ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 березня 2021 р. м. Чернівці справа № 600/44/21-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маренича І.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Чернівецької обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" до Карапчівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, Карапчівської сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про стягнення грошової застави,-
В С Т А Н О В И В:
Чернівецька обласна організація політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" (далі - позивач) звернулась до суду з позовом, у якому просить :
- визнати дії Карапчівської сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області (далі - відповідач-1) протиправними щодо не здійснення дій з повернення грошової застави Чернівецькій обласній організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" в розмірі 5000,00 грн за реєстрацію кандидата у голови Карапчівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області ОСОБА_1 та перерахування грошової застави до Карапчівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області;
- стягнути з Карапчівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області (далі - відповідач-2) на користь Чернівецької обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" грошову заставу в розмірі 5000,00 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що для реєстрації кандидати у голови Карапчівської сільської ради позивач 22.09.2020 р. здійснив безготівковий платіж в сумі 5000,00 грн на спеціальний (депозитний) рахунок Карапчівської сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області. За результатами місцевих виборів обрано голову Карапчівської сільської ради, який висунутий Чернівецькою обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ". За вказаних обставин, відповідно до частини 5 статті 225 Виборчого кодексу України Карапчівська сільська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області була зобов`язана повернути грошову заставу в розмірі 5000,00 грн на рахунок Чернівецької обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ". При цьому, позивач зазначив, що згідно з частиною 6 статті 225 Виборчого кодексу України кошти грошової застави в сумі 5000,00 грн. перераховано до місцевого бюджету Карапчівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, а тому саме з відповідача-2 необхідно стягнути вищевказану грошову заставу.
25.01.2021 р. ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними в справі матеріалами.
08.02.2021 р. відповідачем-2 подано відзив на позовну заяву, відповідно до змісту якого просить залишити без розгляду позовну заяву, оскільки позивачем не обґрунтовано яким чином порушені права та інтереси позивача.
Дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.
Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 призначено на 25.10.2020 чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
Згідно постанови Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020" №160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
10.08.2020 Центральною виборчою комісією постановою "Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій" від 10.08.2020 № 172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Івано-Франківської області.
Центральною виборчою комісією 30.08.2020 прийнято постанову № 208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року", якою оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
Постановою Центральної виборчої комісії від 10.09.2020 № 246 визначено розмір грошової застави на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
22.09.2020 р. з метою реєстрації кандидата у голови до Карапчівської сільської ради, позивач здійснив безготівковий платіж в сумі 5000,00 грн на спеціальний (депозитний) рахунок Карапчівської сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області, що підтверджується платіжним дорученням № 110 від 22.09.2020 р. (а.с. 9).
Відповідно до відомостей про результати обрання на посади сільських голів, які містяться на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії України за електронною адресою:https://www.cvk.gov.ua/pls/vm2020/pvm038pt001f01=695pt00t001f01=695pid111=61pid100=73rej=0.html, від Чернівецької обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" обрано сільського голову ОСОБА_1 .
05.11.2020 р. позивач звернувся до відповідача-1 із заявою про повернення грошової застави (а.с. 40).
Однак станом на 31.12.2020 р. відповідачем-1 так і не здійснено повернення грошової застави
Вважаючи протиправною бездіяльність Карапчівської сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області щодо не здійснення дій з повернення грошової застави, сплаченої позивачем в розмірі 5000,00 грн., позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Спірні правовідносини регулюються Конституцією України та положеннями Виборчого Кодексу України № 396-IХ від 19.12.2019 р. (далі - ВК України).
Згідно з пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.
Виборчий Кодекс України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Відповідно до абзаців 2-5 частини 2 статті 225 Виборчого кодексу України:
Організація партії, яка висунула кандидатів у депутати сільської, селищної, міської (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) ради, або організація відповідної партії вищого рівня у багатомандатному виборчому окрузі після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу з розрахунку двадцять відсотків мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу, за кожного кандидата.
Організація партії, яка висунула кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 75 тисяч) або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, висунута шляхом самовисування на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 75 тисяч), у єдиному одномандатному виборчому окрузі, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу.
Організація партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної у місті, а також міської, селищної, сільської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) ради, кандидати на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, яка висувається кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати та на посаду міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі чотирьох мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу, на кожні 90 тисяч виборців відповідного єдиного територіального виборчого округу для кожного виду виборів окремо.
Центральна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день після початку виборчого процесу на підставі відомостей Державного реєстру виборців станом на день початку виборчого процесу відповідних місцевих виборів визначає розмір грошової застави для кожного єдиного сільського, селищного, районного в місті, міського, районного, обласного виборчого округу, невідкладно оприлюднює його на своєму офіційному веб-сайті та інформує про це відповідні територіальні виборчі комісії.
Реквізити рахунку для внесення грошової застави не пізніш як на другий день після початку виборчого процесу розміщуються відповідною територіальною виборчою комісією на її офіційному веб-сайті (за наявності) та/або на стенді офіційних матеріалів такої комісії, а також передаються до Центральної виборчої комісії для розміщення на її офіційному веб-сайті (частина 3 статті 225 Виборчого кодексу України).
Відповідно до частини 5 статті 225 Виборчого кодексу України грошова застава, внесена організацією партії, яка висунула кандидатів у депутати, або організацією відповідної партії вищого рівня, або кандидатом, який висувався шляхом самовисування, повертається у разі, якщо за підсумками виборів організація партії отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів або кандидата визнано обраним у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів депутатів, на рахунок суб`єкта внесення застави, з якого вносилася грошова застава. Грошова застава повертається відповідному суб`єкту внесення, якщо за результатами місцевих виборів кандидата визнано обраним сільським, селищним, міським головою.
В інших випадках грошова застава у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів перераховується відповідно до сільського, селищного, районного у місті, міського, районного, обласного, республіканського Автономної Республіки Крим бюджету (частина 6 статті 225 Виборчого кодексу України)
Згідно з частиною 7 статті 225 Виборчого кодексу України порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави встановлюється Центральною виборчою комісією спільно з Міністерством фінансів України не пізніш як за шістдесят днів до дня голосування.
Так, процедура повернення грошової застави регламентована Постановою ЦВК від 21.08.2020 № 193 "Про Порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах" та наказом Міністерства фінансів України від 21.08.2020 року за № 517 "Про затвердження порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах".
Згідно з пунктом 9 Постанови ЦВК від 21.08.2020 № 193:
Грошова застава, внесена місцевою організацією політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної в місті, а також міської, селищної, сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня, повертається у разі, якщо за підсумками виборів місцева організація політичної партії отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів, на рахунок, з якого вона вносилася, або на рахунок, зазначений у відповідній заяві. Грошова застава, внесена місцевою організацією політичної партії, яка висунула кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня, повертається у разі, якщо за підсумками виборів особу (осіб) визнано обраною депутатом (депутатами), у розмірі, що вносився за такого кандидата (кандидатів), на рахунок, з якого вона вносилася, або на рахунок, зазначений у відповідній заяві.
Грошова застава, внесена місцевою організацією політичної партії, яка висунула кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня, повертається на рахунок, з якого вона вносилася, або на рахунок, зазначений у відповідній заяві, у разі, якщо за результатами місцевих виборів кандидата визнано обраним сільським, селищним, міським головою.
Грошова застава, внесена особою, яка була висунута кандидатом у депутати шляхом самовисування, на підставі заяви, поданої до відповідної територіальної виборчої комісії, повертається суб`єкту її внесення на рахунок, зазначений у відповідній заяві, у разі, якщо за підсумками виборів особу визнано обраною депутатом.
Грошова застава, внесена особою, яка була висунута на посаду сільського, селищного, міського голови шляхом самовисування, повертається, у разі, якщо за результатами місцевих виборів зазначену особу визнано обраною сільським, селищним, міським головою. Повернення грошової застави суб`єкту її внесення здійснює територіальна виборча комісія на рахунок, зазначений у заяві, поданій до відповідної територіальної виборчої комісії.
Повернення застави територіальною виборчою комісією здійснюється у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів.
Відповідно до пункту 10 Постанови ЦВК від 21.08.2020 № 193 в інших випадках грошова застава у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів перераховується відповідно до сільського, селищного, районного в місті, міського, районного, обласного, республіканського Автономної Республіки Крим бюджету.
З огляду на вищевказані положення частини 5 статті 225 Виборчого кодексу України та пункту 9 Постанови ЦВК від 21.08.2020 № 193, якщо за результатами місцевих виборів кандидата визнано обраним сільським головою, грошова застава повертається у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів на рахунок, з якого вона вносилася, або на рахунок, зазначений у відповідній заяві.
Відповідно до відомостей про результати обрання на посади сільських голів, які містяться на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії України за електронною адресою:https://www.cvk.gov.ua/pls/vm2020/pvm038pt001f01=695pt00t001f01=695pid111=61pid100=73rej=0.html, від Чернівецької обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" до Карапчівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області обрано сільського голову ОСОБА_1
Таким чином грошова застава в розмірі 5000,00 грн, сплачена 22.09.2020 р. Чернівецькою обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" на спеціальний (депозитний) рахунок Карапчівської сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області згідно платіжного доручення № 110 від 22.09.2020 р., підлягала поверненню Карапчівською сільською територіальною виборчою комісією Чернівецького району Чернівецької області на рахунок позивача. Проте відповідач-1 не здійснив повернення вищевказаної грошової застави позивачу.
Окрім того, суд звертає увагу, що позивачем було також подано заяву про повернення грошової застави. Суд відхиляє доводи відповідача-2, що позивачем не подано належних доказів, щодо неповернення грошової застави, оскільки саме відповідачі повинні були надати докази на спростування щодо повернення грошової застави.
Згідно з статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Підсумовуючи, суд дійшов висновку, що, не здійснивши повернення Чернівецькій обласній організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" грошової застави в розмірі 5000,00 грн, Карапчівська сільська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області вчинила бездіяльність, оскільки не дотрималася вимог частини 5 статті 225 Виборчого кодексу України та пункту 9 Постанови ЦВК від 21.08.2020 № 193.
Щодо способу відновлення порушеного права позивача внаслідок бездіяльності відповідача-1, то суд зазначає наступне.
Так, Європейський суд з прав людини підкреслює особливу важливість принципу належного урядування. Він передбачає, що в разі коли йдеться про питання загального інтересу, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах Беєлер проти Італії, заява № 33202/96; Онер`їлдіз проти Туреччини, заява № 48939/99; Москаль проти Польщі, заява № 10373/05).
У рішенні від 31.07.2003 у справі Доран проти Ірландії (заява № 50389/99) Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття ефективний засіб передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права. Причому, як наголошується у рішенні по справі Салах Шейх проти Нідерландів від 11.01.2007 (заява № 1948/04), ефективний засіб - це запобігання тому, щоб відбулося виконання заходів, які суперечать Конвенції, або настала подія, наслідки якої будуть незворотними. При вирішенні справи Каіч та інші проти Хорватії (рішення від 17.07.2008) Суд вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту, але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.
Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах (абзац 10 пункту 9 Рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2003 року № 3-рп/2003).
При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Відтак ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Отже, при обранні способу відновлення порушеного права позивача, суд виходить з принципу верховенства права, та принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, яка звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.
Отже, рішення суду зобов`язального характеру про повернення коштів не вирішить спір та за таких обставин не буде ефективним способом відновлення порушеного права позивача.
З огляду на те, що кошти грошової застави Чернівецької обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" в розмірі 5000,00 грн. перераховані в бюджет Карапчівської сільської ради, то суд вважає, що ефективним способом відновлення порушеного права позивача буде стягнення таких коштів з відповідного місцевого бюджету на користь Чернівецької обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ".
Стосовно розподілу судових витрат .
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На підтвердження судових витрат у справі позивачем подано платіжні доручення № 220 від 29.12.2020 р. в розмірі 2102,00 грн та №232 від 19.01.2021 р. в розмірі 2270,00 грн.
Оскільки позов задоволено в повному обсязі, суд стягує за рахунок бюджетних асигнувань Карапчівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області та Карапчівської сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області судові витрати по сплаті судового збору по 2186,00 грн (солідарно) з кожного відповідача.
Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2.Визнати протиправними дії Карапчівської сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області щодо не здійснення дій з повернення грошової застави Чернівецькій обласній організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" в розмірі 5000,00 грн за реєстрацію кандидата у голови Карапчівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області ОСОБА_1 та перерахування грошової застави до Карапчівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області.
3. Стягнути з Карапчівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області на користь Чернівецької обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" грошову заставу в розмірі 5000,00 грн.
4. Стягнути на користь Чернівецької обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" за рахунок бюджетних асигнувань Карапчівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області та Карапчівської сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області судові витрати по сплаті судового збору по 2186,00 грн (солідарно) з кожного відповідача.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - Чернівецька обласна організація політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" (вул. Руська, 1-А, офіс 301, м.Чернівці, 58008, Код ЄДРПОУ 43671311)
Відповідачі - Карапчівська сільська рада Чернівецького району Чернівецької області, (вул. Головна, 62-Б, с. Йорданешти, Глибоцький район, Чернівецька область, 60421, Код ЄДРПОУ 04417091)
Карапчівська сільська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області (вул. Головна, 62-Б, с. Йорданешти, Глибоцький район, Чернівецька область, 60421, Код ЄДРПОУ 43804029)
Суддя І.В. Маренич
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.03.2021 |
Оприлюднено | 16.03.2021 |
Номер документу | 95506246 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні