ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
36000, м. Полтава, вул. Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23.02.2021 р. Справа № 917/2027/19
За позовною заявою Заступника Миргородської місцевої прокуратури Полтавської області, вул. Кашинського, 1, м. Миргород, Полтавська область, 37600
в інтересах держави в особі Лютенсько-Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, вул. Гагаріна, 68, с. Лютенські Будища Зіньківського району Полтавської області, 38130
до 1. Зіньківської районної державної адміністрації, вул. Воздвиженська, 40, м. Зіньків, Полтавська область, 38100
2. Фермерського господарства "Доля Нова", вул. Погрібняка, 4А, м. Зіньків, Зінківський район, 38100
про визнання незаконними та скасування розпоряджень, договорів оренди, повернення земельних ділянок.
Суддя Погрібна С.В.
Секретар судового засідання Павленко С.М.
Представники сторін згідно протоколу судового засідання від 23.02.2021 р.
Обставини справи. Заступник Миргородської місцевої прокуратури Полтавської області звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Лютенсько-Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області до Зіньківської районної державної адміністрації та Фермерського господарства "Доля Нова" в якому просить суд:
- визнати недійсним розпорядження виконуючого обов`язки голови Зіньківської районної державної адміністрації від 11.04.2018 р. № 175 Про передачу в оренду нерозподілених земельних ділянок ФГ Доля Нова ;
- визнати недійсним розпорядження виконуючого обов`язки голови Зіньківської районної державної адміністрації від 11.07.2018 р. № 289 Про передачу в оренду нерозподілених земельних ділянок ФГ Доля Нова ;
- визнати недійсними укладені договори оренди землі між Зіньківською районною державною адміністрацією та Фермерським Господарством Доля Нова :
1) від 12.04.2018 р. щодо земельної ділянки площею 24,9173 га., к.н. 5321383200:00:026:0945 (нормативно грошова оцінка якої становить 138 137 грн. 71 коп.), яка розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, строком на 7 (сім) років;
2) від 12.04.2018 р. щодо земельної ділянки площею 26,4302 га., к.н. 5321383200:00:020:0663 (нормативно грошова оцінка якої становить 148 477 грн. 60 коп.), яка розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, строком на 7 (сім) років;
3) від 12.04.2018 р. щодо земельної ділянки площею 16,2872 га., к.н. 5321383200:00:006:0351 (нормативно грошова оцінка якої становить 91 119 грн. 30 коп.), яка розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, строком на 7 (сім) років;
4) від 12.04.2018 р. щодо земельної ділянки площею 28,391 га., к.н. 5321383200:00:027:1003 (нормативно грошова оцінка якої становить 161 115 грн. 52 коп.), яка розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, строком на 7 (сім) років;
5) від 12.07.2018 р. щодо земельної ділянки площею 15,8919 га., к.н. 5321383200:00:006:0300 (нормативно грошова оцінка якої становить 91 999 грн. 08 коп.), яка розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, строком на 7 (сім) років;
6) від 12.07.2018 щодо земельної ділянки площею 21,2488 га, к.н. 5321383200:00:022:0301 (нормативно грошова оцінка якої становить 127 928 грн. 21 коп.), що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, строком на 7 (сім) років;
- зобов`язати Фермерське Господарство Доля Нова передати Лютенсько - Будищанській сільській раді Зіньківського району Полтавської області земельні ділянки:
1) площею 24,9173 га., к.н. 5321383200:00:026:0945, яка розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області;
2) площею 26,4302 га к.н. 5321383200:00:020:0663, що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області;
3) площею 16,2872 га., к.н. 5321383200:00:006:0351, яка розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області строком;
4) площею 28,391 га к.н. 5321383200:00:027:1003, що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області
5) площею 15,8919 га., к.н. 5321383200:00:006:0300, що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області;
6) площею 21,2488 га., к.н. 5321383200:00:022:0301, що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області.
Ухвалою суду від 21.11.2019 р. позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі.
Ухвалою суду від 04.02.2020 р. зупинено провадження у справі № 917/2027/19 до закінчення перегляду в касаційному порядку Великою Палатою Верховного суду справи № 912/2385/18.
03.08.2020 р. прокуратурою подано клопотання про поновлення провадження у справі № 917/2027/19, оскільки згідно постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 р. у справі №912/2385/18 касаційну скаргу заступника прокурора Дніпропетровської області вирішено задовольнити (вх. № 8190).
Ухвалою суду від 12.08.2020 р. поновлено провадження у справі; продовжено строк проведення підготовчого провадження на 30 днів; підготовче засідання призначено на 01.10.2020 р..
01.10.2020 р. відкладено підготовче засідання на 22.10.2020 р..
Прокуратурою подано відповідь на відзиви Зіньківської районної державної адміністрації (вх. № 11539 від 19.10.2020 р.) та Фермерського Господарства Доля Нова (вх. № 11538 від 19.10.2020 р. та вх. № 11820 від 23.10.2020 р.).
Фермерське Господарство Доля Нова подало заяву про залишення позову без розгляду (вх. №11688 від 21.10.2020 р.).
Судове засідання, призначене на 22.10.2020 р., не відбулося у зв`язку з перебуванням судді на лікарняному. Наступне підготовче засідання призначено на 26.11.2020 р..
Зіньківською районною державною адміністрацією подано клопотання про відкладення підготовчого засідання, в зв`язку з загостренням епідеміологічного стану, спричиненого поширенням респіраторної хвороби COVID-19 (вх. №13108 від 25.11.2020 р., № 13158 від 26.11.2020 р.).
Ухвалою суду від 26.11.2020 р. відкладено підготовче засідання на 19.01.2021 р..
19.01.2021 р. від прокурора надійшла заява про відкладення підготовчого засідання, в зв`язку з необхідністю витребування та подання суду документів, які вивчено та використано посадовими особами Головного управління Держгеокадастру при проведенні перевірки отримання вимог земельного законодавства (вх. № 577). Прокурор вказує, що зазначені документи не подано раніше через пандемію.
Інших заяв чи клопотань від учасників справи не надходило.
В судовому засіданні 19.01.2021 р. судом розглянуто клопотання Фермерського Господарства Доля Нова про залишення позову без розгляду (вх. №11688 від 21.10.2020 р.) та відмовлено у її задоволенні.
Ухвалою суду від 19.01.2021 р. закрито підготовче провадження у справі та призначена до судового розгляду по суті на 23.02.2021 р. о 11:30 год..
Представник відповідача 1 в судове засідання 23.02.2021 р. не з`явився.
19.02.2021 р. від голови комісії з реорганізації Зіньківської районної державної адміністрації надійшло клопотання про залучення до участі у справі правонаступника відповідача по справі (вх. № 1944), в якому просить залучити до участі у справі правонаступника Зіньківської районної державної адміністрації Полтавської області (відповідача) - Полтавську районну державну адміністрацію Полтавської області (ідентифікаційний код юридичної особи: 04057505, місцезнаходження юридичної особи: Україна, 38721, Полтавська обл., Полтавський р-н, село Сем`янівка, вул. Центральна, будинок 23; фактична адреса: м. Полтава, вул. Шевченка, 5; тел. (0532) 51-92-53, e-mail: polt_rda@adm- pl.gov.ua).
В судовому засіданні 23.02.2021 р. судом повідомлено учасників справи, що відповідна заява буде розглянута окремо від рішення суду, про що буде постановлено ухвалу.
Прокурором викладено зміст позовних вимог, представником відповідача 2 зміст заперечень.
Судом досліджено наявні в матеріалах справи докази.
Представникам сторін надано заключне слово, які підтримали свою позицію викладену письмово та озвучену в судових засіданнях.
Враховуючи достатність у матеріалах справи доказів для розгляду спору по суті, суд розглядає спір за наявними матеріалами.
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
В обґрунтування позовних вимог прокурор вказує, що шляхом вивчення питання законності надання в користування земель, прокуратурою було встановлено, що за результатами розгляду заяв від 05.04.2018 р. та від 15.06.2018 р. Фермерському господарству Доля Нова на підставі розпоряджень Зіньківської районної державної адміністрації, від 11.04.2018 р. № 175 та від 11.07.2018 р. № 289 були передані в оренду земельні ділянки з кадастровими номерами: 5321383200:00:006:0351 площею 16,2872 га., 5321383200:00:026:094 площею 24,9173 га., 5321383200:00:020:0663 площею 26,4302 га., 5321383200:00:027:1003 площею 28,391 га., 5321383200:00:006:0300 площею 15,8919 га., 5321383200:00:022:0301 площею 21,2488 га., які знаходяться за межами населених пунктів, в адміністративних межах Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області терміном на сім років.
На підставі вказаних розпоряджень між Зіньківською районною державною адміністрацією та ФГ Доля Нова укладено відповідні договори оренди землі.
Згідно інформації Відділу у Зіньківському районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області земельні ділянки з кадастровими номерами: 5321383200:00:026:094, 5321383200:00:020:0663, 5321383200:00:006:0351, 532 1383200:00:027:1003, 5321383200:00:006:0300, 5321383200:00:022:0301, увійшли до державного акту на право колективної власності на землю, серія ПЛ №4, який був виданий колективному сільськогосподарському підприємству ім. Кірова (с. Лютенсі Будища, Зіньківського району). Даний державний акт зареєстрований у Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю 22 листопада 1995 року за №1.
Згідно інформації Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області земельні ділянки з кадастровими номерами: 5321383200:00:026:0945, 5321383200:00:020:0663, 5321383200:00:006:0351, 5321383200:00:027:1003, 5321383200:00:006:0300, 5321383200:00:022:0301, не відносяться до невитребуваних земельних часток (паїв).
Так, прокуратурою встановлено, що вказані земельні ділянки не відносяться до земель державної власності, а є землями колективної власності, відтак у Зіньківської районної державної адміністрації відсутні повноваження щодо передачі спірних земель у користування.
Пред`явлення даного позову обумовлено порушенням державних та громадських інтересів, оскільки надання у користування земельних ділянок органом виконавчої влади, який відповідно до законодавства немає відповідних повноважень, суперечить основним засадам земельного законодавства, яке наголошує на тому, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Позовна заява про передачу земельної ділянки із незаконного користування належному власнику безумовно становить суспільний інтерес.
Відповідач 1 проти позовних вимог заперечує посилаючись на те, що відповідно п. 12 Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) затвердженого постановою КМУ №122 від 04.02.2004 року (в редакції на 2018 рік), нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду . Як випливає з викладеного вище, дані розпорядження голови Зіньківської районної державної адміністрації видані в межах повноважень та у спосіб, передбачений чинним законодавством України, і стосуються земельних ділянок колективної форми власності, які мають правовий статус нерозподілених.
На підставі зазначених вище розпоряджень Зіньківської РДА були укладені та зареєстровані у державному реєстрі договори оренди відповідних земельних ділянок.
На підставі звернення ФГ Доля Нова та розпорядження Зіньківської РДА від 12.11.2018 року №523 Про внесення змін до розпорядження голови Зіньківської районної державної адміністрації від 11.07.2018 р. № 289 була укладена угода про припинення шляхом розірвання договору оренди землі від 12.07.2018, щодо земельної ділянки площею 21,2488 га., з к.н. 5321383200:00:022:0301, яка розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, та зареєстроване припинення права оренди в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права.
Також, райдержадміністрацією враховано той факт, що оренда земельних ділянок із статусом "нерозподілених" не є сталою, оскільки вони надаються на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку. Дану вимогу передбачено у п. 3 відповідних розпоряджень.
Відповідач 2 заперечуючи проти задоволення позовних вимог стверджує наступне: Прокурор при обґрунтуванні представницьких функцій, зазначив лише про неможливість уповноваженого органу (Лютенсько-Будищанської сільської ради), звернутися до суду з відповідною позовною заявою у зв`язку з відсутністю можливості сплати судового збору. Таке обґрунтування не є достатнім для здійснення прокурором представницьких функцій у даній справі. Сама по собі обставина не звернення позивача з позовом, без з`ясування фактичного стану правовідносин між сторонами спору, не свідчить про неналежне виконання таким органом своїх функцій із захисту інтересів держави.
Щодо законності виданих розпоряджень від 11.04.2018 р. № 175, від 11.07.2018 р. № 289 головою Зіньківської РДА Полтавської області та укладених на їх підставі договорів оренди землі Відповідач 2 стверджує, що прийняті та укладені з дотриманням вимог чинного законодавства та без перевищення розпорядником земель наданих йому повноважень (компетенції), а тому не підлягають скасуванню.
Також статтею 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" визначено, що із земель колективної власності нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської рад чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки а Лютенсько-Будищанська сільська рада своїм листом від 20.08.2019 року №02-46-323, повідомляє лише про те, що вказані земельні ділянки не відносяться до невитребуваних земельних часток (паїв) та не спростовується інформація щодо правового статусу їх як нерозподілених, якими Зіньківська РДА мала законне право розпорядитися.
Отже розпорядження голови Зіньківської РДА від 11.04.2018 р. № 175 Про передачу в оренду нерозподілених земельних ділянок ФГ Доля Нова та від 11.07.2018 р. № 289 Про передачу в оренду нерозподілених земельних ділянок ФГ Доля Нова видані у відповідності до вимог статей 17, 22, 79 1 , 93,124 Земельного кодексу України. Закону України Про землеустрій , статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)".
Згідно п.12 Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), затвердженого постановою КМУ №122 від 04.02.2004 року (в редакції станом па 2018 рік), нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду .
Отже, на думку Відповідача 2, спірні розпорядження голови Зіньківської РДА видані в межах повноважень та у спосіб, передбачений чинним законодавством України, і стосуються земельних ділянок колективної форми власності, які мають правовий статус нерозподілених.
12.11.2018 року між ФГ ДОЛЯ НОВА та Зіньківською РДА укладена угода про припинення шляхом розірвання договору оренди землі щодо земельної ділянки площею 21,2488 га. з кадастровим номером 5321383200:00:022:0301, яка розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько-Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, та зареєстровано припинення права оренди в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права.
Також Відповідач 2 пояснює, що Державний акт на право колективної власності колишнього КСП ім. Кірова серії ПЛ №4 зареєстрований 22.11.1995 року під №1, на час видання спірних розпоряджень голови Зіньківської РДА та укладення вищеназваних договорів оренди землі, не скасований, а право колективної власності не припинено.
Враховуючи викладене, ФГ ДОЛЯ НОВА вважає дії Зіньківської РДА щодо передачі в оренду спірних земельних ділянок правомірними та такими, що відповідають чинному законодавству України на час їх вчинення.
Встановивши всі обставини справи та дослідивши надані документальні докази, суд встановив, що за результатами розгляду заяв від 05.04.2018 р. та від 15.06.2018 р. Фермерському господарству Доля Нова розпорядженням в.о. голови Зіньківської районної державної адміністрації від 11.04.2018 р. № 175 (а.с. 34 том 1) передано в оренду земельні ділянки з кадастровими номерами: 5321383200:00:006:0351 площею 16,2872 га., 5321383200:00:026:094 площею 24,9173 га., 5321383200:00:020:0663 площею 26,4302 га., 5321383200:00:027:1003 площею 28,391 га. та розпорядженням в.о. голови Зіньківської районної державної адміністрації від 11.07.2018 р. № 289 (а.с. 29 том 1) передано в оренду земельні ділянки з кадастровими номерами5321383200:00:006:0300 площею 15,8919 га., 5321383200:00:022:0301 площею 21,2488 га., які знаходяться за межами населених пунктів, в адміністративних межах Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області терміном на сім років.
На підставі вказаних розпоряджень між Зіньківською районною державною адміністрацією та ФГ Доля Нова укладено відповідні договори оренди землі, а саме:
- від 12.04.2018 р. щодо земельної ділянки площею 24,9173 га., к.н. 5321383200:00:026:0945, що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області строком на 7 (сім) років;
- від 12.04.2018 р. щодо земельної ділянки площею 26,4302 га., к.н. 5321383200:00:020:0663, що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області строком на 7 (сім) років;
- від 12.04.2018 р. щодо земельної ділянки площею 16,2872 га., к.н. 5321383200:00:006:0351, що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області строком на 7 (сім) років;
- від 12.04.2018 р. щодо земельної ділянки площею 28,391 га., к.н. 5321383200:00:027:1003, що знаходиться за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області строком на 7 (сім) років;
- від 12.07.2018 р. щодо земельної ділянки площею 15,8919 га., к.н. 5321383200:00:006:0300, що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області строком на 7 (сім) років;
- від 12.07.2018 р. щодо земельної ділянки площею 21,2488 га., к.н. 5321383200:00:022:0301, що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області строком на 7 (сім) років.
Право оренди вказаних земельних ділянок зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (копії витягів в матеріалах справи).
Розпорядженням голови Зіньківської РДА від 12.11.2018 року № 523 Про внесення змін до розпорядження голови Зіньківської районної державної адміністрації від 11.07.2018 № 289 змінено текст розпорядження в частині зменшення земельної площі переданої в оренду (за кадастровим номером 5321383200:00:022:0301).
20.11.2018 р. між відповідачами було укладено угоду про припинення шляхом розірвання договору оренди землі щодо земельної ділянки площею 21,2488 га з кадастровим номером 5321383200:00:022:0301, яка розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько-Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, та зареєстровано припинення права оренди в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права (а.с. 118-119 том 1).
При прийнятті рішення судом враховано наступне.
Статтею 2 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Згідно статті 4 Земельного кодексу України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
Приписами частини 1, 2 статті 13 Конституції України унормовано, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Земля як основне національне багатство, що перебуває під особливою охороною держави, є об`єктом права власності Українського народу, а органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюючи владні управлінські функції при прийнятті рішень щодо земель державної та комунальної власності мають діяти виключно у порядок та спосіб визначений законом.
Відповідно до статті 78 Земельного кодексу України, право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.
Відповідно до частини 1 статті 79 1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Відповідно до частини 2 статті 79 1 Земельного кодексу України, формування земельних ділянок здійснюється:
- у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності;
- шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок;
- шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;
- шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом;
- за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Відповідно до частини 4 статті 79 1 Земельного кодексу України, земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Відповідно до частини 5 статті 79 1 Земельного кодексу України, формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Відповідно до частини 6 статті 79 1 Земельного кодексу України, формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок..
Відповідно до частини 9 статті 79 1 Земельного кодексу України, земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Згідно інформації Відділу у Зіньківському районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області земельні ділянки з кадастровими номерами 5321383200:00:026:094, 5321383200:00:020:0663, 5321383200:00:006:0351, 532 1383200:00:027:1003, 5321383200:00:006:0300, 5321383200:00:022:0301, увійшли до державного акту на право колективної власності на землю, серія ПЛ №4, який був виданий колективному сільськогосподарському підприємству ім. Кірова (с. Лютенсі Будища, Зіньківського району). Державний акт зареєстрований у Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю 22 листопада 1995 року за №1 (а.с. 21 том 1).
Згідно інформації Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області земельні ділянки з кадастровими номерами 5321383200:00:026:0945, 5321383200:00:020:0663, 5321383200:00:006:0351, 5321383200:00:027:1003, 5321383200:00:006:0300, 5321383200:00:022:0301, не відносяться до невитребуваних земельних часі паїв (а.с. 28 том 1).
Згідно акту перевірки від 22.03.2019 р. № 183-ДК/0316/А11/09/01/-19 дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки кадастровими номерами 5321383200:00:026:0945, 5321383200:00:020:0663, 5321383200:00:006:0351, 5321383200:00:027:1003, 5321383200:00:006:0300, 5321383200:00:022:0301 проведеної Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області встановлено, що Зіньківською РДА допущено порушення вимог статей 17, 122 Земельного кодексу України та статті 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) , оскільки у районних державних адміністрацій відсутні повноваження щодо передачі земель колективної власності.
Згідно статті 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить, зокрема, вирішення питань використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.
Відповідно до статті 17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; б) участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель; в) координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель; г) підготовка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земельних ділянок; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб у межах, визначених законом; д) підготовка висновків щодо встановлення та зміни меж сіл, селищ, районів, районів у містах та міст; е) здійснення контролю за використанням коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов`язаних із вилученням (викупом) земельних ділянок; є) координація діяльності державних органів земельних ресурсів; є-1) внесення до Кабінету Міністрів України пропозицій щодо встановлення та зміни меж районів, міст у порядку, визначеному законом; ж) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Статтею 122 Земельного кодексу визначено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва.
Відповідно до статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю).
Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).
Нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської рад можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження. З моменту державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку договір оренди припиняється, а державна реєстрація припинення права оренди проводиться одночасно з державною реєстрацією права власності. У разі якщо договір оренди невитребуваної (нерозподіленої) земельної ділянки, переданої в оренду в порядку, визначеному цією статтею, закінчився у зв`язку з набуттям права власності на неї до збирання врожаю, посіяного орендарем на земельній ділянці, орендар має право на збирання такого врожаю. Власник земельної ділянки має право на відшкодування збитків, пов`язаних із тимчасовим зайняттям земельної ділянки колишнім орендарем, у розмірі пропорційно до орендної плати з дня припинення договору до дня збирання врожаю.
Отже, до повноважень районних державних адміністрацій входить розпорядження земельними ділянками державної власності у випадках, чітко визначених статтями 17, 122 Земельного кодексу України.
Питання розпорядження земельними ділянками в інших випадках не відноситься до повноваження райдержадміністрацій.
Земельні ділянки з кадастровими номерами 5321383200:00:026:094, 5321383200:00:020:0663, 5321383200:00:006:0351, 532 1383200:00:027:1003, 5321383200:00:006:0300, 5321383200:00:022:0301, увійшли до державного акту на право колективної власності на землю, серія ПЛ №4, який був виданий колективному сільськогосподарському підприємству ім. Кірова (с. Лютенсі Будища, Зіньківського району). Даний державний акт зареєстрований у Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю 22 листопада 1995 року за № 1 (а.с. 21 том 1).
Листом від 04.02.2021 р. Відділ у Зіньківському районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області надав наступну інформацію.
Станом на 03.02.2021 року, на Публічно Кадастровій карті України земельна ділянка кадастровий номер 5321383200:00:006:0300 відсутня. Відомості про земельні ділянки кадастровий номер 5321383200:00:027:1003, 5321383200:00:020:0663, 5321383200:00:006:0945, 5321383200:00:006:0351, 29.01.2008 року внесені до Державного реєстру земель на підставі Технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) , яка розроблена ПП Дельта , інформація (відомості) про земельні ділянки в автоматичному режимі перенесено до Державного земельного кадастру.
12.11.2013 року внесені до Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 5321383200:00:022:0301 на підставі Технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель , яка розроблена Зіньківським (РВВ) Полтавської РФ ДП Центр ДЗК в 2013 році.
26.11.2013 року внесені до Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 5321383200:00:020:0300 на підставі Технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель , яка розроблена Полтавської РФ ДП "Центр ДЗК" в 2013 році.
Земельні ділянки з кадастровими номерами: 53213 83200:00:027:1003 ; 5321383200:00:020:0663, 5321383200:00:006:0945, 5321383200:00:006:0351' 5321383200:00:020:0300 та 5321383200:00:022:0301, що розташовані за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, відносяться до земель сільськогосподарського призначення, цільове призначення яких для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, вид угідь - пасовища.
Відповідно до Схеми організації території земельних часток (паїв) по к.с.п. ім. Кірова Зіньківського р-ну, Полтавської обл., загальна площа земель, що підлягають поділу на земельні частки (паї) становить 4187,60 га. з них: ріллі - 3838,29 га.; шляхів-30,68 га.; залуження-318,63 га..
Починаючи з 01.01.2013 року реєстрація речових прав на нерухомість оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", реєстрація здійснюється державними реєстраторами речових прав на нерухомість.
19.03.2019 року, державним реєстраторам речових прав на нерухомість, здійснено державну реєстрацію прав на земельні ділянки з кадастровими номерами: 5321383200:00:027:1003, 5321383200:00:020:0663, 5321383200:00:006:0945, 5321383200:00:006:0351, земельні ділянки перебувають у комунальній власності.
Земельні ділянки кадастрові номери: 5321383200:00:027:1003, 5321383200:00:020:0663, 5321383200:00:006:0945, 5321383200:00:006:0351, 5321383200:00:020:0300 та 5321383200:00:022:0301, увійшли до земель, які були передані відповідно до рішення Лютенсько-Будищанської сільської ради від 08 червня 1995 року №5 у колективну власність колективному сільськогосподарському підприємству ім. Кірова (с. Лютенські Будища, Зіньківського р-ну, Полтавської обл.) загальною площею 4310,14 га., виданий Державний акт на право колективної власності на землю серія ПЛ №4, зареєстрований 22 листопада 1995року у Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 1.
В 1996 року розроблена Технічна документація по визначенню розмірів земельного паю (частки) в умовних кадастрових гектарах КСП ім. Кірова (с. Лютенські Будища, Зіньківського р-ну, Полтавської обл.) до складу якої входить пояснювальна записка, в якій зазначено, що згідно державного акту на право колективної власності на землю к.с.п. ім. Кірова передано у колективну власність 4310,14 га. земель, з яких 4085,9 га. сільськогосподарських угідь, що підлягають паюванню з них: ріллі 3903,7га, багаторічних насаджень 51,6 га, сіножатей 96,7 га, пасовищ 33,9 га. (а.с. 52-133 том 2).
З наданих документів вбачається, що вказані земельні ділянки не відносяться до державної власності, а є землями колективної власності, тому у Зіньківської районної державної адміністрації були відсутні повноваження щодо передачі вказаних ділянок у користування.
Оскільки судом встановлено порушення порядку надання земельних ділянок в оренду, розпорядження виконуючого обов`язки голови Зіньківської районної державної адміністрації Полтавської області від 11.04.2018 р. № 175 Про передачу в оренду нерозподілених земельних ділянок ФГ Доля Нова та від 11.07.2018 р. № 289 Про передачу в оренду нерозподілених земельних ділянок ФГ Доля Нова підлягають визнанню недійсними.
Згідно статті 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановлений законом та має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Статтею 204 ЦК України встановлена презумпцію правомірності правочину, відповідно до якої правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.
Відповідно до частини 1 статті 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.
У відповідності до частин 1, 3 статті 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може буги визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Згідно статті 202 ГК України до відносин щодо припинення господарських зобов`язань застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до статті 236 Цивільного кодексу України нікчемний правочин або правочин, визнаний судом недійсним, є таким з моменту його вчинення. Якщо за недійсним правочином права та обов`язки передбачалися лише на майбутнє, можливість настання їх у майбутньому припиняється.
У разі розірвання договору зобов`язання сторін припиняються (частина друга статті 653 ЦК України).
Частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 ЦК України передбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним; правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.
Відповідно до частини першої статті 216 ЦК України, недійсний правочин не створює юридичних наслідків крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі визнання недійсності правочину одна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
За приписами частини третьої статті 215 ЦК України якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Згідно з частиною першою статті 236 ЦК України нікчемний правочин або правочин визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення. Якщо за недійсним правочином права та обов`язки передбачалися лише на майбутнє, можливість настання їх у майбутньому припиняється.
Відповідно до статті 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Договір оренди земельної ділянки укладається в письмовій формі (стаття 14 Закону України Про оренду землі ). Договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору (частина перша статті 638 ЦК України).
Поняття юридичного спору має тлумачитися широко, виходячи з підходу Європейського суду з прав людини до тлумачення поняття спір про право (пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод). Зокрема, Європейський суд з прав людини зазначає, що відповідно до духу Конвенції поняття спору про право має розглядатися не суто технічно, йому слід надавати сутнісного, а не формального значення.
Вирішуючи спори про визнання правочинів недійсними, суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов`язує визнання таких правочинів недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин.
Якщо предметом спору у справі є недійсність договору і такий договір визнається недійсним з моменту вчинення, укладення сторонами додаткової угоди про припинення такого договору та повернення майна не може розцінюватися як підстава для припинення провадження у справі у зв`язку з відсутністю предмета. Розірвання сторонами договору, виконаного повністю або частково, не позбавляє сторони права на звернення до суду з позовом про визнання такого договору недійсним. Так само не перешкоджає поданню відповідного позову закінчення строку (терміну) дії оспорюваного правочину до моменту подання позову.
Відтак договори оренди підлягають визнанню недійсними з врахуванням договору оренди земельної ділянки площею 21,2488 га. з кадастровим номером 5321383200:00:022:0301.
Також суд звертає увагу на те, що у договорах не зазначено, що земельна ділянка передається в оренду на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, що є порушенням вимог статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)".
В зв`язку з визнанням відповідних договорів недійсними орендар зобов`язаний передати земельні ділянки Лютенсько - Будищанській сільській раді Зіньківського району Полтавської області.
Статтею 216 Цивільного Кодексу України закріплено, що у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину.
Відповідно до статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї статті застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Відповідно до частини 2 статті 795 ЦК України повернення наймачем предмета договору найму оформляється відповідним документом (актом), який підписується сторонами договору.
В матеріалах справи відсутній акт приймання-передачі земельної ділянки площею 21,2488 га. з к.н. 5321383200:00:022:0301.
Відповідно до частини першої статті 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Згідно зі статтею 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.
За приписами статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Аргументи відповідачів були досліджені у судовому засіданні та не наводяться у рішенні, позаяк не покладаються судом в його основу, тоді як Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України , рішення від 10.02.2010). Крім того, аналогічна правова позиція викладена в Постанові Верховного Суду від 26.06.2018 у справі № 127/3429/16-ц.
Згідно статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Питання представництва інтересів держави прокурором у суді врегульовано у статті 23 Закону України Про прокуратуру . Ця стаття визначає, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом (частина перша). Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження (далі - компетентний орган), а також у разі відсутності такого органу (частина третя). Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень (абзаци перший - третій частини четвертої). У разі встановлення ознак адміністративного чи кримінального правопорушення прокурор зобов`язаний здійснити передбачені законом дії щодо порушення відповідного провадження (частина сьома).
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 р. у справі № 912/2385/18 викладено правовий висновок про те, що прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України Про прокуратуру , і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.
Наведений порядок при поданні заступником Миргородської місцевої прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Лютенсько-Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області даного позову був дотриманий, що підтверджується наявним в матеріалах справи відповідним листом прокурора до Лютенсько-Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області та Лютенсько-Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області до Миргородської місцевої прокуратури Полтавської області щодо даного спору (а.с. 28, 76 том 1).
Зважаючи на наведене, належними способом захисту прав та охоронюваних законом інтересів держави є визнання недійсними розпорядження виконуючого обов`язки голови Зіньківської районної державної адміністрації Полтавської області від 11.04.2018 р. № 175 Про передачу в оренду нерозподілених земельних ділянок ФГ Доля Нова ; від 11.07.2018 р. № 289 Про передачу в оренду нерозподілених земельних ділянок ФГ Доля Нова ; визнання недійсними укладених договорів оренди землі між Зіньківською районною державною адміністрацією та Фермерським Господарством Доля Нова від 12.04.2018 р. щодо земельних ділянок площею 24,9173 га. к.н. 5321383200:00:026:0945; площею 26,4302 га. к.н. 5321383200:00:020:0663; площею 16,2872 га. к.н. 5321383200:00:006:0351; площею 28,391 га. к.н. 5321383200:00:027:1003; площею 15,8919 га. к.н. 5321383200:00:006:0300; площею 21,2488 га. к.н. 5321383200:00:022:0301 та зобов`язання передати Лютенсько - Будищанській сільській раді Зіньківського району Полтавської області відповідних земельних ділянок.
Згідно з статтею 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідачів пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись статтями 123, 129, 209, 210, 231, 232, 233, 236, 238, 240, 241 ГПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Визнати недійсним розпорядження виконуючого обов`язки голови Зіньківської районної державної адміністрації від 11.04.2018 р. № 175 Про передачу в оренду нерозподілених земельних ділянок ФГ Доля Нова .
3. Визнати недійсним розпорядження виконуючого обов`язки голови Зіньківської районної державної адміністрації від 11.07.2018 р. № 289 Про передачу в оренду нерозподілених земельних ділянок ФГ Доля Нова .
4. Визнати недійсним договір оренди землі укладений між Зіньківською районною державною адміністрацією та Фермерським Господарством Доля Нова від 12.04.2018 р. щодо земельної ділянки площею 24,9173 га., к.н. 5321383200:00:026:0945 (нормативно грошова оцінка якої становить 138 137 грн. 71 коп.), що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області строком на 7 (сім) років.
5. Визнати недійсним договір оренди землі укладений між Зіньківською районною державною адміністрацією та Фермерським Господарством Доля Нова від 12.04.2018 р. щодо земельної ділянки площею 26,4302 га., к.н. 5321383200:00:020:0663 (нормативно грошова оцінка якої становить 148 477 грн. 60 коп.), що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області строком на 7 (сім) років.
6. Визнати недійсним договір оренди землі укладений між Зіньківською районною державною адміністрацією та Фермерським Господарством Доля Нова від 12.04.2018 р. щодо земельної ділянки площею 16,2872 га., к.н. 5321383200:00:006:0351 (нормативно грошова оцінка якої становить 91 119 грн. 30 коп.), що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області строком на 7 (сім) років.
7. Визнати недійсним договір оренди землі укладений між Зіньківською районною державною адміністрацією та Фермерським Господарством Доля Нова від 12.04.2018 р. щодо земельної ділянки площею 28,391 га., к.н. 5321383200:00:027:1003 (нормативно грошова оцінка якої становить 161 115 грн. 52 коп.), що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області строком на 7 (сім) років.
8. Визнати недійсним договір оренди землі укладений між Зіньківською районною державною адміністрацією та Фермерським Господарством Доля Нова від 12.07.2018 р. щодо земельної ділянки площею 15,8919 га., к.н. 5321383200:00:006:0300 (нормативно грошова оцінка якої становить 91 999 грн. 08 коп.), що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області строком на 7 (сім) років.
9. Визнати недійсним договір оренди землі укладений між Зіньківською районною державною адміністрацією та Фермерським Господарством Доля Нова від 12.07.2018 р щодо земельної ділянки площею 21,2488 га., к.н. 5321383200:00:022:0301 (нормативно грошова оцінка якої становить 127 928 грн. 21 коп.), що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області строком на 7 (сім) років.
10. Зобов`язати Фермерське Господарство Доля Нова передати Лютенсько - Будищанській сільській раді Зіньківського району Полтавської області земельні ділянки:
- площею 24,9173 га. к.н. 5321383200:00:026:0945, що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області;
- площею 26,4302 га. к.н. 5321383200:00:020:0663, що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області;
- площею 16,2872 га. к.н. 5321383200:00:006:0351, що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області;
- площею 28,391 га. к.н. 5321383200:00:027:1003, що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області;
- площею 15,8919 га. к.н. 5321383200:00:006:0300, що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області.
- площею 21,2488 га. к.н. 5321383200:00:022:0301, що розташована за межами населених пунктів на території Лютенсько - Будищанської сільської ради Зіньківського району Полтавської області.
11. Стягнути з Зіньківської районної державної адміністрації, вул. Воздвиженська, 40, м. Зіньків, Полтавська область, 38100, код ЄДРПОУ 04057333) на користь Полтавської обласної прокуратури (вулиця 1100-річчя Полтави, 7, Полтава, Полтавська область, 36000, Код ЄДРПОУ 02910060) 9 605,00 грн. витрат по сплаті судового збору.
12. Стягнути з Фермерського господарства "Доля Нова", вул. Погрібняка, 4А, м. Зіньків, Зінківський район, 38100, код ЄДРПОУ 41523662) на користь Полтавської обласної прокуратури (вулиця 1100-річчя Полтави, 7, Полтава, Полтавська область, 36000, Код ЄДРПОУ 02910060) 16 328,75 грн. витрат по сплаті судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
В зв`язку з перебуванням судді на лікарняному повний текст рішення складено та підписано 11.03.2021 р.
Суддя Погрібна С.В.
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 23.02.2021 |
Оприлюднено | 18.03.2021 |
Номер документу | 95573028 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Погрібна С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні