цієї Постанови; висновки судів у цій справі узгоджуються з висновками, які містяться у зазначених постановах Верховного Суду, проте різність суб`єктного складу цих справ не дає підстав для закриття касаційного провадження у цій частині на підставі пункту 4 частини другої статті 296 ГПК України), Суд також відхиляє направлені на переоцінку вже встановлених судами у цій справі обставин доводи скаржника щодо неналежного дослідження доказів (пункт 1 частини третьої статті 310 ГПК країни). Окрім цього, частина цих доводів не є підставою касаційного оскарження (розділ 6 касаційної скарги) з посиланням на відповідні пункти частини другої статті 287 ГПК України.

60. Стосовно доводів відповідача, викладених у пункті 9 цієї Постанови, Суд зазначає, що, по-перше, зазначені обставини не були предметом заперечень відповідача в суді першої інстанції (частина четверта статті 165 ГПК України; як вбачається з матеріалів справи, відповідач заперечував проти позову з інших підстав), а, по-друге, доводи відповідача стосовно недопустимості наявних в матеріалах справи доказів на підтвердження заборгованості відповідача за Договорами на компенсацію земельного податку спрямовані на переоцінку встановлених судами попередніх інстанцій обставин щодо розміру такої заборгованості та підстав її нарахування.

61. Судами попередніх інстанцій на підставі долучених сторонами до матеріалів справи доказів на підтвердження своїх вимог та заперечень із застосуванням передбачених статтею 86 ГПК України критеріїв дослідження доказів щодо оцінки кожного такого доказу окремо і у їх сукупності в цілому та із забезпеченням дотримання стандартів доказування, визначених процесуальним законом, досліджено розмір заборгованості, порядок її нарахування, зокрема, щодо ставки земельного податку, яка підлягала сплаті позивачем, а також обов`язку його сплати позивачем та, відповідно, компенсації відповідачем, відповідно до умов Договорів. Доводи касаційної скарги вказаних висновків Суду не спростовують.

62. Водночас, за змістом статті 300 ГПК України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

63. Доводи скаржника щодо порушення судом норм процесуального права при відкритті провадження у справі, з огляду на те, що заявлені позивачем вимоги не пов`язані між собою підставою виникнення і були наявні підстави для залишення позовної заяви без розгляду (як і інші посилання скаржника), не обґрунтовані підставами касаційного оскарження, передбаченими частиною другою статті 287 ГПК України, а тому відхиляються Судом.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

64. Звертаючись із касаційною скаргою, відповідач не спростував висновків попередніх судових інстанцій та не довів неправильного застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело б до ухвалення незаконного по суті рішення.

65. За таких обставин касаційна інстанція вважає за необхідне касаційну скаргу КП "Спецжитлофонд" залишити без задоволення, а рішення Господарського суду міста Києва від 17.06.2020 і постанову Північного апеляційного господарського суду від 17.11.2020 у справі № 910/554/20 - без змін.

Розподіл судових витрат

66. Оскільки суд відмовляє у задоволенні касаційної скарги та залишає без змін оскаржувані судові рішення, відповідно до статті 129 ГПК України судові витрати необхідно покласти на скаржника.

Керуючись статтями 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 ГПК України, Суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду "Житло-сервіс" залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду міста Києва від 17.06.2020 і постанову Північного апеляційного господарського суду від 17.11.2020 у справі № 910/554/20 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий О. В. Случ

Судді Г. М. Мачульський

С. К. Могил

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення02.03.2021
Оприлюднено05.03.2021
Номер документу95305225
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/554/20

Постанова від 02.03.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 11.01.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Постанова від 17.11.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шаптала Є.Ю.

Ухвала від 22.09.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шаптала Є.Ю.

Ухвала від 17.09.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шаптала Є.Ю.

Ухвала від 10.08.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шаптала Є.Ю.

Рішення від 17.06.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Лиськов М.О.

Ухвала від 22.04.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Лиськов М.О.

Ухвала від 22.04.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Лиськов М.О.

Ухвала від 18.03.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Лиськов М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні