ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
09 березня 2021 рокуСєвєродонецькСправа № 360/1432/20
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Шембелян В.С.,
за участю секретаря судового засідання - Пономарьової О.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Комунального закладу Герасимівський навчально виховний комплекс Станично - Луганського району Луганської області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Станично-Луганська районна рада про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),
ВСТАНОВИВ:
07 квітня 2020 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (далі також - позивач) до Комунального закладу Герасимівський навчально виховний комплекс Станично - Луганського району Луганської області (далі також - відповідач), в якій просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 93640, Луганська область, Станично-Луганський район, с.Герасимівка, вул.Молодіжна, 5 до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки від 17.01.2020 № 4.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у період з 13.01.2020 по 17.01.2020 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 № 44205/1/1-19, протокольного рішення засідання Кабінету Міністрів України від 06.12.2019 та наказу Головного управління № 405-НО від 13.12.2019 Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) , на підставі посвідчення на проведення перевірки № 4 від 13.01.2020, здійснено позапланову перевірку відповідача: Комунального закладу Герасимівський навчально виховний комплекс Станично - Луганського району Луганської області , зареєстрованого за адресою: 93640, Луганська область, Станично-Луганський район, с.Герасимівка, вул.Молодіжна, 5, з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Актом перевірки виявлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403- VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ) та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Подальша експлуатація зазначеної будівлі з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей, їх невиконання та не усунення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає на забезпечення безпеки при використанні та експлуатації будівель та приміщень відповідача, його вихованців, відвідувачів, співробітників у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі чи аварії; на ліквідацію пожежі, аварії, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, аварії, надзвичайної ситуації, па забезпечення всіх осіб, що знаходяться в будівлі індивідуальними засобами захисту органів дихання і шкіри, тощо.
Вихованці, співробітники та відвідувачі відповідача постійно перебувають під реальною загрозою втрати життя та отримання травм чи щкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог закоподавсі ва з питань пожежної і техногенної безпеки.
На думку позивача, відповідач усвідомлює наслідки можливих аварій, пожеж чи інших надзвичайних ситуацій, що можуть виникнути в будівлі, яку він експлуатує та здійснює там діяльність. При такому стані цілковитого недотримання вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки в зазначених будівлях та приміщеннях питання виникнення аварії, пожежі чи надзвичайної ситуації постає досить гостро, а у випадку їх настання - людські втрати, шкода здоров`ю людей та чисельні травми будуть просто неминучі.
З урахуванням викладеного, позивач просить задовольнити позовні вимоги повністю.
Ухвалою суду від 13.04.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, справу визначено розглядати за правилами загального позовного провадження, залучено у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Станично-Луганську районну раду (а.с. 26-27).
Ухвалою суду від 05.05.2020 зупинено провадження у справі з наданням сторонам строку для можливого примирення (а.с. 86).
Ухвалами суду від 16.07.2020, 07.09.2020 продовжувався строк зупинення провадження для можливого примирення сторін (а.с. 99, 164).
Судове засідання, призначене на 03.11.2020 не відбулося з підстав, зазначених у довідці, що є в матеріалах справи, розгляд справи відкладався на іншу дату (а.с.216).
Ухвалою суду від 07.12.2020 поновлено провадження у справі (а.с. 192).
Ухвалою суду від 07.12.2020 закрито підготовче провадження у справі, справу призначено до розгляду по суті у відкритому судовому засіданні (а.с. 193).
18.01.2021 судове засідання відкладено на 08.02.2021 (а.с. 203).
08.02.2021 судове засідання відкладено на 09.03.2021 (а.с. 219).
29.04.2020 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (а.с. 35-38), в якому останній позовних вимог не визнав з огляду на наступне.
За результатами перевірки Державної служби України з надзвичайних ситуацій було складено Акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 4 від 17.01.2020 року, в якому виявлено низку порушень законодавства.
Комунальний заклад Герасимівський навчально виховний комплекс Станично - Луганського району Луганської області повідомляє, що порушення зазначені в акті перевірки щодо додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 17.01.2020 № 4 мали місце на момент складання відповідного акту, але усунені на теперішній час, а саме:
1. Щодо відсутності протипожежного режиму на об`єкті відповідним документом - виданий наказ № 1 від 02.01.2020.
2. Розроблені інструкції про заходи пожежної безпеки, затвердженні керівником та вивішені в їдальні, котельні, в технічному приміщенні.
3. Відповідальні особи пройшли навчання з питань пожежної безпеки, що підтверджується посвідченням.
4. Територія об`єкта, а також будинки, споруди, приміщення забезпечені відповідними знаками безпеки, які відповідають ДСТУ ІБО 6309:2007 (Національний стандарт України).
5. Територія від згорілого вугілля очищена. Приготовлене інше місце.
6. Щодо освітлення зовнішніх пожежних драбин на території об`єкта - цей пункт потребує залучення значних фінансових ресурсів, у зв`язку з цим звернулися з проханням до відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації з листом-проханням № 34 від 24.04.2020 року.
7. Щодо стаціонарних зовнішніх пожежних сход, які не пофарбовані, відсутності огорожи на покритті будівлі - пункт виконаний частково, пожежні сходи пофарбовані.
8. Щодо не разроблення інструкції для працівників охорони (сторожів, вахтерів, вартових), в яких необхідно визначити їхні обов`язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі, спрацювання систем протипожежного захисту, а також указати, хто з посадових осіб об`єкта має бути викликаний у разі пожежі - виконано, згідно схеми оповіщення у разі пожежі у нічний час має бути викликаний директор.
9. Освітлення до входу в школу забезпечено.
10. Адресний покажчик на будівлі оновлений, а його освітлення планується виконати під час ремонту. Звернулися з листом-проханням до відділу освіти № 34 від 24.04.2020 року.
11. Щодо не оброблення засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності - цей пункт потребує залучення значних фінансових ресурсів, у зв`язку з цим звернулися з проханням до відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації з листом-проханням № 35 від 04.04.2018, №75 від 02.08.2018, № 68 від 12.06.2019, № 8 від 20.01.2020, № 35 від 24.04.2020.
12. Для приміщення толочної визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б.В.1.1-36:2016 Визначення категорії приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони згідно з Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок .
13. Щодо забезпечення евакуаційним освітленням коридори, проходи та інші шляхи евакуації - цей пункт потребує залучення значних фінансових ресурсів, у зв`язку з цим звернулися з проханням до відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації з листом-проханням № 36 від 27.04.2020.
14. Щодо забезпечення виходів з будівлі школи світловими покажчиками Вихід - Цей пункт потребує залучення значних фінансових ресурсів, у зв`язку з цим звернулися з проханням до відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації з листом-проханням № 36 від 27.04.2020.
15. З`єднання відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів в приміщенні спортивного залу та коридорі II поверху.
16. З`єднувальні електрокоробки закриті кришками з негорючого матеріалу в приміщенні спортивного залу та коридорі II поверху.
17. Щодо допущення закріплення вимикачів, перемикаців та інших подібних апаратів на горючій основі в їдальні, спортивному залі та приміщеннях навчальних класів -пункт виконано.
18. Щодо не захищення будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів - цей пункт потребує залучення значних фінансових ресурсів, у зв`язку з цим звернулися з проханням до відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації з листом-проханням № 35 від 04.04.2018, № 75 від 02.06.2018, № 68 від 12.06.2019, № 8 від 20.01.2020, № 35 від 24.04.2020.
19. Електрощітки та групові електрощітки забезпечені схемою відключення споживачів з пояснювальними написами.
20. Щодо не обладнання системою протипожежного захисту - цей пункт потребує залучення значних фінансових ресурсів, у зв`язку з цим звернулися з проханням до відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації з листом-проханням № 8 від 20.01.2020, № 35 від 24.04.2020.
21. Водойма знаходиться на глибині від поверхні землі на 2 метри. Вода в водоймі не замерзає.
22. Щодо пожежного інвентаря, якій використовується в господарських потребах - порушення усунено.
23. Щодо не забезпечення будівлі бочками з водою - направлений лист до Станично-Луганського РВО за № 35 від 24.04.2020.
24. Пожежний щит укомплектовано згідно до вимог ППБУ.
25. Ящик для піску відповідає вимогам ППБУ.
26. Щодо не забезпечення працівників, учнів та вихованців об`єкта засобами колективного та індивідуального захисту - цей пункт потребує залучення значних фінансових ресурсів, у зв`язку з цим звернулися з проханням до відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації з листом-проханням № 35 від 04.04.2018, № 75 від 02.06.2018, № 68 від 12.06.2019, № 8 від 20.01.2020, № 35 від 24.04.2020.
Просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
03.09.2020 від Станично-Луганської районної ради надійшли письмові пояснення на позовну заяву (а.с. 128-131), в яких зазначено наступне.
Саме відділ освіти Станично-Луганської райдержадміністрації здійснює фінансування КЗ Гарасимівський навчальновиховний комплекс Станично-Луганського району Луганської області , у тому числі і заходів протипожежної безпеки. Крім того, згідно Договору про закріплення майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Станично-Луганського району на праві оперативного управління №6 від 30.12.2013 Станично-Луганською районною радою було передано відділу освіти Станично-Луганської райдержадміністрації в оперативне управління будівлю Гарасимівського навчально-виховного комплексу Станично-Луганського району, Луганської області за адресою: с.Гарасимівка вул.Молодіжна, 5.
Відповідно п.4.3 IV Розділ «Обов`язки користувача відділ освіти Станично-Луганської райдержадміністрації зобов`язаний дотримуватися протипожежних правил, вимог, стандартів, а також виконувати приписи і постанови органів державного пожежного нагляду. Утримувати у справному стані засоби протипожежного захисту, зв`язку, пожежну техніку, обладнання та інвентар, не допускати їх використання не за призначенням.
Станично-Луганська районна рада зазначила, що будь-які листи щодо виділення коштів з районного бюджету на фінансування заходів щодо усунення порушень Кодексу Цивільного захисту України, зафіксованих у Акті №4 від 17.01.2020 не надходили.
Суд розглядає справу в порядку загального позовного провадження за відсутності учасників справи, відповідно до статті 205 КАС України (а.с. 145-147).
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд встановив такі обставини справи.
Комунальний заклад Герасимівський навчально виховний комплекс Станично - Луганського району Луганської області, ідентифікаційний код 38380528, місцезнаходження: вул. Молодіжна, 5, с. Герасимівка, Станично-Луганський район, Луганська область, 93640, у встановленому законом порядку зареєстрований юридичною особою, основним видом діяльності якого є: 85.10 Дошкільна освіта, 85.31 Загальна середня освіта (а.с. 23-25).
На підставі наказу ГУ ДСНС України в Луганській області від 13.12.2019 № 405-НО «Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю)» (а.с. 6) та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 13.01.2020 № 4 (а.с. 10) посадовими особами міськрайонного відділу Головного управління ДСНС України в Луганській області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) Державного професійно-технічного навчального закладу Привільський професійний ліцей за адресою: вул. Молодіжна, буд.5, с.Герасимівка, Станично-Луганський район, Луганська область, 93640 за наслідками якої складено акт від 17.01.2020 № 4 за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с. 11-19). Вищезазначеним актом перевірки виявлено наступні порушення:
1. Правила пожежної безпеки України, розділ ІІ пункт 3 - на об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлений протипожежний режим.
2. Правила пожежної безпеки України, розділ ІІ пункт 4 - для кожного приміщення об`єкта не розроблені інструкції про заходи пожежної безпеки, план екакуації вимагає коригуванню.
3. Правила пожежної безпеки України, розділ ІІ пункт 16 - не всі посадові особи пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки.
4. Правила пожежної безпеки України, розділ ІІ пункт 20 - посадові особи, які не пройшли навчання, і перевірки знань з питань пожежної безпеки приступили до виконання своїх обов`язків.
5. Правила пожежної безпеки України, розділ ІІ пункт 8 - територія об`єкта, а також будинки, споруди, приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення не відповідають ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности).
6. Правила пожежної безпеки України, розділ ІІІ глава 2 пункт 1.18 абзац перший - на відстані менше 30 м. від будівлі викидається не загашене вугілля.
7. Правила пожежної безпеки України, розділ ІІІ глави 1 пункт 1.10 - на території об`єкта освітлення зовнішніх пожежних драбин не забезпечено.
8. Правила пожежної безпеки України, розділ ІІІ глава 2 пункт 2.15 - стаціонарні зовнішні пожежні сходи, утримуються не пофарбованими, огорожа на покритті будівлі відсутня.
9. Правила пожежної безпеки України, розділ ІІ глава 2 пункт 10 - для працівників охорони (сторожів, вахтерів, вартових) не розроблено інструкції, в якій необхідно визначити їхні обов`язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі, спрацювання систем протипожежного захисту, а також указати, хто з посадових осіб об`єкта має бути викликаний у нічній час у разі пожежі.
10. Правила пожежної безпеки України, розділ глава 1 пункт 1.10 - на території об`єкта освітлення виходів до будинків та споруд не забезпечено.
11. Правила пожежної безпеки України, розділ ІІІ глава 1 пункт 2.22 - відсутній адресний покажчик на будівлі та його освітлення.
12. Правила пожежної безпеки України, розділ ІІІ глава 2 пункт 2.5 - дерев`яні елементи горищного покриття не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують і групу вогнезахисної ефективності.
13. Правила пожежної безпеки України, розділ ІІІ глава 2 пункт 2.9 - для приміщення топічної не визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1.1-36:2016 Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони згідно з Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок .
14. Правила пожежної безпеки України, розділ ІІІ глава 2 пункт 2.31 - коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням.
15. Правила пожежної безпеки України, розділ ІІІ глава 2 пункт 2.32 - виходи з будівлі школи не забезпечені світловими покажчиками Вихід .
16. Правила пожежної безпеки України, розділ ІV глава 1 пункт 1.6 - з`єднання відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів в приміщенні спортивного залу, та коридорі другого поверху.
17. Правила пожежної безпеки України, розділ ІV глава 1 пункт 1.7 - з`єднувальні електрокоробки не закриті кришками з негорючого матеріалу в приміщенні спортивного залу, та коридорі другого поверху.
18. Правила пожежної безпеки України, розділ ІV глава 1 пункт 1.17 - в їдальні, спортивному залі та приміщеннях навчальних класів допускається закріплення вимикачі, перемакачі та інших подібних апаратів на горючій основі.
19. Правила пожежної безпеки України, розділ ІV глава 1 пункт 1.21 - будівля не захищена від примих попадань бликавки і вторинних її проявів.
20. Правила пожежної безпеки України, розділ ІV глава 1 пункт 1.16 - електрощітки та групові електрощітки не забезпечені схемою відключання споживачів з пояснювальними написами.
21. Правила пожежної безпеки України, розділ V глава 1 пункт 1.2 - будівля не обладнана системою протипожежного захисту.
22. Правила пожежної безпеки України, розділ V глава 2 підпункту 7 пункт 2.1 - пожежна водойма не захищена від замерзання води.
23. Правила пожежної безпеки України, розділ V глава 3 пункт 3.2 - пожежний інвентар використовується в господарських потребах.
24. Правила пожежної безпеки України, розділ V глава 3 пункт 3.24 - будівля не забезпечена бочками з водою.
25. Правила пожежної безпеки України, розділ V глава 3 пункт 3.11 - пожежний щит не укомплектовано згідно до вимог ППБУ.
26. Правила пожежної безпеки України, розділ V глава 3 пункт 3.26 - ящик для піску не відповідає вимогам ППБУ.
27. Кодекс цивільного захисту України, пункт 2 частини першої статті 20 - працівників об`єкта не забезпечені засобами колективного та індивідуального захисту.
Вказаний акт підписано директором Комунального закладу Герасимівський навчально виховний комплекс Станично - Луганського району Луганської області С.Брус (а.с. 19 зв.).
З метою перевірки усунення порушень, зазначених в акті від 17.01.2020 № 4, у період з 30.11.2020 по 04.12.2020 посадовою особою Станично-Луганського міськрайонного відділу ГУ ДСНС у Луганській області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) Комунального закладу Герасимівський навчально виховний комплекс Станично - Луганського району Луганської області за адресою: вул. Молодіжна, буд.5, с.Герасимівка, Станично-Луганський район, Луганська область, 93640, за наслідками якої складено акт від 04.12.2020 № 64 за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с. 182-190).
Вищезазначеним актом перевірки виявлено такі порушення:
1. Правила пожежної безпеки України, розділ ІІІ глави 2 пункт 2.5 - дерев`яні елементи горищного перекриття не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.
2. Правила пожежної безпеки України, розділ ІІІ глави 2 пункт 2.31 - коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням.
3. Правила пожежної безпеки України, розділ V глави 1 пункт 1.2 - будівлі закладу, не обладнено системами протипожежного захисту.
Вказаний акт підписано директором Комунального закладу Герасимівський навчально виховний комплекс Станично - Луганського району Луганської області С.Брус (а.с. 190).
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Згідно з частиною першою статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
В силу статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Приписами статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до пункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України та полягають у:
1) недотриманні вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушенні вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуску і реалізації вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійсненні заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутності на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідності кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушенні правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутності або непридатності до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутності на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовності до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовності до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведенні робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Надаючи оцінку встановленим Актом порушенням та можливим наслідкам їх неусунення позивачем, суд зазначає таке.
Розділом ІІІ глави 2 пункта 2.5 ППБУ передбачено, що у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.
Розділом ІІІ глави 2 пункта 2.31 ППБУ визначено, що сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації мають бути забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей.
Розділом V глави 1 пункта 1.2 ППБУ визначено, що будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .
Суд враховує ту обставину, що відповідачем вживаються заходи, спрямовані на усунення порушень пожежної та техногенної безпеки, встановлені актом від 04.12.2020 № 64, а встановлені в ході судового розгляду справи обставини свідчать про те, що порушення пожежної та техногенної безпеки пов`язані, насамперед, з відсутністю належного фінансування.
Суд зазначає, що в межах даної справи розглядається не питання наявності підстав для притягнення посадових осіб Комунального закладу Герасимівський навчально виховний комплекс Станично - Луганського району Луганської області до будь-якого виду відповідальності, а наявність підстав для вжиття визначених законом заходів реагування з метою запобігання настанню негативних наслідків для життя та здоров`я людей, зокрема, дітей, які можуть бути спричинені внаслідок експлуатації приміщень та будівель, які не в повній мірі відповідають встановленим нормам та правилам пожежної безпеки.
Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні. Забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.
Встановлені позивачем порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначені в акті від 04.12.2020 № 64, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, призводять до загрози життю та здоров`ю людей у випадку виникнення пожежі. Тобто, вони є суттєвими, адже можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для людей та навколишнього природного середовища.
Визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Також згідно з визначенням ДСТУ 2272-06 Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опіків, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.
Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення.
Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.
Недодержання суб`єктами господарювання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
При цьому суд враховує, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень.
Крім того, застосований до Комунального закладу Герасимівський навчально виховний комплекс Станично - Луганського району Луганської області захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки в закладі освіти. Цей захід не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 16.05.2019 у справі № 812/1296/18 (реєстраційний № рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень 81759628).
Враховуючи приписи частини 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності відновлення експлуатації будівлі, споруд та приміщень скаржника можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Суд зауважує, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівель, споруд, приміщень є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. При цьому, поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
З огляду на наведене, враховуючи встановлені судом під час розгляду справи порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, а також не надання відповідачем доказів усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 04.12.2020 № 64, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, суд дійшов висновку про застосування до Комунального закладу Герасимівський навчально виховний комплекс Станично - Луганського району Луганської області заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: вул. Молодіжна, буд.5, с.Герасимівка, Станично-Луганський район, Луганська область, 93640, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки від 04 грудня 2020 року № 64.
Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, які слід задовольнити.
За приписами статті 139 КАС України судові витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.
Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Комунального закладу Герасимівський навчально виховний комплекс Станично - Луганського району Луганської області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Станично-Луганська районна рада про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Комунального закладу Герасимівський навчально виховний комплекс Станично - Луганського району Луганської області (вул. Молодіжна, буд.5, с.Герасимівка, Станично-Луганський район, Луганська область, 93640, код за ЄДРПОУ 38380528) у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 93640, Станично-Луганський район, Луганська область, с.Герасимівка, вул. Молодіжна, буд.5, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначених будівлях, вказаних в Акті перевірки від 04 грудня 2020 року № 64.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складено 15 березня 2021 року.
Суддя В.С. Шембелян
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.03.2021 |
Оприлюднено | 18.03.2021 |
Номер документу | 95539048 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
В.С. Шембелян
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні