Постанова
від 01.03.2021 по справі 904/4641/20
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01.03.2021 року м.Дніпро Справа № 904/4641/20

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Антоніка С.Г.(доповідач),

суддів: Дарміна М.О., Березкіної О.В.

секретар судового засідання: Крицька Я.Б.

розглянувши матеріали апеляційних скарг Акціонерного товариства Українська залізниця", м. Київ в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" та Приватного акціонерного товариства "Тернопільський Кар`єр" на рішення

господарського суду Дніпропетровської області від 01.12.2020 року, ухвалене суддею Бєлік В.Г., повний текст рішення складено та підписано 10.12.2020 року, у справі №904/4641/20

за позовом Акціонерного товариства "Покровський гірничо-збагачувальний комбінат", м. Покров, Дніпропетровська область

до відповідача-1: Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро

відповідача-2: Приватного акціонерного товариства "Тернопільський Кар`єр", с. Максимівка, Збаразький район, Тернопільська область

про стягнення недостачі вантажу у розмірі 4 564,25 грн.

ВСТАНОВИВ:

До господарського суду Дніпропетровської області звернулося Акціонерне товариство "Покровський гірничо-збагачувальний комбінат" з позовом до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (відповідач-1) та Приватного акціонерного товариства "Тернопільський Кар`єр" (відповідач-2) про стягнення вартості недостачі вантажу у вагонах, прийнятих відповідачем до перевезення, у розмірі 4 564,25 грн.

Рішенням господарського суду позовні вимоги задоволені. Стягнуто з Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця Акціонерного товариства "Українська залізниця" на користь Акціонерного товариства товариства "Покровський гірничо-збагачувальний комбінат" вартість нестачі продукції у розмірі 2 282,13 грн. та витрат по сплаті судового збору у розмірі 1 051,00 грн. Стягнуто з Приватного акціонерного товариства "Тернопільський кар`єр" на користь Акціонерного товариства товариства "Покровський гірничо-збагачувальний комбінат" вартість нестачі продукції у розмірі 2 282,12 грн. та витрат по сплаті судового збору у розмірі 1 051,00 грн.

При задоволені позову господарський суд послався на доведеність матеріалами справи вини відповідачів у недостачі вантажу.

Не погодившись із зазначеним рішенням суду, до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернулось Приватне акціонерне товариство "Тернопільський Кар`єр".

В обґрунтування апеляційних вимог скаржник зазначає, що:

- комерційні акти № № 466209/1 від 03.05.2020 року, №466209/2 від 03.05.2020 року, №466209/3 від 17.05.2020 року не містять відомостей про те, що вагони були технічно несправні і вказане могло призвести до втрати вантажу;

- додані до претензії копії актів про технічний стан вагонів №1 від 03.05.2020 року, №2 від 03.05.2020 року, №3 від 16.05.2020 року, які складені після прийняття перевізником вантажу, містять лише припущення, що втрата вантажу можлива, і відправник бачити міг, але заходів не вжив, а тому не можуть бути підставою для покладення відповідальності за нестачу продукції на ПрАТ Тернопільський кар`єр ;

- акт загальної форми ГУ №23 від 03.05.2020 року №153 станції Чортомлик про комісійне перевантажування вагону №56104755 містить некоректні результати зважування та невірні арифметичні підрахунки, а тому не може беззаперечно підтверджувати втрату вантажу в заявленій позивачем кількості;

- в комерційних актах №466209/1 від 03.05. 2020 року та №466209/3 від 17.05. 2020 року та актах про технічний стан вагону (контейнера) №2 від 03.05.2020 року, №3 від 03.05.2020 року містяться розбіжності у відомостях про справність вагонів;.

- неправильне застосування норм матеріального права полягає у тому, що судом не застосовано законодавчі акти, які підлягали застосовуванню у даному випадку, а саме ст.ст. 105, 114, 115 Статуту залізниць України;

- рахунки ПрАТ Дніпровський металургічний завод №ДМ300001868 від 05.05.2020 року та №ДМ300002030 від 05.05.2020 року не є належними та допустимими доказами вартості переданого до перевезення вантажу та заявленого позивачем до стягнення розміру збитків;

- судом безпідставно залишено поза увагою видаткові накладні ПрАТ Тернопільський кар`єр № 3992 від 28.04.2020 року та № 5172 від 13.05.2020 року, відповідно до яких вартість товару за вказаними документами відправника становила 250 грн. з ПДВ, що свідчить про помилковість розрахунків позивача.

Просить рішення суду скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог до АТ Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ"Українська залізниця" та ПрАТ Тернопільський кар?єр .

Крім того, не погодившись із рішенням суду, до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернулося Акціонерне товариство "Українська залізниця", м. Київ в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця".

В обґрунтування апеляційних вимог скаржник зазначає, що втрата вантажу трапилась саме з вини позивача. Вагони не були підготовлені до відправлення, але позивач не вжив заходів щодо їх усунення. Суд не врахував, що вагони, якими здійснювалось перевезення - є власністю іншого підприємства. Так, відповідно до статті 31 статуту залізниць України, залізниця не відповідає за технічний стан та не може нести відповідальність за вагони, котрі не належать їй.

Просить рішення суду скасувати, відмовити в позові до залізниці в повному обсязі

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду у складі колегії суддів: головуючого судді: Антоніка С.Г.(доповідач), суддів: Березкіної О.В., Дарміна М.О. від 16.01.2021 року поновлено строк Приватному акціонерному товариству "Тернопільський Кар`єр" на апеляційне оскарження у справі 904/4641/20. Відкрите апеляційне провадження у справі. Розгляд справи призначено у судовому засіданні. Зупинена дію рішення господарського суду на час апеляційного перегляду.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду у складі колегії суддів: головуючого судді: Антоніка С.Г.(доповідач), суддів: Березкіної О.В., Дарміна М.О. від 26.01.2021 року відкрите апеляційне провадження у справі №904/4641/20 за апеляційною скаргою Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця". Розгляд справи призначено у судовому засіданні.

Позивач у відзиві просить залишити апеляційні скарги без задоволення, а рішення господарського суду залишити без змін.

Згідно ст. 269 ГПК України , суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів, переглянувши справу за наявними у ній доказами, що стосуються фактів, викладених в апеляційній скарзі, в межах доводів та вимог апеляційних скарг, приходить зазначає наступне.

Як встановлено господарським судом та вбачається з матеріалів справи, 14.04.2020р. між Приватним акціонерним товариством «ДНІПРОВСЬКИЙ МЕТАЛУРГІЙНИЙ ЗАВОД» (далі-постачальник) та Акціонерним товариством «ПОКРОВСЬКИЙ ГІРНИЧО-ЗАБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ» (далі-позивач, покупець) був укладений Договір № Т909/05 на поставку товару обумовленого в Специфікації.

Сторонами 14.04.2020р. підписана Специфікація (Додаток) № 1 до Договору №Т909/2020 на поставку Товару: вапняк флюсовий 0-3 мм в кількості 7 590,0/+10%, вартістю 662,49 грн. за 1 т без ПДВ, виробництва ПАТ Тернопільський кар?єр .

Крім того, між Акціонерним товариством "ПОКРОВСЬКИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" (замовник) та Публічним акціонерним товариством «УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ» в особі Регіональної філії "ПРИДНІПРОВСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ" Акціонерного товариства "УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ" (перевізник) 07.02.2018р. укладено Договір № 02014/ПрЗ-2018 про надання послуг, за умовами якого перевізник зобов?язався надавати послуг з перевезення вантажів та інших послуг, пов?язаних з організацією перевезення вантажів.

28.04.2020р. відповідно до залізничної накладної № 39029731 ПрАТ Тернопільський кар?єр зі станції Максимівка-Тернопільська Львівської залізниці на адресу АТ покровський ГЗК у залізничному вагоні №56104755 відправлено вантаж - вапняк для флюсовання Ф-р 0x3, насипом, у кількості 69 250 кг.

Маса вантажу визначена відправником на електронних вагах. Правильність внесення відомостей до накладної підтверджена підписом представника відправника.

На станції відправлення вантаж прийнятий без зауважень.

По прибуттю вагону на ст.Чортомлик здійснено переваження вантажу, за результатами якого складено комерційний акт № 466209/1 від 03.05.2020р.

В Акті зазначено, що вагон у технічному стані справний. На підставі акту загальної форми ГУ-23 від 03.05.2020р. № 153 станції Чортомлик проведене комісійне переважування вантажу у вагоні № 56104755 в присутності начальника станції Томаш Я.Л., агента комерційного ОСОБА_1 , начальника вантажної служби залізничного цеху АТ «ПОКРОВСЬКИЙ ГЗК» Кононенко І.І. По документу брутто не вказано, тара з документу - 23 300 кг, нетто - 69 250 кг. Фактично виявилося: брутто - 89050 кг, тара з документу - 23 300 кг, нетто - 67750 кг, що менше документу на 3 500 кг. Переважування проводилося на тензометричних вагах одержувача ЄрМаК ВВ-150-1-50. Ваги перевірялися органами Держстандарту 14.04.2020 року. Навантаження в вагоні хаотичне, нерівномірне, нижче бортів на 300-1500 мм. Над 2 люком зліва по ходу поїзду воронкоподібне заглиблення довжиною - 300 мм, шириною - 300 мм, глибиною - 300 мм. Не щільне прилягання кришки 2 люка до арміровочного листа поперечної балки. Зазор довжиною 50 мм, шириною 20 мм. Над 7 люком воронкоподібне заглиблення довжиною - 1200 мм, шириною - 1200, глибиною до полу вагону. Не щільне прилягання кришки 7 люка до арміровочного листа поперечної балки. Зазор довжиною - 1000 мм, шириною 50мм. Щілини затулено паклею. По прибуттю на хребтових балках виявлено сліди просипання перевезеного вантажу, на момент прибуття просипання вантажу не було. Відмітка про маркування вантажу в документі відсутня. Фактично маркування немає. Вагон бездверний, люка закриті. Вагон технічно справний.

28.04.2020р. відповідно до залізничної накладної № 39029806 ПрАТ Тернопільський кар?єр зі станції Максимівка-Тернопільська Львівської залізниці на адресу АТ покровський ГЗК у залізничному вагоні № 56067408 відправлено вантаж - вапняк для флюсовання Ф-р 0x3, насипом, у кількості 69 150 кг.

Маса вантажу визначена відправником на електронних вагах. Правильність внесення відомостей до накладної підтверджена підписом представника відправника.

На станції відправлення вантаж прийнятий без зауважень.

По прибуттю вагону на ст.Чортомлик здійснено переваження вантажу, за результатами якого складено комерційний акт № 466209/2 від 03.05.2020р.

В Акті зазначено, що вагон у технічному стані справний. На підставі акту загальної форми ГУ-23 від 03.05.2020 року № 154 станції Чортомлик проведене комісійне переважування вантажу у вагоні № 56067408 в присутності начальника станції Томаш Я.І., агента комерційного ОСОБА_1 , начальника вантажної служби залізничного цеху АТ «ПОКРОВСЬКИЙ ГЗК» Кононенко І.І. По документу брутто не вказано, тара з документу 23 300 кг, нетто 69 150 кг. Фактично виявилося: брутто 89150 кг, тара з документу 23 300 кг, нетто 65850 кг., що менше документу на 3 300 кг. Переважування проводилося на тензометричних вагах одержувача ЄрМаК ВВ-150-1-50. Ваги перевірялися органами Держстандарту 14.04.2020 року. Навантаження в вагоні хаотичне, нерівномірне, нижче бортів на 300-1500 мм. Зліва по ходу поїзда над 7 люком воронкоподібне заглиблення довжиною 600 мм, шириною 600 мм, глибиною 500 мм. Не щільне прилягання кришки 7 люка до арміровочного листа поперечної балки. Зазор довжиною 100 мм, шириною 30 мм. Над 5 люком по середині вагону воронкоподібне заглиблення довжиною 2000 мм, шириною 1500, глибиною 1000 мм. Не щільне прилягання кришки 5 люка до арміровочного листа поперечної балки. Зазор довжиною 700мм, шириною 50 мм. Щілини затулено паклею. По прибуттю на хребтових балках виявлено сліди просипання перевезеного вантажу, на момент прибуття просипання вантажу не було. Відмітка про маркування вантажу в документі відсутня. Фактично маркування немає. Вагон бездверний, люка закриті. Вагон технічно справний.

13.05.2020 згідно до залізничної накладної № 39205315 ПрАТ Тернопільський кар?єр зі станції Максимівка-Тернопільська Львівської залізниці на адресу АТ покровський ГЗК у залізничних вагонах № 56596943, № 55118483, № 65482986, № 62004965, № 55429583, № 62115555 відправлено вантаж - вапняк для флюсовання Ф-р 0x3, насипом, у кількості 411 500 кг.

Маса вантажу визначена відправником на електронних вагах. Правильність внесення відомостей до накладної підтверджена підписом представника відправника.

На станції відправлення вантаж прийнятий без зауважень.

По прибуттю вагону на ст.Чортомлик здійснено переваження вантажу, що прибув у вагоні № 65482986, за результатами якого складено комерційний акт № 466209/3 від 17.05.2020р.

В акті зазначено, що вагон у технічному стані справний. На підставі акту загальної форми ГУ-23 від 16.05.2020 року № 163 станції Чортомлик проведене комісійне переважування вантажу в вагоні № 65482986 в присутності начальника станції Томаш Я.І., прийомоздавальника вантажу та багажу ОСОБА_2 , начальника вантажної служби залізничного цеху АТ «ПОКРОВСЬКИЙ ГЗК» Кононенко І.І. По документу брутто не вказано, тара з документу 23 000 кг., нетто 68 900 кг. Фактично виявилося: брутто 89 850 кг, тара з документу 23 000 кг, нетто 66 850 кг, що менше документу на 2 050 кг. Переважування проводилося на тензометричних вагах одержувача ЄрМаК ВВ-150-1-50. Ваги перевірялися органами Держстандарту 14.04.2020 року. Навантаження в вагоні хаотичне, нерівномірне, нижче бортів на 300-1500 мм. Зліва по ходу поїзда над 1 люком воронкоподібне заглиблення довжиною 1000 мм, шириною 1000 мм, глибиною 800 мм. Не щільне прилягання кришки 1 люка до арміровочного листа поперечної балки. Зазор довжиною 100 мм, шириною 30 мм. По прибутті на хребтовій балці виявлено сліди просипання перевезеного вантажу. На момент прибуття просипання вантажу не було. Відмітка про маркування вантажу в документі відсутня. Фактично маркування немає. Вагон бездверний, люка закриті. Вагон технічно справний.

Вищезазначені комерційні акти підписані повноважними особами у відповідності до п.10 Правил складання актів.

Загальна кількість виявленої нестачі продукції складає 8 850 кг, а з врахуванням норми природної втрати - 5741,25 кг.

Згідно виставлених ПрАТ Дніпровський металургійний завод рахунків-фактур вартість вапняку для флюсування складає 794,99 грн. Нестача, з урахуванням норми природної втрати складає 4 564,25 грн.

12.06.2020 позивачем на адресу відповідача-1 направлена претензія № 101-383/59 від 11.06.2020 з вимогою перерахувати вартість нестачі у кількості 8 850 кг (5741,25 кг нестача з урахуванням норми природної втрати) на загальну суму 4 564,25 грн.

15.07.2020 на адресу позивача від відповідача-1 надійшла відповідь на претензію № ЦМ-12/227 від 03.07.2020, згідно якої повідомила, що претензія про відшкодування збитків за недостачу вантажу розглянута та надана відповідь саме регіональною філією "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця".

03.07.2020 на адресу позивача від відповідача-1 надійшла відповідь на претензію № МЮ-4/63, 64, 65 від 25.06.2020, згідно якої відповідач-1 претензію відхилив на підставі ст. 31 Статуту залізниці Україна, на відповідальність вантажовідправника, який визначав придатність рухомого складу та завантажив вантаж у вагон з видимою несправністю.

Згідно висновку про можливість втрати, псування вантажу внаслідок наявності несправності вагонів, які викладені в Актах про технічний стан вагону (контейнера) № 1 від 3.05.2020, № 2 від 3.05.2020, № 3 від 16.05.2020 зазначено, що «втрата вантажу можлива, відправник міг бачити, але заходів не вжив» .

07.07.2020 позивачем на адресу відповідача-2 була направлена претензія № 101-457/76 від 06.07.2020 року, з вимогою сплатити суму недостачі продукції у розмірі 4 564,25 грн.

Позивачем на адресу відповідача-2 була направлена претензія № 101-457/76 від 06.07.2020, з вимогою перерахувати вартість нестачі у кількості 8 850 кг (5741,25 кг нестача з урахуванням норми природної втрати) на загальну суму 4 564,25 грн.

Відповідач-2 відповідь на претензію № 101-457/76 від 06.07.2018 не надав, суму нестачі вантажу не сплатив.

Позивач вважаючи, що недостача вантажу виникла з вини відповідачів, які не забезпечили збереження вантажу, просив стягнути у рівних частинах з відповідачів 4 564,25 грн.

Згідно зі ст. 924 Цивільного кодексу України перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало. Перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.

Частиною 3 ст. 917 Цивільного кодексу України встановлено, що перевізник має право відмовитися від прийняття вантажу, що поданий у тарі та (або) упаковці, які не відповідають встановленим вимогам, а також у разі відсутності або неналежного маркування вантажу.

Відповідно до ч. 2 ст. 308 Господарського кодексу України відповідальність перевізника за збереження вантажу виникає з моменту прийняття вантажу до перевезення.

Згідно з ч. ч. 1-3 ст. 314 Господарського кодексу України , перевізник несе відповідальність за втрату, нестачу та пошкодження прийнятого до перевезення вантажу, якщо не доведе, що втрата, нестача або пошкодження сталися не з його вини. У транспортних кодексах чи статутах можуть бути передбачені випадки, коли доведення вини перевізника у втраті, нестачі або пошкодженні вантажу покладається на одержувача або відправника. За шкоду, заподіяну при перевезенні вантажу, перевізник відповідає: у разі втрати або нестачі вантажу - в розмірі вартості вантажу, який втрачено або якого не вистачає; у разі пошкодження вантажу - в розмірі суми, на яку зменшилася його вартість; у разі втрати вантажу, зданого до перевезення з оголошенням його цінності, - у розмірі оголошеної цінності, якщо не буде доведено, що вона є нижчою від дійсної вартості вантажу.

Відповідно до ч. 1 ст.12 Закону України "Про залізничний транспорт" залізниці забезпечують збереження вантажів на шляху слідування та на залізничних станціях згідно з чинним законодавством України.

За змістом ч. 1 ст. 23 вищевказаного закону, перевізники несуть відповідальність за зберігання вантажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу в межах, визначених Статутом залізниць України .

Згідно з ст. 110 Статуту залізниць України залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами перевезення вантажів іншому підприємству.

У статті 111 Статуту залізниць України наведено перелік обставин, наявність яких звільняє залізницю від відповідальності за втрату, недостачу, псування або пошкодження вантажу.

Відповідно до п. "е" ст. 111 Статуту залізниць України залізниця звільняється від відповідальності за втрату, недостачу, псування або пошкодження вантажу у разі коли втрата, псування або пошкодження вантажу відбулися внаслідок: 1) таких недоліків тари, упаковки, які неможливо було виявити під час приймання вантажу до перевезення; 2) завантаження вантажу відправником у непідготовлений, неочищений або несправний вагон (контейнер), який перед тим був вивантажений цим же відправником (здвоєна операція); 3) здачі вантажу до перевезення без зазначення в накладній особливих його властивостей, що потребують особливих умов або запобіжних засобів для забезпечення його збереження під час перевезення; 4) стихійного лиха та інших обставин, які залізниця не могла передбачити і усунення яких від неї не залежало.

Згідно ст. 113 Статуту залізниць України за незбереження (втрату, нестачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезення вантажу, багажу, вантажобагажу залізниці несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з не залежних від них причин.

Колегія суддів зазначає, що вищенаведеними нормами презумпція вини перевізника у разі втрати, нестачі, псування й ушкодження вантажу, прийнятого до перевезення передбачається, якщо він не доведе, що це сталося не з його вини. Обов`язок доведення своєї невинуватості лежить на перевізникові. Перевізник несе відповідальність щодо забезпечення схоронності вантажу в період здійснення перевезення та зобов`язаний доставити вантаж у пункт призначення і видати його уповноваженій особі. Невиконання цього обов`язку тягне відповідальність перевізника, який звільняється від відповідальності тільки у випадках, коли незбереження вантажу стало наслідком обставин, що характеризуються одночасно двома ознаками: усунення цих обставин не залежало від перевізника; перевізник не міг запобігти цим обставинам.

Доведеність наявності обставин, що звільняють перевізника від відповідальності за незбереження вантажу, покладається на перевізника.

Згідно з ч. 3 ст. 32 Статуту залізниць України , відправник зобов`язаний підготувати вантаж з урахуванням його схоронності під час транспортування і здійснювати навантаження з виконанням Технічних умов навантаження і кріплення вантажів.

Відповідно до п. 4 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 , відправник зобов`язаний підготувати вантаж до навантаження відповідно до вимог, які забезпечували б збереження його на всьому шляху перевезення та екологічну безпеку і захист навколишнього природного середовища згідно з законодавством. Дрібні місця штучних вантажів відправник повинен об`єднати в більші.

Пунктом 5 Правил перевезення вантажів у вагонах відкритого типу встановлено, що перед навантаженням вантажів, які містять дрібні фракції, відправник зобов`язаний пересвідчитися, що перевезення у наданому вагоні не призведе до втрати вантажу. Якщо втрата можлива через конструктивні зазори, відправник зобов`язаний вжити додаткових заходів щодо їх ущільнення, для чого йому залізницею надається безоплатний час користування вагонами до 30 хвилин на всю одночасно подану групу вагонів. У разі навантаження у вагони відкритого типу вантажів, які містять дрібні фракції, відправник повинен вжити заходів щодо запобігання видуванню або просипанню дрібних часток вантажу під час перевезення, особливо у випадках навантаження вище рівня бортів вагона (із шапкою). Такі заходи розроблюються відправником окремо для кожного виду вантажу. Поверхня вантажу у всіх випадках розрівнюється і ущільнюється. Для розрівнювання і ущільнення вантажу відправник може використовувати механізовані установки та інші пристрої.

Згідно з Правилами технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20 грудня 1996 року N 411 , забороняється випускати в експлуатацію і допускати до руху в поїздах рухомий склад, у тому числі спеціальний рухомий склад, що має несправності, які загрожують безпеці руху, порушують охорону праці, а також ставити в поїзди вантажні вагони, стан яких не забезпечує збереження вантажів, що перевозяться. Вимоги до технічного стану рухомого складу, порядок його технічного обслуговування і ремонту, а також відправлення його на заводи та депо для ремонту визначаються Державною адміністрацією залізничного транспорту України (п. 12.1).

Забороняється ставити в поїзди вагони несправні, що загрожують безпеці руху та стан яких не забезпечує збереження вантажів, що перевозяться (п.15.27)

За приписами п. 2.1 Правил комерційного огляду поїздів та вагонів, усі вагони, які прибувають і відправляються із станції, де розташований пункт комерційного огляду (ПКО) оглядаються з метою виявлення та усунення несправностей, що загрожують збереженню вантажів.

Параграфом 1 Технічних умов розміщення та закріплення вантажів, встановлено, що на відкритому рухомому складі, правильність розміщення та закріплення вантажів перевіряє залізниця.

Відповідно до 28 Правил приймання вантажів до перевезення, вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

Згідно зі статтею 24 Статуту залізниць України , залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначених відправником у накладній, на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.

Матеріалами справи підтверджено та не спростовано сторонами, щор як вантажовідправником при прийнятті вагону від залізниці і його навантаженні, так і залізницею при прийнятті завантаженого вагону не було зроблено жодних письмових зауважень, щодо непридатності вагонів (в комерційному та технічному відношенні) для перевезення вантажу - вапняку для флюсування навалом у вагонах відкритого типу.

Не було зауважень залізниці і до якості здійсненого відправником завантаження.

Норми Статуту залізниць України передбачають, що в разі завантаження вантажу у технічно несправні вагони або вагони, непридатні для перевезення даного виду вантажів, перевізник був зобов`язаний відмовитись від приймання вантажу до перевезення

Залізниця, оглянувши подані до перевезення завантажені вагони за спірними залізничними накладними, прийняла їх до перевезення, проставивши календарний штемпель в графі 50 спірних залізничних накладних. Після проставлення даної відмітки в спірних залізничних накладних, залізниця взяла на себе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу, а також підтвердила, що саме вона несе відповідальність за втрату, нестачу та пошкодження прийнятого до перевезення вантажу.

З даних обставин суд доходить висновку, що ПрАТ Тернопільський кар?єр належним чином здійснив навантаження та підготовку вантажу для транспортування, а втрата частини вантажу відбулася саме під час перевезення.

З цих підстав колегія суддів вважає, що саме АТ "Українська залізниця" несе відповідальність за нестачу вантажу і оскільки залізницею не надано до суду належних доказів на підтвердження обставини, що звільняють її від відповідальності за втрату вантажу то суму недостачі вантажу слід стягнути з відповідача - 1.

Враховуючи викладене, апеляційна скарга Акціонерного товариства Українська залізниця", м. Київ в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" задоволенню не підлягає. Скарга Приватного акціонерного товариства "Тернопільський Кар`єр" підлягає частковому задоволенню, а рішення скасуванню з прийняттям нового рішення.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст. 129, 269, 271, 275, 277, 282-284 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Акціонерного товариства Українська залізниця", м. Київ в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" залишити без задоволення.

Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Тернопільський Кар`єр задовольнити частково.

Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 01.12.2020 року в справі №904/4641/20 скасувати.

Прийняти нове рішення.

В позові до Приватного акціонерного товариства "Тернопільський Кар`єр відмовити.

Позовні вимоги до Акціонерного товариства Українська залізниця", м. Київ в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" задовольнити.

Стягнути з Акціонерного товариства Українська залізниця", м. Київ в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" на користь Акціонерного товариства Покровський гірничо-збагачувальний комбінат вартість нестачі продукції у розмірі 4 564,25 грн. та витрати по сплаті судового збору у розмірі 2 102 грн.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів лише з підстав передбачених п.2 ч.3 ст.287 ГПК України.

Повний текст постанови складено 09.03.2021р.

Головуючий суддя С.Г. Антонік

Суддя О.В. Березкіна

Суддя М.О. Дармін

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення01.03.2021
Оприлюднено10.03.2021
Номер документу95400821
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/4641/20

Судовий наказ від 25.05.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Постанова від 18.05.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

Ухвала від 29.03.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

Судовий наказ від 15.03.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Постанова від 01.03.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

Ухвала від 10.02.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

Ухвала від 02.02.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

Ухвала від 26.01.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

Ухвала від 16.01.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

Ухвала від 14.01.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні