Рішення
від 01.03.2021 по справі 924/1415/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

м. Хмельницький

"02" березня 2021 р.Справа № 924/1415/20

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Кочергіної В.О., при секретарі судового засідання Мізик М.А. розглянувши матеріали

за позовом Керівника Шепетівської місцевої прокуратури м. Шепетівка в інтересах держави в особі Полонської міської ради м. Полонне

до Фермерського господарства "Полонський господар" м. Полонне

про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки №162/57-18-ДО від 18.10.2018, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області та ОСОБА_1 , щодо земельної ділянки площею 20,0000га, яка розташована за межами населених пунктів Полонської міської ради ОТГ Полонського району Хмельницької області, номер запису про речове право у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 28627541 від 24.10.2018, виклавши його положення у такій редакції:

Пункт 4 Договору: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 324362 (триста двадцять чотири тисячі триста шістдесят дві гривні 69 (шістдесят дев`ять) копійок"

Пункт 10 Договору: "Орендна плата за наступні роки сплачується Орендарем шляхом безготівкового перерахування грошових коштів у місцевий бюджет за місцем розташування земельної ділянки у розмірі 8,16% (розмір орендної плати визначається за результатами проведення торгів) від визначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі, що становить 2205 (дві тисячі двісті п`ять) гривень 67 (шістдесят сім) копійок на місяць"

За участю представників учасників справи:

від позивача: не з`явився

від відповідача: не з`явився

від прокуратури: Коломий О.Є. прокурор відділу прокуратури

Відповідно до статті 233 Господарського процесуального кодексу України рішення у даній справі ухвалено у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.

02.03.2021р. в судовому засіданні проголошено вступну і резолютивну частини рішення відповідно до ст. 240ГПК України.

ВСТАНОВИВ:

29.12.2020р. на адресу господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява Керівника Шепетівської місцевої прокуратури м. Шепетівка в інтересах держави в особі Полонської міської ради м. Полонне до Фермерського господарства "Полонський господар" м. Полонне про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки №162/57-18-ДО від 18.10.2018, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області та ОСОБА_1 , щодо земельної ділянки площею 20,0000га, яка розташована за межами населених пунктів Полонської міської ради ОТГ Полонського району Хмельницької області, номер запису про речове право у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 28627541 від 24.10.2018, виклавши його положення у такій редакції: Пункт 4 Договору: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 324362 (триста двадцять чотири тисячі триста шістдесят дві гривні 69 (шістдесят дев`ять) копійок". Пункт 10 Договору: "Орендна плата за наступні роки сплачується Орендарем шляхом безготівкового перерахування грошових коштів у місцевий бюджет за місцем розташування земельної ділянки у розмірі 8,16% (розмір орендної плати визначається за результатами проведення торгів) від визначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі, що становить 2205 (дві тисячі двісті п`ять) гривень 67 (шістдесят сім) копійок".

В обгрунтування позовних вимог, керівник прокуратури зазначає про те, що відповідач всупереч умовам Договору від 18.10.2018р. відмовляється за взаємною згодою сторін вносити зміни до Договору.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29.12.2020р., позовну заяву передано для розгляду судді Кочергіній В.О.

Ухвалою суду від 04.01.2021р. позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі №924/1415/20, розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 10год. 30хв. 27.01.2021р.

27.01.2021р. в підготовчому засіданні постановлено ухвалу про оголошення перерви на 10:30год. 16.02.2021р. із занесенням до протоколу судового засідання. Прокурор повідомлений під розписку.

Ухвалою суду від 27.01.2021р. повідомлено позивача та відповідача про оголошення перерви в підготовчому засіданні.

15.02.2021р. Шепетівською місцевою прокуратурою подано заяву (вх.№05-08/323/21) про доповнення прохальної частини позову, а саме редакції пункту 10 Договору словосполученням "за місяць".

Ухвалою суду від 16.02.2021р. прийнято до розгляду заяву Шепетівської місцевої прокуратури про уточнення прохальної частини позовної заяви, закрито підготовче провадження у даній справі та призначено справу до судового розгляду по суті у загальному позовному провадженні на 10:30год. 02.03.2021р.

26.02.2021р. на електронну адресу суду від позивача надійшло клопотання (вх.№05-22/1847/21), в якому позовні вимоги підтримує, а також просить суд проводити судове засідання без участі його представника.

Прокурор Хмельницької обласної прокуратури в судовому засіданні 02.03.2021р. позовні вимоги підтримав, наполягав на їх задоволенні.

Відповідач письмового відзиву на позов не подав, представника для участі в засіданні не направив, про поважність причин неявки суд не повідомив.

Відповідач належним чином повідомлений про час, дату та місце розгляду справи, що підтверджується поштовим повідомлення про вручення ухвали суду від 16.02.2021р., яке знаходиться в матеріалах справи.

Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Згідно з ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Оскільки відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву, справа розглядається за наявними матеріалами відповідно до приписів ч. 9 ст. 165 та ч. 2 ст. 178 ГПК України.

Дослідивши наявні в справі матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтуються позовні вимоги суд встановив наступне.

18.10.2018р. між Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області (Орендодавець) та фізичною особою Бобровим О.А. (Орендар) було укладено Договір оренди земельної ділянки №162/57-18ДО.

Відповідно до п. 1 Договору, Орендодавець на підставі протоколу земельних торгів від 18.10.2018р. №115 надає, а Орендар приймає в строкове платне користування на умовах оренди земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності, для ведення фермерського господарства (01.02) з кадастровим номером 6823610100:05:001:0003, яка розташована за межами населених пунктів Полонської міської ради ОТГ Полонського району Хмельницької області.

Згідно з п.п. 2, 4 Договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 20,0000га (кадастровий номер 6823610100:05:001:0003), в тому числі рілля 20,0000га.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 269152грн. 02коп. (Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.09.2018р. №97-22-0.29-601/172-18).

Пунктами 7, 8 Договору визначено, що Договір укладено на 7 років. Після закінчення строку дії Договору Орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії Договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.

Право оренди земельної ділянки виникає у Орендаря з моменту його державної реєстрації відповідно до Закону.

Згідно з п.п. 9, 10, 11, 12, 13 Договору, плата за перший повний календарний рік (12 місяців) користування земельною ділянкою, право оренди якої набуто на земельних торгах згідно з протоколом земельних торгів від 18.10.2018р. №115 у розмірі річної орендної плати, що становить 21960грн. 16коп., підлягає сплаті переможцем не пізніше трьох банківських днів з дня укладення договору оренди у місцевий бюджет на відповідний рахунок міської, сільської або селищної ради (об`єднаної територіальної громади) за місцем розташування земельної ділянки.

Орендна плата за наступні роки сплачується Орендарем шляхом безготівкового перерахування грошових коштів у місцевий бюджет за місцем розташування земельної ділянки у розмірі 8,16% (розмір орендної плати визначається за результатами проведення земельних торгів), від визначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі, що становить 1830грн. 01коп. за місяць.

Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної власності здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов Договору оренди чи продовження його дії.

Розмір орендної плати за земельну ділянку державної власності, яка передана в оренду за результатами земельних торгів, не може переглядатися у бік зменшення.

Орендна плата вноситься щомісячно в рівних частинах до 30 числа слідуючого за розрахунковим місяцем.

Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі, зокрема, зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки (земельних ділянок) державної та комунальної власності.

Пунктами 15, 16 Договору встановлено, що земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства (01.02).

Цільове призначення земельної ділянки: землі сільськогосподарського призначення (для ведення фермерського господарства), код по КВЦПЗ-01.02.

Відповідно до п.п. 31, 36 Договору, зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.

Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи - орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору.

Згідно з п. 39 Договору, цей Договір набирає чинності після підписання сторонами, а право оренди виникає з моменту державної реєстрації цього права.

Договір підписано представниками сторін та скріплений відтиском печатки ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області.

Матеріали справи не містять доказів в підтвердження розірвання або визнання недійсним Договору №162/57-18ДО від 18.10.2018р.

Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, який знаходиться в матеріалах справи, ОСОБА_1 з 15.11.2019р. є засновником Фермерського господарства "Полонський господар" м. Полонне.

Відповідно до письмової Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 26.06.2020р., яка знаходиться в матеріалах справи, 24.10.2018р. державним реєстратором Виконавчого комітету Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади Шпаком А.В. здійснено реєстрацію права оренди земельної ділянки із кадастровим номером 6823610100:05:001:0003, площею 20,0000га, розташовану у Полонському районі Хмельницької області, призначену для ведення фермерського господарства за ОСОБА_1 , про що у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вчинено запис №28627541.

Згідно цієї ж Інформації, на підставі Наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-1574-СГ від 27.01.2020р. земельну ділянку з кадастровим номером 6823610100:05:001:0003, площею 20,0000га, передано до комунальної власності Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади, та 04.02.2020р. органом місцевого самоврядування зареєстровано право власності на вказану земельну ділянку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, про що зроблено запис №35421759.

Листом за №846 від 30.03.2020р. Виконавчий комітет Полонської міської ради повідомив ОСОБА_1 про те, що рішенням № 21 69-ї сесії 1 скликання Полонської міської ради від 15.03.2019р. "Про затвердження ставок орендної плати за земельні ділянки на території Полонської міської об`єднаної територіальної громади" змінено розмір орендної ставки для земельних ділянок 01.02 для ведення фермерського господарства на 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. У листі зазначено про те, що станом на 01.01.2020р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 6823610100:05:001:0003, становить - 324362грн. 69коп., а згідно договору оренди - 269152грн. 02коп. У листі повідомлено про те, що необхідно укласти додаткову угоду про внесення змін до договору оренди №162/57-18-ДО від 18.10.2018р. (реєстраційний номер 28627541 від 24.10.2018р.). У листі виконавчий комітет просив ОСОБА_1 з`явитись протягом 14 днів з моменту отримання цього листа до виконавчого комітету Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади.

Надсилання листа підтверджується поштовим повідомленням про вручення відправлення №3050100824025 від 03.04.2020р., який знаходиться в матеріалах справи.

Лист залишено ОСОБА_1 без відповіді та належного реагування.

Також, прокурором до матеріалів справи додано Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6823610100:05:001:0003, відповідно до якого, станом на 01.04.2020р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 324362грн. 69коп.

У зв`язку із тим, що відповідач всупереч умовам Договору від 18.10.2018р. відмовляється за взаємною згодою сторін вносити зміни до Договору, прокурор звернувся до суду із відповідним позовом.

Проаналізувавши матеріали справи, оцінюючи подані стороною докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.

Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.

Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення (Правові висновки Великої Палати Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18).

Листом від 02.06.2020р. за №1473 Виконавчий комітет Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади повідомив заступника керівника Шепетівської місцевої прокуратури про те, що виконавчим комітетом не вживались заходи щодо приведення у відповідність до вимог чинного законодавства умов Договору №162/57-18-ДО від 18.10.2018р. в судовому порядку.

10.08.2020р. заступник керівника Шепетівської місцевої прокуратури повідомив Полонського міського голову об`єднаної територіальної громади про намір звернення до суду із позовом до ФГ "Полонський господар" про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки №162/57-18-ДО від 18.10.2018р.

За таких обставин, суд дійшов висновку щодо дотримання прокурором порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", для звернення до суду з відповідним позовом та наявності законних підстав для представництва прокурором інтересів держави в особі Полонської міської ради.

Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону України "Про оренду землі", орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.

Згідно ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до письмової Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 26.06.2020р., яка знаходиться в матеріалах справи, 24.10.2018р. державним реєстратором Виконавчого комітету Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади Шпаком А.В. здійснено реєстрацію права оренди земельної ділянки із кадастровим номером 6823610100:05:001:0003, площею 20,0000га, розташовану у Полонському районі Хмельницької області, призначену для ведення фермерського господарства за ОСОБА_1 , про що у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вчинено запис №28627541.

Згідно цієї ж Інформаціїї, на підставі Наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-1574-СГ від 27.01.2020р. земельну ділянку з кадастровим номером 6823610100:05:001:0003, площею 20,0000га, передано до комунальної власності Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади, та 04.02.2020р. органом місцевого самоврядування зареєстровано право власності на вказану земельну ділянку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, про що зроблено запис №35421759.

Зважаючи на вказане, відбулась зміна власника земельної ділянки і розпорядником землі та орендодавцем за договором оренди земельної ділянки від 18.10.2018р. є Полонська міська рада об`єднаної територіальної громади.

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

У відповідності до ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Приписами ст. 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За змістом абз. 4 ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі", істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно з п.п. 288.1-288.3 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України).

Суд встановив, що на підставі договору оренди землі від 18.10.2018р., Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області передало фізичній особі ОСОБА_1 (який є засновником Фермерського господарства "Полонський господар") земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності, для ведення фермерського господарства (01.02) з кадастровим номером 6823610100:05:001:0003, яка розташована за межами населених пунктів Полонської міської ради ОТГ Полонського району Хмельницької області.

Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, який знаходиться в матеріалах справи, 15.11.2019р. проведено державну реєстрацію Фермерського господарства "Полонський господар" м. Полонне, (код ЄДРПОУ 43351567), керівником якого є ОСОБА_1 з 15.11.2019р.

Щодо відповідача у справі - Фермерського господарства "Полонський господар" судом враховується, що відносини, пов`язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, на час виникнення спірних правовідносин, регулюються, Конституцією України, Земельним кодексом України, Законом України "Про фермерське господарство" та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2 цього Закону). У таких правовідносинах Закон України "Про фермерське господарство" є спеціальним нормативно-правовим актом.

Право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство. Для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради (частина перша статті 5, частина перша статті 7 Закону України "Про фермерське господарство").

Після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб (стаття 8 згаданого Закону).

Тобто, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.

З комплексного аналізу норм статей 1, 5, 7, 8, 12 Закону України "Про фермерське господарство" можна зробити висновок, що фермерське господарство реєструється в установленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. З цього часу обов`язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась.

Аналогічна правова позиція викладена у Постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.06.2020 у справі №922/989/18, від 13.03.2018р. у справі №348/992/16-ц.

Отже у правовідносинах користування спірною земельною ділянкою відбулася фактична заміна користувача і обов`язки землекористувача земельної ділянки перейшли до фермерського господарства.

В подальшому, на підставі Розпорядження Кабінету Міністрів україни" №60-р від 31.01.2018р. "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад", відбулась зміна власника земельної ділянки і розпорядником землі та орендодавцем за договором оренди земельної ділянки від 18.10.2018р. є Полонська міська рада об`єднаної територіальної громади.

Частиною 1 ст. 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

За змістом п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру податку та орендної плати проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Згідно п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області (п.п. 288.5.1); не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п.п. 288.5.2).

Пунктами 9, 10, 11, 12, 13 Договору визначено, що плата за перший повний календарний рік (12 місяців) користування земельною ділянкою, право оренди якої набуто на земельних торгах згідно з протоколом земельних торгів від 18.10.2018р. №115 у розмірі річної орендної плати, що становить 21960грн. 16коп., підлягає сплаті переможцем не пізніше трьох банківських днів з дня укладення договору оренди у місцевий бюджет на відповідний рахунок міської, сільської або селищної ради (об`єднаної територіальної громади) за місцем розташування земельної ділянки.

Орендна плата за наступні роки сплачується Орендарем шляхом безготівкового перерахування грошових коштів у місцевий бюджет за місцем розташування земельної ділянки у розмірі 8,16% (розмір орендної плати визначається за результатами проведення земельних торгів), від визначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі, що становить 1830грн. 01коп. за місяць.

Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної власності здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов Договору оренди чи продовження його дії.

Розмір орендної плати за земельну ділянку державної власності, яка передана в оренду за результатами земельних торгів, не може переглядатися у бік зменшення.

Орендна плата вноситься щомісячно в рівних частинах до 30 числа слідуючого за розрахунковим місяцем.

Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі, зокрема, зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки (земельних ділянок) державної та комунальної власності.

Отже, з урахуванням положень ст. 632 ЦК України, ст. 288 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями ст. 288 Податкового кодексу України.

Відповідна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 13.06.2019 у справі №910/11764/17, від 17.10.2019 у справі № 922/53/19.

За змістом ст. 13, ч. 1 ст. 15 та ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Згідно з ч. 1 ст. 23 зазначеного Закону технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Частиною 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 № 105 "Про проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" у 2018 році проводилась загальнонаціональна (всеукраїнська) нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення.

Вказаною постановою затверджено Порядок проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (далі - Порядок).

Згідно п. 2 Порядку, під загальнонаціональною (всеукраїнською) нормативною грошовою оцінкою земель сільськогосподарського призначення (далі - оцінка) слід розуміти нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення, яка проводиться одночасно на всій території України.

Об`єктом оцінки є землі сільськогосподарського призначення незалежно від форми власності в межах території природно-сільськогосподарських районів (у тому числі гірських природно-сільськогосподарських районів) Автономної Республіки Крим, областей, крім земель сільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, оцінка яких проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. № 213 (п. 5 Порядку).

У відповідності до п. 22 Порядку дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації за формою згідно з додатком 3 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Мінагрополітики від 23 травня 2017 р. № 262.

Згідно Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 01.04.2020р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 20,0000 га, кадастровий номер 6823610100:05:001:0003 становить 324362грн. 69коп., категорія земель: землі сільськогосподарського призначення.

Відповідно до ч. 2 ст.632 Цивільного кодексу України, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Статтею 651 вказаного кодексу визначено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно з п. 31 Договору, зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов Договору спір вирішується у судовому порядку.

Аналогічні правила щодо зміни умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і ст. 30 Закону України "Про оренду землі", якою передбачено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Зважаючи на те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати, суд дійшов висновку про наявність підстав для внесення змін до п. 4 Договору оренди земельної ділянки від 18.10.2018р.

Згідно з ч.ч. 2, 4 ст. 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Правила, передбачені ч.ч. 2, 4 ст. 188 Господарського кодексу України, є матеріально-правовими, а не процесуальними. Процедура, передбачена ними, не відноситься до випадків обов`язкового досудового врегулювання спору в розумінні ч. 3 ст. 124 Конституції України та не спричиняє наслідків у вигляді повернення позовної заяви відповідно до приписів п. 6 ч. 5 ст. 174 Господарського процесуального кодексу України.

Як судом вбачається з матеріалів справи, листом за №846 від 30.03.2020р. Виконавчий комітет Полонської міської ради повідомив Боброва О.А. про те, що рішенням №21 69-ї сесії 1 скликання Полонської міської ради від 15.03.2019р. "Про затвердження ставок орендної плати за земельні ділянки на території Полонської міської об`єднаної територіальної громади" змінено розмір орендної ставки для земельних ділянок 01.02 для ведення фермерського господарства на 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Зазначено про те, що станом на 01.01.2020р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 6823610100:05:001:0003, становить - 324362грн. 69коп., а згідно договору оренди - 269152грн. 02коп. У листі повідомлено про те, що необхідно укласти додаткову угоду про внесення змін до договору оренди №162/57-18-ДО від 18.10.2018р., реєстраційний номер 28627541 від 24.10.2018р.). У листі виконавчий комітет просив з`явитись протягом 14 днів з моменту отримання цього листа до виконавчого комітету Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади.

Також суд враховує, що відповідач не був позбавлений можливості підписати угоду про внесення змін до договору оренди землі протягом усього часу розгляду справи, однак, зазначених дій не вчинив. Докази на спростування вказаного в матеріалах справи відсутні.

З приводу позовних вимог про внесення змін в пункт 10 Договору оренди земельної ділянки від 18.10.2018р. та викладення його в редакції, запропонованій прокурором, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Обґрунтовуючи позовні вимоги у даній справі в частині необхідності внесення змін в пункт 10 Договору оренди земельної ділянки від 18.10.2018р. та визначення нового розміру орендної плати, прокурор у позовній заяві посилається на дані Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 01.04.2020р., згідно якої нормативна грошова оцінка Земельної ділянки із кадастровим номером 6823610100:05:001:0003, площею 20,0000га, призначеної для ведення фермерського господарства становить 324362,69грн.

Суд зазначає, що зважаючи на визначення у договорі оренди землі розміру орендної плати у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки, суд погоджується із доводами прокурора, що впровадження нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для зміни розміру орендної плати, визначеного у договорі оренди земельної ділянки від 18.10.2018р.

Положеннями п. 13 (абз.4) Договору оренди земельної ділянки від 18.10.2018р. було визначено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі, зокрема, зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки (земельних ділянок) державної та комунальної власності.

Таким чином, умовами договору оренди земельної ділянки від 18.10.2018р. чітко передбачено підстави, за якими щорічно переглядається розмір орендної плати.

Частиною 4 ст. 188 Господарського кодексу України передбачено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).

Відповідно до ст. 73 ГПК доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом (ч. 3 ст. 13, ст. 74 ГПК України).

Приймаючи до уваги наведені вище положення закону, враховуючи встановлені судом факти та зміст позовних вимог, суд вважає правомірними вимоги прокурора щодо внесення змін до пунктів 4, 10 Договору оренди земельної ділянки від 18.10.2018р.

Відповідно до ст. 129 ГПК України, у зв`язку із задоволенням позову, витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 2, 12, 20, 24, 73, 74, 123, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Внести зміни до Договору оренди земельної ділянки №162/57-18-ДО від 18.10.2018, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області та ОСОБА_1 , щодо земельної ділянки площею 20,0000га, яка розташована за межами населених пунктів Полонської міської ради ОТГ Полонського району Хмельницької області, номер запису про речове право у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 28627541 від 24.10.2018, виклавши його положення у такій редакції:

Пункт 4 Договору: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 324362 (триста двадцять чотири тисячі триста шістдесят дві гривні 69 (шістдесят дев`ять) копійок";

Пункт 10 Договору: "Орендна плата за наступні роки сплачується Орендарем шляхом безготівкового перерахування грошових коштів у місцевий бюджет за місцем розташування земельної ділянки у розмірі 8,16% (розмір орендної плати визначається за результатами проведення торгів) від визначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі, що становить 2205 (дві тисячі двісті п`ять) гривень 67 (шістдесят сім) копійок на місяць".

3. Стягнути з Фермерського господарства "Полонський господар" (м. Полонне, вул. Академіка Герасимчука, 101а, код ЄДРПОУ 43351567) на користь Хмельницької обласної прокуратури (м. Хмельницький, провулок Військоматський, 3, код ЄДРПОУ 02911102, р/р UA 188201720343120002000002814, в ДКСУ м. Київ, МФО 820172, код класифікації видатків бюджету 2800) 2102грн. 00коп. (дві тисячі сто дві гривні 00 копійок) витрат по оплаті судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено та підписано 11.03.2021р.

Суддя В.О. Кочергіна

Віддруковано 5 примірників:

1-до справи,

2-позивачу Полонська міська рада (30500, м. Полонне, вул. Лесі Українки, 113),

3-відповідачу ФГ "Полонський господар" (30501, м. Полонне, вул. Академіка Герасимчука, 101а),

4-Шепетівська місцева прокуратура (30400, м. Шепетівка, вул. Сергія Оврашка, 43),

5-Хмельницька обласна прокуратура (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3),

Адресатам рекомендованим з повідомленням про вручення.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення01.03.2021
Оприлюднено05.09.2022
Номер документу95433157
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —924/1415/20

Рішення від 01.03.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Кочергіна В.О.

Ухвала від 15.02.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Кочергіна В.О.

Ухвала від 27.01.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Кочергіна В.О.

Ухвала від 03.01.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Кочергіна В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні