Рішення
від 22.02.2021 по справі 924/1063/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"23" лютого 2021 р. Справа №924/1063/20

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Димбовського В.В., при секретарі судового засідання Потербі О.О., розглянувши матеріали справи

за позовом Першого заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури, м.Старокостянтинів

в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький

до Фермерського господарства "Червона калина" Старокостянтинівський район, с. Григорівка

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 09.01.2003р.

Представники сторін:

від прокуратури: Коломий О.Є. згідно наказу №46 від 11.09.2020р.;

від позивача: не з`явився;

від відповідача: Червятюк І.В. голова ФГ "Червона калина".

У судовому засіданні, згідно ч. 1 ст. 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Процесуальні дії:

Ухвалою суду від 28.09.2020р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 28.10.2020р. продовжено строк проведення підготовчого провадження тридцять днів, розгляд справи у підготовчому засіданні відкладено на 17.11.2020р.

У підготовчому судовому засіданні 17.11.2020р. оголошено перерву на 30.11.2020р., продовжено відповідачу строк для подання відзиву на позов до наступного судового засідання по 30.11.2020р.(включно).

У зв`язку із тимчасовою непрацездатністю судді Димбовського В.В. у період 25.11.2020р. по 02.12.2020р., судове засідання у справі 30.11.2020р. не відбулося.

Ухвалою суду від 03.12.2020р. підготовче засідання у справі №924/1063/20 призначено на 15.12.2020р.

У підготовчому судовому засіданні 15.12.2020р. відмовлено в задоволенні усних клопотань представника відповідача про залучення нового позивача та заміну відповідача по справі; підготовче провадження по справі №924/1063/20 закрито та призначено справу до розгляду по суті на 28.12.2020р.

У судовому засіданні 28.12.2020р. оголошено перерву на 12.01.2021р.

12.01.2021р. у судовому засіданні оголошено перерву на 26.01.2021р.

У зв`язку із тимчасовою непрацездатністю судді Димбовського В.В. у період з 26.01.2021р. по 10.02.2021р., судове засідання у справі 26.01.2021р. не відбулося.

Ухвалою суду від 11.02.2021р. судове засідання у справі №924/1063/20 призначено на 23.02.2021р.

Суть спору: Перший заступник керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури, м.Старокостянтинів в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький до Фермерського господарства "Червона калина" Старокостянтинівський район, с. Григорівка про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 09.01.2003р.

В обґрунтування позову посилається на таке. Розпорядженням районної державної адміністрації від 25.11.2002р. № 249/2002-р ОСОБА_1 передано в оренду земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною площею 39 га, яка розташована за межами населених пунктів Миролюбненської сільської ради Старокостянтинівського району для ведення товарного виробництва. На підставі вказаного розпорядження 09.01.2003 року між Старокостянтинівського районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 39 га (на даний час кадастровий номер 6824285600:06:018:0007 - 32,1049 га), розташованої за межами населених пунктів Миролюбненської сільської ради для ведення товарного виробництва. 22.10.2002р. ОСОБА_1 зареєстровано фермерське господарство "Червона калина". Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ОСОБА_2 є підписантом та керівником ФГ "Червона калина".

Прокурор звертає увагу суду на ту обставину, що на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 27.11.2018р. надано згоду на відновлення меж вищевказаної земельної ділянки. За результатами розроблення технічної документації із землеустрою, розробленої ЗАЦ "Карат", встановлено, що в користуванні ОСОБА_1 перебуває земельна ділянка площею 32,1049 га. Земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 6824285600:06:018:0007. Згідно відомостей з Державного земельного кадастру земельна ділянка площею 39 га (на даний час кадастровий номер 6824285600:06:018:0007 -32,1049 га) перебуває в користуванні у ОСОБА_1 (ФГ "Мальва") терміном на 49 років.

Прокурор наголошує на тому, що вартість земельної ділянки, яка перебуває у користуванні ФГ "Червона калина" складає 978461 грн. (згідно довідника нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь по Хмельницькій області станом на 01.01.2020 вартість 1 га ріллі становить 30477 грн.). Рішенням Миролюбненської сільської ради Старокостянтинівського району №2 від 21.06.2019 затверджено ставки земельного податку за використання земель за межами населених пунктів, нормативно грошову оцінку яких не проведено, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва для юридичних осіб в розмірі 4%. Враховуючи те, що нормативна грошова оцінка землі використовується для визначення розміру орендної плати (ст. 289 ПК України), а розмір орендної плати є істотною умовою договору, вказівка у договорі на 907,6 грн. орендної плати в рік суперечить пропозиції ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області що встановлення розміру орендної плати в розмірі 12% від нормативно грошової оцінки. Відповідно до п. 2.2 Договору орендна плата за землю збільшується при зміні розміру земельного податку відповідно до Законів України, при цьому сторони укладають додаткову угоду, яка є невід`ємною частиною цього договору оренди.

Як зауважує прокурор, з метою приведення у відповідність вимогам чинного законодавства розміру орендної плати за вказану земельну ділянку Старокостянтинівською місцевою прокуратурою 25.09.2018, 19.02.2019, 06.05.2019, 11.11.2019, 13.01.2020, 16.03.2020 направлено листи до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області. На виконання листів місцевої прокуратури Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області 23.10.2018, 16.11.2018, 12.03.2019, 11.05.2019, 06.12.2019, 30:01.2020, 09.04.2020 письмово повідомлено ОСОБА_1 (ФГ "Червона Калина") про необхідність внесення змін до Договору оренди земельної ділянки з метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог законодавства. Доказом відправлення ОСОБА_1 (ФГ "Червона Калина") листів з пропозицією внесення відповідних змін до Договору оренди є квитанції у поштові відділення та відповідь відповідача від 13.11.2018р.

Прокурор наголошує на тому, що до місцевого бюджету не надходить орендна плата в розмірі 39138,44 грн. в рік, а фактична сплата орендарем за використання земельних ділянок становить 3900 грн. в рік за всю площу - згідно інформації Миролюбненської сільської ради Старокостянтинівського району від 28.04.2020р. Старокостянтинівською місцевою прокуратурою 16.03.2020 направлено на адресу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області лист про те, чи вживались ГУ Держгеокадастру в області додаткові заходи до ОСОБА_1 (ФГ "Червона Калина") щодо приведення розміру орендної плати за землю у відповідність до вимог законодавства, у тому числі в судовому порядку, та чи вживатимуться такі заходи у подальшому. Згідно відповіді від 09.04.2020 №10-22-0.6-2016/2-20 заходи щодо приведення розміру орендної плати за вказану земельну ділянку у відповідність до вимог законодавства в судовому порядку не вживались і вживатись самостійно не будуть. 18.09.2020 Старокостянтинівською місцевою прокуратурою направлено на адресу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомлення про встановлення підстав та намір здійснювати представництво їх інтересів в суді з даного питання. Враховуючи що ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області з березня 2019 року по даний час самостійно заходи щодо усунення вказаних порушень (в тому числі звернення до суду) не вживались, що свідчить про здійснення захисту інтересів держави неналежним чином, прокурор пред`являє цей позов в інтересах держави в особі ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області.

Представник прокуратури в судовому засіданні позов підтримав, наполягав на його задоволенні.

Представник позивача в судове засідання не з`явився.

Відповідач ( ОСОБА_3 - голова ФГ "Червона калина") в судовому засіданні не заперечував проти позову, просив суд визначити мінімальний розмір орендної плати за земельну ділянку, усно зазначив, що земельна ділянка, отримана за договором оренди землі від 09.01.2003р. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, використовується відповідачем. Також зазначив, що використання земельної ділянки не пов`язане з діяльністю фізичної особи-підприємця Червятюка І.В.

Суд під час розгляду матеріалів справи встановив наступні обставини.

09.01.2003р. між Старокостянтинівською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами розділу 1 якого орендодавець на підставі розпорядження від 25.11.2002 року №249/2002 р, та додатка до цього розпорядження від 25.11.2002 року надає, а орендар приймає у тимчасове платне користування на умовах оренди земельну ділянку з земель запасу, розташовану на території Миролюбненської сільської ради Старкостянтинівського району Хмельницької області (згідно з планом (схемою) земельної ділянки, що додається до договору оренди), площею 39,00 га, яка надається у тимчасове платне користування на умовах оренди строком на 49 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

У п. 2.1 договору передбачено, що плата за землю становить 10,22 грн. за один га в рік, загальна орендна плата за рік становить 398,58 грн., які орендар зобов`язався сплачувати до 15 серпня поточного року.

Згідно з п. 2.2 договору орендна плата за землю збільшується при зміні розміру земельного податку відповідно до Законів України, при цьому сторони укладають додаткову угоду, яка є невід`ємною частиною цього договору.

У відповідності до п. 3.1.2 договору орендодавець має право вносити зміни в розділ 2 цього договору щодо розміру і строків внесення плати за землю та в разі зміни ставки земельного податку в законодавчому порядку.

За п. 4.1 договору зміна умов договору оренди землі можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди. Щодо зміни умов договору оренди, спір вирішується в судовому порядку.

У відповідності до п. 4.2 договору договір оренди землі припиняється у разі: закінчення терміну на який було укладено договір; розірвання договору у встановленому порядку; примусового вилучення земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності у порядку, передбаченому законодавством України; ліквідації юридичної особи орендаря; поступлення заяв на виділенні земельних паїв із земель резерву.

Згідно з п. 7.5 договору у разі недосягненні згоди щодо зміни умов цього договору спори, пов`язані з орендою вирішуються в судовому порядку.

Договір підписано сторонами, посвідчено державним нотаріусом Завадською О.П. зареєстровано в реєстрі за №7.

Відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 22.10.2002р. зареєстровано в реєстрі фермерське господарство "Червона калина" (31150, Хмельницька область, Старокостянтинівський район, с. Григорівка, код 31819648, засновник (керівник) - ОСОБА_1 ).

Відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, державна реєстрація фізичної особи-підприємця Червятюка І.Г. здійснена 10.10.2018р. (номер запису: 26770000000008499), види діяльності: роздрібна торгівля з лотків і на ринках іншими товарами (основний); роздрібна торгівля з лотків і на ринках харчовими продуктами, напоями та тютюновими виробами.

Відповідно до заяви ОСОБА_1 від 29.10.2018р., адресованої начальнику Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_1 просив надати дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності площею 39 га за межами населених пунктів Миролюбненської сільської ради без зміни цільового використання, дана земельна ділянка перебуває у користуванні, що підтверджується договором оренди земельної ділянки - реєстраційний номер державного нотаріуса №7 від 09.01.2003р.

У листі від 13.11.2018р. ОСОБА_1 , адресованому Головному управління Держгеокадастру в Хмельницькій області, зазначається про те, що ОСОБА_1 29.10.2018р. подано заяви про надання дозволу на виготовлення тех. документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі для ведення ф/г господарства площею 39 га Миролюбненська с/р. і 11 га Григорівська с/рада Старокостянтинівського району. Після цього ОСОБА_1 буде розроблено нормативно-грошова оцінка по цим ділянкам і здійснена проплата згідно норм чинного законодавства.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 27.11.2018р. надано згоду гр. ОСОБА_1 на відновлення меж земельної ділянки загальною площею 39,0000 га, що перебуває в оренді на підставі договору оренди від 09.01.2003р., для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населених пунктів Миролюбненської сільської ради.

Згідно заяви ОСОБА_1 від 29.01.2019р., адресованої директору Земельно-аграрного центру "Карат", ОСОБА_1 просив виготовити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка знаходиться за межами населених пунктів за адресою: Миролюбненська сільська рада Старокостянтинівський район Хмельницька область для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Площа земельної ділянки 39,0000 га.

У листі від 25.09.2018р. керівника місцевої прокуратури, адресованому першому заступнику прокурора Хмельницької області, для подальшого спрямування в Головне управління Держгеокадастру в Хмельницькій області надіслано лист щодо приведення у відповідність до вимог закону розміру орендної плати у договорі оренди земельної ділянки загальною площею 39,00 га укладеного 09.01.2003р. між Старокостянтинівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 .

Керівник Старокостянтинівської місцевої прокуратури у листі від 25.09.2018р. запропонував Начальнику Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області вирішити питання щодо вжиття заходів, спрямованих на приведення до вимог закону розміру орендної плати у договорі оренди від 09.01.2003р., шляхом приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог ст.ст. 277, 284, 288 Податкового кодексу України. Запропоновано розпоряднику земель сільськогосподарського призначення державної форми власності спрямувати на адресу орендаря (рекомендованим листом з повідомленням про вручення) пропозицію із долученням проекту додаткової угоди до договору оренди укладеного 09.01.2003 між Старокостянтинівською райдержадміністрацією та ОСОБА_1 .

Так, Старокостянтинівською місцевою прокуратурою, окрім листа від 25.09.2018р., також направлялися листи аналогічного змісту Головному управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області 19.02.2019р., 06.05.2019р., 11.11.2019р., 13.01.2020р. та 16.03.2020р.

Головне управління Держгеокадастру в Хмельницькій області у листі від 23.10.2018р. №31-22-0.6-6689/2-18 запропонувало ОСОБА_1 переглянути розмір орендної плати за користування земельними ділянками, в тому числі - за договором оренди від 09.01.2003р. Зазначено, що у разі заперечення чи недосягнення взаємної згоди, щодо внесення відповідних змін до договорів оренди Головне управління залишає за собою право розірвати вищезазначені договори оренди земельних ділянок, або внести відповідні зміни в частині розміру орендної плати в судовому порядку. Направлення листа підтверджується описом вкладення у цінний лист та фіскальним чеком від 24.10.2018р.

Із аналогічними пропозиціями позивач надсилав відповідачу також листи від 30.03.2018р., від 21.06.2019р. та від 04.12.2019р.

У листі Першого заступника керівника місцевої прокуратури від 19.02.2019р., адресованому Начальнику Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, зазначається, що з метою досудового врегулювання спору, прокуратурою 04.10.2018 за №05/1-211вих-18 та №05/1-230вих-18 на адресу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій област надіслано листи з метою досудового врегулювання спору щодо приведення у відповідність договору оренди земельної ділянки від 9 січня 2003 року, укладеного між Старокостянтинівською райдержадміністрацією та ОСОБА_1 , за яким останньому передано в оренду земельну ділянку загальною площею 39,00 га, із земель запасу Миролюбненської сільської ради.

Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у листі від 12.03.2019р., адресованому Старокостянтинівській місцевій прокуратурі, зазначило, що 29.10.2018 року гр. ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області щодо надання згоди на відновлення меж земельних ділянок, які перебувають у його користуванні згідно договору оренди від 09.01.2003р. За результатами розгляду клопотань гр. ОСОБА_1 . Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області прийнято накази від 22.11.2018 року №22-8651-СГ та №22-8652-СГ "Про надання згоди на відновлення меж" земельних ділянок площею 11 га та площею 39 га. На даний час з відповідними документами гр. ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про перегляд вищезазначених договорів оренди в частині розміру орендної плати відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України не звертався.

Матеріали справи містять матеріали технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва що знаходиться за межами населених пунктів за адресою: Миролюбненська сільська рада Старокостянтинівський район Хмельницька область (замовник: ОСОБА_1 ). Технічна документація виготовлена Земельно-аграрним центром "Карат" за договором №29-01/19-8 від 29.01.2019р.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, земельна ділянка з кадастровим номером 6824285600:06:018:0007, площею 32,1049 га належить ОСОБА_1 (інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки - технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), 29.01.2019; ЗАЦ "Карат").

Рішенням Миролюбненської сільської ради Старокостянтинівського району №2 від 21.06.2019р. затверджено ставки земельного податку за використання земель за межами населених пунктів, нормативно грошову оцінку яких не проведено, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва для юридичних осіб в розмірі 4,000% (додаток 4.1).

Відповідно до довідника показників нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь в Україні станом на 01.01.2020* по Хмельницькій області вартість ріллі, перелогів складала 30477,00 грн. за гектар, вартість багаторічних насаджень складала 52756,57 грн. за гектар, вартість сіножат - 6763,90 грн. за гектар, вартість пасовищ - 5258,51 грн. за гектар. Значення нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарських угідь відповідно до загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення.

У листі Миролюбненської сільської ради від 28.04.2020р. №231, адресованому прокурору Старокостянтинівської місцевої прокуратури, зазначається, що у користуванні ФГ "Мальва", ОСОБА_4 , знаходяться земельні ділянки: земельна ділянка площею - 10,00 га кадастровий номер 6824285600:06:028:0002 (договір-оренди від 11.10.2012 року, що діє до 11.10.2027 року). За користування земельною ділянкою від ФГ "Мальва" надійшло орендної плати до бюджету сільської ради: 2019 рік - 4002,77 грн. (400,28 грн/га), 2020 рік - 1002,00 грн (400,28 грн/га); земельна ділянка площею - 10,00 га кадастровий . номер 6824285600:06:028:0001 (договір оренди від 17.08.2005 року, що діє до 11.05.2025 року). За користування земельною ділянкою від ФГ "Мальва" надійшло орендної плати до бюджету сільської ради: 2019 рік - 414,15 грн. (41,42 грн/га), 2020 рік - 108,00 грн. (41,42грн/га). У користуванні ФГ "Червона калина" ОСОБА_1 знаходиться земельна ділянка площею - 39,00 га кадастровий номер 6824285600:06:018:0007 (договір оренди від 22.01.2003 року, що діє до 09.01.2052 року). За користування земельною ділянкою від ФГ "Червона калина" надійшло орендної плати до бюджету сільської ради: 2019 рік - 3900,00 грн. (100,00 грн/га), 2020 рік - 3900,00 грн. (100,00 грн/га).

18.09.2020р. Старокостянтинівська місцева прокуратура листом повідомила Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про намір здійснення прокурором представництва в суді законних інтересів держави в особі ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області шляхом пред`явлення до господарського суду Хмельницької області позову про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 09.01.2003р.

Аналізуючи надані докази та пояснення представників сторін, оцінюючи їх у сукупності, суд приймає до уваги наступне.

Згідно ч.3 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах(ч.4 ст. 53 ГПК України).

Статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу.

Звертаючись до відповідного суб`єкта владних повноважень до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої палати Верховного Суду від 26.05.2020р. у справі № 912/2385/18.

У даній справі Перший заступник керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури звернувся до суду в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із позовними вимогами до фермерського господарства "Червона калина" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, оскільки ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області не вживало заходів щодо усунення порушень чинного законодавства України.

Суд враховує, що відповідно до ч. 4 ст. 4 Закону України "Про оренду землі" орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.

01.01.2013 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 № 5245-17, відповідно до якого райдержадміністрації не наділено повноваженнями щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів. Вищезазначені повноваження передано до центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів.

Наказом Міністерства аграрної політики України від 25.01.2013 № 40 затверджені зміни до Положення про Головні управління Держземагенства в областях, згідно з пунктом 4.32 якого Головні управління Держземагенства в областях були наділені повноваженнями передавати відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб в межах областей.

Відповідно до пунктів 2 та 5 частини першої постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 № 442 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" Державне агентство земельних ресурсів України реорганізоване шляхом перетворення в Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру є правонаступником Державного агентства земельних ресурсів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 5 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, у тому числі і Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області. Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.03.2015 № 294-р "Питання Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" функції та повноваження Державного агентства земельних ресурсів у зв`язку з розформуванням покладено на Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.

Приймаючи до уваги вищенаведене, розпорядником земель за договором оренди землі від 09.01.2003р. є Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.

Суд встановив, що прокурор неодноразово направляв на адресу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області листи, у яких просив надати інформацію про вжиті заходи щодо приведення до законодавчо встановленого розміру орендної плати у договорі оренди землі, укладеного з ОСОБА_1 .

У відповідь на вказані листи Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомляло, що останнім направлялись листи ОСОБА_1 із пропозицією переглянути умови договору оренди в частині розміру орендної плати. Проте, відповіді не надходило, додаткова угода не укладалась.

Так як Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області протягом розумного строку самостійно не звернулося до суду з позовом в інтересах держави, то 18.09.2020р. Старокостянтинівська місцева прокуратура листом повідомила Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про намір здійснення прокурором представництва в суді законних інтересів держави в особі ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області та пред`явила до господарського суду Хмельницької області позов про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 09.01.2003р.

Зважаючи на викладене та з огляду на те, що прокурор у позовній заяві навів підставу для представництва інтересів держави, обґрунтував, у чому полягає порушення цих інтересів, та визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, то суд дійшов висновку, що прокурор підтвердив підстави для представництва інтересів держави у цій справі та обґрунтовано звернувся до суду в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.

Суд встановив, що на підставі договору оренди землі від 09.01.2003р. Старокостянтинівська районна державна адміністрація передала в тимчасове платне користування ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 39 га на території Миролюбненської сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 2 Закон України "Про Селянське (фермерське) господарство" від 20.12.1991р. N 2009-XII (в редакції на момент укладення договору оренди 09.01.2003р.) селянське (фермерське) господарство є формою підприємництва громадян України, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією.

Вказане свідчить про те, що предмет договору оренди землі від 09.01.2003р. відповідав меті, з якою утворювалося фермерське господарство.

19.06.2003р. набрав чинності Закон України "Про фермерське господарство".

Зі змісту положень статті 12 Закону України "Про фермерське господарство" вбачається, що землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство.

Судом враховується, що згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ОСОБА_1 являється засновником (керівником) відповідача (Фермерського господарства "Червона калина", код 31819648).

Відповідно до листа Міністерства юстиції України №31-32/174 від 25.09.2006р. (Стосовно обмежень, встановлених пунктом 15 Перехідних положень Земельного кодексу України, щодо використання земель сільськогосподарського призначення) виходячи з преамбули і частини першої статті 1 Закону України "Про фермерське господарство" виробництво товарної сільськогосподарської продукції, її переробку та реалізацію на внутрішньому і зовнішньому ринку з метою отримання прибутку передбачає ведення громадянами фермерського господарства. Така діяльність є підприємницькою.

Громадяни, що отримали земельні ділянки з цільовим призначенням "товарне сільськогосподарське виробництво", займатися товарним сільськогосподарським виробництвом не можуть, оскільки є фізичними особами. Для того щоб зайнятися зазначеною діяльністю, селянин має створити фермерське господарство або будь-який інший суб`єкт господарювання. Фактично на момент отримання фізичною особою земельної ділянки, призначеної для ведення товарного сільськогосподарського виробництва або фермерського господарства, вона не наділена спеціальною правосуб`єктністю, яке надає їй право використовувати дану земельні ділянку за цільовим призначенням.

Використання земель сільськогосподарського призначення громадянами для ведення товарного сільськогосподарського виробництва можливе як шляхом ведення фермерського господарства (ст. ст. 31, 32 ЗКУ), яке є юридичною особою, так і шляхом здійснення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем без статусу юридичної особи (ст. ст. 58, 128 ГКУ).

Судом береться до уваги, що відповідач ( ОСОБА_3 - голова ФГ "Червона калина") в судовому засіданні зазначав, що використання земельної ділянки, отриманої за договором оренди землі від 09.01.2003р., не пов`язане з діяльністю фізичної особи-підприємця Червятюка І.В.

При цьому, відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, державна реєстрація фізичної особи-підприємця Червятюка І.Г. здійснена 10.10.2018р. (номер запису: 26770000000008499), види діяльності: роздрібна торгівля з лотків і на ринках іншими товарами (основний); роздрібна торгівля з лотків і на ринках харчовими продуктами, напоями та тютюновими виробами.

Вказане додатково свідчить про те, що використання земельної ділянки, отриманої за договором оренди землі від 09.01.2003р., не пов`язане з діяльністю фізичної особи-підприємця Червятюка І.В.

В свою чергу, ОСОБА_1 у заяві від 29.10.2018р., адресованій Головному управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області, просив надати дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності площею 39 га за межами населених пунктів Миролюбненської сільської ради без зміни цільового використання, дана земельна ділянка перебуває у користуванні, що підтверджується договором оренди земельної ділянки.

Також, у листі від 13.11.2018р., адресованому Головному управління Держгеокадастру в Хмельницькій області, ОСОБА_1 зазначав про подання 29.10.2018р. заяви про надання дозволу на виготовлення тех. документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі для ведення фермерського господарства площею 39 га Миролюбненської сільської ради.

У відповідь на звернення ОСОБА_1 , Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області наказом від 27.11.2018р. надав згоду на відновлення меж земельної ділянки загальною площею 39,0000 га, що перебуває в оренді на підставі договору оренди від 09.01.2003р., для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населених пунктів Миролюбненської сільської ради.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що земельна ділянка, яка отримана ОСОБА_1 за договором оренди 09.01.2003р., використовувалась для ведення товарного сільськогосподарського виробництва фермерським господарством.

Судом враховується, що ОСОБА_1 отримав земельну ділянку площею 39,00 га за договором оренди від 09.01.2003р., будучи на той час головою ФГ "Червона калина", яке створено 22.10.2002р. Після отримання земельної ділянки ОСОБА_1 не проводив реєстрацію нового фермерського господарства, відповідно, з огляду на визначену п. 1 договору оренди від 09.01.2003р. ціль оренди (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва), суд приходить до висновку про використання земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва вже створеним фермерським господарством - ФГ "Червона калина".

Відповідно до статті 12 Закону України «Про фермерське господарство» земельні ділянки, які використовуються фермерським господарством на умовах оренди, входять до складу земель фермерського господарства.

Судом приймається до уваги, що голова ФГ "Червона калина" Червятюк І.Г. у судовому засіданні 23.02.2021р. підтвердив, що земельна ділянка, яка була передана за договором оренди від 09.01.2003р., використовувалась Фермерським господарством "Червона калина" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 23.06.2020 у справі №922/989/18 дійшла висновку, що з моменту державної реєстрації селянського (фермерського) господарства (фермерського господарства) та набуття ним прав юридичної особи таке господарство на основі норм права набуває як правомочності володіння і користування, так і юридичні обов`язки щодо використання земельної ділянки. Також у цій постанові вказано, що Велика Палата Верховного Суду вже звертала увагу, що у відносинах, а також спорах з іншими суб`єктами, голова фермерського господарства, якому була передана у власність, постійне користування чи оренду земельна ділянка, виступає не як самостійна фізична особа, власник, користувач чи орендар земельної ділянки, а як представник (голова, керівник) фермерського господарства. У таких правовідносинах їх суб`єктом є не фізична особа - голова чи керівник фермерського господарства, а фермерське господарство як юридична особа (постанова Великої Палати Верховного Суду від 20.03.2019 у справі № 615/2197/15-ц).

У зв`язку з викладеним, відповідачем у спорі про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 09.01.2003р. може бути виключно фермерське господарство як юридична особа.

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

У відповідності до ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Приписами ст. 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За змістом абз.4 ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно з п.п. 288.1-288.3 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України).

У п. 2.1 договору сторони визначили, що плата за землю становить 10,22 грн. за один га в рік, загальна орендна плата за рік становить 398,58 грн., які орендар зобов`язався сплачувати до 15 серпня поточного року.

Частиною 1 ст. 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

За змістом п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру податку та орендної плати проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Згідно п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області (п.п. 288.5.1); не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п.п. 288.5.2).

Отже, з урахуванням положень ст. 632 ЦК України, ст. 288 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями ст. 288 Податкового кодексу України.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 13.06.2019р. у справі №910/11764/17, від 17.10.2019р. у справі № 922/53/19.

За змістом ст. 13, ч. 1 ст. 15 та ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Частиною 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2018р. №105 "Про проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" у 2018 році проводилась загальнонаціональна (всеукраїнська) нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення. Вказаною постановою затверджено Порядок проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (далі - Порядок).

Згідно з п. 2 Порядку під загальнонаціональною (всеукраїнською) нормативною грошовою оцінкою земель сільськогосподарського призначення (далі - оцінка) слід розуміти нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення, яка проводиться одночасно на всій території України.

Об`єктом оцінки є землі сільськогосподарського призначення незалежно від форми власності в межах території природно-сільськогосподарських районів (у тому числі гірських природно-сільськогосподарських районів) Автономної Республіки Крим, областей, крім земель сільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, оцінка яких проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. № 213 (п. 5 Порядку).

У відповідності до п. 22 Порядку дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації за формою згідно з додатком 3 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Мінагрополітики від 23 травня 2017 р. № 262.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка розроблена і затверджена рішенням органу місцевого самоврядування та відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру до затвердження технічної документації, діє протягом строку, визначеного частиною другою статті 18 Закону України "Про оцінку земель". У разі коли технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення розроблена, але не затверджена рішенням органу місцевого самоврядування, та/або відомості про таку оцінку не внесені до Державного земельного кадастру до затвердження технічної документації, до Державного земельного кадастру підлягають внесенню та використовуються відомості про оцінку (п. 24 Порядку).

Таким чином, суд приходить до висновку, що визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає положенням ст. 13, ч. 1 ст. 15 та ст. 18 Закону України "Про оцінку земель".

Розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення здійснюється відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2016 року № 831 (далі - Методика), згідно з пунктом 3 якої нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення визначається відповідно до нормативу капіталізованого рентного доходу на землях сільськогосподарського призначення природно-сільськогосподарських районів Автономної Республіки Крим, областей, м. Києва та Севастополя згідно з додатком та показників бонітування ґрунтів шляхом складання шкал нормативної грошової оцінки агровиробничих груп ґрунтів природно-сільськогосподарських районів (для сільськогосподарських угідь).

З огляду на зазначені приписи чинного законодавства України, для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності, нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку.

Судом встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6824285600:06:018:0007, площею 32,1049 га ріллі, зареєстрована в Державному земельному кадастрі 12.04.2019р. Водночас, матеріали справи не містять та учасниками судового розгляду не заперечується, що відповідна технічна документація з технічної грошової оцінки не затверджувалася органом місцевого самоврядування, відтак, у дію не вводилась.

Відповідно до ч. 2 ст.632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 651 вказаного кодексу зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно з п. 2.2 та п. 3.1.2 договору орендна плата за землю збільшується при зміні розміру земельного податку відповідно до Законів України, при цьому сторони укладають додаткову угоду, яка є невід`ємною частиною цього договору. Орендодавець має право вносити зміни в розділ 2 цього договору щодо розміру і строків внесення плати за землю та в разі зміни ставки земельного податку в законодавчому порядку.

За ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для внесення змін до договору оренди землі від 09.01.2003, укладеного між Старокостянтинівською районною державною адміністрацією та Червятюком І.Г. (ФГ "Червона Калина"), виклавши п. 1 договору в наступній редакції: "Орендодавець на підставі розпорядження від 25 листопада 2002 року №249/2002-р та додатка до цього розпорядження від 25 листопада 2002 року №249/2002 року надає, а Орендар приймає в тимчасове платне користування на умовах оренди землі на території Миролюбненської сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області, згідно з планом (схемою) земельної ділянки, що додається до договору оренди), площею 32,1049 га, яка надається у тимчасове платне користування на умовах оренди строком на 49 (сорок дев`ять) років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Кадастровий номер земельної ділянки 6824285600:06:018:0007".

Таким чином, суд погоджується із необхідністю доповнення пункту 1 договору, оскільки вказані зміни узгоджуються з вимогами ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі", якою унормовано, що зазначення кадастрового номеру земельної ділянки в договорі оренди є обов`язковим. Крім того, така істотна умова договору оренди землі та внесення відповідних змін до пункту 1 договору не змінює прав та обов`язків сторін договору, оскільки не покладає на них будь-яких додаткових обов`язків та не надає додаткових прав, а є лише необхідним для відповідності договору фактичному землекористуванню та вимогам законодавства.

З приводу позовних вимог про внесення змін в п. 2.1 договору оренди земельної ділянки від 09.01.2003р. та викладення його в редакції, запропонованій прокурором, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Обґрунтовуючи позовні вимоги у даній справі в частині необхідності внесення змін в п. 2.1 договору оренди земельної ділянки від 09.01.2003р. та визначення нового розміру орендної плати, прокурор посилається на визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

За положеннями ст.188 Господарського кодексу України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України входить до повноважень органів місцевого самоврядування (п. 35 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування").

Як вже зазначалось, рішенням Миролюбненської сільської ради Старокостянтинівського району №2 від 21.06.2019р. затверджено ставки земельного податку за використання земель за межами населених пунктів, нормативно грошову оцінку яких не проведено, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва для юридичних осіб в розмірі 4,000% (додаток 4.1).

Щодо розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення, судом враховується, що відповідно до довідника показників нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь в Україні станом на 01.01.2020* по Хмельницькій області вартість ріллі складала 30477,00 грн. за гектар, а з врахуванням площі земельної ділянки з кадастровим номером 6824285600:06:018:0007 (32,1049 га), суд приходить до висновку про правильне визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки (978461 грн.).

Відтак, розмір орендної плати, визначений у п. 2.1 договору, не відповідає розміру орендної плати, визначеного законом.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).

Згідно з ч. 1 ст. 14 ГПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

У відповідності з п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України та ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно з ч. 1 ст. 237 ГПК України при ухваленні рішення суд вирішує, чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.

В свою чергу, статтею 2 ГПК України унормовано, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Відповідно до частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ч. 1. ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Частиною 1 ст. 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно з ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Обов`язок доказування та подання доказів відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.

При цьому, судом враховується, що Червятюк І.Г. (голова ФГ "Червона Калина") в судовому засіданні 23.02.2021р. не заперечував проти позову, просив суд визначити мінімальний розмір орендної плати за земельну ділянку, зазначив, що земельна ділянка, отримана за договором оренди землі від 09.01.2003р. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, використовується фермерським господарством.

Матеріалами справи підтверджується, що позивач звертався до відповідача із вимогою про внесення змін у договір оренди землі для приведення його у відповідність до вимог чинного законодавства по причині зміни розміру НГО. Проте, оскільки відповідні зміни не внесені, враховуючи норми чинного законодавства, положення договору оренди землі суд зазначає про наявність правових підстав для внесення таких змін в судовому порядку та, відповідно, задоволення позовних вимог Першого заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області до Фермерського господарства "Червона калина" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 09.01.2003р..

Витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача у зв`язку з задоволенням позову.

Керуючись ст. 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Внести зміни до договору оренди землі від 09.01.2003, укладеного між Старокостянтинівською районною державною адміністрацією та Червятюком І.Г. (ФГ "Червона Калина"):

п. 1 Договору викласти в наступній редакції: "Орендодавець на підставі розпорядження від 25 листопада 2002 року №249/2002-р та додатка до цього розпорядження від 25 листопада 2002 року №249/2002 року надає, а Орендар приймає в тимчасове платне користування на умовах оренди землі на території Миролюбненської сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області, згідно з планом (схемою) земельної ділянки, що додається до договору оренди), площею 32,1049 га, яка надається у тимчасове платне користування на умовах оренди строком на 49 (сорок дев`ять) років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Кадастровий номер земельної ділянки 6824285600:06:018:0007";

п. 2.1 Договору викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 4 (чотирьох) відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Хмельницькій області. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 32,1049 га (кадастровий номер 6824285600:06:018:0007) становить 978 461 гривня".

Стягнути з фермерського господарства "Червона калина" (31150, Хмельницька обл., Старокостянтинівський р-н, село Григорівка, вул. Дружби, будинок 18, код 31819648) на користь Хмельницької обласної прокуратури (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, рахунок UA188201720343120002000002814, код класифікації видатків бюджету 2800) 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві грн. 00 коп.) витрат по сплаті судового збору.

Видати наказ.

Відповідно до ч. 6 ст. 233 ГПК України, у виняткових випадках залежно від складності справи складання повного рішення (постанови) суду може бути відкладено на строк не більш як десять днів, а якщо справа розглянута у порядку спрощеного провадження - п`ять днів з дня закінчення розгляду справи.

Повний текст складено 05.03.2021р.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч.1, 2 ст. 256 ГПК України).

СуддяВ.В. Димбовський

Віддрук. 5 прим.:

1- до справи,

2 - позивачу (29016, м. Хмельницький, вул. Інституцька, 4/1),

3 - відповідачу (31150, Хмельницька область, Старокостянтинівський район,с. Григорівка, вул. Дружби, 18).

4 - прокуратура (31100, вул. К. Острозького, 41, м. Старокостянтинів, Хмельницька обл.)

5- прокуратура Хмельницької області (29000, м. Хмельницький, провулок Військоматський, 3)

Всім рек. з пов.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення22.02.2021
Оприлюднено05.09.2022
Номер документу95343749
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —924/1063/20

Ухвала від 20.10.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 13.07.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 05.07.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Рішення від 22.02.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 10.02.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 28.12.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 16.12.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 02.12.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 17.11.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 27.10.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні