Україна
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 квітня 2010 р. сп рава № 2а-943/10/0570
час прийняття постанови : 16 год. 15 хвил.
Донецький окружний адміні стративний суд в складі:
головуючого судді Стойки В .В.
при секретарі Телешові В.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі су дових засідань в м.Донецьку п о вул. 50-ї Гвардійської Дивізі ї, 17 адміністративну справу
за позовом Товарної біржи « Українська-Донецьк»
до Державної податкової ін спекції у Ворошиловському ра йоні міста Донецька
про визнання протиправним повідомлення-рішення №0000021740/0 в ід 11.01.2010
за участю представника поз ивача Тернової В.О.
представника відповідача Петрова А.Г.
прокурора Вартанової О.М.
В С Т А Н О В И В:
Товарна біржа «Україн ська-Донецьк» звернулась до суду з позовом до Державної п одаткової інспекції у Вороши ловському районі міста Донец ька про визнання протиправни м повідомлення-рішення №0000021740/0 від 11.01.2010.
В обґрунтування позовних в имог позивач посилається на те, що ДПІ у Ворошиловському р айоні міста Донецька було пр оведено позапланову виїздну перевірку з питань нарахува ння, повноти та своєчасності перерахування податку з дох одів фізичних осіб за період з 01 січня 2006 року по 31 грудня 2007 ро ку, в результаті якої було скл адено акт від 28 грудня 2009 року т а встановлено порушення, які полягають в тому, що при здійс ненні біржових операцій з ку півлі-продажу транспортних з асобів, яке полягає у не утрим анні та не сплаті (не перераху ванні) у повному обсязі суми п одатку з доходів, які виплачу ються на користь платника по датку та оподатковуються под атком до або під час такої вип лати. Товарною біржою «Украї нська-Донецьк» 14 січня 2010 року було отримано податкове пові домлення-рішення, згідно яко го відповідачем було встанов лено порушення ТБ «Українська-Донецьк» п. 1.3, 1.15 ст .1, п. 12.1, 12.3 ст. 12, п. 17.2 ст. 17, п. 19.2 ст.19 Закон у України «Про податок з дохо ду фізичних осіб» та донарах ував суму податку з доходів ф ізичних осіб у розмірі 1134180, 84 гр н., нарахувавши штрафні санкц ії 2268361,68 грн., загальна сума пода ткового зобов*язання складає 3402542,52 грн. Позивач вважає, що вис новки відповідача в акті є не обгрунтованими, а податкове повідомлення-рішення протип равним з тих підстав, що ТБ «Ук раїнська-Донецьк» не займаєт ься комерційним посередницт вом і не має на меті одержання прибутку, не було стороною у д оговорах та як податковий аг ент в операціях між фізичним и особами, здійснювала оплат у податку з доходів фізичних осіб у розмірі 15% від отримано го продавцем доходу, визначе ного як встановлена продавце м та покупцем вартість транс портного засобу, при сплаті п одатку з зареєстрованих бірж ових договорів. Просив визна ти протиправним зазначене по даткове повідомлення-рішенн я.
В судовому засіданні предс тавник позивача позовні вимо ги підтримав, надав поясненн я аналогічні позову та проси в задовольнити вимоги у повн ому обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав, пояснивши, щ о у відповідності до ч.3 ст.280 Го сподарського кодексу Україн и товарна біржа зобов»язана регулювати біржові операці ї та ціни на товари, що допуск аються до обігу на біржі. Втім , вартість продажу товару-тра нспортних засобів, які відоб ражені у біржових угодах поз ивача, значно відрізняються від ринкових цін на товари, що допускаються в обігу на бірж і. Таким чином, на думку відпов ідача, позивач порушив один з принципів біржової торгівлі . З метою оподаткування опера цій з продажу транспортних з асобів, доходом платника под атку вважається дохід від п родажу такого транспортног о засобу, який повинен визнач итися виходячи з ціни, зазнач еної у договорі купівлі-про дажу, але яка не може бути ниж че оціночної вартості цього транспортного засобу, визнач енною у відповідності із Мет одикою товарознавчої експе ртизи та оцінки дорожніх тра нспортних засобів, зареєстро ванної в Міністерстві юстиц ії України 24.11.2003 р. за № 1074/8395. Відпо відно до листів Державної по даткової адміністрації Укр аїни від 01.12.2004 р. № 23557/7/17-2117 та від 10 .02.2005 р. № 1152/6/17-3116 при укладенні на т оварній біржі угод купівлі- продажу рухомого майна, яке н алежить продавцю-фізичній ос обі, податковим агентом тако го платника податків-фізично ї особи стосовно оподаткуван ня доходів, одержаних ним від такого продажу, є товарна бір жа, та відповідно спільного р оз»яснення Державної податк ової адміністрації України т а Міністерства юстиції Укра їни від 18.01.05 р. № 378/5/17-2116 № 31-50/77, оподат кування операцій з продажу о б»єктів рухомого майна здій снюється виходячи з ціни, заз наченної в договорі купівлі -продажу, але не нижче оціночн ої вартості об»єкта рухомого майна , визначеної в порядку, передбаченому Законом Украї ни «Про оцінку майна», майнов их прав та професійну оціноч ну вартість в Україні» від 12.07.2 001 р. № 2658. Відповідно до листа Де ржавної податкової адмініс трації України від 08.06.2006 р. № 6347/6/17 -0216 при укладанні на товарній біржі угод купівлі-продажу р ухомого майна, яке належить п родавцю-фізичній особі, пода тковим агентом такого платни ка-фізичної особи стосовно о податкування доходів, одержа них ним від такого продажу, є т оварна біржа. Агентські функ ції , які вона повина виконува ти відповідно до пункту 12.3 ста тті 12 Закону № 889, полягають у т ому, що податок з доходів фіз ичних осіб сплачується прода вцем самостійно до чи під час реєстрації біржової угоди, а біржі під час реєстрації уго ди повинні проконтрулювати (перевірити) правільність сп лати (перерахування до бюдже ту) належної суми податку. Пр осив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
Прокурор, який представляв інтереси держави в даній спр аві, просив суд відмовити поз ивачу у задоволені позову.
Розгляд справи здійснював ся за допомогою автоматизова ної системи звукозапису та п ротоколювання судових засід ань «Камертон».
Суд, заслухавши пояснення с торін, що з' явилися, перевір ивши матеріали справи і обго воривши доводи адміністрати вного позову, встановив наст упне.
Позивач - товарна біржа «У країнська-Донецьк» є юридичн ою особою за законодавством України, зареєстрований 17.02.1999 року (рішення Виконкому Доне цької міської ради ); свідоцтв о про державну реєстрацію юр идичної особи серії А00 № 305752; іде нтифікаційний код юридичної особи відповідно до довідки з ЄДРПОУ - 30278517.
На підставі позапланової в иїзної перевірки Товарної бі ржі «Українська-Донецьк» з п итань дотримання вимог подат кового законодавства по пода тку з доходів фізичних осіб з а період з 01.01.2006 року по 30.12.2007 року, ДПІ складений акт № 2247/17-311-2 від 28 .12.2009 року.
Наведеним актом встановле но, що у 2006-2007 рр. позивачем- Товар ною біржею «Українська-Донец ьк» реєєструвались договор и купівлі-продажу транспортн их засобів, укладені між брок ерами по довіреностям від і мені фізичних осіб - покупці в транспортних засобів. Ціна продажу транспортних засоб ів, яка відображена у договор ах складає від 60 грн. до 2000 грн. Але згідно звітів спеціалі стів - автотовароведів, ринк ова вартість транспортних з асобів не відповідає вартост і у договорах купівлі-продаж у. Податок з фізичних осіб сп лачувався фізичними особами -продавцями самостійно через ощадбанк, беручи до уваги дог овірну вартість транспортн их засобів.
Біржа, податок з доходів фіз ичних осіб від операцій з про дажу транспортних засобів на раховувала виходячи з догові рної ціни, яка зазначена в дог оворах купівлі-продажу рухом ого майна, а не з оціночної вар тості транспортних засобів, яка вказується при реєстраці ї таких засобів в органах ВРЕ Р УДАЇ МВС України.
Таким чином, у порушення при писів п.п. 1.3, 1.15 ст. 1; п.п. 12.1, 12.3 ст. 12; п. 17. 2 ст. 17; п. 19.2 ст. 19 Закону України «П ро податок з доходів фізични х осіб» Товарною біржою «Укр аїнська-Донецьк» при здійсн енні біржових операцій з ку півлі- продажу транспортних засобів, не утримувались та н е сплачувались (не перерахов увались) у повному обсязі сум и податку з доходів, які випла чуються на користь платника податку та оподатковуються п одатком до або підчас такої в иплати .
За результатами перевірки відповідачем донараховано 1134180,84 грн. податку з доходів фіз ичних осіб, на суму донарахов аного податку позивачем нара хована штрафна (фінансова са нкція) - 226861,68 грн., згідно п. 17.1.9 п. 17.1 ст. 17 Закону України «Про пор ядок погашення зобов' язань платників податків перед бю джетами та державними цільов ими фондами»), що також підтве рджено представниками сторі н.
Таким чином, фактичною під ставою для визначення позив ачу спірної суми податковог о зобов'язання слугував висн овок державної податкової ін спекції, викладений у вказан ому вище акті перевірки від 28.12.2009 року, про порушення відп овідних норм Закону України «Про податок з доходів фіз ичних осіб» внаслідок неви конання обов'язку податково го агента щодо нарахування, у тримання та перерахування до бюджету податку з доходів фі зичних осіб - продавців автом обілів за біржовими угодами, зареєстрованими товарною бі ржею «Українська-Донецьк».
На підставі акту перевірки від 28.12.2009 року відповідачем пр ийнято та направлено на адре су позивача податкове повідо млення-рішення № 0000021740/0 від 11.01.2010 р оку на суму 3402542,52 грн., з яких 2268361,68 г рн. штрафна (фінансова) санкці я.
Згідно з пунктом 1.15 статті 1 З акону України «Про податок з доходів фізичних осіб» пода т ковий агент - юридична осо ба (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ) аб о фізична особа чи представн ицтво нерезидента - юридично ї особи, які незалежно від їх о рганізаційно-правового стат усу та способу оподаткування іншими податками зобов'язан і нараховувати, утримувати т а сплачувати цей податок до б юджету від імені та за рахуно к платника податку, вести под атковий облік та подавати по даткову звітність податкови м органам відповідно до зако ну, а також нести відповідаль ність за порушення норм цьог о Закону. Податковим агентом , зокрема, є фізична особа, що є суб'єктом підприємницької д іяльності чи здійснює незале жну професійну діяльність, я ка використовує найману прац ю інших фізичних осіб, щодо ви плати заробітної плати (інши х виплат та винагород) таким і ншим фізичним особам.
Пунктом 12.1 статті 12 вказа ного Закону встановлено, що дохід платника податку ві д продажу об'єкта рухомого майна протягом звітного пода ткового року оподатковуєтьс я за ставкою, встановленою пу нктом 7.1 статті 7 цього Закону.
За приписами пункту 12.3 статт і 12 цього ж Закону якщо об'єкт рухомого майна продається за посередництвом юридично ї особи (її філії, відділенн я, іншого відокремленого пі дрозділу) або представництв а нерезидента, то така осо ба вважається податковим агентом платника податку стосовно оподаткування до ходів, отриманих таким плат ником податку від такого пр одажу.
Закон України «Про подат ок з доходів фізичних осі б» не розкриває змісту посер едництва як ознаки податково го агента.
Відповідно до частини пе ршої статті 295 Господарсько го кодексу України комерційн е посередництво (агентська діяльність) є підприємницьк ою діяльністю, що полягає в н аданні комерційним агентом п ослуг суб'єктам господарюван ня при здійсненні
ними го сподарської діяльності шля хом посередництва від імені, в інтересах, під контролем і за рахунок суб'єкта, якого він представляє. Не є комер ційними агентами підприємц і, що діють хоча і в чужих інт ересах, але від власного ім ені (частина третя цієї стат ті).
Аналіз наведеної норми да є підстави для висновку, що посередництво означає д іяльність уповноваженого с уб'єкта із вчинення юридични х дій в інтересах іншої особ и від імені цієї особи або в ід власного імені.
Відповідно до частини пе ршої статті 279 Господарсько го кодексу України товарна б іржа є особливим суб'єктом г осподарювання, який надає п ослуги в укладенні біржових угод, виявленні попиту і проп озицій на товари, товарних ц ін, вивчає, упорядковує това рообіг і сприяє пов'язаним з ним торговельним операціям .
Товарна біржа не займаєтьс я комерційним посередництво м і не має на меті одержання пр ибутку (частина сьома цієї ст атті).
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про товарну бірж у» товарна біржа є організац ією, що об'єднує юридичних і ф ізичних осіб, які здійснюють виробничу і комерційну діял ьність, і має за мету надання п ослуг в укладенні біржових угод, виявлення товарних ці н, попиту і пропозицій на товари, вивчення, упорядкув ання і полегшення товарооб ігу і пов'язаних з ним торг овельних операцій.
Товарна біржа не займаєтьс я комерційним посередництво м і не має на меті одержання пр ибутку.
Обов'язками товарної біржі , як це передбачено частиною д ругою статті 280 Господарськог о кодексу України та статтею 4 Закону України «Про товарну біржу», є: створення умов для проведення біржової торгівл і; регулювання біржових опе рацій; регулювання ціни на т овари, що допускаються до обі гу на біржі;
надання члена м і відвідувачам біржі орган ізаційних, інформаційних та інших послуг; збір, обробка і розповсюдження інформації , що стосується кон'юнктури р инку.
Статутом товарної біржі «У країнська-Донецьк» закріпл ено, що предметом діяльності біржі в тому числі є проведен ня торгів згідно з правилами біржової торгівлі, реєстрац ія угод, проведення маркетин гових досліджень, створення інформаційного банку даних, маркетингові та інформаційн і послуги.
Згідно з частиною першою ст атті 281 Господарського коде ксу України основним докуме нтом, що регулює порядок зді йснення біржових операцій, ведення біржової торгівлі та розв'язання спорів з цих питань, є правила біржової то ргівлі.
Відповідно до підпунктів 2.1 пункту 2 Правил біржової торгівлі товарної біржі «Ук раїнська-Донецьк» (затвердже ні загальними зборами членів біржі 14.04.1999 року, протокол № 3) бі ржова торгівля здійснюєтьс я шляхом проведення біржови х операцій членом біржі: за з амовленням клієнта, від свог о імені та за власний рахун ок або від свого імені та з а рахунок клієнта (брокерськ а діяльність); від імені та за рахунок клієнта (договір дор учення).
Пунктами 3.1 - 3.2 Правил біржо вої торгівлі визначено, що уч асниками біржових торгів мож уть бути тільки члени біржи: б рокери - фізичні особи, зареє стровані на біржі відповідно до її статуту, обов'язки яки х полягають у виконанні дору чень членів біржі, яких вони представляють, щодо здійсне ння біржових операцій шлях ом підшукування контрактів і поданні здійснюваних ним и операцій для реєстрації на біржі; біржові маклери - п рацівники біржі, які ведуть б іржові торги, фіксують усну з году брокерів на укладення у годи на певних умовах; член и біржи та інші особи.
Відповідно до пп.5.1 п.4 Правил біржової торгівлі ціни на Бі ржі формуються вільно. Іх рів ень визначається на кожен ви д продукції, рухомого і нерух омого майна, шляхом співвідн ошення попиту та пропозиції на даний момент біржових тор гів.
Біржова угода умовно прохо дить два етапи укладення: по чинається з оголошення проп озиції продавця (1 етап) і зак інчується в момент оформленн я письмового біржового контр акту (2 етап), який підписуєтьс я брокером-покупцем, брокеро м-продавцем та уповноваженою особою біржі Брокери або чл ени біржі зобов'язані під писати контракт, а біржа - зареєструвати його не пізн іше наступного за укладенн ям угоди робочого дня. Відпо відно до Правил біржової то ргівлі біржовому контракту п рисвоюється реєстраційний н омер, його форма та зміст за тверджуються та засвідчують ся печаткою біржі (п. 10.1 Правил біржової торгівлі).
Частиною другою статті 15 За кону України «Про товарну бі ржу» встановлено, що угоди, з ареєстровані на біржі, не пі длягають нотаріальному посв ідченню.
Правовий статус товарної біржі свідчить, що вона здій снює організацію торгового п роцесу, забезпечує дотриман ня учасниками біржових торг ів досягнутих домовленосте й щодо купівлі-продажу това рів, які продаються на цих то ргах, засвідчує факт укладе ння біржових угод та гаранту є їх виконання. Така діяльніс ть біржі не є здійсненням юри дичних дій в інтересах іншої особи, а тому не є посередни цтвом.
Та обставина, що зареєстро вані на біржі угоди не потреб ують нотаріального посвідче ння, а приватні нотаріуси я к особи, що здійснюють незал ежну професійну діяльність , Законом України «Про подат ок з доходів фізичних осіб» визнані
податковими аген тами, не означає, що товарна б іржа через схожість юридични х наслідків реєстрації бір жових угод з нотаріальним п освідченням договорів має ст атус податкового агента.
Таким чином, товарна біржа н е здійснює посередницьку дія льність, а тому не є податкови м агентом у розумінні п. 12.3 ст. 3 З акону України «Про податок з доходів фізичних осіб».
З огляду на викладені норми законодавства, матеріали сп рави та пояснення сторін у їх сукупності, суд дійшов до вис новку про відсутність законн их підстав для визначення по зивачу податкових зобов'язан ь відповідно до спірного под аткового повідомлення-рішен ня № 0000021740/0 від 11.01.2010 року стосовно донарахування податку з дох одів фізичних осіб в сумі 1134180,8 4 грн. та штрафних санкцій у ро змірі 2268361,68 грн. (всього 3402542,52 грн.)
За приписами ст. 19 Конституц ії України органи державної влади та органи місцевого са моврядування, їх посадові ос оби зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважен ь та у спосіб, що передбачені К онституцією та законами Укра їни.
Згідно ст. 6 Конвенції про за хист прав людини і основопол ожних свобод від 04.11.1950 року № ETS N 00 5 кожен має право на справедли вий і публічний розгляд його справи упродовж розумного с троку незалежним і безсторон нім судом, встановленим зако ном, який вирішить спір щодо й ого прав та обов'язків цивіль ного характеру або встановит ь обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього крим інального обвинувачення
У відповідності до приписі в ст. 1 Протоколу 1 до Конвенції про захист прав людини і осно воположних свобод від 20.03.1952 р. № ETS N 009 кожна фізична або юридичн а особа має право мирно волод іти своїм майном. Ніхто не мож е бути позбавлений своєї вла сності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, пере дбачених законом і загальним и принципами міжнародного пр ава.
Нормами ст. 2 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни визначено, що у справах щ одо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів вла дних повноважень адміністра тивні суди перевіряють, чи пр ийняті (вчинені) вони: на підст аві, у межах повноважень та у с посіб, що передбачені Консти туцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваженн я надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин , що мають значення для прийня ття рішення (вчинення дії); бе зсторонньо (неупереджено); до бросовісно; розсудливо; з дот риманням принципу рівності п еред законом, запобігаючи не справедливій дискримінації ; пропорційно, зокрема з дотри манням необхідного балансу м іж будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод т а інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у проце сі прийняття рішення; своєча сно, тобто протягом розумног о строку.
У відповідності до приписі в ч.ч. 1 та 2 ст. 71 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на яких ґру нтуються її вимоги та запере чення, крім випадків, встанов лених статтею 72 цього Кодексу .
Принципами адміністративн ого судочинства в тому числі є верховенство права та зако нність (ст. 7 Кодексу адміністр ативного судочинства). Статт ею 159 цього ж Кодексу встановл ено, що ухвалене судом рішенн я повинно бути законним і обґ рунтованим, тобто ухваленим відповідно до норм законів т а на підставі повно і всебічн о з' ясованих обставин.
Таким чином, доказів, які б с простовували доводи позивач а, відповідач суду не надав, а тому позов підлягає задоволе нню у встановлений позивачем спосіб захисту права.
Оскільки адміністративний позов позивача, який не є суб' єктом владних повноважень, з адоволено в повному обсязі, с уд присуджує з Державного бю джету України всі документал ьно підтверджені витрати ост аннього, зокрема: судовий збі р у розмірі 3 гривні 40 коп.
На підставі викладеного, к еруючись ст. ст. 4, 7, 94, 160, 162, 181 Кодекс у адміністративного судочин ства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Позовні вимоги Товар ної біржи «Українська-Донець к» до Державної податкової і нспекції у Ворошиловському р айоні міста Донецька про виз нання протиправним повідомл ення-рішення №0000021740/0 від 11.01.2010 - з адовольнити.
Визнати протиправним податкове повідомлення-ріше ння №0000021740/0 від 11.01.2010 видане Держав ною податковою інспекцією у Ворошиловському районі міст а Донецька на суму 3402542,52 гривень .
Стягнути з Державног о бюджету України на користь позивача витрати по сплаті с удового збору у розмірі 3 грн. 40 коп.
Вступна та резолютив на частина постанови проголо шена у судовому засіданні 08 квітня 2010 року. Повний т екст постанови виготовлен в повному обсязі 13 квітня 2010 року .
Заява про ап еляційне оскарження постано ви суду подається протягом д есяти днів з дня її проголоше ння, а в разі складення постан ови у повному обсязі - з дня ск ладення в повному обсязі - до Д онецького апеляційного адмі ністративного суду через Дон ецький окружний адміністрат ивний суд.
Якщо постанову було проголошено у відсутності о соби, яка бере участь у справі , то строк подання заяви про ап еляційне оскарження обчислю ється з дня отримання нею коп ії постанови.
Апеляційна скарга на постанову суду подається до Донецького апеляційного адм іністративного суду через До нецький окружний адміністра тивний суд протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
Апеляційна скарга мо же бути подана без попереднь ого подання заяви про апеляц ійне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановле ний для подання зяви про апел яційне оскарження.
Суддя Стойка В. В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.04.2010 |
Оприлюднено | 07.07.2010 |
Номер документу | 9559875 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні