ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" березня 2021 р.м. ХарківСправа № 922/3049/18
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Присяжнюка О.О.
при секретарі судового засідання Лепенець К.В.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради (61003, м. Харків, майдан Контитуції,7) 3-я особа , яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Харківська міська рада, м. Харків, до Товариства з обмеженою відповідальністю "Парковий-4" (61068, м. Харків, просп. Московський,118) про визнання договору укладеним за участю представників:
позивача - не з`явився
відповідача - не з`явився
третьої особи - не з`явився
ВСТАНОВИВ:
У листопаді 2018 року Департамент звернувся до господарського суду Харківської області з позовом до Товариства про визнання укладеним договору про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова у редакції, викладеній у позовній заяві.
Позов обґрунтовано невиконанням відповідачем як замовником реконструкції нежитлових приміщень № 2-14-:-2-24 по пр. Московському, 118 у м. Харкові (далі - Приміщення) під житлові квартири, обов`язку, передбаченого статтею 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", щодо укладення договору про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова.
Рішенням господарського суду Харківської області від 16.06.2019, залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 25.11.2019, у позові відмовлено.
Рішення та постанову мотивовано тим, що відповідачем не здійснювалася забудова земельної ділянки, і відповідач не підпадає під категорію забудовників, які зобов`язані сплачувати внески на розвиток соціальної інфраструктури відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а тому й відсутні підстави для зобов`язання відповідача сплачувати відповідні кошти, у тому числі шляхом визнання укладеним договору про пайову участь у розвитку інфраструктури.
У касаційній скарзі до Верховного Суду Департамент просить зазначені рішення та постанову попередніх судових інстанцій скасувати, прийняти нове рішення, яким позов задовольнити, а судові витрати покласти на відповідача.
Скаргу мотивовано неправильним застосуванням судами першої та апеляційної інстанцій норм статей 1, 2, 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
В обґрунтування правильності своєї позиції скаржник посилається також на низку постанов Верховного Суду у складі Великої Палати Верховного Суду та Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду.
Постановою Верховного Суду від 26.06.2020 касаційну скаргу Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради задоволено частково. Рішення господарського суду Харківської області від 12.06.2019 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 25.11.2019 у справі № 922/3049/18 скасовано. Справу передано на новий розгляд до господарського суду Харківської області.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.07.2020, для розгляду справи № 922/3049/18 визначено суддю Присяжнюка О.О.
Ухвалою господарського суду від 20.07.2020 року, прийнято справу № 922/3049/18 до розгляду у порядку загального позовного провадження. Призначено справу №922/3049/18 до розгляду у підготовчому засіданні на "19" серпня 2020 р. о 12:00.
11.08.2020 року від Товариства з обмеженою відповідальністю "Парковий-4", через канцелярію суду (вх.№18428) надійшов відзив на позовну заяву, вказаний відзив долучено до матеріалів справи.
18.08.2020 року від Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради, через канцелярію суду (вх.№19086) надійшла відповідь на відзив в порядку ст.166 ГПК України, вказаний документ долучено до матеріалів справи.
В судовому засіданні 19.08.2020 постановлено протокольну ухвалу на підставі ч. 5 ст. 183 ГПК України про відкладення підготовчого засідання до 15.09.2020 о 11:30 год.
02 вересня 2020 року від Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради, через канцелярію суду (вх.№20126) надійшло клопотання про призначення у справі № 922/3049/18 судової будівельно - технічної експертизи, вказане клопотання долучено до матеріалів справи
Ухвалою господарського суду від 15.09.2020 року, продовжено строк підготовчого провадження у справі№922/3049/18 на тридцять днів. Задоволено клопотання позивача про витребування доказів (вх.20127 від 02.09.2020р.). Відкладено підготовче засідання до 07 жовтня 2020 о 12:00, крім того судом постановлено питання щодо призначення у справі №922/3049/18 судової експертизи вирішити в наступному судовому засіданні.
Ухвалою господарського суду від 13.10.2020 року, клопотання позивача (вх. № 20126 від 02.09.2020 року) про призначення у справі № 922/3049/18 судової будівельно - технічної експертизи , задоволено.
Призначено у справі судову будівельно - технічну експертизу, проведення якої доручити Харківському науково-дослідному інституту судових експертиз ім. засл. проф. М.С. Бокаріуса (61177, м. Харків, вул. Золочівська, 8-А).
Постановою Східного апеляційного господарського суду від 10.12.2020 року, апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Парковий-4" на ухвалу господарського суду Харківської області від 13.10.2020р. у справі № 922/3049/18 задоволено.
Ухвалу господарського суду господарського суду Харківської області від 13.10.2020р. у справі № 922/3049/18 скасовано.
01.02.2021 на адресу суду повернулися матеріали справи №922/3049/18 з биркою "До повідомлення про неможливість надання висновку експерта №17809 від 05.01.2021 по господарській справі №922/3049/18.
Телефонограмами від 03.02.2021 сторони повідомлено про час та місце наступного судового засідання: 15.02.2021 о 11:00 год.
В судовому засіданні 15.02.2021 постановлено протокольну ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи в судовому засіданні по суті 22.02.2021 року.
Ухвалою господарського суду від 22.02.2021 року, розгляд справи відкладено до 09 березня 2021 року.
Протокольною ухвалою суду від 09.03.2021 року, на підставі ст. 216 ГПК України оголошено перерву в судовому засіданні на 16.03. 2021 року о(б) 12:30 год.
Позивач в призначене судове засідання 16.03.2021 року своїх представників не направив.
Відповідач та представник третьої особи в призначене судове засідання 16.03.2021 року своїх представників не направили.
Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно та повно перевіривши матеріали справи та дослідивши надані докази, суд встановив наступне.
Скасовуючи попередні рішення судових інстанцій та скеровуючи справу 922/3049/18 на новий розгляд, Касаційний господарський суд Верховного Суду у своїй постанові від 26.06.2020 зазначив про те, що:" попередні судові інстанції дійшли помилкового висновку про відсутність у відповідача обов`язку щодо участі у створенні і розвитку ІТСІ м. Харкова і укладення договору про таку участь.
У зв`язку з таким висновком вони не встановили обставин та не дослідили доказів, пов`язаних з тим, чи містить договір, редакцію якого викладено у позовній заяві Департаменту, усі істотні умови, передбачені Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", а також чи визначено в ньому розмір пайового внеску у відповідності з цим Законом та іншими обов`язковими для сторін правилами".
Згідно ч. 5 ст. 310 ГПК України, висновки суду касаційної інстанції, у зв`язку з якими скасовано судові рішення, є обов`язковими для суду першої чи апеляційної інстанції під час нового розгляду справи.
Відповідно до ст. 316 ГПК України, вказівки, що містяться у постанові суду касаційної інстанції, є обов`язковими для суду першої та апеляційної інстанцій під час нового розгляду справи. Постанова суду касаційної інстанції не може містити вказівок для суду першої або апеляційної інстанції про достовірність чи недостовірність того чи іншого доказу, про переваги одних доказів над іншими, про те, яка норма матеріального права повинна бути застосована і яке рішення має бути прийнято за результатами нового розгляду справи.
Згідно ч.ч. 1-3 ст. 13 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 14 ГПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Під час нового розгляду справи судом було встановлено наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Парковий-4" є замовником реконструкції Приміщень під житлові квартири. Дата початку будівництва, за декларацією про готовність об`єкта до експлуатації (далі - Декларація), - 31.05.2017, дата закінчення будівництва - 06.06.2017. Кошторисна вартість будівництва - 944 000 грн.
Декларацією визначено, що у зв`язку з реконструкцією Приміщень без зміни зовнішньої конфігурації та, як наслідок, відсутністю намірів забудови земельної ділянки зазначити інформацію щодо договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту відповідно до статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" не потрібно.
На думку позивача, відповідач зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку ІТСІ населеного пункту та укласти договір про пайову участь з органом місцевого самоврядування.
Рішенням виконавчого комітету Ради від 09.11.2011 затверджено Порядок пайової участі замовників у розвитку інфраструктури м. Харкова (з подальшими змінами), яким передбачено, зокрема, що:
- залучення замовників до пайової участі здійснюється шляхом укладення договорів про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова з Департаментом (пункт 1.4);
- пайова участь замовника полягає у перерахуванні до бюджету м. Харкова коштів на створення і розвиток ІТСІ м. Харкова (пункт 1.5);
- не пізніше ніж за 30 календарних днів до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію замовник будівництва зобов`язаний звернутися із заявою до Департаменту для укладання договору про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова (пункт 2.5);
- у разі встановлення факту будівництва та введення об`єкта до експлуатації без укладення відповідного договору Департамент у 10-денний термін з дня встановлення такого факту надсилає замовнику будівництва лист-повідомлення про необхідність укладення договору (пункт 5.1);
- у разі ухилення замовника від виконання вимог, вказаних у такому листі-повідомленні, Департамент: на підставі наявної інформації та у відповідності до цього Порядку проводить розрахунок величини пайової участі замовника у розвитку інфраструктури; готує два примірники договору пайової участі у розвитку інфраструктури з додатками; надсилає два примірники договору з додатками замовнику будівництва (пункт 5.3).
На письмові пропозиції Департаменту щодо укладення договору про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова при реконструкції Приміщень (з поданням двох примірників відповідного договору) Товариство з обмеженою відповідальністю "Парковий-4" не реагувало.
Товариством з обмеженою відповідальністю "Парковий-4" проведено реконструкцію Приміщень без зміни зовнішніх геометричних розмірів фундаменту будівлі. Виконані ним роботи здійснювалися на 4-му поверсі будівлі, і Приміщення не є прилеглими до фундаменту будівлі.
Спір зі справи виник у зв`язку з вимогами про визнання укладеним договору про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова між Товариством з обмеженою відповідальністю "Парковий-4" і Департаментом економіки та комунального майна Харківської міської ради.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним вище обставинам справи, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.
Згідно з положеннями статті 179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Частиною першою статті 187 Господарського кодексу України визначено, що спори, які виникають при укладенні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону або в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.
Відповідно до частини першої статті 649 Цивільного кодексу України розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках, встановлених законом, вирішуються судом.
Статтею 181 Господарського кодексу України встановлений загальний порядок укладення господарських договорів та передбачено, що сторона, яка одержала протокол розбіжностей до договору, зобов`язана протягом двадцяти днів розглянути його. В цей же строк необхідно вжити заходів для врегулювання розбіжностей з другою стороною та включити до договору всі прийняті пропозиції, а ті розбіжності, що залишились неврегульованими, передати в цей же строк до суду, якщо на це є згода другої сторони.
Винятком з цього правила є порядок укладення договорів за державним замовленням або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону, та в інших випадках, встановлених законом.
Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Згідно з частиною другою статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту відповідно до частини третьої статті 40 цього ж Закону полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.
Зі змісту статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" випливає, що в наведених у цьому Законі випадках перерахування замовником об`єкта будівництва до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту є обов`язком, а не правом забудовника. Тому укладення в таких випадках договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту, який опосередковує відповідний платіж, є обов`язковим на підставі закону. Строк, визначений Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" для укладення договору про пайову участь, - протягом 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію, встановлено саме для добровільного виконання стороною такого обов`язку, і закінчення цього строку не припиняє цього обов`язку замовника та не звільняє замовника від обов`язку укласти договір. Адже невиконання особою положень законодавства не повинно призводити до настання бажаного для неї внаслідок такого невиконання результату у вигляді звільнення від платежу та надавати майнові переваги порівняно із законослухняною особою.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 08.10.2019 у справі № 911/594/18.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" під забудовою території слід розуміти діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає, зокрема, реконструкцію існуючої забудови.
Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України наказом від 04.06.2014 № 163 затвердило ДБН А.2.2-3:2014 "Склад та зміст проектної документації на будівництво" (далі - ДБН А.2.2-3:2014).
За ДБН А.2.2-3:2014 новим будівництвом є будівництво будинків, будівель, споруд, їх комплексів, що здійснюється з метою створення об`єктів виробничого і невиробничого призначення, а також лінійних об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури, в тому числі добудова зупинених об`єктів незавершеного будівництва.
Відповідно до положень ДБН А.2.2-3:2014 реконструкцією є перебудова введеного в експлуатацію в установленому порядку об`єкта будівництва, що передбачає зміну його геометричних розмірів та/або функціонального призначення, внаслідок чого відбувається зміна основних техніко-економічних показників (кількість продукції, потужність тощо), забезпечується удосконалення виробництва, підвищення його техніко-економічного рівня та якості продукції, що виготовляється, поліпшення умов експлуатації та якості послуг.
Згідно з частиною першою статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.
Будівництвом є нове будівництво, реконструкція, реабілітація, капітальний ремонт та технічне переоснащення об`єктів будівництва. А замовником будівництва є особа, яка має намір здійснити будівництво або змінити об`єкт будівництва.
При цьому частиною четвертою статті 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що реконструкція об`єктів будівництва без зміни зовнішніх геометричних розмірів їхніх фундаментів у плані, відповідно до містобудівної документації на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності можуть здійснюватися за відсутності документа, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою.
Отже, на замовника, який має намір щодо реконструкції існуючої забудови та територій у відповідному населеному пункті, покладено зобов`язання взяти участь у створенні та розвитку інженерно-транспортної і соціальної інфраструктури населеного пункту шляхом перерахування замовником до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури на підставі договору про пайову участь між замовником та органом місцевого самоврядування, укладення якого є обов`язковим.
Частиною дев`ятою етапі 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено істотні умови договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту, якими передбачено розмір пайової участі, строк (графік) сплати пайової участі, відповідальність сторін. Крім того, невід`ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.
Пунктом 3.6. Порядку встановлено, що у разі не надання замовником зведеного кошторисного розрахунку вартості будівництва об`єкта або якщо загальна кошторисна вартість будівництва об`єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами вона визначається, виходячи із затверджених Міністерством регіонального розвитку, будівництві та житлово-комунального господарства України.
Отримавши 09.06.2017 року декларацію про готовність до експлуатації об`єкта за № ХК 143171608851 ТОВ ГІАРКОВИЙ-4 не звернувся до позивача щодо укладення договору про пайову участь.
Листом управління соціально-економічного розвитку, планування та обліку Департаменту економіки та комунального майна від 17.11.2017 № 1720/0/124-17 направлено до ТОВ ПАРКОВИЙ-4 для розгляду та підписання два оригінали договору про пайової участі у розвитку інфраструктури м. Харкова. Розрахунок величини пайової участі замовника у розвитку інфраструктури здійснено виходячи із затверджених Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлового-комунального господарства України показників опосередкованої вартості будівництва адміністративних будівників на останню дату введення об`єкта в експлуатацію та додано до проекту договору. Договір укладено не було.
Положення проекту договору відповідають нормам Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Закону України "Про місцеве самоврядування" та діючого Порядку пайової участі замовників у розвитку інфраструктури м. Харкова.
В пункті 2.1.1. спірного Договору про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова зазначено, що замовник здійснює перерахування до бюджету м. Харкова коштів у розмірі 437750,88 грн. згідно з розрахунком величини пайової участі у розвитку інфраструктури міста Харкова.
Для визначення розміру пайової участі взято показник 1 кв.м. опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України будівництва станом на 01 квітня 2017 року в розмірі 10894,0 грн., який помножений на загальну площу реконструйованих приміщень (1888.6 кв.м), проведеної відповідачем, та помноженої на граничний розмір пайової участі для житла 4%. Відповідний наказ знаходиться в матеріалах судової справи.
Крім того, пунктом 5.5. Порядку передбачено, що у разі не укладання замовником договору про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова до введення об`єкта в експлуатацію розмір пайової участі, розрахований у відповідності до п. 5.4. цього Порядку, збільшується на 10 %.
Таким чином, розмір пайового участі для відповідача складає 905273.97 грн.
Пунктом 5.6. Порядку передбачено, що замовник будівництва, який одержав проект договору з додатками, у разі згоди з його умовами, оформляє договір відповідно до вимог чинного законодавства (підписує, якщо юридична особа - скріплює печаткою) та повертає один примірник договору з додатками Департаменту економіки та комунального майна, або повідомляє Департамент про прийняття умов договору (надсилає відповідний лист, факсограму тощо) у двадцятиденний строк після одержання договору.
Замовник будівництва, який після розгляду проекту договору не згоден з якимись його частинами, направляє до Департаменту економіки та комунального майна протокол розбіжностей (письмові вмотивовані зауваження) до договору, які Департамент розглядає протягом двадцяти днів. В цей же строк Департамент вживає заходів для врегулювання розбіжностей з другою стороною та приймає рішення про Однак, відповідач договір не підписав.
Своїм правом щодо направлення Департаменту економіки та комунального майна відповідного Протоколу розбіжностей або письмових, вмотивованих зауважень до договору відповідач не скористався.
Відповідно до ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", яка діяла під час виникнення спірних правовідносин, замовник об`єкта будівництва зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту (окрім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті) та укласти договір про пайову участь з органом місцевого самоврядування до прийняття об`єкта містобудування в експлуатацію. Такий Договір укладається на виконання приписів Закону. Тобто такий обов`язок для відповідача встановлений в силу Закону. Та саме норми цього Закону визначають предмет, мету, цілі та умови Договору про пайову участь, Позивачем в договорі про пайову участь передбачено всі істотні умови, визначені частиною 9 статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", за якою істотними умовами договору про пайову участь є: 1) розмір пайової участі; 2) строк (графік) сплати пайової участі; 3) відповідальність сторін. Також умови Договору про пайову участь відповідають умовам Типового договору про пайову участь замовника у розвитку інфраструктури м. Харкова, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 22.05.2013 №319.
Враховуючи вищевикладені обставини та той факт, що відповідачем не надано до матеріалів справи зведеного кошторисного розрахунку вартості будівельних робіт з реконструкції зазначених приміщень та відповідач до прийняття об`єкта в експлуатацію, як встановлено вимогами ч. 8 та 9 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" не звернувся до позивача із зверненням про укладення договору про пайову участь з додаванням до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об`єкта, з техніко-економічними показниками, величина пайової участі у даній справі повинна розраховуватися із застосуванням опосередкованої вартості, що узгоджується з нормою визначеною абз. 2 ч. 5 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Закон України Про регулювання містобудівної діяльності та інші нормативно- правові акти, які регулюють питання залучення замовників будівництва до пайової участі у розвитку інфраструктури не передбачають обчислення відповідного розміру пайової участі з врахуванням внесених даних про вартість будівництва до декларації про готовність об`єкт.
Правова позиція щодо віднесення реконструкції нежитлового приміщення до окремого виду забудови та поширення дії положень Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» на замовників, які здійснюють реконструкцію приміщень наявної будівлі без забудови нової земельної ділянки, наведена у постановах Верховного Суду України від 22 березня 2017 року по справі № 3-1553гс16 (908/312/16), від 25 травня 2017 року по справі № 3-187гс17 (922/6583/15), від 12 липня 2017 року по справі № 3-729гс17 (908/6328/15), від 30 січня 2018 року по справі № 904/3110/17 та від 27 березня 2019 року по справі № 203/1530/17.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 04.06.2018 року у справі № 908/6331/15, від 26.06.2018 у справі № 903/736/17, від 18.04.2018 року у справі № 331/801/16-ц, від 07.05.2018 у справі № 908/6327/15.
Щодо доводів про те, що позивач у даній справі не є належним, слід зазначити наступне. Згідно з ч. 1. ст. 40 Закону "Про регулювання містобудівної діяльності", порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.
Рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 09.11.2011 № 804, затверджено Порядок пайової участі замовників у розвитку інфраструктури м. Харкова, зі змінами згідно рішення від 22.05.2013 № 319, який містить механізм залучення до пайової участі, порядок укладення договорів та розрахунку розміру величини пайового внеску.
Вказаний Порядок відповідно до норм ч. 1 ст. 144 Конституції України, є нормативно-правовим актом, обов`язковим до виконання на території м. Харкова.
Згідно з пунктом 1.5 Порядку пайова участь замовника полягає у перерахуванні до бюджету міста Харкова коштів на створення і розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Харкова.
Відповідно до п. 4.1.16. Положення про Департамент економіки та комунального майна Харківської міської ради, на Департамент економіки та комунального майна (далі - Департамент) покладені повноваження щодо виконання роботи щодо залучення замовників будівництва до пайової участі у розвитку інфраструктури при будівництві об`єктів на території міста.
Також, відповідно до п. 2.1 Положення про Департамент економіки та комунального майна Харківської міської ради Департамент є юридичною особою, має право, в межах своїх повноважень, укладати від свого імені угоди з юридичними та фізичними особами, набувати майнових і особистих немайнових прав, нести обов`язки, бути позивачем, відповідачем та третьою особою у суді.
Щодо інших аргументів сторін, суд зазначає, що вони були досліджені у судовому засіданні та не наводяться в рішенні суду, позаяк не покладаються судом в основу цього судового рішення, тоді як Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа «Серявін проти України» , рішення від 10.02.2010).
Отже, враховуючи фактичні обставини справи та наведені норми законодавства, суд дійшов висновку, що факт невиконання відповідачем свого обов`язку щодо укладення договору про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова підтверджений матеріалами справи. Відтак, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 3 статті 179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, зокрема, якщо існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору. Згідно статті 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов`язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору. День набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.
Згідно до положень ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається на відповідача.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 12, 13, 73, 74, 76-79, 91, 129, 232, 233, 236 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Визнати укладеним, з дня набрання чинності рішення суду, договір про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова між Товариством з обмеженою відповідальністю "Парковий-4" (код ЄДРПОУ 41114980) та Департаментом економіки та комунального майна Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 25610834) у наступній редакції:
Договір
про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова
м. Харків
Департамент економіки та комунального майна, іменований надалі "Департамент", в особі заступника міського голови - директора Департаменту економіки та комунального майна Фатєєва Михайла Івановича, що діє на підставі Положення про Департамент економіки та комунального майна, затвердженого рішенням 1 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 20.11.2015 № 7/15 "Про затвердження положень виконавчих органів Харківської міської ради 7 скликання" з однієї сторони, та з іншої сторони Товариство з обмеженою відповідальністю "Парковий-4" (код ЄДРПОУ 41114980) в особі
1. Предмет договору
1.1. Цей договір регулює взаємовідносини між сторонами щодо пайової участі "Замовника" у розвитку інфраструктури м. Харкова при реконструкції нежитлових приміщень 2-14-:-2-24 під житлові квартири по просп. Московському, 118 у м. Харкові.
2. Обов`язки сторін
2.1. "Замовник":
2.1.1. Здійснює перерахування до бюджету м. Харкова (код платежу - 24170000, рахунок - 31518921020002, МФО - 899998, код ЄДРПОУ - 37999649, банк -Казначейство України(ЕАП) , одержувач - УДКСУ у місті Харкові Харківської області) коштів у розмірі 905 273,97. (дев`ятсот п`ять тисяч двісті сімдесят три гривні 97 копійок), згідно з розрахунком величини пайової участі у розвитку інфраструктури міста Харкова.
2.1.2. Сплачує пайовий внесок в повній сумі єдиним платежем або частинами протягом 10 календарних днів з дня укладання даного договору.
2.2 "Департамент":
2.2.1. На запит "Замовника" надає лист про підтвердження факту повної сплати пайового внеску після остаточного розрахунку по укладеним договорам про пайову участь на підставі даних Департаменту бюджету і фінансів Харківської міської ради.
3. Відповідальність сторін
3.1. У разі невиконання або неналежного виконання "Замовником" обов`язків, передбачених п. 2.1. цього договору, "Замовник" сплачує до бюджету м. Харкова штраф у розмірі 25% від суми не перерахованих коштів у визначений термін.
4. Час та дія договору
4.1. Договір набуває чинності з часу підписання сторонами або набрання чинності судового рішення щодо укладення цього договору, та діє до повного виконання сторонами своїх обов`язків за договором.
5. Зміна та розірвання договору.
5.1. Зміна та розірвання договору про пайову участь у розвитку інфраструктури в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
5.2. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
5.3. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у 20-денний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
5.4. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
5.5. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
6. Особливі умови
6.1. З питань, не передбачених цим договором, сторони керуються чинним законодавством України.
6.2. Умови договору можуть бути змінені або доповнені тільки з письмової згоди сторін і оформлюються додатковою угодою до договору.
6.3. У випадку реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) будь-якої із сторін цього договору, права та обов`язки за цим договором переходять до правонаступників.
6.4. У разі зміни замовника нерухомого майна, зазначеного в п. 1.1. договору, права та обов`язки щодо виконання умов договору переходять до нового замовника.
6.5. Спори, що виникають між сторонами при виконанні, розірванні, або припиненні договору, вирішуються у судовому порядку.
6.6. Договір набирає чинності з моменту його укладання і діє до моменту остаточного виконання сторонами своїх зобов`язань за договором.
6.7. Цей договір складений у 2-х примірниках, які мають силу оригіналу.
7. Адреса та реквізити сторін
Від "Департаменту" - Заступник міського голови - директор Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради Фатєєв М.І., код ЄДРПОУ 25610834, 61003, м. Харків, м-н Конституції, 7.
Від "Замовника" - Товариство з обмеженою відповідальністю "Парковий-4"
Додаток до договору про пайову
участь у розвитку інфраструктури м. Харкова
Розрахунок
величини пайової участі ТОВ "Парковий-4" при реконструкції нежитлових приміщень №2-14-:-2-24 під житлові приміщення по просп. Московському, 118 в м. Харкові
1. Коефіцієнт відповідно до розміру пайової участі 4% - 0,04
2. Загальна площа об`єкту - 1888,6 кв.м.
3. Опосередкована вартість 1 кв.м. (п. 5.4 Порядку) - 10894,0 грн.
4. Загальна кошторисна вартість реконструкції об`єкта на дату введення до експлуатації об`єкта - 20 574 408,40 грн.
5. Розмір пайової участі 4% від загальної кошторисної вартості - 822 976,34 грн.
6. Збільшення на 10% розміру пайової участі згідно п. 5.5 Порядку - 82297,63 грн.
7. Величина пайової участі у розвитку інфраструктури м. Харкова (усього до сплати коштів пайової участі за договором) - 905273,97 грн.
Додаток є невід`ємною частиною до договору.".
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Парковий-4" (61068, м. Харків, просп. Московський, 118, код ЄДРПОУ 41114980) на користь Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції, 7, р/р 35412042033868, Банк ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО банку 851011, код ЄДРПОУ 25610834) - 1 762,00 грн. судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Згідно ст.257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до п.17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Позивач: Департамент економіки та комунального майна Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції, 7, код ЄДРПОУ 25610834).
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Парковий-4" (61068, м. Харків, просп. Московський, 118, код ЄДРПОУ 41114980).
Третя особа: Харківська міська рада (61003, м. Харків, м-н Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243).
Повне рішення складено "17" березня 2021 р.
Суддя О.О. Присяжнюк
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2021 |
Оприлюднено | 18.03.2021 |
Номер документу | 95573219 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Присяжнюк О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні