ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 березня 2021 року справа №380/9463/20
зал судових засідань №7
Львівський окружний адміністративний суд,
у складі:
головуючої-судді Братичак У.В.,
секретар судового засідання Середа О.-В.І.,
за участю:
представника позивача ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові в порядку загального позовного провадження справу за позовом Філії Видавничого Приватного підприємства "Український Дзвін" Науково-дослідного інституту "Фізіології космосу та медицини" в особі директора ОСОБА_1 до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, Національного органу інтелектуальної власності про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, -
в с т а н о в и в :
Філія Видавничого Приватного підприємства Український Дзвін Науково-дослідного інституту Фізіології космосу та медицини в особі директора ОСОБА_1 (місцезнаходження: вул.Тернопільська, 15б/30, м.Львів, 79034; ЄДРПОУ 26205142) звернулася з позовною заявою до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства (місцезнаходження: вул.М.Грушевського, 12/2, м.Київ, 01008; ЄДРПОУ 37508596), Національного органу інтелектуальної власності (місцезнаходження: вул.Глазунова, 1, м.Київ, 01601; ЄДРПОУ 31032378) в якій просить визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо відмови у організації та проведенні експертизи друкованих видань: ІНФОРМАЦІЯ_2 та ІНФОРМАЦІЯ_1 та зобов`язати відповідача організувати та провести експертизу друкованих видань: ІНФОРМАЦІЯ_2 та ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що директором позивача створено наукові праці, які є об`єктом інтелектуальної власності ІНФОРМАЦІЯ_2 та ІНФОРМАЦІЯ_1 стосовно яких на думку позивача слід було провести експертизу. З відповідною заявою директор ОСОБА_1 звернувся до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, однак отримав відмову. Вважаючи таку відмову протиправною позивач звернувся до суду з даним позовом, просить позовні вимоги задовольнити.
Ухвалою судді від 02.11.2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.
Протокольною ухвалою суду від 12.12.2020 року залучено до участі у справі в якості співвідповідача Національний орган інтелектуальної власності.
Протокольною ухвалою суд від 01.02.2021 закрито підготовче провадження у справі та призначено її до судового розгляду по суті.
Від відповідача, Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, надійшов відзив на позовну заяву, в якому посилається на те, що процедура подання заявок на реєстрацію авторського права і договорів, які стосуються права автора на твір, їх розгляду, державної реєстрації, публікації відомостей про цю реєстрацію, видачі свідоцтв про реєстрацію авторського права на твір визначена Порядком державної реєстрації авторського права і договорів, які стосуються права автора на твір, затвердженим Постановою кабінету Міністрів № 1756 від 27.12.2001р. Під час розгляду заявки Мінекономіки не проводить експертизу твору і не встановлює факт виникнення авторства. Оскільки заява позивача про проведення державної експертизи була подана позивачем без дотримання вимог Порядку, відповідне звернення було розглянути в порядку Закону України Про звернення громадян та надано вичерпну відповідь у встановлений законом строк. Зазначає, що вимоги позивача щодо зобов`язання організувати та провести експертизу друкованих видань ІНФОРМАЦІЯ_2 та ІНФОРМАЦІЯ_1 не ґрунтуються на нормах законодавства у сфері інтелектуальної власності та є формою втручання в дискреційні повноваження Мінекономіки. Просить відмовити в задоволенні позову.
Від відповідача, Національного органу інтелектуальної власності (Державне підприємство Український інститут інтелектуальної власності ), надійшов відзив на позовну заяву, в якому посилається також на те, що під час розгляду заявки на реєстрацію авторського права не проводиться експертиза твору і не встановлюється факт виникнення авторства. Заява позивача не відповідала вимогам Порядку № 1756, а відповідь Мінекономіки на його заяву була правомірна. Твердження позивача ґрунтуються виключно на його припущеннях, не підтверджені жодним доказом. Просить відмовити в задоволенні позовних вимог.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив позов задовольнити.
Представники відповідачів в судове засідання не з`явились, просили здійснювати розгляд справи за їх відсутності.
Дослідивши докази, викладені у заявах по суті справи, повно і всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, якими обґрунтовуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
Директор Науково-дослідного інституту "Фізіології космосу та медицини" ОСОБА_1 02.10.2020 звернувся із заявою до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства із проханням відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 23.08.2016 № 585 та від 11.05.2017 № 320, де завдання і функції з реалізації державної політики у сфері інтелектуальної власності покладені на Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, у встановленому порядку провести експертизу його наукових праць: ІНФОРМАЦІЯ_2 та ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Відповідач на вказане звернення надав відповідь від 15.10.2020 №23-13/62561-07 такого змісту:
Відповідно до статей 8 та 11 Закону України Про авторське право і суміжні права об`єктами авторського права є твори у галузі науки, літератури і мистецтва, в тому числі літературні письмові твори белетристичного, публіцистичного, наукового, технічного або іншого характеру (книги, брошури, статті тощо).
Авторське право на твір виникає внаслідок факту його створення. Для виникнення і здійснення авторського права не вимагається реєстрація твору чи будь-яке інше спеціальне його оформлення, а також виконання будь-яких інших формальностей (у тому числі проведення експертизи).
Разом з тим, передбачена цим Законом правова охорона поширюється тільки на форму вираження твору і не поширюється на будь-які ідеї, теорії, принципи, методи, процедури, процеси, системи, способи, концепції, відкриття, навіть якщо вони виражені, описані, пояснені, проілюстровані у творі.
Звертаємо увагу, що повноваження Мінекономіки визначені Положенням про Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2017 № 459 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 11.09.2019 № 838).
Відповідно до зазначеного Положення, Мінекономіки не наділене повноваженнями щодо проведення експертизи друкованих праць.
Вважаючи таку відповідь протиправною, позивач звернувся із позовом до суду.
Вирішуючи спір по суті суд зазначає таке.
Відповідно до статті 418 ЦК України право інтелектуальної власності - це право особи на результат інтелектуальної, творчої діяльності або на інший об`єкт права інтелектуальної власності, визначений цим Кодексом та іншим законом. Право інтелектуальної власності становлять особисті немайнові права інтелектуальної власності та (або) майнові права інтелектуальної власності, зміст яких щодо певних об`єктів права інтелектуальної власності визначається цим Кодексом та іншим законом.
Законом України Про авторське право і суміжні права № 3792-XII від 23.12.1993, передбачено, що цей Закон охороняє особисті немайнові права і майнові права авторів та їх правонаступників, пов`язані із створенням та використанням творів науки, літератури і мистецтва - авторське право, і права виконавців, виробників фонограм і відеограм та організацій мовлення - суміжні права.
Відповідно до статті 8 Закону об`єктами авторського права є твори у галузі науки, літератури і мистецтва, в тому числі літературні письмові твори белетристичного, публіцистичного, наукового, технічного або іншого характеру (книги, брошури, статті тощо).
Охороні підлягають твори як оприлюднені, так і не оприлюднені, як завершені, так і не завершені, незалежно від їх призначення, жанру, обсягу, мети (освіта, інформація, реклама, пропаганда, розваги тощо).
Передбачена Законом правова охорона поширюється тільки на форму вираження твору і не поширюється на будь-які ідеї, теорії, принципи, методи, процедури, процеси, системи, способи, концепції, відкриття, навіть якщо вони виражені, описані, пояснені, проілюстровані у творі.
Згідно з приписами статті 11 Закону, авторське право на твір виникає внаслідок факту його створення. Для виникнення і здійснення авторського права не вимагається реєстрація твору чи будь-яке інше спеціальне його оформлення, а також виконання будь-яких інших формальностей.
При цьому, суб`єкт авторського права для засвідчення авторства (авторського права) на оприлюднений чи не оприлюднений твір, факту і дати опублікування твору чи договорів, які стосуються права автора на твір, у будь-який час протягом строку охорони авторського права може зареєструвати своє авторське право у відповідних державних реєстрах.
Державна реєстрація авторського права і договорів, що стосуються права автора на твір, здійснюється Національним органом інтелектуальної власності відповідно до затвердженого Кабінетом Міністрів України порядку.
За підготовку НОІВ до державної реєстрації авторського права і договорів, що стосуються права автора на твір, сплачуються збори, розмір яких визначається Кабінетом Міністрів України. Кошти від справляння зазначених зборів зараховуються до бюджетів у порядку, встановленому Бюджетним кодексом України.
Про реєстрацію авторського права на твір НОІВ видається свідоцтво. За видачу свідоцтва сплачується державне мито, кошти від сплати якого перераховуються до бюджетів у порядку, встановленому Бюджетним кодексом України. Розмір і порядок сплати державного мита за видачу свідоцтва встановлюються законодавством.
Процедура подання заявок на реєстрацію авторського права і договорів, які стосуються права автора на твір, їх розгляду, державної реєстрації, публікації відомостей про цю реєстрацію, видачі свідоцтв про реєстрацію авторського права на твір визначена Порядком державної реєстрації авторського права і договорів, які стосуються права автора на твір, затвердженим Постановою кабінету Міністрів № 1756 від 27.12.2001р.
Пунктом 6 Порядку визначено, що заявка на реєстрацію авторського права на твір обов`язково повинна містити:
-заяву, викладену українською мовою, що складається за формою, затвердженою Мінекономіки;
-примірник твору - літературні письмові твори (оприлюднені чи неоприлюднені) - в друкованому вигляді мовою оригіналу на паперовому або електронному носії;
-документ, що свідчить про факт і дату оприлюднення твору;
-документ про сплату збору за підготовку до реєстрації авторського права на твір або копія документа, що підтверджує право на звільнення від сплати збору;
-документ про сплату державного мита за видачу свідоцтва або копія документа, що підтверджує право на звільнення від сплати мита за видачу свідоцтва;
-довіреність, оформлену в установленому порядку, якщо заявка від імені автора або його спадкоємця подається довіреною особою, або копію довіреності, засвідченої відповідно до законодавства;
-документ, що засвідчує перехід у спадщину майнового права автора (якщо заявка подається спадкоємцем автора);
-інші документи згідно з переліком, наведеним у Порядку.
Таким чином, для реалізації права суб`єкта на реєстрацію авторського права на твір, заявка повинна відповідати визначеній формі та повинна бути подана разом із вичерпним пакетом документів, зокрема з документами про сплату збору за підготовку до реєстрації авторського права на твір або копіями документів, що підтверджують право на звільнення від сплати збору.
Процедура розгляду заявки Установою визначена пунктом 17 Порядку, згідно з нормами якого, під час розгляду заявки не проводиться експертиза твору і не встановлюється факт виникнення авторства.
Якщо заявка відповідає вимогам розділів II і III цього Порядку, заявнику надсилається відповідне рішення про реєстрацію. В іншому випадку заявнику надсилається обґрунтоване рішення про відмову в реєстрації.
Таким чином, згідно наведених норм законодавства з питань інтелектуальної власності експертиза друкованих видань, зокрема наукового характеру не передбачена. Однак, за бажанням автора твору, його авторське право може бути зареєстроване у відповідних державних реєстрах з дотриманням відповідних процедур, передбачених для такої реєстрації.
При цьому, авторство ОСОБА_1 на наукову працю ІНФОРМАЦІЯ_1 , підтверджене Свідоцтвом про реєстрацію авторського права на твір № НОМЕР_1 від 09.10.2019, що долучене до матеріалів справи.
Подана позивачем заява не відповідала Порядку № 1756, а відтак у відповідача були відсутні підстави здійснювати розгляд звернення від 02.10.2020 саме як заявки на реєстрацію авторського права.
Відтак відповідачем надано вичерпну відповідь щодо питання висвітленого у заяві позивача, а тому відсутні підстави для задоволення позову.
Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що в задоволенні позову необхідно відмовити повністю.
Судові витрати відповідно до ст.139 КАС України стягненню зі сторін не підлягають.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд, -
в и р і ш и в:
у задоволенні позову - відмовити повністю.
Судові витрати стягненню зі сторін не підлягають.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення виготовлено 12.03.2021.
Суддя Братичак Уляна Володимирівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.03.2021 |
Оприлюднено | 16.03.2021 |
Номер документу | 95504448 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Братичак Уляна Володимирівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Братичак Уляна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні