номер провадження справи 12/210/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16.02.2021 Справа № 908/3202/20
м.Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі судді Смірнова О.Г.,
За участю секретаря судового засідання Соловйової А.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 908/3202/20
за позовом: Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд. 50)
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Базова асоціація ресурсних систем" (70661, Запорізька область, Пологівський район, с. Григорівка, вул. Комарова, буд. 109)
про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, в сумі 14635,96 грн.
за участю представників:
від позивача: Нікогосян Л.В., довіреність №0-8-0.62-6/62-21 від 04.01.2021
від відповідача: Падашуля Є.Г., ордер серія ДН №065769 від 15.06.2020, адвокат
Згідно із ст. 222 Господарського процесуального кодексу України в судових засіданнях здійснювалося повне фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу - комплексу "Акорд".
СУТЬ СПОРУ
Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області звернулося до Господарського суду Запорізької області з позовною заявою за вих. б/н від 09.12.2020 до Товариства з обмеженою відповідальністю "Базова асоціація ресурсних систем" про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, в сумі 14635,96 грн.
При цьому на першому аркуші поданої позовної заяви позивач зазначив в якості третьої особи Григорівську сільську раду Пологівського району Запорізької області.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.12.2020 позовну заяву передано для розгляду судді Смірнову О.Г.
Ухвалою суду від 17.12.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, присвоєно справі номер провадження 12/210/20, визначено здійснення розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження із повідомленням (викликом) сторін, призначено судове засідання на 18.01.2021 о 15:00.
13.01.2021 на адресу суду від відповідача у справі - Товариства з обмеженою відповідальністю "Базова асоціація ресурсних систем", надійшов відзив на позовну заяву, в якому проти позову заперечує мотивуючи свою позицію наступним:
- ТОВ "Базова асоціація ресурсних систем" використовує земельну ділянку на підставі договору оренди землі б/н від 10.11.2008р. та додаткової угоди про внесення змін та доповнень до договору оренди землі б/н, від 18.01.2012р.;
- відповідно до п.1 Розпорядження голови Пологівської районної державної адміністрації від 16.05.2007р. № 307 земельна ділянка передавалась для вирощування сільськогосподарської продукції;
- згідно п. 1 Договору оренди землі б/н від 10.11.2008р. Орендар приймає в строкове платне користування землі сільськогосподарського призначення державної власності (резервний фонд) на території Григорівської сільської ради Пологівського району Запорізької області;
- умовами використання земельної ділянки відповідно до п. 13 Договору передається для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, та п. 14 Договору цільове призначення земельної ділянки є землі сільськогосподарського призначення;
- також за умовами Договору Орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення;
- в розробленій проектній документації в акті про передачу та прийом земельної ділянки від 31.12.2008р. представник Пологівської районної адміністрації передав земельну ділянку із земель державної власності (резервний фонд) на території Григорівскої сільської ради загальною площею 11,7864 га (сіножаті) для сільськогосподарського використання, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в оренду;
- земельна ділянка з кадастровим номером 2324281400:05:012:0020 (сіножаті) передана відповідачу в оренду на підставі договору від 10.11.2008 р. саме для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а не для сінокосіння (ч. 1 ст. 34 ЗК України).
- таким чином відповідач як орендар земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва має право здійснювати її сільськогосподарську обробку, зокрема і розорення з метою подальшого вирощування в тому числі багаторічних трав.
Представник відповідача в судове засідання 18.01.2021 не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення 24.12.2020 ухвали суду від 17.12.2020 про відкриття провадження у справі.
Безпосередньо в судовому засіданні 18.01.2021 суд розпочав розгляд справи по суті та почав з`ясування обставин та дослідження доказів, якими обґрунтовуються позовні вимоги.
Ухвалою суду від 18.01.2021 відкладено розгляд справи на 08.02.2021 о 14:30.
В судове засідання 08.02.2021 з`явились представники сторін.
Представник позивача надав суду пояснення та підтримав позовні вимоги.
Представник відповідача проти позову заперечив.
В судовому засіданні 08.02.2021 було оголошено перерву до 16.02.2021.
16.02.2021 до суду від позивача надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи додаткових доказів.
В судове засідання 16.02.2021 з`явились представники сторін.
З`ясувавши фактичні обставини справи, докази на їх підтвердження, виходячи з фактів, встановлених у процесі розгляду справи та правову норму, яка підлягає застосуванню, приймаючи до уваги позицію позивача та заперечення відповідача, суд встановив.
Позов мотивовано тим, що за результатом проведеної перевірки дотримання вимог земельного законодавства було виявлено факт використання не за цільовим призначенням Товариством з обмеженою відповідальністю "Базова асоціація ресурсних систем" земельної ділянки державно форми власності сільськогосподарського призначення площею 11,7864 га, кадастровий номер 2324281400:05:012:0020, яка розташована на території Григорівської сільської ради Пологівсьокого району Запорізької області.
Відповідно до актів обстеження земельної ділянки від 04.09.2020 № 751-ДК/516/АО/10/01/-20 та перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 751-ДК/600/АП/09/01/-20, встановлено, що земельна ділянка площею 11,7864 га з кадастровим номером 2324281400:05:012:0020, розташована на території Григорівської сільської ради Пологівського району Запорізької області. Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-2307771962020 від 24.07.2020 року земельна ділянка площею 11,7864 га, форма власності - державна, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення - 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, вид угідь - сіножаті. Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме земельна ділянка площею 11,7864 га з кадастровим номером 11400:05:012:0020, знаходиться в оренді ТОВ "БАЗОВА АСОЦ1АЦ1Я РЕСУРСНИХ СИСТЕМ" відповідно до договору оренди укладеного з Пологівською районною державною адміністрацією Запорізької області б/н від 10.11.2008 року та додаткової угоди про внесення змін та доповнень до договору оренди землі б/н від 18.01.2012 року. Право оренди земельної ділянки зареєстровано строком до 01.11.2021 року з правом пролонгації, з правом передачі в піднайм (суборенду). Результати обстеження земельної ділянки: при візуальному обстеженні земельної ділянки площею 11,7864 га, кадастровий номер 2324281400:05:012:002011 на території Григорівської сільської ради Пологівського району Запорізької області встановлено, що, що земельна ділянка піддається сільськогосподарській обробці - засіяна соняшником, використовується не зав цільовим призначенням, що є порушенням п. "Г" ст. 211 Земельного кодексу України та ст. 53 КУпАП.
За результатом вказаної перевірки складено протокол від 30.09.2020 № 751-ДК/0152П/07/01/-20.
Постановою від 06.102020 № 751-юк/0154По/08/01/-20 визнано Товариство з обмеженою відповідальністю "Базова асоціація ресурсних систем" винним у вчиненні адміністративного правопорушення передбаченого ст. 53 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу 340, 00 грн.
На підставі складених у ході здійснення перевірки дотримання вимог земельного законодавства матеріалів, відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2007 р. № 963, інспектором, 06.10.2020 було здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням у poзмірі 14635,96 грн.
Позивач зазначає, що примірники розрахунку шкоди,акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства, акту обстеження земельної ділянки, припису та постанови про накладення адміністративного стягнення надіслано на адресу відповідача 06.10.2020 поштовим відправленням № 6909501042692.
Однак, відповідачем вказана сума грошових коштів у добровільному порядку не сплачена та відповідно виявлені порушення не усунуті.
Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі з наступних підстав.
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", далі Закону № 963-IV.
В силу статті 5 Закону № 963-IV Державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
За приписами п. "а" ч. 1 ст. 6 Закону № 963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частинні виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.
Статтею 9 Закону № 963-IV передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, зокрема, проведення перевірок.
Як вбачається з матеріалів справи, державним інспектором - начальником відділу контролю за використанням та охороною земель у Гуляйпілському, Більмацькому, Оріхівському, Пологівському, Розівському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Тетяною IBAHEHKO здійснено обстеження земельної ділянки площею 11,7864 га з кадастровим номером 2324281400:05:012:0020, яка знаходиться на території Григорівської сільської ради Пологівського району Запорізької області.
Відповідно до актів обстеження земельної ділянки від 04.09.2020 № 751-ДК/516/АО/10/01/-20 та перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 751-ДК/600/АП/09/01/-20, встановлено, що земельна ділянка площею 11,7864 га з кадастровим номером 2324281400:05:012:0020, розташована на території Григорівської сільської ради Пологівського району Запорізької області. Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-2307771962020 від 24.07.2020 року земельна ділянка площею 11,7864 га, форма власності - державна, категорія земель землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення - 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, вид угідь - сіножаті. Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме земельна ділянка площею 11,7864 га з кадастровим номером 11400:05:012:0020, знаходиться в оренді ТОВ "БАЗОВА АСОЦ1АЦ1Я РЕСУРСНИХ СИСТЕМ" відповідно до договору оренди укладеного з Пологівською районною державною адміністрацією Запорізької області б/н від 10.11.2008 року та додаткової угоди про внесення змін та доповнень до договору оренди землі б/н від 18.01.2012 року. Право оренди земельної ділянки зареєстровано строком до 01.11.2021 року з правом пролонгації, з правом передачі в піднайм (суборенду).
Так, розпорядженням голови Пологівської районної державної адміністрації № 307 від 16.05.2007 передано в оренду ПП "АФ "Григорівська" на умовах зазначених в додатку 1, земельну ділянку згідно зі схемою її розміщення на території Григорівської сільської ради для вирощування сільськогосподарської продукції загальною площею 52,3 га.
Додатком № 1 до розпорядження визначені умови передачі земельної ділянки в оренду, зокрема встановлено термін оренди на 5 років до 01.11.2011 та з використанням лише за цільовим призначенням, тобто для вирощування сільськогосподарської продукції.
В подальшому, розпорядженням голови Пологівської районної державної адміністрації № 653 від 04.11.2008 внесено зміни до п. 2 додатка № 1 до розпорядження № 307 від 16.05.2007 та викладено у новій редакції: "Довгострокова Оренда на 15 років до 01.11.2021 року".
В матеріалах справи міститься договір оренди землі б/н від 10.11.2008, укладений між Пологівською сільською радою, як Орендодавцем, та Приватним підприємством "Агрофвірма Григорівська", як Орендарем, відповідно до якого на підставі розпорядження голови Пологівської райдержадміністрації від 15.05.2007 року № 307 зі змінами Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування землі сільськогосподарського призначення державної власності (резервний фонд) на території Григорівської сільської ради Пологівського району запорізької області - далі Договір.
Пунктом 2 Договору визначено, що в оренду передається земельна ділянка площею 11,7864 га (сіножаті).
Вказану земельну ділянку передано за актом приймання передачі від 31.12.2008 в оренду терміном до 01.11.2021.
Додатковою угодою від 18.01.2012, укладеною між Приватним підприємством "Агрофірма Григорівська" як Первісним орендарем, Товариством з обмеженою відповідальністю "Базова асоціація ресурсних систем" як Новим орендарем та Пологівською районною державною адміністрацією Запорізької області як Орендодавцем, внесено зміни до Договору, відповідно до яких Новий орендар займає місце Первісного Орендаря в зобов`язаннях, що виникли з договору оренди землі (Основного договору) в обсязі та на умовах, що існують на момент укладення Додаткової угоди.
Пунктом 1.4 Додаткової угоди сторони погодили, що Орендодавець земельної ділянки погоджується з тим, що до Нового орендаря переходять всі права i обов`язки, передбачені договором оренди землі, зареєстрованим в Пологівському райвідділі Запорізької регіональної філії Центру "ДЗК" 31.12.2008 року за № 040827600239.
У пункті 1.5 сторони домовилися про те, що земельна ділянка передається Новому орендарю у такому стані, який дає можливість її використання за цільовим призначенням для сільськогосподарського виробництва.
Первісний орендар зобов`язаний у 3-денний термін з дня підписання цієї угоди передати за актом прийому - передачі земельну ділянку у стані, передбаченому цим договором Новому орендарю, що зазначено у п. 2.1.1. Додаткової угоди.
Так, до матеріалів справи не наданий акт приймання-передачі земельної ділянки на виконання умов Додаткової угоди. Однак, під час розгляду справи відповідач не заперечував стосовно факту перебування земельної ділянки в користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю Базова асоціація ресурсних систем площею 11,7864 га за кадастровим номером
Враховуючи те, що факт користування вказаною земельною ділянкою визнається позивачем та відповідачем, суд з урахуванням ч. 1 ст. 75 ГПК України не має обґрунтованих підстав вважати вказані обставини недостовірними або визнаними у зв`язку з примусом.
Разом з тим, під час розгляду справи позивачем надано службову записку від 15.02.2021 № 0-8-0.31-115/110-21 відповідно до якої Відділ у Пологівському районі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області повідомляє, що земельна ділянка площею 11,7864 га з кадастровим номером 2324281400:05:012:0020 входить до складу земель резервного фонду площею 52,3 га, які 16.05.2007 року розпорядженням голови Пологівської РДА № 307 були передані в оренду ПП "Агрофірма Григорівська".
В ході проведеної перевірки складено акт обстеження земельної ділянки від 04.09.2020 № 751-ДК/516/АО/10/01/-20 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 751-ДК/600/АП/09/01/-20. У вищевказаних актах зафіксовані результати обстеження земельної ділянки. Зокрема зазначено, що при візуальному обстеженні земельної ділянки площею 11,7864 га, кадастровий номер 2324281400:05:012:002011 на території Григорівської сільської ради Пологівського району Запорізької області встановлено, що земельна ділянка піддається сільськогосподарській обробці - засіяна соняшником, використовується не за цільовим призначенням, що є порушенням п. "Г" ст. 211 Земельного кодексу України та ст. 53 КУпАП.
За результатом вказаної перевірки складено протокол від 30.09.2020 № 751-ДК/0152П/07/01/-20.
Постановою від 06.102020 № 751-юк/0154По/08/01/-20 визнано Товариство з обмеженою відповідальністю "Базова асоціація ресурсних систем" винним у вчиненні адміністративного правопорушення передбаченого ст. 53 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу 340, 00 грн.
Позивач зазначає, що примірники розрахунку шкоди,акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства, акту обстеження земельної ділянки, припису та постанови про накладення адміністративного стягнення надіслано на адресу відповідача 06.10.2020 поштовим відправленням № 6909501042692.
Відповідно до роздруківки Укрпошти відстеження пересилання відправлення за штрихкодовим ідентифікатором № 6906301116021 вручено 08.10.2020. Тобто відповідач отримав документи 08.10.2020.
Доказів оскарження протоколу від 30.09.2020 № 751-ДК/0152П/07/01/-20 та постанови від 06.102020 № 751-юк/0154По/08/01/-20 до матеріалів справи не надано.
Відповідно до положень статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною першою статті 1 Земельного кодексу України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Згідно з частинами першою та другою статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї) (частина третя статті 2 Земельного кодексу України).
Відповідно до частини першої статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, до яких відносять землі сільськогосподарського призначення.
Абзацом першим частини п`ятої статті 20 Земельного кодексу України передбачено, що види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 Земельного Кодексу України (абзац другий частини п`ятої статті 20 Земельного кодексу України).
Відповідно до пункту "г" частини першої статті 21 Земельного кодексу України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для притягнення до відповідальності відповідно до закону громадян та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель.
Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Приписами статті 188 Земельного кодексу України визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Закон України від 19 червня 2003 року № 962-IV "Про охорону земель",далі - Закон № 962-IV, визначає правові, економічні та соціальні основи охорони земель з метою забезпечення їх раціонального використання, відтворення та підвищення родючості ґрунтів, інших корисних властивостей землі, збереження екологічних функцій ґрунтового покриву та охорони довкілля.
Статтею 2 Закону № 962-IV передбачено, що об`єктом особливої охорони держави є всі землі в межах території України.
Частиною першою статті 19 Закону № 962-IV закріплено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Державний контроль за додержанням вимог законодавства про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів (частина друга статті 19 Закону № 962-IV).
Згідно з частиною третьою статті 19 Закону № 962-IV порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Статтею 35 Закону № 962-IV регламентовано, що власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України, проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів, абезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку тощо.
Відповідно до частин першої, другої статті 36 Закону № 962-IV охорона земель сільськогосподарського призначення забезпечується на основі реалізації комплексу заходів щодо збереження продуктивності сільськогосподарських угідь, підвищення їх екологічної стійкості та родючості ґрунтів, а також обмеження їх вилучення (викупу) для несільськогосподарських потреб. Зміна цільового призначення земель сільськогосподарського призначення допускається лише за умови обґрунтування доцільності такої зміни в порядку, визначеному законом.
Власники та землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок зобов`язані здійснювати заходи щодо охорони родючості ґрунтів, передбачені цим Законом та іншими нормативно-правовими актами України. Використання земельних ділянок способами, що призводять до погіршення їх якості, забороняється (частини перша, друга статті 37 Закону № 962-IV).
Відповідно до приписів частини третьої статті 37 Закону № 962-IV на землях сільськогосподарського призначення може бути обмежена діяльність щодо: вирощування певних сільськогосподарських культур, застосування окремих технологій їх вирощування або проведення окремих агротехнічних операцій; розорювання сіножатей, пасовищ; використання деградованих, малопродуктивних, а також техногенно забруднених земельних ділянок; необґрунтовано інтенсивного використання земель.
Так, відповідно до наданих до матеріалів справи доказів, на підставі Договору оренди землі б/н від 10.11.2008, укладеного між Пологівською сільською радою, як Орендодавцем, та Приватним підприємством "Агрофвірма Григорівська", як Орендарем (відповідно до Додаткової угоди від 18.01.2012 новим Орендарем є ТОВ "Базова асоціація ресурсних систем") останньому передано в оренду земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 11,7864 га зі складом угідь -сіножаті.
Згідно з Переліком угідь згідно з Класифікацією видів земельних угідь (КВЗУ), який є Додатком 4 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051:
Рілля - сільськогосподарські угіддя, які систематично обробляються і використовуються під посіви сільськогосподарських культур, включаючи посіви багаторічних трав, а також чисті пари (ГОСТ 26640-85) та парники, оранжереї і теплиці. До ділянок ріллі не належать сіножаті і пасовища, що розорані з метою їх докорінного поліпшення і використовуються постійно під трав`яними кормовими культурами для сінокосіння та випасання худоби, а також міжряддя садів, які використовуються під посіви;
Сіножаті - сільськогосподарські угіддя, які систематично використовуються для сінокосіння (ГОСТ 26640-85), до яких потрібно включати рівномірно вкриті деревинною та чагарниковою рослинністю площею до 20 відсотків ділянки;
Пасовища - сільськогосподарські угіддя, які систематично використовуються для випасання худоби (ГОСТ 26640-85); рівномірно вкриті деревинною та чагарниковою рослинністю площею до 20 відсотків ділянки.
Відповідно до частини другої статті 10 Закону України від 9 квітня 1999 року № 591-XIV "Про рослинний світ" заготівля сіна та випасання худоби є спеціальним використанням природних рослинних ресурсів, яке може здійснюватись за умов додержання вимог законодавства.
Отже, діюче законодавство чітко дає зрозуміти, що вказані види сільськогосподарських угідь можуть використовуватися виключно для сінокосіння.
Не зважаючи на вищезазначені положення діючого законодавства України, ТОВ "Базова асоціація ресурсних систем" розорало одержані ним в оренду земельні ділянки сільськогосподарського призначення, склад угідь - сіножаті, та вирощує на них сільськогосподарські культури - соняшник (що зафіксовано у актах обстеження земельної ділянки від 04.09.2020 № 751-ДК/516/АО/10/01/-20 та перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 751-ДК/600/АП/09/01/-20) суперечить статусу цих сільськогосподарських угідь і є порушенням вимог природоохоронного законодавства та законодавства щодо використання та охорони земель.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2016 року № 482 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи (абзац перший пункту 7 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15).
Відповідно до підпункту 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, Держгекадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності.
Головне управління Держгеокадастру у Запоріщькій області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане (абзац перший пункту 1 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17 листопада 2016 року № 308 у редакції наказу Держгеокадастру від 20.02.2020).
Згідно з підпунктом 30 пункту 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області останнє відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення.
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля визначає Закон України від 19 червня 2003 року № 963-IV "Про державний контроль за використанням та охороною земель" (далі - Закон № 963-IV).
Статтею 4 Закону № 963-IV визначено, що об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Згідно з статтею 5 Закону № 963-IV державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Згідно з положеннями статті 6 Закону № 963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.
Статтею 9 Закону № 963-IV передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб; участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об`єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель; розгляду документації із землеустрою, пов`язаної з використанням та охороною земель; проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.
Згідно з частиною першою статті 10 Закону № 963-IV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:
безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;
давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;
у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;
викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;
передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;
проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;
звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.
Отже, до повноважень державного інспектора віднесено, зокрема, надання обов`язкових для виконання вказівок (приписів) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом.
На підставі складених у ході здійснення перевірки дотримання вимог земельного законодавства матеріалів, відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2007 р. № 963, інспектором, 06.10.2020 було здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням у poзмірі 14635,96 грн.
Згідно із ст. 22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками, зокрема, є втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки). Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розміні.
Статтею 1166 ЦК України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Аналогічним чином питання відшкодування збитків врегульовано Господарським кодексом України.
Так, відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 217 Господарського кодексу України господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.
Статтею 224 ГК України передбачено, що учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Частиною 3 ст. 56 Закону України Закону 962-IV "Про охорону земель" передбачено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили згідно вимог ч. 2 статті 86 ГПК України. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Позивачем доведено суду порушення норм законодавства щодо використання земель та використання земельної ділянки не за цільовим призначенням з боку відповідача та правомірність нарахування та стягнення заподіяної внаслідок цього шкоди.
Відповідач доказів добровільної оплати нарахованого розміру шкоди не надав. Контрозрахунок заявленої до стягнення суми також не надав.
За таких обставин, позовні вимоги Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Базова асоціація ресурсних систем" шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, в сумі 14635,96 грн. обґрунтовані та підлягають задоволенню.
Витрати зі сплати судового збору в сумі 2102,00 грн. покладаються на відповідача у справі - Товариство з обмеженою відповідальністю "Базова асоціація ресурсних систем" згідно із п. 1 ч. 4 ст. 129 ГПК України.
У судовому засіданні, яке відбулося 16.02.2020, відповідно до частини 1 статті 240 ГПК України, було проголошено скорочений текст рішення, а саме його вступну та резолютивну частини.
Керуючись ст. ст. 7, 8, 13, 74, 86, 123, 129, 233, 236, 238, ч. 1 ст. 240, 247-252 ГПК України, суд
В И Р І Ш И В
1. Позовні вимоги Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Базова асоціація ресурсних систем" задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Базова асоціація ресурсних систем", 70661, Запорізька область, Пологівський район, с. Григорівка, вул. Комарова, буд. 109, ідентифікаційний код 37483011, на користь Державного бюджету України за наступними реквізитами: р/р № UA338999980314000611000008240, банк: Казначейство України (ЕАП), ЄДРПОУ 37964024, одержувач: УК у Пологів.рн/Григорів/24062200 шкоду, заподіяну внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням в сумі 14635 (чотирнадцять тисяч шістсот тридцять п`ять) грн. 96 коп., видавши наказ.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Базова асоціація ресурсних систем", 70661, Запорізька область, Пологівський район, с. Григорівка, вул. Комарова, буд. 109, ідентифікаційний код 37483011, на користь:
- Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, 69095, м. Запоріжжя, вул. Українсьска, буд. 50, ідентифікаційний код 39820689, витрати зі сплати судового збору в сумі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп., видавши наказ.
Повне рішення складено - 03.03.2021 року
Суддя О.Г. Смірнов
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 16.02.2021 |
Оприлюднено | 09.03.2021 |
Номер документу | 95342673 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Смірнов О.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні