Справа № 560/6952/20
РІШЕННЯ
іменем України
22 березня 2021 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом Громадської організації "Батьківська ініціатива міста Хмельницького" до Департаменту освіти і науки Хмельницької міської ради про визнання протиправним та скасування наказу,
ВСТАНОВИВ:
Громадська організація "Батьківська ініціатива міста Хмельницького" ( далі також ГО) звернулась до суду з адміністративним позовом до Департаменту освіти і науки Хмельницької міської ради про визнання протиправним та скасування наказу Департаменту №125 від 10.09.2020 року про створення ініціативної групи з підготовки установчих зборів для формування Громадської ради при Департаменті освіти і науки Хмельницької міської ради.
В обґрунтування позову покликається на те, що у 2020 році ГО зверталась до Департаменту освіти і науки Хмельницької міської ради з запитами на отримання публічної інформації стосовно формування Громадської ради при Департаменті освіти та науки Хмельницької міської ради. Позивач звернувся до відповідача з листом від 15.09.2020 року про усунення невідповідності інформації у переліку документів, оприлюднених на офіційному сайті відповідача, оскільки перелік документів, які подаються до заяви для участі в установчих зборах при формуванні нового складу Громадської ради, розроблений згідно з Типовим Положенням, яке не регулює діяльність Громадської ради. Вважає, що формування нової Громадської ради при Департаменті освіти та науки Хмельницької міської ради відбувається з порушеннями вимог законодавства.
Провадження у справі відкрите за правилами спрощеного позовного провадження. Ухвала про відкриття провадження у справі отримана відповідачем, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив наступне.
Громадська організація "Батьківська ініціатива міста Хмельницького" зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 18.07.2016. Відповідно до статуту (затверджений рішенням загальних зборів протокол від 04.01.2019 №7) метою ГО є сприяння у інноваційно-адміністративному розвитку навчальних та медичних закладів, здійснення громадського контролю за діяльністю органів самоврядування освіти та медицини.
Позивач з серпня по жовтень 2020 року звертався до Департаменту освіти і науки Хмельницької міської ради з запитами про надання інформації стосовно питань формування Громадської ради при Департаменті (далі Громадська рада)
Департаментом освіти і науки Хмельницької міської ради надані відповіді, з яких вбачається, що наказом Департаменту від 10.09.2020 № 125 утворено ініціативну групу з підготовки установчих зборів для формування Громадської ради при Департаменті освіти та науки Хмельницької міської ради у складі згідно з додатком. Також повідомляється про акти, на підставі яких прийнятий наказ.
У вступній частині спірного наказу зазначається про те, що ініціативна група створена відповідно до Типового положення про громадську раду при міністерстві, іншому центральному органі виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній, Київській та Севастопольській міській, районній, районній у мм. Києві та Севастополі державній адміністрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 №996 (зі змінами та доповненнями). Спірний наказ опублікований на офіційному сайті відповідача.
До складу ініціативної групи з підготовки установчих зборів для формування Громадської ради при Департаменті увійшли вісім чоловік, розміщене оголошення про проведення засідання Установчих зборів з формування нового складу Громадської ради, опублікований перелік документів, які повинні подати представники ІГС для участі в установчих зборах при формуванні складу Громадської ради.
03.11.2010 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №996, якою затверджене Типове положення про громадську раду при міністерстві, іншому центральному органі виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній, Київській та Севастопольській міській, районній, районній у м. Києві та Севастополі державній адміністрації.
Наказом від 14.11.2018 №288 Департамент освіти і науки Хмельницької міської ради затвердив власне Положення про громадську раду при Департаменті освіти і науки Хмельницької міської ради.
Відповідно до ст.21 Закону України Про громадські об`єднання для здійснення своєї мети (цілей) громадське об`єднання має право, зокрема, брати участь у порядку, визначеному законодавством, у роботі консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів, що утворюються органами місцевого самоврядування для проведення консультацій з громадськими об`єднаннями та підготовки рекомендацій з питань, що стосуються сфери їх діяльності.
Громадська рада за своїм правовим статусом є тимчасовим консультативно-дорадчим органом, що утворюється для сприяння участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики у відповідній галузі. Формування складу Громадської ради відбувається поетапно:
- утворюється ініціативна група з підготовки установчих зборів,
- подаються документи для участі в установчих зборах бажаючими особами,
- персональний склад Громадської ради формується на установчих зборах,
- рішення установчих зборів оформляється протоколом, який підписується головою та секретарем установчих зборів і подається уповноваженому органові,
- уповноважений орган на підставі протоколу установчих зборів затверджує склад Громадської ради і оприлюднює його на своєму офіційному веб-сайті та у інший прийнятний спосіб.
Постановою Кабінету Міністрів України №996 від 03.11.2010 року Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики затверджене Типове положення про громадську раду при міністерстві, іншому центральному органі виконавчої влади, Раді міністрів АРК, обласній, Київській та Севастопольській міській, районній, районній у м Києві та Севастополі державній адміністрації (далі - Типове положення), яким у п.5 рекомендовано органам місцевого самоврядування під час проведення консультацій з громадськістю та утворення громадських рад при органах місцевого самоврядування керуватися затвердженими цією постановою Порядком і Типовим положенням.
Таким чином, при прийнятті спірного наказу про утворення ініціативної групи з підготовки установчих зборів для формування складу Громадської ради відповідач не вийшов за межі наданих йому повноважень, здійснивши у наказі посилання на зазначену постанову КМУ.
Крім того, як вбачається зі змісту наказу від 14.11.2018 №288 Департаменту освіти і науки Хмельницької міської ради, власне Положення про Громадську раду при Департаменті також розроблене на підставі вищезгаданої постанови КМУ № 996.
Доводи позивача стосовно того, що у вказаних вище положеннях № 288 та № 996 зазначаються різні переліки документів, які подаються до проведення установчих зборів, не обґрунтовують і не підтверджують незаконний характер спірного наказу, оскільки подача та прийняття відповідних документів, які дають право на участь у проведенні установчих зборів для формування Громадської ради, відбувається на наступному етапі процедури. Інакше кажучи, законність спірного наказу про створення ініціативної групи не спростовується доводами позивача, так як подача документів до проведення установчих зборів для формування Громадської ради відбувається вже після створення ініціативної групи.
За змістом частини 1 статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутись до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси. Водночас, суб`єктивна оцінка порушення права особою не є абсолютною.
Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджує позивач, було обґрунтованим та дійсним. Таке порушення прав має бути реальним, стосуватись індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення. Право на захист - це самостійне право, яке з`являється у особи у момент порушення чи оспорювання іншою особою належного їй суб`єктивного права.
Слід звернути увагу на те, що у справі відсутні належні та допустимі докази того, що прийняттям спірного наказу та затвердженням складу ініціативної групи з підготовки установчих зборів взагалі будь-яким чином були порушені чи обмежені права або інтереси позивача. Позивач не наводить доказів того, що оскаржений наказ Департаменту прямо зачіпає його права та інтереси, обумовлює виникнення будь-якого суб`єктивного обов`язку, з яким позивач не погоджується, або спричиняє для позивача настання певних юридично значимих негативних наслідків.
У той же час, незгода особи з певним рішенням суб`єкта владних повноважень загалом, якщо останнє прямо не торкається її прав, обов`язків або інтересів, не може бути підставою для його перегляду чи скасування, оскільки захисту підлягає лише дійсно порушене, невизнане або оспорене право або охоронюваний інтерес особи. Задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права, свободи чи інтереси особи в сфері публічно-правових відносин ( правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 13.11.2019 року у справі № 3687/1539/16-а, постанові від 31.01.2020 року у справі № 648/1899/17) У зазначених справах Верховний Суд дійшов висновку про те, що саме по собі можливе порушення процедури прийняття акта не повинне породжувати правових наслідків для його недійсності, крім випадків, прямо передбачених законом.
У той же час, в межах цієї справи судом не встановлено, що відповідач вийшов за межі повноважень або прямо порушив вимоги закону при прийнятті спірного наказу, порушивши таким чином і права позивача.
Суд звертає увагу на те, що питання підготовки і проведення установчих зборів, подачі документів і формування персонального складу Громадської ради не є предметом спору, а також не охоплюються змістом спірного наказу.
Натомість, ті доводи, які покладені в основу позовних вимог, ніяк не свідчать про те, що відповідач порушив конкретні суб`єктивні права чи інтереси громадської організації ( позивача) або її членів, а прийняте ним рішення обумовлює для позивача відповідні дійсні негативні наслідки.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Оскільки за результатами розгляду справи порушення прав, свобод та інтересів позивача судом не встановлено і належними доказами не доведено, відсутні підстави для задоволення позову.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні адміністративного позову - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 22 березня 2021 року
Позивач:Громадська організація "Батьківська ініціатива міста Хмельницького" (пров. Яворницького, 11,Хмельницький,Хмельницька область,29010 , код ЄДРПОУ - 40667847) Відповідач:Департамент освіти і науки Хмельницької міської ради (вул. Грушевського, 53,Хмельницький,Хмельницька область,29001 , код ЄДРПОУ - 02146920)
Головуючий суддя І.С. Козачок
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.03.2021 |
Оприлюднено | 24.03.2021 |
Номер документу | 95679177 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Козачок І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні