Герб України

Постанова від 04.03.2021 по справі 420/5768/18

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ПОСТАНОВА

Іменем України

04 березня 2021 року

м.Київ

справа №420/5768/18

адміністративне провадження №К/9901/32161/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :

судді-доповідача - Уханенка С.А.,

суддів - Радишевської О.Р., Шевцової Н.В.,

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу

за позовом Арцизької районної державної адміністрації Одеської області до Арзицького міського голови Міхова Володимира Михайловича про визнання протиправною бездіяльності, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Арцизької районної державної адміністрації на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28 березня 2019 року (головуючий суддя Свида Л.І. ) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 08 серпня 2019 року (головуючий суддя Кравченко К.В., суддів Джабурій О.В., Вербицька Н.В.).

ВСТАНОВИВ:

У листопаді 2018 року Арцизька районна державна адміністрація (далі - Арцизька РДА) звернулась з адміністративним позовом до Арзицького міського голови Міхова Володимира Михайловича про визнання протиправною бездіяльності.

На обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що міський голова протиправно не вирішив питання про скликання позачергової сесії з питання придбання житлового будинку для створення дитячого будинку сімейного типу за адресою: м. Арциз, Одеської області вул. Першотравнева, буд. №10 за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, діяв не в межах наданих законом повноважень та без рішення постійної депутатської комісії або сесії самостійно надав відповідь позивачу, тобто одноосібно прийняв рішення про відмову у внесенні вказаного питання на розгляд ради.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 28 березня 2019 року у задоволенні позову відмовлено в повному обсязі.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 08 серпня 2019 року залишено без змін рішення Одеського окружного адміністративного суду.

Суд першої інстанції, рішення якого було залишено без змін судом апеляційної інстанції, відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, дійшов висновку, що відповідач діяв правомірно, оскільки позивачем разом з пропозицією не було подано проект рішення разом з усіма додатками та документами щодо придбання будинку для дитячого будинку сімейного типу.

Не погоджуючись із судовими рішеннями попередніх інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, в якій посилається на порушення судами норм матеріального і процесуального права, просить скасувати суді рішення і ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі. Зокрема, заявник касаційної скарги зазначає, що суди попередніх інстанцій під час ухвалення судових рішень проігнорували Положення про комісії Арцизької міської ради VII скликання, затверджене рішенням №5-VII від 18 листопада 2015 року.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

Судами встановлено, що розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації №474/А-2018 від 11 травня 2018 року утворено комісію з питань визначення напрямів та об`єктів, на які буде спрямовано у 2018 році субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на проектні, будівельно-ремонті роботи, придбання житла та приміщень для розвитку сімейних та інших форм виховання, наближених до сімейних, та забезпечення житлом дітей-сиріт, осіб з їх числа.

Рішенням комісії з питань захисту прав дитини Арцизької районної державної адміністрації №1 від 13 серпня 2018 року Про придбання будинку для створення дитячого будинку сімейного типу для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування в м. Арциз , рекомендовано фінансовому управлінню Арцизької районної державної адміністрації видати розпорядження про внесення змін до районного бюджету за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на проектні, будівельно-ремонті роботи, придбання житла та приміщень для розвитку сімейних та інших форм виховання, наближених до сімейних, та забезпечення житлом дітей-сиріт, осіб з їх числа у сумі 1 400 000 грн. та спрямувати кошти Арцизькій міській раді на придбання двоповерхового будинку, який знаходиться за адресою: вул. Першотравнева, буд. №10, м. Арциз, Одеської області.

Розпорядженням Арцизької РДА №493/А-2018 від 22 серпня 2018 року Про внесення змін до планових асигнувань розпису загального фонду районного бюджету на 2018 рік за рахунок субвенції з місцевого (обласного) бюджету на проектні, будівельно-ремонті роботи, придбання житла та приміщень для розвитку сімейних та інших форм виховання, наближених до сімейних, та забезпечення житлом дітей-сиріт, осіб з їх числа за рахунок відповідної субвенції з державного бюджету , зокрема, збільшено доходну частину загального фонду районного бюджету за рахунок субвенції з місцевого (обласного) бюджету на проектні, будівельно-ремонті роботи, придбання житла та приміщень для розвитку сімейних та інших форм виховання, наближених до сімейних, та забезпечення житлом дітей-сиріт, осіб з їх числа за рахунок відповідної субвенції з державного бюджету у сумі 1 400 000 грн. та спрямовано ці кошти Арцизькій міській раді згідно з рішенням комісії з питань захисту прав дитини Арцизької районної державної адміністрації від 13 серпня 2018 року №1.

Голова Арцизької РДА звернувся до Голови Арцизької міської ради Одеської області Міхова Володимира Михайловича з листом №01-34/1737 від 17 вересня 2018 року щодо вирішення питання про проведення позачергової сесії Арцизької міської ради та внесення до порядку денного питання про придбання будинку в м. Арцизі для створення дитячого будинку сімейного типу за кошти субвенції державного бюджету.

Відповідачем на лист голови Арцизької районної державної адміністрації Одеської області №01-34/1737 від 17 вересня 2018 року надана відповідь №1010 від 17 вересня 2018 року про неможливість внесення до порядку денного позачергової сесії питання про придбання будинку, який знаходиться за адресою: м. Арциз, вул. Першотравнева, буд. 10, оскільки: до заяви не додані супутні матеріали щодо конкретного будинку; дане питання не розглядалось на засіданнях постійних депутатських комісій; згідно з Постановою Кабінету Міністрів України №564 від 26 квітня 2002 року питання щодо надання будинку батькам-вихователям вирішується після ухвалення рішення про створення дитячого будинку сімейного типу, яке відсутнє; згідно з статтею 89 Бюджетного Кодексу України видатки на утримання дитячих будинків сімейного типу здійснюються з районних бюджетів.

Відповідно до положень статті 19 Конституції України, частини третьої статті 24 Закону України Про місцеве самоврядування в України (далі - Закон №280/97-ВР) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Відповідно до пунктів 1, 2, 7, 8, 9 частини четвертої та частини п`ятої статті 42 Закону №280/97-ВР міський голова забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади, організує в межах, визначених цим Законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету; здійснює керівництво апаратом ради та її виконавчого комітету; скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради; забезпечує підготовку на розгляд ради проектів програм соціально-економічного та культурного розвитку, цільових програм з інших питань самоврядування, місцевого бюджету та звіту про його виконання, рішень ради з інших питань, що належать до її відання; оприлюднює затверджені радою програми, бюджет та звіти про їх виконання. Міський голова несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень.

Згідно з частинами першою, п`ятою та тринадцятою статті 46 Закону №280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, тощо.

Відповідно до частини 15 статті 46 Закону №280/97-ВР порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Згідно з статтею 2 Регламенту Арцицької міської ради, затвердженого Рішенням Арцизької МР №4-VII від 18 листопада 2015 року (далі - Регламент) Регламент ради встановлює порядок скликання, проведення та роботи першої та подальших чергових та позачергових сесій ради.

Відповідно до пунктів 1 та 3 статті 14 Регламенту чергові сесії ради скликаються кожного другого четверга місяця, а мотивовані пропозиції про скликання позачергової сесії ради, підписані ініціаторами у встановленому порядку, надсилаються секретарю ради з визначенням питань, розгляд яких пропонується.

Наведені законодавчі приписи вказують, що пропозиція про скликання позачергової сесії ради повинна містити мотиви нагальної потреби у розгляді ініційованого питання.

Суди попередніх інстанцій правильно зазначили, що позивачем не наведено мотивів нагальності винесення питання на розгляд саме позачергової сесії.

Відповідно до пункту 3 статті 15 Регламенту пропозиція щодо кожного питання, яке пропонується включити до порядку денного пленарного засідання, подається разом з проектом рішення, яке пропонується прийняти за цією пропозицією, підготовленим згідно з вимогами Регламенту.

Згідно пунктів 2 та 8 статті 16 Регламенту проект рішення, який планується винести на розгляд ради, подається в раду разом з усіма додатками та документами, які передбачається розповсюдити серед депутатів, у друкованій формі.

Проекти рішень ради підлягають попередньому розгляду в постійних комісіях ради. При наявності зауважень до проекту рішення, рекомендації тощо (окрім пропозиції з викладення окремих частин рішень в іншій редакції), вони викладаються на окремих аркушах і подаються депутатам. Вони стають невід`ємною частиною проекту рішення по мірі їх поступлення та оприлюднюються відповідно до п.п.8 і 9 даної статті.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем направлено лист до Голови Арцизької міської ради Одеської області щодо проведення позачергової сесії міської ради та внесення до порядку денного питання стосовно придбання житлового будинку сімейного типу за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, проте до листа не додано ні проект рішення, ні додатки до проекту рішення.

Крім того, лист Голови Арцизької РДА містить відомості про кількість дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, проте не містить інформації про створення дитячого будинку сімейного типу для якого пропонується придбання житлового будинку, що не відповідає приписам п. 5 Положення про дитячий будинок сімейного типу, затвердженого постановою КМУ № 564 від 26.04.2002, відповідно до якого орган, який прийняв рішення, позачергово надає батькам-вихователям обладнаний індивідуальний житловий будинок або багатокімнатну квартиру (далі - житлове приміщення) за нормами, встановленими законодавством.

Колегія суддів наголошує, що дійсно голова ради має повноваження щодо скликання сесії ради, внесення пропозиції та формування порядку денного сесій ради, однак позивач пропонував внести питання щодо придбання будинку до розгляду саме на позачергову сесію, не обґрунтовуючи жодним чином таку нагальну потребу.

Арцизька РДА в касаційній скарзі зазначила, що судами під час вирішення питання не взято до уваги Положення про комісії Арцизької міської ради VII скликання, затверджене рішенням №5-VII від 18 листопада 2015 року (далі - Положення).

Суд звертає увагу, що Положення, відповідно до змісту, не встановлює порядок скликання, проведення та роботи першої та подальших чергових та позачергових сесій ради, тому відповідач правомірно керувався Регламентом.

Частиною першою статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає, що рішення судів попередніх інстанцій, який є предметом касаційного перегляду в цій справі, ґрунтуються на правильному застосуванні норм матеріального і процесуального права, підстави для їх скасування відсутні.

Керуючись статтями 341,343, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, Суд

ПОСТАНОВИВ

Касаційну скаргу Арцизької районної державної адміністрації залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28 березня 2019 року та Постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 08 серпня 2019 року залишити без змін

Судові витрати не розподіляються.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не підлягає оскарженню.

СуддіС.А. Уханенко О.Р. Радишевська Н.В. Шевцова

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.03.2021
Оприлюднено09.03.2021
Номер документу95364224
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/5768/18

Постанова від 04.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Ухвала від 02.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Ухвала від 13.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Ухвала від 21.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Ухвала від 27.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Постанова від 08.08.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 21.06.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 08.04.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л. І.

Рішення від 28.03.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні