Рішення
від 16.03.2021 по справі 917/1589/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

36000, м. Полтава, вул. Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16.03.2021 Справа № 917/1589/20

Господарський суд Полтавської області у складі судді Безрук Т. М., при секретарі судового засідання Брунь І. Ю, розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовною заявою Дочірнього підприємства "Пирятинтеплопостачання"

до Великокручанської сільської ради

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Комунальне підприємство "Госпрозрахункова житлово-експлуатаційна дільниця села Велика Круча"

про визнання договору оренди дійсним

За участю представника позивача: Кравченко Ю. В.;

від відповідача та третьої особи: не з`явилися

встановив :

До господарського суду Полтавської області надійшов позов Дочірнього підприємства "Пирятинтеплопостачання" до Великокручанської сільської ради про визнання дійсним договору оренди № 01 об`єкта у сфері теплопостачання (газової котельні), розташованого по вул. Героїв Майдану, 120А, село Велика Круча Пирятинського району Полтавської області, що знаходиться у власності територіальної громади Великокручанської сільської ради (комунальній власності) від 29.09.2017, укладеного між Великокручанською сільською радою та Дочірнім підприємством "Пирятинтеплопостачання".

Відповідач відзив на позов не надав.

Третя особа пояснень по справі суду не надала.

У даній справі були вчинені наступні процесуальні дії.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01.10.2020р. даний позов був переданий на розгляд судді Безрук Т. М. (а.с.30).

Ухвалою господарського суду від 05.10.2020р. було залишено позовну заяву без руху та встановлено строк для усунення недоліків (а.с.33). Позивач у встановлений судом строк виправив вказані недоліки (а.с.37-49).

За даним позовом ухвалою Господарського суду Полтавської області від 02.11.2020 відкрито провадження у справі № 917/1589/20, призначено справу до розгляду у порядку загального позовного провадження в підготовче засідання, та встановлено сторонам строки для подання заяв по суті справи (а.с.46-47).

Ухвалою від 26.11.2020р. суд продовжив строк проведення підготовчого провадження на 30 днів (а.с.57).

Ухвалою від 21.01.2021р. суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті (а.с.102).

Про час та місце розгляду справи по суті позивач, відповідач та третя особа повідомлені належним чином, що підтверджено поштовими повідомленнями від 11.02.2021, від 19.02.2021, (а.с.106-108, 128-130).

Під час розгляду справи по суті судом були заслухані пояснення представника та досліджені всі письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

В судовому засіданні 16.03.2021р. судом було проголошено вступну та резолютивну частини рішення згідно з ч. 6 ст. 233, ст. 240 ГПК України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши всі наявні у справі докази та письмові пояснення, суд встановив наступне.

Рішенням 21 сесії сьомого скликання Великокручанської сільської ради від 29.09.2017р. було погоджено договір оренди з Дочірнім підприємством «Пирятинтеплопостачання» щодо об`єкта у сфері теплопостачання (газової котельні), розташованого по вул. Героїв Майдану, 120А, села Велика Круча Пирятинського району Полтавської області, що знаходиться у власності територіальної громади Великокручанської сільської ради (комунальній власності); (а.с.25).

29.09.2017р. між Великокручанською сільською радою (надалі - відповідач, орендодавець) та Дочірнім підприємством «Пирятинтеплопостачання» (надалі - позивач, орендар) був підписаний договір оренди № 01 об`єкта у сфері теплопостачання (газової котельні), розташованого по вул. Героїв Майдану, 120А, села Велика Круча Пирятинського району Полтавської області, що знаходиться у власності територіальної громади Великокручанської сільської ради (комунальній власності) (надалі - Договір; а.с.10-17).

Згідно п. 1.1 Договору орендодавець на підставі рішення 21 сесії Великокручанської сільської ради від 29.09.2017р. передає, а орендар приймає у строкове платне користування нерухоме майно (надалі - об`єкт оренди), що знаходиться на балансі КП «Госпрозрахункова житлово-експлуатаційна дільниця села Велика Круча» . Об`єктом оренди є об`єкт у сфері теплопостачання (газова котельня), розташована по в Героїв Майдану, 120А, села Велика Круча Пирятинського району Полтавської області загальною площею забудови 766 кв. м, зовнішні теплові мережі та теплові пункти. Вартість переданого майна становить на дату укладення договору 4183451,82 грн.

Згідно п. 2.1 Договору об`єкт оренди орендар буде використовувати для виробництва, транспортуванні постачання теплової енергії усім категоріям споживачів.

Згідно з п.п. 3.2, 3.3, 3.4 Договору передача об`єкта оренди за актом приймання-передачі проводиться протягом 5 (п`яти) днів від дати підписання цього договору. При передачі об`єкта оренди, технічної документації складається акт приймання передачі, який підписують орендар та орендодавець. Акт приймання-передачі об`єкта оренди доводиться до відома третьої особи, що підтверджується її підписом на акті. Об`єкт оренди вважається переданим в оренду з часу підписання акта приймання- передачі.

29.09.2017р. сторонами договору оренди був підписаний акт прийому-передачі основних засобів (майна) газової котельні та зовнішніх теплових мереж, яка знаходиться за адресою: вул. Героїв Майдану, 120А в селі Велика Круча Пирятинського району Полтавської області (а.с.18-20).

Згідно із п. 4.1 Договору термін даної угоди 10 років з 02.10.2017р. до 02.10.2027р.

Позивач надав лист від 20.08.2020р., в якому прохав відповідача направити 26.08.2020р. уповноважену особу до нотаріуса для нотаріального посвідчення Договору (а.с.21). Позивач у позові зазначив, що від відповідача уповноважена особа на вказаний в повідомленні час до нотаріуса не з`явилася.

27.08.2020р. позивач надіслав відповідачу лист (за вих. № 136) з пропозицією забезпечити 03.09.2020р. об 11-00 год. явку до нотаріуса Запорожець О.О. уповноваженої особи відповідача (а.с.22-24). Позивач у позові зазначив, що до нотаріуса у вказаний час відповідач не прибув, тому нотаріального посвідчення правочину не выдбулося; відповідей на зазначені листи позивач не отримав.

Позивач у позові вказує, що відповідач протягом тривалого часу ухиляється від вчинення нотаріального посвыдчення договору, сторони досягли домовленостей щодо всіх істотних умов правочину і здійснили всі необхідні дії для його виконання. Позивач у позові зазначає, що він продовжує користуватись орендованим нерухомим майном; повернення об`єкту оренди не відбулося.

Позивач у позові зазначає, що неузгодження сторонами в добровільному порядку питання щодо нотаріального посвідчення договору оренди перешкоджає позивачу в реалізації набутих за цим правочином прав та охоронюваних законом інтересів, тому для відновлення порушених прав позивача, а саме державної реєстрації права користування нерухомим майном, останній змушений звернутися до суду з даною позовною заявою.

При вирішенні спору суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» (в редакції на дату підписання договору оренди) орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.

Згідно із положеннями ст. 759 ЦК України та ч. 1 ст. 283 ГК України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).

Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» об`єктами оренди за цим Законом є, зокрема, нерухоме майно (будівлі, споруди, нежитлові приміщення) та інше окреме індивідуально визначене майно підприємств.

Згідно з частиною шостою ст.1 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" відносини оренди об`єктів централізованого водо-, теплопостачання і водовідведення, що перебувають у комунальній власності, регулюються цим Законом з урахуванням особливостей, передбачених Законом України "Про особливості передачі в оренду чи концесію об`єктів централізованого водо-, теплопостачання і водовідведення, що перебувають у комунальній власності".

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України від 21 жовтня 2010 року № 2624-VI «Про особливості передачі в оренду чи концесію об`єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності» (в редакції на дату підписання договору оренди) його дія поширюється на відносини, пов`язані з: передачею в оренду чи концесію цілісних майнових комплексів підприємств, їхніх структур підрозділів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності; передачею в концесію об`єктів незавершеного будівництва законсервованих об`єктів, що перебувають у комунальній власності, які можуть бути добудовані з метою їх використання для провадження діяльності у сферах водопостачання, водовідведення та очищення стічних вод, надання послуг, пов`язаних з постачанням споживачам тепла; наданням концесії на створення (будівництво) об`єкта у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення; господарським використанням об`єктів оренди чи концесії відповідно до цього Закону.

Зазначені у ч. 1 цієї статті відносини у частині, не врегульованій Законом, регулюються Цивільним, Господарським, Земельним кодексами України, законами України «Про концесії» , «Про оренду державного та комунального майна» , іншими законодавчими актами.

Відповідно до вимог ст. 3 Закону України «Про особливості передачі в оренду чи концесію об`єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності» рішення про передачу в оренду чи концесію об`єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності, приймають: стосовно об`єктів, що перебувають у комунальній власності територіальної громади села, селища, міста, - відповідні сільські, селищні, міські ради; стосовно об`єктів, що перебувають у спільній власності територіальних громад і в управлінні районної, обласної ради, - відповідна районна, обласна рада за дорученням відповідних рад територіальних громад.

Згідно із положеннями ст. 4 Закону України «Про особливості передачі в оренду концесію об`єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності» особа, з якою укладено договір оренди чи концесії щодо об`єкта у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебуває у комунальній власності, зобов`язана протягом трьох місяців з дня підписання відповідного договору (з дня здачі об`єкта експлуатацію, якщо об`єкт був збудований, добудований чи відновлений відповідно до умов концесійного договору) забезпечити відповідність своєї матеріально-технічної бази та штату спеціалістів ліцензійним умовам здійснення господарської діяльності, для якої об`єкт береться в оренду чи концесію, і одержати ліцензію на відповідний вид діяльності.

Позивача внесено до зведеного переліку суб`єктів природних монополій (позиція № 396), який ведеться Антимонопольним комітетом України (зведений перелік природних монополій за червень 2020 року), позивач займає монопольне становище на ринку транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами в межах відповідних районів та локацій.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України «Про особливості передачі в оренду чи концесію об`єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності» передача об`єкта у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебуває у комунальній власності, в оренду чи концесію здійснюється за ініціативою фізичних та юридичних осіб, які можуть бути орендарями чи концесіонерами відповідно до Закону, або виконавчих органів сільських, селищних, міських рад чи місцевих органів виконавчої влади.

Згідно із ч. 17 ст. 7 Закону України «Про особливості передачі в оренду чи концесію об`єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності» протягом трьох місяців з дня прийняття рішення про визначення переможця конкурсу після погодження всіх умов і схвалення остаточної редакції проекту договору відповідна рада укладає з ним договір оренди чи концесії. Погодження умов договору та його підписання покладається на орган або посадову особу місцевого самоврядування, уповноважену на це відповідною радою, визначеною у ст. 3 цього Закону. Орендо- чи концесієдавцем у договорі виступає відповідна рада.

Згідно ч. 2 ст. 793 ЦК України (в редакції на дату підписання договору оренди) договір найму будівлі або капітальної споруди (їх окремої частини) строком на три роки і більше підлягає нотаріальному посвідченню.

В ст. 9 Закону України «Про особливості передачі в оренду чи концесію об`єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності» (в редакції на дату підписання договору оренди) вказано, що договори оренди об`єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності, укладені на строк більш як три роки, а також договори концесії таких об`єктів незалежно від строку, на який вони укладені, підлягають нотаріальному посвідченню у встановленому порядку.

В ч. 2 ст. 13 Закону України «Про особливості передачі в оренду чи концесію об`єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності» (в редакції на дату підписання договору оренди) встановлено, що договір оренди об`єкта у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебуває у комунальній власності, укладений на строк більш як три роки, набирає чинності з моменту його нотаріального посвідчення в установленому законодавством порядку.

Оскільки згідно з п. 4.1 Договору термін даної угоди встановлено на 10 років з 02.10.2017р. до 02.10.2027р. включно, то цей договір потребував нотаріального посвідчення.

Проте, всупереч вимогам законодавства вказаний договір оренди нотаріально посвідчений не був.

Згідно з ч. 1 ст. 220 ЦК України у разі недодержання сторонами вимоги закону про нотаріальне посвідчення договору, такий договір є нікчемним.

В ч. 2 ст. 220 ЦК України вказано, якщо сторони домовилися щодо усіх істотних умов договору, що підтверджується письмовими доказами, і відбулося повне або часткове виконання договору, але одна із сторін ухилилася від його нотаріального посвідчення, суд може визнати такий договір дійсним. У цьому разі наступне нотаріальне посвідчення договору не вимагається.

В постанові Верховного Суду України від 06.09.2017 у справі № 6-1288цс17 викладено правову позицію про те, що однією з умов застосування ч. 2 ст. 220 ЦК України та визнання правочину дійсним в судовому порядку є встановлення судом факту безповоротного ухилення однієї із сторін від нотаріального посвідчення правочину та втрата стороною можливості з будь-яких причин нотаріально посвідчити правочин.

Позивачем не доведено факту безповоротного ухилення відповідача від нотаріального посвідчення правочину та втрату стороною можливості нотаріально посвідчити правочин.

Частиною 1 ст. 284 ГК України закріплено, що істотними умовами договору оренди є: об`єкт оренди (склад і вартість майна з урахуванням її індексації); строк, на який укладається договір оренди; орендна плата з урахуванням її індексації; порядок використання амортизаційних відрахувань; відновлення орендованого майна та умови його повернення викупу.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 10 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» істотними умовами договору оренди є: об`єкт оренди (склад і вартість майна з урахуванням її індексації); термін, на який укладається договір оренди; орендна плата з урахуванням її індексації; порядок використання амортизаційних відрахувань, якщо їх нарахування передбачено законодавством; відновлення орендованого майна та умови його повернення; виконання зобов`язань; забезпечення виконання зобов`язань - неустойка (штраф, пеня), порука, завдаток, гарантія тощо; порядок здійснення орендодавцем контролю за станом об`єкта оренди; відповідальність сторін; страхування орендарем взятого ним в оренду майна; обов`язки сторін щодо забезпечення пожежної безпеки орендованого майна.

В ст. 8 Закону України «Про особливості передачі в оренду чи концесію об`єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності» (в редакції на дату підписання договору оренди) вказано, що істотними умовами договору оренди чи концесії об`єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, крім визначених законами України "Про концесії" і "Про оренду державного та комунального майна" , є:

порядок та умови відновлення переданого в оренду чи концесію об`єкта централізованого тепло-, водопостачання і водовідведення та його повернення;

порядок та умови списання (виведення з експлуатації) майна в складі об`єкта оренди, концесії;

обов`язок орендаря, концесіонера щодо страхування взятого в оренду чи концесію об`єкта тепло-, водопостачання і водовідведення;

обов`язки сторін договору щодо забезпечення збереження переданого в оренду чи концесію об`єкта централізованого тепло-, водопостачання і водовідведення;

обов`язки щодо утримання об`єкта концесії згідно з вимогами державних стандартів, норм та правил, що діють у відповідній сфері діяльності;

обов`язки орендаря, концесіонера щодо використання переданого в оренду, концесію об`єкта централізованого тепло-, водопостачання і водовідведення за цільовим призначенням відповідно до профілю виробничої діяльності підприємства, що раніше здійснювало експлуатацію такого об`єкта, а також щодо виробництва (надання) відповідних комунальних послуг у гарантованих обсягах і належної якості;

максимальний розмір витрат енергоресурсів на одиницю виробленої продукції (послуг) та максимально допустимі обсяги втрат і технологічних витрат питної води та/або теплової енергії на одиницю продукції (послуг);

порядок здійснення орендодавцем, концесієдавцем контролю за станом орендованого об`єкта централізованого тепло-, водопостачання і водовідведення;

відповідальність сторін, у тому числі відповідальність орендаря, концесіонера за безпеку експлуатації об`єкта.

При дослідженні тексту наданого договору судом встановлено, що в ньому відсутні істотні умови, визначені у ст. 8 Закону України «Про особливості передачі в оренду чи концесію об`єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності» (в редакції на дату підписання договору оренди) та ч. 1 ст. 10 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» .

Так, у договорі відсутні такі істотні умови, обов`язковість яких визначена в ст. 8 Закону України «Про особливості передачі в оренду чи концесію об`єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності» (в редакції на дату підписання договору оренди):

- умови відновлення переданого в оренду об`єкта;

- порядок та умови списання (виведення з експлуатації) майна в складі об`єкта оренди;

- обов`язки орендаря щодо виробництва (надання) відповідних комунальних послуг у гарантованих обсягах і належної якості;

- максимальний розмір витрат енергоресурсів на одиницю виробленої продукції (послуг) та максимально допустимі обсяги втрат і технологічних витрат питної води та/або теплової енергії на одиницю продукції (послуг);

- відповідальність орендаря за безпеку експлуатації об`єкта.

Також, у договорі відсутня істотна умова щодо відновлення орендованого майна, обов`язковість включення якої передбачена ч. 1 ст. 10 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» .

В ч. 9 ст. 11 Закону України «Про особливості передачі в оренду чи концесію об`єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності» (в редакції на дату підписання договору оренди) вказано, що розмір орендної плати визначається, враховуючи вартість орендованого об`єкта за результатами його оцінки, проведеної в порядку, встановленому законодавством про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність.

В п. 1 Договору оренди вказана вартість майна на дату укладення договору 4183451,82 грн. Проте, не зазначено, що ця вартість була встановлена за результатами його оцінки, проведеної в порядку, встановленому законодавством про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність. Не вказано про проведення цієї оцінки ні в рішенні 21 сесії сьомого скликання Великокручанської сільської ради від 29.09.2017р., ні в акті прийому-передачі майна від 29.09.2017.

Таким чином, зі змісту вказаного договору не вбачається, що сторони досягли згоди із зазначених істотних умов. Отже, відсутні підстави для визнання спірного договору оренди дійсним. З огляду на викладене, у позові суд відмовляє.

При подачі даного позову позивачем сплачено 2102,00 грн. судового збору за платіжним дорученням №1453 від 19.08.2020р. Факт надходження даного судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України підтверджено випискою від 20.08.2020 (а.с.9,31).

Ці судові витрати відповідно до ч. 1 ст. 129 ГПК України покладаються на позивача та не підлягають відшкодуванню, оскільки у позові судом відмовлено.

Керуючись ст.ст. 232, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

вирішив :

У позові відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Східного апеляційного господарського суду через Господарський суд Полтавської області.

Дата складення повного судового рішення: 17.03.2021р.

Суддя Т. М. Безрук

СудГосподарський суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення16.03.2021
Оприлюднено18.03.2021
Номер документу95573062
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —917/1589/20

Рішення від 16.03.2021

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Безрук Т.М.

Рішення від 16.03.2021

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Безрук Т.М.

Ухвала від 18.02.2021

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Безрук Т.М.

Ухвала від 21.01.2021

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Безрук Т.М.

Ухвала від 22.12.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Безрук Т.М.

Ухвала від 26.11.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Безрук Т.М.

Ухвала від 02.11.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Безрук Т.М.

Ухвала від 05.10.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Безрук Т.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні