Постанова
від 29.04.2010 по справі 2а-4644/10/2/0170
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

вул. Київська, 150, м. Сімфер ополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95493

ПОСТАНОВА

Іменем України

29.04.10 Справа №2а-4644/10/2/0170

Окружний адміністратив ний суд Автономної Республік и Крим у складі головуючого с удді Яковлєва С.В. , при секрет арі Дрягіні В.П.

розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу

за позовом Товариства з об меженою відповідальністю «К римська хвиля»

до Кримського республіка нського підприємства «Бюро р еєстрації та технічної інвен таризації м. Красноперекопсь ка»

про визнання протиправним и дій та спонукання до викона ння певних дій

за участю представників:

від позивача - Северенк о Д.Л. - представник, довір еність від 15.04.2010 р.

від відповідача - не з' я вився

Суть спору: Товариство з обм еженою відповідальністю «Кр имська хвиля» (далі позивач) з вернулось до суду з адмініст ративним позовом, в якому про сило визнати протиправним ді ї Кримського республіканськ ого підприємства «Бюро реєс трації та технічної інвента ризації м. Красноперекопська » щодо відмови в реєстрації за ним права власності на об' єкт незавершеного будівницт ва, будівлі призивного пункт у, розташовану за адресою: м. К расноперекопськ, вул. Мендел єєва б. 3а, зобов' язати відпов ідача зареєструвати за позив ачем право власності на вказ ану нерухомість. Вимоги моти вовані тим, що відповідач, не зважаючи на наявність всіх н еобхідних документів, відмов ив в проведені реєстрації пр ава власності за позивачем н а зазначений об' єкт незаве ршеного будівництва.

Під час розгляду справи поз ивач наполягав на задоволенн і позовних вимог з підстав, ви кладених у позові.

Відповідач явку свого пред ставника у судові засідання не забезпечив, про час та дні ї х проведення був сповіщений належним чином, надіслав до с уду 29.04.2010 р. відзив на позов (вих. № 01-22/81 від 27.01.2010 р.), в якому зазначи в, що чинним законодавством н е передбачена реєстрація пра ва власності на об' єкт неза вершеного будівництва, проси в розглянути справу без учас ті його представника.

Представник позивача не за перечував проти розгляду спр ави на підставі залучених до неї документів.

Суд, вислухавши думку предс тавника позивача, вивчивши к лопотання відповідача, прийм аючи до уваги те, що він надісл ав до суду відзив на позов, що свідчить про отримання ним п озову з додатками, керуючись ст.128 КАС України, ухвалив про довжити розгляд справи на пі дставі залучених до неї мате ріалів.

Розглянувши матеріали спр ави, дослідивши надані доказ и, заслухавши представника п озивача, суд

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до ві дповідача з заявою щодо пров едення державної реєстрації права власності на об' єкт н езавершеного будівництва, бу дівлі призивного пункту, роз ташовану за адресою: м. Красно перекопськ, вул. Менделєєва б . 3а (далі об' єкт).

Реєстратором відповідача 11.02.2010 р. було прийнято рішення № 01-24/1 про відмову в реєстрації. П озивачу було відмовлено в ре єстрації права власності на об' єкт з причин того, що чинн им законодавством не регламе нтований порядок реєстрації права власності на об' єкт н езавершений будівництвом.

Оцінюючи правомірність ді й та рішень органу владних по вноважень, суд керується кри теріями, закріпленими у стат ті 2 КАС України, які певною мі рою відображають принципи ад міністративної процедури, як і повинні дотримуватися при реалізації дискреційних пов новажень владного суб' єкта , встановлюючи чи прийняті (в чинені) ним рішення (дії): 1) на п ідставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Ко нституцією та законами Украї ни; 2) з використанням повноваж ення з метою, з якою це повнова ження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обс тавин, що мають значення для п рийняття рішення (вчинення д ії); 4) безсторонньо (неупередж ено); 5)добросовісно; 6) розсудли во; 7) з дотриманням принципу р івності перед законом, запоб ігаючи несправедливій дискр имінації; 8) пропорційно, зокре ма з дотриманням необхідного балансу між будь-якими неспр иятливими наслідками для пра в, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких сп рямоване це рішення (дія); 9) з ур ахуванням права особи на уча сть у процесі прийняття ріше ння; 10) своєчасно, тобто протяг ом розумного строку.

Відповідно до ст. 9 КАС Украї ни суд при вирішенні справи к ерується принципом законнос ті, відповідно до якого орган и державної влади, органи міс цевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зо бов' язані діяти лише на під ставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конс титуцією та законами України . Суд вирішує справи на підста ві Конституції та законів Ук раїни, а також міжнародних до говорів, згода на обов' язко вість яких надана Верховною Радою України.

Ст. 140 Конституції України ви значає, що місцеве самовряду вання є правом територіально ї громади - мешканців села, с елища, міста - самостійно вирі шувати питання місцевого зна чення в рамках Конституції і законів України. Місцеве сам оврядування здійснюється те риторіальною громадою у поря дку, встановленому законом, я к безпосередньо, так і через о ргани місцевого самоврядува ння: сільські, селищні, міські ради і їх органи.

Органи місцевого самовряд ування в межах повноважень, в изначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими д о виконання на відповідній т ериторії (ст. 144 Конституції Ук раїни).

Порядок обрання органів мі сцевого самоврядування, їх ф ункціонування та повноважен ня передбачено в Законі Укра їни «Про місцеве самоврядува ння в Україні».

Система місцевого самовря дування включає територіаль ну громаду, сільську, селищну , міську раду, сільського, сели щного, міського голову, викон авчі органи сільської, селищ ної міської ради (ст. 5 Закону). У ст. 11 Закону визначено, що вико навчими органами виконавчим и органами рад є їх виконавчі комітети, відділи, управлінн я та інші створювані радами в иконавчі органи.

У п. «б» ст. 30 Закону Укр аїни «Про місцеве самоврядув ання в Україні» визначені де леговані повноваження вико навчих органів сільських, се лищних, міських рад, до яких зо крема, відноситься облік та р еєстрація відповідно до зако ну об' єктів нерухомого май на незалежно від форм власно сті.

Правові, економічні, органі заційні засади створення у с кладі державного земельного кадастру єдиної системи дер жавної реєстрації речових пр ав на земельні ділянки та інш е нерухоме майно, обмежень ци х прав визначені в Закон У країни «Про державну реєстра цію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень». Зазн ачений Закон спрямований, з окрема, на забезпечення визн ання та захисту державою реч ових прав на нерухомість.

У ст. 1 Закону України «Про де ржавну реєстрацію речових пр ав на нерухоме майно та їх обм ежень» вказано, що він регулю є відносини, пов'язані з держа вною реєстрацією речових пра в на нерухоме майно всіх форм власності, їх обмежень та пра вочинів щодо нерухомості.

Державна реєстрація речов их прав на нерухоме майно та ї х обмежень - офіційне визнанн я і підтвердження державою ф актів виникнення, переходу а бо припинення речових прав н а нерухоме майно та їх обмеже нь, що супроводжується внесе нням даних до Державного реє стру речових прав на нерухом е майно та їх обмежень. Держав ний реєстр прав на нерухоме м айно та їх обмежень - єдина дер жавна інформаційна система, яка містить відомості про ре чові права на нерухоме майно , їх обмеження, суб'єктів речов их прав, технічні характерис тики об'єктів нерухомого май на (будівель, споруд тощо), кад астровий план земельної діля нки, а також відомості про пра вочини, вчинені щодо таких об 'єктів нерухомого майна (ст. 2 З акону).

Відповідно до ст. 4. Закону Ук раїни «Про державну реєстрац ію речових прав на нерухоме м айно та їх обмежень» обов'язк овій державній реєстрації пі длягають речові права на нер ухоме майно, що знаходиться н а території України, фізични х та юридичних осіб, держави, т ериторіальних громад, інозем ців та осіб без громадянства , іноземних юридичних осіб, мі жнародних організацій, інозе мних держав.

Порядок проведення держав ної реєстрації речових прав на нерухоме майно визначений у ст.17 Закону України «Про дер жавну реєстрацію речових пра в на нерухоме майно та їх обме жень», який проводиться в шля хом здійснення наступних дії : облік заяви про державну реє страцію речових прав; прийня ття і перевірка документів, п оданих для державної реєстра ції речових прав; установлен ня відсутності підстав для в ідмови в державній реєстраці ї речових прав; державна реєс трація речових прав або відм ова в такій реєстрації прав т а внесення даних до Державно го реєстру прав; присвоєння к адастрового номера об'єкту н ерухомого майна; видача доку ментів, що підтверджують зар еєстроване речове право. Дер жавній реєстрації підлягают ь заявлені речові права на не рухоме майно за наявності до кументів, що підтверджують в чинення правочинів щодо таки х об'єктів, посвідчених відпо відно до закону, або свідчать про наявність інших, передба чених законом підстав.

Ст.24 Закону України «Про дер жавну реєстрацію речових пра в на нерухоме майно та їх обме жень» визначено, що може бути відмовлено у державній реєс трації прав, якщо: заявлене пр аво не підлягає державній ре єстрації відповідно до цього Закону; нерухоме майно або бі льша за площею його частина п еребуває в іншому реєстрацій ному (кадастровому) окрузі; із заявою про державну реєстра цію звернулася особа, яка від повідно до цього Закону не мо же бути суб'єктом права власн ості на даний об'єкт нерухомо го майна або представником т акого суб'єкта; подані докуме нти не відповідають вимогам, установленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, або не дають змоги уст ановити відповідність заявл ених прав документам, що їх по свідчують; заяву про державн у реєстрацію права власності відповідно до правочину про відчуження нерухомого майна було подано після державної реєстрації обмежень, вчинен их щодо цього майна; заявлене право власності або інше реч ове право вже зареєстроване. Відмова у державній реєстра ції прав з підстав, не передба чених цим Законом, заборонен а.

Згідно зі ст. 25 цього Закону к адастровим номером об'єкта н ерухомого майна є індивідуал ьний номер, позначений цифра ми, який присвоюється кожном у окремо визначеному об'єкту нерухомого майна, який не пов торюється на всій території України і залишається незмін ним протягом усього часу існ ування цього об'єкта. Присвоє ння кадастрового номера об'є кту нерухомого майна здійсню ється відповідно до закону.. У разі переходу права власнос ті на об'єкт нерухомого майна до іншої особи (осіб) або змін и даних технічної інвентариз ації об'єкта нерухомого майн а (будівлі, споруди тощо) його кадастровий номер залишаєть ся без змін.

Згідно з вимогами п. 5 Прикін цевих положень Закону Україн и «Про державну реєстрацію р ечових прав на нерухоме майн о та їх обмежень» до створенн я єдиної системи органів дер жавної реєстрації об' єктів нерухомості проводиться ком унальними підприємствами б юро технічної інвентаризаці ї.

Наказом Міністерства юсти ції України № 7/5 від 07.02.2002 р. затве рджено Тимчасове положення про порядок державної реєст рації прав власності на неру хоме майно (далі Положення № 7/ 5), яким визначений порядок реє страції прав власності на не рухоме майно. У п. 1.3. Положення № 7/5 визначено, що державну реє страцію прав власності на не рухоме майно здійснюють підп риємства бюро технічної інве нтаризації (далі - БТІ) у межах визначених адміністративно -територіальних одиниць.

Державна реєстрація прав в ласності на нерухоме майно - ц е внесення запису до Реєстру прав власності на нерухоме м айно у зв'язку з виникненням, і снуванням або припиненням пр ава власності на нерухоме ма йно, що здійснюється БТІ за мі сцезнаходженням об'єктів нер ухомого майна на підставі пр авовстановлювальних докуме нтів особи, що звернулася до БТІ (п.1.4).

Згідно з п.1.5. та п. 1.6 Положення № 7/5 обов'язковій реєстрації п рав підлягає право власності на нерухоме майно фізичних т а юридичних осіб, у тому числі іноземців та осіб без громад янства, іноземних юридичних осіб, міжнародних організаці й, іноземних держав, а також те риторіальних громад в особі органів місцевого самовряду вання та держави в особі орга нів, уповноважених управляти державним майном.

П. 6 Положення № 7/5 визначені о собливості оформлення права власності на об'єкти нерухом ого майна. Оформлення права в ласності на об'єкти нерухомо го майна провадиться з видач ею свідоцтва про право власн ості (п.п.6.1 Положення).

У п.п. 6.2. Положення № 7/5 зазначе но, що підготовку документів для видачі свідоцтв про прав о власності можуть за доруче нням органів місцевого самов рядування, місцевої державно ї адміністрації та інших орг анів відповідно до законодав ства проводити БТІ.

Ст. 15 Цивільного кодексу Укр аїни (далі ЦК України) визначе но, що кожна особа має право н а захист свого цивільного пр ава у разі його порушення, нев изнання або оспорювання.

Ст. 316 ЦК України передбачає, що правом власності є право о соби на річ (майно), яку воно зд ійснює відповідно до закону за власною волею, незалежно в ід волі інших осіб. Власников і належить право володіння, к ористування і розпорядження своїм майном (ст. 317 ЦК України) . Власник володіє, користуєть ся, розпоряджається своїм ма йном на власний розсуд (ст. 319 ЦК України).

Згідно зі ст.328 ЦК України пра во власності набувається на підставах, що е заборонені за коном. Юридична особа публіч ного права набуває право вла сності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах , не заборонених законом (ст.329 Ц К України).

Відповідно до ст.79 Господар ського кодексу України (далі ГК України) господарськими т овариствами визнаються підп риємства або інші суб'єкти го сподарювання, створені юриди чними особами та/або громадя нами шляхом об'єднання їх май на і участі в підприємницькі й діяльності товариства з ме тою одержання прибутку. У вип адках, передбачених цим Коде ксом, господарське товариств о може діяти у складі одного у часника.

У ст. 85 ГК України встановлен о , що господарське товариств о є власником в тому числі ма йна, переданого йому у власні сть засновниками і учасникам и як внески.

Вкладами учасників та засн овників господарського това риства можуть бути будинки, с поруди, обладнання та інші ма теріальні цінності, цінні па пери, права користування зем лею, водою та іншими природни ми ресурсами, будинками, спор удами, а також інші майнові пр ава (включаючи майнові права на об'єкти інтелектуальної в ласності), кошти, в тому числі в іноземній валюті (ст. 86 ГК Укр аїни).

Під час розгляду справи суд ом було встановлено, що ТОВ «К римська хвиля» створено шлях ом об' єднання майнових внес ків його учасників з метою од ержання прибутку. До учасник ів товариства відноситься ОСОБА_3, внесок якого до стат утного капіталу товариства складає 60,8% статутного капіта лу.

На виконання прийнятих на с ебе зобов' язань ОСОБА_3 н а підставі протоколу № 5 від 3 0.09.2009 р. збору учасників ТОВ «Кри мська хвиля» вніс до його ста тутного фонду об' єкт, варті сть якого була узгоджена у ро змірі 46310 грн. Між товариством т а ОСОБА_3 05.10.2009 р. складений А кт приймання - передачі о б' єкту.

Саме на підставі вказаних д окументів позивач звернувся до відповідача з заявою про р еєстрацію права власності на об' єкт. На час звернення з за явою право власності на це ма йно - незавершену будівницт вом будівлю призивного пункт у - було зареєстровано за О СОБА_3, про що свідчить витяг про реєстрацію права власно сті на нерухоме майно НОМЕ Р_2, копія якого залучена до м атеріалів справи. У цьому вит ягу вказано, що об' єкту прив ласнений реєстраційний номе р НОМЕР_1.

Вивчивши зазначені вище до кументи, суд дійшов висновку , що позивач надав відповідач у всі документи, необхідні дл я реєстрації за ним права вла сності на об' єкт, які підтве рджували законність набуття ним цього права.

В силу викладеного, суд вваж ає, що, відмовляючи позивачу в проведені реєстрації його п рава власності на зазначений об' єкт незавершеного будів ництва, відповідач діяв без у рахування всіх обставин спра ви, перешкоджав скористатися ним в повному обсязі правом в ласності на зазначене майно.

Як зазначено вище, право вла сності на вказаний об' єкт р аніше було зареєстровано за ОСОБА_3 В порядку, передба ченому ст.71 КАС України, відпо відачем не надано доказів то го, що суттєво змінились хара ктеристики цього об' єкту. З а цих обставин суд дійшов вис новку, що рішення відповідач а щодо відмови у реєстрації п рава власності позивача на ц ю нерухомість прийнято без д отримання принципу рівності перед законом, не запобігаюч и несправедливій дискриміна ції прав останнього.

З огляду на зазначене суд вв ажає, що існують підстави для задоволення позову.

В своїх запереченнях відпо відач зазначає, що чинним зак онодавством не передбачений порядок реєстрації за юриди чними особами права власност і на незавершене будівництв о. Але, приймаючи до уваги те, щ о згідно з ч.4 ст. 8 КАС України з абороняється відмова в розгл яді та вирішенні адміністрат ивної справи з мотивів непов ноти, неясності, суперечливо сті чи відсутності законодав ства, яке регулює спірні відн осини, та відповідно до ч. 1, 2 ст . 8 КАС України, згідно з якими при вирішенні справи має зас тосовуватись принцип верхов енства права, відповідно до я кого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найви щими цінностями та визначают ь зміст і спрямованість діял ьності держави, суд вважає, що правовідносини, що виникают ь в процесі реалізації права власності позивача на нерух омість та реєстрації цього п рава, основані на принципі ю ридичної визначеності. Заз начений принцип не дозволя є державі посилатися на відс утність певного нормативног о акту, який визначає механіз м реалізації прав та свобод г ромадян, закріплених у конст итуційних та інших актах.

Як свідчить позиція Європе йського Суду у справі Yvonne van Duym v. Home Office (Case 41/74 van Duym v. Home Office), принцип юридичн ої визначеності означає, що з ацікавлені особи повинні мат и змогу покладатися на зобов ' язання, взяті державою, нав іть якщо такі зобов' язання містяться у законодавчому ак ті, який загалом не має автома тичної прямої дії. Така дія за значеного принципу пов' яза на з іншим принципом- відпо відальності держави, який по лягає у тому, що держава не мож е посилатися на власне поруш ення зобов' язань для запобі гання відповідальності. При цьому, якщо держава чи орган п ублічної влади схвалили певн у концепцію, держава чи орган вважатимуться такими, що дію ть протиправно, якщо вони від ступлять від такої політики чи поведінки, оскільки схвал ення такої політики чи повед інки дало підстави для виник нення обґрунтованих сподіва нь стосовно додержання держа вою чи органом публічної вла ди такої політики чи поведін ки.

В силу викладеного суд не пр иймає до уваги твердження ві дповідача про відсутність у нього можливості зареєструв ати за позивачем права власн ості на об' єкт з підстав нев изначення процедури чинним законодавством.

Під час судового засідання , яке відбулось 29.04.2010 р. оголошен о вступну та резолютивну час тини постанови. Відповідно д о ст. 163 КАСУ постанову складен о 05.05.2010 р.

Керуючись ст.ст. 160-163 КАС Украї ни, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати протиправним та с касувати Рішення Кримського республіканського підприє мства «Бюро реєстрації та те хнічної інвентаризації м. Кр асноперекопська» про відмов у в реєстрації № 01-24/1 від 11.02.2010 р.

3.Зобов' язати Кримське ре спубліканське підприємство «Бюро реєстрації та технічн ої інвентаризації м. Красноп ерекопська» (м. Краснопереко пськ, вул.Менделєєва 30) зареєс трувати за Товариством з обм еженою відповідальністю «Кр имська хвиля» (м.Сімферопол ь, вул. Дибенко, 16, кв.1, код ЄДРП ОУ 24504337) право власності на об ' єкт незавершеного будівни цтва - будівлю призивного пун кту, розташовану за адресою: м . Красноперекопськ, вул. Менде лєєва, б. 3а.

4. Стягнути з Державного бюд жету України на користь Това риства з обмеженою відповіда льністю «Кримська хвиля» (м .Сімферополь, вул. Дибенко, 16, кв .1, код ЄДРПОУ 24504337) 3,40 грн. - судо вого збору.

У разі неподання заяви про а пеляційне оскарження, постан ова набирає законної сили че рез 10 днів з дня її проголошен ня, а в разі складення постано ви у повному обсязі відповід но до статті 160 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни - з дня складення в повном у обсязі.

Якщо постанову було прогол ошено у відсутності особи, як а бере участь у справі, то пост анова набирає законної сили через 10 днів з дня отримання о собою копії постанови, у разі неподання нею заяви про апел яційне оскарження.

Якщо після подачі заяви пр о апеляційне оскарження, апе ляційна скарга не подана, пос танова вступає в законну сил у через 20 днів після подання з аяви про апеляційне оскарже ння.

Постанова може бути оскарж ена в порядку і строки передб ачені ст. 186 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и.

Суддя Як овлєв С.В.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення29.04.2010
Оприлюднено09.07.2010
Номер документу9558749
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-4644/10/2/0170

Постанова від 29.04.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Яковлєв С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні