номер провадження справи 4/169/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25.02.2021 Справа № 908/2710/20
м. Запоріжжя Запорізької області
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Центр-Сервіс , (70607, м. Пологи Запорізької області, вул. Магістральна, буд. 324)
до відповідача Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області, (70608, м. Пологи Запорізької області, вул. Єдності, буд. 24)
про визнання договору оренди землі укладеним
Суддя Зінченко Н.Г.,
при секретарі судового засідання Петриченко А.Є.
За участю представників сторін:
від позивача - не з`явився;
від відповідача - не з`явився;
22.10.2020 до господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Центр-Сервіс , м. Пологи Запорізької області до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, м. Запоріжжя про визнання укладеним договору оренди землі від 18.08.2020 строком на 7 років на земельну ділянку з кадастровим номером 2324210100:13:002:0096, площею 11,852 га, яка розташована на території Пологівської міської об`єднаної територіальної громади Пологівського району Запорізької області, на умовах проекту договору оренди землі від 18.08.2020, доданого до листа-повідомлення Товариства з обмеженою відповідальністю Центр-Сервіс (орендаря) № 60 від 15.07.2020.
Згідно Витягу з протоколу автоматизованого розподіл судової справи між суддями від 22.10.2020 справу № 908/2710/20 за вищевказаною позовною заявою розподілено судді Зінченко Н.Г.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 27.10.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі № 908/2710/20 та ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, справі присвоєно номер провадження справи 4/169/20, підготовче засідання призначено на 25.11.2020.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 25.11.2020 продовжено строк підготовчого провадження у справі № 908/2710/20 до 25.01.2021, підготовче засідання відкладалося на 12.01.2021.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 12.01.2021 до участі у справі № 908/2710/20 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача залучено Пологівську міську раду Пологівського району Запорізької області, м. Пологи Запорізької області, підготовче засідання відкладалося на 21.01.2021.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 21.01.2021 підготовче провадження у справі № 908/2710/20 закрито та призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні 26.01.2021.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 26.01.2021 здійснено заміну відповідача у справі № 908/2710/20 - Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, м. Запоріжжя на його правонаступника - Пологівську міську раду Пологівського району Запорізької області, м. Пологи Запорізької області, одночасно Пологівську міську раду Пологівського району Запорізької області, м. Пологи Запорізької області виключено зі складу учасників судового процесу у справі № 908/2710/20 як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, судове засідання відкладалося на 23.02.2021.
В судовому засіданні оголошувалася перерва до 25.02.2021, про що зазначено в протоколі судового засідання від 23.02.2021 у справі № 908/2710/20.
В судове засідання 25.02.2021 представники сторін не з`явилися, без повідомлення суду про поважність своєї неявки. Про дату, час та місце проведення судового засідання у справі № 908/2710/20 представники сторін, присутні в минулому судовому засіданні, повідомлені під особистий підпис.
На підставі викладеного, суд вирішив за доцільне розглянути справу по суті в судовому засіданні 25.02.2021 за відсутністю представників сторін за наявними матеріалами справи.
24.02.2021 до служби діловодства господарського суду Запорізької області надійшла спільна заява за підписами представників Товариства з обмеженою відповідальністю Центр-Сервіс та Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області про затвердження мирової угоди, з тексту якої вбачається, що сторони дійшли згоди укласти договір оренди землі від 23.02.2021 у запропонованій в цій мировій угоді редакції.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 25.02.2021 відмовлено у задоволенні спільної заяви ТОВ Центр-Сервіс та Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області про затвердження мирової угоди, відмовлено у затвердженні мирової угоди у справі № 908/2710/20, суд ухвалив продовжити розгляд справи.
В судовому засіданні 25.02.2021 справу розглянуто та прийнято рішення.
Заявлені позивачем вимоги викладені в позовній заяві, відповіді на відзив на позовну заяву та ґрунтуються на ст. 179 ГК України, ст., ст. 122, 126-1 ЗК України, ст., ст. 19, 32-2, 33 Закону України Про оренду землі , а також нормах Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству від 05.12.2019 № 340-ІХ. Позов мотивований наступними обставинами: на підставі договору оренди землі від 17.08.2006, зареєстрованого у Пологівському РВ Запорізької РФ Центру ДЗК 27.11.2006 за № 040627600045, з урахуванням додаткової угоди до цього договору від 25.10.2010, зареєстрованої у Пологівському РВ Запорізької РФ Центру ДЗК 17.11.2010 за номером 041027600195, позивач є орендарем земельної ділянки з кадастровим номером 2324210100:13:002:0096, площею 11,852 га (рілля), яка розташована на території Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області, із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Строк дії даного договору з урахуванням додаткової угоди до нього тривав до 17.08.2020. Як зазначає позивач, 15.07.2020 набула чинності нова редакції статті 33 Закону України Про оренду землі в редакції Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству , яка передбачає переважне право орендаря на укладення договору оренди землі на новий строк. Оскільки позивач належним чином виконував обов`язки за договором оренди землі, позивач вважає, що у нього виникло переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк. На день закінчення терміну дії договору оренди землі функції розпорядника (орендодавця) земельної ділянки виконувало Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області. Керуючись положеннями ст. 33 Закону України Про оренду землі в редакції від 15.07.2020, позивач 15.07.2020 направив на адресу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області лист-повідомлення № 60 про укладення договору оренди землі на новий строк, яким повідомив про намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк 7 років та запропонував орендну плату в розмірі 4 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. До вказаного листа-повідомлення додавався проект договору оренди землі від 18.08.2020 у двох примірниках підписаних та скріплених печаткою орендаря. В порушення ч. 5 ст. 33 Закону України Про оренду землі орендодавець у місячний строк не розглянув надісланий позивачем лист-повідомлення № 60 від 15.07.2020 з проектом договору оренди землі та не прийняв рішення про укладення договору оренди землі на новий строк. Замість цього, Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області надіслало позивачу лист № Л-6743-326/0/18-20 від 07.08.2020, в якому повідомило, що відповідно до Перехідних положень Закону України Про оренду землі , правила, визначені ст. 126-1 ЗК України щодо поновлення договорів оренди землі, поширюються на договори оренди землі, укладені або змінені після набрання чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії реїїдерству", а поновлення договорів оренди укладених до набрання чинності зазначеним Законом, здійснюється на умовах, визначених такими договорами, за правилами, чинними на момент їх укладення. Таким чином, Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області листом № Л-6743-326/0/18-20 від 07.08.2020 фактично відмовило у поновленні договору оренди землі, в той час як листом-повідомленням № 60 від 15.07.2020 позивачем ставилося питання не про поновлення договору оренди землі, а про укладення договору на новий строк. У зв`язку із цим, 31.08.2020 позивач додатково звернувся до Головного управління із листом № 674 Про укладення договору оренди землі на новий строк , в якому просив Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області розглянути по суті звернення від 15.07.2020 № 60 та прийняти рішення про укладення договору оренди на новий строк у відповідності до вимог ст. 33 Закону України Про оренду землі в редакції, що набула чинності з 15.07.2020. У відповідь на вказаний лист позивача листом від 21.09.2020 № 28-8-0.6-2-20 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області зазначило, що зміни до ст. 33 Закону України Про оренду землі набули чинності 15.07.2020, оскільки договір оренди землі від 17.08.2006 укладений до 15.07.2020, то його поновлення/укладення на новий строк здійснюється за правилами ст. 33 Закону попередньої редакції (до внесення змін Законом № 340). В порядку статті 33 Закону в попередній редакції питання поновлення договору оренди землі розглянуто по суті, результатом чого є лист Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 12.05.2020 № 32-8-0.6-2132/2-20. Твердження Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, що для поновлення/укладення на новий строк договору, укладеного 17.08.2006, необхідно застосовувати норми ст. 33 Закону України Про оренду землі в редакції, яка діяла до внесення змін Законом № 340, не ґрунтується на законі. Посилання Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на Перехідні положення Закону України Про оренду землі , в яких зазначено, що правила, визначені статтею 126-1 Земельного кодексу України щодо поновлення договорів оренди землі, укладених до набрання чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству здійснюються на умовах, визначених такими договорами, за правилами, чинними на момент їх укладення у спірних правовідносинах є помилковим, оскільки в заяві орендаря від 15.07.2020 № 60 ставилося питання про укладення договору оренди землі на новий строк, а не про поновлення договору. Тоді як стаття 126-1 Земельного кодексу України в редакції Закону № 340-ІХ від 05.12.2019 регулює відносини поновлення договору оренди землі. Також позивач зазначає, що дійсно 09.04.2020 він звертався до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області із клопотанням про поновлення договору оренди землі. За наслідками листування з цього приводу листом-повідомленням від 12.05.2020 № 32-8-0.6-2132/2-20 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області відмовило в поновленні договору оренди землі. Проте, лист-повідомлення про укладення договору оренди землі на новий строк № 60 від 15.07.2020 на підставі ч. 3 ст. 19, ст. 33 Закону України Про оренду землі в редакції, яка діяла на момент звернення з цією заявою, є вже іншою, новою заявою про укладення договору оренди на новий строк, а не заявою про поновлення договору оренди, яка раніше була розглянута орендодавцем. Тому, відповідно до ч. 5 ст. 33 Закону України Про оренду землі орендодавець у місячний строк повинен був розглянути надісланий орендарем лист-повідомлення за № 60 від 15.07.2020 з проектом договору оренди, перевірити договір на відповідність його вимогам закону, узгодити з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і в разі відсутності заперечень укласти договір оренди. Оскільки об`єктом оренди є земельна ділянка державної власності, відповідач повинен був прийняти рішення згідно із ст. 122 ЗК України. За наявності заперечень щодо укладення договору оренди землі на новий строк орендодавець повинен був направити орендарю лист-повідомлення про прийняте ним рішення. В порушення зазначеного, проект договору, надісланий позивачем, орендодавцем не розглянутий, ніякового рішення за листом-повідомленням № 60 від 15.07.2020 не прийнято, лист-повідомлення про прийняте рішення стосовно укладення договору оренди землі на новий строк орендарю на направлено. Таким чином, наявне зволікання (фактично відмова) з боку орендодавця в укладення договору, що порушує право орендаря, який належним чином виконував обов`язки за договором оренди, на укладення договору оренди землі на новий строк. Враховуючи викладене, позивач просить суд позов задовольнити повністю, а також покласти на відповідача судовій витрати у справі.
Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області надало відзив на позовну заяву, в якому проти позову заперечило. Заперечуючи проти позову Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області зазначило, що 17.08.2006 між Пологівською районною державною адміністрацією та ТОВ Центр-Сервіс укладено договір оренди землі, який зареєстрований у Пологівському РВ Запорізької РФ Центру ДЗК 27.11.2006 за № 040627600045. Предметом договору є земельна ділянка з кадастровим номером 2324210100:13:002:0096 площею 11,8520 га. Договір укладено на 4 роки до 01.11.2010. Згідно п. 8 договору орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі в розмірі 1,5 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Угодою до вказаного договору від 25.10.2010, зареєстрованою 17.11.2010 за № 041027600195, внесено зміни до строку дії договору оренди землі та встановлено, що договір укладено строком на 10 років, до 17.08.2020, а також змінено розмір орендної плати і встановлено, що орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. 09.04.2020 ТОВ Центр-Сервіс звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області з проханням поновити договір оренди землі від 17.08.2006 зареєстрований за № 040627600045 на новий термін строком на 7 років та на тих самих умовах, що були передбачені договором. До листа додавався проект додаткової угоди про поновлення договору оренди землі. 15.04.2020 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області листом № 32-8-0.6-1800/2-20 повідомило орендаря про можливість поновлення договору оренди землі на новий строк із зазначенням його істотних умов, зокрема, строку дії 7 років, розміру орендної плати 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Листом від 27.04.2020 № 674 позивач заперечив проти пропозиції Головного управління щодо збільшення розміру орендної плати до 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. 12.05.2020 Головне управління листом-повідомленням № 32-8-0.6-2132/2-20 повідомило орендаря, що з причин незгоди орендаря на запропоновані орендодавцем при поновленні договору оренди землі істотні умови, а саме, з розміром орендної плати 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, заперечує проти поновлення договору оренди землі від 17.08.2006 укладеного між Пологівською райдержадміністрацією та ТОВ Центр-Сервіс , зареєстрованого 27.11.2006 за № 040627600045. В цьому ж листі було зазначено, що через недосягнення домовленості щодо орендної плати, переважне право на поновлення договору оренди землі від 17.08.2006 припиняється, договір буде вважатися припиненим 17.08.2020, позивачу роз`яснено про необхідність повернення земельної ділянки на умовах, визначених договором. 15.07.2020 ТОВ Центр-Сервіс звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області з листом-повідомленням № 60 про укладення договору оренди землі на новий строк з посиланням на Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству та просило укласти договір оренди землі строком на 7 років з розміром орендної плати 4 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. 07.08.2020 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області листом № Л-6743-326/0/18-20 повідомило орендаря, що по суті питання поновлення договору оренди землі від 17.08.2006 Головним управлінням вже прийнято рішення, про що орендаря повідомлено листом Головного управління від 12.05.2020 №32-8-0.6-2132/2-20. 19.08.2020 Головне управління листом-повідомленням № 9-8-0.61-3815/2-20 повідомило позивача про заперечення у поновленні договору оренди землі відповідно до ч. 6 ст. 33 Закону України Про оренду землі . Отже, орендодавець після закінчення строку договору направив лист-повідомлення про заперечення у поновленні договору оренди землі. Незважаючи на це позивач неправомірно продовжив використовувати земельну ділянку після закінчення строку дії договору без згоди орендодавця. Добровільна сплата орендарем за власним бажанням орендної плати на свій розсуд не є підтвердженням продовження користування земельною ділянкою. Таким чином, у спірних правовідносинах мають місце обставини, за яких орендодавець відмовив орендарю як у переважному праві на укладання договору оренди землі на новий строк згідно порядку, передбаченому ч., ч. 1-5 ст. 33 Закону України Про оренду землі , так і в поновленні договору оренди землі на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором відповідно до ч. 6 ст. 33 Закону України Про оренду землі (в редакції до внесення змін Законом №340). Відповідно до ч. 1 ст. 31 Закону України Про оренду землі , договір оренди землі припиняється зокрема в разі: закінчення строку, на який його було укладено. Стосовно посилань позивача на Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству , то з цього приводу Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області зазначає, що вказаний Закон набрав чинності 16.01.2020, а внесені ним зміни до Закону України Про оренду землі набрали чинності 15.07.2020. Відповідно до абз. 4 Перехідних положень Закону України Про оренду землі правила, визначені статтею 126-1 Земельного кодексу України щодо поновлення договорів оренди землі, поширюються на договори оренди землі, укладені або змінені після набрання чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству , а поновлення договорів оренди землі, укладених до набрання чинності зазначеним Законом, здійснюється на умовах, визначених такими договорами, за правилами, чинними на момент їх укладення. Отже, оскільки договір оренди землі від 17.08.2006 (зареєстрований 27.11.2006 за № 040627600045) укладений до 15.07.2020, то його поновлення/укладення на новий строк здійснюється за правилами ст. 33 Закону України Про оренду землі в попередній редакції (до внесення змін Законом № 340) відповідно до умов договору в частині поновлення. На підставі викладеного, відповідач просить суд в задоволенні позову відмовити.
Пологівська міська рада Пологівського району Запорізької області своєї правової позиції по суті спору в письмовому вигляді не надала.
Розглянувши матеріали справи, суд
УСТАНОВИВ
17.08.2006 на підставі розпорядження Голови Пологівської райдержадміністрації № 514 від 22.08.2005 Пологівською районною державною адміністрацією Запорізької області (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Центр-Сервіс (Орендар, позивач у справі, далі за текстом скорочено ТОВ Центр-Сервіс ) укладено договір оренди (далі за текстом - Договір), за умовами якого Орендодавець надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку із земель сільськогосподарського призначення державної власності (землі запасу) для сільськогосподарського використання, яка знаходиться на території Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області, межі якої визначені на плані земельної ділянки, відображеному в додатку, що є невід`ємною частиною Договору.
За умовами п. 2 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 11,852 га (рілля).
Згідно Кадастрового плану земельної ділянки, що є невід`ємним додатком до Договору, кадастровий номер земельної ділянки, що надана в оренду - 2324210100:13:002:0096.
Пунктом 20 Договору передбачено, що передача земельної ділянки Орендарю здійснюється не пізніше 5 днів з моменту державної реєстрації Договору за актом її приймання-передачі.
Земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Цільове призначення земельної ділянки - землі сільськогосподарського призначення. (п., п. 15, 16 Договору).
У відповідності до п. 44 Договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
27.11.2006 Договір зареєстровано у Пологівському районному відділі Запорізької регіональної філії Центру ДЗК , про що в Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040627600045.
Згідно з п., п. 4, 8 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 112623,33 грн. згідно Довідки Пологівського районного відділу земельних ресурсів № 2451 від 15.08.2006. Орендна плата вноситься Орендарем в грошовій формі (у гривнях) в розмірі 1,5 % від нормативної грошової оцінки.
Як визначено в пункті 7 Договір укладено до 4 років, до 01.11.2010.
25.10.2010 Пологівською районною державною адміністрацією Запорізької області з позивачем укладено Угоду до договору оренди земельної ділянки від 17.08.2006, зареєстрованого 27.11.2006 за № 040627600045, якою сторони домовилися пункт 7 Договору викласти новій редакції, а саме: Договір укладено на 10 років, до 17.08.2020. , а в пункті 8 Договору цифри і слова 1,5 % (півтора відсотка) замінити на 3 % (три відсотка) .
17.11.2010 Угода від 25.10.2010 до договору оренди земельної ділянки від 17.08.2006 зареєстрована у Пологівському районному відділі Запорізької регіональної філії Центру ДЗК , про що в Державному реєстрі земель вчинено запис за № 041027600195.
Таким чином, строк дії Договору оренди землі від 17.08.2006 з урахуванням Угоди від 25.10.2010 тривав до 17.08.2020.
Відповідно до положень Закону України від 06.09.2012 № 5245-VІ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , який набрав чинності з 01.01.2013, землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності, чи на яких розташовані об`єкти нерухомого майна комунальної власності, є землями державної власності.
З матеріалів справи вбачається, що земельна ділянка, яка є предметом спірного Договору оренди землі від 17.08.2006, знаходиться на території Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області поза межами населеного пункту, а тому, в силу підпункту г) пункту 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності від 06.09.2012 № 5245-VI, ця земельна ділянка знаходилась у державній власності.
За змістом ч. 4 ст. 122 ЗК України в редакції, чинній з 01.01.2013, повноваження щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності, надання у власність або у користування для всіх потреб віднесено до компетенції центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 5 Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру постановлено: утворити як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру за переліком згідно з додатком.
Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру № 18 від 03.03.2015 затверджено положення про Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, що є територіальним органом центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Отже, у зв`язку з набранням чинності зазначеним вище Законом від 06.09.2012 № 5245-VІ, з 20135 року розпорядником земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Запорізької області стало Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області (далі за текстом скорочено - Головне управління).
Як вбачається з досліджених судом матеріалів справи, 09.04.2020 ТОВ Центр-Сервіс звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області з проханням поновити Договір оренди землі від 17.08.2006 зареєстрований за № 040627600045 на новий термін строком на 7 років та на тих самих умовах, що були передбачені Договором. До листа додавався проект додаткової угоди про поновлення Договору оренди землі.
15.04.2020 Головне управління листом № 32-8-0.6-1800/2-20 повідомило Орендаря про можливість поновлення Договору оренди землі від 17.08.2006 на новий строк із зазначенням його істотних умов, зокрема, строку дії - 7 років, розміру орендної плати - 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Листом від 27.04.2020 № 674 позивач заперечив проти пропозиції Головного управління щодо збільшення розміру орендної плати до 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки із посиланням на те, що Податковим кодексом України розмір орендної плати за землі сільськогосподарського призначення встановлений на рівні не більше 1 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. При цьому, Орендар зазначив, що згоден на встановлення орендної плати на рівні 4 % від нормативної грошової оцінки.
12.05.2020 Головне управління листом-повідомленням № 32-8-0.6-2132/2-20 повідомило Орендаря, що з причин його незгоди на запропоновані Орендодавцем при поновленні Договору оренди землі істотні умови, а саме, з розміром орендної плати 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, Головне управління заперечує проти поновлення Договору оренди землі від 17.08.2006 укладеного між Пологівською райдержадміністрацією та ТОВ Центр-Сервіс , зареєстрованого 27.11.2006 за № 040627600045. В цьому ж листі було зазначено, що через недосягнення домовленості щодо орендної плати, переважне право на поновлення Договору оренди землі від 17.08.2006 припиняється, Договір буде вважатися припиненим 17.08.2020, позивачу роз`яснено про необхідність повернення земельної ділянки на умовах, визначених Договором.
Не зважаючи на лист-повідомлення від 12.05.2020 № 32-8-0.6-2132/2-20 ТОВ Центр-Сервіс 10.06.2020 знову звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області з проханням поновити Договір оренди землі від 17.08.2006 на новий термін строком на 10 років із встановленням орендної плати в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. До листа позивачем додавався проект додаткової угоди від 10.06.2020 про поновлення Договору оренди землі від 17.08.2006.
25.06.2020 Головне управління листом № Л-5463-131/0/18-20 повідомило Орендаря, що по суті питання про поновлення Договору оренди землі від 17.08.2006 Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області вже прийнято рішення (лист-повідомлення від 12.05.2020 № 32-8-0.6-2132/2-20). Крім того, позивачу цим же листом роз`яснено про необхідність повернення Орендодавцю земельної ділянки на умовах, визначених Договором.
15.07.2020 ТОВ Центр-Сервіс звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області з листом-повідомленням № 60 про укладення Договору оренди землі на новий строк з посиланням на Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству та просило укласти Договір оренди землі строком на 7 років з розміром орендної плати 4 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
До листа-повідомлення № 60 від 15.07.2020 позивачем додавався проект Договору оренди землі від 18.08.2020 у двох примірниках, підписаних та скріплених печаткою Орендаря.
07.08.2020 Головне управління листом № Л-6743-326/0/18-20 повідомило Орендаря, що по суті питання поновлення Договору оренди землі від 17.08.2006 Головним управлінням вже прийнято рішення, про що Орендаря повідомлено листом Головного управління від 12.05.2020 №32-8-0.6-2132/2-20.
19.08.2020 (тобто після закінчення строку дії Договору оренди землі від 17.08.2006) Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області листом-повідомленням № 9-8-0.61-3815/2-20 повідомило позивача про заперечення у поновленні Договору оренди землі від 17.08.2006 відповідно до ч. 6 ст. 33 Закону України Про оренду землі .
Незважаючи на це позивач продовжив використовувати земельну ділянку після закінчення строку дії Договору без згоди Орендодавця.
Натомість, 31.08.2020 позивач додатково звернувся до Головне управління із листом № 674 Про укладення договору оренди землі на новий строк , в якому просив Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області розглянути по суті звернення від 15.07.2020 № 60 та прийняти рішення про укладення Договору оренди на новий строк у відповідності до вимог ст. 33 Закону України Про оренду землі в редакції, що набула чинності з 15.07.2020.
У відповідь на вказаний лист позивача листом від 21.09.2020 № 28-8-0.6-2-20 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області зазначило, що зміни до ст. 33 Закону України Про оренду землі набули чинності 15.07.2020, оскільки Договір оренди землі від 17.08.2006 укладений до 15.07.2020, то його поновлення/укладення на новий строк здійснюється за правилами ст. 33 Закону України Про оренду землі попередньої редакції (до внесення змін Законом № 340). В порядку статті 33 Закону України Про оренду землі в попередній редакції питання поновлення Договору оренди землі від 17.08.2006 розглянуто по суті, результатом чого є лист Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 12.05.2020 № 32-8-0.6-2132/2-20.
Присутні в судових засіданнях представники ТОВ Центр-Сервіс та Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області не заперечили факту наявності вказаного вище листування між ними.
В ході судового вирішення спору у даній справі судом з`ясовано, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 № 1113 Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин та наказу Держгеокадастру від 17.11.2020 № 485 Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області передано Пологівській міській територіальній громаді у комунальну власність за актом приймання-передачі земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 4933,1581 га, які розташовані на території Пологівської міської територіальної громади Пологівського району Запорізької області за межами населеного пункту, у тому числі і земельну ділянку з кадастровим номером 2324210100:13:002:0096, площею 11,852 га, що є предметом Договору оренди землі від 17.08.2006.
25.01.2021 право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 2324210100:13:002:0096, площею 11,852 га зареєстровано за Пологівською міською радою Пологівського району Запорізької області, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (індексний номер 241698332 від 25.01.2021).
Таким чином, з 25.01.2021 повноваження щодо розпорядження земельною ділянкою, яка є предметом Договору оренди землі від 17.08.2006, належать Пологівській міській раді Пологівського району Запорізької області (відповідач у справі).
Предметом розгляду у даній справі є вимога про визнання укладеним Договору оренди землі від 18.08.2020 строком на 7 років на земельну ділянку з кадастровим номером 2324210100:13:002:0096, площею 11,852 га, яка розташована на території Пологівської міської об`єднаної територіальної громади Пологівського району Запорізької області, на умовах проекту Договору оренди землі від 18.08.2020, доданого до листа-повідомлення Товариства з обмеженою відповідальністю Центр-Сервіс (Орендаря) № 60 від 15.07.2020.
Мотивуючи заявлені позовні вимоги, позивач посилається на те, що лист-повідомлення Про укладення договору оренди землі на новий строк № 60 від 15.07.2020 направлявся Орендодавцю на підставі ч. 3 ст. 19, ст. 33 Закону України Про оренду землі в редакції Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству . Таким чином, вказана заява є новою заявою про укладення договору оренди на новий строк, а не заявою про поновлення договору оренди, яка раніше була розглянута Орендодавцем. Тому, відповідно до ч. 5 ст. 33 Закону України Про оренду землі в редакції Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству Орендодавець у місячний строк повинен був розглянути надісланий Орендарем лист-повідомлення за № 60 від 15.07.2020 з проектом договору оренди, перевірити договір на відповідність його вимогам закону, узгодити з Орендарем (за необхідності) істотні умови договору і в разі відсутності заперечень укласти договір оренди. Оскільки об`єктом оренди є земельна ділянка державної власності, Головне управління повинно було прийняти рішення згідно із ст. 122 ЗК України. За наявності заперечень щодо укладення договору оренди землі на новий строк Орендодавець повинен був направити орендарю лист-повідомлення про прийняте ним рішення. В порушення зазначеного, проект договору, надісланий позивачем, Орендодавцем не розглянутий, ніякового рішення за листом-повідомленням № 60 від 15.07.2020 не прийнято, лист-повідомлення про прийняте рішення стосовно укладення договору оренди землі на новий строк орендарю на направлено. Таким чином, наявне зволікання (фактично відмова) з боку Орендодавця в укладення договору, що порушує право орендаря, який належним чином виконував обов`язки за Договором оренди, на укладення Договору оренди землі на новий строк.
Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області заперечуючи проти заявлених позовних вимог свою позицію мотивувало тим, що у спірних правовідносинах мають місце обставини, за яких Орендодавець відмовив орендарю як у переважному праві на укладання договору оренди землі на новий строк згідно порядку, передбаченому ч., ч. 1-5 ст. 33 Закону України Про оренду землі , так і в поновленні договору оренди землі на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором відповідно до ч. 6 ст. 33 Закону України Про оренду землі (в редакції до внесення змін Законом № 340). Відповідно до ч. 1 ст. 31 Закону України Про оренду землі , договір оренди землі припиняється зокрема в разі: закінчення строку, на який його було укладено. Стосовно посилань позивача на Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству , то з цього приводу Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області зазначає, що вказаний Закон набрав чинності 16.01.2020, а внесені ним зміни до Закону України Про оренду землі набрали чинності 15.07.2020. Відповідно до абз. 4 Перехідних положень Закону України Про оренду землі правила, визначені статтею 126-1 Земельного кодексу України щодо поновлення договорів оренди землі, поширюються на договори оренди землі, укладені або змінені після набрання чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству , а поновлення договорів оренди землі, укладених до набрання чинності зазначеним Законом, здійснюється на умовах, визначених такими договорами, за правилами, чинними на момент їх укладення. Отже, оскільки Договір оренди землі від 17.08.2006 (зареєстрований 27.11.2006 за № 040627600045) укладений до 15.07.2020, то його поновлення/укладення на новий строк здійснюється за правилами ст. 33 Закону України Про оренду землі в попередній редакції (до внесення змін Законом № 340) відповідно до умов Договору в частині поновлення.
Дослідивши та проаналізувавши матеріали та фактичні обставини справи, оцінивши надані письмові докази у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
За змістом частини другої статті 792 ЦК України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Законом України Про оренду землі визначено умови укладення, зміни, припинення і поновлення договору оренди землі, а статтею 13 передбачено, що договором оренди землі є договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Вирішуючи спір у даній справі, суд погоджується з доводами Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, що застосування положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству від 05.12.2019 № 340-ІХ, на який посилається позивач, до спірних правовідносин є необґрунтованим, виходячи з наступного.
Так, вказаний Закон набрав чинності 16.01.2020, а внесені ним зміни до Закону України Про оренду землі набрали чинності 15.07.2020.
Відповідно до абз. 4 Перехідних положень Закону України Про оренду землі правила, визначені статтею 126-1 Земельного кодексу України щодо поновлення договорів оренди землі, поширюються на договори оренди землі, укладені або змінені після набрання чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству , а поновлення договорів оренди землі, укладених до набрання чинності зазначеним Законом, здійснюється на умовах, визначених такими договорами, за правилами, чинними на момент їх укладення.
Згідно зі ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Відповідно до абз. 2 п. 2 рішення Конституційного Суду України у справі № 1-7/99 від 09.02.1999 за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Отже, оскільки спірний Договір оренди землі від 17.08.2006 (зареєстрований 27.11.2006 за № 040627600045) укладений до 15.07.2020, то його поновлення/укладення на новий строк здійснюється за правилами ст. 33 Закону України Про оренду землі в редакції до внесення змін Законом № 340-ІХ від 05.12.2019 відповідно до умов Договору в частині поновлення.
За таких обставин, в подальшому за текстом рішення суд посилається на приписи Закону України Про оренду землі в редакції до внесення змін Законом № 340-ІХ від 05.12.2019.
Правові підстави поновлення договору оренди землі визначено у статті 33 Закону України Про оренду землі , яка фактично об`єднує два випадки продовження дії (пролонгації) договору оренду землі.
Так, згідно з частиною першою статті 33 цього Закону по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).
Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі (частина 2 статті 33 Закону України Про оренду землі ).
До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди (частина третя статті 33 зазначеного Закону).
При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється (частина четверта статті 33 Закону України Про оренду землі ).
Частиною п`ятою статті 33 цього Закону передбачено, що орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проєктом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
Для застосування положень частин першої-п`ятої статті 33 Закону України Про оренду землі та визнання за орендарем переважного права на поновлення договору оренди необхідно встановити такі юридичні факти: орендар належним чином виконує свої обов`язки за договором; орендар до спливу строку договору повідомив орендодавця у встановлені строки про свій намір скористатися переважним правом укладення договору на новий строк; до листа-повідомлення орендар додав проєкт додаткової угоди; орендодавець протягом місяця не повідомив орендаря про наявність заперечень і своє рішення.
Тобто реалізація переважного права на поновлення договору оренди, передбачена у наведеній нормі, можлива лише за умови дотримання встановлених такою нормою процедури і строків.
Згідно з частиною шостою статті 33 Закону України Про оренду землі у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із: власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності); уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності).
Отже, реалізувати переважне право на поновлення договору оренди, передбачене у частинах першій - п`ятій статті 33 Закону України Про оренду землі , можливо лише за умови дотримання встановлених такою нормою процедури і строків, а також за наявності волевиявлення на це сторін договору, продовження договірних відносин можливе за умови досягнення ними згоди щодо продовження договору із застосуванням переважного права орендаря на продовження договору оренди, у тому числі на змінених умовах (частина перша - п`ята статті 33 Закону України Про оренду землі ) або мовчазна згода сторін договору стосовно поновлення договору на тих самих умовах на той самий строк (частина шоста статті 33 Закону України Про оренду землі ).
Таким чином, стаття 33 Закону України Про оренду землі містить дві правові конструкції, а зміст права, підстави і обставини для захисту переважного права орендаря, яке виникає відповідно до частин першої-п`ятої зазначеної статті, не є тотожним змісту та підставам захисту його права, яке виникає згідно з частиною шостою цієї статті. Відтак, підстави для поновлення договору оренди земельної ділянки, передбачені у частинах 1- 5 і частині 6 статті 33 Закону України Про оренду землі , не пов`язані одна з іншою.
Аналогічної правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 10.09.2018 у справі № 920/739/17, від 27.05.2020 у справі № 925/471/18.
Відмова, а також наявне зволікання в укладанні додаткової угоди до договору оренди землі можуть бути оскаржені в суді (частина 11 статті 33 Закону України Про оренду землі ).
Суд наголошує, що для продовження договірних відносин необхідно волевиявлення на це сторін (частина 1-5 статті 13 Закону України Про оренду землі ), а також погодження усіх істотних умов договору.
Надавши оцінку всім матеріалам справи, суд приходить до висновку, що у спірних правовідносинах відсутні підстави для укладання спірного Договору оренди землі на новий строк згідно порядку, передбаченому ч., ч. 1-5 ст. 33 Закону України Про оренду землі , оскільки сторонами не була досягнута згода щодо істотних умов Договору і Орендодавець відмовив Орендарю у переважному праві на укладання Договору оренди землі на новий строк (лист-повідомлення Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 12.05.2020 №32-8-0.6-2132/2-20), так і відсутні підстави для поновленні спірного Договору оренди землі на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені Договором, відповідно до ч. 6 ст. 33 Закону України Про оренду землі , оскільки відсутнє волевиявлення Орендодавця щодо продовження Договору оренди земельної ділянки на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені Договором, про що Орендар був поінформований у передбачений Законом України Про оренду землі строк (лист-повідомлення Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 19.08.2020 № 9-8-0.61-3815/2-20).
Враховуючи наведені положення законодавства та встановлені фактичні обставини справи, зважаючи, що позивач належними доказами не довів наявності підстав для задоволення позовних вимог, суд дійшов висновку щодо відмови у задоволенні позову в повному обсязі.
Згідно зі ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Необхідною умовою застосування судом певного способу захисту є наявність певного суб`єктивного права (інтересу) у позивача та порушення (невизнання або оспорювання) цього права (інтересу) з боку відповідача.
На позивача покладено обов`язок обґрунтувати своєї вимоги поданими до суду доказами, тобто, довести, що його права та інтереси порушуються, оспорюються чи не визнаються, а тому потребують захисту.
Приймаючи до уваги викладене, суд вважає, що позивачем не доведено у встановлений законом спосіб обґрунтованості заявлених позовних вимог.
Згідно ч., ч. 1-4 ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи (ч. 5 ст. 236 ГПК України).
Відповідно до п. 3 ч. 4 ст. 238 ГПК України у мотивувальній частині рішення зазначається, зокрема, мотивована оцінка кожного аргументу, наведеного учасниками справи, щодо наявності чи відсутності підстав для задоволення позову, крім випадку, якщо аргумент очевидно не відноситься до предмета спору, є явно необґрунтованим або неприйнятним з огляду на законодавство чи усталену судову практику.
Згідно усталеної практики Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення від 09.12.1994 Європейського суду з прав людини у справі Руїс Торіха проти Іспанії ). Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією.
Суд визнає позовні вимоги недоведеними та такими, що не підлягають задоволенню.
Доводи позивача, наведені в обґрунтування заявлених ним вимог, не знайшли свого підтвердження за встановлених судом обставин, що склались між сторонами.
Заперечення Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на заявлені позовні вимоги враховані судом при вирішенні даного спору.
Враховуючи вище наведене, в задоволені позову відмовляється повністю.
Згідно зі ст. 129 ГПК України, приймаючи до уваги висновок суду про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, судовий збір покладається на позивача.
Керуючись ст., ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ
В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю Центр-Сервіс , м. Пологи Запорізької області до Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області, м. Пологи Запорізької області про визнання укладеним договору оренди землі від 18.08.2020 строком на 7 років на земельну ділянку з кадастровим номером 2324210100:13:002:0096, площею 11,852 га, яка розташована на території Пологівської міської об`єднаної територіальної громади Пологівського району Запорізької області, на умовах проекту договору оренди землі від 18.08.2020, доданого до листа-повідомлення Товариства з обмеженою відповідальністю Центр-Сервіс (орендаря) № 60 від 15.07.2020, відмовити повністю.
Повне рішення оформлено і підписано у відповідності до вимог ст. ст. 240, 241 ГПК України 09 березня 2021 р.
Суддя Н.Г. Зінченко
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Центрального апеляційного господарського суду через господарський суд Запорізької області, а у разі проголошення вступної та резолютивної частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 25.02.2021 |
Оприлюднено | 11.03.2021 |
Номер документу | 95401227 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Зінченко Н.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні