РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 березня 2021 року справа № 580/5965/20
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кульчицького С.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради про визнання протиправним дій та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач) з позовом до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради (далі - відповідач), в якому просить:
- визнати протиправними дій відповідача щодо відмови у видачі позивачу будівельного паспорту по забудові земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7110136700:03:027:0064;
- зобов`язати відповідача розглянути питання щодо надання позивачу будівельного паспорту на забудову та видати будівельний паспорт на забудову земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7110136700:03:027:0064.
Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 14.12.2020 звернувся до відповідача із заявою про видачу будівельного паспорту забудови земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7110136700:03:027:0064. Проте, відповідач листом №01-22/76268 від 16.12.2020 відмовив у видачі будівельного паспорту з підстав невідповідності намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації, оскільки ділянка розташована в межі рекреаційної зони озеленених територій загального користування, де будівництво житлового будинку не передбачено. Позивач вважає відмову у видачі будівельного паспорту протиправною та такою, що порушує його права.
Ухвалою суду від 04.01.2021 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито спрощене позовне провадження без виклику учасників справи.
Відповідач проти позову заперечив, 25.01.2021 надав відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що Рішенням Черкаської міської ради №2-513 від 04.12.2014 був затверджений План зонування міста Черкаси. Відповідно до Плану зонування території м. Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради №2-513 від 04.12.2014, спірна земельна ділянка належить до зони Р-3 - рекреаційна зона озеленених територій загального користування. Вказав, що наміри забудови земельної спірної ділянки не відповідають містобудівній документації, а саме Плану зонування території. З вказаних підстав просив у задоволенні позову відмовити.
Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає про таке.
Рішенням Черкаської міської ради №2-513 від 04.12.2014 затверджений План зонування території міста Черкаси, за яким земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7110136700:03:027:0064, належить до зон: Р-3 - рекреаційна зона озеленених територій загального користування.
У рішенні Черкаської міської ради від 24.03.2020 №2-5888 зазначено, що згідно з документацією із землеустрою та висновками управління планування та архітектури департаменту архітектури та містобудування №98114-з від 09.12.2019 та №68357-з від 16.09.2019 на земельну ділянку площею 0, 0845 га по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 7110136700:03:027:0064) наявні містобудівні обмеження щодо землекористування, пов`язані із розташуванням земельної ділянки в межах охоронної зони пам`яток архіології "Замкова гора" та заповідної території "Черкаські берегові схили" та пов`язані з реалізацією містобудівної документації (земельна ділянка належить до рекреаційної зони "Р-3").
Проте, у частині 3 вказаного рішення зазначено, що земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7110136700:03:027:0064 віднесено до категорії земель житлової та громадської забудови з цільовим призначенням - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.
Крім того, ч. 5 рішення Черкаської міської ради від 24.03.2020 №2-5888 доручено міськрайонному управлінню у Черкаському районі та м. Черкаси Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області внести зміни до відповідних ресурсів.
17.07.2020 позивач згідно договору купівлі-продажу придбав земельну ділянку прощею 0, 0845 га, що розташована за адресою АДРЕСА_1, кадастровий номер 7110136700:03:027:0064.
Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності земельна ділянка площею 0, 0845 га за кадастровим номером 7110136700:03:027:0064 знаходиться у власності ОСОБА_1 , що підтверджується договором купівлі-продажу №1465, який видано 17.08.2020. Право власності позивача на земельну ділянку зареєстроване приватним нотаріусом Черкаського міського нотаріального округу Даниловою Оленою Василівною.
14.12.2019 позивач звернувся до відповідача із заявою про видачу будівельного паспорта забудови земельної ділянки загальною площею 0, 0845 га, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7110136700:03:027:0064.
Листом Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради №01-22/76268 від 16.12.2020 позивача повідомлено, що відповідно до Плану зонування території м. Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради №2-513 від 04.12.2014, земельна ділянка потрапляє в межі зони Р- 3 - рекреаційна зона озеленених територій загального користування, де будівництво садибного житлового будинку не передбачено. У зв`язку з невідповідністю намірів забудови містобудівній документації відповідачем прийнято рішення про повернення документів позивачу.
Не погоджуючись з відмовою у видачі будівельного паспорта, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" №3038-VІ від 17.02.2011 встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів. (далі - Закон №3038).
Частиною 1 статті 27 Закону №3038 визначено, що забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт). Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки. Будівельний паспорт складається з текстових та графічних матеріалів. За наявності плану зонування території розроблення будівельного паспорта здійснюється на його підставі.
Згідно частин 2, 3, 4 статті 27 Закону №3038 проектування на підставі будівельного паспорта здійснюється без отримання містобудівних умов та обмежень. Для об`єктів, зазначених у частині першій цієї статті, розроблення проекту будівництва здійснюється виключно за бажанням замовника. Надання будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідної заяви та пакета документів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. Порядок видачі та форма будівельного паспорта визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №103 від 05.07.2011, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.07.2011 за №902/19640, затверджений Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки. (далі - Порядок №103).
Пунктом 2.1 Порядку №103 визначено, що видача будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури безпосередньо, через центри надання адміністративних послуг та/або через Єдиний державний портал адміністративних послуг. Будівельний паспорт надається уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження пакета документів, до якого входять:
заява на видачу будівельного паспорта зі згодою замовника на обробку персональних даних за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку;
засвідчена в установленому порядку копія документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, або договір суперфіцію;
ескізні наміри забудови (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об`єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об`єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо);
проект будівництва (за наявності);
засвідчена в установленому порядку згода співвласників земельної ділянки (житлового будинку) на забудову.
Пунктом 2.4 Порядку №103 визначено, що пакет документів для видачі будівельного паспорта або внесення змін до нього повертається уповноваженим органом містобудування та архітектури замовнику з підстав невідповідності намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам.
Судом встановлено, що рішенням Черкаської міської ради №2-513 від 04.12.2014 затверджено План зонування території міста Черкаси, за яким земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1, кадастровий номер 7110136700:03:027:0064 потрапляє в межі зони Р-3 - рекреаційна зона озеленених територій загального користування.
Таким чином, цільове призначення забудови земельної ділянки з кадастровим номером 7110136700:03:027:0064, а саме для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель у споруд (присадибна ділянка), не відповідає вимогам Плану зонування території м. Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради №2-513 від 04.12.2014.
За вказаних обставин у відповідача були наявні підстави повернути пакет документів на підставі пункту 2.4 Порядку №103.
Суд зазначає, що згідно частини 3 статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України у разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.
Частиною 1 статті 41 Конституції України визначено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю.
Відповідно до частини 4 статті 373 Цивільного Кодексу України (далі ЦК України), власник земельної ділянки має право використовувати її на свій розсуд відповідно до її цільового призначення.
У силу частин 1-3 статті 375 ЦК України, власник земельної ділянки має право зводити на ній будівлі та споруди, створювати закриті водойми, здійснювати перебудову, а також дозволяти будівництво на своїй ділянці іншим особам. Власник земельної ділянки набуває право власності на зведені ним будівлі, споруди та інше нерухоме майно. Право власника на забудову здійснюється ним за умови додержання архітектурних, будівельних санітарних, екологічних та інших норм і правил, а також за умови використання земельної ділянки за її цільовим призначенням.
Власник земельної ділянки або землекористувач має право вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків згідно з частиною другою статті 152 Земельного кодексу України.
Таким чином, встановлення режиму забудови території, визначеного для містобудівних потреб (зонування) для земельної ділянки, розташованої у відповідній зоні, не припиняє її право власності зі всіма правомочностями, передбачених правом власності, у тому числі право на забудову в межах її цільового призначення.
Частиною 2 статті 24 Закону №3038 визначено, що забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.
Судом встановлено, що Рішенням Черкаської міської ради від 24.03.2020 №2-5888 земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер 7110136700:03:027:0064 віднесено до категорії земель житлової та громадської забудови з цільовим призначенням - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та доручено міськрайонному управлінню у Черкаському районі та м. Черкаси Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області внести зміни до відповідних ресурсів.
У пункті 70 рішення Європейського суду з прав людини від 20.10.2011 "Справа "Рисовський проти України" суд підкреслює особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (див. рішення у справах "Беєлер проти Італії" [ВП], заява N 33202/96, п. 120, ECHR 2000-I, "Онер`їлдіз проти Туреччини" [ВП], заява N 48939/99, п. 128, ECHR 2004-XII, "Megadat.com S.r.l. проти Молдови", заява N 21151/04, п. 72, від 8 квітня 2008 року, і "Москаль проти Польщі", заява N 10373/05, п. 51, від 15 вересня 2009 року). Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах "Лелас проти Хорватії", заява N 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року, і "Тошкуце та інші проти Румунії", заява N 36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (див. зазначені вище рішення у справах "Онер`їлдіз проти Туреччини", п. 128, та "Беєлер проти Італії", п. 119).
Рішення Черкаської міської ради від 24.03.2020 №2-5888 про віднесення земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер 7110136700:03:027:0064 до категорії земель житлової та громадської забудови з цільовим призначенням - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд прийнято після затвердження Плану зонування території м. Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради №2-513 від 04.12.2014, тому відмова у наданні позивачу будівельного паспорту вказує на непослідовність дій відповідача та не сприяє юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси позивача.
Оскільки відповідач відмовляючи позивачу у видачі будівельного паспорта діяв відповідно до Порядку №103, а не Конституції та Закону №3038, суд дійшов висновку про протиправність дій відповідача щодо відмови у видачі позивачу будівельного паспорта.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача розглянути питання щодо надання позивачу будівельного паспорту, суд зазначає таке.
Спосіб відновлення порушеного права позивача має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Зазначена позиція повністю кореспондується з висновками Європейського суду з прав людини, відповідно до яких, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності "небезпідставної заяви" за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею, повинен бути "ефективним" як у законі, так і на практиці, зокрема, в тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 5 квітня 2005 року (заява № 38722/02)).
Отже, "ефективний засіб правого захисту" в розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права й одержання особою бажаного результату.
Відповідно до пункту 2.4 Порядку №103 однією з підстав повернення пакету документів для видачі будівельного паспорта є невідповідність намірів забудови земельної ділянки державним будівельним нормам, стандартам і правилам.
Таким чином, прийняття рішення про відповідність чи невідповідність пакету документів для видачі будівельного паспорта державним будівельним нормам, стандартам і правилам відноситься до дискреційних повноважень відповідача.
Судом встановлено, що відповідач повернув пакет документів з підстав невідповідності намірів забудови земельної ділянки та не з`ясував, чи відповідають подані документи державним будівельним нормам, стандартам і правилам.
Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що належним і обгрунтованим способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про видачу будівельного паспорта на забудову земельної ділянки площею 0,0845 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7110136700:03:027:0064 та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.
Згідно частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на зазначене, позовні вимоги є обгрунтованими та підлягають задоволенню в частині.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради про визнання протиправним дій та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради (вул. Б. Вишневецького, 36, м. Черкаси, 18001, код ЄДРПОУ 38715770) щодо повернення ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) заяви про видачу будівельного паспорта на забудову земельної ділянки площею 0,0845 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7110136700:03:027:0064 .
Зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради (вул. Б. Вишневецького, 36, м. Черкаси, 18001, код ЄДРПОУ 38715770) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) про видачу будівельного паспорта на забудову земельної ділянки площею 0,0845 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7110136700:03:027:0064 з урахуванням висновків, викладених у рішенні суду.
Стягнути за рахунок місцевого бюджету Черкаської міської ради (вул. Байди Вишневецького, 36, м. Черкаси, 18001, код ЄДРПОУ 04061547) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 420 (чотириста двадцять) гривень 40 копійок.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення.
Суддя С.О. Кульчицький
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2021 |
Оприлюднено | 09.03.2021 |
Номер документу | 95365273 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
С.О. Кульчицький
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні