Рішення
від 25.02.2021 по справі 923/1185/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 лютого 2021 року Справа № 923/1185/20

Господарський суд Херсонської області у складі судді Ярошенко В.П. , за участю секретаря судового засідання Борхаленко О.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Тавріякримсервіс", м. Херсон

до відповідача: Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, м. Херсон

про скасування державної реєстрації земельної ділянки

представники сторін не з`явились

18.11.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю "Тавріякримсервіс" звернулось до Господарського суду Херсонської області із позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області в якій просить суд скасувати державну реєстрацію земельних ділянок за адресами:

- м. Херсон, Острівське шосе 36-а/3 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2861;

- м. Херсон, Острівське шосе 36-а/2 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2860;

- м. Херсон, Острівське шосе 36-а/1 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2859.

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Тавріякримсервіс" сформовано та подано через систему "Електронний суд".

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18.11.2020 р. даний позов передано на розгляд судді Ярошенко В. П.

Ухвалою суду від 20.11.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання по справі на 17 грудня 2020 року.

Разом із позовною заявою Товариство з обмеженою відповідальністю "Тавріякримсервіс" подало заяву про забезпечення позову, відповідно до якої просило суд в порядку ст. ст. 136, 137 ГПК України вжити заходів забезпечення позову шляхом: заборони вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо земельних ділянок за адресами:

- м. Херсон, Острівське шосе 36-а/3 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2861;

- м. Херсон, Острівське шосе 36-а/2 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2860;

- м. Херсон, Острівське шосе 36-а/1 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2859,

а також заборони надавати відповідачу будь-яким фізичним або юридичним особам витяги з Державного земельного кадастру стосовно спірних земельних ділянок.

Ухвалою суду від 20.11.2020 задоволено заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Тавріякримсервіс" про забезпечення позову, вжито заходів забезпечення позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Тавріякримсервіс" шляхом заборони вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо земельних ділянок за адресами:

- м. Херсон, Острівське шосе 36-а/3 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2861;

- м. Херсон, Острівське шосе 36-а/2 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2860;

- м. Херсон, Острівське шосе 36-а/1 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2859, а також заборонено Головному управлінню Держгеокадастру в Херсонській області (73000, м. Херсон, вул. Університетська, 136а, код ЄДРПОУ 39766281) надавати будь-яким фізичним або юридичним особам витяги з Державного земельного кадастру стосовно спірних земельних ділянок за адресами:

- м. Херсон, Острівське шосе 36-а/3 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2861;

- м. Херсон, Острівське шосе 36-а/2 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2860;

- м. Херсон, Острівське шосе 36-а/1 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2859.

11.12.2020 до суду від відповідача надійшов відзив, за яким останній просить у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі. Відповідач вважає пред`явлені позовні вимоги безпідставними та необгрунтованими.

17.12.2020 до суду від позивача надійшли заперечення на відзив.

Ухвалою суду від 17.12.2020 задоволено клопотання позивача про витребування доказів (вх. № 9630/20 від 16.12.2020), постановлено витребувати у ГУ Держгеокадастру у Херсонській області електронні файли з технічною документацією та інші документи, які стали підставою для реєстрації спірних земельних ділянок та відкладено підготовче засідання на 14.01.2021.

11.01.2021 до суду від відповідача на виконання ухвали суду від 17.12.2020 надійшли електронні файли з технічною документацією.

Ухвалою суду від 14.01.2021 підготовче провадження у справі закрито, призначено розгляд справи по суті у судовому засіданні на 09.02.2021.

Ухвалою суду від 09.02.2021 продовжено строк розгляду справи по суті на підставі Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, відкладено розгляд справи по суті на 25.02.2021, зобов`язано відповідача подати до суду належним чином завірені паперові копії електронних доказів, які подано до суду 11.01.2021.

25.02.2021 від відповідача надійшло клопотання про розгляд справи без участі його представника.

25.02.2021 на виконання ухвали суду від 09.02.2021 від відповідача надішли належним чином завірені паперові копії електронних доказів.

У судове засідання 25.02.2021 року представники сторін не з`явились, належним чином повідомлені про дату, час та місце проведення судового засідання.

Суд зазначає, що неявка представників сторін не перешкоджає всебічному, повному та об`єктивному розгляду всіх обставин справи.

До матеріалів справи долучено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

встановив:

Відповідно до договору купівлі-продажу від 20 вересня 2012 року, який був укладений між ТОВ Водний клуб Укррічфлот , як продавцем і ТОВ Тавріякримсервіс , як покупцем, позивач придбав об`єкти нерухомості - елінги літ. А , Б , В , Г , Д , огорожу № 1, які знаходяться за адресою: м. Херсон, Острівське шосе, 36-в на земельній ділянці загальною площею 0,7450 га кадастровий номер 6510136600:01:001:0121.

Рішенням 21 сесії Херсонської міської Ради від 25.10.2012 № 847 ТОВ Тавріякримсервіс надали дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки загальною площею 0,7450 га, яка розташована за адресою: м. Херсон, Острівське шосе, 36-в зі строком дії 6 місяців. В подальшому, зазначений строк дії рішенням 21 сесії Херсонської міської Ради від 25.10.2012 № 847 було скасовано (рішенням Херсонської міської Ради від 07.07.2016 року № 278).

Як зазначено позивачем, на даний час ТОВ Тавріякримсервіс розробила проект землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки загальною площею 0,7450 га, яка розташована за адресою: м. Херсон, Острівське шосе, 36-в і передала його на затвердження до Херсонської міської Ради.

Відповідно до наданої позивачем довідки Командитного товариства Науково-впроваджувальної фірми "Нові технологій" від 26.08.2020 року судом встановлено, що на цей час на місці знаходження земельної ділянки за адресою м. Херсон, вул. Острівське шосе, 36-в кадастровий номер: 6510136600:01:001:0121 зареєстровано три земельні ділянки, а саме:

- м. Херсон, Острівське шосе 36-а/3 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2861;

- м. Херсон, Острівське шосе 36-а/2 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2860;

- м. Херсон, Острівське шосе 36-а/1 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2859.

В довідці зазначається, що площа кожної земельної ділянки складає 0,1 га, цільове призначення: 02.01 Для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Земельні ділянки зареєстровані на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Відповідно до витягів з державних реєстрів, за спірними земельними ділянками (за адресами м. Херсон, Острівське шосе 36-а/3 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2861; м. Херсон, Острівське шосе 36-а/2 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2860; м. Херсон, Острівське шосе 36-а/1 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2859) відомості відсутні у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, у Реєстрі прав власності на нерухоме майно, у Єдиному державному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна та у Державному реєстрі іпотек.

05.08.2020 року до відповідача в режимі он-лайн надійшли три заяви від імені ОСОБА_1 про державну реєстрацію земельних ділянок площею 0,1 га кожна, розташовані за адресою: вул. Острівське шосе 36-а/1, 36-а/2, 36-а/3 м. Херсон, разом з технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки. Автоматично їм було присвоєно номери ЗВ-9707532232020, ЗВ-9707531842020, ЗВ-9707531462020 .

За результатом перевірки поданих розробником документів, на предмет їх відповідності вимогам законодавства, державним кадастровим реєстратором здійснено державну реєстрацію трьох земельних ділянок площею 0,1га кожна з присвоєнням їм кадастрових номерів 6510136600:01:001:2861, 6510136600:01:001:2860, 6510136600:01:001:2859.

Позивач стверджує, що зазначені спірні земельні ділянки знаходяться на місці розташування (входять до складу) раніше сформованої земельної ділянки загальною площею 0,7450 га кадастровий номер 6510136600:01:001:0121, яка розташована за адресою: м. Херсон, Острівське шосе, 36-в, що в свою чергу є підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки, а відтак рішення відповідача про реєстрацію земельних ділянок за адресами: м. Херсон, Острівське шосе 36-а/3 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2861; м. Херсон, Острівське шосе 36-а/2 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2860; м. Херсон, Острівське шосе 36-а/1 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2859, - прийняті з порушеннями норм матеріального права України і фактичних обставин справи і як наслідок підлягають визнанню протиправним та скасуванню.

Таким чином, виник спір, який підлягає вирішенню у судовому порядку.

Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, з наступних мотивів.

Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

У відповідності до ч.ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Згідно ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування. У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру. Частиною 1 статті 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно із частиною 8 статті 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки (район, місто республіканського значення Автономної Республіки Крим, місто обласного значення).

У відповідності з ч. 1 ст. 21 Закону України "Про Державний земельний кадастр", відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру:

- на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 79-1 Земельного кодексу України, при їх формуванні;

- на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно до статті 107 Земельного кодексу України та у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками;

- на підставі технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель - за результатами інвентаризації земель;

- на підставі проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) - у разі виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв).

Згідно з ч. 2 ст. 21 зазначеного закону відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру:

а) щодо категорії земель:

- на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються;

- на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачена зміна її цільового призначення;

- на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель;

б) щодо виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель:

- на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються;

- на підставі письмової заяви власника (користувача) земельної ділянки державної чи комунальної власності, - у разі зміни виду використання земельної ділянки (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони);

- на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачена зміна її цільового призначення.

Стаття 22 Закону "Про Державний земельний кадастр" закріплює вимоги до документів, які є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, зокрема такі документи мають відповідати законодавству.

Відповідно до п.4-6 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа. Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви за результатами перевірки відповідності документів вимогам законодавства або здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є:

- розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;

- подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі;

- невідповідність поданих документів вимогам законодавства;

- знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

У відповідності з п. 10 ст. 24 Закону України Про Державний земельний кадастр Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:

- поділу чи об`єднання земельних ділянок;

- якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника;

- ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Відповідно до вимог п. 70 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, а саме - державний кадастровий реєстратор у момент надходження до нього заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру разом з документами, зазначеними у пункті 69 цього Порядку, перевіряє:

1) повноваження особи, що звернулася за внесенням відповідних відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру;

2) наявність повного пакета документів, необхідних для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру;

3) розташування об`єкта Державного земельного кадастру на території дії його повноважень;

4) придатність електронного документа для проведення його перевірки за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру.

Пунктом 73 Порядку № 1051 встановлено, що державний кадастровий реєстратор у строк, що не перевищує 14 робочих днів з дня прийняття заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру:

1) розглядає її разом з документами, зазначеними у пункті 69 цього Порядку, та перевіряє: відповідність документів вимогам, зазначеним у пункті 67 цього Порядку; електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку;

2) за результатами перевірки вносить відомості (зміни до них) до Державного земельного кадастру або приймає рішення про відмову у внесенні таких відомостей з підстав, зазначених у пунктах 91-137 цього Порядку, за формою згідно з додатком 14.

Пунктом 74 Порядку встановлено, що державний кадастровий реєстратор протягом строку, встановленого пунктом 73 цього Порядку, перевіряє електронний документ на відповідність:

1) даним Державного земельного кадастру (геодезичній та картографічній основам, даним кадастрових карт (планів);

2) вимогам до змісту, структури і технічних характеристик такого документа згідно з додатком 1;

3) даним документації із землеустрою та оцінки земель.

У відповідності до положень ст. 55 Закону України Про землеустрій встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) проводиться відповідно до топографо-геодезичних і картографічних матеріалів.

Встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на основі технічної документації із землеустрою, якою визначається місцеположення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Межі земельної ділянки в натурі (на місцевості) закріплюються межовими знаками встановленого зразка.

У разі, якщо межі земельних ділянок в натурі (на місцевості) збігаються з природними та штучними лінійними спорудами і рубежами (річками, струмками, каналами, лісосмугами, шляхами, шляховими спорудами, парканами, огорожами, фасадами будівель та іншими лінійними спорудами і рубежами тощо), межові знаки можуть не встановлюватися.

Власники землі та землекористувачі, у тому числі орендарі, зобов`язані дотримуватися меж земельної ділянки, закріпленої в натурі (на місцевості) межовими знаками встановленого зразка.

Межові знаки здаються за актом під нагляд на збереження власникам землі та землекористувачам, у тому числі орендарям.

У разі якщо на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) передбачаються здійснити передачу земельних ділянок державної чи комунальної власності у власність чи користування, така технічна документація розробляється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України (у випадках, передбачених законом). Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) розробляється без надання дозволу Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України, у разі передачі:

а) у власність чи користування земельної ділянки державної чи комунальної власності, на якій розташовано житловий будинок, право власності на який зареєстровано. Така технічна документація розробляється на замовлення власника житлового будинку;

б) у користування земельної ділянки державної чи комунальної власності, що перебуває в постійному користуванні підприємств, установ, організацій, на якій розташоване нерухоме майно (будівля, споруда), яке є об`єктом державно-приватного партнерства (концесії). Така технічна документація розробляється на замовлення державного партнера (концесієдавця).

Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) включає:

а) завдання на складання технічної документації із землеустрою;

б) пояснювальну записку;

в) рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою (у випадках, передбачених законом);

г) згоду власника земельної ділянки, а для земель державної та комунальної власності - органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою, на відновлення меж земельної ділянки користувачем;

ґ) довідку, що містить узагальнену інформацію про землі (території);

д) копію документа, що посвідчує фізичну особу, або копію виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців;

е) копію документа, що посвідчує право на земельну ділянку (у разі проведення робіт щодо відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);

є) копію правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці (за умови якщо права власності на такі об`єкти зареєстровані);

ж) матеріали польових топографо-геодезичних робіт;

з) план меж земельної ділянки, складений за результатами зйомки, на якому відображаються зовнішні межі земельної ділянки із зазначенням власників (користувачів) суміжних земельних ділянок, усі поворотні точки меж земельної ділянки, лінійні проміри між точками на межах земельної ділянки, межі вкраплених земельних ділянок із зазначенням їх власників (користувачів);

и) кадастровий план земельної ділянки;

і) перелік обмежень у використанні земельної ділянки;

ї) у разі необхідності документ, що підтверджує повноваження особи діяти від імені власника (користувача) земельної ділянки при встановленні (відновленні) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); й) акт приймання-передачі межових знаків на зберігання, що включається до документації із землеустрою після виконання робіт із встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та закріплення їх межовими знаками.

Виходячи з наведених приписів ст. 55 Закону України Про землеустрій обов`язковою умовою для розробки технічної документації із землеустрою щодо відновлення меж земельної ділянки є її попереднє відведення, але в даному випадку в матеріалах справи відсутні докази попереднього відведення спірних земельних ділянок та отримання відповідних дозволів на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Відповідно до наданих позивачем доказів, судом встановлено, що на місці знаходження земельної ділянки за адресою м. Херсон, вул. Острівське шосе, 36-в кадастровий номер: 6510136600:01:001:0121, дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду якої надано позивачу, зареєстровано три спірні земельні ділянки, а саме: м. Херсон, Острівське шосе 36-а/3 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2861; м. Херсон, Острівське шосе 36-а/2 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2860; м. Херсон, Острівське шосе 36-а/1 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2859.

Отже, зазначені три спірні земельні ділянки знаходяться в межах ділянки, яку позивачем передбачається зареєструвати відповідно до вимог законодавства.

Поряд з цим, в матеріалах справи відсутні докази, за якими можна встановити, що позивач, як особа якій надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою і власник нерухомого майна, яке розташоване на спірних земельних ділянках, чи власник земельних ділянок (Херсонська міська Рада) зверталися до Відповідача з заявою щодо реєстрації спірних земельних ділянок.

Така невідповідність вимогам законодавства поданих державному кадастровому реєстратору документів для здійснення державної реєстрації спірних земельних ділянок, разом із знаходженням спірних земельних ділянок в межах ділянки позивача, яку передбачається зареєструвати, - є підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації спірних земельних ділянок.

Зважаючи на вищенаведене, суд дійшов висновку, що рішення відповідача про реєстрацію земельних ділянок за адресами: м. Херсон, Острівське шосе 36-а/3 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2861; м. Херсон, Острівське шосе 36-а/2 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2860; м. Херсон, Острівське шосе 36-а/1 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2859, прийняті з порушеннями норм матеріального права України і фактичних обставин справи.

Згідно зі ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Отже, підставами для визнання недійсним акта (рішення) є невідповідність його вимогам законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.

Статтею 79-1 Земельного кодексу України унормовано, що земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі: поділу або об`єднання земельних ділянок; скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації; якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку, що позивач довів невідповідність прийнятих відповідачем спірних рішень вимогам законодавства та порушення його права при прийнятті цих рішень, а тому наявні підстави для їх визнання протиправними та скасування.

Згідно частини третьої статті 13 ГПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. У відповідності до частини першої статті 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Вимога пункту 1 статті 6 Конвенції щодо обґрунтовування судових рішень не може розумітись як обов`язок суду детально відповідати на кожен довід заявника. Стаття 6 Конвенції також не встановлює правил щодо допустимості доказів або їх оцінки, що є предметом регулювання в першу чергу національного законодавства та оцінки національними судами. Проте Європейський суд з прав людини оцінює ступінь умотивованості рішення національного суду, як правило, з точки зору наявності в ньому достатніх аргументів стосовно прийняття чи відмови в прийнятті саме тих доказів і доводів, які є важливими, тобто такими, що були сформульовані заявником ясно й чітко та могли справді вплинути на результат розгляду справи.

Відповідачем, позовні вимоги належними та доступними засобами доказування не спростовано, а наявні в матеріалах справи докази свідчать про обґрунтованість позовних вимог.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Згідно ст.129 ГПК України судові витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

На підставі вказаних правових норм та керуючись статтями 129, 232-240 ГПК України, суд

у х в а л и в:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Скасувати державну реєстрацію земельних ділянок за адресами:

- м. Херсон, Острівське шосе 36-а/3 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2861;

- м. Херсон, Острівське шосе 36-а/2 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2860;

- м. Херсон, Острівське шосе 36-а/1 кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:2859.

3. Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (код ЄДРПОУ 39766281) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Тавріякримсервіс" (код ЄДРПОУ 33390903) 2 102,00 грн. компенсації по сплаті судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його (її) проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Дата складання та підпису повного тексту рішення 12.03.2021.

Суддя В.П.Ярошенко

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення25.02.2021
Оприлюднено12.03.2021
Номер документу95469234
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1185/20

Ухвала від 03.06.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 11.05.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 07.04.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Рішення від 25.02.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ярошенко В.П.

Ухвала від 09.02.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ярошенко В.П.

Ухвала від 14.01.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ярошенко В.П.

Ухвала від 17.12.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ярошенко В.П.

Ухвала від 20.11.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ярошенко В.П.

Ухвала від 20.11.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ярошенко В.П.

Ухвала від 19.11.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ярошенко В.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні